فهرست مطالب

فصلنامه حکمت معاصر
پیاپی 10 (زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/12/12
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدحسین زاده صفحات 1-19
    دیدگاه ملاصدرا درباره نحوه وجود معقولات ثانی فلسفی به صورت های مختلفی بیان و تفسیر شده است. از ظاهر عبارات ملاصدرا چنین برمی آید که معقولات ثانی فلسفی در خارج، مغایر با موصوف خود هستند. در تفسیرهایی که فیلسوفان نوصدرایی از دیدگاه ملاصدرا ارائه کرده اند، این تغایر به نحو صحیحی بیان نشده است. به اعتقاد نگارنده بیش تر اشتباهاتی که در تفسیر کلام ملاصدرا صورت گرفته از آن جا شروع شده که سعی شده است از عبارات او، قاعده ای کلی برای تمام معقولات ثانی فلسفی استخراج شود، در حالی که شواهد و قرائن متعدد گویای این مطلب هستند که او درصدد بیان چنین قاعده ای نبوده است.
    در این مقاله ابتدا به فضایی که دیدگاه ملاصدرا در آن شکل گرفته اشاره می شود و سپس تفسیر شهید مطهری، استاد جوادی، آملی، و استاد یزدان پناه از دیدگاه ملاصدرا بیان و نقد خواهد شد. در پایان با استفاده از عبارت های خود ملاصدرا، دیدگاه وی را درباره چگونگی تغایر معقولات ثانی فلسفی بیان خواهیم کرد
    کلیدواژگان: معقول ثانی فلسفی، وجود رابط، تغایر خارجی، صدرالمتالهین، عارض وجود، عارض ماهیت
  • منوچهر خادمی صفحات 21-51
    تقریر متداول و مرسوم از سخنان عرفا در خصوص مقام ذات حق تعالی، لابشرط مقسمی بودن آن است. اما در این مقاله با الهام از تقسیم بندی عمیق و جدیدی که مرحوم غروی اصفهانی از صرف حقیقت، ماهیت، و هویت ارائه داده است اعتبار دیگری که در آن نه لحاظ با غیر، که مفاد لابشرط مقسمی است درنظر گرفته می شود و نه عدم لحاظ با غیر را اثبات کرده و این اعتبار را مناسب ترین لحاظ برای ذات غیبی حق دانسته و به دنبال آن، اعتبار لابشرط مقسمی را مربوط به ذات حق در مقام ظهور و بروز در مجالی اسمائی و اعیانی و تجلی و تنزل و تعین در مواطن و مطالع کونی و خلقی می دانیم. این در حالی است که اعتبار مورد نظر ما، مربوط به لحاظ غیب الغیوب و ابطن کل الباطن و غیب مغیب و عنقای مغرب و کنز مخفی دانستن ذات حق است که بر طبق آن با فرایند ظهور و تجلی، تباین ذاتی داشته و هیچ گونه حضور و نزولی در محاضر ربوبی و حضرات وجودی نداشته، بلکه همچنان با وجود تعینات تفصیلی و تجلیات نامتناهی، در کمون صرف و بطون محض، مستقر و مستغرق بوده و جامع و شامل و هاضم ظهور اسم الظاهر مقید و بطون اسم الباطن مقید که از اسمای الهی هستند است. در ادامه شواهدی از عبارات عرفا در کتب عرفانی که به طرز بسیار لطیفی به اعتبار مورد نظر ما، اشاره ای داشته اند را ذکر کرده، در بخش نهایی، که مهم ترین بخش مقاله است، به لوازم دیدگاه مختار پرداخته شده و در پی آن، تمامی لوازم اعتبار لابشرط مقسمی ذات حق را ابطال و انکار کرده و مقابل آن ها را در مورد اعتبار مزبور، اثبات کردیم؛ لوازمی چون تحقق اجتماع و ارتفاع نقیضین در مرتبه غیب ذات، انکار تحقق اسما و صفات چه با حیثیت تقییدی اجمالی اندماجی و چه با حیثیت تقییدی تفصیلی شانی، تباین ذاتی داشتن با ظهور و تجلی در مرائی و مجالی، غیب مغیب و عنقای مغرب و کنز مخفی ماندن ذات، سلب اسناد وجود اطلاقی و عدم اطلاقی، مجهول مطلق ازل و ابد بودن ذات حق و مقام مسکوت عنها.
