فهرست مطالب

مطالعات تاریخ فرهنگی - پیاپی 27 (بهار 1395)

فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی
پیاپی 27 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/02/23
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عباس پناهی *، اسدالله محمدزاده صفحات 1-23
    سفرنامه‏ نویسان فرانسوی عصر قاجار در گزارش‏های خود، به مساله‏ی زنان توجه ویژه‏ای نشان داده‏اند. از آن‏جایی که زنان شهری کارکردی متفاوت با زنان روستایی در ایران داشتند، این موضوع بازتابی جدی در سفرنامه های آنان داشت. پژوهش حاضر، با استفاده از نظریه‏ی بازنمایی استوارت هال و روش توصیفی تحلیلی تلاش دارد به این پرسش پاسخ دهد که نگرش سفرنامه نویسان فرانسوی نسبت به زنان ایران در دوره قاجار چگونه بوده است؟ در پاسخ می توان این مدعا را مطرح کرد که دو نگرش کلی در مقوله‏ی زن از این سفرنامه ها قابل استنباط است: نگرش تحسین‏آمیز و دیگر، نگاه شرق‏شناسانه نسبت به زن ایرانی. نگاه نخست، بیشتر مثبت و نگاه دوم تا حدودی منفی است. یافته های دیگر پژوهش نشان می دهد که هرچند سیاحان فرانسوی در سفرنامه هایشان، زن ایرانی را از جهات متعددی مورد توجه و گاه آنان را مورد ستایش قرارداده‏اند و توصیف‏های آنان با توجه به محدودیت‏هایشان در مطالعه‏ی زنان جامع بوده ‏‏است؛ ولی در بازنمایی این مولفه ها چندان موفق عمل نکرده اند.
    کلیدواژگان: بازنمایی، زن ایرانی، سفرنامه ها، سیاحان فرانسوی، عصر قاجار
  • فرحناز حسینی سرابی *، روزبه زرین کوب صفحات 25-43
    مغان در دربار پادشاهان، مراسم یزش و نیایش را به جای می آوردند؛ اجرای مراسم قربانی، بدون حضور آنان امکان پذیر نبود؛ چراکه مغان را تنها راه ارتباط با خدایان می دانستند. مساله مقاله حاضر بررسی مراسم قربانی و آیینی دوره هخامنشیان و تاثیر آن در افزایش قدرت و نفوذ مغان در ایران باستان است. از این رو، پژوهش حاضر با استفاده از بررسی تطبیقی تلاش دارد براساس نوشته های کلاسیک و الواح باروی تخت جمشید به این پرسش پاسخ دهد که نقش مغان، بخصوص در زمینه مراسم قربانی و آیینی چه تاثیری در عصر هخامنشیان داشته است؟ یافته های پژوهش نشان می دهد با قدرت گرفتن پادشاهان هخامنشی، مراسم قربانی و آیینی نیز باشکوه تر برگزار گردید و در نتیجه، سهمیه و پیشکشی های بیشتری به مغان اختصاص داده شد. این امر باعث قدرتمند شدن مغان، تثبیت جایگاهشان، نفوذ در دولت هخامنشی و تشکیل رتبه های مختلف و همچنین افزایش قدرت طبقه دین مردان در عرصه های دین و دولت در ایران باستان گردید.
