فهرست مطالب

مطالعات معماری ایران - سال سوم شماره 5 (بهار و تابستان 1393)

نشریه مطالعات معماری ایران
سال سوم شماره 5 (بهار و تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/07/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • هادی صفایی پور، غلامحسین معماریان*، محمدرضا بمانیان صفحات 5-19

    براساس تعریفی اولیه، پتکانه نوعی گوشه سازی است شامل چند ردیف تاقچه (تاسه) که روی هم سوار می شوند و جلو می آیند. توسعه و تکامل این اندام منجر به شکل گیری یکی از جالب ترین و پیچیده ترین تاق های ایرانی به نام تاق پتکانه می گردد که به دلیل شباهت با برخی دیگر از گونه های تاقی و پوشش های تزئینی، کمتر به عنوان یک پوشش مستقل به آن پرداخته شده است. این مقاله در پاسخ به یک سوال بنیادی شکل گرفته است که «مفهوم پتکانه به عنوان یکی از گونه های پوشش فضا در معماری ایران چیست؟» در پاسخ به این پرسش، مقاله حاضر پیشینه شکل گیری این اندام را از نخستین گام های پیدایش بررسی می کند. بدین منظور، ابتدا اطلاعات مربوط به نمونه های نخستین از طریق «مشاهده و برداشت مستقیم میدانی»، «مصاحبه با استادکاران و مرمت گران ابنیه» و «مطالعات کتابخانه ای» برداشت می شود. پس از آن، نظام هندسی و ساختار سازه ای نمونه ها از طریق مدل سازی با نرم افزارهای سه بعدی سازی پیاده می شود. در نهایت، مقایسه و تحلیل یافته های مرتبط به همه نمونه ها، با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، به تعیین اندام ها و اجزای سازنده پوشش پتکانه و مرزشناسی آن با دیگر پوشش ها می انجامد. براین اساس، پتکانه در بدو ظهور، با ایده گوشه سازی در گنبدخانه در معماری پیش از اسلام، ارتباط معناداری دارد. در ادوار بعدی، با ارتقای دانش فنی معماران مسلمان، باربری بالای باریکه تاق ها موجب می شود که از آن ها برای پوشش یک کنج استفاده شود و ترکیبی از یک باریکه تاق و دو تاسه به وجود آید. در ادامه، این ایده در چهار سوی دهانه تکرار و با پیدایش «گوشه سازی سه کنج با باریکه تاق»، مسئله گوشه سازی با کارایی بهتر و هندسه غنی تر حل می شود. در نهایت، ترکیب باریکه تاق های مطبق موجب ایجاد فضاهای پلکانی در زیر سازه و توسعه افقی و عمودی تاسه ها و ایجاد ماهیتی یکپارچه می شود که می توان آن را پوششی نو به نام «پتکانه» خواند.

