فهرست مطالب

دراسات الادب المعاصر - سال هشتم شماره 3 (پیاپی 31، خریف 2016)

فصلنامه دراسات الادب المعاصر
سال هشتم شماره 3 (پیاپی 31، خریف 2016)

  • تاریخ انتشار: 1395/10/08
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدحسن امرایی صفحات 9-35
    إن ظاهره استدعاء الشخصیات التراثیه من اهم الظواهر التی اثرت فی القصیده المعاصره علی نطاق واسع وعمقت دلالاتها المتنوعه اکثر من عمقها الظاهر. إن الرافد الدینی من اغنی الروافد السخیه الخصبه فی حقل المصادر التراثیه التی استمد منه الشاعر محمود درویش لیغترف من اغوار الماضی ویصل به حاضره معبرا عن مشاعره البناءه المستشرفه للمستقبل المامول الوصول إلیه. هذا المقال بالاعتماد علی المنهج الوصفی والتحلیلی یهدف إلی دراسه شخصیات الانبیاء(ع) المختاره المستدعاه عند محمود درویش والتعبیر عما تحمله هذه الشخصیات الدینیه من معان ودلالات رمزیه.
    کلیدواژگان: الشعر العربی المعاصر، التراث، آدم وحواء(ع)، اشعیا وإرمیا، محمود درویش
  • سودابه مظفری صفحات 37-55
    إن الادب العربی المعاصر قد انجب من النساء ادیبات یعجبن العالم بآثارهن الادبیه، کما لهن تاثیر معجب فی ارتقاء الادب العربی وازدهار الثقافه وتهذیب الاخلاق وإقامه القیم الاخلاقیه فی المجتمع. الادیبه والشاعره المصریه المعاصره عائشه تیمور هی التی عاشت فی عصر کان الادب فیه غیر مستحسن من الاناث، ولکنها ما افتنت بمفاتن الحیاه المتحضره و رفاهیه المدنیه، بل حملت لواء النهضه الاخلاقیه فی ادبها ولم تتنازل من مطلوبها، الا وهو الادب ودراسته والحضور فی المحافل الادبیه. لهذه الشاعره اغراض شعریه مختلفه، ولکن الذی یجلب الانظار ویجذب القلوب هو القیم الاخلاقیه فی دیوانها. اما الهدف من هذا البحث فهو الدراسه عن القیم الاخلاقیه ضمن اشعار عائشه فی المنهج التوصیفی- التحلیلی.
    کلیدواژگان: الشعر المعاصر، عائشه تیمور، تهذیب الاخلاق، النهضه الاخلاقیه
  • مجید یعقوبی، محمود شکیب صفحات 57-73
    فی هذه المقاله نرید ان نبین کیفیه توظیف الشاعر العربی المعاصر جودت القزوینی لشخصیه الحلاج کرمز فی قصائده، والهدف هو تحلیل الصوره التی ینقلها عن واقعه المریر والملیء بالمآسی والذی اوجدته سجون الغربه وسجون الضیاع وضبابیه الوعی فی المجتمع بسبب الاوضاع السیاسیه والاجتماعیه فی بلده. ومن جهه اخری نرید ان نبین فی هذه المقاله کیفیه استخدام الشاعر الایرانی المعاصر محمدرضا شفیعی کدکنی لشخصیه الحلاج الرمزیه فی قصائده، والهدف هو تبیین الملامح السیاسیه والاجتماعیه التی تبلورت فی شخصیه ثوریه وهذه الملامح اوجدت التناسب والتقارب بین هذه الشخصیه وشخصیه الحلاج من حیث التحلی بالخصال الثوریه والنضالیه.
    کلیدواژگان: الشعر، الحلاج، الرمز، جودت القزوینی، محمدرضا شفیعی کدکنی
  • کبری روشنفکر، حامد پورحشمتی صفحات 75-89
    لقد اعتبرت المدینهموقعا جغرافیا یخص الادیب ویکشف عن علاقاته الوطیده بموضع ترعرع فیه؛ فتتصل اتصالا وثیقا بصوره الشعریه وبوصفها مسرحا حقیقیا یصاغ فی مصهرتها جوهر الشعر ودلالاته، بحیث کان موتیفها فی شعر محمود درویش نسقا خاصا یعکس نفسیه الشاعر واتجاهاته الملحه. من هذه المدن موتیف مدینه القدس التی اتسعت مفاهیمها فی ذاکره درویش وتحوی دلالات ورموز مغریه کایحاءها باسم الارض الفلسطینیه تماما وحظوتها برموز للقداسه، والحضاره العربیه، وتاریخ فلسطین العریق. تحاول هذه الدراسه تسلیط الضوء علی موتیف القدس فی شعر محمود درویش معتمده علی المنهج الوصفی- التحلیلی الرافد علی تحلیل النصوص الادبیه وفک الرموز والدلالات فی ها.
    کلیدواژگان: الشعر الفلسطینی المعاصر، الموتیف، الرمز، المکان، المدینه، محمود درویش، القدس
  • نسیم عربی، مینا عربی صفحات 91-106
    یقع الحذف فی الجمله العربیه بقرینه لفظیه او معنویه، والغرض منه تجنب التکرار الممل والکلام بالإیجاز الذی یزید النص جمالا وغنی. اما فی جنس القصه القصیره جدا، فتتبع هذه الآلیه الراقیه اغراضا اخری ایضا، حیث یلعب دوره الاساسی فی تقصیر القصه قدر الإمکان وتکثیفها ای تخصیبها بمضامین متعدده وراقیه رغم قصرها الشدید. ومن ناحیه اخری فإن منظری نظریه تماسک النص قد اهتموا بعنصر الحذف فی النصوص من منظور مدی تاثیره فی ترابط مکونات النص ببعض والتلاحم بین اجزاءه، ونظروا إلیه من منظور لغوی حدیث.
    کلیدواژگان: الحذف، القصه القصیره جدا، نظریه تماسک النص، القرآن الکریم
  • عسگر بابازاده اقدم*، ابوالفضل رحمنی، علیرضا حسینی، حسین شمس آبادی صفحات 107-134