    کلیدواژگان: هخامنشیان، مغان، دین در ایران باستان، آیین ها و مراسم قربانی
  • یزدان فرخی * صفحات 45-62
    بر اساس دیدگاهی که در میان بخشی از پژوهشگران حوزه حافظ شناسی رایج شده است، حافظ در دوره ای از زندگی خود به کار «دیوانی» می پرداخت و از جمله ماموران و کارگزاران تشکیلات اداری و دیوانی بوده است. بررسی دقیق استنادات و شیوه استنباط های صورت گرفته، ضرورت بازبینی این دیدگاه را بیان می کند. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش ها است که دیدگاه اشتغال حافظ به دیوانی بر چه پایه و اساسی استوار شده است؟ و بر اساس شواهد و منابع تاریخی کدام نظر در خصوص اشتغالات حافظ اعتبار بیشتری دارد؟ به نظر می رسد که رواج دیدگاه مورد نظر نتیجه استنباط درستی از منابع و معناکاوی از شعر حافظ نیست و از این رو این موضوع نیازمند بررسی و تحقیق دقیق تری است. در پژوهش حاضر، با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد انتقادی، به ارزیابی استنادات و شواهد پژوهشگران در بیان دیدگاه اخیر پرداخته و تلاش می شود تا نوع پیوند حافظ با تشکیلات حکومتی بر اساس شواهد و اسناد موجود تبیین گردد.
    کلیدواژگان: حافظ شیرازی، مشاغل دیوانی، منابع تاریخی، اصطلاحات دیوانی
  • دومینیک کارنوی ترابی *، منیره اکبرپوران صفحات 69-90
    هدف اصلی این پژوهش، بررسی سیر تغییر و تطور شخصیت پردازی قهرمانان در سنت شفاهی عاشیقی، در فرایند گذار از نوع ادبی حماسی به نوع ادبی داستان عاشیقی است. از این رو این پرسش مطرح می شود که تغییر و تطور گذار جامعه از موقعیت های مختلف تاریخی، چگونه در شخصیت پردازی قهرمانان داستان های ترکی تاثیر داشته است؟ در این راستا، به داستان عاشیقی اصلی و کرم می پردازیم که محصول سنت شفاهی عاشیقی ترکی است و در قفقاز، آناتولی، آسیای صغیر، ایران و حتی ارمنستان و گرجستان گسترده شده است. مدعای اصلی بر این امر استوار است که با مطالعه ی شواهد ادبی این گذار، می توان ردپای تبدیل روحیه ی جهانگیری ترکان کوچ نشین به زندگی ساده ی روستانشینی یا شهرنشینی و تغییر برداشت از زن و خانواده را بازجست. سایر یافته های پژوهش نشان می دهد؛ شخصیت شناسی هر یک از این انواع ادبی و مطالعه ی نوع روابط قدرت میان این شخصیت ها تا اندازه ای می تواند بیانگر ارزش های جامعه ی مخاطبین اثر و آفرینندگان آن ها باشد.
    کلیدواژگان: سنت شفاهی عاشیقی، حکایت یا دستان، حماسه، اصلی و کرم
  • لیلا نجفیان * صفحات 85-103
    علما، اندیشمندان و بزرگان امامی مذهبی از ابتدای امر غیبت تاکنون، با روش های مختلف به رفع شبهات و تثبیت نظریه ی وجود و غیبت امام عصر(عج) پرداخته اند. در این میان چهار اثر الغیبه نعمانی، کمال الدین صدوق، ارشاد مفید و الغیبه طوسی که در اولین سده ی پس از آغاز غیبت کبری، به رشته ی تحریر درآمده اند، در تثبیت این نظریه نقش بسزایی داشته اند. در پژوهش حاضر چگونگی کوشش برای تبدیل نظریه ی وجود و غیبت امام زمان(عج)، به تصوری اجتماعی با تکیه بر منابع یاد شده و با استفاده از رویکرد نظریه ی تحلیل گفتمان و اصطلاحات تخصصی نظریه ی گفتمان لاکلا و موفه مورد بررسی قرار گرفته است. براساس بررسی انجام شده، مولفان این آثار با جایگزین نمودن دال خالی غیبت به جای دال مرکزی گفتمان تشیع امامی (ائمه) و مفصل بندی وقته هایی حول محور این دال، پس از گذشت بیش از یک قرن به تدریج توانستند از نظریه ی وجود و غیبت دوازدهمین امام شیعیان امامی تصوری اجتماعی ایجاد کنند. در نتیجه به سهم خود در رفع بحران ایجاد شده در گفتمان تشیع امامی و باور امروز شیعیان امامی به غیبت دوازدهمین امام شان و شناخت آنان با شاخصه ی «منتظر» بودن، تاثیرگذار باشند.
