فهرست مطالب

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی - پیاپی 25 (زمستان 1395)

فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
پیاپی 25 (زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/12/18
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سیدمحمود سامانی، محمد زاهدی مقدم*، داریوش زاهدی مقدم صفحات 7-28
    در بحرین قدیم، تشیع قدمتی دیرینه دارد و از اواخر قرن سوم هجری به بعد شاهد شکل گیری دولت های مختلف شیعی بوده که از میان آنها، آل عیون از حیث دیرپایی و تاثیرگذاری در گسترش شیعه اهمیت بیشتری داشته است. در این تحقیق ضمن نمایاندن جایگاه دولت شیعی آل عیون در بحرین، نقش آنان در گسترش تشیع مورد بررسی قرار می گیرد. یافته های تحقیق حاکی از ریشه دار بودن تشیع در آن سرزمین است. زمینه ها و عواملی از قرن نخست هجری موجب توسعه تشیع در بحرین بوده و با ضعف عباسیان، شیعیان این منطقه موفق به تشکیل دولت شدند. ساخت مکان های مذهبی مثل مساجد و مدارس، تربیت علما دینی و آثار علمی آنان، وجود شاعران دوستدار اهل بیت^، ارتباط آل عیون و اندیشوران بحرینی با کانون های علمی و مقدس در عراق و ضرب سکه به نام اهل بیت^ را می توان ازجمله محورهای مهم فعالیت این دولت برای گسترش تشیع دانست. شیوه پژوهش در این نوشتار، توصیفی تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای است.
    کلیدواژگان: تشیع، بحرین، آل عیون، مساجد، شعراء، ضرب سکه
  • حبیب زمانی محجوب* صفحات 29-44
    آیین سنتی نوروز، به عنوان میراث زنده فرهنگی، با اعتقادات مذهبی درآمیخته و یکی از مولفه های پیوند هویت ملی و دینی ایرانیان بدل محسوب می شود. از این رو، بررسی منابع روایی و فقهی نوروز، به عنوان بزرگ ترین جشن ملی بازمانده از ایران باستان، بسیار بااهمیت است. از آنجا که مبنای همه منابع و مصادر حدیثی و فقهی درباره نوروز روایت معلی بن خنیس، به نقل از امام صادق×، است، در این پژوهش ضمن اشاره مختصری به سیر تطور نوروز، با روش توصیفی تحلیلی، به بررسی روایت معلی و صحت و سقم آن می پردازیم. یافته های تحقیق حاکی از این است که روایت معلی درباره نوروز پذیرفتنی نیست؛ چراکه این روایت با وقایع تاریخی مطابق نیست. همچنین در نسخه های نخست مصباح المتهجد شیخ طوسی، نخستین اثر مورد استناد منابع پسین، چنین روایتی دیده نمی شود و در نسخه های پسین به آن افزوده شده است.
    کلیدواژگان: نوروز، معلی بن خنیس، امام صادق(ع)، مصباح المتهجد
  • محمدرضا هدایت پناه*، حسین هدایت پناه صفحات 45-68
    منظومه علی نامه که هویت سراینده آن نامعلوم، ولی با تخلص «ربیع» شناخته می شود در 482 ق سروده شده و کهن ترین منظومه شیعی است که به همت استاد شفیعی کدکنی با مقدمه ای عالمانه به جامعه علمی عرضه شده است. هرچند بیشتر پژوهشگران حوزه ادبیات فارسی آن را مورد توجه قرار داده اند، اما با توجه به محتوای این منظومه که شجاعت ها و دلاوری های امیرالمومنین× در دو جنگ جمل و صفین براساس روایات مورخ مشهور ابومخنف (م. 157) به نظم کشیده، از زاویه تاریخی نیز بسیار حائز اهمیت است. آنچه در مرحله نخست درباره این میراث مکتوب کهن شیعه اهمیت دارد، مذهب شاعر است. آنچه که برخی در این موضوع نوشته اند تشیع ربیع را به صورت کلی اثبات می کند که با تسنن محب اهل بیت^ نیز قابل جمع است. این نوشتار با ارائه مولفه های مهم اندیشه های تشیع اعتقادی و انطباق آنها بر منظومه علی نامه، تشیع امامی سراینده آن را ثابت کرده است.
