فهرست مطالب

مطالعات تاریخ فرهنگی - پیاپی 18 (زمستان 1392)

فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی
پیاپی 18 (زمستان 1392)

  • بهای روی جلد: 50,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/11/17
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سعید امیرحاجلو*، جواد نیستانی صفحه 1
    سوال اصلی مقاله این است که الگوی پراکندگی، ساخت و تزیین بناهای دوران سلجوقی چگونه است؟ بدین منظور، داده های اولیه با روش میدانی و کتابخانه ای گردآوری و طبقه بندی شده و شهرها، روستاها و شواهد معماری برخوار در دوره ی سلجوقیان معرفی شده است. سپس عناصر معماری و کارکرد آثار با مطالعه نقشه ی بناها معرفی شده و بر پایه ی مقایسه ای تطبیقی، الگوی حاکم بر ساخت و تزیین آنها تبیین شده است. پس از آن، با استفاده از نظریه ی مکان مرکزی کریستالر، سکونت گاه های مرکزی و اقماری دشت برخوار شناسایی و نحوه اثرگذاری و اثرپذیری مراکز سکونتی این دوره بر یکدیگر، مطالعه و مکان های مرکزی و اقماری معرفی شده است.
    از مهم ترین دستاوردها و نتایج مقاله، وجود الگوی مشخص در ساخت کاروانسراها و مساجد سلجوقی برخوار است. به عبارت بهتر، الگوی ساخت کاروانسراهای برخوار استفاده از نقشه ی منظم، متقارن و از قبل تعیین شده، شکل یابی بر محور مخالف با وزش بادهای مخرب شرقی، شمالی و غربی (محور مورب)، پلان چهارایوانی، قرارگیری اتاق های سکونت مسافران در چهار طرف حیاط، استفاده از سنگ لاشه به عنوان مصالح اصلی، استفاده از گل و گچ به عنوان ملات و اندود و عدم وجود تزیینات در کاروانسراها را نشان می دهد. همچنین الگوی مشترک مساجد سلجوقی برخوار شامل گنبدخانه ی کاملا همسان و هم اندازه، فرم اولیه ی یک ایوانی، تک مناره ی شاخص با تزیینات آجرکاری با نقوش لوزی شکل به شیوه هشت و گیر، تزیینات آجرکاری، توپی های گچی ته آجری و آجرلعابدار در گنبدخانه ها، کتیبه های کوفی ساده و کوتاه، تزیین آجر پیش بر با نقوش گره چینی شش بند و شمسه و ترنج است. همچنین از دیگر نتایج این پژوهش، شناسایی مکان های مرکزی و اقماری در دشت برخوار است.
    کلیدواژگان: معماری سلجوقی، اصفهان، برخوار، مساجد سلجوقی، کاروانسراهای سلجوقی
  • عباس برومند اعلم*، سمیه آقامحمدی صفحه 33
    بازرگانی و تجارت در مغرب اوسط، طی قرون دوم و سوم، با ورود دولت بنو رستم به عرصه ی قدرت، به رشد چشمگیری دست یافت. در این دوره، تاهرت مرکز رستمیان، به لحاظ تجاری به چنان موقعیت و جایگاهی دست یافت که توانست با بسیاری از شهرهای متمدن آن روزگار رقابت کند. این برتری و شکوفایی معلول تجارت گسترده بود که خود مرهون عوامل چندی چون موقعیت جغرافیایی مناسب تاهرت، قرار گرفتن در شاهراه های تجاری، فراوانی بازارها و مراکز تجاری و توجه ویژه امامان رستمی به تجارت در کنار مهاجرت های گسترده صاحبان مشاغل و حرف و دانشمندان و دانشجویان بوده است. روابط تجاری با سودان، اندلس و دولت های محلی منطقه مغرب، رشد تجاری این منطقه را شتاب بخشید و به تاهرت رونق بیشتری داد. این پژوهش سیاست های تجاری و اقتصادی و مناسبات بازرگانی رستمیان را مورد بررسی قرار می دهد تا با عنایت به آن، تصویری از موقعیت تجاری و بازرگانی تاهرت در عصر بنو رستم ارائه دهد.
