فهرست مطالب

مرمت و معماری ایران - پیاپی 13 (بهار و تابستان 1396)

نشریه مرمت و معماری ایران
پیاپی 13 (بهار و تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/07/12
  • تعداد عناوین: 10
|
  • معماری
  • احمد شاهیوندی، افسانه طالبی صفحه 1
    اماکن مذهبی یکی از نشانه های شهری هستند که در پویایی، خوانایی و تعلق​داشتن به محلات شهری موثرند. نشانه ها و عناصر کالبدی (مساجد، معابر، پل ها و مدارس) شهر اصفهان که به مرور زمان و با تاثیر از فرهنگ ایرانی شکل گرفته، نقش موثری در اصالت و غنای فرهنگی این شهر داشته است؛ ولی با این وجود بسیاری از نشانه​های فرهنگی آن فراموش شده است. این پژوهش با هدف شناسایی شاخص های هویت بخش، نحوه ارتباطشان با هم و چگونگی اثرگذاری آنها بر هم در محله شاهزاده ابراهیم انجام شده است. نگارندگان جویای تعیین شاخص های هویت بخش این محله و اثرگذاری آنها بر روی یکدیگر هستند. روش پژوهش در این مقاله توصیفی و تحلیلی است. داده ها از طریق توزیع 300 پرسشنامه در بین ساکنان محله جمع آوری شده اند. برای سنجش تاثیر شاخص های هویت بخش و ارتباط بین آنها از روش مدل سازی معادلات ساختاری در محیط نرم​افزار آموس​گرافیک استفاده شده است. نتایج نشان می​دهد که وضعیت معیارهایی چون تعهد، دلبستگی، احساس مالکیت، تعامل و ارتباط مردم با یکدیگر - از نظر عامل اجتماعی- در فضای امامزاده مناسب است. بار عاملی برخی متغیرها از نظر عملکردی نسبت به متغیرهای دیگر پایین​تر است. عامل​هایی چون صمیمیت فضای امامزاده و استفاده ساکنین از این فضا مناسب​تر و بار عاملی متغیرها در ابعاد کالبدی، کیفیت بصری، نوع مصالح، تزئینات و الگوی معماری اسلامی رضایت بخش تر است. با اینکه بار عاملی پاکیزگی معابر و حیاط برای مسائل زیست محیطی زیاد است؛ اما محیط امامزاده کمبود فضای سبز دارد. بیشترین بار عاملی و همبستگی برای شاخص ادراکی به قدرت دعوت کنندگی امامزاده و احساس خوب، آرامش و آسایش حاصل از آن مربوط است. اهمیت متغیر آدرس​دادن (با استفاده از موقعیت مکانی امامزاده) نسبت به سایر متغیرهای موجود بسیار کم است. ارتباط بین عامل ها نشان می دهد که عامل اجتماعی بر عامل های زیست محیطی، کالبدی و ادراکی؛ عامل زیست محیطی بر عامل​های کالبدی و عملکردی؛ و عامل کالبدی نیز بر عامل ادراکی تاثیرگذار هستند
    کلیدواژگان: هویت، اماکن مذهبی، محلات شهری، مدل سازی معادلات ساختاری، محله شاهزاده ابراهیم اصفهان
  • رضا رحیم نیا، علی زمانی فرد، مهران قرائتی صفحه 19
    بر اساس آثار و منابع موجود درباره معماری ایرانی، به نظر می رسد بخش زیادی از مطالعات تاریخ معماری ایران متمرکز بر اثر معماری است و توجه به معمار آثار کمتر دیده می شود. همچنین مطالعه سرگذشت این معماری نشان می دهد که در کنار شرایط جامعه و حاکمیت، بنایان و معماران نیز نقش قابل تاملی در تداوم و تکامل این معماری داشته و دارند. ازاین روی در راستای کمک به شناخت و ارتقاء چنین ظرفیت و توانایی، بررسی زمینه های به حاشیه رفتن معماران سنتی با نگاهی آسیب شناسانه اجتناب ناپذیر خواهد بود. لذا این مقاله با استفاده از روش های توصیفی​تاریخی و مطالعات کتابخانه​ای به بررسی آنچه می پردازد که باعث تغییر نقش معماران سنتی در جامعه معماری و مرمت شده است. در نهایت نیز به جمع بندی این عوامل پرداخته تا زمینه روشنی از دلایل و شرایط رخ داده را بازگو نماید.
    به طورکلی این پژوهش در راستای پاسخ به این پرسش است که «با توجه به تغییرات نظام و ساختار اجتماعی، به عنوان بخشی از تاریخ معماری ایران، پس از ورود آموزش جدید معماری، تعامل معماران سنتی با این ساختار جدید چگونه بوده است؟». ازاین رو با جستجو در منابع مکتوب و در قالب یک روش توصیفی تاریخی این بررسی​ها در قالب سه حوزه فعالیتی نظارت، طراحی و ساخت انجام پذیرفته است. این پژوهش نشان می دهد به دنبال تغییرات شرایط جامعه و نفوذ معماری مدرن، حوزه فعالیت معماران سنتی در معماری دچار رکود و تقریبا در طراحی و نظارت معماری به مرور جایگاه خود را از دست داده اند ولی در حفاظت از معماری تجربه آنها در معماری گذشته به عنوان نقطه مثبتی تلقی و تلاش شده است از آن بهره گرفته شود. درنهایت با اینکه در حال حاضر در حوزه معماری، بیشتر بنایان سنتی شناخته می شوند (فقط فعالیت ساختن)؛ ولی در حوزه حفاظت هنوز با نام معماران سنتی نقشی هرچند محدود در طراحی نیز دارند (فعالیت تعمیر و طراحی).
