فهرست مطالب

پژوهشنامه سبک زندگی - پیاپی 3 (پاییز و زمستان 1395)

پژوهشنامه سبک زندگی
پیاپی 3 (پاییز و زمستان 1395)

  • بهای روی جلد: 100,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1395/12/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد تقی فعالی، مطهره فعالی صفحه 7
    اسم شریف الله ، جامع ترین اسم خداست. نام زیبای رحمان، به معنای خیرخواه و بخشنده می باشد. مظهر اسم رحمان، احسان است. از آنجا که دین براساس اسم جامع رحمان نازل شده است، می توان گفت که احسان عصاره دین است.
    محور مقاله حاضر نظریه احسان است. این نظریه به ما می گوید که احسان از یک سو مظهر جامع رحمان است و از سوی دیگر، دین خالص بوده و وجه جامع تمام ابعاد دین می باشد. این نظریه دارای مبانی مختلفی است. در این مقاله ضمن بررسی ابعاد مختلف نظریه احسان، تلاش شده است مبانی و دلائل آن از منظر عرفان و قرآن تحلیل و بررسی گردد.
    کلیدواژگان: نظام اسمائی، اسماء جلال و جمال، بهیج، سکونت، تسخیر، تسبیح و شکر
  • مسعود آذربایجانی صفحه 29
    موضوع بحث «ظرفیت شناسی روان شناسی برای سبک زندگی» است. هدف این است که ظرفیت ها، قابلیت ها و توانش های دانش روان شناسی را برای تحلیل و تبیین مباحث و مسائل سبک زندگی به کار بریم. روش ما در این جستار، «تحلیل محتوای کیفی» متون و منابع اصلی و کلاسیک روان شناسی است. داده های این پژوهش عبارتند از: برای توصیف، تبیین، پیش بینی، کنترل و تغییر رفتارها و الگوهای سبک زندگی می توانیم از روان شناسی رشد در بخش دوره ها، ابعاد و عوامل رشد؛ از روان شناسی شناختی در بخش احساس و ادراک، یادگیری، زبان، تفکر و حافظه؛ از روان شناسی شخصیت در بخش نیازها و انگیزه ها، پدیدآیی شخصیت، تفاوت های فردی و نظریه های شخصیت؛ از روان شناسی اجتماعی در مسائل نگرش، پیش داوری، جاذبه میان فردی، پرخاش گری و نفوذ اجتماعی و بالاخره از روان شناسی بالینی در مباحث روان سنجی، مقابله با اضطراب و فشار روانی، روش های اصلاح و تغییر رفتار و شیوه های روان درمانی استفاده کنیم.
    نتایج این پژوهش این است که برای تحلیل و تبیین سبک زندگی از شاخه های مختلف روان شناسی باید بهره مند شد و با استفاده از اکثر مباحث و شاخه های روان شناسی می توان فهم درست تری از مسائل سبک زندگی پیدا کرد.
    کلیدواژگان: سبک زندگی، روان شناسی، ظرفیت شناسی، روان شناسی کاربردی
  • محمدرضا سالاری فر، مجید استادی صفحه 45
    استحکام خانواده نقش اساسی در ثبات و تقویت ارزش ها در جامعه دارد. با این حال در عصر کنونی نظام خانواده دچار چالش های اساسی شده و پایه های آن متزلزل شده است. تحقیق حاضر به عوامل عاطفی روانی تحکیم خانواده از منظر آیات و روایات با رویکرد سبک زندگی اسلامی می پردازد. به جهت نقش موثر باورها و ارزش های اسلامی مردم، استفاده از آموزه های قرآن و روایات اهل بیت؟عهم؟ در حفظ و تحکیم خانواده در ایران نقش اساسی دارد. این تحقیق به روش توصیفی تحلیلی و روش های تفسیری و فهم حدیث در مکتب اهل بیت؟عهم؟ انجام شده است. بر اساس نتایج این تحقیق در جنبه عاطفی روانی، ابراز محبت، حمایت روانی، احترام متقابل، خوش بینی، فروتنی، بخشش و گذشت، عیب پوشی، مهار هیجان های منفی، قدردانی از یکدیگر، تامین نیاز جنسی همسران و اجرای برنامه های نشاط بخش در استحکام خانواده نقش دارند. در نتیجه استفاده از مهارت های مبتنی بر سبک زندگی اسلامی برای تقویت این ابعاد در خانواده و اصلاح الگوهای رفتاری به پایداری روابط خانوادگی کمک می کند.