    یعد نجیب محفوظ اشهر روائی مصری علی الإطلاق الذی حاز علی جائزه نوبل فی الادب عام 1988. یحاول الکاتب فی ها ان یصف الثوره والاوضاع السیاسیه المخیمه علی مصر فی سنه1919، ونظره الاحزاب المختلفه بالنسبه إلی الاغنیاء والفقراء، وردود الفعل للطبقات المختلفه مع الثوره وبالعکس. نحاول فی هذه الروایه بناء علی المنهج التحلیلی- الوصفی لاسالیب سردیه و عناصرها ان نجیب إلی هذین السوالین الرئیسیین:1-کیف یرسم الکاتب الشخصیات فی ها إلی الملتقی؟ 2- ما هی التقنیات التی إستفاد الکاتب ضمن هذه الروایه؟ ثم تجلی نزعه الکاتب الواقعی فی الخصائص الاسلوبیه لروایته، منها الاوصاف والتشابیه مستمده من الظروف المصریه آنذاک. کما ان للروایه خصائص سیمیائیه ممتازه یساعد فهم القارئ فی ادراک الابعاد الجمالیه للنص الروائی، فدلاله الاوجه والالوان والاصوات إلی جانب التناص القرآنی وذکر بعض الامثال.

    کلیدواژگان: نجیب محفوظ، السرد الروائی، میرامار، اسلوبیه و تقنیات
  • اللغه العربیه المعاصره بین النشاه والتعلیم
    فاطمه شریف زاده یزدی، محمد جنتی فر صفحات 135-142
    إن اللغه رموز ملفوظه وإشارات متفق علی دلالتها تستعمل للتعبیر عن المعانی وهی اوسع من الکلام لان الکلام یقتصر علی الرموز الملفوظه ای الکلمات او الالفاظ، وهی مولفه من مقاطع صوتیه او علی الاقل من مقطع صوتی واحدکما فی (ل) من (ولی) و(ر) من (رای)؛ فهما فعلا امر واللغات احادیه الهجاء وفیه تدرج اللغه الصینیه ولهجاتها وطائفه من اللغات حامیه وسامیه، ومنها المصریه القدیمه والقبطیه واللغه العربیه من اللغات السامیه والمنسوبه إلی سام بن نوح. و اشهر هذه اللغات العربیه والسامیه والعبرانیه. اما الفارسیه لیست من اللغات السامیه وهی من اللغات الاریه نسبه إلی آریا وهو لفظ یراد به جمیع مملکه الفرس مثل لفظ ایران.
    کلیدواژگان: القراءه، النحو، کیفیه التعلیم، البلاغه، اللغه العربیه، العبرانیه، الفارسیه، اللغات السامیه
|
  • Mohammad Hassan Amraei Pages 9-35
    Call for ancient characters phenomena is one of the most important phenomenon which has had notable influence profundity and extension rather than its appearance. The religious and sacred parts are the richest in the field of traditional resources in which Mahmoud Darvish could achieve all in the past and reach the present and future status. He expresses his constructive emotions in order to create ideal and dreamy future. The present paper studies the selective and called prophets and expresses symbolic and semantic reasons of these religious characters which have been introduced by Mahmoud Darvish.
    Keywords: Arabic contemporary poetry, heritage, Adam, Eve, Mahmoud Darvish, Isaiah, Jeremiah
  • Soudabeh Mozaffari Pages 37-55
    Arabic contemporary literature endues literati – amongst women - to the literary society who wonder the world by their literary works; as they play a notable role in Arabic literature, culture and ethics development and growth. Aisha Taymur - Egyptian contemporary poet lived in an era in which literature was obscene for women but she did not give up and tried her best to in the field of literature; she studied literature and presented in literary circles. She had different poetic motives but the most distinguished which attracted others was the ethical values. The aim of the present paper is to study those ethical values in Aisha Taymur poetries in analytical – descriptive method.
    Keywords: contemporary poetry, Aisha Taymur, ethical serenity, ethical values
  • Majid Yaqoubi, Mahmoud Shakib Pages 57-73
    The goal of the present paper is to express how the Arab contemporary poet - Jawdat Al-Qazwini - applied comber in his poetry as a symbol; his aim was to depict the painful conditions of prisons and lack of acuity of the society which the cause of all was the political and social disorder. On the other hand this article intends to describe the way Mohammad Reza Shafiei Kadkani – Iranian poet – applied the comber in his poetries and the purpose is to reflect the social, political and symbolic characteristics of the comber.