    کلیدواژگان: ذات، ظهور، بطون، لابشرط مقسمی، غیب مغیب، عنقای مغرب، اجتماع نقیضین
  • حسین شکرابی، علی شیخ الاسلامی، هادی وکیلی صفحات 53-68
    رواج عرفان ابن عربی در سرزمین های شرقی جهان اسلام، با ممالک عربی و غربی قابل مقایسه نیست. مخصوصا جوهر فکر او که اندیشه وحدت وجود و مبحث انسان کامل است را فقط اندیشه وران شرق مخصوصا ایرانیان شیعی به درستی توضیح داده اند. فیض کاشانی، متکلم و محدث شیعی، از بزرگانی است که با وجود نقدهای معدودی که بر محی الدین دارد، با پذیرش اصول عرفان وی، تبیین معارف شیعی را بر اساس آموزه های وی وجهه همت خود قرار داده است، نگرش های توحیدی و ولایی فیض که به شدت تحت تاثیر آموزه های نظری عرفان است و در تالیفات کلامی و حکمی او مانند اصول المعارف و کلمات مکنونه تبلور یافته، از مواردی است که در حد امکان، در این نوشتار بدان ها پرداخته شده است
    کلیدواژگان: عرفان نظری، ابن عربی، فیض کاشانی، وحدت وجود، توحید عرفانی، انسان کامل، ولایت شیعی
  • سیدمجید ظهیری، جهانگیر مسعودی صفحات 69-78
    مرتبه ذات الهی پیچیده ترین اعتبارات عرفانی است؛ مرتبه اطلاق مقسمی که حتی حمل واژه های مقام، مرتبه، اعتبار عرفانی، و اطلاق بر آن محل تردید است. درباره وجود لابشرط مقسمی دو اختلاف وجود دارد؛ یکی اختلاف میان فلاسفه و عرفا و دیگر اختلاف میان خود عرفا. اختلاف میان فلاسفه و عرفا در این است که این مرتبه صرفا از معقولات ثانیه فلسفی است و مابه ازای خارجی ندارد، چنان که فلاسفه معتقدند یا حقیقه الحقایق است، آن چنان که عرفا باور دارند. اختلاف میان عرفا نیز در تبیین «لا اسم و لا رسم له» و شرایط و لوازم حمل و سخن گفتن در این مقام است. برخی معتقدند هر حملی حتی حمل اطلاق، وجود، وحدت، وجوب، و بساطت بر این مقام نادرست است، چنان که سلب آن نیز نادرست است و درباره این مقام فقط سکوت سزاوار است. این گروه در این مقام سخنان به ظاهر تناقض آمیزی مطرح می کنند. برخی نیز معتقدند تعبیر «لا اسم و لا رسم له» به این معنا نیست که امکان اشاره به آن مقام با لفظی از الفاظ و اسمی از اسما انکار شده باشد بلکه فقط اگر حملی منجر به تعین در مقام ذات شود، نادرست خواهد بود. در این مقاله ضمن تحلیل آرای مختلف، به این نتیجه خواهیم رسید که حتی حمل برخی محمول ها همچون اطلاق مقسمی، وجوب، و وجود نیز منجر به تعین در مقام ذات می شود و با «لا اسم و لا رسم له»، به علت مشروط بودن انتزاع از حاق ذات به احاطه علمی و نیز مساوی بودن معقول ثانی با معلوم بودن و متعین و محدودبودن به حدود فهم، قابل جمع نخواهد بود. فرضیه پیشنهادی نویسندگان این است که دستگاه منطقی معرفت شناختی ارسطویی توان تبیین و توجیه حکم ناپذیری مقام ذات را ندارد، لکن این به معنای توجیه ناپذیری مطلق آن نیست و نمی توان از آن خردستیزی یافته های عارفان را نتیجه گرفت. همچنین عرفان هیچ الزامی برای کوتاه آمدن در برابر دستگاه منطقی معرفت شناختی ارسطویی ندارد و می تواند در تبیین و توجیه عقلانی منطقی نظریات خود، فارغ از این پارادایم، دستگاه های منطقی معرفت شناختی دیگر را نیز محک بزند
    کلیدواژگان: ذات، وجود، لابشرط مقسمی، اطلاق، دستگاه منطقی، معرفت شناختی ارسطویی
  • پریسا گودرزی صفحات 79-98