    کلیدواژگان: مغرب اوسط، تاهرت، تجارت، بنورستم، اباضیه
  • مهرداد رمضان نیا* صفحه 53
    پژوهش درباره ی فرهنگ چاپ، بخشی از زیرمجموعه ی تاریخ فرهنگی را تشکیل می دهد که مشخصا به فرآیند چرخش فرهنگی متاثر از نشر می پردازد. در این زمینه، دگرگونی های زیربنایی برای بازتولید متون اتفاق می افتد که ابعاد وسیعی را در حوزه فرهنگی بازآفرینی می کند. تغیرات فرهنگی ناشی از چاپ، به منزله ی ابراز اندیشه، در دنیای مدرن، به برآیند آگاهی جدیدی از بافتار اجتماعی حاصل از کنش خواندن منجر می شود.
    فرهنگ چاپ فارسی، به منزله ی بخشی از تاریخ چاپ در هند، کمتر مورد توجه تاریخ نگاران به خصوص در موضوعات مربوط به تاریخ اجتماعی فرهنگی فارسی قرار گرفته است. این مقاله، سعی دارد بخشی از تلاش های هندیان پارسی نویس را پیرامون سره خواهی نویسی فارسی نشان دهد. مقاله بر اساس محوریت «فرهنگ چاپ»، در شکل دهی مبحث سره خواهی نویسی فارسی در نوشتارهای تاریخی و فرهنگ نامه ها در میانه ی سده ی نوزدهم هند، حول تفکرات «پارسی نگاری» میرزا غالب دهلوی، شکل یافته است. به این معنی که چاپ، رابطه ی نزدیکی با ریخت سازی هویت فرهنگی آن زمانه پیدا کرد و شکل جدیدی از شبکه رسانشی بین مولف، ناشر و خوانندگان را آفرید. لازم به ذکر است تحلیل ادبی از مباحث مطرح شده دراین مقاله نمی گنجد.
    کلیدواژگان: فرهنگ نشر، چاپ، نثر فارسی، جنبش سره نویسی، فرهنگ نامه نویسی، غالب دهلوی
  • ابوالحسن فیاض انوش* صفحه 79
    در قرن نهم هجری، تیموریان نوعی سیاست مذهبی در پیش گرفتند که می توان آن را «بازگشت به الگوی تسنن خراسانی» تعبیر کرد. مخالفت با این رویکرد، با پشتیبانی قدرت سیاسی جانشینان تیمور و به ویژه شاهرخ، سرکوب و یا وادار به هجرت از خراسان شد. از شخصیت هایی که در دوران سلطنت شاهرخ، مظنون به فعالیت ها و اندیشه های ناهمساز با مشی فکری مذهبی حکومت شد، شیخ صائن الدین علی ترکه (835 770ق) است. این مقاله، در پی آن است تا با روش تحقیق کتابخانه ای به ویژه با استناد به آثار صائن الدین ترکه، به واکاوی این سوال اصلی بپردازد، که با وجود مشی مصالحه جویانه ی صائن الدین، چرا حکومت همواره نسبت به وی بدگمان بود. بنابرین، مساله ی اصلی مقاله تبیین نسبت سیاست مذهبی حکومت شاهرخ با پسندهای فرهنگی صائن الدین ترکه می باشد.
