فهرست مطالب

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی - پیاپی 20 (پاییز 1394)

فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
پیاپی 20 (پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/12/05
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد هدایتی* صفحه 7
    اخلاق در هندسه تمدن اسلام بسان ریشه ای است که ساقه و پایه بقیه معارف دینی، یعنی فقه و عقاید را فراهم می آورد. فقه ورزی نیز که با نوعی وسعت فهم و درک عمیق و ماهرانه در مجموعه معارف دین و با هدف مدیریت حیات طیبه انسان و راهبری و هدایت او انجام می گرفت، به تدریج در احکام عملی و رفتارهای ظاهری انحصار پیدا کرد و در شریعت و تشخیص حلال و حرام و ادای تکلیف در خصوص ظواهر رفتاری ویژه گشت و رفته رفته دانش مستقلی به اسم علم فقه را تاسیس نمود که با بیرون راندن صفات و بر محور فعل مکلف متکفل احکام آن گردید. به نظر می رسد فرهنگ و ارزش های اخلاقی اگر بخواهد سهم لازم و موقعیت واقعی خود را در نظام معرفتی و سبد علوم اسلامی و مدیریت فرهنگی و تولیت جامعه متمدن دینی بازیابد، بازشناسی عوامل این آسیب و آفت شناسی موانع درون دینی آن ضرورت دارد؛ عواملی چون تنزل از جایگاه اصلی به رتبه زائد و زینتی و انحصار فقه در احکام عملی و رفتاری که خاستگاه تاریخی جدایی دستگاه فقه از اخلاق می باشد.
    کلیدواژگان: اخلاق، تمدن، فرهنگ، فقه، فریضه، تکلیف، تقسیم علوم، احکام عملی، صفت
  • سیده فاطمه محدث*، طاهره عظیم زاده تهرانی صفحه 29
    ابوعبدالله جابر بن حیان بن عبدالله کوفی (200 103 ق / 815 721 م)، دانشمند بزرگ شیمی در جهان تشیع و شخصیتی مورد بحث و جدل و موجد آرا و عقاید متفاوت و متعارض نزد شرق شناسان، ازجمله مهم ترین شخصیت ها در تاریخ علوم اسلامی می باشد. دو تن از شرق پژوهان که درباره وی تحقیق بسیاری داشته و نظریات متفاوت ارائه داده اند، پاول کراوس و فواد سزگین می باشند. این مقاله درصدد بررسی نظرات این دو و دلایل آن درباره جابر می باشد؛ به این منظور ابتدا به معرفی جابر پرداخته، سپس به دیدگاه های کراوس و سزگین درباره او می پردازد.
    کلیدواژگان: جابر بن حیان، کراوس، سزگین، امام جعفر صادق(ع)، کیمیا
  • هادی وکیلی*، مصطفی لعل شاطری صفحه 49
    معراج پیامبر(ص) موضوعی مهم در حوزه نگارگری و بخش جدانشدنی نسخه های خطی فارسی و پس از آن در کتب چاپی محسوب می گردد. خلق این تصاویر تحت عنوان معراج نگاری از عصر ایلخانان آغاز و در دوره قاجار و متقارن با چاپ کتب سنگی دنبال شد. با این حال به احتمال فراوان روایات اسلامی دست مایه تصویرسازان در باب این مرکب قرار گرفته است، که با سیر و غور در آن می توان به تطبیق نسبی تصاویر براق با احادیث و روایات برجای مانده در معراج نامه های دوره قاجار دست یافت. هرچند در این بین نباید عقایدآفرینندگان و پردازندگان آثار و نفوذ سبک های هنری غرب را نادیده گرفت. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی به بررسی روایات، احادیث و تفاسیر مرتبط با ویژگی های ظاهری براق پرداخته و میزان تطبیق آن را با معراج نگاری های این عصر مورد تحلیل و سنجش قرار می دهد.
    کلیدواژگان: براق، معراج، پیامبر(ص)، معراج نامه، قاجار
  • ایرج نیک سرشت*، سعید نظری صفحه 71
    یکی از موضوعاتی که دانشمندان علم الحیل (معادل تقریبی مهندسی مکانیک) به آن پرداخته اند، طراحی فواره هایی است که به طور خودکار و در فواصل زمانی مشخص تغییر شکل می دهند. سه نمونه از این گونه فواره ها، در کنار یک فواره بدون تغییر شکل، در کتاب الطرق السنیه فی الآلات الروحانیه تالیف تقی الدین محمد بن معروف ملقب به راصد (م. 993 ق / 1585 م)، دانشمند بزرگ قرن دهم هجری و منجم باشی رصدخانه استانبول آمده است. از این کتاب تنها یک نسخه برجای مانده که در سال 1976 م در حلب به صورت فاکسی میله چاپ شده است. در مقاله حاضر ضمن بازسازی سه بعدی اشکال فواره ها با نرم افزار 3D MAX، طرز کار و نکات مربوط به آنها شرح داده شده است. در پیوست مقاله نیز تصحیح و ترجمه بخش مربوط به فواره های کتاب تقی الدین آمده تا مورد استفاده محققان و علاقه مندان قرار گیرد.
