فهرست مطالب

فصلنامه حکمت معاصر
پیاپی 12 (تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/05/28
  • تعداد عناوین: 6
|
  • اعظم اسلامی نشلجی، رضا اکبریان صفحات 1-19
    در این مقاله سعی بر آن است تا به مسئله سلوک عرفانی در تفکر فلسفی ملاصدرا و علامه طباطبایی بپردازیم. مهم ترین هدف پژوهش حاضر این است که نشان دهد که نوآوری های علامه طباطبایی در این مسئله، بر اساس مبانی نظری فلسفه او، چه بوده است. ملاصدرا اسفار اربعه خود را بر اساس آموزه های عرفانی ابن عربی، به خصوص سفرهای چهارگانه انسان برای سلوک در حقایق الهی تنظیم می کند و تلاش دارد تفسیری فلسفی از سلوک عرفانی انسان در مسیر الی الله ارائه کند. او مقصد سلوک عرفانی را رسیدن به ساحت وجود بر محور معرفت و حکمت نظری می داند و از قرب الهی نیز در همین پارادایم صحبت می کند ولی آن را متفرع بر حکمت نظری و مباحث وجودشناسی می داند. علامه طباطبایی با اثبات وحدت شخصی وجود به عنوان اولین مسئله فلسفی، با ظرافت تمام، طرح ملاصدرا از سلوک عرفانی را با توجه به مبانی خویش تغییر می دهد. در فلسفه او سلوک عرفانی جهت نزدیک شدن به واقعیت مطلق و رسیدن به قرب الهی بدون واسطه هایی که ملاصدرا مطرح می کند، محقق می شود
    کلیدواژگان: سلوک عرفانی، ملاصدرا، علامه طباطبایی
  • سید حسین حسینی صفحات 21-45
    ویژگی میان رشته ای بودن مطالعات «تمدن پژوهی»، دایره نگاه به مسائل این حوزه را از حصر در یک یا چند دسته تخصصی خاص بیرون کرده و در گستره وسیع تری قرار می دهد. این چالش به ویژه در تحلیل اصل مفهوم تمدن بیش از هر جای دیگر خود را نمایان می سازد، چراکه ما با واژه ای چندوجهی روبه رو هستیم که مفاهیم هم عرض دیگری را نیز در جنب خود قرار می دهد؛ مقوله های انسان، فرهنگ، جامعه، تاریخ، و دین، واژگان هم خانواده مفهوم تمدن به حساب آمده و حل گره فهم کرانه های ناپیدای این معنا، در گرو فهم پیکره این خانواده است. از سویی پیراستن حوزه مفهومی هر واژه و از سوی دیگر در هم تنیدن نظام واره آن ها با یک دیگر تا نسبت تاثیر هر کدام در دیگری آشکار شده و در نهایت به تعریف نظام مندی دست یابیم.
    در مقدمه، پس از اشاره به هدف مقاله در تعیین مولفه های مفهومی تمدن (به جای تعریف آن) به فرض های سه گانه «عدم تحقق تمدن اسلامی در دنیای معاصر» و «ضرورت ایجاد تمدن نوین اسلامی» و نیز «امکان تحقق تمدن نوین اسلامی» اشاره می شود و سپس در گام نخست و به جهت تحلیل روشمند مسئله، از مدل «مجموعه نگر» یاد می کنیم که مهم ترین ویژگی آن، نگاه به مفاهیم هم تراز به صورت سیستمی است و آن گاه با تحلیل نسبت مفهوم تمدن با چهار واژه دیگر به ارائه برداشتی جدید از تمدن دست خواهیم یافت. بیان امتیازات و مراحل پنج گانه مدل تحلیل، بخش دیگر مقاله را تشکیل می دهد و بر این پایه و با نظر به کاربرد واژه تمدن غربی در دنیای کنونی، نشان داده می شود که مدل مطرح با تحلیل مولفه های مورد نظر، علاوه بر رعایت اصل سازگاری درون منطقی، توان تحلیل وضعیت موجود تمدن غالب را نیز داراست و به همین سبب سخن از نمود یک تحلیل جامع می رود. در نهایت بر اساس مفهوم به دست آمده و با القای خصوصیت از معنای تمدن غربی، سعی در رونمایی مولفه های مفهومی تمدن خواهد داشت. بدین سان از مولفه های هشت گانه سخن به میان می آید: سیطره فراملی، اراده جمعی و انسانی؛ عنصر سرزمین و مهد؛ منحصرنبودن به مرزهای جغرافیایی؛ شمولیت در روابط انسانی؛ نفوذ و برتری طلبی؛ تعالی جویی؛ و تاثیر در تحولات تاریخی. دست آخر با تطبیق عناصر تحلیلی فوق، نیم نگاهی نیز به مفهوم تمدن اسلامی می اندازیم
