فهرست مطالب

امامت پژوهی - پیاپی 13-14 (بهار و تابستان 1393)

نشریه امامت پژوهی
پیاپی 13-14 (بهار و تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/05/14
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسین اسکندری* صفحات 9-44
    باورمندان به نظریه نصب الهی امام و ابلاغ آن توسط نبی اکرم صلی الله علیه وآله برای ادعای خلافت بلافصل امیرالمومنین علیه السلام، به احادیث منصوص از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله استناد جسته اند که مهم ترین آن ها روایتی است که به حدیث ولایت شهرت یافته است.
    ما در این مقاله، به گونه شناسی محتوا، طرق و تنوع صدور این حدیث و احادیث همگون با آن خواهیم پرداخت.
    حدیث ولایت و احادیث همگون آن، دارای چهل طریق از صحابه پیامبر صلی الله علیه وآله و اهل بیت علیهم السلام است. از میان این طرق، سیزده طریق بین فریقین مشترک است؛ شش طریق به منابع اهل سنت و بیست ویک طریق به منابع شیعه اختصاص دارد که بعضی از آن ها از صحابه پیامبر صلی الله علیه وآله و بعضی دیگر نیز از اصحاب اهل بیت علیهم السلام نقل گردیده است.
    درمجموع، تمامی این احادیث دارای نه گونه محتوایی و دوازده گونه صدور بوده که چهار گونه صدور آن مشترک بین فریقین و هشت گونه، مخصوص شیعه است. در این میان، سه حدیث همگون مستقل نیز وجود دارد.
    کلیدواژگان: حدیث ولایت، گونه شناسی طرق، محتوا، تنوع صدور، میراث مکتوب
  • محمد جواد یاوری سرتختی* صفحات 45-78
    برخی از روشنفکران مسلمان و خاورشناسان بر این باورند که بعد از رحلت رسول الله صلی الله علیه وآله و شکل گیری سقیفه، شیعیان برای دفاع از مشروعیت حکومت امیرالمومنین علی علیه السلام، اگرچه سخن به اعتراض گشوده اند، اما هیچ ملاک و مبنایی برای اثبات مشروعیت حکومت امام خویش نداشته اند. اما شیعیان بر این باورند که اندیشه امامت در همان عصر رسول الله صلی الله علیه وآله طرح شده و موردتوجه شیعیان بوده و در قالب مناظرات از آن دفاع کرده اند. این پژوهش با بررسی تاریخی، در جهت نقد نظریه خاورشناسان، زمینه ها و محتوای مناظرات شیعیان با مخالفان درباره امامت را بررسی و نشانه یابی کرده و روشن ساخته است که با انحراف سیاسی و فکری در تعیین جانشین پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، بیشترین محور مناظرات شیعیان، دفاع از حق خلافت امیرالمومنین علی علیه السلام، طرح صفات و ویژگی های خلیفه و امام جامعه بوده و نتیجه آن، گرایش تعداد زیادی از مخالفان به مذهب تشیع بود.
    کلیدواژگان: مناظره، شیعه امامیه، امامت، خلافت، صفات امام، وظایف امام
  • موسی اسفندیاری* صفحات 79-114
    یکی از روایات مطرح در «اصل انگاری امامت»، حدیث «مرگ جاهلی» است که در شش موضوع، از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نقل شده است؛ این حدیث در چهار موضوع «لزوم تبعیت از امام، پرهیز از تفرقه در جماعت مسلمانان، آثار وجود بغض امیرالمومنین علیه السلام در قلب مسلمان و نتیجه اصرار بر شرب خمر» با سند صحیح و در دو موضوع «ترک حج و ترک جهاد» با سند غیر صحیح در منابع اهل سنت نقل شده است.
    شمول این حدیث بر برخی از موضوعات فقهی مانند اصرار بر شرب خمر، موجب تشکیک برخی از مخالفین در دلالت آن بر «اصل بودن امامت» شده که با توجه به شان ورود این روایات و قرائن موجود در آن ها می توان ضروری بودن تمام موضوعات چهارگانه و حتی اصل بودن برخی از آن ها را ثابت نمود.