    کلیدواژگان: پتکانه، مقرنس، نیارش، آسمانه، معماری ایران
  • سمیه فدایی نژاد، پیروز حناچی صفحات 21-37
    بسترها و عوامل گوناگونی در فرایند شکل گیری سیاست ها و برنامه های حفاظت از میراث فرهنگی در ایران تاثیر گذار بوده اند. در این راستا مقاله حاضر، تغییرات ساختاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور متاثر از تحولات و رویدادهای فرهنگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور را که نقش موثری در فرایند شکل گیری سیاست ها و برنامه های حفاظت داشته اند، مورد بررسی قرار داده است؛ از این رو، هدف اصلی این مقاله بررسی و تبیین سیر تحول سیاست ها و برنامه های حفاظت از میراث فرهنگی، به ویژه از دیدگاه سازمان میراث فرهنگی است. برای این منظور، از روش تحقیق کیفی با راهبرد تفسیرگرایی، به منظور تبیین و تفسیر موضوع استفاده شده است؛ ابزارهای مورد استفاده شامل جمع آوری اطلاعات به روش مطالعه اسنادی و کتابخانه ای و بهره گیری از مصاحبه های عمیق و ساختاریافته با صاحب نظران و غالبا مدیران سازمان میراث فرهنگی است که توضیح و تفسیر آن مصاحبه ها محتوای مقاله را شکل می دهد. یافته های حاصل از این تحقیق نشان می دهد قوانین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و تحولات ساختاری صورت گرفته در سطح کشور ازجمله پیروزی انقلاب اسلامی و وقوع جنگ تحمیلی، به همراه تغییرات در سطح مدیریت سازمان میراث فرهنگی، تاثیرات متفاوتی را بر فرایند شکل گیری سیاست ها و برنامه های حفاظت از میراث فرهنگی در ایران داشته است. بررسی ها نشان می دهد در دوره ای که بیشترین همگرایی بین برنامه های کلان توسعه ای کشور و اهداف سازمان میراث فرهنگی به وجود آمده است، بیشترین دستاوردها در راستای حفاظت از میراث فرهنگی تاریخی حاصل شده است. به علاوه، بررسی و واکاوی قوانین برنامه های پنج ساله اول تا پنجم توسعه، به خصوص برنامه های سوم و چهارم توسعه، بیانگر ارائه راهبردها و به دنبال آن، شکل گیری سیاست ها و اقداماتی موثر به منظور حفاظت از میراث فرهنگی از سوی سازمان میراث فرهنگی و سایر سازمان های مرتبط می باشند.
    کلیدواژگان: سازمان میراث فرهنگی، حفاظت، قانون برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه، سیاست ها
  • میترا آزاد صفحات 39-56
    مناره های سلجوقی ایران از عناصر مهم معماری اسلامی از نظر حکمی، فرم معماری، سازه و تزئینات هستند که در این چهار حوزه، نیاز به بررسی و تحقیق دارند. احداث مناره در ایران، به عنوان راهنما و هدایت معنوی و مادی، از دوره پیش از اسلام، آغاز و در عصر سلجوقی به اوج تکامل خود رسید. آن ها ابتدا به صورت منفرد در دشت ها، در کنار راه های مهم و مسیر کاروان ها و سپس در نزدیکی مساجد و مدارس، به عنوان یک عنصر مهم و نشانه، قرار گرفتند. با توجه به اینکه طرح، ساخت و تزئینات مناره های سلجوقی از شاهکارهای معماری ایران بوده، این مقاله به بررسی سه مناره مهم دوره سلجوقی ایران، یعنی مناره تاریخانه دامغان، چهل دختران اصفهان و مسجد جامع ساوه و تحلیل مقایسه ای تزئینات آجری شامل نقوش هندسی و کتیبه های آن ها پرداخته است. روش تحقیق مقاله، به صورت روش ت فسیری تاریخی