فهرست مطالب

پژوهش نامه تاریخ اسلام
سال پنجم شماره 18 (تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/05/05
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی بیات، سید روح الله پرهیزکاری صفحات 7-33
    به میزان تنوع و تعدد منابع و آثار تاریخی به جای مانده از رویدادهای گذشته تاریخی، امکان بازشناسی رویدادها و نیز تبیین تغییرات و تحولات آنها فراهم می آید. به طورکلی منابع تاریخی بر مبنای تولید در سیر زمانی تاریخ حیات بشری به ترتیب به پنج نوع: باستان شناسی، تصویری ترسیمی، شفاهی، اسناد (به معنای خاص) و کتابی تقسیم می شوند. از آن جا که قرآن کریم همچون دیگر کتب آسمانی به بعضی رویدادها و موضوع های تاریخی اشاره کرده، بجاست با بررسی آیات ناظر به موضوع های تاریخی و نیز مراجعه به کتب متعدد تفسیری و تاریخی به این مسئله پاسخ داد که آیا داده های تاریخی قرآن جز منبع وحی که بحث و بررسی خاص و مستقلی می طلبد مستند به منابع مذکور هست یا نه و اگر هست به کدام؟ این نوشتار تحقیقی اکتشافی روشن می سازد که تنها سه نوع نخست منابع، مورد استناد قرآن قرار گرفته اند و در چرایی آن نیز احتمالاتی مطرح شده است.
    کلیدواژگان: قرآن، گونه شناسی منابع تاریخی، وحی، آثار باستانی، تصویری، ترسیمی، شفاهی
  • محسن رحمتی* صفحات 35-59
    ایلات اغوز، ساکن در دشت های شمال دریای خوارزم و رود سیحون، با داشتن زندگی ایلی تا دو قرن در برابر نفوذ آموزه ها و فرهنگ اسلامی مقاومت کردند. به رغم مقاومت آنها در برابر پیشروی غازیان مسلمان، به تدریج تحت تاثیر آموزه های اسلامی قرار گرفتند و اسلام در نیمه دوم قرن چهارم هجری، مذهب غالب اغوزها شد.
    این مقاله درصدد است به روش توصیفی تحلیلی و با به پرسش کشیدن داده های موجود، تا حد امکان به روند اسلام پذیری اغوزها وضوح بیشتری ببخشد.
    این مطالعه نشان می دهد به رغم برخی ناسازگاری های سبک زندگی ایلات اغوز ساکن در دشت های شمال سیحون با آموزه های اسلامی و همچنین مقاومت نظامی این ایلات در برابر سپاهیان اسلام، آنان به تدریج از راه هایی گوناگون همچون تبلیغات مذهبی مبلغان مسلمان، تلاش غازیان، مراودات سیاسی و بالاتر از همه، فعالیت بازرگانان در آن ناحیه، تحت تاثیر فرهنگ اسلامی قرار گرفتند و مسلمان شدند.
    کلیدواژگان: اسلام پذیری، اغوزها، تجارت، غازیان، دشت قبچاق، ماوراءالنهر
  • سید محمد طیبی* صفحات 61-83
    قرائت خطبه در تاریخ اسلام، در پی تشکیل حکومت و دست یابی به قدرت از عصر نبوی آغاز شد و کمابیش به پیروی از آن حضرت استمرار یافت. در پژوهش پیش روی، تلاش خواهد شد مفاد، محتوا و تفاوت های معنادار نخستین خطبه های حکومتی و خلافتی زمامداران مسلمان، از تشکیل اولین حکومت و دولت اسلامی (دولت رسول خدا6) تا پایان دولت امویان، با روش و رویکردی توصیفی تحلیلی بررسی شود. نتایج پژوهش نشان می دهد در نخستین خطبه های زمامداران یادشده بر یکتاپرستی، عمل به قرآن و آموزه های اسلامی، شیوه ها و چگونگی اداره جامعه اسلامی و فراخوانی مردم و مسلمانان به اطاعت و فرمان بری توصیه و تاکید شده است.