    کلیدواژگان: تاریخ معماری ایران، معمار ایرانی، معمار باشی، مباشر، بنا (پیشه ور)
  • مرمت
  • سجاد موذن صفحه 35
    مسجد جامع ساوه همانند مسجد جامع اصفهان و مسجد جامع اردستان دارای دوره های ساخت متنوعی در طول تاریخ خود است. سوال کلی تحقیق پیش رو بررسی دوره های تاریخی کالبدی ساخت مسجد جامع ساوه به عنوان یکی از موزه های تحولات معماری ایرانی است. هدف از این تحقیق رفع ابهامات موجود درباره دوره های مختلف ساخت عناصر متنوع مسجد و ارائه پلان های دوره بندی آن است. روش تحقیق استفاده شده در این مقاله روش تاریخی است: دوره بندی تکیه بر تحلیل هندسی، سازه ای و تزئینات بنا دارد و گردآوری اطلاعات آن مبتنی بر مطالعات میدانی و کتابخانه ای صورت گرفته است. معیارهای استفاده شده در این دوره بندی، تکنیک های پوشش فضاها، مصالح، تاریخ گذاری تزئینات، تقدم و تاخر قرارگیری ساختار و ارتباط آنها با کف های قدیمی و مطالعه تطبیقی با دیگر بناهای مشابه می باشد. کالبد کنونی مسجد شامل صحنی ذوزنقه شکل، شبستان های جنوبی، غربی و شرقی، پایه های جرز های شبستان شمالی، گنبدخانه و ایوان جلوی آن در ضلع جنوبی، ایوان رفیع غربی، بنایی با پلان چلیپایی در گوشه جنوب غربی، منار شمال شرقی و محراب ها و محراب نماهای متعدد است. نتیجه این تحقیق ارائه دوره بندی تاریخی اثر به این شرح است: 1. قرن اول هجری تا شروع دوره سلجوقی (هسته اولیه)، آثار به جامانده از این دوره پایه جرزهای خشتی و خشتی چینه ای است؛ 2. نیمه قرن پنجم تا اوایل قرن هفتم، پایه گذاری منار مسجد با کتیبه ای به تاریخ 504 هجری، حذف دو ناو و احداث گنبدخانه و فضای باز جلوی آن؛ 3. قرن هفتم تا اوایل قرن دهم، ساخت ایوانی رفیع در ضلع غربی؛ 4. اوایل قرن دهم تا اواخر قاجار، که در این دوره معماران به مرمت سازه های قبلی پرداخته اند.
    کلیدواژگان: دوره بندی تاریخی، مسجد جامع ساوه، معماری ایلخانی، معماری سلجوقی
  • مهدی صادق احمدی، رضا ابویی، هادی ندیمی صفحه 49
    اسناد بین​المللی حفاظت، از مهم​ترین دستاوردهای همکاری جامعه جهانی و چکیده تجربیات بین​المللی و نشان دهنده سیر رشد دانش در زمینه حفاظت است. توسعه واژگان مفهومی و ورود مفاهیم جدید به این اسناد سبب تقویت مبانی نظری حفاظت و توجه کامل تر به الگوهای پیچیده تر میراثی شده است که از جمله «میراث روستایی» است. طرح برخی از این مفاهیم مستقیما بر پذیرش ابعادی مغفول از روستا، به عنوان بخشی از میراث بشری و ورود برخی دیگر از آن​ها برای ارائه رویکردهای پیچیده تر و چندجانبه در مواجهه با آن تاثیرگذار بوده است. هدف این مقاله تبیین و توضیح مفاهیم موثر بر تکوین و بسط مفهوم میراث روستایی در این اسناد و بیان نسبت هریک از این مفاهیم با مفهوم میراث روستایی و تاثیر متقابل آن​ها بر تغییر رویکردهای حفاظت از میراث روستایی است. این مقاله محصول بررسی و تحلیل محتوای حدودا چهل سند منتسب به سه نهاد بین المللی یونسکو، ایکوموس و شورای اروپا است و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای و بررسی​کردن متن اصلی اسناد انجام شده است. ماهیت این بررسی​ها در ذیل روش های تحقیق کیفی قرار می​گیرد و راهبرد این تحقیق توصیفی_ تحلیلی است. در نوشته حاضر به سابقه پیدایش هفت مفهوم «میراث زنده، کیفیت و شیوه زندگی، پایداری، دیدگاه فرهنگی، بوم​زادی، میراث ناملموس و روح مکان» توجه شده که بر تکوین و تکامل مفهوم میراث روستایی بسیار تاثیر داشته اند و ارتباط آنها با همدیگر از طریق وجوه ارزشی روستا بررسی شده است. این بررسی​ها نشان می دهد: شناخت عمیق تر هریک از این مفاهیم ابعاد گسترده تری از مفهوم میراث روستایی را روشن می سازد تا جایی که میراث روستایی به مفهوم کل روستا نزدیک می شود. تحلیل کردن سیر تکامل مفهوم میراث روستایی، چشم اندازی را فراروی این مفهوم به ما نشان می​دهد که در حل چالش هم​پیوندی و وجوه چندگانه آن و تامل​کردن درباره ارتقای این مفاهیم در تناسب با جهانبینی سازنده آن بسیار موثر است
    کلیدواژگان: میراث روستایی، میراث زنده، میراث بوم زاد، میراث ناملموس، اسناد بین المللی حفاظت
  • صدیقه کیانی سلمی، پریناز زورمند، علی یزدانی، آسیه عباسیان صفحه 63
