فهرست مطالب

پژوهش نامه تاریخ اسلام - سال هفتم شماره 26 (تابستان 1396)

پژوهش نامه تاریخ اسلام
سال هفتم شماره 26 (تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/06/30
  • تعداد عناوین: 6
|
  • احمد بادکوبه هزاوه *، محمد عبدالملکی صفحات 5-26

    با اعلان خلافت فاطمی در سال 297 در افریقیه، اندیشه اسماعیلی برای تحول در عرصه های کلامی، فقهی، علمی، سیاسی و کشورداری، بستر مناسب و جدیدی یافت. بررسی مفاهیم بنیادی آموزه های اسماعیلی در دوره اقتدار سیاسی فاطمیان می تواند به شناخت عمیق تحولات فرهنگی این سلسله یاری رساند. مفهوم علم و مبانی علم آموزی از جمله مفاهیم بنیادین فاطمیان است. اسماعیلیان ضمن بزرگداشت مقام علم و جایگاه عالمان، فراگیری علوم مختلف را از ضروریات مذهبی می دانستند. این مقاله می کوشد تا با بررسی تاریخی و محتوایی، ارتباط میان عناصر مختلف مذهب، از امامان تا سازمان دعوت و داعیان اسماعیلی را با مبانی علم و علم آموزی نشان دهد. ضمن آن که تشریح مفهوم و ماهیت علم از منظر اسماعیلیه و پیوند میان علم و شریعت در این مذهب از دیگر دستاوردهای این پژوهش است.

    کلیدواژگان: آموزش در اسلام، جهان شناسی اسماعیلیه، علم در اسماعیلیه، مبانی فکری فاطمیان
  • هادی یعقوب زاده *، محمد مهدی باباپور گل افشانی، عباس احمدوند صفحات 27-44

    جانشینی پیامبر، از مهم ترین مسائل چالشی میان شیعه و اهل سنت بوده است. این موضوع در اندک مکتوبات سیره نگاران شیعی ایرانی عصر پهلوی اول نیز بازتاب های متفاوتی داشته است. در کنار تاکید بر دیدگاه امامیه مبنی بر حقانیت امام علی ع در جانشینی پیامبر، در برخی از مکتوبات شیعیان این دوره، تبیینی همگرایانه با اهل سنت از مسئله جانشینی پیامبر ارائه شده است. مسئله پژوهش حاضر، علل همگرایی برخی از سیره نگاران شیعی ایرانی با دیدگاه اهل سنت در مسئله جانشینی پیامبر در عصر پهلوی اول است. این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی با بررسی اطلاعات موجود درباره وضع مذهبی دوره رضا شاه و بررسی سیره های نوشته شده توسط سیره نگاران شیعی ایرانی درصدد پاسخگویی به پرسش فوق است. این بررسی نشان داد سیاست ضد مذهبی رضاشاه و موج فزاینده دگراندیشی در آن دوره، از مهم ترین علل همگرایی سیره نگاران شیعی ایرانی با دیدگاه اهل سنت در مسئله جانشینی پیامبر است.

    کلیدواژگان: ایرانشهر، تاریخ نگاری عصر پهلوی، جانشینی پیامبر، خلیلی، رهنما، سیره نگاری شیعی ایرانی، لواسانی، مهرین
  • محمودرضا اسفندیار *، فائزه رحمان صفحات 45-58

    مهم ترین جریان های فکری اسلامی در اندونزی، جریان اسلام سنتی، اصلاح طلبی دینی و جریان روشنفکری یا الهیات لیبرال است. جریان اسلام سنتی میراث دار فرهنگ اسلامی، جریان اصلاح طلبی دینی تحت تاثیر مراکز اسلامی در خاورمیانه مانند مکه، مدینه و قاهره و جریان روشنفکری دینی یا الهیات لیبرال تحت تاثیر اندیشمندان نواندیش مسلمان مانند فضل الرحمان است. پرسش اصلی پژوهش حاضر بررسی جریانهای فکری اسلامگرایی در جهان مالایی خصوصا در مجمع الجزایر اندونزی است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و استفاده از منابع اصلی، ضمن بررسی مهم ترین ویژگی جریانهای اسلام سنتی، اصلاح طلبی و روشنفکری دینی در جهان مالایی خصوصا در مجمع الجزایر اندونزی، نشان داده است که جریان اصلاح طلبی دینی پیش از دوران مدرن، چگونه شکل گرفت و جریان سنتی چه واکنشی در برابر آن داشت. در نهایت دورنمایی از وضع این سه جریان در اندونزی ارائه شده است.