    کلیدواژگان: نخستین خطبه ها، حاکمان مسلمان، تاریخ اسلام، رسول خدا6، خلفای راشدین، خلفای اموی
  • احمد فضلی نژاد* صفحات 85-110
    پس از فروپاشی دستگاه خلافت عباسی و تاسیس دولت ایلخانان در ایران، شیعیان در شهرهای ایران و عراق با آزادی عمل بیشتر به اجرای مراسم و مناسک مذهبی خود پرداختند. آنها به کمک خواجه نصیرالدین طوسی و عالمان شیعه در عراق برای جلوگیری از ویرانی مقابر متبرکه در عتبات عالیات تلاش کردند. از آن پس عالمان شیعه، با نفوذ در دربار ایلخانان و نیز نگارش رساله ها و برگزاری مجالس مناظره در روی آوری سلاطین مغول به مقابر اهل بیت: یاری رساندند. دولتمردان و وزیران ایرانی نیز با انجام برنامه های عمرانی در شهرهای مقدس و اجرای مراسم زیارت در این امر، نقشی مهم ایفا کردند. بدین ترتیب در دوره غازان و الجایتو، رونق شهرهای زیارتی بالا گرفت و در کنار بارگاه ائمه‏ شیعه: عمران و آبادی و جنب و جوش علمی، اقتصادی و مذهبی شیعیان و سادات افزایش یافت.
    پژوهش حاضر درصدد است ضمن توجه به نقش عوامل موثر بر گرایش ایلخانان به مزارات شیعه، پیامدهای آن را بر روند تحولات بعدی جامعه ایران و همچنین تاثیر آن را بر رویکرد و عملکرد ایلخانان بررسی کند.
    این پژوهش نشان می‏دهد که چگونه با نقش‏آفرینی عالمان شیعه و دولتمردان ایرانی، ایلخانان مغول نه تنها یکی از دیرپاترین سنت‏های مغولی یعنی مخفی نگاه داشتن مدفن بزرگان خود، همچون چنگیز و ایلخانان اولیه را رها ساختند، بلکه سلاطینی مانند غازان و اولجایتو، افزون بر آبادانی شهرهای زیارتی، با ساخت آرامگاه های باشکوه برای خود به رونق فرهنگی و اقتصادی اماکن پیرامون آن و تاسیس بناهای خیریه، مدارس، دارالکتب و... یاری رساندند.
    کلیدواژگان: مزارات شیعه، ایلخانان، نصیرالدین طوسی، علامه حلی، غازان، الجایتو
  • شهین قهرمان ایزدی* صفحات 111-134
    از جمله مباحث مهم تاریخ قرآن، جمع قرآن در دوره های گوناگون و کیفیت تدوین آن است. زید بن ثابت از کسانی است که در زمینه جمع قرآن همواره مورد توجه دانشمندان علوم قرآنی قرار گرفته و نام او از نظر تاریخ نویسان پنهان نمانده است.
    نگارنده در این پژوهش با نگاهی به نقش زید در مسائل تاریخی پس از عصر پیامبر6، انتخاب او را برای جمع قرآن در دوره های گوناگون، به نقش سیاسی او بی ارتباط نمی داند. بنابراین این پژوهش سعی دارد با نگاهی به زندگی زید در دوره های مختلف صدر اسلام از زمان پیامبر اسلام6 تا هنگام وفات و نقش سیاسی او در این دوران، دلیل انتخابش را برای جمع بررسی کند. نقش زید در سقیفه، همگامی او با خلفا، بیعت نکردن با حضرت علی7، ترک کردن مدینه و رفتن به شام و پیوستن به معاویه، از جمله مواردی است که این پژوهش به آن خواهد پرداخت.
