فهرست مطالب

پژوهشنامه تاریخ، سیاست و رسانه - پیاپی 1 (بهار 1397)

پژوهشنامه تاریخ، سیاست و رسانه
پیاپی 1 (بهار 1397)

  • بهای روی جلد: 300,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1397/03/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مجتبی اشرافی، مرتضی اشرافی صفحات 13-37
    در تبیین نظری کلام و گفتار امام راحلقدس سره در رابطه با نقش مثبت یا منفی رسانه در تحولات ایران معاصر در قبل و بعد از انقلاب اسلامی، بایستی میان انواع رسانه، تفکیک و تمایز قایل شد؛ از صحیفه ی امام این گونه می شود استنباط کرد که رسانه در معنای عام خود می تواند با کارکردی بیدارگرایانه و آگاهی بخش، در روند توسعه و تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه، نقشی مثبت و تاثیرگذار داشته باشد، اما از سویی دیگر، گاهی رسانه می تواند آگاهی کاذب تولید و یا در جهت اهدافی خاص و متمایل به مطامع قدرت حاکمه با تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، تعامل و تقابل داشته باشد.
    حضرت امام قدس سره میان کارکرد رسانه هایی مانند مطبوعات، رادیو-تلویزیون، سینما و هم چنین رسانه های گروهی بیگانه، در قبل و بعد از انقلاب تفاوت و تمایز قایل بودند و اغلب رسانه های گروهی غربی و بیگانه را دروغ-گو، منفی نگر، دسیسه جو، تفرقه انداز و معاند با انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی دانسته و بر لزوم مقابله ی رسانه های داخلی با این رسانه ها، از طریق، هم سویی با خط ملت، امیدوار نگه داشتن مردم به آینده و گسترش محدوده ی تبلیغات رسانه های داخلی به بیرون از مرزها اصرار می ورزیدند و در عین حال، ازجمله ی وظایف اصلی رسانه های داخلی از قبیل مطبوعات، رادیو-تلویزیون و سینما که از بیانات امام راحل قدس سرهمی شود استنباط کرد، می توان به مواردی از قبیل: تذهیب و تربیت جوانان و جامعه، خدمت به مملکت، به خدمت گرفتن قلم و اندیشه-ی اصحاب رسانه در جهت حفظ ارزش های انقلاب اسلامی، تقویت روحیه ملت در برابر دسیسه های دشمنان، عدم تضعیف خودی ها، دوری گزینی مسئولین و اهالی رسانه از معرکه ها و معرکه آفرینی ها، باورپذیرکردن مفهوم جمهوری اسلامی یعنی نظامی با محتوای اسلامی‏ برای ملت، مقابله با توطئه ها و رفع نابسامانی ها، دقت در اسلامی بودن صدا و سیما و لزوم کنترل برنامه ها توسط افراد آگاه و متعهد، ضرورت داشتن استقلال فکری و نفی غربزدگی‏ در یک رادیو و تلویزیون مستقل و ملی و... اشاره کرد.
    کلیدواژگان: امام خمینی قدس سره، رسانه، رادیو، تلویزیون، مطبوعات، انقلاب اسلامی
  • حسین عسگری * صفحات 39-57
    مقاله ی حاضر در صدد پاسخ گویی به سئوالی که بعد از انقلاب اسلامی ایران در بین اندیشمندان و روشنفکران درباره ی جایگزینی و ماهیت حکومت در ایران بعد از فروپاشی نظام شاهنشاهی پهلوی است بوده و به این سئوال پاسخ می دهد که آیا ماهیت حکومت در ایران باید همان ماهیتی باشد که غرب بعد از رنسانس با کنار زدن دین مسیحیت در پیش گرفته (سکولاریسم) یا این که ماهیت حکومت ایران باید در سیاست دخالت داشته باشد؟ برای پاسخ به سئوال فوق، در ابتدا باید مختصری از ماهیت دین مسیحیت در غرب و سپس دین اسلام بپردازیم تا سپس بتوان به پرسش فوق پاسخ داده شود. در پایان نتیجه گرفته می شود که سکولاریسم در جهان غرب یک امر اجتناب ناپذیر بوده ولی در ایران اسلامی اگر سکولاریسم محقق شود، نوعی انحراف از مسیر اصلی قلمداد می شود.