    کلیدواژگان: اسلام سنتی، اصلاح طلبی دینی، الهیات لیبرال، روشنفکری دینی، اندونزی
  • حسین مفتخری، قدیر نجف زاده شوکی *، سعید موسوی سیانی صفحات 59-78

    بازتولید کشمکش های گفتمانی نیروهای سنت گرا، تجددخواه و اصلاح گرایان دینی عصر مشروطه در جامعه معاصر ایران، بازاندیشی میراث فکری این گفتمان ها را ضروری کرده است. تحلیل گفتمان اصلاح معرفت دینی در عصر مشروطه پاسخی بدین نیاز است. از این رو به منظور بازشناسی شاخصه های گفتمان اصلاح معرفت دینی روزنامه الجمال مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی بر اساس تحلیل انتقادی گفتمان به تحلیل شاخصه های گفتمان اصلاح معرفت دینی پرداخته شد. بر اساس این چارچوب نظری هر متنی برساخته بافتار تاریخی است و از طریق کنش بیناگفتمانی و جذب میراث اندیشگی سایر گفتمان ها صورت بندی می شود. با کاربست تحلیل انتقادی گفتمان بر روزنامه الجمال نشان داده شد که بحران های بافتار تاریخی عصر مشروطه همچون استبداد داخلی، استعمار خارجی و موضع گیری نسبت به عناصر فرهنگی مدرنیته از دشواره های گفتمان اصلاح معرفت دینی بوده است. روزنامه الجمال به مثابه یکی از کاربران این گفتمان کوشید تا با جذب عناصر مطلوب از گفتمان های سنت گرا و تجددخواه و تولید کنش بینا گفتمانی، پاسخ درخوری به دشواره های مزبور بدهد.

    کلیدواژگان: روزنامه الجمال، گفتمان اصلاح معرفت دینی، سید جمال الدین واعظ اصفهانی، عصر مشروطه، تحلیل انتقادی گفتمان، کنش بیناگفتمانی
  • مهدی عبادی *، سید محمدرضا حسینی صفحات 79-102

    مقام وزارت عظمی در دوره عثمانی همواره به مدرسیان برخاسته از طبقه علمیه اختصاص داشت. در پی تحولات پس از جنگ آنقره (802/1402م)، فردی از طبقه غلامان (قوللر) عهده دار این منصب شد. از این رو مدرسیان در روزگار مرادم دوم (حک. 824-848/ 1421-1444م و 850-855/ 1446-1451م) برای تجدید نفوذ سیاسی پیشین خود اقدام کردند. آنها با بهره گیری از تحولات اوایل سلطنت این سلطان، بایزید پاشا وزیر اول غیرمدرسی را از پیش روی خود برداشتند و با حمایت همه جانبه از جندرلو ابراهیم پاشا، وزارت عظمی را به طبقه مدرسی باز گرداندند. علاوه بر این، مراد دوم و دولتمردان، با تشویق مدرسیان، مدارس باشکوهی در بروسه و ادرنه تاسیس کردند و موقوفه های چشم گیری به آنها اختصاص دادند. در پی این اقدامات زمینه مناسبی برای گسترش آموزش مدرسی و تکامل طبقه علمیه فراهم شد. با ظهور و رسمی شدن نهاد شیخ الاسلامی، نفوذ مدرسیان شکل ملموس تری به خود گرفت. چنان که به فتوی شیخ الاسلام، حروفیان حاضر در شهر ادرنه قتل عام شدند. بنابر یافته های این پژوهش که با رویکرد تحلیلی انجام گرفته، مدرسیان، در دوره مورد بحث نفوذ سیاسی پیشین خود را تجدید کردند و آن را تا زمان فتح استانبول (857/1453م) استمرار بخشیدند.

