فهرست مطالب

مطالعات تاریخ فرهنگی - پیاپی 23 (بهار 1394)

فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی
پیاپی 23 (بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/02/15
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حسین بادامچی *، کیان فروتن صفحات 1-18
    در این مقاله، پس از معرفی آرا محققان عهد عتیق و اشاره به تشکیک درباره فرمان های آرامی شاهان هخامنشی در متن عزرا – نحمیا؛ به عنوان مجعولاتی برساخته شده در دوران های بعدی، در صدد پاسخگویی به این پرسش ها هستیم که اصالت تاریخی این فرمان ها چگونه است؟ و دستورات شاهان هخامنشی، درباره ی امور دینی یهودیان به چه میزان واقعیت تاریخی دارد؟ برای پاسخ به این پرسش ها، این فرمان ها، به خصوص از لحاظ محتوا، با سایر اقدامات مشابه شاهان هخامنشی در سایر نقاط قلمرو شان مقایسه شده و به این نتیجه می رسیم که شاهان هخامنشی از این نوع فرمان ها و دستورات درباره ی اتباع خود صادر می کردند. با وجود پذیرش کلی این احتمال، نباید تمام مطالب این نوشته ها را تاریخی تصور کنیم؛ بلکه لازم است به تاثیر مفاهیم و دیدگاه های خاصی که نویسنده ی اصلی روایت عزرا یا تدوین گران بعدی، خواهان انتقال آن بودند نیز توجه کرد.
    کلیدواژگان: هخامنشیان، یهودیان، فرمان های آرامی، سیاست دینی، عزرا، استوانه ی کورش، کتیبه ی بیستون، گاداتاس
  • اسماعیل حسن زاده *، منیژه قدرتی وایقان صفحات 19-44
    مساله ی پژوهش حاضر بررسی وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زن در طریقت بکتاشیه در آناتولی دوره ی سلجوقیان روم است. یافته های اساسی پژوهش نشان می دهد که طریقت بکتاشی گام مهمی در شکستن سنت های مربوط به زنان برداشت و به نوگرایی در این زمینه دست زد. بانوان از میان طبقات مختلف اجتماعی با تعالیم صوفیانه در ارتباط بودند. آنان در کنار مردان به برگزاری و شرکت در مراسم و آیین های صوفیانه مبادرت می ورزیدند و وظیفه ی پذیرایی از جوانمردان بر عهده ی این بانوان بود. ازدواج و فرزندداری نه تنها خللی در فعالیت های ایشان ایجاد نمی کرد بلکه امنیت آنها را در حضور هر چه بیشتر در اجتماع تضمین می نمود. این بانوان هم چنین به اداره امور خانقاه و تکیه می پرداختند و حتی به مقامات معنوی چون دریافت الهامات روحانی نایل می آمدند.
    کلیدواژگان: آناتولی، سلجوقیان روم، طریقت بکتاشیه، زنان صوفی
  • یاسر قزوینی حائری * صفحات 45-66
    مسئله مذموم بودن سرزمین نجد، از جمله مسائل ذم و مدح سرزمین ها در ادبیات دینی می باشد که از زمان صدور در سده های نخست اسلامی و تا به امروز همواره مورد بحث بوده است. حدیث گرا بودن عالمان دینی نجد به ویژه در قرون متاخر از یک سو و وجود احادیثی در ذم این سرزمین و البته ظرفیت های این احادیث در جهت مشروعیت زایی و مشروعیت زدایی، فضایی چالش برانگیز را در طول تاریخ این سرزمین در دوره اسلامی و تاکنون رقم زده است، این موضوع با برآمدن محمدبن عبدالوهاب در این سرزمین، با اهمیت بیشتری پیگیری شد و از سوی منتقدان جریان وهابی مورد استفاده قرار گرفت. در این نوشته دست کم شرایط برجسته شدن مسئله ذم نجد و معانی واژگونه اتخاذ شده از آن در دو مقطع برآمدن محمدبن عبدالوهاب و حمله صدام به کویت مورد مقایسه قرار گرفته شده است.
