فهرست مطالب

نشریه پژوهش های هستی شناختی
پیاپی 2 (پاییز و زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/03/26
  • تعداد عناوین: 6
|
  • هاشم قربانی، احد فرامرز قراملکی صفحه 1
    جستار پیش رو، با طرح چالشی بر تکثر براهین و ادله اثبات خدا، رهیافت هائی برای امکان تکثر و فراوانی براهین و ادله پیش می نهد. در این مقال، بر اساس آموزه-های فلسفی و منطقی سنت اسلامی، قاعده ای طراحی می گردد که بر اساس آن، بر مطلوب واحد، برهانی بیش نمی توان داشت. بنابراین، فراوانی براهین اثبات خدا، که در گزارشات فلسفیان آمده است، با این قاعده، به چالش کشیده می شود. راه کارهای برون شد از این دشواره، در قالب سه رهیافت: رهیافت فلسفی؛ مبنی بر تکثر براهین لمی تحلیلی، و نیز تکثر براهین انی تحلیلی در اثبات وجود خدا، رهیافت منطقی؛ مبنی بر تکثر در صورت برهان ها و استدلال ها، و رهیافت مبتنی بر تکثر در مقام تقریر ارائه می شود.
    کلیدواژگان: خدا، براهین، امکان تکثر، قاعده، لمی تحلیلی
  • محمد سعیدی مهر صفحه 19
    رخدادها اموریاند که واقع میشوند یا اتفاق می افتند. هر چند بحث فلسفی از رخدادها در متافیزیک معاصر بسیار برجستهتر از گذشته است، میتوان پیشینه این مساله را در فلسفه قدیم در قالب بحث حرکت و سکون و نیز بحث از مقولات فعل و انفعال بازجست. پرسشهای مهم در باب رخدادها را میتوان در سه محور هستی رخدادها (به مثابه مقوله متافیزیکی مستقل)، چیستی رخدادها و معیار تمایز و اینهمانی آنها جای داد. دونالد دیویدسن از جمله متافیزیسنهای معاصر است که در هر سه محور بحث کرده است. مهمترین استدلال او برای اثبات وجود رخدادها از خصلتی وجودشناختی معناشناختی برخوردار است. او احتجاج میکند که منطق محمولات متعارف نمیتواند اعتبار شهودی استنتاج جمله هایی با قیود کمتر از جملهای با قیود بیشتر را نشان دهد. وی سپس راه چاره را در این میبیند که جمله های مزبور را به صورت جمله هایی مسور که در آن بر روی رخدادها سور بسته می شود بازسازی کنیم که با توجه به تفسیر کواین از تعهد وجودی مستلزم قبول وجود رخدادها خواهد بود. اختصاص به افعال، اختصاص به قیود استاندارد، امکان تکمیل منطق محمولات متعارف و عدم الزام در پذیرش معیار کواین برخی از نقدهایی که بر استدلال دیویدسن وارد شده است. با بررسی این نقدها و پاسخهایی که به آنها داده شده و نیز پاسخ های محتملی که میتوان داد نتیجه می شود که استدلال دیویدسن از قاطعیت لازم برخوردار نیست.
    کلیدواژگان: رخداد، تعهد وجودی، مقوله متافیزیکی، دونالد دیویدسن، کواین
  • محمد ذبیحی صفحه 37
    مثل افلاطونی از دو منظر هستی و شناخت آن مجادلات پردامنهای را بین موافقان و مخالفان آن بر انگیخته است، سه فیلسوف بزرگ جهان اسلام، ابن سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا نه تنها در مساله مثل یکسان نمیاندیشند، بلکه دیدگاه شیخ اشراق و ملاصدرا در تقابل جدی با نظر ابن سینا است، ملاصدرا که مدعی است تاکنون کسی را ندیدم که همانند به این امر پرداخته باشد و این فضل و تایید الهی بر من است کوشیده است با طرح دلایل سه گانه، کاستی های دلایل اشراقی را جبران نماید. پژوهش پیش رو همراه با گزارش، نقد وبررسی دلایل شیخ اشراق و ملاصدرا درباره مثل افلاطونی درپی بیان این ادعا است که دلایل اشراقی و صدرایی هردو ناتوان از پاسخی روشن برای این پرسش است که جایگاه مثل، نقش و کارکرد آن در نظام هستی چیست؟
    کلیدواژگان: هستی، مثل افلاطونی، شیخ اشراق، ملاصدرا
  • جعفر شانظری، مهدی گنجور صفحه 53
    از مسائل و مباحث مهم فلسفی که قدمتی بیش از دو هزار سال دارد و از آغاز پیدایش حکمت در یونان باستان مطرح بوده است، مساله جوهر است. برخی اصل بحث در مقوله جوهر را فکری ارسطویی دانستهاند و ریشه این انتساب را در رویکرد ارسطو به وجود و نسبت آن با جوهر و ماهیت اشیا میدانند. زیرا بر مبنای تفکر ارسطویی، شناخت وجود چیزی جز شناخت ماهیت و جوهر اشیا نیست، لذا در نظر معلم اول، واژه موجود و جوهر مترادف است. اما سرنوشت جوهر در حکمت سینوی به برکت تمایز وجود و ماهیت دگرگون شده و یکباره راه خود را از وجود جدا کرده است. ابن سینا برخلاف ارسطو، مقسم جوهر و عرض را ماهیت اشیا دانسته و مقولات ارسطویی را بر ماهیت اشیای موجود تطبیق داده است. نوشتار حاضر با توجه به جایگاه و اهمیت بحث جوهر در تفکر ابن سینا و سیر تحول تاریخی آن در فلسفه، با رویکردی مساله محور، به بررسی ابعاد و زوایای مختلف این مقوله در حکمت سینوی میپردازد. بدین ترتیب، با توجه به عدم اتفاق بر تعریف واحد و با عنایت به سیر تنوع معنایی جوهر در حکمت سینوی بدیهی است ک او ش از چ ی س ت ی و تط و ر معرفتی جوهر، بیان مقسم جوهر و اعراض، چگونگی حصر تقسیمات جوهر، و موضع خاص ابن سینا در باب جوهریت واجب تعالی، مهمترین مسائلی است که در این نوشتار مورد پژوهش قرار میگیرد.