    کلیدواژگان: علم الحیل، تقی الدین محمد بن معروف، الطرق السنیه، فواره
  • محمد نصیری *، محمدرضا رجبی، اصغر نوروزی صفحه 99
    معنویت توسعه یافته توسط امامان اهل بیت(ع) در کالبد جامعه و حضور جمعی از تربیت یافتگان معنوی این مکتب در میان مردم، از عوامل مهم توجه به امور معنوی و باطنی در جامعه اسلامی محسوب می شود. تتبع دقیق در آثار اهل تصوف، یک رشته معارف خاص تشیع را که در غیر کلام ائمه اهل بیت(ع) نشانی از آنها نیست، نشان خواهد داد و محقق به وضوح روح تشیع را در مطالب عرفانی این کتاب ها می یابد؛ هرچند در مواردی روحی است که طی زمان و به حسب برخی آفات بیرونی در یک پیکر آفت دیده جای گرفته است. تحقیق پیش رو به نشان دادن چگونگی ورود شمه ای از احادیث و تعالیم معنوی اهل بیت(ع) به تصوف پرداخته است. براساس این پژوهش، شواهد مناسبی برای اثبات خاستگاه شیعی عرفان اسلامی می توان به دست داد. این شواهد، از نوع نگاه صوفیه به اهل بیت(ع) و روزنه های نفوذ معارف آن حضرات به تصوف، یعنی بزرگان صوفیه و میراث مکتوب آنان مانند اللمع، الرساله القشیریه و قوت القلوب قابل اصطیاد است.
    کلیدواژگان: تصوف، تشیع، اهل بیت(ع)، احادیث عرفانی، صوفیه، کتب عرفانی
  • محمدحسن الهی زاده*، راضیه سیروسی صفحه 131
    دانش انساب یا نسب شناسی از علوم مورد توجه مسلمانان بوده که به منظور پرهیز از خطا در شناخت نسب افراد به وجود آمد. در اسلام، شناسایی نسب به جهت شناسایی افراد و آثار حقوقی آن مورد توجه قرار گرفته است. عباسیان که براساس اعتبار نسبی روی کار آمده بودند، به نسب شناسی به ویژه شناسایی نسب خاندان پیامبر (بنی هاشم) اهمیت دادند. آنان در همین راستا، نهاد نقابت را در قرن سوم پی ریزی کردند تا حقوق بنی هاشم را حفظ کند و به رتق و فتق امور سادات هاشمی بپردازد. این مسئله خودبه خود نیاز حیاتی و اساسی به نسب شناسان خبره را ایجاد کرد و زمینه ای برای گسترش و رشد دانش نسب شناسی شد. اوج شکوفایی این علم را می توان در دوره سلجوقی جستجو نمود؛ دوره ای که جایگاه اجتماعی طالبیان (شاخه ای از بنی هاشم) بهتر شد و نسب شناسی طالبیان مورد توجه قرار گرفت. در این نوشتار با رویکردی توصیفی تحلیلی پس از تبیین جایگاه طالبیان در عصر سلجوقی و آثار نسب شناسی، ارتباط دانش نسب شناسی با حیات اجتماعی طالبیان مورد بررسی قرار گرفته و تاثیر این دانش بر گسترش دامنه نفوذ اجتماعی آنان تبیین شده است.
    کلیدواژگان: علم انساب، سادات، طالبیان، عهد سلجوقی، حیات اجتماعی
  • چکیده مقالات به زبان عربی
    صفحه 153
|
  • Mohammad Hedayati* Page 7
    Ethics in geometry of Islamic civilization is like a basis which forms the foundation of the rest of the religious educations i.e. jurisprudence and beliefs. Being carried out by a deep and elaborate understanding of the collection of the religious educations and by aiming at managing human’s pure life and conducting him, prevalence of jurisprudence gradually became exclusive to the practical provisions and apparent behavior, then it became specific in Sharia and recognition of lawful from unlawful as well as regarding behavioral manifestations. Finally, an independent knowledge called the science of jurisprudence was established that by driving characteristics and based on the required action it supported the related provisions. It seems that if the ethical values and culture want to find its real status and necessary contribution within the ontological system and Islamic Sciences’ package, as well as cultural management and custodianship of the religious civilized society, recognition of the factors of this damage and pathology of its intra-religious barriers will be necessary i.e. the factors such as degradation from the main position to the rank of being redundant and ornamental, and exclusivity of jurisprudence to practical provisions and a tendency which is historically raised from separation of jurisprudence system from ethics.
