فهرست مطالب

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی - پیاپی 28 (پاییز 1396)

فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
پیاپی 28 (پاییز 1396)

  • 168 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1396/07/27
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محی الدین آقاداودی، ایمان زکریایی کرمانی صفحات 7-38
    مسجد مدرسه چهارباغ به عنوان گنجینه ای از هنر کتیبه نگاری اسلامی جایگاه ویژه ای دارد. بر این اساس پژوهش حاضر تلاش دارد به تبیین جایگاه کتیبه های این بنا به عنوان رسانه هایی نمادین بپردازد تا زمینه پاسخ به این پرسش اصلی که مهم ترین پیام های نمادین بازتاب یافته در کتیبه های مسجد مدرسه چهارباغ ضمن تبیین نحوه انتقال پیام ها چیست؟ فراهم آید. پژوهش حاضر از حیث روش توصیفی تحلیلی است. یافته اندوزی به شیوه میدانی و کتابخانه ای صورت پذیرفته است و تجزیه و تحلیل یافته ها کیفی است. نتایج پژوهش حاضر گویای آن است که مهمترین و بیشترین پیام هایی که از تعامل مذهب تشیع، مبانی اعتقادی و سیاست مذهبی حاکم در عصر صفویه، بر اساس سیری منظم از طریق این رسانه های نمادین هنر شیعی به مخاطبان انتقال می یابد، شامل بیان فضیلت، جانشینی (خلافت)، امامت و اشاره به ویژگی های برتر حضرت علی×، مدح و ستایش و الگوسازی از شخصیت امام علی× به عنوان مبنای اعتقادی هنر شیعی و اساس سیاست مذهبی رایج است.
    کلیدواژگان: هنر شیعی، کتیبه، مسجد، مدرسه چهارباغ اصفهان، کارکرد نمادین، تحلیل محتوا
  • امیرعباس مهدوی فرد، علی حسن بگی صفحات 39-56
    فتوحات وجنگ هایی که پس از رحلت پیامبر| رخ داد و منجر به گشوده شدن دروازه های ایران و روم شرقی و آفریقا گردید متفکران و عالمان مسلمان را با پرسش هایی مواجه کرده است پرسش هایی مانند این که آیا فتوحات مشروعیت داشته اند؟ در صورت عدم مشروعیت این رویداد؛ ملاک بهره مندی اهل بیت^ از نتایج آن چه بوده است؟ و آیا اصولا می توان میان عدم مشروعیت یک عمل و نتائج آن تفکیک کرد؟ در این نوشتار به این نتیجه رسیدیم که با توجه به مشروط بودن مشروعیت جهاد ابتدایی در فقه شیعه به اذن امام× یا نایب خاص امام و فقدان شرط مذکور در فتوحات پس جنگ های مذکور مشروع نبوده اند، مع الوصف اهل بیت^ از نتائج فتوحات، استفاده برده اند؛ ملاک بهره مندی مذکور یا به عنوان انفال بوده و یا بر پایه قاعده الزام به عنوان سهم ذوی القربی از خمس بوده است.
    کلیدواژگان: فتوحات، اهل بیت(ع)، غنائم، انفال، سهم ذوی القربی، قاعده الزام
  • محسن رفعت صفحات 57-80
    دیری است درباره محل شهادت امام حسین× مقتلی زبان زد میان عوام شده که به گودال یا «گودال قتلگاه» شهرت یافته است. چنان چه منابع تاریخی و حدیثی متقدم و معتبر شهادت داده اند، شهادت امام حسین× در مکانی غیر از آنچه امروزه در لسان عموم جای گرفته اتفاق افتاده است. بی گمان اعتقاد به چنین امری لوازماتی را به دنبال خواهد داشت و به نظر می رسد یکی از این لوازمات بعد عاطفه است که منابع و مقاتل متاخر آن را به این عصر به ارمغان آورده اند. اختلاف تعابیر، وجود لغات غریب در روایات و پرداختن به احادیث ضعیف را می توان از جمله عواملی دانست که سبب شده چنین تعبیری وارد حوزه عاشورا شود و به تبع، منشا اعتقادی بی پایه در میان عوام گردد.
