فهرست مطالب

فصلنامه دراسات الادب المعاصر
سال دوم شماره 1 (پیاپی 5، ربیع 2010)

  • تاریخ انتشار: 1389/03/10
  • تعداد عناوین: 10
|
  • سید إبراهیم آرمن، زهره بندبی صفحات 11-28
    إن المسرح بوصفه ابرز النشاطات الثقافیه، إذا کان من شانه ان یشکل عامل توحد إنسانی، لفتح آفاق الحوار بین مختلف الاجناس، والاعراق، والالوان علی اختلاف معتقداتهم، فإنه من شانه التطلع إلی خدمه الاوطان، والدعوه إلی تحررها، والوقوف امام الظالم المعتدی؛ وهذه النزعه الوطنیه، لاتوجد إلا بین ابناء الوطن الغیورین، الذین استخدموا الکلمه ذودا عن دیارهم، وابناء اوطانهم.
    یحاول هذا المقال ان یلقی الضوء علی احد روافد هذه النزعه الخالده، لیعرف بامنیاته وتطلعاته؛ وهو الادیب الکویتی سلیمان الحزامی، الذی یعتبر احد الکتاب المسرحیین البارزین لا فی الکویت فحسب، بل علی المستوی العربی والعالمی، إذ ترجم بعض نتاجاته إلی اللغات الإنکلیزیه، والإسبانیه، والفارسیه.واستمد الحزامی فی مسرحیته بدایه النهایه، بالتاریخ باعتباره حاکما لایخطئ، لیدل علی انهدام الدکتاتور، وانتصار الشعوب.
    کلیدواژگان: المسرح، الشخصیات، المضمون، الحریه، الظلم، الحکم الفردی
  • صادق إبراهیمی کاوری، رحیمه چولانیان صفحات 29-39
    من المراحل الهامه جدا فی تطور آداب الامم ولغاتها مرحله التقعید، فلا تصل امه إلی هذه المرحله حتی یصل ادبها ولغتها إلی درجه من النضوج، لان الغایه من وضع القواعد والمعاییر حفاظ اللغه والادب من الوقوع فی الخطا.
    وقد قام العلماء والادباء علی اختلاف درجاتهم واتجاهاتهم بهذا الامر فی التالیف، فمن هولاء النفر عبدالله بن المعتز صاحب کتاب البدیع.
    اورد ابن المعتز فی صدر کتابه الذی سماه البدیع: وما جمع قبلی فنون البدیع احد ولاسبقنی إلی تالیفه مولف، ثم اضاف إلی تالیفه عنصرین هما: الجده والإبداع، حیث کان یری کل فن بدیعی یفقد هذین العنصرین.
    الکلمات الرئیسیه
    کلیدواژگان: البدیع، الجده، الفن، ابن المعتز
  • محمدعلی ابوالحسنی صفحات 41-54
    اشتهر احمد شوقی بامیر الشعراء، وهو من اشهر شعراء العصر الاخیر. إنه لم یکن شاعرا لنفسه، وحیاته الخاصه بل کان دائما شاعرا لغیره.لم یترک شوقی غرضا من اغراض الشعر، إلا وطرق بابه، وخاض غماره. وهو إن لم یکن شاعرا عالمیا، فإنه شاعر الشرق، ومن اعظم ارکان النهضه التی وجهت الشعر العربی نحوالقیم الخالده. تبین هذه الدراسه الاجتماعیات، والاخلاق، والحکم التی جمعت فی دیوانه القیم. عندما نراجع دیوانه نری انه ینشر فی الحقل الاجتماعی آراء حکمیه، ومواعظ اخلاقیه. وفی بعض الاحیان، یورد الشاعر توجی هاته وحکمه، ممزوجه بالوعظ والإرشاد. وقد جعل شوقی، الاخلاق مناره للدین، وهدیا للمومنین، وبها فوز الناس اجمعین.