    کلیدواژگان: سکولاریسم، اسلام، غرب، علوم سیاسی، اندیشه سیاسی، حکومت اسلامی، حکومت سکولاریسم
  • عبدالرسول خیراندیش، احمد فضلی نژاد، عابد اکبری صفحات 59-83
    دیپلماسی فرهنگی یکی از ابزارهای دیپلماسی عمومی است که حکومت ها تلاش می کنند با استفاده از آن پیش جذب حکومت های دیگر، مردم آن کشورها را جذب کنند؛ در میان انواع دیپلماسی نوین اعم از دیپلماسی عمومی، دیپلماسی رسانه ای و دیپلماسی آموزشی، دیپلماسی فرهنگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دولت آلمان در دوران قاجار با درک ساختار بین المللی متاثر از دو قدرت روسیه و انگلستان و هم چنین درک صحیح قدرت دیپلماسی فرهنگی، فعالیت های فرهنگی منسجم و گسترده ای را در بسیاری از کشورها از جمله ایران آغاز نمود. بررسی ارتباطات فرهنگی ایران-آلمان و تاثیر آن بر جریان روشنفکر موضوع بسیار مهمی است که تلاش می شود در این مقاله مورد مطالعه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: ارتباطات فرهنگی، ایران، آلمان، جریان روشنفکری
  • عبدالحسین عموری * صفحات 85-116
    عربستان سعودی پهناورترین کشور عربی و یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا می باشد. ثروت عظیم و هنگفت ناشی از فروش نفت در سراسر جهان، باعث شده عربستان سعودی در روابط منطقه ای و جهانی نفوذ بسزایی داشته باشد، وسعت زیاد آن و دیدگاه های دینی و سیاسی اش در کنار داشتن نقش قداست و خادم حرمین شریفین، سبب شده تا این کشور در ناحیه ی مشکل خیز خاورمیانه جایگاه ویژه، نقش کلیدی و اساسی را به عنوان بازیگر مهم منطقه ای ایفا کند. براین اساس بررسی مولفه های سیاست خارجی عربستان سعودی در تحولات اخیر خاورمیانه، عنوان مقاله ای است که در آن به واکاوی سیاست خارجی این کشور بعد از روی کار آمدن دولت جدید (ملک سلمان بن عبدالعزیز)، فرایند و بازتاب آن در منطقه و جهان پرداخته می شود. این مقاله نشان می دهد که سیاست خارجی عربستان سعودی بر مبنای نزدیکی به قدرت های غربی، طرفداری از رژیم های غربی، مخالفت با تفکر انقلابی و اسلامی که به آزادی طلبی استوار است انجامیده. از این رو تحولات منطقه ای که عربستان سعودی به راه انداخته، تاثیر بسزایی بر منافع ملی و حتی امنیت ملی و فراملی رقیب دیرینه خود، نظام جمهوری اسلامی ایران، گذاشته است. به نظر می رسد مهم ترین مولفه های سیاست خارجی عربستان سعودی بعد از مرگ ملک عبدالله، تقویت قدرت منطقه ای، کسب اقتدار جهانی و نقش آفرینی بین المللی می باشد. در این راستا دولت جدید آل سعود جهت رفع تنش با کشورهای قدرتمند، از آرمان خویش به خصوص آرمان فلسطین فاصله گرفته و دست به تغییرات راهبردی در سیاست خارجی خود به ویژه تضعیف نفوذ ایران در منطقه زده است.
    کلیدواژگان: سیاست خارجی، عربستان سعودی، مطالعات منطقه ای، خاورمیانه
  • محسن نظری، عبدالرضا قهرمانی صفحات 117-138
    از اواسط دهه پنجاه، سیر شتابان و مستمر رویدادها، فضای کسب و کار را دگرگون و تمامی موسسه ها را به نحو روزافزونی با چالش های متنوع، غیرمنتظره و گسترده مواجه ساخت. با نزدیک شدن به سال های پایانی قرن بیستم و ورود به قرن جدید، سرعت این تغییرات شدیدتر شده است؛ به-گونه ای که بسیاری از سازمان ها، با نوعی سردرگمی در چگونگی مقابله با محیط در حال تغییر روبه رو شده اند. تواتر فزاینده ی این تغییرات در کنار آهنگ گسترش آن ها موجب شده است واکنش در برابر این تغییرات بسیار دشوار باشد و منابع زیادی را برای اجرای پاسخ مناسب طلب کند. سازمان های رسانه ای نیز در شمار سازمان هایی قرار دارند که در دهه های اخیر چنین محیط های متلاطم و پیچیده ای را تجربه کرده اند. این تغییرات به شکل مشخص خود را در نوع و تعداد رقبا، تنوع در ابزارها و مدل ها و روش های تولید پیام، میزان خطرپذیری، میزان ابهام و افزایش یا کاهش بی ثباتی نشان داده است. مدیران این گونه سازمان ها برای جلوگیری از غافلگیر شدن و رویارویی با تبعات منفی ناشی از این تحولات، رویکردهای متفاوتی را بر می گزینند که طراحی و تدوین یک مدل راهبردی از مهم ترین و شناخته شده ترین آن هاست.
