فهرست مطالب

فصلنامه حکمت معاصر
پیاپی 9 (پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/10/30
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید محمدرضا امیری طهرانی، عماد افروغ صفحات 1-22
    تحمل بار مفاهیم اقتصاد اسلامی صدر از نظر روش شناختی ارزیابی کنیم. بدین منظور ابتدا امکان پذیری این کار را بررسی، و نظریه اقتصاد اسلامی صدر را به اجمال معرفی خواهیم کرد. آن گاه بر اساس واقع گرایی انتقادی، نظریه های «توزیع پیش از تولید»، «توزیع پس از تولید» و «عدالت اجتماعی» صدر را از نظر روش شناختی نقد و بررسی خواهیم کرد. در این نقد به ویژه از مفاهیم ابتنا، علیت رو به پایین، قصدمندی انسان، ساختار و عاملیت استفاده می شود
    کلیدواژگان: اقتصاد اسلامی، واقع گرایی انتقادی، روش شناسی، سید محمدباقر صدر، بسکار
  • محمدهادی توکلی، محمد سعیدی مهر صفحات 23-39
    برهان تضایف یکی از مهم ترین براهینی است که ملاصدرا برای اثبات اتحاد میان عاقل و معقول اقامه کرده است. این برهان پس از ملاصدرا مورد مناقشه فراوانی قرار گرفت؛ برخی از حکما آن را پذیرفتند و برخی دیگر به چالش کشیدند. مرحوم علامه طباطبایی از آن دسته حکمایی است که برهان مذکور را تام ندانسته و بر آن اشکالات متعددی وارد کرده است و خود در بدایه الحکمه و نیز نهایه الحکمه برای اثبات اتحاد عاقل و معقول راه دیگری را در پیش می گیرد. اما به نظر می رسد که هیچ یک از اشکالات علامه بر این برهان وارد نیستند
    کلیدواژگان: اتحاد عاقل و معقول، موجود مجرد مثالی، موجود مجرد عقلی، علم حصولی، علم حضوری، برهان تضایف، تقابل تضایف
  • سید حسین حسینی صفحات 41-60
    این مقاله به بررسی ارتباط و نسبت بحران زیست محیطی جهان معاصر با مبانی فلسفی آن می پردازد تا از این طریق راهی به سوی طرح دیدگاه های دینی در مسئله بگشاید. بحران جهانی موجود را جدای از ریشه های زیست شناسی و تجربی آن و آن چه در حوزه علوم طبیعی و زیستی و تکنولوژی مطرح می شود می توان با ریشه ها و علل عمیق تری نیز پیوند زد و آن، تحلیل مسئله از زاویه مبانی و رویکردهای فلسفی است. مقاله حاضر از این منظر به تحلیل موضوع پرداخته تا درنهایت نتیجه گیرد که یکی از راه های برون رفت از بحران، تحول مبنایی در ساختار علوم معاصر است.
    بدین سان پس از ارائه مقدمه ای کوتاه در طرح مسئله، از حکومت نگاه اومانیستی در عصر جدید و ارتباط این مبنای فلسفی با نقش علوم و تکنولوژی جهان غرب سخن گفته و نتیجه می گیرد که تغییر و تحول در حوزه «فلسفه»، «علم»، و «فناوری» بی ارتباط با یک دیگر نیستند و سپس در پایان به چند راه حل علمی و کاربردی نیز اشاره دارد.