    تامین رضایت گردشگران باعث بهره مندی مقصد گردشگری از منابع حاصل از حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شده و در نتیجه، چرخه تکاملی و سیکل فزاینده ای ایجاد خواهد شد که موجب توسعه پایدار گردشگری خواهد شد. مدیران با استفاده از این اطلاعات، می توانند ویژگی ها را اولویت بندی کرده و منابع را به شیوه ای اثربخش و کارا در جهت افزایش کلی رضایت اختصاص دهند. لذا هدف از انجام این پژوهش، سنجش میزان رضایتمندی گردشگران از تجربه بازدید بنای تاریخی عالی قاپو است. برای پاسخ به این سوال که کدام یک از عوامل اثر بیشتری در میزان رضایتمندی گردشگران داشته و آیا این میزان رضایت در بین گردشگران داخلی تفاوتی داشته یا خیر، اولویت بندی میزان رضایتمندی در ابعاد متفاوت، حمل ونقل و دسترسی، دانش و برخورد کارکنان، کیفیت و امکانات محیطی، معماری و جذابیت تاریخی بنا، محل استقرار و فضای پیرامونی بنا، تمایل به بازدید مجدد بنا و سطح رضایتمندی گردشگران داخلی و خارجی موردبررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و روش توصیفی تحلیلی است و برای گردآوری اطلاعات از روش های کتابخانه ای و میدانی مبتنی بر پرسش نامه استفاده شده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 268 نفر مشخص گردید. ابزار اصلی گردآوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته ای با 42 متغیر است که پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به میزان 74/0 تایید قرار گرفت. برای پاسخگویی به فرضیات پژوهش، داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون T تک نمونه ای، T زوجی، آزمون فریدمن و کای اسکوئر در نرم افزار SPSS تحلیل شد. طبق یافته ها بالاترین سطح رضایت مربوط به متغیر برخورد و دانش کارکنان و پس از آن معماری و جذابیت های تاریخی بناست. رضایت از محل استقرار و فضای پیرامونی، حمل ونقل و دسترسی و سرانجام کیفیت محیطی و امکانات داخلی در مرتبه های بعدی قرار می گیرند. رضایت گردشگران خارجی در همه گزینه ها از رضایت گردشگران داخلی پایین تر بوده است
    کلیدواژگان: بناهای تاریخی، رضایتمندی، عالی قاپو، گردشگران داخلی، گردشگران خارجی
  • معماری
  • سهند لطفی، محمد قضایی صفحه 79
    طرح موضوع فرسودگی کالبدی و توجه به بافت های فرسوده شهری در ایران، قدمتی چند دهه​ای دارد. انگاره مستولی در تعریف بافت فرسوده، تجزیه بافت به لایه های سه گانه کالبدی قطعه​بندی، گذر بندی و ترکیب بندی بناها یا همان مفهومی است که با سه ویژگی ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری سازه​ای شناخته می​شود. اصلی ترین بحث این مقاله، بیان این واقعیت است که فرسودگی، مفهومی است فراگیر که حتی نمود آن را باید در قالب طیفی از برون دادهای مرتبط با ناکارآمدی، در ساحت های گوناگونی از چرخه کارکردی و محتوایی شهر جستجو کرد. بدین معنا، فرسودگی از نوعی ارتباط درونی میان عوامل و به تبع از شاخص​هایی برخوردار است که آن را به واقعیتی گسترده و یکپارچه بدل می​سازد. آنچه در چارچوب فرسودگی کالبدی قابل تشخیص است، تنها نمودی از واقعیتی نهانی و درون مایه ای نیمه پنهان است که طی آن، فرسودگی در ابعاد اجتماعی - فرهنگی، اقتصادی - معیشتی، کیفیت محیطی و زیست محیطی رخ نموده است. بخشی از برون خیزش این مجموعه از عوامل، فرسودگی کالبدی است که در محدودترین حالت می​توان آن را با همان معیارهای سه گانه بازشناخت. این مقاله ابعاد گسترده فرسودگی و بازتعریف فرسودگی یکپارچه را با نگاهی تحلیلی و کاربردی دنبال کرده است. طی این مقاله که با هدف تبیین مفهوم فرسودگی یکپارچه در بافت​های شهری و مقایسه​ آن با شیوه​های رایج تبیین فرسودگی صورت می​گیرد، ابعاد و شاخص​های فرسودگی از منابع معتبری که طی دو دهه اخیر تلاش نموده​اند تا فرسودگی شهری را در قالبی یکپارچه تبیین نمایند، استخراج گردیده و پس از انجام وزن دهی و تحلیل سلسله مراتبی، جهت تعیین میزان اثرگذاری مولفه های گوناگون بر ماهیت فراگیر فرسودگی، نقشه فرسودگی یکپارچه باز ترسیم شد و با نقشه مصوب بافت فرسوده منطقه (10) شهر مشهد مقایسه گردیده است. حاصل تحلیل نشان از پنهان ماندن واقعیت فرسودگی در شرایط فقدان نگاه یکپارچه به موضوع فرسودگی و ناکارآمدی بافت شهری دارد.