    Keywords: Poetry, comber, symbol, Jawdat Al-Qazwini, Mohammad Reza Shafiei Kadkani
  • Kobra Roshanfekr, Hamed Poor Heshmati Pages 75-89
    Cities are known as the geographical territory exclusive to a scholar where indicates the strong relationship between him and the city in which his honor belongs. Cities in fact turned to be the scenes and stages in which imaginaries, concepts and remarkable mysteries appear in Palestine poetries. But their motivic application has been manifested in Mahmoud Darvish poetry by his insist. An example is Quds which its motifs contain causes and motivational mysteries such as sainthood, Arabic civilization and ancient history of Quds. Thus the present research intends to study Quds's motifs in Mahmoud Darvish poetry briefly and in analytical – descriptive method.
    Keywords: Palestine contemporary poetry, motif, mystery, place, City, Mahmoud Darvish, Quds
  • Nasim Arabi, Mina Arabi Pages 91-106
    Omission technique in Arabic language would be done by a verbal or abstract correlation and its aim is to avoid the exhausting repetitions and make the context more attractive. This technique has other goals which is its main role in maximum shortening and make it more comprehensive; in other word it intends to fortify the text by long and numerous concepts with short amount. On the other hand the theorists analyze the Cohesion and Coherence theory by an up to date view and have found remarkable effects of this technique on other elements of the text.
    Keywords: omission, short story, Cohesion, Coherence theory, Holy Quran
  • Askar Babazadeh Aqdam*, Abolfazl Rahmani, Alireza Hosseini, Hossein Shams Abadi Pages 107-134

    Undoubtedly Naguib Mahfouz – the author of "Miramar" is known as the most famous Egyptian authors who awarded the 1988 literature Noble Prize. The author describes the Egypt revolution and the political situation in 1919 and also expresses different parties and reactions of different stratum. The present paper studies the method and its elements and raises some questions as: 1- how the author introduces the characters to the reader? 2- Which narrative methods are applied in the story by the author? The author's realistic tendency manifests in his work which are attractive similes by enjoying the country's conditions as well as faces, colors, voices and proverbs.

    Keywords: Naguib Mahfouz, narration, Miramar, methods, techniques
  • Contemporary Arabic Language; Formation to Education
    Fatemeh Sharifzadeh Yazdi, Mohammad Jannatifar Pages 135-142
    Language is in fact the pronounced facts and points which most scholars and researchers agree them. They always are applied to express the meanings and is waster than speech and discourse; because the discourse implies the pronounced mysteries which are made of vocal pieces and parts or one vocal part minimum; the words sit in one single syllable. Chinese language and its different accents involve in it as well as some Semitic words which relate to Shem - son of Noah – and Arabic, Semitic and Hebraic. But Persian does not include Semitic words at all, it is one of the Aryan languages which is arrogated to Aria and imputes to Iranians.
    Keywords: reading, syntax, education quality, eloquence, Arabic language, Hebraic, Persian language, Semitic language