    ستاد برنامه ششم، پیش تر جزئیات لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه را مصوب کرده و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز پیش نویس این لایحه را برای تصویب نهایی در اختیار دولت قرار داده است که هم اکنون در حال بررسی و نهایی شدن جهت ارائه به مجلس شورای اسلامی است. پیش از ارایه مدل مدیریتی پیشنهادی تحول گرا برای سازمانی رسانه ای به بررسی مفهوم سازمان در قالب رسانه و برنامه ششم توسعه پرداخته و نهایتا با عنایت به متغیرهای مطروحه و بر اساس آن به تشریح مدل مفهومی می پردازیم.
    کلیدواژگان: مدل مدیریت، برنامه توسعه، سازمان، رسانه
  • فاطمه باقری، کوروش معصومی صفحات 139-161
    هدف پژوهش بررسی استقبال مخاطبان از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران در شیراز است. پژوهش با استفاده از روش میدانی انجام گرفت و برای جمع آوری داده ها از فن پرسش نامه استفاده شد. جامعه آماری شهروندان شهر شیراز بودند که از میان آن ها 400 نفر به منزله جمعیت نمونه با استفاده از فرمول کوکران و با شاخص محلات و روش تصادفی خوشه ایبرگزیده شدند. مبانی نظری پژوهش بر پایه نظریه بومرنگ بنا شده است که به بازگشت عمل عامل به خود اشاره دارد. یافته های پژوهش نشان داد که شهروندان شیرازی از تلویزیون بیش تر از سایر رسانه های ماهواره ای، اینترنتی و شبکه های مجازی استفاده می کنند. آن ها زمان خاصی را به تماشای تلویزیون اختصاص نمی دهند. مخاطبان عموما اخبار و تحلیل های خبری را می پذیرند و از پخش برنامه های شاد و موسیقی استقبال می کنند. یافته های تحقیق هم چنان نشان داد که تلویزیون تاثیر کمی بر شیوه رفتار و تفکر افراد دارد. بیش تر اوقات فراغت مخاطبان صرف تفریح و گردش می شود. نتیجه کلی پژوهش نشان داد که نمی توان از بحران مخاطب سخن گفت، لیکن انتظار از تلویزیون دولتی این است که برنامه هایی باکیفیت بهتر مناسب با خواسته ها و علایق مخاطبان و در نظر گرفتن مقتضیات روز جامعه تهیه کند.
    کلیدواژگان: استقبال مخاطبان، سیمای جمهوری اسلامی، بحران مخاطب، اوقات فراغت، شیراز
|
  • Mojtaba Ashrafi, Morteza Ashrafi Pages 13-37
    In theoretical explanation of Imam's speech and speech regarding the positive or negative role of the media in the developments of contemporary Iran before and after the Islamic Revolution, You have to differentiate between media types; It can be deduced from Imam (God's mercy over him) Sufi that the media in its general sense can play a positive and influential role in the development of a conscious and enlightened function of the development of the political, social, and cultural changes of a society. But on the other hand, sometimes the media can engage in false consciousness, or in the pursuit of specific goals and inclinations of power over the political, social and cultural changes of society.
    Imam(God's mercy over him) distinguished between the work of media such as the press, radio and television, cinema, and also foreign media outlets, before and after the revolution, and often the Western and foreign media groups were lying, negative, conspiratorial, Split between the Islamic Revolution and the Islamic Republic And insisted on the necessity of confronting the domestic media with these media, along with the line of the nation, hoping to keep the people in the future and expanding the range of domestic media outlets beyond the borders. And at the same time, including the main duties of the domestic media such as the press, radio-television and cinema, which are implied by Imam's statement, Examples include: enlightenment and education of youth and society, serving the country, serving the pen and thought of the media community in order to preserve the values of the Islamic Revolution, Strengthening the morale of the nation against the conspiracies of the enemies, not undermining the insiders, removing the officials and the media from the spectacles and creatures, believing the concept of an Islamic republic, that is, a military with Islamic content for the nation, confronting the conspiracies, and eliminating disruptions. , The accuracy of the soundness of Islam in Islamic Republic television stations And the necessity of controlling the programs by the conscious and committed people, the need for intellectual autonomy and the negation of westernization in an independent and national radio and television, etc.
    Keywords: Imam Khomeini (God's mercy over him), media, radio, television, press, Islamic Revolution
  • Hoseen Asgari * Pages 39-57
    The present article seeks to answer the question that after the Islamic Revolution of Iran among intellectuals and intellectuals about the substitution, the nature of the rule in Iran after the collapse of the Pahlavi imperial system, And answers the question of whether the nature of the government in Iran should be the same as the West after the Renaissance has pushed for the religion of Christianity (secularism), or whether the nature of the Iranian government should interfere in politics?