بوده و سپس با رویکرد تحلیلی به مقایسه تزئینات سه مناره از نظر کتیبه ها و نقوش و جایگاه آن ها پرداخته است. علاوه بر بررسی مقالات مربوط و کتب و اسناد با برداشت از بناهای یادشده، برای اولین بار نقشه و نمای تزئینی مناره های مذکور و سپس جدول مقایسه ای تزئینات آن ها ارائه می شود. در نهایت، علاوه بر دستیابی به اهداف برپایی و تغییرات شکلی مناره های اولیه تا دوره سلجوقی و مقایسه تزئینات آن ها، جایگاه هریک در بخش های اصلی مناره مشخص و مدل تحلیلی جهت مطالعات آتی پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: معماری اسلامی، مناره سلجوقی، تزئینات آجری، مناره تاریخانه دامغان، مناره چهل دختران اصفهان، مناره مسجد جامع ساوه
  • مهدی حمزه نژاد، پریا سعادت جو، مجتبی انصاری صفحات 57-79
    باغ به مثابه تمثالی از بهشت، همواره در میان باورهای ایرانیان، جایگاه مقدسی داشته است. برخلاف اندیشه های رایج مبنی بر هویت و ساختار یکسان باغ ایرانی در طول تاریخ، شاخصه های اصلی باغ سازی در ادوار گوناگون بسیار متغیر بوده است. به نظر می رسد این تفاوت ها با تغییر آیین های دینی که تعاریف متفاوتی از بهشت آرمانی ارائه می دهند، نمود بارزتری یافته و مستلزم تاملی دقیق تر است. این پژوهش سعی بر این دارد تا ضمن بررسی مصادیقی از دوران ساسانی و دستیابی به الگوی کلی باغ سازی در این دوران، تغییرات صورت گرفته در آن با ورود به دوران اسلامی را مورد ارزیابی قرار دهد؛ همچنین با بررسی شاخصه های بهشت آرمانی و مبانی نظری مرتبط با این مقوله در ادیان زرتشت و اسلام، حکمت دستیابی به این الگوها و دلایل تفاوت های کالبدی باغ های این دو دوره مشخص می شود. در این تحقیق، با استناد به آموزه های اوستا و قرآن و سایر منابع دینی، با روش تحقیق تفسیری تاریخی شاخصه های مورد اشاره در توصیف باغ های بهشتی تبیین می شود؛ سپس با روش تطبیقی به بازبینی مبانی نظری باغ سازی ایرانی در دوران ساسانی و اسلامی می پردازیم تا امکان انطباق مولفه ها و عناصر باغ ایرانی با مبانی نظری فرهنگ دینی (زرتشتی و اسلامی) فراهم شود. بررسی ها نشان می دهد صفات و مفاهیم نمادین مرتبط با باغ سازی، مبنایی فرهنگی و صبغه ای دینی دارد و ویژگی های خود را از صفات بهشت آرمانی مذهب و آیین حاکم بر جوامع می گیرد و همین تفاوت هاست که به ساختارها و الگوهای کالبدی متفاوت در هر برهه از زمان می انجامد. تمدن ایران در دوره رواج و گسترش آیین های میترایی، مزدیسنا و زرتشتی با تفسیر ویژه از طبیعت به تقدیس آن می پرداخت؛ اما با ورود دین اسلام، احترام به طبیعت جای تقدیس آن را گرفت و به تبع آن، تغییرات کالبدی چشمگیری از منظر برون گرایی درون گرایی، محوربندی، موقعیت قرارگیری، تعداد طبقات کوشک و... در باغ های ایرانی به وجود آمد. بررسی ها حاکی از آن است که کوشک های ساسانی نسبت به اسلامی، بعد درون گرای قوی تری نسبت به طبیعت پیرامونی داشته اند؛ با این حال، مرزبندی و تعریف حریمی مشخص برای باغ، با آغاز دوره اسلامی معنی و مفهوم می یابد. با گذر از دوران ساسانی به اسلامی، محوربندی و تقسیمات کلی پلان باغ ها از تقسیمات دوتایی به الگوی چهارباغ متحول و بر تعداد طبقات کوشک ها نیز افزوده شد.