    هدف نهایی مقاله، طرح راه حل برای چاره جویی بحران زیست محیطی جهان معاصر با ضرورت تحول در حوزه علوم و ضرورت تولید علم دینی است تا راه برای فرار از بحران های ساخته و پرداخته مبانی فلسفی مادی گرایانه فراهم شود
    کلیدواژگان: بحران محیط زیست، اومانیسم، فلسفه تکنولوژی، علم و فلسفه، علم دینی
  • امیرحسن زادیوسفی، داود حسینی صفحات 61-80
    در میان فلاسفه اسلامی معاصر، محمد تقی مصباح یزدی در باب تعریف قضایای تحلیلی نظریه پردازی کرده است. مقاله حاضر که پژوهشی است پیرامون نظریه وی در باب تعریف قضایای تحلیلی، از دو بخش تشکیل می شود؛ در بخش اول ابتدا «تعریف اولیه» قضیه تحلیلی را که برگرفته از آثار مکتوب محمدتقی مصباح یزدی است ارائه می کنیم، سپس مثال هایی را که وی قضیه تحلیلی می داند به بحث می گذاریم و استدلال می کنیم که نمی توان این قضایا را طبق «تعریف اولیه» تحلیلی دانست. در بخش دوم، در ابتدا، به عنوان راه حلی برای نقدها، «تعریف ثانویه» قضایای تحلیلی را که برگرفته از آثار غیر مکتوب وی، سخن رانی ها، است ارائه می کنیم. حتی با فرض این اصلاح در تعریف، استدلال خواهد شد که تئوری وی به دو دلیل قابل قبول نخواهد بود؛ اول این که تئوری وی تعریفی معین از قضایای تحلیلی ارائه نمی کند، و دوم این که قضایایی وجود دارند که توافق بر این است که این قضایا تحلیلی هستند اما تئوری وی، آن قضایا را تحلیلی به حساب نمی آورد. نتیجه این مقاله این خواهد بود که تعریف مصباح یزدی از قضایای تحلیلی اولا تعریفی جامع نیست و ثانیا این تعریف مبهم است
    کلیدواژگان: قضایای تحلیلی، گزاره های شرطی، گزاره های حملی، اندراج مفهومی، مصباح یزدی
  • علی شریفی صفحات 81-101
    پروفسور توشیهیکو ایزوتسو، زبان شناس، فیلسوف، اسلام شناس و قرآن پژوه ژاپنی (1914-1993)، علاوه بر این که قرآن کریم را به ژاپنی ترجمه کرده است دارای دو اثر قرآنی به نام های خدا و انسان در قرآن و نیز مفاهیم اخلاقی دینی در قرآن است که در آن ها با رویکردی معناشناسانه به تبیین ساختار اساسی آموزه های قرآن پرداخته است. وی متاثر از مکتب قوم زبان شناسی یا مکتب بن است، که طبق آن هر زبانی جهان بینی ویژه خود را دارد، و با برخورداری از پیشینه ای علمی در زبان شناسی و فلسفه، به بررسی معنا شناسانه واژه های کلیدی قرآن می پردازد و سعی می کند با کشف ارتباط معنایی واژگان در یک شبکه معنایی گسترده، به نظام هماهنگ قرآنی دست یابد.
    وی در روش خود از معناشناسی هم زمانی و درزمانی استفاده می کند که در معناشناسی هم زمانی نیز از اصول هفتگانه ای پیروی می کند که در پژوهش حاضر از جهات متفاوت مورد بررسی و نقد قرار گرفته است.
    بی توجهی به معناشناسی جمله ای و سیاق مندی معنا، ناآشنایی با مکاتب مختلف معناشناسی و تک بعدی بودن، بی توجهی به تفاوت فهم افراد در دوران پس از نزول قرآن کریم، عدم وجود معیار در تعیین کلمات محوری، دید فلسفی منبعث از منابع غیر اسلامی و آشنایی ضعیف با علوم بلاغی، از جمله محورهای نقد روش شناسی ایزوتسو در این مقاله است.