    کلیدواژگان: علی نامه، ربیع، تشیع اعتقادی، تشیع سیاسی، تشیع امامی، تسنن محب اهل بیت (ع)، شاعران شیعی
  • مرتضی دادور آلانق*، علی الهامی صفحات 69-94
    افکارعمومی به معنای نوع نگرش گروه های مختلف، همچون نیرویی موثر در عرصه سیاست و اجتماع ایفای نقش می کند. لذا هر نظامی، لاجرم اقدام به جلب حمایت افکارعمومی می نماید. پژوهش حاضر در پی آن است تا ساز و کار دولت سلجوقی را برای مدیریت ایدئولوژیک افکار عمومی جامعه در جهت مشروعیت بخشی به قدرت غالب خود معلوم سازد. لذا با عنایت به داده های تاریخی و توصیف و تحلیل آنها، به شناسایی و استخراج ابزارها و تلاش های سلجوقیان در این زمینه خواهیم پرداخت. سلجوقیان که نزد افکارعمومی فاقد منزلت بودند اقدام به استخدام مدیران ایرانی و کسب اعتبار از نزدیک ترین راه های ممکن نمودند. آنها با مدیریت افکارعمومی در دو حوزه ایدئولوژیک و غیر ایدئولوژیک، در حوزه ایدئولوژیک سه مولفه حیاتی را دنبال کردند. اهم این تلاش ها کسب مشروعیت از طریق نمادهای دینی، ملی و رهبران نفوذمند فکری بود که محور اصلی این پژوهش بررسی زوایای این حوزه می باشد.
    کلیدواژگان: سلجوقیان، مشروعیت، افکار عمومی، ایدئولوژیک
  • فریبا سعادتی فر* صفحات 95-116
    فرقه بابیه از انحرافات مهم اجتماعی در تاریخ ایران است که با فرهنگ و عقاید مردم ارتباط تنگاتنگی داشته. پیدایش و ظهور هر جنبش یا نهضت ملی یا مذهبی به عوامل اجتماعی و سیاسی عصر پیدایش آن بستگی دارد. در برهه ای از تاریخ معاصر ایران، در پی بسط اندیشه های مکتب شیخیه و متعاقب آن ادعای جوانی جویای نام، موسوم به «سید علی محمد باب» به شیوع فرقه بابیه و شروع منازعاتی در عرصه اجتماعی مذهبی دوران قاجار انجامید. این پژوهش که با عنوان چگونگی تلاقی فکری مکتب شیخیه و فرقه بابیه انجام گرفته است، دلایل برتری پارادایم شیخی گری و زمینه های اجتماعی این گفتمان غالب را در آن مقطع تاریخی مورد بررسی قرار می دهد. فرضیه پژوهش عبارت است از: «ظهور پدیده بابیه ناشی از پارادایم غالب دوره ابتدایی قاجاریه و نفوذ گفتمان اخباری گری درحوزه علمیه نجف بود.» این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانه ای تهیه و تدوین گردیده است.
    کلیدواژگان: گفتمان، مکتب شیخیه، فرقه بابیه، تلاقی فکری، زمینه های اجتماعی
  • حمیدرضا ثنایی* صفحات 117-144
    وضع اقتصادی نیشابور در سده های 6 4 ق بر وضع علمی آموزشی آن اثرگذار بود و توانگرانش مهم ترین نقش را در پایه گذاری مدارس داشته اند. هزینه های بالای تاسیس مدرسه به ویژه اختصاص اوقاف برای آن، تنها از ایشان برمی آمد. پیروان سه مذهب غیر شیعی موجود در نیشابور نیز در این زمان از سطح معیشتی و طبقاتی متفاوتی برخوردار بودند. در پژوهش توصیفی تحلیلی حاضر، یافته ها حاکی از آن است که در دوره مورد بحث، وضع معیشتی پیروان مذاهب غیر شیعی در نیشابور بر شمار مدارس وابسته به هر مذهب اثر گذاشته بود. بیشتر توانگران نیشابور در این زمان شافعی بودند و به همین نسبت بیشترین مدارس نیز بدیشان تعلق داشت. حنفیان از جایگاه معیشتی نازل تری نسبت به شافعیان برخوردار بودند و مدارس ایشان نیز کمتر از مدارس شافعی بود. کرامیان نیز که بیشتر توده محروم نیشابور بدیشان وابسته بودند، از کمترین مدارس بهره می بردند.
    کلیدواژگان: نیشابور، مدرسه، وضع طبقاتی و معیشتی، شافعیان، حنفیان، کرامیان
|
  • Seyed Mahmud Samani, Mohammad Zahedi Moghaddam*, Dariush Zahedi Moghaddam Pages 7-28
    In ancient Bahrain, Shia had a long tradition. From the third century (AH) onward, Bahrain witnessed the formation of various Shia governments. Among them, Ale Oyoun, in terms of its long-standing and influence was more important in the process of Shiite expansion. In the present study, the position of the Shiite government of Ale Oyoun in Bahrain and its role in spreading Shiism was examined. The results showed that Shia was rooted in the land of Bahrain. From the first century (AH), some factors and conditions led to the development of Shia in Bahrain and due to the weaknesses of the Abbasids, Shia was able to establish a government in the region. Construction of some religious sites such as mosques and schools, the training of the religious scholars and their scientific works, the existence of the household lovers poets, the ties between the Ale Oyoun and Bahrainian thinkers with the scientific and holy centers in Iraq and the coinage using the names of the Ahl-al Bayts were among the important activities of this government to spread Shiism. Descriptive-analytical method was used in this study and the data were gathered using library resources.