    To answer the above question, we first need to give a brief overview of the nature of the Christian religion in the West and then the religion of Islam so that we can answer the above question. In the end, it is concluded that secularism in the Western world was inevitable, but in Islamic Iran, if secularism was realized, it would be considered a deviation from the main path.
    Keywords: secularism, Islam, west, political science, political thought, Islamic government, secularism
  • Abdolrasul Kheirandish, Ahmad Fazlinejad, Abed Akbari Pages 59-83
    Cultural diplomacy is a type of public diplomacy that is employed by different governments to foster mutual understanding and support among the ordinary people of other societies, rather than their official governments; among different types of modern diplomacy, including public diplomacy, media diplomacy, and educational diplomacy, cultural diplomacy is of unique importance. During Qajar dynasty rule in Iran, the government of Germany, having a clear understanding of international system’s order under two powerful states of Russia and Great Britain and also the influence of cultural diplomacy, started consistent and expansive cultural activities in many different countries including Iran .
    Keywords: cultural relations, Iran, Germany, intellectual movements
  • Abdolhoseen Amouri * Pages 85-116
    Saudi Arabia is the largest Arab country and one of the richest countries in the world. The enormous wealth generated by the sale of oil around the world has made Saudi Arabia more influential in regional and global relations, Its vast scope and political and religious views, along with the role of the holy shrines, have led the country to play a key role as a major regional actor in the troubled Middle East.
    Accordingly, Saudi Arabia's foreign policy component of recent developments in the Middle East is the title of an article outlining its foreign policy after the coming of the new government (Malik Salman bin Abdul Aziz) And its reflection in the region and the world. The process of this paper shows that Saudi foreign policy is based on proximity to Western powers, pro-western regimes, opposition to revolutionary and Islamic thought that is based on freedom. Hence, the regional developments launched by Saudi Arabia have had a profound impact on the national interests and even the national and transnational security of its long-standing rival, the Islamic Republic of Iran.
    It seems that Saudi Arabia's most important foreign policy component after the death of King Abdullah is strengthening regional power, gaining universal authority and international role. In this regard, the new Saudi Arabian government has moved away from its ideals, especially the Palestinian cause, to eliminate tensions with powerful countries, and has made strategic changes to its foreign policy, in particular the weakening of Iran's influence in the region.
    Keywords: foreign policy, Saudi Arabia, regional studies, Middle East
  • Mohsen Nazari, Abdalreza Ghahramani Pages 117-138
    Since the mid-1950s, the rapid and continuous development of events has transformed the business landscape and has increasingly faced all the institutions with varied, unexpected and widespread challenges. By approaching the end of the 20th century's and entering the new century, the pace of these changes has become more intense, with many organizations confronted with confusion about how to deal with the changing environment. The increasing frequency of these changes, along with their expanding track, has made it difficult to respond to these changes and will require a lot of resources to implement the response.
    Media organizations are among the organizations that have experienced such turbulent and complex environments in recent decades.These changes have shown their form in terms of the type and number of competitors, the variety of tools and models, and the methods of producing the message, the degree of risk, the degree of ambiguity, and the increase or decrease of instability.Managers of such organizations choose different approaches to avoid surprise and confront the negative effects of these developments. Which is the design and development of a strategic model among their most important and most well-known selection. The sixth staff program has already approved the details of the proposed bill for the Sixth Development Plan, and the Management and Planning Organization have also submitted the bill to the Government for final approval. Which is currently under consideration and finalized for submission to the Islamic Consultative Assembly. Before introducing a transformational-oriented management model for the media organization. we study the concept of organization in the form of media and the sixth development plan. Finally, considering the variables in question, we outline the conceptual model based on it.
    Keywords: management model, development plan, organization, media
  • Fatemeh Bagheri, Kurosh Massoumi Pages 139-161
    The aim of the investigation is the popularity of state television broadcasting in Shiraz (Iran). The survey was made with the help of field research and questionnaires were used for collecting the data. The population is the Shiraz's citizens in 2017. The sample was 400, which was calculated using the Cochran's Formula. The city was divided into three parts. Three districts first, third and seventh are the clusters that were randomly chosen from these parts.
    The boomerang theory make the theoretical basis of research. Boomerang theory refers to the backward of the actor on his action. The findings of the research shows that the Shirazi citizens are more concerned about the state television than on the other media such as the satellites, the Internet and the social networks. They do not watch TV in certain times, but when they find time.
    The viewers perceive the news and commentaries content and pre-empt the entertainment and music transmissions. In addition the findings show the television have few influences on the behavior and the thinking of television users. The samples spend more with trips and fans in their free times als watching TV. The general results of the research show that it can not be talked about “the audience crisis” at state television viewer and expect more entertainment and better qualities programs.
    Keywords: Popularity of the programs, state television, free time, audience crisis, Shiraz