    کلیدواژگان: معناشناسی قرآن، بینامتنیت، جهان بینی زبانی، معانی محوری، ایزوتسو، وایسگربر
  • حسین مخیران، محمدکاظم علمی صفحات 103-117
    بی شک مسئله تشکیک در وجود از مباحث بنیادین فلسفی است. شاید بتوان گفت که این مسئله، مرزی است میان حکمای صدرایی و غیر صدرایی. به گونه ای که این مسئله عموما با انکار حکمای قبل صدرا و اقبال حکمای صدرایی مواجه شد. اما از میان حکمای قبل صدرا برخی موضع صریحی در قبال این بحث نشان نداده اند که از آن جمله میرفندرسکی است. جستار حاضر به دنبال آن است که با بررسی و تطبیق آرای میرفندرسکی با آرای صدرالمتالهین، به تبیین موضع خاص این فیلسوف در خصوص مسئله تشکیک خاصی بپردازد
    کلیدواژگان: تشکیک، تشکیک عامی، تشکیک خاصی، اصالت وجود، امکان اشرف
  • هادی وکیلی، محمدهادی محمودی صفحات 119-135
    مقاله حاضر خوانشی است از کلیات نگاه هانری کربن و سید احمد فردید در باب مطالعه تطبیقی عرفان اسلامی و فلسفه آلمانی، و همچنین مقایسه نگاه دو متفکر با هم. دو متفکر در نقاط بسیاری با هم اتفاق نظر دارند؛ مثلا این که هر دو مطالعه تطبیقی را با نقد تاریخی انگاری شروع می کنند، هر دو دل بسته پدیدارشناسی هستند، و هر دو در تلاش اند با این مطالعات بر بحران های تاریخ تفکر غربی فائق آیند. در کنار این اتفاق نظرها، هر یک از آن ها راه خود را در برخی مسائل از دیگری جدا می کند؛ فردید با تلقی خاصی که از تاریخ دارد حیث تاریخی افکار و اندیشه ها را برجسته می کند و دائما مطالعات خود را در متن تاریخ انجام می دهد، در حالی که کربن به فراتاریخ نظر دارد. همچنین فردید مطالعه خود را با الهام از هایدگر بر اتیمولوژی متمرکز می کند، در حالی که کربن با نگاهی زبان شناسانه در پی تشکیل شبکه ای مفهومی در دو ضلع مطالعه است
    کلیدواژگان: مطالعات تطبیقی، پدیدارشناسی، تاویل، فراتاریخ، کربن، فردید
|
  • Seyed Mohammad Reza Amiri Tehrani, Emad Afroogh Pages 1-22
    This paper studies the capability and capacity of critical realism in justifying Sadr’s Islamic Economics theory from methodological individualism point of view. For this purpose، first of all the possibility of this study is discussed، and Sadr’s Islamic Economics theory is reviewed in brief. Then، Sadr’s theories of wealth distribution before production، income distribution after production، and social justice، are criticized according to methodological approach of critical realism. This criticism is based mainly on concepts such as supervenience، downward causation، human intentionality، and structure and agency. At the end، it is concluded that critical realism has many in common with Sadr’s theory of Islamic Economics from methodological point of view، and can justify it to some high extent
    Keywords: Islamic Economics theory, critical realism, Bhaskar, Sadr
  • Mohammad Hadi Tavakoli, Mohammad Saeedi Mehr Pages 23-39
    The argument of correlation which Mulla Sadra present to prove the unification of the intellect and the intelligible، although accepted by some philosophers، but the other criticized it. Allameh Tabatabaii accepted the unification of the intellect and the intelligible but he refuted the argument of correlation by five reasons، and instead offered a new method to prove the theory. In this article، after stating all of his reasons، we have tried to reject them.
