فهرست مطالب

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی - پیاپی 22 (بهار 1395)

فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
پیاپی 22 (بهار 1395)

  • 148 صفحه، بهای روی جلد: 55,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1395/06/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید علیرضا واسعی صفحه 7
    در مطالعات تمدنی اسلام، «امیرالمومنین» یکی از واژه های پرکاربرد و مهم است و عموما بر کسی اطلاق می شود که رهبری سیاسی جامعه اسلامی را بر عهده دارد، اما آیا در وضع اولیه به همین معنا بود یا تغییری در آن رخ داده؛ آیا دارای مصداق معینی بوده یا درگذر زمان و تابع نیاز جامعه اسلامی پدید آمده است، همیشه مباحثی را به خود معطوف داشته است. این مقاله با رویکردی علمی و جدای از نگره های عقیدتی بر آن است تا جایگاه آن را درگذر زمان به اجمال نشان دهد با این فرضیه که به رغم دینی بودن منشا آن، در عهد حاکمیت اسلامی معنای سیاسی یافته که حتی از سوی امامان نیز مورد استناد و تایید قرارگرفته است، چنانکه به زودی در معنای سومی نیز به کاررفته است، اما همه این ها با یکدیگر قرابت مفهومی دارند.
    کلیدواژگان: امیرالمومنین، علی(ع)، عمر، خلافت، امارت، امام
  • سید ماهیار شریعت پناهی صفحه 27
    بررسی تحلیلی تطبیقی کتاب های چشم پزشکی اسلامی، به طور نمونه در کتاب المرشد غافقی، امکان استخراج اصول ثابت را برای محقق فراهم می سازد که مورد پذیرش و استفاده اکثر چشم پزشکان مسلمان بوده است. استخراج این اصول موضوع اصلی، و روش آموزشی غافقی در این کتاب، هدف فرعی این تحقیق است. نتیجه این تحقیق موید این فرضیه است که غافقی شناختی واضح و متمایز از انواع بیماری های چشمی داشته که طبقه بندی دقیق بیماری ها بر اساس بخش های ویژه چشمی مانند پلک، قرنیه و... اولین نشانه آن است. اصول پیش از جراحی غافقی، تشخیص متمایز و صحیح بیماری ها بر اساس معیارهای شکل ظاهری، مکان، علت بیماری و آشنایی با ابزار جراحی چشم، اصول در حین جراحی، رعایت نکات احتیاطی و اصول پس از جراحی شامل روش های جلوگیری از خونریزی و بخیه زدن است. مسیر آموزشی این کتاب نیز از طب نظری آغازشده و پس از بیماری شناسی، به طب عملی (تجربی) پرداخته است.
    کلیدواژگان: غافقی، المرشد فی طب العین، اصول چشم پزشکی، جراحی، تشخیص افتراقی، ابزار جراحی
  • محمد جواد واعظی صفحه 55
    با بررسی نقلیات مورخان مشهور (ابن سعد در الطبقات الکبری، بلاذری در انساب الاشراف، یعقوبی در تاریخ یعقوبی، طبری در تاریخ الرسل و الملوک و مسعودی در مروج الذهب)، می توان به گزینشی بودن گزارش ایشان از حیات ائمه^ و تلاشی که برای تاثیر بر ذهنیت مخاطبان انجام گرفته، رسید. فضائل ائمه^ نیز از این رویکرد مستثنا نیست. در این مقاله به بررسی چگونگی انعکاس فضائل ائمه^ و اینکه این امر چگونه قابل تحلیل است؟ و نیز ترکیب گزارش مورخان از فضائل ایشان چیست؟ و همچنین رویکرد هر منبع جهت القاء ذهنیت خاص نسبت فضائل ائمه^ به چه شکل است؟ می پردازیم. نکته مشترک تمام منابع منتخب انحصار بیان فضائل ائمه^، به امامان نخستین و عدم توجه به سایر امامان^ است. گویا فضیلت رابطه ناپیدایی با قرابت زمانی به رسول خدا’ دارد و هرچه فاصله بیشتر می شود، فضائل ائمه^ هم کمرنگ تر می شود. هر یک از این پنج منبع رویکرد متفاوتی در گزارش فضائل ایشان در پیش گرفته اند.