    کلیدواژگان: باغ، بهشت، ساسانی، زرتشت، اسلام، مبانی نظری
  • فرزین فردانش، پریسا محمدحسینی، علی اکبر حیدری صفحات 81-99
    در این تحقیق با فرض اینکه خانه بیانی از فرهنگ است، سعی در شناخت خانه ای قاجاری در تبریز و چگونگی ارتباط آن با بستر فرهنگی شده است. بدین منظور، از دیدگاه ایمس رپوپورت در تدوین چارچوب نظری این تحقیق بهره گرفته شده است. استفاده از دیدگاه وی علاوه بر این که به شناخت خانه سلماسی و مختصات آن کمک می کند، به ارائه روشی می انجامد که می توان از آن برای فهم و خوانش مصادیق معماری ایران، از جمله خانه ها سود جست. زیرا، رپوپورت برای تبیین ارتباط میان محیط مصنوع و فرهنگ، تعاریف و راهکارهایی براساس مطالعات محیطی رفتاری ارائه داده است. در بررسی خانه راهکار سه مرحله ای پیشنهادی رپوپورت، تفکیک، تحلیل و تعمیم، به کار گرفته شده است: نخست، دو مفهوم فرهنگ و محیط مصنوع به متغیرها و اجزایی متناسب با موضوع تفکیک شد؛ سپس پیوند و ارتباط میان اجزا، در کل و جزء، تحلیل و بررسی گردید؛ و در گام نهایی با تجمیع و ترکیب دوباره اجزا و تبیین پیوند میان آنها سعی شد تعمیمی حاصل شود که طی آن فهمی مناسب از پیوندهای اساسی خانه و بستر فرهنگی آن به دست آید. برای انجام پژوهش موردی حاضر، که حاوی نظریه مبنا است، راهبردی ترکیبی برای تبیین و گردآوری اطلاعات مورد نیاز بکارگرفته شده است: مطالعات مقدماتی برای آشنایی با بستر زمانی و مکانی مصداق؛ مصاحبه عمیق با ساکنان قدیمی خانه سلماسی برای آشنایی با زندگی و کیفیت رفتار در خانه؛ و مشاهده و بررسی صورت کالبدی خانه. یافته های تحقیق شامل چگونگی تطبیق صورت کالبدی خانه سلماسی با خواست ها، نیازها و در کل با ویژگی های فرهنگی اهالی آن است. در پایان، باتوجه به تجربه حاصل از تحقیق، به محدودیت ها و احتیاط هایی اشاره می شود که بایستی در مطالعه مصادیق مشابه درنظر گرفته شود.
    کلیدواژگان: ایمس رپوپورت، مطالعات محیطی، رفتاری، خانه قاجاری، تبریز، فرهنگ ایرانی
  • ژیلا رضاخانی صفحات 101-114
    این پژوهش در حوزه نظری معماری جای می گیرد. هدف اولیه آن نیز ریشه یابی واژه «مفصل» است؛ اما با دستیابی به آن، مسیر کشف اهداف والاتر این پژوهش را که در آینده قابل دستیابی است، نیز طی می شود؛ اهدافی نظیر چیستی مفصل و در نتیجه چگونه طراحی کردن آن. باور بنیادین این پژوهش را بدین مضمون می توان مطرح کرد که «یک مفصل شامل مفاهیمی والاتر از یک اتصال صرف است». ازآنجاکه مسیر عمده این گفتار ریشه شناسی واژه است، مطالعه اسنادی رویه برگزیده برای پژوهش و توصیف و تحلیل دو شیوه پیگیری آن بوده اند. نقطه عزیمت در تدوین چهارچوب این مقاله، تلقی مفصل به عنوان «محل اتصال و انفصال» به طور هم زمان است. همین امر مجموعه ای از مهم ترین یافته های این تحقیق را رهنمون می شود. حضور مفصل، معنابخش کلیت و همراه با هماهنگی اجزای اتصال است. یک مفصل قابلیت آن را دارد که انتظام دهنده کلیت معماری باشد. اجزای مفصلی می بایست در محل مفصل دگرگونی یابند تا در اندازه یکدیگر درآیند و به تعادل برسند.