    کلیدواژگان: بافت فرسوده، فرسودگی کالبدی، شاخص های فرسودگی، فرسودگی فراگیر
  • رضا پاسیان خمری، حسن رجبعلی، محمد فرخ زاد صفحه 91
    معماری و شهرسازی ایران و به تبع آن معماری خانه در دو دوره قاجاریه و پهلوی اول دچار دگرگونی های زیادی شده است. بی شک معماری مسکونی هر دوره ای با تغییرات نیازها و خواسته های ساکنین تغییر می کند و این تغییرات بطور ویژه ای بر ابعاد و روابط فضایی خانه تاثیر می گذارد. همانند سایر نقاط ایران، معماری شهر گرگان نیز پذیرای تحولات گوناگونی بوده که ساختار خانه های تاریخی در دو دوره را متمایز نموده است. این تحولات در عرصه کالبدی منجر به تغییر در فضای بسته(توده)، فضاهای سرپوشیده(ایوان) و فضای باز(حیاط) خانه ها شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی روند تغییرات عرصه و اعیان خانه های بومی گرگان از دوره قاجاریه به پهلوی اول صورت گرفته است. بنابراین پرسش های اصلی پژوهش اینگونه تدوین شده اند: 1- روند تغیرات نسبت های عرصه و اعیان در بین خانه های تاریخی گرگان از دوره قاجاری به پهلوی اول چگونه بوده است؟ 2- چیدمان ارتباطی فضایی مسکن از قاجاریه به پهلوی اول چه تغییری کرده است؟ بدین ترتیب با بهره گیری از روش تحقیق توصیفی تحلیلی، از آزمون مقایسه میانگین ها در نرم افزار spss استفاده شده تا با تعیین خطای 5% معناداری تغییرات میانگین ابعاد فضایی داده ها ثابت شده و پس از آن روند تغییرات فضایی (فضای باز، سرپوشیده و بسته)از طریق توابع، تحلیل گردندکه نتایج به صورت نمودار تشریح شده اند. برای این منظور تمام خانه های ارزشمند و تاریخی گرگان با شرط اینکه از لحاظ کالبدی و برداشت میدانی قابل بررسی باشند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. تعداد 10 خانه در گروه خانه های قاجاری و 8 خانه از دوره پهلوی اول انتخاب و ابعاد فضایی عرصه و اعیان آنها مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحقیق نه تنها معناداری روند تحولات ابعاد فضایی عرصه و اعیان خانه ها را طی دو دوره ثابت می کند بلکه تابعی ریاضی را نشان می دهد که می تواند روند تغییرات فضایی مسکن را از دوره قاجاریه به پهلوی اول تبیین کند.
    کلیدواژگان: خانه، قاجاریه، پهلوی اول، تناسبات فضایی، گرگان
  • مجید صالحی نیا، فاطمه شاهمرادی صفحه 107
    این پژوهش بر آن است با بررسی حوزه​های فضایی مورد استقبال گروه های مختلف استفاده​کننده و معنای دریافتی کل بنا از سوی آنان، در بنای تاریخی دایر مسجد جامع (عتیق) اصفهان و با سیری معکوس، ویژگی های کالبدی موثر در ایست​ها و رفتار آنان را شناسایی نماید. پرسش این است که ویژگی های شاخص کالبدی - فضایی مسجد جامع (عتیق) اصفهان چه تاثیراتی بر رفتار استفاده کنندگان آن دارد؟ با تحلیل نظریات پایه و مطالعات میدانی روانشناسانه به روش «مشاهده» و با تکنیک تهیه «نقشه رفتاری» و «فهرست رفتاری»، کلیه رفتارها مطالعه گردید و با استفاده از روش «پرسشنامه» با دو تکنیک «افتراق معنایی» و «اخذ تصویر ذهنی»، معنای بنا از دیدگاه استفاده​کنندگان استخراج شد. در ادامه، معنای بنا از دیدگاه گروه های پرسش شونده و به تفکیک «هدف حضور در بنا»، «سن» و «جنسیت» و با بهره گیری از نرم​افزار SPSS21 مورد تحلیل قرار گرفت. با هم پوشانی نتایج به دست آمده از روش​های مزبور، دیده می​شود بین ویژگی های معماری هر حوزه از مسجد و رفتار به وقوع پیوسته استفاده​کنندگان در آن، ارتباط معناداری وجود دارد؛ به طوری که ویژگی های معماری هر حوزه از مسجد جامع (عتیق) اصفهان، منجر به پدید آمدن معنایی متفاوت در ذهن هریک از گروه های استفاده-کننده و در نتیجه بروز رفتارهای متفاوت در آنان شده​است. هریک از فاکتورهای «سن»، «جنس» و «هدف استفاده» در ادراک استفاده​کنندگان موثر است. کودکان به دلیل جثه کوچک تر و تجربه ناکافی از بناهای مرتفع، نسبت به سایر گروه های سنی، مسجد را «مرتفع​تر» می​دانند. گردشگران مسجد را برای کاوش، به اندازه کافی «روشن» نمی​بینند و نسبت به عبادت-کنندگان آن را «تاریک​تر» احساس می​کنند. زنان احتمالا به دلیل دید محدودتری که در مکان های انتخابی خود (جهت داشتن خلوت بیشتر) دارند، مسجد را نسبت به مردان «کوچک تر» می​بینند. مکان هایی که در مسجد جامع اصفهان مرکز توجه هستند، تراکم جمعیتی کمتری دارند و ایست در آنها کمتر اتفاق می​افتد.