    کلیدواژگان: فضائل ائمه^، منابع تاریخی و فضائل ائمه^، طبقات الکبری، انساب
  • فواد پورآرین، رضا شعبانی، محمدحسن رازنهان، علی اصغر رجبی صفحه 75
    مقابله با علمای دینی و محدود کردن حوزه عمل و نظر آنان و درنهایت، مذهب زدایی از حوزه های سیاست و حکومت و مبارزه با مظاهر و مجامع مذهبی در عرصه اجتماع، یکی از اهداف سلاطین زورمدار و دین گریز در طول تاریخ سیاسی ایران بوده است. رضاشاه در این میان بیشتر از همه، خود را درگیر چنین مسائلی کرد. وی در سال 1304ش پادشاه ایران گردید و به تدریج بر آن شد تا بنیاد روحانیت و مذهب تشیع را ویران و یا حداقل سست و لرزان کند. جدا از اعمال و رفتارهای مقابله آمیز با مذهب تشیع و مظاهر اساسی آن، کوشش های او در محصور کردن علمای دینی از اهمیت بسزایی برخوردار است. پس از بررسی اقدامات پهلوی اول (انجام اصلاحات آموزشی، تاسیس محاکم عرفی و تشکیلات دادگستری و غیره) یافته های پژوهش حاکی از آن است که رضاشاه به دنبال تضعیف مذهب تشیع در ایران و به حاشیه راندن علمای دینی از سیاست و جامعه بود.
    کلیدواژگان: رضاشاه، دولت پهلوی اول، علمای دینی، مذهب شیعه
  • حسین شجاعی، عباس مصلایی پور صفحه 95
    بخش وسیعی از گزاره های موجود در تفاسیر، مرتبط با حوزه تاریخ است. اما ناظر به اینکه مفسران قرآن، خود را مورخ نمی پندارند، معمولا در نقل وقایع تاریخی سبکی واحد را اتخاذ می کنند. این سبک که از سنت علمی تفسیر نگاری پیشینیان الگوگیری شده است، موجب گشته که نمود مسائل تاریخی در تفاسیر حتی در دوران حاضر به شکل تکرار پیوسته و یکنواخت روایات تاریخی باشد. زمانی که این نگرش سنتی به تاریخ با رویکردهای امروزین علم تاریخ مقایسه می گردد به سادگی عقب ماندن تفسیر در این حوزه خاص که توام با برخی از آسیب هاست نتیجه گرفته می شود. در این مقاله با نگاهی انتقادی به نگرش تاریخی مفسران، به دنبال بیان آسیب های موجود در این نگاه و همچنین ایجاد حس نیاز به شکل گیری تحولاتی اساسی در نحوه به کارگیری تاریخ در تفاسیر قرآن هستیم.
    کلیدواژگان: علم تاریخ، تفسیر، مطالعات قرآنی، ظرفیت تاریخ، تاریخ روایی
  • علی غفرانی، زهرا نوروزی، زهرا پرگزی صفحه 117
    سفر حج به عنوان یک فریضه دینی، در روزگاران گذشته سفری سخت، خطرناک و گاه بی بازگشت و همراه با مشکلات بسیار بوده است. در روزگار حاکمیت سلجوقیان بر ایران (429 590 ق)، از یک طرف گاه شرایط اقتصادی نامناسب در سفر حج تاثیر می گذاشت و از طرف دیگر، حاجیان با مشکلات زیادی ازجمله ناامنی ناشی از غارتگری اعراب بادیه، حمله های ناگهانی اسماعیلیان، کمبود آب و آذوقه، قحطی و بیماری های کشنده ای مانند و با روبه رو می شدند. اختلافات سیاسی در این دوره مانند اختلافات سلاطین سلجوقی، استقلال طلبی برخی امیران عراق و اختلافات امیران مکه با امیرالحاج نیز، بر مشکلات سفر حاجیان می افزود. این مقاله بر آن است تا با استفاده از گزارش های تاریخی، موانع و مشکلات سفر حج در دوره سلجوقیان را با روش توصیفی تحلیلی بررسی کند.
    کلیدواژگان: سفر حج، سلجوقیان، اسماعیلیان، قبیله خفاجه، حجاز
|
  • Syed Alireza Vasee Page 7
    In studies of Islamic civilization¡ «Commander of the Faithful¡» is one of the most important and frequently used words. It is generally referred to someone who has the political leadership of the Muslim community. Did it mean the same at the beginning or change has happened in its meaning? Did it have any particular meaning or did it emerge by the passage of time and the needs of the Islamic community? These issues have always been at the center of attention. Apart from the ideological theories¡ with a scientific approach this article tries to examine its position over time with the assumption that despite its religious origin¡ under the rule of the Islamic government¡ this word has adopted a political meaning which has even been cited and approved by the Imams. Soon it adopted a third meaning¡ however they are close in terms of concept.
    Keywords: Ali, Commander of the Faithful, Omar, Caliphate, Emirate, Imam
  • Syed Mahyar Shariat Panahi Page 27
    Analytical and Comparative investigation of the Islamic ophthalmology books¡ such as Al-Murshid by Ghafeqi provides the researcher with an opportunity to extract the fixed principles which have been accepted and used by the most Muslim ophthalmologists. The main purpose of this research is to extract these principles. It secondary objective is to examine the Ghafeqi’s educational methods in this book. The results support the assumption that Ghafeqi had a clear and distinct understanding of the eye diseases. The accurate classification of diseases based on the particular parts of the eye such as eyelids¡ cornea and so on is the first sign of it. Ghafeqi’s principles before surgery include distinct and accurate diagnosis of the diseases based on their appearance¡ location¡ and possible cause as well as familiarity with the surgical instruments. Ghafeqi’s principles during surgery involve observing the precautions. Principles after the surgery comprise stopping the bleeding and suturing. The book starts with the theoretical medicine. After the pathology¡ it discusses the practical (experimental) medicine.