    کلیدواژگان: تحکیم خانواده، عوامل عاطفی روانی، حمایت روانی، ابراز محبت، سبک زندگی
  • مهدی فدایی صفحه 65
    از منظر روان شناسی آلفرد آدلر، معنای زندگی به مثابه شناخت زندگی و اهداف ناظر به آن در طول تاریخ از دغدغه های اصلی بشر بوده است. توجه به معنای زندگی از یک سو در آثار آدلر و توجه به سبک زندگی نه به عنوان رفتار و منش، بلکه به عنوان امری که همه رفتارها و تجربیات انسانی (زندگی) را هدایت می کند و خود به واسطه خوی ها و منش فردی شکل گرفته، ما را نسبت به رابطه معنای زندگی و سبک زندگی در اندیشه آلفرد آدلر برمی انگیزاند؛ لذا در این مقاله با تمرکز بر دیدگاه های وی، به نسبت این دو مفهوم می پردازیم. از یافته های این پژوهش می توان به رابطه بازنمایی سبک زندگی و معنای زندگی در اندیشه آدلری اشاره کرد. روش پژوهش در این مقاله توصیفی تحلیلی است و بر اساس داده های برآمده از گردآوری کتابخانه ای به تحلیل مسئله اصلی مقاله پرداخته ایم.
    کلیدواژگان: سبک زندگی، معنای زندگی، هدف زندگی، آلفرد آدلر، بازنمایی
  • نصرالله نظری، سید حسین شرف الدین صفحه 77
    نوشتار پیش رو، کوششی است برای بررسی کارکردهای مهمانی در سبک زندگی اسلامی. این بررسی با ارجاع به منابع روایی و با تکیه بر روش تفسیری و تحلیل محتوای متون صورت گرفته و مشخص شده است که سبک زندگی به معنای مجموعه انتخاب های نمادین و دلالت مند، دارای عناصر و جلوه های گوناگونی است که در عرصه روابط اجتماعی، سنت مهمانی، یکی از مهم ترین آن ها است. این سنت علاوه بر تجلیات عینی و صورت های نمادین که بازگو کننده سبک زندگی اسلامی است، دارای آثار و کارکردهایی است که مجموع حیات اجتماعی مسلمین را تحت تاثیر قرار می دهد و سهم موثری در تمدن سازی اسلامی به عهده می گیرد. این آثار که درواقع همان یافته های پژوهش به شمار می روند، در ارتباط با حیات اخروی انسان عبارتند از: «آمرزش الهی» و «ورود به بهشت و رهایی از جهنم». اما در حیات مادی به تناسب ویژگی های سبک زندگی نظیر «انتخاب»، «الگومندی» و «نمادین بودن»، «تعیین محدوده های انتخاب»، «ارائه الگوهای رفتار» نظیر رفتارهای پیوندجویانه، صمیمانه، عاطفی، و مبتنی بر اعتماد اجتماعی از جمله این کارکردها است. مضاف بر این که مهمانی از طریق پرکردن اوقات فراغت، جنبه های نمادین نیز پیدا کرده و از این طریق نیز اعمال کارکرد می کند.
    کلیدواژگان: مهمانی، سبک زندگی، کارکرد، انتخاب، الگومندی، نمادین بودن
  • پروین بتواز، عباس ابوالقاسمی صفحه 99
    این پژوهش با هدف پیش بینی گرایش به رفتارهای ریسک پذیر بر اساس احساسات خودکارآمدی و هیجان خواهی بر روی دانشجویان اجرا شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری همه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه پیام نور اردبیل در سال تحصیلی94-95 بودند. نمونه پژوهش 290 دانشجو بود که به شیوه تصادفی ساده از دانشکده های مختلف دانشگاه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس خطرپذیری جوانان ایرانی (زاده محمدی و احمدآبادی1390)، مقیاس هیجان خواهی زاکرمن، مقیاس خودکارآمدی شوارتز (1995) بود. نتایج حاصل از ضریب هم بستگی پیرسون نشان داد که احساسات خودکارآمدی (38/0) و هیجان خواهی (32/0) با گرایش به رفتارهای ریسک پذیر رابطه معنادار دارد (01/0>P). تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که احساسات خودکارآمدی 35 درصد از واریانس و عدم بازداری از مولفه های هیجان خواهی 41 درصد از واریانس مربوط به گرایش به رفتارهای پرخطر را تبیین می کند (001/0>P).
    کلیدواژگان: رفتارهای ریسک پذیر، احساسات خودکارآمدی، هیجان خواهی
|
  • Muhammadtaqi Faali, Mutahhareh Faali Page 7
    The divine name “Allah” is the most embracing name of Him. The fair name al-Rahman means benevolent and merciful. Al-Rahman manifests in the name “benevolent”. As religion is revealed according to the embracing name of al-Rahman, one may infer that benevolence is the core essence of religion. The subject matter of this article is the theory of benevolence. The theory suggests that from one side benevolence is the manifestation of the all-embracing name of al-Rahman and from another side it is the pure religion embracing all dimensions of religion. There are different principles for this theory. In what follows, the author has tried to examine the principles of and reasons for the benevolence theory in the light of the Qur’an and mysticism studying various aspects of it, as well.