    کلیدواژگان: تمدن پژوهی، تمدن اسلامی، مدل سیستمی، فرهنگ و تمدن
  • منوچهر خادمی صفحات 47-74
    چگونگی علم انسان به مراتب و منازل وجودی خویش و همچنین کیفیت و نحوه علم او به عالم واقع و خارج از حقیقت خود با تمام مواقف و مواطن وجودی آن و سرانجام تطابق و تناظر آن ها، از اهم و اخص مسائلی است که اذهان بسیاری از متفکرین معاصر و فلاسفه را به خود مشغول کرده و معرکه ای از آرا و اقوال متعدد و متنوعی را به دنبال خود، ایجاد کرده است. نگارنده در این نوشتار کوشیده است تا با اصول سامی و مبانی عالی حکمت متعالیه، همانند اصالت وجود و وحدت شخصی وجود و لوازم هر یک از آن ها، بر خلاف دیدگاه متداول و متعارف مطرح در محافل حکمی و فلسفی که رای نهایی و عرشی ملاصدرا خوانده شده، آن دیدگاه را رای میانی و نظر متوسط صدرا دانسته و در مقابل، با استناد و اتخاذ از همان آرا صدرالمتالهین و اجتهاد در آن ها، نهایت و غایت انظار صدرا را به برهان و عیان درآورد و آن این که حقیقت علم در نظر ملاصدرا، محصول اکتساب صور کمالی در متن حرکت جوهری نیست، بلکه مشهود انکشاف ذات در بطن حرکت سریانی است، یعنی ما در فرایند حرکت جوهری، دیگر با لبس بعد لبس از قوه به فعل، مواجه نیستیم، بلکه شاهد کشف بعد کشف و ظهور بعد ظهور و همچنین تفصیل بعد تفصیل هستیم. لذا حرکت را دیگر به معنای مشهور و معروف، خروج تدریجی شیء از قوه به فعل ندانسته و همچنین اصل انشا در حکمت متعالیه را حاکم بر ایجاد صور کمالی و جعل آن ها برای نفس نیز ندانسته بلکه آن را ناظر بر اظهار صور وحدانی و اجمالی به باطن و کامن رفته در صقع ذات غیب مغیب نفس و انکشاف تفصیلی و انتشای تکثیری و ظهور آن ها در پرده برداری از نهان نهاد ذات نفس می دانیم و در آخر نیز، نتایج و لوازم مهم نظریه انکشاف، بیان و مبین شده است
    کلیدواژگان: نظریه انکشاف، علم، اصالت وجود، وحدت شخصی وجود، اجمال و تفصیل، ظهور و بطون، صدرالمتالهین
  • مهدی زمانی صفحات 75-88
    ازلیت خداوند پرداخته می شود. در فلسفه دین معاصر، دیدگاه های گوناگون درباره ازلیت خداوند، در سه تفسیر 1. فرازمانی استمراری، 2. فرازمانی غیر استمراری، و 3. زمانی گرایی خلاصه شده است. با بررسی آثار ملاصدرا به سه تفسیر از ازلیت الهی دست می یابیم که از آن ها به 1. فرازمانی غیر استمراری، 2. احاطه بر همه زمان ها، و 3. فرازمانی استمراری تعبیر می کنیم. این سه تفسیر در آثار او بیش تر با تعبیرات ازلیت، اولیت، و سرمدیت بیان می شود که بر اساس شیوه خاص حکمت صدرایی در کنار یک دیگر قرار می گیرند و با هم قابل جمع هستند. بدین سان در ازلیت (تفسیر فرازمانی غیر استمراری) بر تنزیه خداوند از محدودیت تاکید می شود؛ که نمونه ای از صفات سلبی یا جلال است. در اولیت به احاطه خداوند بر زمان و موجودات زمانمند تکیه می شود؛ که نمونه ای از صفات جمال یا فعل است. سرانجام با سرمدیت (تصور فرازمانی استمراری) تلاش می شود که دو تصور استمرار و گستردگی وجود خداوند با تعالی و برتری ذات او از زمان جمع شود. نتیجه آن که دیدگاه ملاصدرا درباره ازلیت الهی در عین توصیفات متفاوت، جامعیت، سازگاری درونی، و نیز قوام و استحکامی را که یک نظریه جامع لازم است داشته باشد دارد.