    Keywords: Ghafeqi, Al, murshid fi Teb al Ain, the Principles of Ophthalmology, Surgery, Diagnosis, Surgical Instruments
  • Mohammad Javad Vaezi Page 55
    An investigation of the narratives of the renowned historians (Ibn Sa''d in Tabaqat al-Kubra¡ Al-Baladhuri in Genealogies of the Nobles¡ Ya''qubi in Tarikh al-Yaqubi¡ Al-Tabari in History of the Prophets and Kings and Al-Masudi in The Meadows of Gold) reveals that they were selective in reporting about the lives of Imams and they tried to have some influences on the minds of the audience. The virtues of the Imams are not exceptions. This article tries to examine the reflection and the composition of the virtues of Imams as indicated in these sources. Moreover¡ it tries to investigate the special approach of each individual source in inducing a particular mentality in the minds of people. The common point in all the resources is mentioning about the virtues of the very first Imams and inattending to other Imams (AS). Apparently virtue has a close hidden relationship with the time affinity with the Messenger of Allah and as the distance increases¡ the virtues of Imams (AS) become more invisible. Each of the five sources adopts a different approach in reflecting the virtues of Imams.
    Keywords: Imam's Virtues, Historical Sources, Imam's Virtues, Tabaqat al Kubra, Genealogies of the Nobles, Tarikh al Yaqubi, Tarikh Tabari, The Meadows of Gold
  • Foad Pour Aryan, Reza Shabani, Muhammad Hassan Raz Nahan, Ali Asqar Rajabi Page 75
    Confronting with religious scholars and limiting the scope of their actions and views and finally the removal of religious aspects from the politics and government and fighting with the religious manifestations and religious assemblies in society¡ have been the main purposes of the tyrant and secular empires in the political history of Iran. Reza Shah dealt with these issues more than the others. He became the King of Iran in the year 1333 AH and gradually tried to destroy or at least loosen the foundation of the clerics and Shia religion. Apart from his opposing actions and behaviors against the Shia religion and its main manifestations¡ his efforts in confining religious scholars need to be taken into consideration. After reviewing the deeds of the first Pahlavi (educational reforms¡ the establishment of customary courts and justice organization¡ etc.)¡ research findings suggest that¡ Reza Shah was seeking to undermine Shia religion in Iran and to marginalize the religious scholars from the arenas of politics and society.
    Keywords: Reza Shah, the First Pahlavi Government, Religious Scholars, Shia Religion
  • Hossein Shojaei, Abbas Mosalaee Pour Page 95
    A large part of the propositions contained in the interpretations is related to history. However¡ since the Quran commentators do not consider themselves as historians¡ usually they adopt a uniform style in narrating the historical events. This style which is an imitation of the predecessors’ scientific interpretation caused the renderings of the historical events to be in a uniform and repetitive shape in the present era. When this traditional attitude towards history is compared with the present history approaches¡ simply one can conclude about the reasons of the stagnation of interpretation in this particular arena which is accompanied with some damages. This article critically examines the historical attitudes of the commentators and tries to express the damages contained in this kind of attitudes. It also pinpoints a need for the substantial changes in the way of implementing history in Quran interpretations.
    Keywords: History, Interpretation, Quranic studies, History Capacity, Narrative History
  • Ali Ghofrani, Zahra Norouzi, Zahra Pargazi Page 117
    The pilgrimage as a religious duty was a difficult¡ dangerous and sometimes irreversible journey¡ and it was accompanied with many problems. At the time of the Seljuk rule in Iran (429 -590 BC)¡ on the one hand sometimes the difficult economic conditions affected the pilgrimage and on the other hand¡ the pilgrims were faced with many problems including the insecurity caused by the marauding Bedouin Arabs¡ Isma''ilis’ sudden attacks¡ lack of food and water¡ famine and deadly diseases like Cholera. Political differences such as the differences among the Seljuk sultans¡ some of the Iraqi Emirs’ sence of independence¡ and the differences between the Emirs of Mecca with the head of the pilgrimage (Emir Al-Hojaj)¡ would increase the problems of the pilgrims. This article uses historical reports to investigate the obstacles on the way of pilgrimage in the Seljuk period implementing a descriptive-analytic approach.
    Keywords: Hajj, the Seljuks, the Ismailis, the tribe Khfajh, Hijaz