    کلیدواژگان: شوقی، الشعر، الاخلاق، الاجتماع، الحکم، الاغراض
  • مهین حاجی زاده صفحات 55-84
    علم الاصوات علم جدید قدیم؛ جدید لانه واحد من فروع علم اللسانیات الذی لایعدو تاسیسه مطلع هذا القرن، علی ید اللغوی السویسری فردینان دوسوسور، وقدیم لانه واحد من العلوم التی تقوم عی ها کل لغه. ولما کان الامر کذلک، فقد عنی اصحاب کل لغه باصواتها منذ اقدم العصور، والعلماء المسلمون ایضا تنبهوا قدیما إلی قیمه الصوتیات الکبیره فی الدرس اللغوی، وبینهم علماء لغویون افذاذ، لایقلون اهمیه عما یعرف الغرب، وغیره الیوم من علماء، امثال سوسیر، وتشومسکی، ویاکوبسون، بل قدیفوقون هولاء فی میادین مختلفه، من البحث اللغوی العلمی، وفی طلیعتهم سیبویه الذی یعد الرائد الحقیقی فی الدراسات الصوتیه العربیه، واعماله فی هذا المجال هی الاساس لکل الاعمال الصوتیه من بعده.
    یحاول هذا المقال إلقاء شیء من الضوء، علی تفکیر سیبویه الصوتی، وعلی منهجه فی دراسه اصوات اللغه العربیه، وطریق تحلیلها، وإبراز الجوانب المشرقه فی دراساته، بالنظر إلی اهم النقاط التی ترسم إطار هذا التفکیر، وتبین حدوده، وابعاده من وجهه النظر الحدیثه، بقصد بیان موقع دراساته الصوتیه من الدراسات اللغویین الاجانب المحدثین عن طریق الربط، او المقارنه.
    کلیدواژگان: التراث الصوتی العربی، علم الاصوات، اللسانیات، سیبویه
  • بهروز حسن نژاد صفحات 85-92
    لاریب ان مولانا جلال الدین مفکر عظیم، وعارف کبیر، وشاعر شهیر فی العالم عامه، والحضاره الإسلامیه خاصه. والتحدث عن افکاره، والکتابه عن وجهات نظره حول الخالق، والإنسان، والمفاهیم البشریه، والعرفانیه، لیسا بهذه البساطه. والتوجهات البشریه، والإقبالات العامه لاتجاهاته الفکریه، والمعنویه فی انحاء العالم، تثبت لنا هذا الموضوع. والخطا کل الخطا ان ننظر إلی الإنسان نظرا إلی الشیء المستقل عما قبله، وعما بعده. ذلک الذی لا یتصل بشیء، مما حوله، لایتاثر مما سبقه، او احاط به، ذلک خطا لان الکائن المستقل هذا المستقل، لاعهد له فی العالم. لذلک مولانا کان متاثرا من عهده، وموثرا فیما بعده. وهذا التاثر، وذلک التاثیر بشکل عظیم، یعتبران إحدی العلائم، لکبار الرجال الفکریین.ولن ننسی بانه عاشق، او محب، فیصور الله ، عز وجل، کمعشوق. وهو یعتقد بان الإنسان، یقدر ان یتمسک ب الله ، ویصل إلیه، بذریعه الحب دائما. والحب هو اثمن المفاهیم، واسمن المضامین، واغناها، واکبرها عند عارفنا الکبیر، وهذا المقال یتحدث عنه.