    کلیدواژگان: زید بن ثابت، جمع قرآن، قراءات
  • مسعود مرادی، مریم شجیراوی صفحات 135-148
    موقعیت اقلیمی و نزدیکی خوزستان به مراکز قدرت در پایتخت های اسلامی کوفه و شام، سبب شد قبایل عربی که به دلیل ایدئولوژیک با خلافت اسلامی سر ستیز داشتند در این ناحیه ساکن شوند. خوارج فراری در دوره خلافت علی بن ابی طالب7 زمینه ساز شورش هایی در خوزستان شدند. در دوره بنی امیه بنابر دلایل سیاسی و اقتصادی و نیز انحراف های عملکردی در رفتارهای سیاسی و اقتصادی خلفای اموی، زمینه های گرایش به اندیشه خارجی در این منطقه و گسترش آن به نواحی هم جوار فزونی یافت. فرقه هایی از آنان همچون ازارقه و صفریه در خوزستان رحل اقامت افکنده، به سرعت قدرت یافتند.
    این پژوهش با روش توصیفی و بهره گیری از منابع تاریخی معتبر، درصدد تحلیل و تبیین نقش خوارج در تحولات تاریخی خوزستان است و می کوشد ضمن بررسی تاثیر خوارج بر تحولات خوزستان در دوره امویان، به برخی پرسش های موجود در این باره پاسخ دهد. نتیجه این پژوهش نشان می دهد اندیشه و فعالیت خوارج، موجب پیدایش نوعی گسست بین مردم و نظام خلافت اموی شدکه با پشتوانه حمایت های توده ای خوارج توانستند دست کم برای مدت دو دهه در برابر لشکرکشی پی درپی عاملان خلافت اموی مقاومت کنند و با پیوستن به قیام های دیگر، به عاملی خطرناک برای فروپاشی قداست خلافت اموی تبدیل شوند.
    کلیدواژگان: خوارج، ازارقه، خوزستان، امویان
|
  • Ali Bayat, Seyed Rohollah Parhizkari Pages 7-33
    The variety and number of remained historical sources and works on past historical events make it possible to unveil events and explicate occurred changes and transformations. By and large, historical sources could be divided into five types of archaeological, visual-pictorial, oral, textual (in its literal sense), and book-based; based on their production throughout the timespan of human life. The fact that the sublime Quran, like other scriptures, has referred to historical events and issues enables us to take the verses related to historical issues into consideration, and then refer to different exegeses and historical books to see whether or not the historical data of the Quran could be documented by the mentioned resources, and if yes by which ones; regardless of the Quran being a book of revelation as it demands its own independent and special discussions. This exploratory piece of writing elucidates that only the first three sources have been cited by the Quran and there are probable reasons for this.
    Keywords: Quran, Typology of historical sources, Revelation, Archaeological works, Visual, pictorial, Oral
  • Mohsen Rahmati * Pages 35-59
    Oghuz nomads that inhabited the northern plains of Khârazm Sea and Jaxartes River resisted the influence of Islamic culture and instructions for two centuries, while having a nomadic life. However, despite their resistance to the advance of Muslims Ghazis in to their territory, they were gradually being influenced by the Islamic instructions. By the mid of the fourth century, Islam had become the religion of most of the Oghuz. Adopting a historical-analytic research method and questioning the scant existing data, this article seeks to clarify the process of embracing Islam by the Oghuz. The study shows that despite disparities between the lifestyle of the Oghuz nomads settling in the plains of northern Jaxartes and Islamic instructions, and the military resistance of the Oghuz to Islamic troops, they were gradually being affected by the Islamic culture and instructions by different manners, like the religious efforts of Muslim missionaries and holy warriors (Ghāzis), political affairs and relationships, and above all, activities of Muslim merchants there.
    Keywords: Embracing Islam, The Oghuz, Commerce, Gh?zis, Dasht, i, Qipchaq, Transoxiana
  • Seyyed Mohammad Tayyebi * Pages 61-83
    In the history of Islam, sermon reading commenced from the Prophetic era, upon his government establishment and power attainment, and continued more or less, following his Holiness. Adopting a descriptive-analytic method, the present study attempts to investigate, describe, and analyze the texts, contents and meaningful differences between the first governmental and caliphate sermons of the Muslim statesmen from the first Islamic government and state (the Prophet‘s state) until the end of the Umayyads. The research results imply that in the first sermons of the mentioned governors, monotheism, practicing the Quran and Islamic teachings, the methods and ways of managing Islamic society, and calling the people and the Muslims to obedience were emphasized.
