فهرست مطالب

جستارهای سیاسی معاصر - پیاپی 2 (پاییز و زمستان 1389)

نشریه جستارهای سیاسی معاصر
پیاپی 2 (پاییز و زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/12/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • بهرام اخوان کاظمی صفحات 1-22
    نظارت در نظام اسلامی و منابع دینی از جایگاهی عالی برخوردار است و منابع اسلامی در این مبحث آموزه هایی روشن و کاربردی دارد، همچنان که نظارت عمومی و مسئولیت همگانی از تکالیف دینی و وظایف عامه مردم و حقوق عمومی آن ها است که رابطه و تعامل تنگاتنگی با فریضه امربه معروف و نهی ازمنکر دارد. با توجه به این اهمیت، موضوع اصلی در نوشتار حاضر اهداف و کارکرد های نظام نظارتی در نظام سیاسی اسلام است و تلاش شده تا حد مقدور با استناد به آیات الهی و روایات، به گونه ای مستند تبین و گستردگی، متعالی و مترقی بودن این اهداف و کارکرد ها از جوانب مختلف دینی، سیاسی، اجتماعی و... اثبات شود.
    کلیدواژگان: نظارت، امربه معروف و نهی ازمنکر، نظام سیاسی، اسلام، اهداف، کارکرد ها، کنترل قدرت، اصلاحگری
  • سیده مطهره حسینی صفحات 23-45
    تاریخ مصر به دلایلی چند، این کشور را همواره مهد چالش ها و کانون رویدادهای تاریخ ساز کرده است. رویدادهای تاریخی مصر را به کانون جریان های نظری و عملی تبدیل کرده است. تشکیل خلافت نیرومند فاطمی، فعالیت و حیات شیعیان، فرهنگ تشیع، تاریخ معاصر حضور شیعیان در مصر، وضعیت کنونی شیعیان مصر، شخصیت های همسو با تشیع، و سازمان های شیعی در این مقاله بررسی شده اند تا به این پرسش اصلی مقاله پاسخ داده شود: شمار (فراوانی) شیعیان مصر چقدر است و جامعه مصر تا چه میزان پذیرای فرهنگ تشیع است؟
    کلیدواژگان: مصر، شیعیان، اهل بیت (ع)، مجمع تقریب مذاهب، الازهر، الدرینی، الوردانی، انقلاب اسلامی ایران
  • یوسف شاقول، سیدرحمان مرتضوی* صفحات 47-63

    فلسفه واسازانه نمونه ای مطلوب برای نشان دادن چگونگی سازگاری نظامی فلسفی، با دموکراسی است. واسازی با نقد خودگرایی و دیگرستیزی سنت اندیشه فلسفی در صدد بنیان نهادن اصول فلسفی متناسب با اصل دیگرپذیری و دموکراسی برمی آید. از طرف دیگر، مباحث دریدا در حوزه دموکراسی اجتماعی سیاسی، مانند دموکراسی آینده و چالش های پیش روی دموکراسی نیز ریشه در اندیشه فلسفی او دارند. بدین ترتیب، دموکراسی و واسازی دو روی یک سکه اند، و فهم یکی بدون توجه به دیگری میسر نیست. این ارتباط، ناگسستنی و ضروری است، و تفکر دریدا در باب فلسفه و سیاست بر مدار آن شکل می گیرد. دموکراسی آینده نیز به عنوان نتیجه این ارتباط آیینه فلسفه و سیاست دریدایی است.
    بررسی نحوه پیوند فلسفه و دموکراسی واسازانه و چگونگی تاثیر و تاثر متقابل این دو برسازنده خطوط اصلی این مقاله خواهد بود.