    Keywords: The argument of correlation, the unification of the intellect, the intelligible, Allameh, Mulla Sadra
  • Sayyed Hossein Hosseini Pages 41-60
    This paper examines the relation between environmental crisis of the contemporary world and its philosophical foundations، so that، by this، we hope that a way be opened toward discussing religious perspectives about the problem. The current global crisis، apart from its experimental and biological roots and what is involved in natural sciences، biology and technology، can be related to deeper origins and causes، and that would be the problem analysis from the standpoint of philosophical principles and approaches. This paper analyzes the issue from this perspective. The paper ultimately concludes that one of the ways to exit out of the crisis is fundamental change in the structure of contemporary sciences. Thus، after giving a short introduction of the problem، we will discuss the matter from the governance of humanist perspective in the new era and the relation of this philosophical basis with the role of science and technology in the west and will conclude that the changes in the field of ‘philosophy’، ‘science’ and ‘technology’ are not unrelated to each other and then at the end، we refer to some scientific and applied solutions. The ultimate goal of this research is to present solutions to seek a remedy for contemporary global environmental crisis through necessity reform in the field of sciences and the need for religious sciences development، so that it becomes possible to quit the crisis، which has been made by materialistic philosophical basics
    Keywords: Environmental crisis, humanism, philosophy of technology, science, philosophy, religious science
  • Amirhossein Zadyousefi, Davood Hosseini Pages 61-80
    Among contemporary Islamic philosophers Mr. Mesbah Yazdi is the only thinker that has a theory to define analytic propositions. This article which study and evaluate the theory، contains two sections. In the first section we will present ‘first definition’ of analytic propositions which we have gained from his written works، and we present some examples which he considers as analytic proposition. Then argue that، according to ‘first definition’ we cannot count them as analytic propositions. In the second section we will present ’second definition‘ for analytic propositions which we have gained from his oral works، as a solution for objections to the ‘first definition’ of analytic propositions. In spite of this reformation، we will argue that his theory is not acceptable because of two reasons; the first reason is that his theory is vague and does not limit these propositions. The second reason is that there are some propositions that there is an agreement that they are analytic propositions، whereas his theory does not count them as analytic propositions
    Keywords: analytic propositions, Muhammad Taghi Mesbah Yazdi, categorical proposition, conditional proposition, containment, implication
  • Ali Sharifi Pages 81-101
    Professor Toshihiko Izutsu، a Japanese Linguists، philosopher and Quranic scholar (1914-1993)، in addition to his famous Japanese translation of Quran، has two main quranic books named: God and Men in Quran and Ethico-Religious concepts of Quran. In the two books basic structures of Quranic teachings have been expressed and explained. He is counted as one of followers of Ethno-linguistic school or Bon School that is one of the famous semantic schools. According to this school، each language has its own worldview. Izutsu from the school framework، studied keywords of Quran with a semantic approach، wanted to discover the meaning connections of words in a vast semantic network، in order to achieve a coherent conceptual system of Quran. He has used two semantic methods; historical and synchronic analysis. In synchronic one، he uses seven methods which have been surveyed in this article. Our main criticisms of Izutsu in this article are in these headlines: Having no attention to sentence semantic; inter-textuality; contextuality of meaning; unfamiliarity with diverse semantic schools; having no attention to the differences of opinions after descending Quran period; Having no obvious standard in to identify the axial words; and taking a mere philosophical approach to study Islamic views and neglecting rhetorical sciences.
    Keywords: Semantic of Quran, Intertextuality, language worldview, axial meanings, Izutsu, Wisegerber
  • Husain Mokhayeran, Mohammad Kazem Elmi Pages 103-117
    The problem of gradation is undoubtedly one of the fundamental issues in philosophy. We can perhaps consider this problem as a criterion to distinguish Sadrian philosophers from others. So that we can say that pre Sadrian philosophers have mostly rejected it but all Sadrians have more or less accepted the idea. Among pre Sadrians، there are some philosophers who have no explicit position on the issue، such as Mirfenderesky. The present article attempt to explain the peculiar position of the two philosophers on the problem of gradation through comparing their philosophies
    Keywords: gradation, principiality of existence, higher possibility
  • Hadi Vakili, Mohammad Hadi Mahmoodi Pages 119-135
    The present paper narrates the general outlines of Henry Carbon and Seyyed Ahmad Fardid views of comparative study of Islamic mysticism and German philosophy، and also carries out a comparison between the two thinkers. There are similarities between them in many aspects، for example both start the comparative study with a criticism of historicism and engaging with phenomenology and both are trying to overcome the crisis of the western thought history. In spite of these harmonies، there are some important separations; while Carbon is concerned with meta-history، Fardid with his own special attitude toward history، highlights the historical aspects of the ideas and makes prominent studies constantly in the context of the history. Also while Carbon with a linguistic look follows the formation of a conceptual network in two side study، Fardid concentrates on Etiology with an inspiration by Heidegger.
    Keywords: comparative Studies, phenomenology, interpretation, meta, history