فهرست مطالب

مطالعات تاریخ فرهنگی - پیاپی 17 (پاییز 1392)

فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی
پیاپی 17 (پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/07/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محسن الویری*، حامد قرائتی صفحه 1
    آثار هنری به کار رفته در اماکن مذهبی علاوه بر کارکردهای سازه ای، هنری و تاریخی دارای کارکرد ارتباطی نیز هستند. گستردگی پیام ها، تنوع مخاطبان و تعدد هنرها در اماکن مذهبی، بر اهمیت این کارکرد افزوده است. تحلیل تاریخی کارکرد ارتباطی هنرهای به کار رفته در اماکن مذهبی، به کاربردی کردن قابلیت ارتباطی هنر و بالندگی بیشتر فرهنگ در جامعه کنونی می تواند کمک کند.
    این مقاله، بر آن است تا با رویکردی تاریخی و با تکیه بر هنرهایی چون معماری، خطاطی، تعزیه خوانی و شبیه-خوانی به گونه شناسی و آسیب شناسی کارکرد ارتباطی هنر در اماکن مذهبی شهر تهران در عصر قاجار بپردازد. تهران عصر قاجار، عرصه ی بروز و نمود اندیشه های نوظهور فکری و دینی و تنش های اجتماعی و سیاسی بوده است. این بررسی می تواند ما را در آسیب شناختی و بایستگی های کارکرد ارتباطی هنر در مکان های مذهبی یاری رساند.
    کلیدواژگان: هنر، ارتباطات، اماکن مذهبی، مسجد، معماری، خطاطی، قاجاریه
  • زهرا حامدی* صفحه 21
    حاکمیت پهلوی و سیاست گذاران فرهنگی آنها به منظور تحقق ایدئولوژی رسمی خود و هدایت جامعه به سوی الگوهای مدرن، از آموزه ها و مباحث تاریخی بخصوص تاریخ ایران باستان، که از زمینه لازم جهت بازسازی هویت مدرن جامعه ایران برخوردار بود بهره وافری بردند. از این رو، مشاهیر و چهره های شاخص فرهنگ باستانی و اسطوره ای ایران همچنین رخ دادها و آثار روزگار باستان که به تهییج احساسات ناسیونالیستی کمک می کرد مورد تاکید قرارگرفت. این آمیختگی و بهره برداری افراطی سیاست از تاریخ، موجب دگرگونی در مباحث تاریخی و مانع رواج واقعیت ها و حقایق تاریخی شد و آسیب جدی را بر پیکره ی آموزه های تاریخی وارد کرد. این مقاله، کوشش دارد تا به نتایج بهره برداری افراطی، از جمله رواج اندیشه ی شاه پرستی در مباحث تاریخی که از عوامل آسیب زای آن نیز بود، بپردازد.
    کلیدواژگان: آسیب شناسی، ناسیونالیسم، تاریخ، نخبگان فکری، رضاشاه
  • صباح خسروی زاده*، هادی قیصریان فرد صفحه 41
    موضوع پژوهش حاضر تشکیلات وزارت خارجه ی ایران در دوره ی ناصری است. این امر در تاریخ ایران به شیوه ی سنتی از امتیازات خاص مقام سلطنت و به شکل ظاهری در دوره ای تحت نظر دیوان رسایل و در دوره ای دیگر در اختیار منشی الممالک بود. شناسایی روند تشکیلاتی شدن و مدون گشتن اجزای این وزارت در دوره ی ناصرالدین شاه مسئله ی این پژوهش است. روش تحقیق در این موضوع توصیفی و مبتنی بر اسناد، نسخ خطی و منابع کتابخانه ای است. نتیجه ی به دست آمده نشان می دهد تشکیلات وزارت خارجه که در دوران فتحعلی شاه و محمدشاه در وجود وزیر خارجه، نایب، چند منشی، مترجم و نویسنده خلاصه می گردید با نهادی شدن تشکیلات وزارت خارجه در دوره ی ناصری، متحول و وزارت خارجه با اجزا و ادارات متعدد و دفاتر منظم تحت اداره ی وزیر خارجه درآمد.