    کلیدواژگان: عثمانیان، مراد دوم، مدرسیان عثمانی، طبقه علمیه، شیخ الاسلام
  • محبوبه فرخنده زاده * صفحات 103-124

    زیدیه در سال 122 پس از شهادت زید بن علی بن حسین و شکست قیام او شکل گرفت. زیدیان با تاکید بر جایگاه و شخصیت علمی و مذهبی زید، عقاید و دیدگاهش درباره شروط امامت را ترویج و نفوذ کاریزمایی او را در جامعه تقویت کردند. مسئله اصلی پژوهش این است که شخصیت زید چگونه بر بقاء این فرقه و انتقال جانشینی کاریزمایی تاثیر گذاشته است. از این رو افزون بر ویژگی های شخصیتی زید بن علی، بحران یا شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی که زمینه ساز ظهور رهبری کاریزماتیک در جامعه شده بود، بر مبنای چارچوب جامعه شناختی اقتدار (سیادت) کاریزماتیک ماکس وبر بررسی و تبیین شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که زید با گفتمان جدید برای حل بحران سیاسی و اجتماعی شیعیان وارد صحنه سیاست شد و به عنوان رهبر کاریزماتیک زیدیان در شکل گیری و بقای فرقه زیدیه نقش مهمی ایفا کرد.

    کلیدواژگان: زید بن علی، فرقه زیدیه، قیامهای شیعی، ماکس وبر، سیادت کاریزماتیک
|
  • Ahmad Badkoube Hazaveh *, Mohammed Abdolmaleki Pages 5-26

    The proclamation of the Fatimid Caliphate in Africa, 297 AH, provided a good ground for Ismaili thoughts to develop in theological, jurisprudential, scientific and political domains. A deep study on Ismaili teachings would contribute to the perception of cultural developments in the Fatimid Administration era. Among those teachings, the value and position of “Knowledge”, “the scholars” and “Learning different Sciences”, are the fundamental prerequisite parts of Ismaili belief. This study seeks to find the relation between Ismaili’s religious elements, such as Imams, Invitation Organization ( Da’wa) and Da’is (ones who call for Ismaili thought), with the principles of “Knowledge” and “Learning”. The study also elaborates the concept and nature of “Knowledge” from the Ismaili point of view as well as the relation between “Knowledge” and “Shari’a” according to the Ismaili teachings.

  • Hadi Yaghoubzade, Mohammadmahdi Babapour Golafshani, Abbas Ahmadvand Pages 27-44

    The issue of succession of the Prophet (pbuh) has been and is one of the most important controversies among Shiite and Sunni. This issue has also been reflected in some of the writings of the Iranian Shiite historians in the first Pahlavi’s era. Emphasizing on the legitimacy of Ali (AS) in the Shiite works, it seems that there had been a kind of convergence with the Sunnis in this matter. The question therefore is what was the reason for the mentioned convergence at the time of Reza Shah Pahlavi? Using descriptive analytical approach this study investigates on both religious atmospheres at Reza Shah’s time and the writings of Shiite historians on the above subject. The study reveals that Reza Shah’s anti-religion policy and also the growing wave of dissent that emerged at that time, was one of the most important factors of convergence with the Sunni historians in the issue of succession of the Prophet (pbuh).The issue of succession of the Prophet (pbuh) has been and is one of the most important controversies among Shiite and Sunni. This issue has also been reflected in some of the writings of the Iranian Shiite historians in the first Pahlavi’s era. Emphasizing on the legitimacy of Ali (AS) in the Shiite works, it seems that there had been a kind of convergence with the Sunnis in this matter. The question therefore is what was the reason for the mentioned convergence at the time of Reza Shah Pahlavi? Using descriptive analytical approach this study investigates on both religious atmospheres at Reza Shah’s time and the writings of Shiite historians on the above subject. The study reveals that Reza Shah’s anti-religion policy and also the growing wave of dissent that emerged at that time, was one of the most important factors of convergence with the Sunni historians in the issue of succession of the Prophet (pbuh).

    Keywords: Succession of the Prophet (pbuh), Imam Ali (AS), Iranshahr, Lavasani, Khalili, Rahnama, Mehrin, Shiite Iranian historians
  • Mahmoodreza Esfandiar, Faezeh Rahman Pages 45-58

    The most important Islamic intellectual movements in Indonesia are called: Traditional Islam, Religious Reform, and the Intellectualism or Liberal Theology. The Traditional Islam trend is a kind of heritage from Islamic culture; Religious Reformism trend is affected by the major Islamic centers in the Middle East such as Mecca, Medina and Cairo; the Religious Intellectualism or Liberal Theology is influenced by modern Muslim scholars such as Fazl-ur- Rahman. The main quest of this research is to study the intellectual currents of Islamism in the Malaya world, especially in the Indonesian archipelago. Using main sources and adopting descriptive-analytical approach, this study presents the process of the reformist trend at pre-modernism time and the reaction of the Traditional current against it. A perspective of these three currents in Indonesia is also presented in the end.