    کلیدواژگان: مفصل، معماری، ریشه شناسی واژه، بند، اندازه، حد و آستانه، هماهنگی
  • ضحی ندیمی، کاظم مندگاری، علی محمدی صفحات 115-129
    یکی از مفاهیمی که در مطالعات نظری معماری از آن بسیار سخن گفته شده، مفهوم «مرکز» است. در حوزه هنر و معماری، کریستیان نوربرگ شولتس، رودولف آرنهایم و کریستوفر الکساندر، مفهوم «مرکز» را مبنا و اساس نظریه پردازی های خویش قرار داده اند. با رجوع به سخنان نظریه پردازان در این باب، آشکار می شود که آن ها از منظرهای متفاوتی به این مفهوم واحد نگریسته اند؛ بنابراین، با جمع آوری و کنار هم گذاشتن آرای این نظریه پردازان، نه تنها این مفهوم آشکارتر نمی شود، بلکه بر ابهام آن افزوده می شود. این نوشتار در پی آن است که با تامل در آرای مختلف درباره مرکز و یافتن جایگاه هر سخن، این ابهام را تا حدی برطرف کند. برای رسیدن به این هدف، ابتدا وجوه مشترک مرکز از خلال سخنان پراکنده نظریه پردازان نمایان می شود. سپس با تامل در آرای ایشان آشکار می گردد که با وجود اینکه همگی از واژه مرکز استفاده می کنند، گویا انواع (مراتب) گوناگونی از مرکز را مدنظر دارند؛ لذا تلاش می شود مراتب مختلف مرکز با تعمق در سخنان نظریه پردازان، استخراج، نام گذاری و شرح داده شود. با تحلیل مضمونی گفته های ایشان در نهایت، پنج مرتبه برای این مفهوم معرفی می شود که عبارت اند از: مرکز حقیقی، جوهری، معنایی، عملکردی و کالبدی (شامل مصنوع و طبیعی). مرکز حقیقی هستی غالبا موضوع بحث ادیان بوده است. هرچند کریستوفر الکساندر آن را در پدیده های طبیعی نیز آشکار می یابد. مرکز جوهری اشاره به لایه هایی درونی هر پدیده دارد که چیستی آن را معین می کند. ترکیب واژگانی «مرکز معنایی» را نوربرگ شولتس به کار برده است و مفهوم آن را نیز کریستوفر الکساندر به مثابه یکی از مراکز شرح داده است. هر دوی آن ها به مرکز معنایی در ساحت باطنی اش توجه کرده اند. کریستوفر الکساندر و رودولف آرنهایم عملکردهای یک پدیده را نیز در زمره مراکز تشکیل دهنده کلیت پدیده به شمار می آورند و مرکز عملکردی با رجوع به آثار ایشان تعریف می شود. مرکز کالبدی، تمرکزی در فضای عینی است. چنانچه این تمرکز در طبیعت بوجود آید، آن را مرکز طبیعی گویند و اگر تمرکزی در محیط مصنوع توسط انسان به وجود آید، آن را مرکز کالبدی مصنوع می نامند. مرکز مانند هر مفهوم دیگری در عالم، نظام معنایی ذومراتبی دارد؛ نظامی که سیری از ظاهر به باطن را طی می کند و تمام پیکره معماری را در بر می گیرد. اختلاف نظریه پردازان در تبیین مفهوم مرکز، به علت همین مراتب مختلف آن است؛ بنابراین می توان از اطوار مرکز سخن گفت.
    کلیدواژگان: مرکز، معماری، سلسله مراتب معنایی، ادراک بصری، پدیدارشناسی
  • عباس علی احمدی، محسن جاوری صفحات 131-150
    مدرسه جعفرآباد در فاصله 50 کیلومتری شمال اصفهان در دشت باستانی برخوار قرار گرفته و برای اولین بار، توسط نگارندگان شناسایی شده است. تحقیق حاضر به منظور پاسخ به پرسش هایی همچون تعیین زمان ساخت بنا، دلیل ساخت مدرسه در جعفرآباد و تعیین ارتباط مدرسه با سایر ابنیه و علت قرارگیری مدرسه در بافت فعلی جعفرآباد انجام شده است. روش مورد استفاده در این مقاله، توصیفی تحلیلی است؛ بر همین اساس، پس از بررسی سطحی باستان شناختی آثار و مواد فرهنگی جعفرآباد، مدرسه مورد مطالعه به دقت ثبت و مستند سازی شده و در مرحله بعد با مطالعه متون و منابع مکتوب تاریخی، به ویژه سفرنامه ها، متون جغرافیایی محلی و برخی تواریخ مرتبط با دوران صفوی و قاجار و برخی کتب و منابع دوره معاصر و همچنین بررسی ارتباط جعفرآباد با سایر سکونت گاه های دشت برخوار، پاسخ گویی به سوالات مطرح شده مورد نظر بوده است. بر این اساس، مشخص شد که مدرسه جعفرآباد در اواخر دوره صفوی و احتمالا زمان سلطان حسین صفوی ساخته شده و دلیل ساخت آن در این مکان، به واسطه اهمیت شهری جعفرآباد و همچنین در نتیجه موقعیت مکانی ویژه آن، در بین سکونت گاه های عهد صفوی دشت برخوار بوده است. قرارگرفتن مدرسه در بافت فعلی، توسعه شهری جعفرآباد در عهد صفوی را نشان داده و تمهیدی در راستای بالابردن ظرفیت های اقتصادی، به منظور تامین هزینه های مدرسه و تداوم حیات آن بوده است.