    Keywords: the Harmonia of Names, the names of Beauty, Majesty, Joyous, residence, controlling, exaltation, giving thanks
  • Masud Azarbayejani Page 29
    In what follows, the author has studied the capacity ability and competence of psychology when used to analyze and explain the issues of life style. His method is to analyze the quality of the original literature and classic texts of psychology. The data of this research are: for description explanation prediction control and change of behaviors and examples of life style, we can use psychology of growth in different cycles of life, aspects and factors of growth; we can use psychology of personality in needs motives development of personality personal differences and theories of personality; we can use social psychology in attitude prejudgment interpersonal attraction aggressiveness and social influence; and lastly we can use bedside psychology in psychometric treating anxiety and mental pressure methods of amending behaviors and ways of psychotherapy. The conclusion is that we can and must make use of different branches of psychology in description and explanation of life style thus a better understanding of the issues of life style.
    Keywords: life style, psychology, knowing capacity, applied psychology
  • Muhammadreza Salarifar, Majid Ostadi Page 45
    Strengthening the family life plays a significant role in the firmness of values in society. Nonetheless, the family life system has been facing fundamental challenges of modern era and its foundations being undermined. In what follows, the author has examined the emotional - mental factors in strengthening the family life in the light of the Qur’an and hadith as an Islamic approach to the life style. Due to the weight of the Islamic beliefs and values, making use of the teachings of the Qur’an and those of Ahlu al-Beit’s hadiths can play a significant role in strengthening the family life of Muslims. In his research, the author has undertaken the analytic-descriptive method, methods of interpretation of the Qur’an and those of understanding hadiths in the school of Ahlu al-Beit. According to the findings of this research, expressing kindness, mental support, mutual respect, optimism, humility, forgiving, concealing the faults of others, controlling negative excitements, appreciating one another, meeting marital needs of one’s spouse, performing joyful entertainments for the family are among those to fortify the foundations of the family life. As a result, skills of the Islamic life style will help us with the amendment of our examples of behavior to have more stable family relations.
    Keywords: strengthening of family life, emotional, mental factors, mental support, expressing kindness, life style
  • Mahdi Fadai Page 65
    According to Alfred Adler’s psychology, the meaning of life as a discipline to know the life and its objectives has been one major concern of mankind during history. In his works, Adler has considered the meaning of life and life style, not as the manner or character, but as an issue to guide man’s behaviors and experiences )life( which are formed through personal character and manners. This issue may drive our attention to the relation of the meaning of life to the style of life in Alfred’s ideology. In what presented here, the author has dealt with the relation between the two concepts. The findings re-present the relation of meaning of life to the life style in Adler’s point of view. The author has followed a descriptive analytic method by which he has relied on the library data to analyze the issue.
    Keywords: life style, the meaning of life, the aim of life, Alfred Adler, re, presentation
  • Nasrullah Nazari, Sayyid Hussein Sharafuddin Page 77
    In what follows, the author has tried to examine the function of banquet in the Islamic life style. Referring to resources of hadith and undertaking methods of interpretation, this research goes to suggest that life style as a set of symbolic and indicative choices is composed of different elements and manifestations among which banquet is the most important one in social relation. Along with its concrete manifestations and symbolic forms suggesting the Islamic life style, this custom has a variety of functions and products outshining the social life of Muslims thus contributing mainly to the Islamic civilization. No more than the findings of this research, those products and functions in the hereafter are: “divine forgiveness”, “salvation from Hell” and “entering the Heaven”. In this material life, nonetheless, as demanded by the life style they are: “choice”, “serving as examples”, “being symbols”, “setting the limits of choices” and “offering examples of behavior” such manners as ties of kinship, intimate and emotional, those based on social trust and the like. Furthermore, banquet and having party fill up the free time and as a symbol can fulfill its function.
    Keywords: banquet_party_life style_function_choice_serving as an example_being a symbol
  • Parwin Betwaz, Abbas Abulqasemi Page 99
    In his research, the author has aimed at the prediction of the inclination of university students to embark on risky behaviors for excitement and self-competence. This project is of a solidarity kind. The statistical society included all the bachelor students of Payam Nur University of Ardebil in 2015-2016 academic years. The samples were 290 students selected simply at random from different departments. The means of research included the measure for the risk of Iranian youths )Muhammadizadah and Ahmandabadi 1390(, the measure of excitement of Zukerman, and the measure of self-competence of Schwartz )1995(. The outcome of Pierson’s multiplier of solidarity suggested that the feeling of selfcompetence 0/38 and excitement 0/32 have a meaningful relation to risky behavior )P>0/01(. The step by step regression analysis suggested that the feeling of selfcompetence explains 35 percent of the variance and the non-deterring of the elements of excitement explains 41percent of the variance of the inclination towards risky behaviors )P>0/001(.
    Keywords: risky behaviors, the feelings of self, competence, seeking for excitement