    کلیدواژگان: امام حسین(ع)، واقعه کربلا، گودال قتلگاه
  • مریم شعبان زاده، محبوبه ایمانی صفحات 81-108
    تحلیل گفتمان با کاوش فرایند کلام به بررسی زمینه های تولید سخن اعم از اندیشه های دینی، اجتماعی و سیاسی گوینده سخن و نحوه تولید آن و بازجست تعامل خواننده متن با کلام اطلاق می گردد. داستان مدح فرزدق (19 110 ق.) شاعر بلندپایه اموی از امام سجاد× معروف است که در آن هشام خلیفه اموی را با شعر و کلام خود در جمع، شرمنده کرده و حاکم قدرتمند زمان را از طریق کلام شکست داده است. او در این متن غیر از ستایش امام سجاد× با کاربرد خاصی از کلام، عقاید، اندیشه ها و باورهای مذهبی سیاسی و مسایل روزگار خود را نیز بازنمایانده و با زبان به جنگ با ظالم روزگارخود شتافته و پیروز شده است. هدف این جستار بررسی انگاره های قصیده فرزدق و روشن شدن دلایل قدرت زبان او از طریق تحلیل گفتمان بر اساس نظریه وان دایک است و نشان داده می شود که توانش کلامی فرزدق در مواجهه او بر خصم و انتقال مفاهیم ایدئولوژیکی خود، از طریق نحوه خاص کاربرد واژگان و نحو و آرایه های ادبی خاص حاصل آمده است.
    کلیدواژگان: امام سجاد(ع)، ابن هشام، فرزدق، قصیده میمیه، تحلیل گفتمان، وان دایک
  • طاهره رحیم پور ازغدی، فریبا علاسوند صفحات 109-130
    دولت سلجوقیان در اوایل قرن پنجم هجری از میان ترکان مهاجر از شرق ایران برآمدند و با پیروزی بر غزنویان و آل بویه، وسیع ترین امپراتوری اسلامی را ایجاد کردند. مشارکت زنان در قدرت در دوره سلجوقیان، یک پدیده شاخص بود و آثار آن در منابع تاریخی دیده می شود. پژوهش حاضر، با استناد به منابع تاریخی بویژه فرهنگنامه ها و تاریخ های سیاسی درصدد پاسخ به این پرسش است که خاتون ها ی سلجوقی چگونه و در چه حوزه هایی بر بدنه سیاسی دولت تاثیرگذاربودند؟ نگارندگان بر این باورند که ملکه های سلجوقی هوشمندانه به شیوه مستقیم از راه هایی چون مشاوره با سلاطین، ایجاد تشکیلات مستقل، فشار بر شاهان سلجوقی در تعیین ولیعهد و ورود در رقابت های سیاسی موجود در دربار و به طور غیرمستقیم با ازدواج های سیاسی در ایجاد روابط دیپلماسی با دولت های دیگر، بر تمامی نهادهای دولتی اشراف و در ساختار دیوانی و تحولات سیاسی و نظامی نقش داشتند.
    کلیدواژگان: خاتون های سلجوقی، مشارکت زنان، عزل و نصب، تاریخ سیاسی
  • صالح زارعی، قاسم پورحسن صفحات 131-152
    عرفان و تصوف در زمره پدیدارهایی است که در عرصه نظری و نیز در حوزه تحولات اجتماعی منشا اثر بوده و از وجوه تاثیرگذار تمدن اسلامی تلقی می شود که رویکردهای متفاوتی درباره آن اتخاذ شده است. در این پژوهش با طرح سه نظریه کلی به پدیدار عرفان و تصوف پرداخته شده است. رویکرد اول اساس و جوهر تمدن اسلامی را تصوف و عرفان تلقی می کند و اساس تمدن اسلامی از ابتدا تا کنون را بر همین مبنا تفسیر می نماید. رویکرد دوم به عدم امکان تاسیس اندیشه های سیاسی و تمدنی بر مبنای تصوف و عرفان باور دارد و این جریان را اصلی ترین عامل تعطیلی عقل و زوال اندیشه و تمدن اسلامی می داند. رویکرد سوم جریان عرفانی را از عوامل مهم و جریان ساز می داند که سبب بالندگی تمدن اسلامی شده است.
    کلیدواژگان: تصوف، عرفان، تمدن اسلامی، عقلانیت، شریعت
|
  • Mohiaddin Aqa Davoodi, Iman Zakariaee Kermani Pages 7-38
    Chahar Bagh School –Mosque as a treasure trove of Islamic relic art has a special position. The present research attempts to explain the position of inscriptions of this building as symbolic media in order to answer this main question: “What are the most important symbolic messages reflected in the inscriptions of the Chahar Bagh school –mosque?”, and “how the messages are transmitted?” The present study is descriptive-analytical. The data are collected using field study and library resources and they are analyzed qualitatively. The results of this study indicated that the most important and common messages transmitted to the audience through this symbolic media of Shiite art, based on a systematic process, regarding the interaction of the Shiite religion, religious beliefs and religious politics in the Safavid era, include expression of virtue, succession (caliphate), imamate, and reference to the supreme personality of Imam Ali, praise and modeling of Imam Ali's personality as the basis of the belief in Shiite art and the basis of the religious policy.