    کلیدواژگان: واسازی، دریدا، سیاست، دموکراسی، دموکراسی آینده
  • سید مهدی طاهری صفحات 65-85
    برخی از ضروری ترین سوالات سیاسی در خصوص اشخاص، نهادها و نظام سیاسی به حوزه روان شناسی مربوط می شوند و بسیاری از محققان با اتخاذ این رویکرد، به بررسی ابعاد شخصیت و روان کاوی رهبران سیاسی برای تحلیل و بررسی وضعیت گذشته، حال و آینده روی آوردند.
    نگارنده با تطبیق نظریه روان شناسی کارن هورنای بر رفتار محمدرضا پهلوی، بر این باور است که عوامل ناهمگون محیطی و اجتماعی دوران کودکی محمدرضا شاه، و نگرش سلطه گرایانه و فقدان حمایت و محبت در زندگی منجر به شکل گیری راون رنجوری و اضطراب اساسی وی شد و شخصیت نابهنجار متاثر از گذشته باعث شد تا در دوره حکومت، با خودشیفتگی، تملق دوستی و عقده خودبزرگ بینی، به دنبال سلطه بر دیگران باشد. در نهایت، ضعف شخصیتی وی باعث شد که نتواند با بهره گیری از قدرت موجود داخلی و حمایت های خارجی، نظام شاهنشاهی پهلوی را از فروپاشی نجات دهد.
    کلیدواژگان: محمدرضا پهلوی، کارن هورنای، اضطراب اساسی، نیازهای ده گانه و خودشیفتگی
  • عبدالوهاب فراتی صفحات 87-102
    معمولا عالمان دینی متاثر از مبانی دین شناختی و نیز شرایط اجتماعی سیاسی که در آن به سر می برند، نگرش های متفاوتی به عرصه سیاست پیدا می کنند. برخی نگرش سلبی به سیاست دارند و به جریان زندگی سیاسی شیعیان در عصر غیبت اعتقاد ندارند و پاره ای دیگر با نگرشی ایجابی به سیاست، معتقد به اقامه وظایف امام معصوم (ع) در کلیت عصر غیبت اند. آیت الله تبریزی از جمله عالمان سنتی است که نگرشی ایجابی به سیاست در سال های پیش از ظهور دارد، اما برخلاف کسانی که به ادله ولایت فقیه تمسک می کنند از مسیر دیگری حق فقیه در اقامه حکومت اسلامی را به رسمیت می شناسد.
    کلیدواژگان: آیت الله میرزاجواد تبریزی، ولایت فقیه، حکومت اسلامی، عصر غیبت، اجرای حدود
  • عبدالله قنبرلو صفحات 103-122
    پدیده اسلام هراسی حاکی از نوعی تصور بدبینانه و نفرت از اسلام و مسلمانان است که به بروز رفتارهای تبعیض آمیز و آزاردهنده علیه آن ها منجر می شود. اگرچه این پدیده در گذشته های دور ریشه دارد، با گذشت زمان و به خصوص طی سده های اخیر با مسائل و موضوعات تازه ای همراه شده است. طی سال های پس از 11 سپتامبر 2001 مصادیق اسلام هراسی و اسلام ستیزی در جهان غرب افزایش محسوسی داشته است. بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه های غربی از حملات 11 سپتامبر به مثابه ابزاری برای ترویج اسلام هراسی استفاده کردند. مسیحیان راست آمریکا یکی از گروه های فعال در این زمینه بودند. به رغم این که جریان های مختلف اسلام گرا غالبا مخالف حملات القاعده بوده اند، مداخلات مکرر دولت های غربی در امور جوامع اسلامی را عامل واکنش های رادیکال القاعده می دانند. جمهوری اسلامی، که از پیشروان مقاومت اسلامی در برابر سلطه گری غرب است، ضمن رد توسل به ابزار ترور، بر آن است که اسلام هراسی پروژه ای برای تسهیل استمرار مداخلات سلطه گرانه قدرت های غربی است.
    کلیدواژگان: اسلام، شرق شناسی، مدرنیته، غرب، جهان اسلام، اسلام گرایی، راست مسیحی، القاعده، 11 سپتامبر، جمهوری اسلامی ایران
  • ابراهیم مجیدی صفحات 123-143
    در این مقاله برآنیم تا به تاثیر پارادایم کوهن در علوم سیاسی بپردازیم. کوهن، با مطرح کردن پارادایم به منزله باورها و ارزش هایی که اعضای جامعه علمی در آن با یکدیگر شریک اند و نیز در حکم سرمشقی که به حل معماها می پردازد، به نقد دیدگاه های رقیب، یعنی اثبات گرایی و تجربه گرایی، پرداخته است. از سوی دیگر، اندیشمندان علوم سیاسی، با استفاده از پارادایم کوهنی، اولا به پراکندگی مطالعات و فقدان یک پارادایم اشاره و سعی کرده اند تا با استفاده از مفهوم پارادیم به علمی شدن سیاست بپردازند و ثانیا برخی نیز با توجه به آرای کوهن به اندیشه سیاسی پرداخته اند، یعنی نظریه سیاسی برآمده از بحران های سیاسی است.
    در نقد این دیدگاه اندیشمندان علوم سیاسی می توان گفت آنان به جای توجه به بی قاعد گی های اندیشه و علم، به واقعیت اجتماعی وسیاسی توجه کرده اند. در واقع، تغییر در علم هنجاری ناشی از تغییرات در جهان اجتماع و سیاست است و نه خود علم هنجاری.
    کلیدواژگان: بی قاعد گی ها، پارادایم، پوزیتیویسم، گسست، علم هنجاری، علوم اجتماعی و سیاسی
|
  • Bahram Akhavan Kazemi Pages 1-22
    Supervision is of great importance in Islamic system and its religious sources. Islamic sources contain practical teachings about the subject of supervision. Public supervision and responsibility are religious duties and the responsibility of all people who are in close interaction with «Amre be Maroof and Nahye az Monkar». The main question concerns the aims and functions of supervision in Islam''s political system. There has been an effort to refer to divine verses and narratives in order to explain the subject in a documented way and the expansion and the divinity of these aims and functions are proved from different religious، political and social views.
    Keywords: supervision, Amre be Maroof, Nahye az Monkar, political system, Islam, goals, functions, power control, modifying
  • Seyyedeh Motahareh Hoseini Pages 23-45
    There are several reasons why Egypt''s history has made this country the center of challenges and historical events. Historical events have turned Egypt into the center of theoretical and practical thinking. Topics such as the formation of the powerful Fatemi Caliphate، the activity and survival of Shiites، the culture of Shiism، the contemporary history of Shiites'' presence in Egypt، the present condition of Egypt''s Shiites، shia characters and shia organizations are considered in this paper in order to answer the main question. How many Shiites live in Egypt and to what extent does the Egyptian society accept the culture of Shiism?
    Keywords: Egypt, Shiites, Ahl, ul, bayt, congress of closeness of religions, Al Azhar, Al Darini, Al Vardani, Islamic Revolution of Iran
  • Yousef Shaghoul, Seyyed Rahman Mortazavi Pages 47-63