    کلیدواژگان: تشیع، صفوی، مدرسه سازی، اصفهان، برخوار، جعفرآباد
|
  • Hadi Safaeipour, Gholam Hossein Memarian, Mommad Reza Bemanian Pages 5-19

    Patkâné، Based on Pirnia’s definition is formed out of tiers of niche. Each tier is projected and extended farther out from the course bellow. Development of this element has led to conformation of one of the most interesting and complicated vaults in Persian architecture that mostly is not known as a single vaulting type due to its similarity to some other ones. This paper arranged to answer a fundamental question that “What is the essence of Patkâné as a vaulting type? To answer this question، the paper reviews the historical background of formation of Patkâné through referring primitive cases. Consequently، data about these cases is gathered through “Direct observation” and surveying of selected cases، “in-depth interviews” with contemporary traditional architects (Masons) and studying limited available written references. Then، formal and structural geometry of the cases is presented by the means of preparing 3D-Model of their structure and architecture. And finally، comparing and analysis of findings through a descriptive-analytic method result in achieving to a deeper understanding about essence of Patkâné and its elements. Accordingly Patkâné since its appearance is relative with the concept of creation of squinches in dome chambers of pre-Islamic architecture. In the next era development of technical science of Muslim architects led in the formation of ribbed arch which was covered by to niches. This structural element applied in four corners of transitional zone of dome chamber as a promoted solution. Finally، in the mid of the fourth century combination of ribbed arches in different levels resulted in formation of stratified space under the ribbed arches and consequently horizontal and vertical development of niches. This made a single new vaulting type which can be called as Patkâné.

    Keywords: Patkâné, Muqarnas, Vaulting (Roof), Traditional Structures, Persian Architecture
  • Somayeh Fadaei Nezhad, Pirooz Hanachi Pages 21-37
    There are different factors effective in making policies and plans for conservation of cultural heritage in Iran. This paper aims to study and review structural changes of Cultural Heritage Organization of Iran which were made by important cultural، social، political، and economic changes and events of Iran and have a significant role in the process of making policies and plans for conservation of cultural heritage. The main object of this paper is to study and explain the evolution of policies and plans adopted for the conservation of cultural heritage، especially from the prospective of the Cultural Heritage Organization. For this purpose، a qualitative research method with interpretivist strategy has been employed to explain and interpret the subject of research. To collect the data required for this research; library and documentary methods، structured and in depth interviews with experts، mainly the directors of the Cultural Heritage Organization، have been used. The content of the issues، provided in this paper، are based on the interpretations and explanations of the interviews. The findings of this research show that the regulations of the five year socio economic development plan and structural changes have taken place at the national level، including the Islamic Revolution in Iran، Iraq – Iran war، accompanied with the changes in the top management of the Cultural Heritage Organization; have had different effects on the process of making polices and planning for conservation of cultural heritage in Iran. The studies show that most successes in conservation of heritage have been achieved when there had been higher convergence between the macro development plans and the objectives of the Cultural Heritage Organization. In addition، the reviewing and analysis of the regulations of the 1st up to the 5th Five Year Development Plans، especially the 3rd and 4th Development Plans، indicate the provision of strategies and adoption of effective policies and measures for conservation of cultural heritage by the Cultural Heritage Organization and other related organizations.