    قونوی در تفسیر سوره فاتحه، هلیت مطلق حق، را عبارت از اطلاق انبساطی وجود که عاری از هرگونه قید و ترکیب و کثرت است می داند. وجود حق از دیدگاه وی عبارت است از صرف وجود به طوری که نه کثرتی در آن اعتبار می شود و نه ترکیبی، نه صفتی و نه نعتی، نه اسمی و نه رسمی، نه نسبتی و نه حکمی، بلکه وجودش وجودی بحت است. فناری، شارح مفتاح، وجود بحت را به معنای وجود مطلق درنظر می گیرد یعنی وجودی که هیچ گونه قیدی در آن اعتبار نمی شود هرچند می توان آن را با قیود و بدون آن ها اخذ کرد. این وجود بحت همان وجود ماخوذ بلاشرط است نه وجودی که مقید به قید اطلاق شده باشد. قونوی برای اثبات این که واجب الوجود، همان وجود مطلق است، پنج برهان اقامه کرده و سپس به طرح شبهات و انتقاداتی دست زده که بر این براهین وارد ساخته اند. امام خمینی نیز در تعلیقات خود بر مصباح الانس، درصدد پاسخ به شبهات برآمده، جز براهین اول تا سوم با براهین دیگر مخالفت دارد و آن ها را اثبات کننده مدعا نمی داند و خطای آن ها را ناشی از خلط مفهوم با مصداق و حمل اولی با حمل شایع صناعی یا خلط مفهوم ذهنی با حقیقت خارجی یا خلط وجود مطلق با مطلق وجود می داند.
    کلیدواژگان: وجود مطلق، مطلق وجود، صرف الوجود، وجود بشرط لا، وجود لابشرط
  • زهرا محمدی محمدیه، عباس جوارشکیان صفحات 99-119
    مباحث مربوط به خلقت و ترتیب بندی موجودات، اصل خیر را در راس هرم هستی شناسی خود می نهد و سعی در توجیه ارجاع کثرات به وحدت متعالی دارد. از سوی دیگر ملاصدرا نیز بر مبنای اصول فلسفی و دینی خود با نگاهی وحدت محور با طرح نظریه بدوی خود یعنی (وحدت تشکیکی وجود) و نظریه نهایی خویش (وحدت شخصی وجود) به نحوی خاص می کوشد تا چگونگی ارجاع این کثرات به وحدت متعالی را مبین سازد.
    با وجود تفاوت هایی که در این زمینه در اندیشه این دو فیلسوف، بر اساس مبانی فلسفی متفاوت آن ها وجود دارد، هر دو، کثرات را به امری واحد ارجاع می دهند به نحوی که کثرات را بیش از سایه ای از وحدت متعالی نمی انگارند و در این رابطه چینش مورد نظر افلاطون از نظام هستی متناظر با نظریه بدوی ملاصدرا از هستی است
    کلیدواژگان: وجود، ایده، اصل خیر، خدا، ظهور، وحدت، کثرت
  • داود معماری صفحات 121-145
    وجهه عرفانی امام خمینی، تحت الشعاع وجهه سیاسی ممتاز و جایگاه فقهی برجسته ایشان، از نگاه اغلب مردم و گاه خواص و اهل معرفت مغفول مانده است. گرچه عرفان عملی و بعد معنوی، در سیره سراسر پرماجرای آن حضرت بر آحاد دلدادگانش نمایان بود، به عرفان نظری و علمی او، و مبانی و اصول آن کم تر پرداخته شده است و البته این به معنای انکار تلاش های درخور و نکته بینی های اندیشه ورانی چند در این حوزه خطیر نیست. از آن جا که چشمه های ناب عرفان در نگاه امام جز از بلندای کوهسار قرآن و عترت (ع) نمی جوشد، در این نوشتار با تورقی گذرا در آثار گوناگون ایشان به اهتمام وی به احادیث معصومین (ع) به منزله یکی از اصلی ترین مبانی عرفان الهی و اسلامی پرداخته و چگونگی روایت (نقل) و درایت (فهم) آن ها را در سخنان و آثار امام مورد بررسی قرار داده ایم
    کلیدواژگان: امام خمینی، احادیث عرفانی، روایت، درایت، مبانی و اصول
|
  • Mohammad Hosseinzadeh Pages 1-19
    The Mulla Sadra’s view on the existence of philosophical secondary intelligible has been interpreted and expressed diversely. What is easily understood from Sadra’s statements is that the external aspect of philosophical secondary intelligible is distinguished from its descried aspect. This discrepancy has not been truly stated by some Neo-Sadraian philosophers those who have interpreted Mulla Sadra’s viewpoint. I think the source of the most misconceptions of the interpretations is because that the interpreters try to derive from his speeches a general principle for the whole philosophical secondary intelligible، while there are many evidences which indicate that he was not intended to present such a generalized principle. In this article، at first، we refer to the space in which Mulla Sadra’s thought is constructed and then، review and evaluate Shahid Motahari، Maestro Javadi Amoli، and Maestro Yazdanpanah’s interpretation. Finally، through refer to the different words and interpretations of Mulla Sadra، we try to express the Mulla Sadra’s view about the differentiation of philosophical secondary intelligible
