فهرست مطالب

نشریه مطالعات ادبیات تطبیقی
پیاپی 16 (زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/11/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدعلی آتش سودا، اعظم توللی صفحات 11-34
    این مقاله به بررسی تطبیقی رمان صد سال تنهایی نوشته گابریل گارسیا مارکز و عزاداران بیل نوشته غلامحسین ساعدی اختصاص دارد. در آثاری که به این سبک نوشته می شوند ترکیب واقعیت و رویا به صورتی انجام می گیرد که گویی این دو جزء جدانشدنی هستند. در این دو اثر، طبق شاخص های رئالیسم جادویی مشکلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دو کشور ایران و کلمبیا با توجه به اسطوره ها و باورهای بومی، خرافه گرایی و نوعی هراس ناشناخته در مواجهه با مدرنیسم توصیف شده است.
    کلیدواژگان: غلامحسین ساعدی، گابریل گارسیا مارکز، عزاراران بیل، صد سال تنهایی، رئالیسم جادویی، ادبیات تطبیقی
  • مه دخت پورخالقی چترودی، حمید طبسی صفحات 35-55
    اساطیر ملی هر کشوری، روایتگر سرگذشت قدسی ابر انسانها و پهلوانان آن کشور است که در طی روزگاران در اذهان اسطوره پرداز مردمان شکل گرفته و به تدریج بنیانهای حماسی فرهنگ و ادبیات آن سرزمین را پدید آورده است.
    در این نوشتار، ضمن تاکید بر ضرورت مقایسه اساطیر یونانی با اساطیر ایرانی مندرج در اوستا و متون ادبی پهلوی، به بیان برخی همسانی های میان گرشاسب آریایی و هراکلس یونانی پرداخته ایم و برخی کردارهای پهلوانی آنان نظیر جدال با پرندگان اهریمنی، جاودانگی و بی مرگی را برشمرده ایم.
    کلیدواژگان: اسطوره، گرشاسب، هراکلس (هرکول)، ایران، یونان، متون ادبی، اوستا
  • جلیل تجلیل، مالک شعاعی * صفحات 57-74

    در طول تاریخ اسلام، احادیث و اخبار و استناد به آنها پس از قرآن، موثق ترین سخن اعتقادی بوده است و علاوه بر آن که محدثان و عالمان در تداول و حفظ آن کوشیده اند شاعران عرب و عجم نیز به خاطر استواری و فصاحت کلام خویش از آنها بهره برده اند.
    استفاده از احادیث و آیات علاوه بر این که بر جزالت و فصاحت کلام می افزاید، آرایش لفظی و معنوی را نیز به دنبال دارد بنابراین شاعران بسیاری از احادیث و مضمونشان تاثیر پذیرفته اند که مولوی سرآمد آنهاست. در میان آثار مولوی، غزلیات شمس چون سایر آثارش مجلای مناسبی در اثر پذیری از احادیث به شمار می آید و این امر یکی از بسترهای جاودانگی مولوی است.

    کلیدواژگان: غزلیات، احادیث، مولوی، تلمیح، دیوان شمس، بررسی تطبیقی، قرآن
  • رمضان رضایی صفحات 75-98
    در جهان معاصر و در طی یک قرن گذشته سرنوشت برخی ملت ها شباهت زیادی به هم داشته و مسائل اجتماعی آنها نیز به همین خاطر شبیه هم شده است. مقاله حاضر با هدف مقایسه مسائل اجتماعی در اشعار دو شاعر معاصر، پروین اعتصامی و احمد صافی النجفی تدوین شده است هر چند که ممکن است این دو شاعر در بسیاری از جهات اثر مستقیمی در یکدیگر نداشته اند، اما آن دو با وجود تفاوت در جنس یعنی در زن و مرد بودن، به مسائلی از قبیل وطن پرستی، دفاع از آزادی و آزادی خواهی و بیان درد فقرا و یتیمان پرداخته و نیز دردهای اجتماعی، سکوت، خفقان و استبداد حاکم بر زمان خویش را بیان کرده اند.
    کلیدواژگان: پروین اعتصامی، احمد صافی النجفی، مسائل اجتماعی، جامعه شناسی ادبیات، ادبیات تطبیقی، ایران، عراق
  • سید مسعود سلامی، پرستو پنجه شاهی * صفحات 99-117

    افسانه ها و حماسه های اسطوره ای با بن مایه نبرد پدر و پسر، از مضامین مهیج اقوام آریایی و انعکاسی از پیکار مجاز و حقیقت هستند. وجود سلسله شباهات بی شمار بین حماسهرستم و سهراب و سروده ژرمنی هیلدبراند، حیرت و توجه بسیاری از محققین شرق و غرب را طی دو قرن اخیر معطوف خویش ساخته است.
    جستار حاضر، تلاشی است تا از گذر بررسی تطبیقی این دو حماسه، شناخت بیشتری در زمینه ریشه یابی کهن الگوها، چگونگی راه یابی و تثبیت آنها در بین ملل خویشاوند و یا احتمال الگوپذیری آنها از یکدیگر حاصل شود.