    کلیدواژگان: حدیث معرفت امام، اصل انگاری امامت، مرگ جاهلی، حدیث من مات
  • روح الله کاظمی* صفحات 115-136
    با توجه به وجود گزارش های متعدد در مورد تحیر شیعیان در تشخیص مصداق امام، لازم است به علل موجده این پدیده در تاریخ شیعه پرداخته شود. یکی از این علل را می توان فضای اختناق حاکم بر جامعه شیعی و در مقابل، تقیه ناشی از آن دانست. بررسی مصادیق حیرت در جامعه شیعی، نشان می دهد که چگونه فضای خفقانی که از سوی حاکمان دستگاه خلافت جور، جامعه شیعی را در سیطره خویش قرار داده بود، باعث گردید تا احادیث دال بر اسامی ائمه علیهم السلام، همچون سری نزد برخی خواص شیعیان اهل بیت علیهم السلام مکتوم مانده و از دسترس عموم خارج گردد و شیعیان را در هدایت و اهتدای به مصداق امام، دچار چالش نماید.
    کلیدواژگان: مصداق امام، تقیه، جامعه شیعیان عصر حضور
  • علی امیرخانی* صفحات 137-160
    درگیری های علمی و عملی اهل حدیث با امامیان بغداد در دوران غیبت، روند صعودی و افزایشی داشته است. شواهد تاریخی حاکی از آن است که با افزایش تکاپوی اجتماعی و علمی امامیان در اواخر سده سوم و اوایل سده چهارم، اهل حدیث (حنبلیان) آشوب های اجتماعی را علیه شیعیان ایجاد کردند. پس از ورود آل بویه و رشد فعالیت های سیاسی _ اجتماعی شیعیان و آشکار شدن شعائر و آیین های آنان، حساسیت ها و درگیری ها به مراتب بیشتر شد و در اواخر سده چهارم و اوایل سده پنجم _ همزمان با اوج شکوفایی مدرسه بغداد _ فتنه های اجتماعی به بالاترین حد رسید. موضع بزرگان امامیه و اهل حدیث در برابر آشوب های مذهبی متفاوت بود. اندیشه وران امامیه گرچه در مقام بحث و نظر علمی در رد و انکار مبانی و مبادی اهل حدیث پویا بودند، اما نه تنها در درگیری های اجتماعی جلودار نبودند، بلکه در خاموش کردن فتنه تلاش می کردند. این در حالی است که محدثان و عالمان اهل حدیث، از سردمداران و جلوداران درگیری ها و تحریک و تهییج عوام بودند؛ کسانی چون ابو محمد بربهاری، ابوبکر محمد بن عبدالله محدث، ابن بطه حنبلی، ابن سمعون حنبلی و ابوعلی ابن المذهب.
    کلیدواژگان: اهل حدیث، حنبلیان، امامیه، بغداد، آل بویه، آشوب های اجتماعی
  • مهدی مجتهدی* صفحات 161-183
    پدیده نصب یا ناصبی گری، از مفاهیمی است که در تاریخ مسلمانان شکل گرفته است. معنای لغوی نصب، برپا کردن بوده و سپس به معنی دشمنی و جنگ درآمده و در این معنی اخیر کاربرد وسیعی پیدا کرده است. این واژه ابتدا در متون شیعی کاربرد اصطلاحی یافته و مراد از آن، دشمنی با علی علیه السلام و اهل بیت پیامبر صلی الله علیه وآله است. در این تحقیق، ضمن بررسی معانی لغوی و اصطلاحی نصب، با تبیین مفهوم این واژه در متون فقهی و اشاره به برخی از احکام ناصبی، سعی شده تصویر صحیحی از مفهوم نصب و ناصبی گری ارائه شود. مفهوم و مصداق نصب در دیدگاه شیعی، به دقت در متون فقهی ارائه شده که به معنای خاص آن، یعنی اظهار دشمنی و جنگ با امام معصوم محدود شده و از کاربرد آن عام نصب که مطلق غیر شیعه را در برمی گیرد، پرهیز شده است.
