فهرست مطالب

فصلنامه حکمت معاصر
پیاپی 15 (بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/03/19
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهدی اسدی صفحات 1-23
    این نوشتار به گزارش و بررسی یکی از مهم ترین دیدگاه ها در رد وجود محمولی، یعنی بحث اشاره پذیری/ اشاره ناپذیری، می پردازد. همچنین نشان می دهد اغلب ادعاهای زیر از قوت چندانی برخوردار نیستند: 1. وجود مطلقا محمول نیست؛ 2. وجود محمول منطقی نیست؛ و حتی، از جهاتی، این ادعای معتدل تر که می گوید: 3. گرچه وجود به صورت موضوع محمولی محمول منطقی نیست، می توان آن را محمول منطقی به شمار آورد. برای این منظور دیدگاه برگزیده به کمک تساوی وجود و اشاره پذیری، تحلیلی از وجود محمولی در فلسفه اسلامی ارائه می کند و نشان می دهد در دو بحث نخست دیدگاه مطرح در فلسفه و منطق دوره اسلامی قابل دفاع و تقویت است و در بحث سوم نیز دیدگاه های رقیب در تحلیل منطقی، بر فلسفه و منطق دوره اسلامی ترجیحی ندارند. همچنین، این جستار، با اصلاح مبنای فلسفه اسلامی، اشاره پذیری معدوم به اشاره عقلی تبعی و غیر مستقیم را می پذیرد.
    کلیدواژگان: وجود محمولی، اشاره پذیری، اشاره ناپذیری، اشاره تبعی، موضوع، محمولی، محمول منطقی
  • محمدهادی توکلی صفحات 25-39
    قدمت نظریه اتحاد عاقل و معقول به یونان باز می گردد و در آثار ارسطو و شاگردانش و نیز نو افلاطونیان به روشنی از آن یاد شده است، اما صدرالمتالهین این بحث را به کمال شکوفایی خود رساند؛ وی در اثبات اتحاد عاقل و معقول از دو برهان مدد می گیرد: در یکی از تحلیل وجود معلوم و در دیگری از طریق تحلیل وجود عالم سعی می کند مطلوب خویش را اثبات کند، که اولی به برهان تضایف و دومی به برهان نور و ظلمت نام گذاری شده اند.
    استاد مصباح در برخی از آثار فلسفی خود نقدهای دقیقی بر این دو برهان وارد کرده اند که هرچند به تقریر صحیحی از برهان کمک می کنند، به نظر می رسد هیچ کدام از آن ها وارد نباشد.
    کلیدواژگان: اتحاد عاقل و معقول، موجود مجرد مثالی، موجود مجرد عقلی، علم حصولی، علم حضوری، برهان تضایف، تقابل تضایف
  • فروغ سادات رحیم پور، فاطمه زارع صفحات 41-65
    وقوع خطا در ادراک حسی، به کرات برای همگان رخ می دهد و رمز گشایی از کیفیت و منشا وقوع آن می تواند در بسیاری از مسائل معرفت شناسی موثر باشد. با مراجعه به آثار فلاسفه ای هم چون خواجه نصیر الدین طوسی و علامه طباطبایی روشن می شود که هر دو فیلسوف معتقدند ادراک حسی حاصل تاثیر امر محسوس در اندام قوه حسی است. به گفته خواجه و همچنین علامه، خطای در احساس امکان پذیر نیست بلکه منشا وقوع خطا در ادراکات حسی را باید در تطبیق دادن محسوس با واقعیت خارجی جست وجو کرد که این امر در اصل از شئون عقل به شمار می رود، منتهی ادراک حسی از شرایط حصول حکم عقلی است. از نظر علامه، ادراکات حسی به علم حضوری برمی گردد و این، می تواند تاکیدی بر خطاناپذیری ادراک حسی باشد، ولی تصریحی در این مورد در آثار خواجه دیده نمی شود.