    کلیدواژگان: ازلیت، سرمدیت، اولیت، حکمت متعالیه، ملاصدرا
  • سعید مقدس صفحات 89-112
    این پرسش به دو دسته تقسیم می شوند؛ گروهی به سازگاری این دو باور دارند و دسته ای دیگر مختاربودن خدا را با وجوب اراده و فعل وی ناسازگار می دانند. سازگارگرایان با دو رویکرد کلی به دفاع از موضع خود می پردازند: در رویکرد نخست، پنج توجیه ارائه می دهند تا نشان دهند که واجب الاراده و واجب الفعل بودن خداوند، منافاتی با اختیار وی ندارد؛ در رویکرد دوم مدعی اند که قائل شدن به دیدگاه طرف مقابل، نتیجه نادرست راه یابی امکان به ذات واجب تعالی را به بار می آورد و رهایی از این نتیجه نادرست، ممکن نیست؛ مگر این که تفسیر سازگارگرایانه از اختیار باری پذیرفته شود. این دو رویکرد سازگارگرایانه از سوی برخی ناسازگارگرایان معاصر نقد شده است. در این مقاله پس از تبیین دیدگاه های سازگارگرایانه، به بررسی نقدهای وارد بر آن پرداخته ایم.
    کلیدواژگان: واجب الاراده، واجب المشیه، اضطرار، جبر درونی، دواعی عین ذات، فاعل بالتجلی
  • هادی وکیلی، پدرام پورمهران صفحات 113-129
    یگانه انگاشتن خدا و جهان در بنیاد اندیشه ابن عربی و اسپینوزا قرار دارد. ابن عربی با رویکردی عرفانی بدان می پردازد و نظریه وحدت وجود را مطرح می کند که طبق آن یگانه وجود حقیقی خداوند است و جهان چیزی جز تجلیات، اطوار، و شئون ذات حق تعالی نیست. اسپینوزا با رویکردی عقل گرایانه و فلسفی، به تحلیل نظریه وحدت جوهر می پردازد و بر این نظر است که خدا یگانه جوهر هستی است و جهان چیزی جز حالات برآمده از صفات او نیست. این جستار، پیرامون یگانه انگاری خدا و جهان، به بررسی و تحلیل مسائلی چون صفات خدا، مراتب هستی، و ضرورت فراگیر آن در اندیشه ابن عربی و اسپینوزا می پردازد تا پیامدهای فلسفی آن را نشان دهد.
    کلیدواژگان: یگانه انگاری، وجود، جوهر، صفات، ضرورت، ابن عربی، اسپینوزا
|
  • Azam Eslami Nashalji, Reza Akbarian Pages 1-19
    In this article، the author tries to discuss ‘mystical wayfaring’ in Mulla Sadra and Allamah Tabataba’i’s thoughts. The main objective of the present study is to outline the Allamah’s innovations in the issue، on the basis of the theoretical grounds of his philosophy. Mulla Sadra arranges his al-Asfar al-Arba‘ah (Four Intellectual Journeys) in line with mystical teachings of Ibn ‘Arabi and in particular man’s four journeys for wayfaring in Divine truths. He tries to provide a philosophical interpretation of man’s mystical wayfaring in his path towards Allah. He believes that the end of mystical wayfaring is to come to the sphere of existence on the basis of knowledge and theoretical hikmah; and speaks of Divine proximity within this very paradigm، though he considers it as something marginal to theoretical hikmah and ontological issues. Proving personal unity of existence، based on his own principles، Allamah Tabataba’i، delicately، changes Mulla Sadra’s plan; in his philosophy، mystical wayfaring is realized to approach to the absolute reality and Divine proximity، without intermediates mentioned by Mulla Sadra
    Keywords: mystical wayfaring, Mulla Sadra, Allamah Tabatabai
  • Sayyed Hossein Hosseini Pages 21-45
    Interdisciplinary nature of ‘researching civilization’ studies expands the domain of its issues from some certain specialized categories to a wider range. This challenge appears especially in the analyzing the concept of civilization more than anywhere else; because here we deal with a multidimensional word which carries another parallel concepts along with. Concepts like human، culture، society، history، religion، are considered as synonyms of the concept of civilization. So solving the problem of understanding the unreachable sides of the meaning of the word depends on the understanding the whole body of the synonymous words; on the one hand the conceptual realm of each word should be trimmed and on the other their pseudo-systems should be convoluted in order to we could reveal their relative impact on each other and achieve a systematic definition for the word. In the introduction، after pointing out the paper''s aims in determining the conceptual components of civilization (rather than defining it)، we will mention tripod assumptions of ‘non-realization of Islamic civilization in the modern world’ ‘necessity of establishing a modern Islamic civilization’ and ‘the possibility of such a civilization’. Then as a first step towards a systematic analysis of the problem، we talk about the ‘set-oriented’ model which looks systematically at par implications، and then by analyzing the relation between the civilization concept and four other terms we will provide a new interpretation of civilization. The privileges and five stages of the analysis، will constitute the next part of the paper، according to which and regarding the application of ‘Western Civilization’ in the world today، it is shown that the proposed model self-consistently is capable to analyze the current situation of the dominant civilization too، and that is why the paper talks about the appearance of a comprehensive analysis. Finally، based on the achieved concept and infused quality of the western civilization، this paper will try to reveal conceptual components of civilization. We will talk about the eight components: transnational dominance; collective and human will; ‘land and cradle’ element; geographic boundaries non-limitation; human relationships inclusion; influence and supremacy; seeking excellence، and the impact on historical developments. Finally through comparing the elements of the mentioned analysis، we will have a quick look on Islamic civilization concept.