    The deconstructionist philosophy is a good example to show how systematic philosophy corresponds with democracy. Through criticizing egocentrism and enmity to others، deconstructionism is after relating the philosophical principles with the principle of acceptance of others and democracy. On the other hand Derrida''s discussion of socio-political democracy like democracy of the future and the challenges democracy faces، also have its roots in his philosophical thinking. So Democracy and deconstructionism are two sides of the same coin and it is not possible to understand one without understanding the other. This is a strong relation and Derrida''s idea about philosophy and politics is based on it. The democracy of future as the result of this relation is the mirror of Derridean philosophy and politics. The relation between philosophy and deconstructionist democracy and their interaction and effects on each other are among the main concerns of this paper.

    Keywords: Deconstructionism, Derrida, politics, democracy, democracy of the future
  • Seyyed Mahdi Taheri Pages 65-85
    Some of the most essential political questions about people، institutions and political systems are related to psychology. Many of the researchers use this approach to consider the personality dimensions. They psychoanalyze political leaders in order to analyze the past، present and future conditions. From this point of view، through comparing Karen''s psychological theory and Mohammadreza Pahlavi''s behaviors، we believe that different environmental and social factors of his childhood، as a result of lack of support and love، led to neurosis and anxiety. So his personality led to a ruling full of narcissism، like of other''s flattering behaviors and megalomania and so being after dominance over others. At last his personality weakness made him unable to use the existing national power and foreign support in order to save his imperial power.
    Keywords: Mohammadreza Pahlavi, Karen Horney, basic anxiety, narcissism, the ten needs
  • Abdolvahab Forati Pages 87-102
    Usually religious jurists are affected by principles of religion and also socio-political conditions they live in. So they acquire different attitudes towards politics. Some of them have a negative attitude and do not believe in Shiites political life during the age of absence، but some other consider politics as a requirement and believe that the duties of the infallible Imam (AB) should be completed. Ayatullah Tabrizi is one of the religious traditional scholars who has a requiring attitude towards policy in the years before His return from occultation. But against those who demand Guardianship of the Jurist، he uses another path to recognize the Rule of Islamic Jurist for the establishment of an Islamic government.
    Keywords: Ayatullah Mirza Jawad Tabrizi, Guardianship of the Jurist, Islamic government, Age of Absence, prescribed punishment
  • Abdolah Ghanbarlou Pages 103-122
    Islamotopia shows a kind of negative image and hatred toward Islam and Muslims. So that it has resulted in discriminatory and harming behaviors against them. Though the roots of this phenomenon go back to old times، the passage of time has brought new topics. Since the 9/11 attacks Islamophobia and anti-Islamism have experienced a great increase. Many of the political activists and western media have used the 9/11 attacks as an instrument for the spread of Islamophobia. American right-wing Christians were one of active groups. Though different Islamic movements do not approve al- Qaida''s attacks، they realize continuous interventions of the West in the Islamic countries as the reason for the radical reactions of al-Qaida. The Islamic Republic of Iran as one of the main Islamic resistances against West''s dominance does not approve terrorism and is after thwarting West''s project of spreading Islamophobia.
    Keywords: Islam, Orientalism, modernization, west, the World of Islam, Islamism, right, wing Christians, al, Qaida, 9, 11 events, Islamic Republic of Iran
  • Ebrahim Majidi Pages 123-143
    The present paper deals with Cohen''s paradigm and its effect on political sciences. Cohen has criticized opposing views of positivism and empiricism through introducing paradigm as the beliefs and values the members of a scientific society share. On the other hand the theoreticians of political sciences use Cohen''s paradigm to refer to the diversity of the studies and the lack of one unique paradigm. So، they have tried to make politics a science. Some has used his ideas to develop a sort of political thinking، i. e. the political theory comes from political crisis. In order to criticize their view instead of dealing with the irregularities of opinions and science، we can say they have paid attention to the social and political realities. In fact، change of normative science is a result of changes in the worlds of society and politics and not the normative science itself.