    کلیدواژگان: خطا، ادراک حسی، خواجه نصیرالدین طوسی، علامه طباطبایی
  • محمدکاظم علمی سولا، سیده اکرم برکاتی صفحات 67-94
    پژوهش حاضر، به بررسی دیدگاه های ریکور و ملاصدرا در مبحث خیال و نقش موثر تخیل به ویژه در حوزه معرفت می پردازد. گرچه مبادی دو فیلسوف در این باره متفاوت است، در حوزه های خاصی شباهت های قابل توجهی در اندیشه های این دو ظاهر می شود. ریکور که یکی از فیلسوفان معاصر حوزه هرمنوتیک است از مباحثی نظیر نشانه شناسی، زبان شناسی، ساختارگرایی، و معرفت شناسی رایج در فلسفه تحلیلی، برای غنی ساختن هرمنوتیک استفاده بسیار کرده است. بدین سبب، مسئله زبان در اندیشه وی نقشی محوری دارد. تفاوت مبنایی اندیشه ریکور با ملاصدرا در مبحث تخیل، به این جهت است که در اندیشه ریکور، «زبان»، مبنای تبیین تخیل است. وی نقش تخیل در شناخت را از طریق زبان توضیح می دهد. اما ملاصدرا عمل تخیل در ایجاد معرفت را عمل قوه ای از قوای نفس می داند و مستقیما به زبان نمی پردازد. اما به رغم این تفاوت مبنایی، هر دو فیلسوف تخیل را واسطه ای میان جهان اعیان و دنیای درون ذهن، می دانند و هر دو، این امکان را با مفهوم اجتماع دو امر متباین توضیح می دهند.
    کلیدواژگان: تخیل، استعاره، خلق، معرفت، فعل انسانی، ریکور، ملاصدرا
  • سالار منافی اناری، عصمت شاهمرادی صفحات 95-105
    این پژوهش با تمسک به نظریه حرکت جوهری ملاصدرا، به سیر در لایه های معنایی متن، و بررسی چند معنایی و ابهام واژگانی، و ساختاری آن می پردازد و با تعریف جوهر و حقیقت متن، در جست وجوی پاسخ به این پرسش است که آیا در فرایند ترجمه، متن مبدا، حقیقتی متکثر بالذات، در سیلان، نسبی، و دسترسی ناپذیر دارد یا علی رغم شخصی بودن فهم، حقیقتی واحد و جوهری چندلایه دارد. در این تحقیق با تمرکز بر نظریه حرکت جوهری، تفاوت میان این دو رویکرد، ما را به رویکرد سومی می رساند که امکان توضیح چندمعنایی و ابهام ساختاری و واژگانی متن و درنتیجه تنوع محصول ترجمه از یک متن واحد را فراهم می کند.
    کلیدواژگان: حرکت، جوهر، تشکیک، قوه، فعل، هرمنوتیک
  • هادی وکیلی، سیده زهره سیدفاطمی صفحات 107-117
    اسما و صفات الهی، و مظاهر آن در سه بعد معناشناختی، وجودشناختی، و انسان شناختی، یکی از مهم ترین مباحث عرفان نظری است. در آیات قرآن و روایات نیز از اسما و صفات الهی به عنوان روش تشبیهی تنزیهی شناخت حضرت باری تعالی یاد شده است و پژوهش گران همواره تلاش کرده اند رابطه و نسبت میان ذات و اسما و صفات الهی را تبیین کنند. در این ره گذر آیه «لیس کمثله شیء» از محکمات قرآنی به اسمی از اسمای قدوسی و سلبی اشاره مستقیم دارد. لذا وجوه مختلفی درباره حرف «ک» درنظر گرفته شده است. از این آیه به روشنی دو تعبیر قابل استنباط است؛ این که حضرت رسول گرامی (ص) مظهر این اسم شریف است و دیگر این که به لحاظ فنی وجود «مثل» نیز بر حقیقت محمدیه و شخص حضرت رسول گرامی (ص) دلالت می کند، زیرا قبل از آن سخن از زوجیت به میان آمده است و کان خداوند می خواهد همان طور که زوجیت را برای همه چیز اثبات می کند از حقیقت محمدیه و شخص حضرت رسول (ص) زوجیت را منتفی بداند.
    کلیدواژگان: لیس کمثله شیء، مثله، ک زائده، حقیقت محمدیه، اسما و صفات الهی
|
  • Mahdi Assadi Pages 1-23
    This essay critically studies one of the important criticisms of the existence predicate، i. e. the referentiality/ non–referentiality proof. Also، it wants to show some of the weaknesses of the following views: (1) existence by no means is a predicate; (2) existence is not a logical predicate; and even، from some aspects، the more acceptable view that says that; (3) although existence by no means is a logical predicate in a subject–predicate way، it is a logical predicate in a non–subject–predicate way. Thus، the paper by means of the equivalence of referentiality and existence offers a strengthened version of existence predicate in Muslim philosophy and logic، and shows that in (1) and (2) Muslim philosophy and logic is defensible and in (3) the current views are not preferable to Muslim philosophy and logic. Again، by reconstructing the foundations of Muslim philosophy and logic it accepts the rational referentiality of nonbeing in an indirect way.