    کلیدواژگان: نبرد پدر و پسر، شاهنامه، فردوسی، سروده هیلدبراند، رستم و سهراب، اقوام آریایی، افسانه ژرمنی و ایرانی
  • احمد شعبانی میناآباد صفحات 119-133
    لسان الغیب حافظ، یکی از بزرگترین شاعران غزل سرای نیمه اول قرن هشتم، که با مهارتی کم نظیر با الفاظ بسیار زیبا همراه با صنایع لفظی، مضامین عالی با معانی بسیار در ابیات کوتاه گنجانیده و در غزلهای عالی خود افکار دقیق عرفانی، حکمی و غنایی را همراه با ترکیبات و الفاظ برگزیده، بدیع، تازه و منتخب همراه کرده و از این راه شاهکارهای جاویدان بی بدیلی در ادب پارسی بوجود آورده که در این راه بس دشوار از مضامین، اندیشه ها و سخنان بکار رفته در آثار شعرای طراز اول عرب و یا زبان و ادبیات فارسی پیش از خود با باز آفرینی زیبا و عالی آنها نهایت استفاده را برده است.
    کلیدواژگان: ادبیات تطبیقی، حافظ، متنبی، شعرفارسی، شعرعربی، تاثر مضمونی، ادب پارسی
  • سید سعید فیروزآبادی صفحات 139-153
    در آغاز سده هفدهم و با توجه به اهمیت ایران در دوره صفوی، نخست گلستان و سپس بوستان سعدی به زبان آلمانی ترجمه شد. این ترجمه ها در عصری انجام پذیرفت که اروپا پس از پایان جنگ های سی ساله، دستخوش شرایط سخت و دشوار بود. بازتاب این شرایط را می توان در آثار ادبی دوره باروک و شعر و نمایش های آن بازشناخت. آندره اس گریفیوس - شاعر آلمانی بزرگ این دوره- شعرهایی دارد که به نطر می رسد برخی از آنها را با الهام پذیری از سعدی سروده است. هدف مقاله حاضر، شرح دوره باروک،ترجمه های آثار سعدی به زبان آلمانی در این دوره ادبی، سفرنامه موجود آن دوره و تاثیر آن بر سروده های آندره اس گریفیوس است.
    کلیدواژگان: آدام اولئاریوس، ادبیات تطبیقی، آندره اس گریفیوس، سعدی شیرازی، سفرنامه ها
  • مهدی ممتحن، مهین حاجی زاده صفحات 153-180
    قرن بیستم شاهد تحول و دگرگونی عمیقی در همه رشته های هنری است، شعر نو نیز یکی از تحولات بزرگ به شمار می آید که افقهای تازه ای را در برابر دیدگان گشوده است. مورخان و ناقدان درباره تاریخ دقیق پیدایش شعر نو با یکدیگر اختلاف نظر دارند. اما آنچه مسلم است این است که شعر نو به عنوان پدیده ای جدید در حوزه ادبیات در ایران و کشور های عربی و حتی کشور های اروپایی به دنبال تغییر و تحولات در ساختار و مضمون شعر قدیم بوجود آمد و توسط نیما یوشیج در ادبیات فارسی و نازک الملائکه و بدر شاکر السیاب در ادبیات عربی به صورت تثبیت شده به همگان معرفی شد.
    این مقاله در صدد است تا تاریخچه و سیر تحول و پیشگامان شعر نو را در این دو زبان به قصد بیان اشتراکات و همانندی ها مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.
    کلیدواژگان: شعر نو، سیر تحول، زبان عربی، زبان فارسی، نیما یوشیج، نازک الملائکه، ادبیات عربی
|
  • Mohammad Ali Atash Soda, Azam Tavallali Pages 11-34
    The present article is a comparative study of the novel One Hundred Years of Solitude by Gabriel García Márquez and Mourners of Bayal by Ghoalm Hussein. One Hundred Years of Solitudeis a novel which tells the multi-generational story of the Buendía family، whose patriarch، José Arcadio Buendía، founds the town of Macondo، the metaphoric Colombia. The non-linear story is narrated via different time frames، a technique derived from the Argentinianwriter Jorge Luis Borges. The works written with this technic are arrangements of realty and dreams in a way that it is not easy to separate them. Both of these works describe social، cultural and political problems according to the codes of magical realism.
    Keywords: novel, Gholam Hussein Saedi, Gabriel GarcíaMárquez, Magical Realism
  • Mahdokht Pour Khalleghi Chatrud, Hamid Tabasi Pages 35-55
    The national mythology of any nation is the story of heavenly destiny of super humans and kings and heroes which are formed in the creative minds of peopleand have gradually provided the ground forepic basics of the culture and literature of those nations. Most of these mythological stories are archetypes which could be found in as repeated themes and characters in the mythology of other nations. The present article studies the similarities of Garshasp and Heraclesand their actions and characteristics such as fighting against devilish birds and immortality are studiedwhile the necessity of such comparisons between Iranian and Greek mythology is highlighted.
    Keywords: Garshasp, Heracles, Comparison, Literature, Iran, Greece, Nations, Muthology
  • Jalil Tajlil, Maalek Shoaei Pages 57-74