    کلیدواژگان: جوهر، عرض، موجود، ماهیت، حکمت سینوی
  • علی ارشد ریاحی، محمد خسرو فاریانی صفحه 79
    اصالت وجود مبنای حکمت متعالیه است و ملاصدرا در جهت استحکام بخشیدن به این مبنا براهین متعددی اقامه نموده است. عموم شارحان پس از وی، در مقام تبیین دیدگاه ایشان بوده اند. اما آقا علی مدرس یکی از برجستگان مکتب فلسفی تهران، ضمن التزام بر این مبنا، در تلاش است تا به زعم خویش بحث ناتمام ملاصدرا را تمام کند. 1 او در مساله اصالت وجود، با طرح محل نزاع اصالت وجود و اصالت ماهیت میخواهد خلا فلسفه ملاصدرا را پر کند همچنین، با طرح براهین نو بر اصالت وجود به دنبال استحکام بخشی به مبنای فلسفی اوست. این مقاله ضمن طرح و تبیین دیدگاه های آقا علی مدرس در این دو مساله، به تحلیل و نقد آن ها می پردازد. از نتایج حاصله این پژوهش، تنقیح افزون تر و تثبیت بیشتر جایگاه اصالت وجود به عنوان مبنای مباحث وجود شناسی در حکمت متعالیه است
    کلیدواژگان: آقا علی مدرس، اصالت وجود، اعتباریت ماهیت، مفهوم ثبوتی، حمل بالذات و بالعرض، استتباع لازم
  • علی اصغر خندان صفحه 95
    این مقاله تلاشی است برای بررسی دیدگاه فلسفه وجودی یا مکتب اگزیستانسیالیسم درباره یکی از موضوعات فلسفه متعارف در عرصه وجود شناسی. این مساله بویژه از این جهت اهمیت دارد که پیروان این مکتب، بجای پرداختن به مفاهیم کلی و انتزاعی، می کوشند به شناخت وجود انسان اصیل که در متن زندگی با مسایل گوناگون درگیر است بپردازند؛از این رو بازخوانی آرای ایشان در مباحث هست یشناختی با ارزرش می نماید. در (1969- این مقاله برای پرهیز از پراکنده گویی به سراغ کارل یاسپرس روانشناس و فیلسوف آلمانی (1883 رفته ایم که پس از کرکگارد مهمترین شخصیت در میان فیلسوفان اگزیستانسیالیسم الهی است. در میان موضوعات فراوان فلسفه یاسپرس، ابتدا تقریری از آرای وجودشناسی و انسان شناسی یاسپرس (شامل جهان،امر متعالی، وجود تجربی انسان یا دازاین، آگاهی کلی، روح، و هستی انسانی و برخی از اوصاف اصلی وجود خاص انسانی) ارائه شده و سپس به موضوع علیت پرداخته شده که از یک سو موضوع مهمی در میان مباحث وجودشناختی در فلسفه متعارف است و از سوی دیگر با عنایت به بحث ارتباط ضروری میان علت فاعلی و معلول، و چالش تعارض با موضوع آزادی اراده و اختیار انسان، اهمیت مضاعف می یابد. یاسپرس سخنانی هم در قبول و هم در انکار علیت دارد که در پایان مقاله به را هحل هایی جهت رفع این تعارض و ایجاد سازگاری میان سخنان او اشاره شده از جمله اینکه می توانیم دیدگاه یاسپرس را مشابه نظر فیلسوفان مسلمان بدانیم و بگوییم او نیز قائل به علیت طولی است
    کلیدواژگان: اگزیستانسیالیسم، یاسپرس، انسان شناسی، آزادی، اوضاع حدی، خدا (امر متعالی)، علیت
|
  • Mohammad Saeedimehr Page 19
    Events are things that occur or happen. Although it is just in the contemporary metaphysics that the philosophical debate on events has become prominent, its initial origins could be found in the ancient philosophy as the issues of motion and of the Aristotelian categories of action and affection. The main recent debates concerning the events can be divided into three major problems: existence, characterization and identity. Donald Davidson has engaged into all these three issues. His most important argument for the existence of the events possesses an ontological and semantic aspect. He argues that ordinary predicate logic fails to support the intuitional validity of the inference of the action sentences with less qualification (i.e., containing fewer amounts of adverbs) from those with more qualification. In order to remedy this deficiency we must paraphrase these sentences as ones containing quantification over specific actions (events) and this, according to Quine’s well-known criterion of ontological commitment leads to the existence of events. Davidson’s approach has been objected in several ways some of them are so serious that do not seem to leave much plausibility for his argument.