    Keywords: existence predicate, referentiality, non–referentiality, indirect referentiality, subject–predicate, logical predicate
  • Mohammad Hadi Tavakoli Pages 25-39
    The problem of the unification of the intellect and intelligible can be found in the philosophies of Plato and Aristotle. Indeed, it has been explained more clearly in Plotinus’ philosophy and the Neo-Platonic School and its followers. This problem has also been tackled by the thinkers of the Islamic world however it reached its culmination in the Transcendent Philosophy. To prove the unification of the intellect and the intelligible, Mulla Sadra adduced two proofs, the ‘Argument of correlation’ and the ‘argument of light and obscurity’, which in the first one, he analyzes intellect existence and in the second analyzes intelligible existence. Misbah Yazdi in some of his philosophical books criticizes the mentioned proofs. In this article, after stating each of his refutals, I will evalute and cosequentley reject them.
    Keywords: unification of the intellect, intelligible, Non, material substance, conceptual knowledge, immediate knowledge, argument of Correlation, argument of light, obscurity
  • Forough Rahimpour, Fatemeh Zareh Pages 41-65
    Error occurs frequently in everyone's sensory perceptions, and decoding the error quality and origin could influence many issues in epistemology. Reading the works Allameh Tabatabaei and Khajeh Nasir al-Din Tusi, one finds out that both philosophers believe that sensory perception is the effect of sensible on the sensory organ. In Khajeh and Allama's words, error in sensation is impossible. The origin of sensory perceptions errors has to be traced back to the correspondence of sensible with external reality which is itself a task fulfilled by human reason, though according to Khajeh and Allameh, sensory perception is among the conditions of rational judgment. Sensory perceptions, Allameh argues, have to be traced back to presential knowledge and this is an indication of their essential infallibility. However there is no sign of this view in Khajeh's works.
    Keywords: Error, Sensory Perception, Khajeh Nasir al Din Tusi, Allameh Tabatabaei
  • Mohammad Kazem Elmi Sola, Seyyede Akram Barakati Pages 67-94
    The present article studies Paul Ricoeur and Mulla Sadra's views on imagination, particularly its influential role in knowledge. Though their philosophies differ in principle, they share certain ideas in common. Ricoeur, contemporary philosopher and hermeneut, utilizes semiotics, linguistics, structuralism, and so on, to enrich hermeneutics. Language, thus, gets a central role in his philosophy. The basic difference of Ricoeur’s idea on imagination which distinguishes him from Mulla Sadra is that ‘language’ is used as a basis to explain imagination; he explains the role of imagination in knowledge through language. But Mulla Sadra does not directly deals with language, but considers act of imagination in constituting knowledge as an act of certain faculty of the soul. But in spite of this basic difference, both philosophers consider imagination as a mediator between external world and internal world of the mind and both explain this possibility by the notion of integration of two different issues.
    Keywords: Imagination, metaphor, Production, Epistemology, Human Action, Ricoeur, Mulla Sadra
  • Salar Manafi, Anari, Esmat Shahmoradi Pages 95-105
    This study aims to examine the applicability of Mulla Sadra’s theory of Substantial Motion in translation. To begin with, it starts with the concept of motion as the move from a state of potency into act and investigates time and motion in the tripartite categories of text, translator, and the process of translation. With a view to the theory of Substantial Motion, this study offers a definition for the source text which involves the concepts of ‘essence’, ‘substance’, and ‘motion’, by which it explores the semantics of the source text and its ontological levels and investigates the very concepts of polysemy, homonymy, and plurality of meanings and multiplicity of translations. In pursuit of meaning and gradation of the substance of the source text, it also explores the intellectual and cognitive motion in the mind of the translator, and borrowing Sadra’s methodology finds translation as a permanent process of evolution in which every translation is in a state of flux awaiting retranslation.
    Keywords: Mulla Sadra, substantial motion, gradation, translation, polysemy
  • Hadi Vakili, Seyyed Zohreh Seyyed Fatemi Pages 107-117
    God’s Names and his attributes and their appearances in the semantic, ontological and anthropological dimensions are one of the most important issues in Islamic mysticism. In the Quran and Islamic tradition, the names and attributes of God are used as an immanent and transcendent way of recognizing the transcendence of time, and researchers have tried to understand and explain the relationship between the divine nature, and his names and traits. In this way, the Quran’s verse of ‘There is nothing like God’ considers Mohammad as one of His holy names which nothing can be found like him. The word ‘like’ have been considered in the verse, presumes that the Holy Prophet, peace upon him, is like Him and nothing can be like him as well.
    Keywords: negation of likeness, God's Names, attributes, Immanence, Transcendance