    کلیدواژگان: تاریخ نگاری شیعیان امامی، الغیبه نعمانی، کمال الدین صدوق، ارشاد مفید، الغیبه طوسی، غیبت کبری
  • رامین یلفانی *، مجید حاجی تبار صفحات 105-137
    پس از مرگ ابوسعید(716-736 ق)، آخرین ایلخان بزرگ مغول، سربداران(737-783 ق) از میان قیام های تاثیر گذار گروه های محلی، موفق به تشکیل حکومت گردیدند که با توجه به شرایط پیش رو، در دوره های مختلف حکومتشان سیاست مذهبی متفاوتی در پیش گرفتند. این پژوهش با استفاده از نشانه شناسی سکه ها تلاش دارد بدین پرسش پاسخ دهد که سیر تطور سیاست مذهبی سربداران چگونه بوده است؟ نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که در سال های آغازین، سکه های شاهان مغولی خراسان به نشانه پذیرش استیلای دولت ایلخانی در قلمرو سربداران رایج بوده و در دوره ی دوم؛ سربداران سکه های بی نام به طراز اهل تسنن ضرب کردند که حکایت از سیاست مدارا و مصلحت اندیشی آنان دارد. سکه های سومین دوره، مظاهری از نظام دین سالار بنیادگرا (تئوکراسی رادیکال) است و گاه چنان اغراق شده که نام حضرت مهدی(عج) با عنوان سلطان محمد المهدی آمده است. اصطلاحی که در میان شیعیان اثنی عشری مقبول نبوده و نیست.
    کلیدواژگان: مسکوکات، سربداران، سیاست ها مذهبی، نظام دین سالار، بنیادگرا
|
  • Abbas Panahi *, Assadullah Muhammadzadeh Pages 1-23
    The issue of women have special importance in French travel literature of Qajar period. As urban women in Iran had different function from rural women, this issue had a serious reflection on these travel literatures. The aim of this research is to answer this question in a descriptive – analytical method based on Stuart Hall’s “Reception Theory” that what was the attitude of French travelers towards the Iranian women during Qajar Period? For answering this question two general attitudes can be deducted: Laudatory attitude and Orientalism attitude towards Iranian women. The first attitude is rather positive and the second is almost negative. Other findings of this research show that although French travelers had praised the Iranian women from various aspects and their description were due to their limitation for studying the women, but they were not successful in representation of these components.
    Keywords: Reception Theory, Iranian Women, Travel Literatures, French Travelers, Qajar Period
  • Farahnaz Hosseini Sarabi *, Roozbeh Zarrinkoob Pages 25-43
    Magi had performed the worship rituals in courts of kings; no sacrifice could be offered without a Magi, because Magi were the only way for relationship with gods. The issue of the present article is the studying of sacrifice ceremony and ritual during Achaemenid period and its impact on the enhancement of their power and influence during Ancient Iran. Therefore, the aim of this research is to answer this question based on comparative study according to classic texts and Persepolis fortification tablets that what was the Magi’s role especially in sacrifice ceremony and ritual during the Achaemenid period? The findings of this research shows that as Achaemenid kings had risen to power, the ceremony and ritual of sacrifice had held more glorious and therefore more quota and present had allocated to them. This issue resulted in the power for Magi, stabilization of their position and influence in Achaemenid state, formation of various ranks and also the raised of power in religious rank in religion and state of ancient Iran.