    Keywords: Traditional Islam, Religious Reformation, Liberal theology, Religious Intellectuals, Indonesia
  • Hossein Moftakhari, Ghadir Najafzadeh shavaki, Saeed Moosavi Syani Pages 59-78

    A reproduction of discourse conflicts between traditionalist, modernist and religious reformers in Iran’s constitutional era necessitates a revision on intellectual legacy of those discourses. So a discourse analysis on the Religious Knowledge Reformation in the constitutional era is an answer to this need. In this context to recognize the characteristics of Religious Knowledge Reformation discourse, Al-Jamal newspaper readout was put on the agenda. Critical discourse analysis is a theoretical framework with the help of which we have analyzed and recognized the characteristics of Religious Knowledge Reformation discourse. According to this framework, any text is based on the dominated historical context and is formulated through inter-discourse act by absorbing intellectual legacies from other discourses. By applying the critical discourse analysis on the text of Al-Jamal newspaper we understand that the historical crisis at the time of constitutional era, such as domestic tyranny, foreign exploitation and the attitude against the cultural elements of modernism, had been the major problems regarding the discourse practice of Religious Knowledge Reformation. This research confirms the critical role of Al-Jamal newspaper in producing inter-discourse act by absorbing some elements from traditional and modern discourses to overcome the historical problems

    Keywords: Al-Jamal newspaper, Religious Knowledge Reformation discourse, Sayyid Jamal al-Din Va’iz Esfahani, constitutional era, critical discourse analysis, inter-discourse act
  • Mahdi Ebadi, Seyed Mohammadreza Hoseini Pages 79-102

    In a situation where the office of Grand Vizier (the First WezÊr) always was dedicated to the Madrasa graduators (the #Ulem§"-bureaucators), Following changes after Ankara war (802/1402), one of the slaves (|uls) was assigned to this office. In Murad II era, the Madrasa graduators tried to renew their previous political influence. Hence, in the early days of this Sultan’s regin, they used the changes and provided ground for the fall of Bayezid Pasha, the Non-madrasa graduator Grand vizier and by the full support from DjandarlË (candarli) Ībr§him Pasha, returned the office of Grand Vizier to the Madrasa graduate class. In addition, with the encouragement of the Ulem§" Class, Murad II and the statesmen, established magnificent Madrasas in Bursaa and Ederne, which significant endowments were dedicated to them. Following these actions, a suitable field was provided for the development of Madrasa education and the compilation of Ilmiyye class and with the emergence and recognition of the Shaikh al-Isl§m institution, the influence of the Madrasa graduators (the Ulem§" Class) became more tangible. The totality of these developments gave such a power to the the Ulem§" Class in this period that the followers of Hurufi set in Ederne were massacred by the fatwa of Shaikh al-Isl§m. According to the findings of this research, which is based on an analytical approach, due to this procedure, the Madrasa graduator renewed their prior political influence during the period and continued it until the conquest of Istanbul (857/1453).

    Keywords: Murad II, Ottoman Madrasa graduators, Ilmiyye Class, Shaikh al-Isl§m institution
  • Mahboobeh Farkhondehzadeh Pages 103-124

    Zaidiyya was formed in 122AH after the martyrdom of Zaid ibn Ali ibn Hussein and the defeat of his uprising. Zaidiyya, by emphasizing Zayd's character and scientific and religious status, promoted his ideas and views on the conditions of Imamat and enhanced the influence of his charisma in society. The main issue of this research is that how the character of Zaid's charisma has influenced the survive of this sect and the transmission of a charismatic succession? In this research in addition to examining Zayed ibn Ali's character and charisma was explained the crisis of social and political conditions of the Islamic society that led to the emergence of charismatic leadership in society based on the sociological framework of the charismatic authority of Max Weber. The findings of this research indicate that Zayd entered the political scene by the charismatic personality traits and new discourse to solve the political and social crisis of Shiites, And Played an important role in the field of politics and theology as the charismatic leader of Zaidian in formation and survival of the Zaidi sect.

    Keywords: Zaid ibn Ali, Zaidieh Sect, Shia Resurrection, Max Weber, Charismatic Authority