فهرست مطالب

دراسات الادب المعاصر - سال ششم شماره 1 (پیاپی 21، ربیع 2014)

فصلنامه دراسات الادب المعاصر
سال ششم شماره 1 (پیاپی 21، ربیع 2014)

  • تاریخ انتشار: 1393/01/13
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حسین شمس آبادی، محمد جهان بین صفحات 9-23
    یدرس هذا المقال قصص جبراإبراهیمجبرا القصیره؛ وهو ادیب فلسطینی المولد، عراقی الموطن. یعتبر هذا الادیب من المبدعین فی الادب العربی الحدیث سواء فی الشعر، او فی الترجمه والنقد او فی الروایه. کانت مجموعه «عرق وقصص اخری» من اولی تجاربه القصصیه، ویلاحظ فی قصصه انها مقدمات لروایته او استمرار لها. إنه یستلهم فی کتابه قصصه من الادب الرومانسی، ویخلط بین الرومانسیه والواقعیه والرمزیه. کان جبرا یکتب من نسج خیاله لیکتشف فیما بعد انها قد تصبح واقعیه.
    کلیدواژگان: الادب، جبرا إبراهیم جبرا، القصه القصیره، الدراسه، النقد
  • علی گنجیان خناری، خدیجه براتی کاشانی صفحات 25-39
    یعتبر محمد الماغوط احد اهم رواد قصیده النثر فی الوطن العربی، کتب الماغوط الخاطره، والقصیده النثریه، وکتب الروایه والمسرحیه وسیناریو المسلسل التلفزیونی والفیلم السینمائی، وامتاز اسلوبه بالبساطه والبراغماتیه وبمیله إلی الحزن. حاول هذا المقال ان یلقی الضوء علی لغه محمد الماغوط الشعریه، من خلال دیوانه «بدوی الاحمر». تعتبر سذاجه الالفاظ و البعد عن تعقید الکلمات إحدی میزات شعر الماغوط. کما ان هناک سمه اخری لاشعاره، و هی تکرار ضمیر «انا» بوصفه احد السمات البارزه فی اسلوب الماغوط الشعری. کما ان هناک میزات اخری فی شعره، جدیره بالاهتمام بعد دراسه نماذج من اشعاره، وهی: استخدام النداء والاستفهام؛ یلقی هذا المقال الضوء علی هذه الظواهر اللغویه لدی الشاعر العربی الکبیر محمد الماغوط.
    کلیدواژگان: الماغوط، اللغه، البساطه، التکرار، النداء، الاستفهام
  • عظیمه ریحانی اردبیلی، سید ابراهیم دیباجی صفحات 41-62
    صادق چوبک فی إیران، ونجیب محفوظ فی مصر، هما من رواد الکتابه الروائیه واللذان لدیهما حصه کبیره فی تطور وتقدم کتابه القصه. روایتا «تنگسیر» لچوبک و«اللص والکلاب» لمحفوظ، قامتا بعکس الحقائق الاجتماعیه عن فتره من تاریخ البلدین، وقد کشفت لنا الروایتان عن النواحی الداخلیه والخارجیه فی حیاه الطبقه الدنیا من المجتمع. ومن المواضیع التی تمت مناقشتها فی الدراسه المقارنه للروایتین: آثار القهر والفقر والظلم وانعکاساتها علی المجتمع مع الترکیز علی النضال الفردی وطلب العداله من قبل البطل الذی نشا فی قلب ذلک المجتمع، الدور البارز نسبیا للمراه، دراسه الاسالیب الواقعیه والطبیعیه لروایتین «تنگسیر» و«اللص والکلاب».
    کلیدواژگان: تنگسیر، اللص والکلاب، صادق چوبک، نجیب محفوظ
  • حیاه عماره، مریم جلایی * صفحات 63-80

    یعد الشیخ محمد البشیر الإبراهیمی علما من اعلام الإصلاح فی الجزائر، ووجها بارزا من وجوه البلاغه والادب واحد اشهر الکتاب الجزائریین المحدثین، تبنی مشروعا حضاریا عظیما رای فیه خلاص امته من الاستعباد والذل والهوان؛ لا لاجل استردادحریتها وخلاصها من ربقه الاستعمار الفرنسی فحسب، بل لاستعاده المکانه التی خولها إیاها الإسلام. وکان التجدید مبدا انطلاقه وفاتحه اعماله. ولا غرو إذا وجدناه یدعو إلی التجدید فی اللغه العربیه وإحیاءها بغیه مواکبتها لمتطلبات العصر وحفظها من الانحطاط والتراجع علی الصعید العالمی ومن ثم حفظها من انهیار الهویه والثقافه العربیه والإسلامیه وطمس معالمها؛ لانه کما یقال: اللغه وعاء الفکر والثقافه. علی هذا، قمنا فی البحث الحالی بتسلیط الضوء علی آراء الشیخ محمد البشیر الإبراهیمی التجدیدیه عن اللغه العربیه باستخدام المنهج الوصفی التحلیلی؛ لیتبین لنا رویته نحو إحیاءها والارتقاء بمنزلتها. وقد ظهر من الدراسه انه یومن بمسایره التطور ومعایشه الواقع دون الانسلاخ عن القیم والتنکر لکل قدیم لاحتفاظ باللغه العربیه والارتقاء بمکانتها فی زماننا الراهن.