    Keywords: Achaemenids, Magi, Religion in Ancient Iran, Sacrifice Rituals, Ceremonies
  • Yazda Farrikhi * Pages 45-62
    According to the common viewpoint of some researchers in Hafezology field, Hafez had been engaged in jobs as the official and administrator of administrative system. A precise study of citations and the methods of inferences speak of the necessity of a review on this viewpoint. This research is going to answer to these questions that what is the basis of the viewpoint on the occupation of Hafez? Which of the viewpoints on the occupation of Hafez had more validity? It seems that the prevalence of the idea of aforementioned viewpoint is due to false inference of sources and semantics of Hafez poems and therefore this issue needs a more precise study and research. The present research will evaluate the citations and evidences of researchers in presentation of aforementioned viewpoint and tries to explain the type of Hafez linkage to the administrative system according to available evidences and documents based on descriptive-analytical method in a critical approach.
    Keywords: Hafez Shirazi, Administrative Jobs, Historical Documents, Administrative Terms
  • Dominique Carnoy Torabi *, Monireh Akbarpouran Pages 69-90
    This study is aimed at examining the alteration and development process of characterization of heroes and heroines in the Ashik oral tradition through the procedure from epic genre to Ashik tales. Therefore the question of this research is that how alteration and development of society in various historical situations had influenced the characterization of Heroes and heroines of Turkic tales? For answering this question the Ashik tale of “Asli and Karam” has been studied which has emerged from Turkic Ashik oral tradition and spread throughout Caucasia, Anatolia, Asia Minor, Iran and even Armenia and Georgia. By studying literary evidences of this passage, we may discover the literary tracks of conversion of nomad Turks’ spirit of world-seizure into simple ruralist or urbanist and transformation of their understating of woman and family. In addition, studying the characters of each of these literary genres and examining the power relations between them can bespeak values of the work’s target society and its creators.
    Keywords: Ashik Oral Tradition, Hikaya or Destan, Epic, Asli, Karam
  • Leila Najafian * Pages 85-103
    Since the occultation until now, Ulama and thinkers of Imami religion had disabused and consolidated the theory of presence and occultation of Imam Zaman (A.J). Meanwhile, four books of al-Ghaybah by Nomani, Kamal al-din by Saduq, Ershad by Mofid and al-Ghaybah by Tusi which had been written during the first century after the eve of the major occultation had important role in consolidation of this theory. This research had studied efforts which had been made for transforming the theory of presence and occultation of Imam Zaman (A.J) into a social notion according to aforementioned sources and based on the Discourse Analysis theory and professional terms of Laklaw and Moffett discourse theory. According to this study, after one century writers of these books had replaced the empty signifier of occultation as the central signifier of Imami Shia’ discourse and were gradually able to create a social notion from the thoery of Imam Zaman’ (A.J) presence and occultation. Therefore, they had effective role in resolving the crisis in Imami Shia discourse and today’s believe of Imami Shia towards the occultation of their 12th Imam and their recognition of the concept of “waiting”.
    Keywords: Historiography of Imami Shia, al, Ghaybah by Nomani, Kamal al din by Saduq, Ershad by Mofid, al, Ghaybah by Tusi, Major Occultation
  • Ramin Yalfani *, Majid Hajitabar Pages 105-137
    After the death of Abu Saeed (716-736 AH. / 1316-1336 AD.), the last ruler of great Mongol Ilkhanid, Sarbadars (737-783 A.H/ 1337-1381 A.D) who were amongst the effective uprising local groups had succeeded in forming a government and due to some circumstances they had to adopt various religious policies. The aim of this research is to answer this question in a semiotic approach that how was the process of Sarbadars’ religious policy? The findings of this research shows that at the beginning years the coins of Khurasan Mongol kings were circulated as the sign for acceptation of Ilkhanid’ ascendency and in the second period Sarbadars had minted coins with no name similar to the style of Sunnies which spoke of their tolerance and counsel. Coins of the third period had signs of a theocratic fundamentalism system and sometimes there were exaggerations that the name of Imam Mahdi (A.J) is depicted as Sultan al-Muhammad Mahdi. This is a term which had not been and is accepted amongst the Twelver (Ethna Ashari).
    Keywords: Coins, Saebadars, Religious Policies, Theocratic System, Fundamentalist