    کلیدواژگان: نجد، عراق، قرن الشیطان، حدیث، مشروعیت
  • فرزانه گشتاسب *، کتایون مزداپور، شیرین گلزار مشکی صفحات 67-86
    یکی از دشواری هایی که همواره پژوهشگران در مطالعه و بررسی آئین و سنت های بازمانده از ایران باستان با آن مواجه اند، آمیختگی آموزه های این سنن با عناصری نمادین و یا اصطلاحاتی رمزگونه است. این مسئله که از آن به عنوان ویژگی دین های ایران باستان یاد می شود، در آئین عیاران و جوانمردان نیز نمود یافته است. در این پژوهش، تلاش شده است که تاثیرات رمزگونه سنت ایران باستان بر آئین های عیاری بررسی شود. بدین منظور با بررسی پیشینه عیاری در ایران باستان خویشکاری سه گانه ی ایزدان در سنت هندواروپایی که مبنای نظریه ی ژرژ دومزیل نیز بوده است، با مراحل سه گانه ی تشرف در آئین عیاری دوره ی اسلامی و نقش برجسته عدد سه در مناسک آئین فتوت سنجیده شده تا ارتباط و پیوستگی آنها با فرهنگ ایران باستان هرچه بیشتر روشن شود.
    کلیدواژگان: عیاری، ایران باستان، رمز، آیین تشرف، دومزیل
  • مریم محمدی * صفحات 87-115
    مسئله مقاله ی حاضر تبیین و تحلیل رفتار خاندان جاکلی در پیوند با مغولان و حکومت ایلخانان و سیر قدرت و حکومت آنها در گرجستان در دوره ی مورد نظر است. یافته ها نشان می دهد که خاندان جاکلی تلاش کردند، با در پیش گرفتن سیاست های مختلفی در مقابل امرای مغول، دولت ایلخانان و پادشاهی باگراتیدی به تقویت موقعیت و افزایش قدرت خود در گرجستان مبادرت کنند. از سوی دیگر، امرای مغول و دولت ایلخانان نیز می کوشیدند تا از طریق خاندان هایی مانند خاندان برجسته جاکلی از قدرت یابی بیش از حد پادشاهی باگراتیدی جلوگیری کرده و از این حاکمان تابع برای پیشبرد اهداف سیاسی و نظامی و اعمال حاکمیت خود بهره برند.
    کلیدواژگان: خاندان جاکلی، پادشاهی باگراتی، مغولان، ایلخانان، گرجستان
  • یاسمن یاری * صفحات 117-137
    با بهره گیری از نظریه تحلیل گفتمان فرکلاف، سعی شده اندیشه و نظام اندیشگانی فرح انطون، مورد بازشناسی قرار گیرد. مدعای پژوهش بر این قرار است: متن کتاب ابن رشد و فلسفه ی او، تحت تاثیر اندیشه ی مولف آن فرح انطون قرار دارد. این متن بازتاب دهنده ی ایدئولوژی یک روشنفکر سکولار است که تلاش دارد برای ترویج اندیشه ی غربی در جهان اسلام، فیلسوفی با اندیشه های نو و مورد تایید تمدن جدید غرب را به عنوان شاهد مثال، به جامعه خویش معرفی کند. از سویی بافت زمینه ای موجود نیز بر متن تاثیر دارد. متن تلاش دارد با هنجارهای زمانه و سنت به عنوان یک قدرت مسلط مبارزه کند. انطون در این نگاشته تلاش می کند به تولید اندیشه ای بپردازد که تحت تاثیر اندیشه ی غرب بوده و بازتاب دهنده ی تفکر روشنفکری زمانه ی خویش است. این متن در حالی که قدرت مسلط سنت را زیر سوال می برد، خود در حال بازتولید تفکر غربی است و هم زمان تحت تاثیر بافت زمینه ای (Context) قرار دارد که در آن این عمل گفتمانی تولید می شود.
    کلیدواژگان: فرح انطون، ابن رشد، تحلیل گفتمان انتقادی، فرکلاف
|
  • Hossien Badamchi *, Kiyan Forootan Pages 1-18
    This article will introduce the opinions of Old Testament’ researchers and the suspicious issue of Achaemenid Kings’ Aramaic Mandates in the Ezra-Nehemiah Book as spurious text of later periods, while is going to answer these questions that how is the originality of these mandates? And how much is the historical reality of the orders of Achaemenid kings about the religious affairs of Jews? In order to answer these questions, these mandates have been compared in terms of content with other similar acts of Achaemenid Kings in other parts of their territories. It has been concluded that Achaemenid Kings issued this kind of charters and regulations for their vassals. Other findings of this research shows that in spite of the general acceptance of this possibility, not all of the subjects of this texts should be considered as historical and it is necessary to pay attention to the effect of concepts and especial points of view which the main writer of the narration of Ezra or the later editor was going to transmit it.