    Keywords: Cultural Heritage Organization, conservation, the 3rd 4th, 5th Development Plan, Policies
  • Mitra Azad Pages 39-56
    from philosophical، structure، form of architecture and ornaments point of view، Minarets are one of the key elements of Islamic architecture that need to be researched and contemplated in these four areas. In Iran، Building minarets as a mean of spiritual guidance started before Islam and reached to its peak in Seljuk period. This structure was first built near important routes، plains، inside cities or near the important mosques as a standalone structure. However، by passing time، this element became a part of mosques، schools and shrines and seems to be used as a place for calling people to prayer. The purpose of this study is investigating and analysis of three important minarets of Seljuk era comparatively. Because the design، construction and decorations of Seljuk minarets are one of the masterpieces of Iranian architecture، we investigate in three main minarets of this era called Damghan’s Tarikhane mosque، Isfahan’s Chehel Dokhtaran Minaret and Saveh’s Jami mosque. Besides، studying present work on these structures، this paper presents the plan and the design of decorative elements for the aforementioned Minarets. Finally these elements are compared against each other in a series of tables and a model for future research is presented.
    Keywords: brick ornaments, calligraphic, Seljuk Minaret, Islamic Architecture
  • Mahdi Hamzenejad, Paria Saadatjoo, Mojtaba Ansari Pages 57-79
    Gardens as simulacrums of Heaven have been supposed sacred in Iranians’ beliefs. Despite the common notion that Iranian gardens have had an invariant identity and template over time، the main features of the garden have been very variable in different periods. Physical diversities have become more obvious and sensible according to religious ritual changes which offer different definitions and characteristics for ideal paradise. This study aims to investigate the main features of Sassanid gardens، achieve the overall pattern of them and recognize their changes under the influence of Islamic era. In this way the main cause of physical differences is determined according to the various characteristics of an ideal haven in Zoroastrianism and Islam religions. In this paper، citing religious teachings to the Avesta and the Holy Quran and other sources، to describe the characteristics mentioned in the Gardens will be explained. Then comparative method is used to verify the theoretical foundations of Iran during Sassanid and Islamic period to adapt the components and elements of Persian Gardens to these theoretical foundations (Zoroastrian and Muslim). This method allows us to compare the characteristics of Sassanid and Islamic gardens with the main features of Ideal gardens described in Avesta and Quran. In addition، the physical diversities under the effect of different theoretical foundations are determined. Studies show gardening and garden art is a fixed compartment of all cultures and its evolution is influenced by functionality and religious concepts. Characteristics and symbols associated with garden architecture are on the basis of religious Beliefs and the characteristics of ideal heaven. The differences in theoretical part results in various architectural characteristics: nature was considered sacred in religions such as M. (Mitrayi)، Mzdysna and Zoroastrian، but the arrival of Islam، respect for nature was replaced by it’s consecration. Consequently، significant physical changes in terms of extroversion – introversion، location، number of floors of the palace and… are observed in Persian gardens. Studies indicate that Sassanid gardens are more introverted than Islamic ones. However، defining special boundaries for gardens became popular in Islamic era. There are other physical differences such as plan division، axes، number of floors and etc. between the gardens of these two eras.
    Keywords: garden, Paradise, Sassanid, Zoroastrian, Islam, theoretical ideas
  • Farzin Fardanesh, Parisa Mohammad Hoseini, Ali Akbar Heidari Pages 81-99
    This research attempts to study the Salmasi House –a house built in the Qajar period and its relation to the cultural context by assuming the house as a cultural expression. To this end، the theoretical framework of this research is based on Amos Rapoport’s environement behavior theories to develop a methodology for study of Persian Architecture. His three phase analytical method of dismantling، analysis and synthesizing is employed: first the notions of culture and environment are dismantled; then their relationships are analyzed; and finally، a synthesis of these elements leads to a generalized theory for a better understanding of the linkages between the house and its context. Three methods were used for data collection: preliminary studies on temporal and locational context of the house، interviews with older inhabitants of the house، and a formal study of the house. The findings of the research demonstrate how the physical form of the house adapts to the needs and cultural characteristics of its inhabitants. At last according to experience of doing this research، some restrictions and cautions recommended to be considered in study of precedent houses.