    Referring to narrations and assertions has been the most influential faith after Quran in the history of Islam. Scholars and narrators have tried to maintain and reserve narrations and assertions. Arab and Persian poets have enjoyed using these narrations in their poetry to increase the eloquence of their works. This has resulted in mutual ties between poetry and Islamic learnings and enrichment of Persian language، literature and culture. Using narrations and assertions not only adds to the eloquence but it also increases the beauty of content and form. Many poets have used them in their works and among them Molawi is a prominent one.

    Keywords: Molawi, poets, narration, Assertion, Dīvān. Šhams, Tabrīzī Quran
  • Ramezan Rezaei Pages 75-98
    In the past century of the contemporary world، some nations have had similar destinations and thus similar social issues. Advocating society has been a major trend in poetry and many contemporary Iranian and Iraqi poets have been under the impacts of social movements and thus have reflected these issues in their poetry. The present article studies and compares the social issues reflected in the works of two contemporary poets namely Parvin Etesamiand Ahmad Aafi Al-Najafi. Despite all the differences they have due to being of different genders، they have discussed themes like patriotism، liberalism، defending the poor andfighting oppression.
    Keywords: Themes, poetry, Parvin Etesami, Ahmad Aafi Al Najafi, Iran, Iraq
  • Seyyed Masoud Salami, Parastoo Panjeh Shahi Pages 99-117

    Legends and epic stories featuring father – son conflict are considered as historical concepts of old Aryan tribes reflecting the challenge between the myth and real. As a case in point، numerous similarities between “Rostam and Sohrab” epic and the German poem of Hildebrand have always attracted the attention of the Western and Eastern researchers for two centuries. The present article is a comparason between two epic masterpieces in delving further into rooting out archetypes، their stabilization among different cultures and the possibility of their correspondence.

  • Ahmad Shabani Mina Abad Pages 119-133
    Khwāja Shamsud-Dīn Muhammad Hāfez-e Shīrāzī، known by his pen name Hāfez was a Persian lyric poet. His collected works composed of series of Persian poetry (Divan) are to be found in the homes of most Persian speakers in Iran who learn his poems by heart and use them as proverbs and sayings to this day. His life and poems have been the subject of much analysis، commentary and interpretation، influencing post-Fourteenth Century Persian writing more than any other author. Themes of his ghazals are the beloved، faith، and exposing hypocrisy. Hāfezhas applied themes، thoughts and sayings of first class Arab poetsand the present article studies how Hāfez has been influenced by the poetry of Mutanabbi the famous Arab poet.
    Keywords: Mutanabbi, Hāfez, Arabic, Persian, Lyric, Themes, Concepts, Literature
  • Seyyed Firooz Abadi Pages 139-153
    Khwāja Shamsud-Dīn Muhammad Hāfez-e Shīrāzī، known by his pen name Hāfez was a Persian lyric poet. His collected works composed of series of Persian poetry (Divan) are to be found in the homes of most Persian speakers in Iran who learn his poems by heart and use them as proverbs and sayings to this day. His life and poems have been the subject of much analysis، commentary and interpretation، influencing post-Fourteenth Century Persian writing more than any other author. Themes of his ghazals are the beloved، faith، and exposing hypocrisy. Hāfezhas applied themes، thoughts and sayings of first class Arab poetsand the present article studies how Hāfez has been influenced by the poetry of Mutanabbi the famous Arab poet.
    Keywords: Mutanabbi, Hāfez, Arabic, Persian, Lyric, Themes, Concepts, Literature
  • Mehdi Momtahen, Mahin Hajizadeh Pages 153-180
    The twentieth century has observed deep changes and revolutions in major artistic fields. New poetry is one of the great changes which brought into vision new horizons in this regard. The history of poetry proves that it has been permanently undergoing changes and innovation in poetry is not a new concept. The study of the evolution ofnew poetry in Persian and Arabic languages shoes that this evolution is very similar in these languages due to social and cultural similarities. The present article is an attempt to study and compare the history، evolution and pioneers of the new poetry in Arabic and Persian languages.
    Keywords: Arabic, Persian, New poetry, Literature, evolution, Changes, Pioneers