    Keywords: researching civilization, Islamic civilization, systematic mode, culture, civilization
  • Manouchehr Khademi Pages 47-74
    The human knowledge from the different levels of its being and achieving knowledge from outside world، and the correspondence between human science and world، are among most important issues that have preoccupied the mind of many contemporary thinkers and epistemologists. The author of this paper has tried، based on the principles of Transcendental Theosophy such as Asalat al-wujud، Wahdat al-wujud، and their implications، to show that contrary to what is called Mullasadra’s epistemology (his views on the nature of science and discovery) and regarded as Mullasadra’s ultimate believe، in philosophical circles، the theory is not the Mullasadra’s final position. I، based on my study and contemplation on his ideas want to prove that the Mullasarda doesn’t believe that science is produced by the perfect forms acquisition through Trans-Substantial Motion، rather the essence of discovery is achieved in the process of Trans-Substantial Motion
    Keywords: Discovery theory, knowledge, Asalat al wujud, Wahdat al wujud, synopsis, detail, appearance, consciences, Mullasadra
  • Mehdi Zamani Pages 75-88
    In this article، through a descriptive-analytical method، the viewpoint of Mulla Sadra، the founder of transcendent wisdom، on God’s eternity، has been explained and studied. In the contemporary philosophy of religion، different views of God’s eternity have been reduced to three explanatory categories، including: 1. timeless perpetual; 2. timeless impermanent; and 3. Temporalism. Based on Mulla Sadra''s works، we come to three interpretations of God''s eternity which can be construed as 1. Timeless impermanent; 2. Supremacy over all time; and 3. Timeless perpetual. In Mulla Sadra''s works these three interpretations are construed mainly as eternity، preponderance، and infinity which، according to the Sadra''s wisdom، can coexist side by side or can be conflated into one. Accordingly، in eternity (timeless impermanent interpretation)، the emphasis is on absolving God from every limitation which is one of the God’s negative attributes or glory. In preponderance، the God''s supremacy or ascendancy over time and over all temporal creatures is concerned which is one of the attributes of Divine Beauty or Divine act. And finally، by infinity (timeless perpetual percept)، attempt is made to conflate the perpetuity and dignity of God''s entity with the transcendence and supremacy of His essence over time. The conclusion is that Mulla Sadra''s views on God''s eternity، despite the different descriptions، enjoy comprehensiveness، internal consistency، truth، and strength required for an all-inclusive theory.
    Keywords: eternity, Mulla Sadra, transcendent wisdom, timeless
  • Saeed Moghadas Pages 89-112
    Are ‘Divine freedom’ and ‘necessity of His will and action’ compatible? There are two different answers to this theological question: compatibilism، which confirms the compatibility of these doctrines، and incompatibilism، which claims that those beliefs are incompatible. Compatibilists advocate their position through two distinct approaches; the first approach presents five reasons that why necessity of divine will and action are consistent with His freedom، while the second، without arguing directly، claims that incompatibilism implies attribution of contingency to God، so accepting compatibilism is the only way to avoid such a false consequence. These two approaches، however، have not been immune from the criticisms of contemporary incompatibilists. In this article I want to explain compatibilist views and review their contemporary criticisms.
    Keywords: necessarily willing, necessarily provident, coercion, inner determination, impulses identical to essence, agent, by, self, manifestation
  • Hadi Vakili, Pedram Pourmehran Pages 113-129
    The Unity of God and Universe is the basis of Ibn-al Arabi and Spinoza''s thought. Ibn-al Arabi explains it through a mystical approach; based on his theory of existential unity God is unique real existence and the universe is his light. Spinoza analysis the theory of substantial unity by a rational and philosophical approach; he believes that God is one substance and the universe is the modes which has arisen from his attributes. In order to outline the philosophical implications of Unitarianism، this paper reviews and analyzes the issues like God''s attributes; the orders and levels of his being; and his global necessity، on the basis of unity of God and Universe.