    Keywords: Shia, Bahrain, Ale Oyoun, Mosques, Poets, Coinage
  • Habib Zamani Mahjub* Pages 29-44
    Nowruz traditional ritual, as a cultural living heritage, is combined with the religious beliefs and becomes one of the factors linking national and religious identity of the Iranians. Thus, investigating the narratives and jurisprudential resources of nowruz as the largest national festival of ancient Iran, is very important. Since the basis of all the sources of tradition and jurisprudence on Nowruz is that of Mu’lla Ibn Khnys’s, quoted from Imam Sadiq, in this paper, a brief reference is made to the evolution of the Nowruz and using a descriptive-analytical method, the researcher tried to verify Mu’lla’s narrative. The results indicated that Mu’lla’s narrative about Nowruz is not acceptable. Since this version of narrative does not conform to the historical events. Moreover, in the first versions of Sheikh Tusi’s Misbah Al-mojtahed, the first reliable work used by the past sources, there is not such a narrative and it has been added in the subsequent versions.
    Keywords: Nowruz, Mulla Ibn Khnys, Imam Sadiq, Misbah Al-mojtahed
  • Mohammad Reza Hedayat Panah*, Hossein Hedayat Panah Pages 45-68
    Ali-Name”, a poem whose poet’s identity is unclear and is known by the pseudonym “Rabi”, is versed in the 482 (AH) and is the oldest Shiite well written poem. Shafiei Kadkani wrote a great introduction for it and presented it to the scientific community. Although many researchers in the field of Persian literature have paid great attention to it, but due to the content of the poem which displays the courage and bravery of imam Ali in the battles of Jamal and Saffein, based on the narratives of the renowned historian, Abu Mokhanaf (157 AD), it has a historical importance as well. What is important in the first phase about this old written heritage of Shia is the religion of the poet. What some have written on this subject prove that Rabi was a Shia which could be adjunct to the Ahl-al beyt loving Sunnite. This article proves the Imami Shia religion of the poet by presenting the most important components of the Shia religious ideas and comparing them with the Ali-Name poem.
    Keywords: Ali-Name, Rabi, Shiism, Political Shiism, Imami Shia, Ahl-Al Beyt Loving Sunnite, Shiite Poets
  • Morteza Dadvar Alaneq*, Ali Elhami Pages 69-94
    Public opinion means the kind of attitudes of different groups which serve as an effective force in the politics and societal arenas. Therefore, any system has to win the support of the public opinion. This study seeks to examine the mechanism of the Seljuk government to manage the public ideological opinion in order to legitimize itself. With regards to the historical data and its analysis, the researchers try to investigate the Seljuk’s efforts and instruments regarding the above mentioned issue. Lacking dignity and prestige in the public opinion, the Seljuks hired Iranian managers and in this way they tried to gain dignity and credit. They managed the public opinion on two ideological and non-ideological levels. On the ideological level, they considered three vital components. The most important of these efforts was gaining legitimacy through using religious-national symbols and asking help from the influential leaders. The main focus of this study was to examine various aspects of this issue.
    Keywords: Seljuks, Legitimacy, Public Opinion, Ideology
  • Fariba Saadati Far* Pages 95-116
    Babi faith was one of the important social deviations in Iran’s history which was closely associated with the culture and beliefs of the people. The emergence of any national or religious movement is dependent on the social and political conditions of that era. In a period in the contemporary history of Iran, the expansion of the Sheykhiye school of thought and the claim of a young fame-seeking man called Seyed Mohammad Ali Bab led to the spread of the Babi faith and the commence of the social and religious conflicts during the Qajar era. This study which examines the quality of the Confluence of thinking of the Sheikhiye School and Babi faith studies the reasons of the superiority of Sheikhiye paradigms and the social context of this dominant discourse at a specific period of time. The research hypothesis is: “The emergence of Babi faith is the result of the dominant paradigm at the beginning of Qajar era and the influence of the traditionalism in the seminary of Najaf. Descriptive-analytical method was used in this study and the data were gathered using library resources.
    Keywords: Discourse, Sheikhiye School, Babi Faith, Confluence of Thinking, Social Situation
  • Hamid Reza Sanaie* Pages 117-144
    The economical situation of Nishabur in the 4-6 centuries (AH) influenced its educational-scientific status and the rich had the most important role in laying the foundation of the schools. These were the only people who could afford the high cost of the establishment of the schools and allocating the endowments to the schools. The followers of the three Non-Shiite religions living in Nishabur were also of different financial and social levels. In this descriptive-analytical research, the findings suggest that in the period being discussed, the living status of Non-Shiite followers in Nishabur affected the number of the schools affiliated to any religion. Most of the rich in Nishapur were Shafii at that time and consequently most schools belonged to them. The Hanafis were of a lower living status in comparison with the Shafiis and therefore they had fewer schools. Karramian who were the unprivileged people of Nishabur had the least number of the schools.
    Keywords: Nishabur, School, Class, Living Status, Shafiis, Hanafis, Karramians