    کلیدواژگان: نصب، نواصب، ناصبی گری، علی بن ابی طالب علیه السلام، امامیه
  • عبدالمجید اعتصامی* صفحات 185-213
    دوران امامت امام سجاد علیه السلام را باید آغاز شکل گیری جریان عمومی برائت از شیخین دانست. این جریان، نتیجه مسئله خلافت بعد از پیامبر صلی الله علیه وآله و اختلاف هایی است که در پی داشت. شکافی که در پی این اختلاف میان شیعیان امیرالمومنین علیه السلام و جبهه مخالف ایجاد شد، تا زمان حادثه عاشورا به صورت تقابل گروهی و اجتماعی نمایان نشده بود. پس از واقعه کربلا، اندیشه برائت به گونه های مختلفی ظهور پیدا کرد و این مسئله اندک اندک جریان ساز شده و به طور مشخص شهر کوفه، مرکزی برای گسترش اندیشه برائت شد. البته حاکمیت بنی امیه نیز در این جریان سازی بی تاثیر نبود. بررسی اوضاع اجتماعی و سیاسی عصر امام سجاد علیه السلام و روایاتی که به آن حضرت نسبت داده شده است، نشان می دهد که امام علیه السلام به جریان ساز شدن این اندیشه رضایت داشت و در ضمن هدایت اصحاب در این زمینه، جوانب تقیه را هم در نظر می گرفت.
    کلیدواژگان: امام سجاد علیه السلام، برائت، طعن و انکار شیخین، رافضه
|
  • Hussein Eskandari* Pages 9-44
    From the early days of Islam, the most important issue among Muslims is the leadership and Imamate of the Islamic nation. Some hold the divine appointment of Imam and its conveyance by the Prophet Muhammad (pbuh) while some others consider Imamate and people’s consultation and selection entangled and claim that the Prophet Muhammad (pbuh) passed away and introduced nobody as his successor! For the claim of immediate vicegerency by the Prophet Muhammad (pbuh), claimers for the appointment of Imam and its conveyance by the Prophet Muhammad (pbuh) have relied on the traditions narrated from the Prophet Muhammad (pbuh) of which the most important is a narration known as the Guardianship Tradition. In this article, we will investigate the typology of content, chain and diversity of procession of this tradition and its similar traditions. Guardianship Tradition and its similar traditions have 40 chains from the companions of the Prophet Muhammad (pbuh) and the Household (A.S.). Among the chain, 13 of them are common between the Shia and Sunni, 6 chains belong to the Sunni sources and 21 chains to the Shia sources- which some of them are narrated by the companions of the Prophet Muhammad (pbuh) and some others by the companions of the Household (A.S.). Totally, all these traditions have nine types of content and twelve types of procession which four types of its procession is common between Shia and Sunni and eight types belong to the Shia and three independent uniform traditions.
    Keywords: Guardianship Tradition, typology of chain, diversity of procession, written legacy
  • Muhammad Javad Yavari Sartakhti Pages 45-78
    Some of Muslim intellectuals and Orientalists hold that after the demise of the Prophet Muhammad (pbuh) and the occurrence of Saqife, for defending the legitimacy of Imam Ali’s (AS) governorship, Shias, though started to object, had no proof to substantiate the legitimacy of their Imam’s governorship. However, Shias believe that Imamate thought had been proposed at the time of the Prophet Muhammad (pbuh) and considered by Shias and defended in the form of debates. To criticize the Orientalists’ point of view, this research with a historical consideration has investigated and found indications regarding the basis and content of Shias debates with the opponents of Imamate thought, and it clarified that with the political deviation in determining the successor of the Prophet Muhammad (pbuh) and the divagation of the mind, most of the Shias debates has been around defending the vicegerency right of Imam Ali (AS), proposing the characteristics and traits of caliph and Imam, and its result was converting many of the opponents to the Shia denomination.
    Keywords: debates, the Twelvers, vicegerency, Imamate, the traits of the Imam
  • Mosa Esfandiari Pages 79-114
    One of the famous traditions for “the originality of Imamate” is the “Ignorant Death” tradition which is narrated from the Prophet Muhammad (pbuh) in six topics. This tradition is narrated in the Sunni sources in four topics of “the necessity of following the Imam, eschewing disunion among Muslims, the effects of Imam Ali’s (AS) hatred in the heart of the Muslim, and the result of insistence on drinking alcoholic beverages” with authentic documents and in two topics of “Hajj abandon and Jihad avoidance” with unauthentic documents. The inclusion of this tradition on some of jurisprudential subjects such as insistence on drinking alcoholic beverages has caused doubt in its indication for the “the originality of Imamate” among some opponents. Regarding the entry occasion of these traditions and the extant indications in them, the necessity of all four topics and even the originality of some of them can be proved.