    کلیدواژگان: قاجاریه، تشکیلات دیپلماتیک، وزارت خارجه، ناصرالدین شاه
  • محسن خلیلی*، مهدیه انتظاری صفحه 63
    واپس ماندن ایران دوره قاجار نسبت به پیشرفت فرنگستان، سبب شد روابط خارجی ایران، در کانون نگاه آسیب شناسانه ی ایرانی فرهیخته قرار گیرد. پدیدار شدن سیاست خارجی بایسته، در واکنش به خصلت های مناسبات فرامرزی قاجاران بوده است. با بسامدکاو ی رساله های ناظم الدوله، ویژگی های سیاست خارجی کامروا برشماری و نشان داده می شود که انتقاد او از رفتار خارجی قاجاران، دربرگیرنده ی کدام ویژگی ها بوده است.
    کلیدواژگان: قاجاریه، سیاست خارجی بایسته، ملکم خان ناظم الدوله، رسایل
  • نازنین شهیدی*، مهرداد قیومی بیدهندی صفحه 87
    معماری بیش از آن که محصول تصمیم یک یا چند فرد باشد، محصول فرهنگ جامعه است. بسنده کردن به شناخت کالبد و جسم معماری و غفلت از پیوندهای آن با فرهنگ به سطحی نگری در تاریخ معماری می انجامد. تاریخ فرهنگی رویکردی در تاریخ و تاریخ معماری است که اگر به مطالعات تاریخ معماری ایران وارد شود، می تواند آن را ژرف تر و برخی از زوایای تاریک آن را روشن کند.
    در این مقاله، نخست رویکرد تاریخ فرهنگی را، از طریق بررسی سیر تحول این نوع رویکرد و آثار آن، معرفی می کنیم. به دنبال این بررسی و معرفی، ویژگی های مشترک اقسام تاریخ فرهنگی را برمی شماریم. آن گاه امکان استفاده از این رویکرد را در تاریخ معماری ایران می سنجیم. بخش آخر این مقاله حاوی پیشنهادهایی برای مطالعه تاریخ فرهنگی معماری ایران است.
    کلیدواژگان: تاریخ فرهنگی، تاریخ معماری ایران، فرهنگ عامه، نظریه ها، رویکردهای میان رشته ای در تاریخ معماری
  • علیرضا ملایی توانی* صفحه 109
    کسروی در یکی از حساس ترین دوره های تاریخ معاصر ایران زیست. او دو جنگ جهانی، انقلاب مشروطه و دوره ی دیکتاتوری رضاشاه را تجربه کرد. خمیرمایه ی ذهنی و پژوهشی اش نیز وی را به اظهارنظر درباره ی مسائل مختلف و تفکر در موضوعات گوناگون واداشت. آن چه مسلم است، کسروی دوستدار و شیفته ی انقلاب مشروطه و آرمان های آن بود، اما این انقلاب به سرعت دستخوش استبداد شد. کسروی که هر دو فضا را تجربه کرده بود، در آثار خود به بحث درباره ی آن ها پرداخت. یکی از ویژگی های کسروی ستایش از انقلاب مشروطه و همچنین دفاع از رضاشاه است. به همین دلیل، این پرسش مطرح می شود که چرا و چگونه کسروی از دو پدید ه ی متفاوت و متضاد پشتیبانی کرد؟ با عنایت به این که تاکنون نوع نگاه و قضاوت کسروی درباره ی رضاشاه، به صورت مستقل مورد بررسی قرار نگرفته است این مقاله، با استفاده از روش توصیفی تبیینی می کوشد با استناد به آثار کسروی، رویکردهای وی را پیرامون رضاشاه مورد ارزیابی قرار دهد.
    کلیدواژگان: زنان، روحانیان، ملی گرائی، مشروطیت، کمپانی خیانت، رضاشاه، کسروی
|
  • Mohsen Alviri*, Hamed Gharaati Page 1
    Artworks of religious buildings have theirs structural, artistic and historical functions as well as their communicative function. Extension of messages, diversity of audiences and multiplicity of arts in religious buildings, have increased the importance of this function. Historical analysis of the communicational function art applied in religious buildings help us to find a way to benefit from the communicative ability of art to enhance the development of culture in current society beside gaining a better understanding of the past. The aim of this paper is to study during the typology and hazards of the communicative function of art in religious buildings of Tehran at Qajar Era with a historical approach based on arts such as Architecture, Calligraphy, Ta’ziyeh khani and Shabih khani. Tehran during Qajar Era saw the emergence of intellectual and religious ideas as well as social and political tensions. This survey could help us to understand the pathology and the necessity of communicational function of art in religious places.