    Keywords: First sermons, Muslim governors, History of Islam, The Prophet, Rightly guided Caliphs, Umayyed caliphs
  • Ahmad Fazlinejad * Pages 85-110
    After the collapse of the Abbasid government and establishment of Ilkhanid dynasty in Iran, Shia Muslims could perform their religious ceremonies and rituals with more freedom. They resisted the destruction of the holy sites in Atabat with the help of Khajeh Nassir al-Tusi and Shia scholars in Iraq. Afterwards, Shia scholars worked for making Mongol Sultans pay tribute to the holy sites of Ahl al-Bayt by penetrating into Ilkhanid court, composing dissertations, and holding negotiation meetings. Iranian statesmen and ministers played a significant role by enacting constructional plans in the holy cities and performing rituals there. Accordingly, during Ghazan and Aljaito the popularity of religious cities increased and the academic, economic and religious prosperity and welfare of the Shia Muslims and Sadaat improved. The present study aims at studying the factors affecting the tendency of the Ilkhanids towards Shia holy sites and its consequent effects on further transformations in the Iranian society as well as the actions of the Ilkhanids. One of the findings of the study is that Shia scholars and Iranian statesmen could make Mongol Ilkhanids quit one of their long-lasting customs, i.e., concealing the tombs of their leaders like Genghis khan and early Ilkhanids. Contrary to that, leaders like Ghazan and Oljaito contributed to the cultural and economic prosperity of the land by constructing glorious mausoleums for themselves and founding schools, charity houses, and the like.
    Keywords: Shia sites, Ilkhanids, Nasir al din Tusi, Allameh Helli, Ghazan, Aljaito
  • Shahin Ghahremani Izadi * Pages 111-134
    One of the main issues in the history of the Quran is its collection over various eras and the quality of its compilation. Zeid Ibn Sabet is one of those scholars holding a prominent position amongst Quranic scholars in case of collection of the Quran. He has not remained obscure in the works of historiographers. Considering the role of Zeid in historical events after the Prophet (peace be upon him), the author of the present research proposes that Zeid's decision for collecting the Quran over various periods is not irrelevant to his political role. Given that, the present study aims at probing into Zeid's intentions for collecting the Quran considering his life throughout the early years of Islam—from the emergence of the Prophet to his demise—and his political role. The role of Zeid in Saghifeh event, his accompanying the Caliphs, refraining from pledging allegiance to Ali (A), leaving Medina for Damascus, and joining Moawiyeh are issues discussed in this study.
    Keywords: Zeid Ibn Sabet, Collection of the Quran, Readings
  • Masoud Moradi, Maryam Shajiravi Pages 135-148
    The geographical location of Khuzestan and its vicinity to the Islamic power centers in Kufeh and Damascus made Arabian tribes— who were in ideological conflicts with the Islamic caliphate—settle there. Khawarej, during the caliphate of Ali Ibn Abitaleb (A), laid the foundations of rebels in Khuzestan. During Umayyad era, the inclinations towards foreign thoughts increased in the region and its adjoining lands due to a number of political and economic reasons and practical deviations in political and economic manners of Omavid caliphs. Different sects of Khawarej, particularly Azareqhe and Safariyeh, settled in Khuzestan, and rose to power in no time. Adopting a descriptive research method and taking advantage of valid historical sources, the present study aims at analyzing and explicating the role of Khawarej sect in Khuzestan's historical transformations and attempts to investigate the effect of Khawarej on Khuzestan transformations during the Omavid caliphate, while answering to a number of relevant questions. The findings reveal that the ideologies and activities of Khawarej created chasm between people and Omavid caliphate. Having resorted to Khawarej, they could resist the frequent trooping of Omavid caliphate for at least two decades, and they gradually changed into a dangerous agent for destroying the Omavids by joining other uprisings.
    Keywords: Khawarej, Azareqhe, Khuzestan, Omavid