    کلیدواژگان: مطالعه روانشناسانه، مسجد جامع(عتیق)اصفهان، رفتار استفاده​کننده، نقشه رفتاری، افتراق معنایی
  • مرمت
  • احمد صالحی کاخکی، قباد کیانمهر، حمیدرضا قلیچ خانی، فرهاد خسروی بیژائم صفحه 123
    خوشنویسی همواره به دلیل کتابت کلام خدا نزد جامعه مسلمانان شایسته احترام بوده است. از این رو به​راحتی می توان تاثیر خوشنویسی را در سایر جنبه های هنری جهان اسلام، مانند تزئینات معماری مشاهده کرد. بی شک یکی از مهم ترین ویژگی های کتیبه ها، انتقال و القای مضامین به کالبد ابنیه بوده است. مطالعه مضامین به کاررفته در این آثار نشان از تنوع چشمگیر خوشنویسی - با توجه به تفکیک قلم های آن - دارد.
    هدف اصلی این پژوهش بررسی مضامین کتیبه های چوبی نستعلیق است که در تزئینات معماری آثار صفویه از آنها بهره گرفته​اند. جامعه آماری پژوهش حاضر مجموعه بناهایی است که در جغرافیای امروز ایران قرار دارد و دارای تزئیناتی چوبی​ با قلم نستعلیق است. از آنجا که قلم نستعلیق در کتیبه​نگاری دوره صفوی به جایگاه نسبتا ثابتی دست یافت و در راستای مطالعه این نکته که آیا به کارگیری و رواج این قلم به​منظور بیان مضامین خاص بوده یا خیر؛ بازه زمانی این پژوهش، دوره صفوی (906-1135 ه.ق.) انتخاب شده است. پس از انجام مطالعات مقدماتی کتابخانه ای و میدانی​، به دلیل محدود بودن نمونه ها، تمام شماری صورت گرفته است.
    پرسش های اصلی این پژوهش عبارتند از: استفاده​کردن از قلم نستعلیق در تزیینات چوبی وابسته به معماری ایران از چه دوره ای آغاز شده و در عصر صفوی، کتیبه های چوبی نستعلیق برای انتقال چه مضامینی بیشتر استفاده می​شده​اند؟
    نتایج به​دست آمده نشان می​دهد که مضامین کلی به​کاررفته در 17 کتیبه​ -که بیشتر بر روی درهای ورودی بنا ها قرارگرفته اند- اطلاعات تاریخی ارزشمندی است که باعث شده این کتیبه​ها در زمره اسناد معتبر و دست اول قرار بگیرند. مضامین نوشته شده در این کتیبه ها، آیات قرآنی و ادعیه اسلامی نیستند و غالبا اشعار مناسبتی​ای هستند که دارای مضامینی چون: ماده​تاریخ، توصیف بنا یا اثر، اسامی افراد مختلف (پادشاه، بانی، خوشنویس، سازنده و شاعر) و مدیحه​سرایی و نعت اشخاص است.
    کلیدواژگان: نستعلیق، مضامین کتیبه های چوبی، تزئینات معماری در عصر صفوی
  • علیرضا رازقی*، نجلا درخشانی صفحه 135

    بازار تاریخی تهران که در دوره قاجاریه مرکز تجارت و قلب تپنده شهر بوده، امروزه نیز همچنان با مقداری تغییر در کالبد و نوع فعالیت در اجزاء و پیکره آن، مرکز تجاری شاخص در تهران محسوب می شود. بازار تهران در کنار ارگ و مجموعه باغ ملی، یکی از مهم ترین مجموعه های به یاد مانده از تهران تاریخی است. در بازار تاریخی تهران حالت های متعددی به لحاظ کیفیت های کالبدی و عملکردی وجود دارد که با مطالعه و طبقه بندی آنها می توان به شناخت مطلوب تری از این بازار دست یافت. هدف از انجام این تحقیق شناخت و طبقه بندی کیفیت های مختلف کالبدی و عملکردی در بازار تاریخی تهران بوده که با روش تفسیری تاریخی و در قالب تحلیل کیفی - کمی صورت پذیرفته است. در این مقاله ارزیابی اجزاء پیکره و فضاهای بازار تهران بر مبنای ماتریسی متشکل از سه معیار کالبدی و دو معیار عملکردی صورت پذیرفته است که عبارت اند از: «سنجش سلامت کالبدی»، «سنجش کیفیت های فرم و منظر تاریخی کالبد»، «سنجش میزان مداخلات کالبدی»، «سنجش پویایی عملکردی» و «سنجش تاب آوری عملکردی». در نهایت پس از ارزیابی بازار تاریخی تهران به لحاظ میزان تاب آوری در دو بعد کالبدی و عملکردی بر مبنای ماتریس یاد شده؛ 184 حالت شناسایی شد که از بین آنها 43 حالت دارای وزن بودند. از بین 43 حالت وزن دار، 9 حالت وزن بیشتری را به خود اختصاص می دادند که به عنوان کیفیت های غالب در تاب آوری کالبدی و عملکردی بازار تاریخی تهران شناسایی و در مقاله ارائه شده اند. نتایج حاصل از طبقه بندی بازار بر اساس کیفیات کالبدی و کیفیات عملکردی حاکی از این است که بازار به لحاظ کالبدی و عملکردی با حالت های مختلفی مواجه می باشد. در برخی از فضاها و پیکره ها با ضعف و یا تغییر در کالبد مواجه هستیم و در برخی از فضاها و پیکره ها با ضعف و یا تغییر در عملکرد و در برخی با هر دو حالت بصورت هم زمان مواجه می باشیم.