    Keywords: Achaemenids, Jews, Aramaic Mandates, Religious Policy, Cyrus Cylinder, Behistun Relief, Gadatas
  • Ismail Hassanzadeh *, Manijeh Ghodrati Vayghan Pages 19-44
    The issue of this article is to study the social, economic and cultural situation of woman in Bektashi Order in Anatolia during Seljuks of Rum. The main findings of this study show that Bektashi Order had an important role in innovation of traditions related to women and paved the way for modernity. Ladies from various social classes were related to mystical doctrines. They celebrated rituals and attended in Sufism ceremonies. They were responsible for reception of chivalrous. Not only marriage and taking care of children did not prevent them from their activities, but also provided their security in the society. These ladies also managed the affairs of Khanghah and Tekyeh and even reached to the spiritual rank such as receiving divine inspiration.
    Keywords: Anatolia, Seljuks of Rum, Bektashi Order, Sufi Ladies
  • Yasser Qazvini Haeri* Pages 45-66
    The Remonstrance of Najd is amongst the issues of remonstrance and eulogize of lands in religious literature which has been argued since the early Islamic centuries until now. The emphasis of religious scholars of the Najd on Hadithism especially during the recent centuries and the presence of Ahadith about the remonstrance of this land and of course the capacity of this Ahadith for creation of dissolving legitimacy, has made a challengeable atmosphere during the history of this land in Islamic period until now. This issue had gained more importance after the rise of Muhammad ibn Abd al-Wahhab in this land and had been used by the critics of Wahhabism. This article will compare the circumstances of considering the issue of remonstrance of Najd and the inverse meaning of it which has been used in two segment of the rise of Muhammad ibn Abd al-Wahhab and the Saddam invasion of Kuwait.
    Keywords: Najd, Iraq, Qarn al Shaytan, Hadith, Legetimacy
  • Farzaneh Ghoshtasb *, Katayoom Mazdapoor, Shirin Golzar Moshki Pages 67-86
    The amalgamation of ancient Iran traditions with symbolic elements or enigmatic terms is one of the obstacles of researchers who study and research about the ceremonies and traditions of ancient Iran. This issue which is known as the characteristics of ancient Iran religions has been emerged in the Ayyaran rite. This article tries to study the enigmatic influence of ancient Iran tradition on the Ayyarid rites. Therefore the history of Ayyari in ancient Iran and the trifunction of gods in the Indo-European tradition which is the base of Georges Dumézil’ theory have been compared with the trinary stages of initiation in Ayyari rite during Islamic period and the prominent role of the number three in the rites of Fotowwat in order to clarify their relation and coalition with the ancient Iran culture.
    Keywords: Ayyari, Ancient Iran, Enigma, Initiation Rite, Dumézil
  • Maryam Mohammadi* Pages 87-115
    This article will explain and analyze the political changes of Jakli Family in regard to Mongols and Ilkhanids rule and the trends of power and their government in Georgia. Findings show that Jakli family tried to strengthen their situation and increase their power in Georgia through adopting various policies versus Mongol commanders, Ilkhanid government and Bagratid kingdom. Furthermore, Mongol commanders and Ilkhanid government also tried to prevent Bagratid kingdom form gaining more power by families such as the prominent Jakli family and used these vassal rulers for their political and military aims and tampering their sovereignty.
    Keywords: Jakli Family, Bagratid Kingdom, Mongols, Ilkhanids, Georgia
  • Yassaman Yari* Pages 117-137
    This article tries to review the thought and speculative system of Farah Anton through Discourse Analysis theory of Fairclough. This research claims that the text of the book Ibn Rush and His Philosophy is under the influence of its author’s though. This text reflects the ideology of a secular intellectual which tries to promote the Western thought in world of Islam through introducing a philosopher with new thoughts which have been approved by new Western civilization. The text tries to contend with the methods of the era and tradition as a dominant power. Anton in this text tries to produce a thought that influenced by Western thought which reflects the intellectual thought of his era. This text questioned the dominant power of tradition while itself is reproducing the Western thought and at the same time is influenced by the context which this discourse act had been produced.
    Keywords: Farah Anton, Ibn Rushd, Critical Discourse Analysis, Fairclough