    کلیدواژگان: الحب، الله، الحبیب، العارف
  • سیدسلیمان سادات اشکور صفحات 93-115
    کانت تهدف الکلاسیکیه فی اوروبا إلی إحیاء التراث الادبی الیونانی، واللاتینی فی القرن السادس عشر للمیلاد، بما کان فی ذلک التراث الادبی من العناصر الفنیه والإنسانیه. ولقد احدثت المدارس الادبیه المختلفه کمدرسه کلیمان مارو، لیون، وبعدهما مالیرب، تغییرات فی شکل القصیده ومضمونها. وفی اخریات القرن السابع عشر، بدا دعاه التجدد بالصراع مع ادباء تلک المدرسه، ونادوا بالتمرد عن القوالب القدیمه الجافه، والمعانی المتکرره، واعتقدوا برساله اخری للادب، والشعر. فشهد الادب العربی، صراعات کانت معظمها بالتبعیه عن الغرب. وحاولت الجمعیات الادبیه، والنقدیه مثل جماعه الدیوان، وآبولو، فی الشرق؛ والرابطه القلمیه، والعصبه الاندلسیه، فی الغرب، الوقوف امام مظاهر الکلاسیکیه فی نتاجات اصحابها، حتی یکون الادب، والشعر منبعثین عن الشخصیه المستقله، ویتسم الشعر بالوحده العضویه، والتجربه الشعریه والصوره الموحیه، وقد احدثت هذه الآراء، والصراعات الادبیه، والنقدیه تطورا عظیما فی نوعیه النظره إلی الشعر والادب، ونتجت عنها المدارس الادبیه المختلفه فی الادب العربی المعاصر، فتبلورت إرهاصات الشعر الحدیث، إثر تلک التطورات.
    کلیدواژگان: الکلاسیکیه، التجدید، الجمعیات الادبیه، الادب، النقد
  • پرستو قیاسوند، علی باقر طاهری نیا صفحات 117-132
    من المواصفات الفنیه، والجمالیه للقصص القرآنیه، ظاهره التکرار التی تدل بدورها علی خضوع الجانب الفنی للجانب الرسائلی. فهناک مشاهد من القصص القرآنیه، جاءت مکرره، ومنتشره فی السور القرآنیه، لکنه لایطلق علی ها عنوان التکرار بما تحمله الکلمه من معناها المالوف، إلا عن تسامح لغوی. تعتبر قصه موسی، وفرعون اکثر القصص القرآنیه تکرارا، والذی یجعله الباحثون من قبیل هذا التکرار، هو إما الإتیان بمختار من القصه تلائم المقتضی الخاص فی السوره، وإما الإتیان بقسم من القصه جاء مکررا فی اکثر من سوره. وکل من هذه المختارات المکرره تزید التصویر الفنی للسوره قوه، وتجسیما. تسعی هذه الورقه وراء مناقشه بلاغه التکرار فی قصه موسی وفرعون، الکشف عما یمتاز به القرآن الکریم من مواصفات تمیز القصص الإلهیه من القصص البشریه.
    کلیدواژگان: القرآن الکریم، القصه، التکرار، موسی وفرعون
  • علی گنجیان، خدیجه براتی کاشانی صفحات 133-147
    یعتبر محمد الماغوط احد اهم رواد قصیده النثر فی الوطن العربی، کتب الماغوط الخاطره، والقصیده النثریه؛ وکتب الروایه، والمسرحیه، وسیناریو المسلسل التلفزیونی، والفیلم السینمائی، وامتاز اسلوبه بالبساطه، والبراغماتیه، وبمیله إلی الحزن. حاول هذا المقال ان یلقی الضوء علی لغه محمد الماغوط الشعریه، من خلال دیوانه بدوی الاحمر.تعتبر سذاجه الالفاظ، والبعد عن تعقید الکلمات، إحدی میزات شعر الماغوط.کما ان هناک سمه اخری لاشعاره، وهی تکرار ضمیر (الانا) بوصفه احد السمات البارزه فی اسلوب الماغوط الشعری.کما ان هناک میزات اخری فی شعره، جدیره بالاهتمام بعد دراسه نماذج من اشعاره، وهی: استخدام النداء، والاستفهام.یلقی هذا المقال الضوء علی هذه الظواهر اللغویه لدی الشاعر العربی الکبیر محمد الماغوط.