    کلیدواژگان: تاب آوری، کالبد، عملکرد، بازار تاریخی تهران
|
  • Ahmad Shahivandi Dr Page 1
    Nowadays, with the development of the modern world and population growth, urban sprawl and the formation of new and surrounding cities, identity of the residents and a sense of belonging to the location and the city is neglected or completely forgotten. One of the things that threats the identity is the globalization and global village phenomenon that eliminated entire traditional boundaries and eventually leads a person can belongs anywhere, but in this situation the person not belong to anywhere and the characteristics and identity of his place will be lost. Thus, society becomes a cultural space without identity, without distinction and more complex. With location features individual identity and sense of belonging to a specific location or city can be created and strengthened. This study was conducted to identify the indices of urban identity and to evaluate the impact of one of the indicators of identifying (religious places).The method used in this research was survey and required data obtained by using questionnaires distributed among 300 residents of neighborhoods of Shahzadeh Ebrahim in the Isfahan city. To measure the impact of identifying indices, structural equation modeling in the Amos Graphic software is used for the statistical analysis.The results of this study show that among the five indices obtained for identity, social index influences on environmental, physical and conceptual indices, environmental index on physical and functional indices and physical index influences on conceptual index and there is a significant relationship and correlation between the indices. From existing relationships, the highest correlation is related to the impact of social index on conceptual index and lowest amount is related to the impact of conceptual index on the physical index.
    Keywords: Identity, religious places, urban neighborhoods, Shahzadeh Ebrahim
  • Reza Rahimnia, Ali Zamanifard, Mehran Gharaati Page 19
    Studies of Iranian architectural history have often been focused on the history of architecture per se, while people involved in creating architectural monuments have usually received less attention in research. Looking at the resources about Iranian architecture, it can be said that most of the structures in Iran were built and repaired by masons, craftsmen, or builders. On the other hand, apart from the formal patrons, masons have as well contributed remarkably to the Iranian architecture. Similarly, masons and traditional restorers had an important role in conservation of Iranian architecture throughout the history. There is no doubt that the evolution of society particularly in modern age have had fundamental effects on the way that traditional builders and architects used to work. Academic education and modern material and architecture are some of the reasons for this change. Modern development (after the introduction of academic education in Iran) and its consequence needs is one of the reason for dramatic changes in mason's practice.
    This paper brings into attention the importance of the knowledge that contributed by traditional masons/builders and stress the significance of their skills for a better understanding of the traditional Iranian architecture. Furthermore, the paper highlights the factors that led to the ignorance of masons in Iran today's restoration practice. These factors will be provided by the pathological view in this study and for discussing the causes of this situation, employs qualitative and historical approach as methodology of study. It seems the subsequent changes in society and the influence of modern architecture has led to the gradual loss of position of traditional architects in the design and supervision process. Nonetheless, in the conservation field, Te hands-on experience of the traditional architects was regarded an advantage, and attempted to be employed.
    Keywords: Iranian Architecture History, Architectural profession, Iranian Architect, Mason (Craftsman), Mobasher (Supervisor), Builder
  • Page 35
    SAVEH JAME mosque was erected in different periods like Isfahan's and Ardestan's Jame. Consideration of these constructions provides a lot of information about Iranian architecture evolution. Therefore, scholars analyze and separate the historical and physical periods in these buildings to understand Iranian architecture and the process of conversions correctly, based on historical method. Main four historical terms is suggested for SAVEH JAME mosque. This category is based on some criteria like techniques of architectural structure and covering, materials, date of ornaments and coincidence with the behind structure, precedence and subsequence of fabrics and relation between them and old floors, comparative analysis with similar construction. Today some important parts of mosque that is retained consist in trapezoid yard (Sahn), southern Shabestan, western and eastern Shabestan with adobe columns and arc between them, Ahang arc, columns of northern Shabestan, rotunda and its forward Ivan, high western Ivan, construction with cross plan in southwest, the northeast minaret and various Mehrab and other decorations like Mehrab. Physical aspects of mosque are vague at first glance. Western Ivan, singular northeast minaret, entrances, ornaments of different terms are constituents without any relation with each other. This paper seeks to clarify the vague points by considering duration of mosque construction in different terms. Historical terms of mosque: 1. First term (primary mosque) (first Hegira century till the middle of fifth century) some adobe columns and some columns which are made from combination of adobe and mud are remained from this duration. Moreover, there are some adobe arcs that connect these columns to each other. 2. Second term (the middle of fifth Hegira century till early in seventh century) in this term, especially during Malekshah kingdom, some important parts of Saveh mosque was completed. Foundation of minaret was built. In addition two Navs were omitted then rotunda and its forward Ivan were constructed, adobe columns and arcs between them were invigorated by brick and some decorative elements were built by plaster on three northern columns in southern Shabestan. 3. Third term (seventh Hegira century till early in tenth century) three Navs were removed and a high Ivan is constructed about 11 meters in length. Furthermore, some main inner elevations were ornamented by brick. 4. Fourth term (early in tenth Hegira century till middle of thirteen century) in this term, the general structure of mosque did not change a lot. Some parts of construction (with structural problems) have been repaired. A cross plan building was constructed in southwest corner. Beside last arc (Tavizeh) and the next arch after it were omitted in west Ivan and a half dome was constructed there. A new tow-layered domed construction with square plan was constructed instead of an old domed construction with rectangular plan.