    کلیدواژگان: صائن الدین علی ترکه، تسنن خراسانی، ناهمسازی، شاهرخ تیموری
  • علی محمد ولوی*، هانیه بیک صفحه 109
    هر چند جغرافیا و موقعیت مکانی، امتیازی برای کرامت و فضیلت ساکنان نیست، اما ذکر محاسن و فضایل شهرها، سنت رایجی برای تفاخر و برتری جویی بوده است. از میان جنبه های مختلف قابل تفاخر در مورد شهرها، احادیث نبوی ارزش مندترین امتیاز درباره ی آن ها است. در این میان، شهر قزوین از حیث تعداد احادیث وارده، منحصر به فرد است. لذا این پژوهش بی آن که درباره ی میزان صحت و اعتبار احادیث نظری بدهد، با رویکردی توصیفی و استفاده از روش نظریه زمینه ای (بنیادی)، از طریق کدگذاری و مقوله بندی داده ها و مقایسه ی مداوم مقوله ها و مضامین، به یافتن انگیزه های غالب در استفاده از احادیث نبوی برای ذکر فضایل این شهر پرداخته است و «تولید فرهنگ مرزبانی مردمی» را به عنوان مقوله ی اصلی در این موضوع، پیشنهاد می دهد.
    کلیدواژگان: احادیث نبوی، فضایل، قزوین، مرابطه
  • یاسمن یاری* صفحه 127
    این نوشتار، تلاش دارد با بررسی کنش و افکار مصطفی کامل، به نقش وی در نهضت ناسیونالیسم مصر بپردازد و از عملکرد او در این نهضت، تصویری روشن ارائه دهد. وی به مبارزات ملی گرایی مصر جان تازه ای بخشید، و توانست خواست برحق ملت اش؛ کسب استقلال و آزادی را به گوش دنیا برساند. مصطفی، از سویی، خواستار کمک اروپا و تمدن غرب در حل قضیه ی مصر بود؛ و از سوی دیگر، متحد عباس ثانی و سلطان عبدالحمید ثانی بوده و سیادت عثمانی بر کشورش را می طلبید. این موارد، نشان دهنده پارادوکس در افکار و اعمال مصطفی کامل است. این پژوهش، تلاش می کند از طریق بازسازی زمینه ی تاریخی آن دوران به فهم این پارادوکس کمک کند و دلایل موجود آن را دریابد.
    کلیدواژگان: ناسیونالیسم مصری، مصطفی کامل، استعمار، تمدن غرب
|
  • Saeed Amirhajloo*, Javad Neyestani Page 1
    The main question of this article is: What is the pattern of distribution, structure and ornaments of monuments during Seljuq period? To answer this question, primary data have been collected and categorized in field observation and library research method, while cities, villages and architectural evidence of Barkhar from Seljuq period have been introduced. Elements of architecture and the function of monuments have been presented by studying their maps and the prevailing pattern of their structure and ornaments are explained based on comparative comparison. Then central and satellite habitation of Barkhar field have been identified and the process of interplay between these habitation centers in aforementioned period have been studied according to Cristaler's Central Place Theory. The most important accomplishments and results of this article is a specific pattern in building Seljuq caravansaries and mosques of Barkhar. It means that the structure pattern of caravansaries in Barkhar is based on a methodical, symmetrical and already determined map, formedon the axis which is opponent to the gust of Eastern, Northern and Western winds (bias axis), four ivan plan, locating rooms for travelers around the four side of the yard, using ballast as the main material, using mud and plaster as grout and coat, and the absence of ornaments in caravansaries. A common pattern for Seljuq mosques in Barkhar includes a completely identical and isometric vault, single ivan primary form, single specific minaret (spire) with brickwork ornaments of rhombus forms, enameled brick in vaults, simple and short inscription, decorating adobe with patterns of hexagonal star, roundel and medallion fretwork. Determination of central and satellite centers in Barkhar field is another result of this research.