    کلیدواژگان: الماغوط، اللغه، البساطه، التکرار، النداء، الاستفهام
  • مهدی ممتحن صفحات 149-167
    قال الله تعالی: C هوالذی جعل الشمس ضیاء والقمر نورا وقدره منازل لتعلموا عدد السنین والحساب B (یونس: 5) وقال الشاعر العربی:نزول کما زال اجدادنا ویبقی الزمان علی ما نری وقال الشاعر الفارسی حافظ الشیرازی:پنج روزی که در این مرحله مهلت داری خوش بیاسای زمانی که زمان این همه نیست فالزمن هو امتداد للحرکه، ولم یات بالجدید الغریب، ولا وجود له إلا ضمن النفس، وهو مده متصله ویعنی الاستمرار، ولیس هو الذی مضی، بل الذی یمضی، والمستقبل الذی لم یات، والحاضر ان لایتجزا، ولا وجود له إلا إذا کان فی النفس تاثر مستمر.حاول هذا المقال ان یبحث حول الزمن فی نظریات مختلفه، ومتنوعه، ثم الزمن، والتقویم، وعدد الایام، حسب نظریه العلماء، والفرس، والعرب، ومن ثم بینه فی القرآن، واوضحه الزمن فی الادب العربی، خصوصا الشعر الجاهلی، والعباسی، والحدیث.
    کلیدواژگان: القرآن الکریم، الادب العربی، الزمن، الدهر، الشعر، العلماء، السرمد، الشهر
  • نادر نظام طهرانی صفحات 169-175
    عاش عدی بن زید العبادی فی بلاط کسری ابرویز، والحیره فی عهد النعمان، وکان له فی حیاته جانبان: فقد عاش حیاه لهو، وعبث، وعاقر الخمره؛ کما کان سیاسیا، وادیبا شاعرا، اشتهر بخمریاته، وحکمه.وبلغ مکانه سامیه فی البلاطین، إلا ان موامرات الحساد، والاعداء ادت إلی الإیقاع به عند النعمان الذی حبسه ثم قتله، حیث ورد ذکر ذلک فی کثیر من المصادر، کالاغانی، ومعجم الادباء، والجمهره، والشعر والشعراء؛ ویعتبر من الشعراء الذین یمتازون بالرقه، رغم انه کان فی العصر الجاهلی.وله قصیده مستقله فی الحکمه تعتبر من عیون الشعر.
    کلیدواژگان: عدی، الخمره، الحکمه، کسری، النعمان
|
  • Seyed Ebrahim Arman, Zohre Banbi Pages 11-28
    Drama is an obvious cultural activity. This literary form is a means of solidarity between human beings and opens new horizons for dialogue among races, ethnicities and different colors in spite of different point of views, opinions and beliefs. Drama is proper for applying national themes and calling for freedom, rising against oppression and resistance.The present article surveys the works of one of the prominent pioneers of this literary form, Suleiman Al-Hozami from Kuwait, some of whose works are translated into English, Spanish and Persian.
    Keywords: Drama, character, theme, Freedom, Oppression
  • Sadegh Ebrahimi Kavari, Rahime Cholanian Pages 29-39
    One of the most important stages in the development of nations’ literature and language is the stage of systemization. No nation could step into this stage unless its literature and language has matured. Many scholars and literary men with different scientific status have mentioned his fact in their works. One of these scholars is Abdullah Ibn Muttaz. In the introduction to his book named “Kitab Al-Badii”, he states: “no onehas collected the new and wonderful figures of speech before me and no writer has taken the lead to write down on this subject”. His work has elements of innovation and modernity.
    Keywords: Innovation, Modernity, Art, Ibn Muttaz
  • Mohammad Ali Abol Hassani Pages 41-54
    Ahmad Shoghi known as Amir Al-Shoara, is one of the most famous contemporary poets of Arabic literature. His poetry never served himself or his personal life but was all the time for the sake of others. He never ignored the poetic motives; on the contrary, he studied them very deeply, although he was not a poet with a worldwide reputation, Shoghi was one of the famous poets of East and one of the greatest founders of the movement that promoted Arabic poetry magnificently. The present article studies some of his poems with social, ethical and wise themes.