    Keywords: Historical Chronology, Saveh Jame Mosque, Ilkhanate Architecture, Seljuk Architecture
  • Mahdi Sadeghahmadi Mr, Reza Abouei Dr., Hadi Nadimi Prof Page 49
    The international conservation documents are one part of the most consequential achievements of human communitie's collaboration in recent 50 years. These documents are the abstract of international experiences as well as demonstrating the increase and evolution of communal knowledge and conception in conservation field. The expansion of new conceptually vocabulary, and also the entrance of novel meanings to the documents after the Venice charter, have caused the conservation doctrine to be improved and the more complicated heritage patterns such as rural heritage, to be considered. Mentioning some of these meanings has directly affected on the overall admission of some neglected aspects of village - as a dominant part of human heritage , and some others on presenting more elaborated and multidisciplinary attitude to it. The purpose of this essay is to discuss the effective concepts in the documents and to analyse how effective they would be on improving the necessity of rural values conservation.This paper is the result of analysing and studing about forthy documents extracted from 3 international organizations: UNESCO, ICOMOS and Council of Europe, hence limited to them.Library studies and investigation of the original texts have provided the necessary basic information for the essay.this study is considered to be categorized in qualitative researches, following a descriptive-analytic research strategy.This essay is exploring the appearence of seven meanings, having the most influence on the genesis and evolution of the concept of rural heritage: living heritage, quality of life, sustainability, cultural landscape, vernacular, intangable heritage and the spirit of the place.The following study reveals that each on of those meanings being recognized precisely, can illuminate widely the new aspects of rural heritage and lead to approximate the "rural heritage" to the total concept of "village".The overall analysis of this prosses Illuminate that the future vision of evolutionary concept of “rural heritage” will confront the challenge of multiplicity and adopting it with its ontological roots.
    Keywords: Rural Heritage, living heritage, vernacular heritage, intangable heritage, International Conservation Documents
  • Page 63
    Research and analytical descriptive survey aimed to measure the satisfaction of tourists visit the monument of experience Alighapoo, prioritize the satisfaction of different dimensions and comparing the satisfaction of domestic and foreign tourists as the need to develop sustainable tourism monuments. The sample size was determined using a sample of 268 students. Data collection tools, questionnaire made by 42 variable reliability using Cronbach's alpha was approved in 74/0. The data collected using sample t-test T, T-test, Friedman test and chi were analyzed using SPSS software. The highest level of satisfaction varies according to the treatment and knowledge and then architecture and historic charm of the building. Satisfaction of seating and surroundings, transport and access and ultimately environmental quality and indoor facilities are in place by next satisfaction. Satisfaction as well as between the domestic and foreign tourists there are significant differences in terms of satisfaction and satisfaction of foreign tourists was lower in all cases of domestic tourists satisfaction
    Keywords: monuments, satisfaction, Alighapoo, domestic tourists, foreign tourists.
  • Sahand Lotfi, Mohammad Ghazaie Page 79
    It is now since some decades ago that the issue of physical decay and urban deteriorated fabrics reached the Iranian cities and has imposed itself as a serious urban problem. However it is deemed to be more significant and problematic issue due to the redefinition of physical decay within a triple criterion defining the urban deteriorated fabrics. The most important part of this definition is the division of physical fabric into three layers divided to hyperfine-grain, impermeability and structural instability of buildings. Although it could reveal some critical issues in the terms of physical setting of urban deterioration but it seems that a major part of the problem would remain apart. This article states the reality of deterioration as a vast concept containing interrelated factors which reveals a nature of integrity in the phenomenon of urban decay. As such the physical decay is only a sign of the distress which could be formally analyzed by the triple criteria. This article seeks to demonstrate the concept of integral deterioration and make an emphasis on this fact that the integral deterioration is something vaster and somehow unknown that if would not be considered as it is, a series of ignored factors would lead to a worse condition during a process of declination. In this study the related dimensions and indicators of integral deterioration have been extracted and then the most relevant indicators are weighted through an AHP process. This indicates the importance of each factor in the process of estimation of integral deterioration. Finally the official map of the deteriorated fabrics in the 10th Municipal District of Mashhad has been compared with a new map developed through the projection of weighted indicators in the GIS environment. The newly developed map would show the different aspects of deterioration in a framework of interdependent indicators and makes a holistic perspective towards the reality of deteriorated urban fabric. The result shows that a significant part of the deteriorated fabric has been ignored in the official map and the lack of an integrated approach is the main cause for this ignorance that makes the inefficiency of urban fabric remain misunderstood and therefor unsolved.