    Keywords: philosophical secondary intelligible, connective being, external differentiation, Mulla Sadra, accident occurring to existence, accident occurring to quiddity
  • Manouchehr Khademi Pages 21-51
    The absolutely unconditioned status is the usual reading of theosophists’ words regarding the essence of God. But in this article inspiring from a deep and novel division، offered by late Gharavy Isfahany، known as Kompany، regarding the mere truth، quiddity and identity، we will prove another consideration in which neither considering others، so the tenor of the absolutely unconditioned is taken، nor non-considering others is considered. Also we recognize the consideration، the most suitable attention to God’s furtive essence and in the wake of it we consider the absolutely unconditioned in connection with god’s essence in the level of appearance and divulgence in nominal، genuine، emersion، comedown، and creatures places and opening verses. On the other hand، the consideration is related to the attention to the most secretive of the secrets، and the most intrinsic conscience of every consciences and the invisible Maghib and Angha-e-Maghreb and knowing the God as the hidden treasure which is in inherent heterogeneity with the process of appearance and emersion and has no presence and descent in God and the existential Hadavat presences، rather it is deep-seated and steeped in the mere secret and mere consciences، with stairs extended and emerged infinitely. Also being comprehensive، it involves the appearance of restricted Esm-alzaher and consciences of restricted Esm-albaten which are from divine names. Also we present some theosophists’ statements from some theosophical books in which they tenderly have had hinted the consideration in question. At the final section، the most important section of this paper، I want to deal with the implications of my viewpoint. I disprove and deny the consequences of the absolutely unconditioned consideration of God، and demonstrate their opposites، regarding the aforesaid consideration، consequences like the realization of the collection and the disavow of the opposites in the stair of invisibility of essence، denying the realization of names and epithets، either with dissolved glancing limited mode or extended limited one، having inherent heterogeneity with appearance and emersion in mirrors and places of appearance، the Maghib invisibility، Angha-e-Moghrib، the essence remaining، hidden treasure، divesting aspiration of absolute and inapplicable being، eternity of absolute unknown of God’s essence and the stair left unsaid.