    Keywords: Event, ontological commitment, metaphysical category, Donald Davidson
  • Mohammad Zabihi Page 37
    Platonic theory of ideas has caused detailed discussion between its supporters and opponents in both ontological and epistemological fields. Three great Muslim philosophers Avicenna, Shaykhe Ishraq and Molla Sadra not only think on the field but also Shaykhe Ishraq and Molla Sadra`s view stands against that of Avicenna. Sadra, viewing himself as the one most focusing on the matter and regarding it as a Divine favor to himself, has tried to complete the view of Sohrawardi with presenting the three proofs. The paper, reporting and criticizing Shaykhe Ishraq and Molla Sadra`s proofs, has shown that the two philosopher`s have failed to explain the part of ideas in the system of existence
    Keywords: existence, Platonic ideas, Avicenna, Shaykhe Ishraq, Molla Sadra
  • Jafar Shanazari, Mahdi Ganjvar Page 53
    One of the Important philosophical issues and debates dating back over two thousand years, and the beginning of wisdom in ancient Greece has been Proposed, is the problem of essence. Some believe that the discussion on the issue of substance is Aristotelian thought, and believe that the roots of this attribution in Aristotle approach to the existence and its relation with the essence and nature of things. Because based on Aristotelian thought, recognition of existence is nothing but nature and essence of objects. Therefore, according to the First Teacher, words of existence and essence are synonymous. But fate of substance in Avicenna`s Philosophy has been changed by the distinction made between existence and essence; it, therefore, has separated its way from existence. Unlike Aristotle, Avicenna has considered the divider of substance and accident as essence of things and has adapted Aristotelian categories on the essence of the objects. This writing, considering importance of the position of substance issue in Ibn Sina's thought and his historical evolution in philosophy, discusses about dimensions and different angles of this category with the problem-oriented approach in Avicenna wisdom. Therefore, according to a lack of consensus on the definition and because of semantic variations course, It is clear that the quiddity and epistemic evolution of substance, explanation of essence and accidents divider, manner of divisions exclusiveness, Ibn Sina's specific viewpoint on substantiality of transcendental Necessary Being are the main issues that will be researched in this article.
    Keywords: substance, accident, existence, essence, Avicennas
  • Ali Arshad Riahi, Muhammad Khusravi Farsani Page 79
    The principality of existence is the foundation of transcendental theosophy and Mulla Sadra has adduced many proofs to solidify this foundation. The majority of his commentators after him expounded his view, but Aqa Ali mudarres, one eminent scholar of Tehran school in philosophy, tries to complete Sadra's discussion, remaining faithful in this foundation. He wants to complete Sadra's philosophy by clearing the exact point of debate in the question of principality of existence or quiddity. Similarly he seeks to solidify the foundation of Sadra's philosophy by adducing new proofs for principality of existence. This paper expounds, analyses and criticizes the view points of Aqa Ali Mudarres on these two questions and lends more clearness and solidity to status of principality of existence as foundation of ontology in the transcendental theosophy.
    Keywords: Aqa Ali Mudarres, principality of existence, mentally positedness of quiddity, positive concept, essential, accidental predication, necessary succession
  • Aliasghar Khandan Page 95
    This article is an effort to survey standpoint of Existentialism about one of the issues in classic philosophy on ontology. This issue is important especially because followers of this school, instead of managing universal concepts, try to identify the real existence of human that involve with different problems during the life. Therefore revising of their viewpoints seems worthy. Avoiding from confuse speaking, in this article we have chosen Karl Jaspers (1883-1969) who is, after Soren Kierkegaard (1813-1855), the most important person among the divine Existentialists. Between numerous issues in philosophy of Jaspers, first a report is given about Jaspers`s ontological and anthropological views (including world, transcendence, empirical being, Dasein, consciousness at large, spirit, existenz, and some of the main characters of special human existence) and then, it is considered Jaspers`s views about causality, that is an important subject of ontology in classic philosophy on one hand, and on the other hand it gets more importance because of the idea of necessary connection between "efficient cause" and "effect" and its challenge with human`s free will. Jaspers has some words in acceptance and denial of causality, so there are some solutions at the end of the article to eliminate this inconsistence and to make coherence between his words, such as this solution: we can consider standpoint of Jaspers like the Muslim philosophers, and say he believe in linear chain of causality
    Keywords: Jaspers, Existentialism, classic philosophy, ontology, causality