    Keywords: Integrated Deterioration Paradigm, Physical Decay, Deteriorated Urban Fabric, Integral deterioration, Deterioration Indicators
  • Reza Pasian Khamari Mr, Hasan Rajabali Mr, Mohammad Farrokhzad Mr Page 91
    Architecture and urbanism of Iran and consequently, the house architecture in the Qajar and the first Pahlavi periods has changed greatly. Gorgan city's architecture, like other places in Iran, has received different developments which has made structure of historic houses of the Qajar and the first Pahlavi different from each other. These developments at the physical field have led to changes in three fields of houses: indoors, semi-open spaces (balcony), and outdoors (yard). These changes have their roots in different factors like alteration in habitation style, conversion of multi-family living into single-family one, novel building materials, westernization, conversion of traditional introverted housing into foreign extroverted one, or generally speaking change in life style. This research tries to study process of changes in indoor and outdoor spaces of Gorgan's native houses from the Qajar to the first Pahlavi period. Thus using descriptive-analytic research method, test of the means at spss software was used to prove that changes of the means of spatial dimensions of data is significant with an error of 0.05 (Pvalue
    Keywords: Architecture, urbanism of Iran, consequently, the house architecture in the Qajar, the first Pahlavi periods has changed greatly. Gorgan city's architecture, like other places in Iran, has received different developments which has made structure
  • Majid Salehinia Dr, Fateme Shahmoradi Engineer Page 107
    This research has endeavored to investigate popular locations in the Isfahan’s Jame mosque (Atiq) for different groups of users, discover the meaning that they received and finally identify the architectural features which effect on stops and behaviors by a reverse process. The main question of this study is: how do the dominant physical and spatial features of the Jame (Atiq) mosque impact the behavior of its users? All of the behaviors have studied by analyzing the basic theories and the psychological fieldwork include observation by the techniques of “behavioral map and list” and “Questionnaires” by the techniques of “differentiation meaning” and “grasping the mental map”. By employing the SPSS21 software, the results of the gathered data from the questionnaires were separately analyzed for the different groups of the users which were divided by the “age”, the “gender” and the “aim of being in the mosque”. By overlapping the results of mentioned methods it can see that there is a meaningful relationship between the architectural features of different parts of Jame (Atiq) mosque and the behavior of its users; the architectural features of each part of the mosque create a different meaning in different groups of users and cause different behaviors.
    Keywords: Psychological Study, Isfahan Jame (Atiq) mosque, User's behavior, Behavioral plan, Differentiation meaning
  • Ahmad Salehi Kakhki Dr, Qobad Kianmehr, Hamidreza Ghelichkhani Dr, Farhad Khosravi Bizhaem Page 123
    Calligraphy is the outstanding art of Islamic world. Hence, one can easily see the influence of the art of calligraphy in the Islamic art branches, including architectural decorations. The main purpose of this fundamental research, assess and compare the content of wooden Nastaliq inscriptions that have been used in architectural decoration in Safavid dynasty in Iran.The case studies are choosen among of those samples that contain Nastaliq inscription which made by wood. The time limitation of this study is the Safavid era (906-1135 AH). In this paper, after preliminary library studies, due to limited statistical samples (because of separation of Nastaliq from the other calligraphic styles) census is taken.
    The two main questions of this study are: When Nastaliq inscriptions used in the wooden architectural decorations for the first time? And what are the main contents inscribed on wooden decoration by Nastaliq in Safavid period?
    The results indicate that the 17 inscriptions have been studied, in most of the buildings are located on the entrance doors. In the case of chronology, Nastaliq was used in middle 10th century A.H for the first time in the wooden inscriptions. General concepts used including valuable historical information that can be invoked as evidence first-hand. Also, the results show that Content posted in this group of inscriptions are not the Koranic verses and Islamic phrases. Often themes of the inscriptions are lyrics fit with the date, description of the building or work and mentioning the names of various people (King, Bonnie, Calligrapher, Poet and Manufacturer) and panegyric writing.
    Keywords: nastaliq, content of wooden inscription, safavid architectural decoration
  • Alireza Razeghi, Najla Derakhshani Page 135

    Historical Bazar of Tehran, which has been the commercial center and the heart of the city in Ghajar eras, still is the commercial center of Tehran despite some changes that have been made in its corpus and function. It is one of the most memorable treasuries of historic Tehran along with Arg and baghemelli Complex.There are various functional and corporal aspects of Tehran’s historic bazar that could be discovered if there are studied and classified. The goal of this study is to introduce the classifications of different corporal and functional qualities of Tehran’s historic bazar. This study has been done by descriptive historical method which is based on a quantitive qualitative study. In this paper the assessment of corporal and spatial parts of Tehran bazar is based on a Matrix formed of three corporal scales and two functional scales which are as follows: “assessment of corporal integrity”, “Qualitative measurement form and historical corpus”, “Evaluation of corporal interventions”, “Functional mobility assessment”, “Measurement functional durability”.Finally after the evaluation of historic bazar of Tehran in terms of durability in two dimensions of corporal and functional, which was based on the mentioned Matrix 184 states were found. 43 states of those possessed values, of which 9 possessed more values. In this study these values have been found and presented as dominant qualities in corporal and functional resilience of Tehran’s historic bazar.

    Keywords: Durability, corpus, Function, Tehran historical bazaar