    Keywords: Ethics, Civilization, Culture, Jurisprudence, Obligation, Duty, Science Division, Practical Provisions, Characteristic
  • Seyyedeh Fatemeh Mohades*, Tahereh Azimzadehtehrani Page 29
    Abu Abdollah Jabir Ibn Hayyan Ibn Abdollah Koufi (103-200 AH/ 721-815 AD) is known as a great scholar in chemistry in the Shiite world. He is a figure being debated by orientalists and gives rise to various and contradictory opinions including the most important characters in the history of Islamic sciences. Paul Kraus and Fuat Sezgin are two of these orientalists who have conducted lots of studies and proposed different ideas about him. The paper intends to investigate the views of these two scholars and their reasons about Jabir. To do so, firstly, it is dealt with introducing Jabir and then, Kraus and Sezgin’s viewpoints about him are discussed.
    Keywords: Jabir IbnHayyan, Kraus, Sezgin, Imam JafarSadeq, Alchemy
  • Hadi Vakili*, Mostafa Lalshateri Page 49
    Ascension of the prophet is an important topic in the field of miniature and the inseparable part of the Persian manuscripts and its later scripts in the printed books. Creation of these images was begun from the Ilkhanid era under the title of Ascension Journalism and continued to Qajar era simultaneous with printing the stone books. However, most likely, the Islamic narrations were good grounds for the imagists about this horse that conducting investigation on them leads to achieving a relative conformity of the horse images with the Hadiths and narrations mentioned in the ascension journalisms of Qajar era. Nevertheless, the creators’ ideas of these works and influence of the west’s artistic styles should not be ignored. Adopting an analytico-descriptive method, the study investigates the narrations, Hadiths and commentaries related to apparent features of the horse and evaluates the rate of their conformity with ascension journalisms of this era.
    Keywords: the Prophet's Horse, Ascension, Prophet, Ascension Journalism, Qajar
  • Iraj Nikseresht*, Saeed Nazari Page 71
    One of the topics being dealt by the scholars of Elm ul-Heyl (the equivalence approximated to Mechanical Engineering) is the designing of the fountains being changed in form by defined intervals. Three types of these fountains next to a fountain without change of form have been proposed in the book “Al-Torogh ulSanniyah fi Al-Alat Al-Rouhanyah” written by Taqioddin Mohammad Ibn M’aroof known as Rased (993 AH/ 1585 AD) who was a great scientist in 10th century AH and astronomer of the Istanbul Observatory. Only a volume form this book has been remained which has been printed as a facsimile print. Reconstructing the three dimensional form of the fountains with software 3D MAX, the paper explains the points related to them. In the appendix of the paper, the correction and translation of the section related to the fountains from Taqioddin’s book are presented to be used by the researchers and interested people.
    Keywords: Elm ul, Heyl, Taqioddin Mohammad Ibn Maroof, Al, Torogh ul, Sanniyah, Fountain
  • Mohammad Nasiri*, Mohammadreza Rajabi, Asghar Norouzi Page 99
    The developed spirituality in the society’s framework and presence of a group of spiritual students from this school among public by Imams of Ahl ul Bayt are among the important factors being taken into consideration about spiritual and inner affairs in the Islamic Society. Detailed investigation in the works of the Sufists shows a certain field of Shiite education being only existed in the words of Ahl ul-Bayt and a researcher could clearly find the Shia spirit in the mystical materials of these books though it is a spirit embodied in a damaged body by some external problems during the time in some cases. The study has a glimpse on the manner of entrance of some spiritual Hadiths and educations of Ahl ul-Bayt into Sufism. The results of the study show that appropriate evidences could be achieved to prove the Shiite origin of Islamic mysticism. These evidences could be obtained from the view of Sofia to Ahl ul-Bayt and the means of penetration of their educations to Sufism i.e. the Sofia scholars and their written heritage such as Al-Loma’, Al-Resalat ul-Qashiryeh, and Qovvat ul-Qoloub.
    Keywords: Sufism, Shia, Ahl ul, Bayt, Mystical Hadiths, Sofia, Mystical Book
  • Mohammadhasan Elahizadeh*, Razieh Sirousi Page 131
    Genealogy has been among the sciences taken into consideration by Muslims and created to avoid making mistakes in recognizing the people’s lineage. In order to recognize the lineage of people and its legal consequences, recognition of lineage became important. Abbasids who came out based on ancestral reputation regarded genealogy important especially genealogy of the family of prophet (Bani Hashem). In this regard, they established the structure of a leadership in the 3rd century AH to preserve the Bani Hashem’s rights to settle the affairs of Sadats of Hashemi. Automatically, this issue led to the vital and basic need to expert genealogists and a ground for development of genealogy. The heyday of this science could be seek during Seljuk era i.e. a period in which Talebiyan (a branch of Bani Hashem) had a better social position and genealogy of Talebiyan received attention. Adopting an analytico-descriptive approach in this study and after explaining the position of Talebian in Seljuk era and genealogy works, the relation of genealogy with Talebiyan’s social life was analyzed and the effect of this science on development of the extent of their social influence has been discussed.
    Keywords: Genealogy, Sadat, Talebiyan, Seljuk Era, Social Life