    Keywords: Shiite Art, Inscription, Chahar Bagh Shool-Mosque in Isfahan, Symbolic Function, Content Analysis
  • Amir Abbas Mahdavifard, Ali Hassan Bagi Pages 39-56
    After the demise of the holy Prophet (PBUH), conquests and wars which led to the opening of the gates of Iran, Byzantine Empire and Africa challenged Muslim thinkers and scholars to ask questions such as whether these conquests were legitimate. If they were illegitimate, what would be the criterion for the enjoyment of Ahl al-Bayt from these results? And can one distinguish between the lack of legitimacy of an action and its outcome? In this paper, we concluded that given the conditionality of the legitimacy of the primary jihad in Shiite jurisprudence by the permission of the Imam (AS) or the special vice of the Imam and the lack of the condition mentioned in the conquests, these wars were not legitimate. However, Ahl al-Bayt have benefited from the results of the conquests. The criterion for such an enjoyment was either the spoils or was based on the rule of obligation refereeing to the share of close relatives from khums.
    Keywords: Conquests, Ahl al-Bayt, Spoils, Anfal, Close Relative's Share, the Rule of Obligation
  • Mohsen Rafat Pages 57-80
    A place has long been known as Imam Hussein’s sacrifice pit among the common people. As the historical sources and a reliable tradition testify, Imam Hossein's martyrdom has happened in a place other than what is now commonly believed among ordinary people. Certainly, the belief in such a thing will have some consequences. One of them is the emotional aspect mentioned in the contemporary sources and biographies of the martyrs. The difference in interpretation, the existence of the strange words in the traditions and the engagement with the weak hadiths could be considered as the factors causing such an interpretation regarding the Ashura event and consequently could be the source of such a groundless belief among the common people.
    Keywords: Imam Hossein (AS), Karbala Event, Sacrifice Pit
  • Maryam Shabanzadeh, Mahboubeh Imani Pages 81-108
    Discourse analysis explores the process of the speech production to identify the conditions of production of different religious, social and political speeches, their modes of production, and the interaction of the text’s readers with the speech. The story of Farazdaq's poem in praise of Imam Sajjad (AS) is very well-known. He was a famous poet in the Umayyad era (19-110 AH). He made Hisham, the Umayyad caliph, ashamed and defeated this powerful ruler of the time with his poetry and lexicons. Other than praising Imam Sajjad (AS), he has presented the beliefs, thoughts and political-religious issues in this poem and struggled with the cruelty of his time and won using special lexicons. The purpose of this research is to study the ideas presented in the Farazdaq's poem and to clarify the reasons for the power of his language implementing discourse analysis approach based on van Dijk's theory. The results revealed that his verbal ability in confronting the enemies and conveying his ideological concepts was due to his particular use of lexicons, syntax and figures of speech.
    Keywords: Imam Sajjad (AS), Ibn Hisham, Farazdaq, Farazdaq's Poem, Discourse Analysis, van Dijk
  • Tahereh Rahimpour Azghadi, Fariba Alasvand Pages 109-130
    In the early fifth century (AH), the Seljuks government was established in the East of Iran. They were Turk migrants. The Seljuks established the broadest Islamic empire due to their victory over the Ghaznavids and the Buwaihids. The participation of khatouns in power during the Seljuk period was an indicator phenomenon and its effects are seen in the historical sources. The present research, based on historical sources especially encyclopedias and political histories, seeks to answer this question: “How and in what ways the Seljuk Khatouns influenced the political body of the state?” The authors believe that the Seljuk queens had both direct and indirect roles in the state institutions, in the structure of the government and in the political and military developments. Their direct roles involved consulting the Sultans, establishing an independent organization, exerting pressure on the Seljuk kings to determine the crown and entering the political rivalry at court. Political marriages to establish diplomatic relations with the other governments was among their indirect roles.
    Keywords: Seljuk Khatouns, Women's Participation, Dismissal, Installation, Political History
  • Saleh Zarei, Ghasem Pourhassan Pages 131-152
    Mysticism and Sufism are among the phenomena that have been influential in the fields of theory and social changes. They are considered as influential factors on Islamic civilization and different approaches have been adopted about them. In this research, three general approaches are presented for the phenomena of Mysticism and Sufism. The first approach considers the basis and essence of Islamic civilization as Sufism and Gnosticism, and interprets the foundations of Islamic civilization from the beginning to the present based on this idea. The second approach believes in the impossibility of establishing political and civilizational thoughts based on Sufism and Mysticism and considers this to be the main reason for the closure of reason and the decline of Islamic thought and civilization. The third approach regards the mystical stream as one of the most important factors leading to the development of Islamic civilization.
    Keywords: Sufism, Mysticism, Islamic Civilization, Rationality, Islamic Law.