    Keywords: Art, Communications, Religious Places, Mosque, Architecture, Calligraphy, Qajarid
  • Zahra Hamedi* Page 21
    Administration of the Pahlavi regime and its cultural policymakers benefited from historical precedence and models, especially the history of ancient Iran, which were useful for the reconstruction of the modern identity of Iranian society to realize their official ideology and to conduct society towards modernism. Hence the administration emphasized famous and prominent figures of ancient Iran and mythical culture, it also emphasize events and works of ancient times which were helpful to stimulate nationalist sentiments. This mixrure and the extreme exploitation of history by politics resulted in the changes in historical topics and prevented the spread of historical truths and facts and caused a serious damage to the status of the lessons of history. This paper tries to study the result of the extreme exploitation of history such as the spread of the idea of king worship.
    Keywords: Pathology, Nationalism, History, Intellectual Elites, Reza Shah
  • Sabah Khosravizadeh*, Hadi Ghysarian Fard Page 41
    The subject of the present research is the organization of the Iranian foreign ministry during the Nasseri period. Traditionally Iranian foreign policy was the privilege and the shah, at the time it was nominally the supervision and the court secretariat at other time it was supervised by the secretary and the province. (monshi al - mamalek). The aim of this research is to identify the process of organization and the creation of the components of this ministry during Nasser al-Din Shahs Period. In this study the descriptive research method is descriptive and based on documents, manuscripts and library sources. The conclusion it is a shown that the organization of the foreign ministry which was limited to the foreign minister, some secretaries, Enterpreters and scriveners during Fath ali shah and Mohammad shah’s reign changed by the institutionalization of the foreign ministry during the reign of Naser al-Din Shah by the organization of several components and department and regular office entrusted to the management of the foreign minister.
    Keywords: Qajarid, Diplomatic Organization, Foreign Ministry, Nasser al Din Shah
  • Mohsen Khalili*, Mahdiyeh Entezari Page 63
    backwardness of Iran during the Qajar era compared with the progress of Europe placed the Iranian foreign relations at the center of Iranian intellectual pathological discussions. The emergence of the right policy was a characteristic of Qajar foreign relations. A study of the complete works of Nazem al-Dowleh enumerates the characteristics of a successful foreign policy and discourses his criticism of the conduct of Qajar foreign policy and its characteristics.
    Keywords: Qajar, The Right Foreign Policy, Malkam Khan Nazem od, Dowleh, treatise
  • Nazanin Shahidi Marnani*, Mehrdad Ghayumi Bid Hendi Page 87
    Architecture is a product of the culture of society rather than being a product of the decision of a team or of a person. To obscure the physical form and objective of architecture and to neglect cultural results lead to a superficiality understanding of architectural history. Cultural approach to history and architectural history will throw light on the study of the architectural history of Iran and enlighten some dark corners in the field of history. In the first step the authors will introduce the approach to cultural history by surveying the evolution of this approach and development. After this survey and introduction, the common features of all kinds of cultural history are considered. Then the feasibility of applying this approach to the architectural history of Iran is evaluated. The last section of this paper contains some suggestions for studying the cultural history of Iranian architecture. The Authors’ method in this paper is to study the scientific system of history and architectural history.
    Keywords: Cultural History of Iran, Folklore, Theories, Interdisciplinary Approaches in Architectural History
  • Alireza Mollaei Tavani* Page 109
    Kasravi lived in one the most critical periods of the contemporary history of Iran. He experienced two world wars, Constitutional Reform, the dictatorship of the reign of Reza Shah. His mental and the essence of his research conducted him to comment about various issues and think about diversified topics. It is obvious that Kasravi was a fond of and attached to the Constitutional reform and its ideals. But soon revolution was undermined by tyranny. Kasravi as a figure which has experienced both spheres, discussed them in his works. One of the characteristics of Kasravi is to praise the Constitutional reform and to defend Reza Shah. Thus the question is why and how he supported two contradictory phenomena? Till now Kasravi’s viewpoint and judgement about Reza Shah, has not been studied independently, thus this paper tries to evaluate his approach to Reza Shah according to his works and by applying the descriptive - explanatory method.
    Keywords: women, Ulama, Nationalism, Constitution, Betrayal Company, Reza shah, Kasravi