    Keywords: essence, appearance, consciences, absolute, divided, the Maghib invisibility, angha, e, moghrab, collection of opposites
  • Hosein Shekarabi, Ali Sheikholeslami, Hadi Vakili Pages 53-68
    Prevalence of Ibn Al-arabi’s gnostic teachings in the eastern lands of the Islamic world is not comparable to the Arab and West countries. In particular، the essence of his thoughts on being oneness and perfect man has been properly explained only by eastern thinkers، especially the Iranian Shi’ei. Feiz Kashani، a great Shi’ei theologian and Muhaddith، despite of some of his criticisms on Ibn Al-arabi’s ideas، accepts his principles of speculative Gnosticism، and explained Shi’ei thoughts based on his teachings. Feiz’s monotheistic attitudes and his other ideas، strongly influenced by Gnostic theoretical teachings and crystallized in his theological writings such as Principles of Knowledges (Osool Al-Maarif) and Hidden Words (Al-Kalimat Al-Maknoonah) have been discussed in this paper as far as possible
    Keywords: speculative Gnosticism, Ibn Arabi, Faiz Kashani, Oneness of being, Gnostic monotheism, perfect man
  • Seyed Majid Zahiri, Jahangir Masoudi Pages 69-78
    Divine essence is most complex gnostical considerations، an absolutely unconditioned status، which it is doubtful to ascribe event words like status، position، gnostical consideration، and also the very notion of applicability. There are two kinds of disagreements concerning absolutely unconditioned being، between philosophers and Gnostics on the one hand and among Gnostics themselves on the other hand. Philosophers think that this status is just secondary philosophical intelligible so has no external extension، but gnostics believe that the level is truth of all truths. The disagreement among gnostics is about the interpretation of this famous statement: ‘He has neither a designation nor a depiction’. Some believe that any attribution or ascription is wrong; we should just be silent about this level of being. On the contrary some argue that the statement doesn’t mean the impossibility of indication by names provided He don’t determined by the attributions. The writes’ suggestion is that the Aristotelian logico-epistemologicus system is unable to explain the non-attributability of divine essence. So since we have no commitment to preserve this system in any circumstances، if we want to justify our Gnostical opinions rationally we should try other logico-epistemologicus frameworks
    Keywords: essence, absolutely unconditioned being, application, Aristotelian logico, epistemologicus system
  • Parisa Goudarzi Pages 79-98
    Qûnawî in his interpretation of Sura Fatiha، maintains that the God’s absolute being is a developing absoluteness of His Being without Qualification and free from the shackles of the composition and plurality. In his view this being is a mere existence، not a plurality، not a hybrid، not adjective، not descriptive، no name، and no formal، no relation، no predication، it is just a pure existence. Fanaari، the commentator of Miftaah al-qaib، considers His existence as an absolute one without any valid adverbial، though it can be taken with or without constraints. However، the discussion is not unconditional although derived bound constraint is applied. Qûnawî provides five arguments to prove that the Necessary Being is the Absolute، and then discusses some doubts and criticisms which have been presented against the proofs. Imam Al-Khomeini in his commentating on Mesbah، seeks to answer the problems. He argue that except the first three arguments، the other arguments don’t establish the claim، so he rejects them and thinks that the main mistake and fault of the invalid arguments are the confusion between concept and extension، the primary essential predication and common technical predication، the conceptual meaning and external reality، and between absolute being and being as a being
  • Zahra Mohammadi Mohammadieh, Abbas Javareshkian Pages 99-119
    Plato on the basis of his unifier viewpoint offered the theory of Idea and other cosmological related to creation and the chain and arrangement of beings. He also placed the principal of Goodness in the climax of the pyramid of his ontology، and by which tried to refer the plurality of beings to oneness. On the other hand، Mulla Sadra by his philosophical and religious principals and on the basis on his unifier viewpoint offered his first ontological theory (i. e. Tashkiki unity of being) and the ultimate one (i. e. personal unity of being). As a result، he also tried to explain the quality of manifold beings by reference to oneness. Despite the thought differences of the two philosophers in the field which based is based on their philosophical foundations، both return manifold beings to unity، so that they regard manifold beings as shadows of a transcendent unity. Ontology in Plato''s thought corresponds with Mulla Sadra''s first theory (i. e. Tashkiki unity of being).
    Keywords: being, Idea, the principal of Goodness, God, appearance, unified, manifold
  • Davood Memari Pages 121-145
    Most of laymen، and sometimes specials and intellectuals have missed the sight of Imam Khomeini''s Gnostic aspect because of his significant political face and high rank of knowledge in Fiqh. Not to deny the deep discerning and hard efforts made by scholars in this critical field، but very little work is done on Imam Khomeini''s theoretical and practical Gnosticism and its basics and principles; though the Gnostic aspects of the both kinds was clear and discernible in his adventurous life for all those who admired him. Since in Imam Khomeini''s point of view those pure springs of Gnosticism can only come from the high mountains of Quran and Muslim hallows، in this research we briefly reviewe his interest toward adages of Muslim hallows as one of the main basics of Islamic Gnosticism and analyze the process of Narration (quoting) and Acknowledgement (understanding) in his spoken and written words
    Keywords: Imam Khomeini, Gnostic adages, narration, acknowledgement, basics, principles