    Keywords: Amos Rapoport, environment, behavior studies, Qajarid houses, Tabriz, Persian culture
  • Zhila Rezakhani Pages 101-114
    Any section or space in architecture that connects other sections or spaces called a joint. This research proposes using the word "Articulation" instead "Joint", on the basis of the etymology of both words. So in this abstract, the concept of "joint" is meant anywhere the word "Articulation" is mentioned. The present research deals with theoretical aspects of architecture. Its primary goal is to carry out an etymological analysis of the word "articulation", although an attempt is done to pave the way for achieving more ambitious goals in the future. They include exploring the nature of articulation and coming up with its design processes. The central argument of this research is that "an articulation is something more than a sheer connection". Since etymology makes up a major portion of this article, a documentary study is conducted, while methods of description and analysis are adopted to develop the study. Regarding an articulation as both connection and disjunction area is the starting point of the research. This will lead to a number of the most important findings of the present study. Articulation comes with harmony between different parts of a structure. It also gives meaning to the concept of "whole". Articulation has the potential to serve as the coordinating element in architecture. Articulatory components have to undergo appropriate changes to fit together and create balance.
    Keywords: architecture, joint, articulation, etymology, fit together, harmony, limit
  • Zoha Nadimi, Kazem Mondegari, Ali Mohammadi Pages 115-129
    One of the concepts which have been mostly discussed in architecture studies is the concept of “center”. In the field of art and architecture، theorist like Christian Norberg-Shults، Rudolf Arnhiem and Christopher Alexander، have based their theories on this concept. By referring to their studies، it will be clarified that each one of them have different point of view to this aspect. Therefore، by gathering and putting their theories together، not only this concept won’t be more explicit but also increases its ambiguity. In this article، by contemplating on different opinions about “center” and also finding their proper position، we try to disambiguate of this concept. To achieve this goal first of all various aspect of “center” will be unfolded throughout the studies of the theorists. Afterward by contemplating on their opinions، it will be cleared that although they all utilized the same word، but it seems that they consider different type of this meaning. Therefore the hierarchy of “center” will be extracted، nominated and illustrated. By thematic analysis، five clusters will be nominated for this concept، which are: intrinsic، essential، semantic، functional، template (artificial and natural) center. “Center” like any other concepts in cosmos have “hierarchy meaning” from physical appearance to inner conscience، which affects all aspect of architecture. The variety of the theories in explaining the concept of center is caused because of this hierarchy meaning. Therefore we can discuss about the “modes of center”.
    Keywords: center, architecture, semantic hierarchy, visual perception, phenomenology
  • Abbas Ali Ahmadi, Mohsen Javeri Pages 131-150
    Jafarabad School is located in the ancient Borkhar plain 50 kilometers to the north of Esfahan. It was first discovered by the authors of this paper. This descriptive and analytical research aims at finding answers to the following questions: When was this School built? Why was it built in Jafarabad? Why was this spot in the town chosen for building it? How is it related to other monuments? Accordingly، this school was registered and documented carefully after conducting a superficial archeological study of Jafarabad''s remains and cultural data. In the second part of this research the historical texts and written sources especially some old itineraries، local geographical and historical texts related to the Safavid and Qajar eras، as well as some contemporary sources were studied. The relationship between Jafarabad and other dwelling places in the Borkhar plain was also taken into account. Results indicate that Jafarabad School was built in the last years of the Safavid Era، probably during the Sultan Hossein Safavi reign. The reason it was built in Jafarabad was that this area had great urban importance as well as being so special in terms of its location in comparison to other dwelling places in the Borkhar plain during the Safavid era. The school''s spot in town is an indication of Jafarabad''s urban development during the Safavid era and also a measure to increase economic capacities for meeting the cost of running the school and preserving its life.
    Keywords: Shia, Islam, Safavid, building schools, Esfahan, Borkhar, Jafarabad