    Keywords: Seljuq Architecture, Isfahan, Barkhar, Seljuq Mosques, Seljuq Caravansaries
  • Abbas Boroomand Alam*, Somayeh Agha Mohammadi Page 33
    With the Rustamid's rise to power, commerce and trade in Maghrib had prominent growth during 2nd and 3rd century AH/ 8th and 9th century AD. Tahret (Tiaret) the center of Rustamids could compete commercially with most of the civilized cities of that period. This superiority and prosperity was due to the extensive trade, consequent on Tahert proper geographical position, locating in the trading mainland, plentitude of markets and commercial centers, and special attention paid by Rustamids to the trade besides expansive immigration of merchants, craftsmen, scholars and students. Commercial relations with Sudan, Andalusia and local states of Maghrib region accelerated the commercial growth and Tahert blossomed more. The purpose of this research is to study Rustamid's commercial and economic policy and their mercantile relations while depicting the commercial situation of Tahert in aforementioned era.
    Keywords: Middle Maghreb, Tahert, Trade, Rustamid (Banu Rustam), bāḍiyya (Ibadism)
  • Mehrdad Ramezannia* Page 53
    Print culture, as part of history of printing in India, has been unnoticed by the historians especially on the subjects related to the socio-cultural history of Persian Language. The aim of this article is to reflect parts of Persian writer's endeavors in India for refinement of writing Persian. The article is based on Print Culture and its influence in forming the issue of refinement of writing Persian in historical texts and lexicons in India during the half of the Nineteenth century, while focusing on the Persian Writing idea of Mirza Ghalib Dehlavi. Printing had close relation with the hylomorphism of cultural identity of that era and created a new form of conductive system between writer, publisher and reader.It has to be mentioned that literary analysis of aforementioned issues is not included in this article.
    Keywords: Print Culture, Persian Prose, Refinement Writing Movement, Lexicography, Ghalib Dehlavi
  • Abulhassan Fayaz Anosh* Page 79
    Timurids adopted a specific religious policy which canbe interpreted as "recrudescence to the Khurasanian Sunnism paradigm" during 9th century AH/ 14th century AD. Opponents of this attitude had been repressed by the support from political power of Timur's successors notably Shahrukh. Shaikh Saen al-din Ali Turkeh (770-835 AH) is amongst those whose activities and ideas was suspected as inconsistent with intellectual-religious policy of the government. The aim of this article is to answer this question that regardless of Saen al-din's amicable tack, why government was always distrusted him. Therefore, the main issue of this article is to explain the connection between Shahrukh's religious policies with Saen al-din Ali Turkeh's preferences.
    Keywords: Saen al din Ali Turkeh, Kurasanian Sunnism, Inconsistency, Shahrukh Timurid
  • Ali Mohammad Valavi*, Hanieh Beik Page 109
    Although geography and location is not a privilege for benevolence and virtues of its inhabitants, to mention the merits and virtues of cities has been a common tradition for ostentation and vying. Nabawi's anecdotes are amongst various aspects for ostentation about cities. Regarding this issue, city of Qazvin is unique and incomparable for the number of anecdotes. Therefore, this study finds the dominant motives in using Nabawi's anecdotes for mentioning the virtues of this city in a Grounded Theory approach by codification, titling data and constant comparison of topics and themes. "Production of a popular culture of guarding borders" is suggested as the main topic of this issue.
    Keywords: Nabawi's Anecdotes, Virtues, Qazvin, Guarding Borders
  • Yasaman Yari* Page 127
    The aim of this article is to study the action and thoughts of Mustafa Kamil, his role in Egypt nationalism movement and to represent a distinct image of his function in that movement. He quickened the Egypt nationalism movement and introduced the will of his nation for independence and freedom to the world. Mustafa claimed the contribution of Europe and the West in solving issue of Egypt, while demanding Abbas II, Sultan Abdul Hamid II and Ottoman superiority over his country. This issue indicates a paradox in thoughts and actions of Mustafa Kamil. Thepresent article attempts to penetrate this paradox and its reasons by reconstructing its historical background.
    Keywords: Egypt Nationalism, Mustafa Kamil, Imperialism, Western Civilization