    Keywords: Shoghi, poetry, ethics, Society, theme
  • Mahin Hajizadeh Pages 55-84
    Speakers of different languages have paid attention to the phonetics of their language since ancient times. Muslim scientists have also taken into consideration the value of phonological studies and among themthere are linguists who are not less important than any western ones like Saussure, Chomsky and Jacobson. Some of them are even counted more major than westerners; one of these Muslim scholars is Sibeveyh.He is considered a forerunner of Arabic phonological studies and his works are the basis of later studies in this field. The present article surveys his point of views and analyses.
    Keywords: Sibeveyh, linguistics, Phonology, Arabic
  • Behrouz Hassan Nejad Pages 85-92
    There is no doubt that Mowlana is one of the greatest scholars of the Islamic world and the most important concept of his intellectual structure is Love. Love in his opinion is the pillar of contemplation and cannot be described in words. The more he states about love the more light he sheds on it. The objective manifestation of love for him is Shams Tabrizi. He was the one who changed Mowlana from death to life, from tears into laughter.
    Keywords: Mowlana, Shams, God, Beloved, Lover
  • Seyed Soleyman Sadat Ashkoor Pages 93-115
    Classicism is the first literary school that emerged in Europe after the great scientific movement in the 16th century A.D. and tried to revive the old literature of Greece and Latin considering the technicaland humanistic themes in that era. Literary societies like Divan and Apolo in the east and the society of writers and Andolosian group in the west in opposition to the classicism of Baroodi, Shoughi, Manfalooti,and others to make literature and poetry independent, and relying on the internal coherence, experience, poetic image and nature centered. such views revolved the mentalities towards poetry and literature greatly that the emergence of literary schools like romanticism, symbolism, realism and the emergence of new poetry in all its types were of its results.
  • Parastoo Ghiyasvand, Ali Bagher Taheri Nia Pages 117-132
    Repetition figure of speech is one of the aesthetic and technical aspects of the Holy Quran. There are stories of Quran which are repeated in other Surahs. The Story of Moses & Pharaoh is one of the most frequent ones. This repetition occurs weather through bringing examples from the story which are in accordance with the situation or by quoting some parts of it. This repetition adds to the technical imagery of the Surah.The present article studies these repetitions.
    Keywords: Holy Quran, Stories, Moses, Pharaoh
  • Ali Ganjian, Khadijeh Barati Kashani Pages 133-147
    Muhammad Al-MaQut is considered as one of the most important pioneers of blank verse in Arab world. His literary works include different forms such as novel, drama, blank verse, movie script and diary. Simplicity, pragmatism and sadness are characteristics of his works. This article attempts to study the language used by Al-MaQut in “Badvi Al-Ahmar”. The simplicity of the terminology applied by Al-MaQut and avoiding difficult vocabulary is a characteristic of his poetry. Repetition of the pronoun “I” is another characteristic of his poetic language. Also is using vocative cases and interrogative forms.
    Keywords: Al, Maqut, Language, Simplicity, Vocative, Interrogative
  • Mehdi Momtahen Pages 149-167
    Allah the Exalted has stated in verse 5 of the Surah of Jonah: “It is He who made the sun radiance and the moon a light, and determined it by stations, that you might know the number of the years and the reckoning”. The Arab poet says: “just as our ancestors demised, we will too; and the time will undergo no change and will remain”. The present article studies the concept of time from different point of views. It considers the meaning of time, calendar, and number of days from the point of views of Iranian and Arabic scholars as well as in Quran and Arabic literature especially in dark ages, Abbasid contemporary era.
    Keywords: Holy Quran, Arabic literature, time
  • Nader Nezam Tehrani Pages 169-175
    Oday Ibn Zeid Ebadi lived during the reign of Khosro Parviz and was a contemporary of Naaman. He had a controversial life. On one hand he was living in pleasure & drinking and on the other hand he was a poet, a literary man and a politician. He is known for philosophical poetry. He reached high status in two imperial courts but conspiracies of envious enemies finally caused him imprisonment by Naaman. This event has been mentioned in many books such as Al-Aqani, Mojam al-Adebaa val-Jomherah and al-Sher val-Shoara. Although Oday lived in dark ages he was an affectionate and kind poet.
    Keywords: Oday, Philosophy, Khosro, Naaman