    کلیدواژگان: الشیخ محمد البشیر الإبراهیمی، حرکه التجدید، الجزائر، اللغه العربیه، الهویه القومیه
  • مجید یعقوبی، فیروز حریرچی صفحات 81-100
    یعتبر الحلاج وما مر به، تجربه غامضه ومعقده فی مسالک التاریخ، وعندما وقف بوجه النظام المستبد الحاکم آنذاک، حاصرته ریاح الظلم والإستبداد وانتهت معاناته مع صدور حکم الإعدام، حیث قدمت لنا هذه التجربه الماساویه مسربا صغیرا یفی بمشاهده ما وقعت به الارض الفجیعه. کان العصر الذی یعیش فیه الحلاج عصر الرنسانس الحقیقی فی الفکرالإسلامی. ماسینیون یشبه هذا العصر بالقرن الخامس عشر فی الغرب، ولکن الحلاج کان ینتمی الی طبقه فقیره اقتصادیا والی طبقه علیا فکریا و علمیا ولذلک کان له مصیر ملفت للنظر. لعبت شخصیه الحلاج کرمز دورا مهما فی الشعر الحدیث واخذت حیزا هاما فی قصائد الشعراء المعاصرین کالبیاتی فی الادب العربی وإقبال اللاهوری فی الادب الفارسی وجعلوا هذا الرمز فی خدمه التشکیل الجماعی للصوره الفنیه والجانب الدلالی فی ها من خلال انبثاقها فی اشعار هولاء الشعراء.
    کلیدواژگان: الحلاج، الرمز، الشعر، البیاتی، إقبال اللاهوری
  • ربابه رمضانی، وسیم مهدوی صفحات 101-118
    فی هذه المقاله حاول الدارس ان یقارن بین المضامین الشعریه فی برده البوصیری کمدح الرسول الکریم، التحدث عن معجزاته، التحدث عن الإسراء والمعراج، التوسل والتشفع، امیه النبی، نسب الرسول، المناجاه والتضرع، من جانب؛ ویبحث عن هذه المضامین الشعریه فی اشعار شعراء الاکراد ووجود المحسنات اللفظیه ومیزان صدق العاطفه فی اشعارهم من جانب آخر. قد استفدنا فی هذا المقال من اشعار عدد من شعراء الاکراد حسب الکتب التی بین یدی الدارس. منهم: ماموستا قانع، الجریحی، حاجی قادر کویی، ملا محمد خاکی، سید احمد نقیب، احمد بگ حمدی، طاهر بگ جاف، ملا محمود بیخود، الشیخ احمد شاکل، الشیخ رضا طالبان، مولوی الکرد، صیدی الاورامی، جمال حبیب الله فرج وملا احمد منوجهری الذین قد نظموا اشعارا باللغه الکردیه والفارسیه.
    کلیدواژگان: برده البوصیری، الاشعار الکردیه، الشعراء الاکراد، مدح النبی
|
  • Hussein Shams Abadi, Mohammad Jahanbin Pages 9-23
    The present article studies the short stories by Jabra Ibrahim Jabra the Iraqi writer who was born in Palestine. He is among the neo-writers of Arabic literature concerning poetry, translation, criticism and novel. His collection “Ergh and other Stories” is one of his first experiences in story writing. His stories seem to be an introduction or a conclusion to his novel which was inspired by romantic literature and mixes romanticism, realism and symbolism. Jabra writes from the breadth of his imagination until reality is revealed.
    Keywords: Jabra Ibrahim Jabra, Short story, criticism
  • Ali Ganjian Khanari, Khadijeh Barati Kashani Pages 25-39
    Muhammad Al-MaQut is considered as one of the most important pioneers of blank verse in Arab world. His literary works include different forms such as novel، drama، blank verse، movie script and diary. Simplicity، pragmatism and sadness are characteristics of his works. This article attempts to study the language used by Al-MaQut in “Badvi Al-Ahmar”. The simplicity of the terminology applied by Al-MaQut and avoiding difficult vocabulary is a characteristic of his poetry. Repetition of the pronoun “I” is another characteristic of his poetic language. Also is using vocative cases and interrogative forms.
    Keywords: Al, Maqut, language, Simplicity, Vocative, Interrogative
  • Azimeh Reihani Ardebili, Sayyed Ebrahim Dibaji Pages 41-62
    Sadeq Choobak and Najeeb Mahfooz are pioneer novelists in Iran and Egypt who have great contribution on the evolution and development of story writing. Tangsir of Sadeq Choobak and Thief and dogs of Najeeb Mahfooz novels have reflected the social realities of a historical period of Iran and Egypt and revealed the internal and external world of low level people of their societies. Reflection of poverty and injustice، emphasis on individual battle and seeking justice of the society’s hero، partly outstanding role of woman، studying the realistic and naturalistic styles and symbolism feature of both novels are among the subjects which have been dealt in analytical study of these two novels.
    Keywords: Tangsir, Thief, dogs, Sadeq Choobak, Najeeb Mahfooz
  • Hayat Amare, Maryam Jalaei Pages 63-80