    Keywords: the tradition of Imam Knowledge, the originality of Imamate, Ignorant Death, “man mat (if someone dies)” tradition
  • Roohollah Kazemi* Pages 115-136
    Regarding many reports about the confusion of Shias in recognizing the denotations of Imam, it is necessary to address the causal reasons behind this phenomenon in Shia history. One of these reasons is the suppressing condition dominating the Shia community and the resulting precautionary concealment. Exploring the confusion instances in the Shia community shows that how the suppressing condition created by the governors of the cruel caliphate system for controlling the Shia community caused these traditions denoting the names of the Pure Imams to be hidden as a secret among some noble Twelvers and be out of public access, and this challenged Shias in being guided towards the denotations of Imam.
    Keywords: denotations of Imam, precautionary concealment, the Shia community at the time of Imam's presence
  • Ali Amir Khani* Pages 137-160
    Scientific and practical conflicts of the Traditionalists with the Imamates at the time of occultation had in increasing trend. Historical evidences show that with the increase of social and scientific search of the Imamates in the late third century and the early fourth century, Traditionalists (the Hanbalite) caused social disturbances against Shia. After the rising of the Buwahid and the growth of the sociopolitical activities of Shias and revealing their rites and customs, sensitiveness and conflicts increased dramatically and at the late fourth century and the early fifth centurysimultaneous with the blooming of Baghdad school- social conspiracy reached its summit. Noble Imamates and Traditionalists’ stances were different against religious disturbances. Although Imamate thinkers were active in their scientific discussions and ideas to refute and reject the basis and grounds of the Traditionalists, but not only did not they move ahead in social disturbances, but also they were trying to stop the conspiracy while the traditionalists and scholars of the Traditionalist were outriders and heralds in conflicts and instigation and stimulation of the lay people, those as Abu Barbahari, Abubakr Muhammad Ibn Abdoolah the traditionalist, Ibn Bate Hanbali, Ibn Sam’on Hanbali the traditionalist and sermonizer, and Abu Ali Ibn al-Mazhab the sermonizer and traditionalist.
    Keywords: Traditionalists, the Hanbalite, the Imamate, Baghdad, the Buwahid, social disturbances
  • Mahdi Mojtahedi* Pages 161-183
    The phenomenon of Nasb or anti-Shiism is a concept which is formed in the history of Muslims. Its lexical meaning has been “to establish” which has then changed into “enmity and fight”, and it has got great application in its recent meaning. This word, first, has got an idiomatic use in Shia texts, and its meaning is the enmity with Imam Ali (AS) and the Household of the Prophet (pbuh). In this research, in addition to exploring the meaning of this word in jurisprudential texts and pointing some of the anti-Shia rules, it has been tried to provide a true understanding of the concept of Nasb and anti-Shiism. It seems that the best explanation for the concept and sign of Nasb in Shia point of view has been provided precisely in the jurisprudential texts which are limited to its special meaning, i.e., expressing enmity and fight with Infallible Imam, and the use of the general meaning of Nasb which also includes the Non-Shia has been avoided.
    Keywords: Nasb, Nawasib, anti, Shiism, Ali ibn Abitaleb (AS), Imamate
  • Abdolmajid Etesami* Pages 185-213
    Imam Sajjad’s (AS) course of Imamate should be considered as the beginning of the exculpation movement of the Two Scholars. This movement is the result of the caliphate issue after the demise of the Prophet Muhammad (pbuh) and its following disagreements. The split due to this disagreement between the Shia of the Commander of the Faithful (AS) and the opposite party was not disclosed as a group and social encounter until the occurrence of Ashura. After the happening of Kerbela, the speculation of exculpation was manifested in different forms and this issue gradually launched a movement, and Kufa became a center for the development of the exculpation thought. Of course, the Umayyad was also effective in this movement. Exploring the social and political conditions of the time of Imam Sajjad (AS) and the narrations attributed to him shows that Imam Sajjad (AS) was content with launching a movement out of this thought. In addition to guiding the companions in this regard, he also was considering different aspects of precautionary concealment.
    Keywords: Imam Sajjad (AS), exculpation, blaming, rejecting the Two Scholars, heretic