    Sheikh Mohammad Bashir Ibrahimi is one of the renowned performers of Algeria. He is also known in literature field and one of the famous writers in the country. For releasing people of Algeria، he established a terrific culture structure not only to revive freedom of Algeria and save it from French colonization but also to return eminent place that Islam had granted to this area. Modernity was initiator of his activities and works. Not surprisingly، he struggles for reviving Arabian language، arranging it with today’s needs and securing it from decline and rollback; as a result، world of Islam، especially society of Arabs، would be secured from falling of Arabic culture and national identity، because language is the container of thought and culture. Hence، in present research، we review Sheikh Ibrahimi’s modern thoughts about Arabic language by descriptive analysis method to explain his insight. The most important result of the study is that Ibrahimi believes that arrangement of Arabic language with today’s development and problems and of course without separating it from ancestors’ values and heritage will result in revival and development of Arabic language at present time.

    Keywords: Sheikh Mohammad Ibrahimi, Modernism, Algeria, Arabic Language, National Identity
  • Majid Yaaghoobi, Firooz Harirchi Pages 81-100
    Hallaj، facing different circumstances، is considered as a mysterious experience in the history and when he resisted the government، he met his dark fate and condemned to death. The age in which Hallaj lived was the real renaissance in Islamic thought. Massignon resembles this age with that of the fifteenth century in the West. But Hallaj was economically belonged to poor rank، and scientifically and intellectually belonged to a high rank. Hallage’s symbolic character played an important role in the modern poetry، and occupied an important space in the poem of contemporary poets like AL-Biati in Arabic literature and Iqbal Al-Lhoori in Persian literature. Since Hallaj is an Iranian character which occupied an international position، so many contemporary poets in both mentioned literatures- and in accordance with their literary ability- employed this symbolic character to express political and social events. So Al-Biati employed Hallaj as a symbol to express his suffering from being away from home and the tyranny of the government. Also Iqbal Al-Lahoori employed Hllaj،s symbolic character to express his feeling about cosmic creation، bad social conditions and his invitation to the youngs to take necessary steps to reach the real independence.
    Keywords: Hallaj, symbol, hair, al, Bayati, Iqbal Allahori
  • Robabeh Ramezani, Vasim Mahdavi Pages 101-118
    Eulogizing Mohammad (PBUH), with the long history as we know it, has always been in the center of attention for poets since his birth. As we know, one of the most notable poems, categorized as religious poems, is that of Bordeh Bosiri which was written in 7th century and revitalized the eulogy of the Prophet. Since then, following Bosiri’s style, many have portrayed their genuine affections on the paper using various language and interpretations, expressing their sincere love for Him, the Honorable. In present era, many a Kurd poets have entered into this realm. The present paper, through studying common themes and outstanding merits shared by Bordeh Bosiri and other Iranian Kurd eulogists of the Prophet intends to ruminate over such poems what is full of exquisite fragrance of the Prophet and what is a pretext for writers to study the poets’ heartfelt emotions and feelings. May it be well received by Him, the Honorable. Profound emotions, disregarding people in power, in accordance with their eulogies and nearness to God are among the most notable features among contemporary Iranian Kurd poets.
    Keywords: Bordeh Bosiri, Kurd Poets, Mohammad (PBUH) eulogists, outstanding merits