فهرست مطالب

نشریه دراسات فی اللغه العربیه و آدابها
سال چهارم شماره 14 (تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/08/04
  • تعداد عناوین: 7
|
  • الدکتور سید محمدرضا ابن الرسول، اعظم دهقانی نیسیانی صفحات 1-18
    إن الزیاده ظاهره لغویه رائعه تشمل الاسم والفعل والحرف فیتوصل الباحث عبر البحث عن اسبابها واغراضها إلی نتائج بالغه الاهمیه فی اللغه العربیه. إن الحروف الزائده فی الکتابه حروف تکتب فی الخط ولا یلفظ بها وتبین مدی روعه اللغه وحیویتها. وقد اشارت هذه المقاله فی المقدمه إلی سابقه البحث واهمیته بعد ان القت الضوء علی الزیاده فی مداخل المعاجم والاصطلاح ثم تناولت مواضع زیاده الحروف فی رسم المصحف وکشفت عن اسبابها واغراضها فی رسم عثمان طه اعتمادا علی المنهج الوصفی والتحلیلی. وقد تعرض رسم القرآن لظاهره الزیاده مما دعا البعض إلی زعم الخطا فی رسمه إلا ان هذه الدراسه اثبتت ان کتابه القرآن علی الاغلب تاثرت باسباب لغویه تاریخیه بما فی ها المبدا التمییزی، والتاثر بالخطوط القدیمه والظواهر الصوتیه والموسیقیه وتاثیر القراءات القرآنیه وتطبیق اصول رسم الخط واصل التشبیه وزیاده المعنی.
    کلیدواژگان: القرآن الکریم، الرسم القرآنی، رسم عثمان طه، الحروف المستزاده، اسباب الزیاده
  • الدکتور إحسان إسماعیلی طاهری، الدکتور شاکر العامری صفحات 19-40
    تتعدد معانی حرف الجر (فی) لتصل إلی اکثر من عشره معان، وذلک ما نجده فی الکتب اللغویه المعنیه بالنحو والصرف. ولکن حرف الجر ذاک یدخل فی تراکیب معینه تفضی إلی خلق معان جدیده یودی ها ذلک الترکیب، حیث إن واحدا من تلک المعانی الترکیبیه الکثیره الاستعمال فی النصوص العربیه القدیمه والحدیثه هو معنی تمییز النسبه، ولکن الکتب النحویه لم تشر إلی ذلک المعنی الترکیبی. یاتی حرف الجر (فی)، فی هذا الاستعمال، مع فعل او شبهه دال علی المشابهه او المخالفه، وغالبا ما یکون مجروه اسم معنی (مصدرا وغیره)، او مضافا لاسم معنی.
    إن ادلتنا لإثبات ما ندعیه هو وجود نماذج متعدده، واستعمال بعض الافعال او شبه ها بطریقتین مختلفتین؛ تمییزیه (فی + اسم معنی) وغیر تمیزیه، إضافه إلی وجود المعنی نفسه واستعمالاته فی اللغات الاخری کالفارسیه والإنجلیزیه، ای فی تراکیب حرف الإضافه (در) فی الفارسیه وحرف الإضافه In فی الإنجلیزیه. إن العثور علی معنی ترکیبی جدید لحرف الجر «فی» وإن کون تمییز الذات یتضمن معنی «من» البیانیه، فیما یتضمن ترکیب تمییز النسبه معنی «فی»، هی من اهم نتائج هذا البحث.
    کلیدواژگان: حرف الجر فی، تمییز النسبه، المشابهه، عدم المشابهه
  • الدکتور سامر زهیر بحره صفحات 41-74
    لا یکاد بحث یتناول موضوع الاشتقاق او النحت فی العربیه یخلو من إشاره إلی عمل ابن فارس فی تاصیل الکلمات الرباعیه والخماسیه. فقد لخص هذا اللغوی رایه فی تلک المساله بقوله: «وهذا مذهبنا فی ان الاشیاء الزائده علی ثلاثه احرف فاکثرها منحوت». اما سائر ما تبقی من تلک الکلمات – وهو اقلها علی ما یفهم من کلامه- فقد وزعه بین مزید اشتق من الثلاثی بزیاده حرف او اکثر فیه، وموضوع رآه وجد کذا علی هیئته رباعیا او خماسیا منذ ولادته علی السنه العرب.
    إن هذا البحث یجعل ما ذهب إلیه ابن فارس فرضیه یستقرئ لإقرارها او ردها ما حشده من الکلمات الزائده علی ثلاثه احرف فی معجمه (مقاییس اللغه)، مبینا مواطن الضعف فیما اطلقه من احکام، ومقرا فی الآن نفسه بسبقه إلی فکره کان یمکن ان تشکل فتحا فی مجال البحث الاشتقاقی والتاصیل اللغوی لو ان القدماء اعاروها من العنایه ما تستحق.
    کلیدواژگان: النحت، الزیاده، الوضع
  • الدکتوره بثینه سلیمان صفحات 75-102
    یقدم هذاالبحث قراءه فی التشبیه من منظور ترکیبه اللغوی عند عبد القاهر الجرجانی، مبینا دور عناصره اللغویه عندما «تولف ضربا خاصا من التالیف»، وتشکل نسقا لغویا مخصوصا، یذهب به إلی کمال البیان، ربطا بین المعنیین النحوی والبلاغی.
    ناقش البحث تعلق التصویر التشبیهی بالنظم، وبهیئه ترکیبه اللغوی، فتبین انه یودی وظائف منها: الفصل بین تشکیل بلاغی وآخر، ولاسیما الاستعاره، التی تقع فی حیز المشابهه، وتحدید نوع التشبیه نفسه مفرقا بین نوع منه وآخر، ومنها ایضا انه یستکشف فی الشبیه نفسه النوع المعقد الممتد علی مساحه تراصفیه واسعه.ومن بعد ذلک قرا البحث مع عبد القاهر عنصرین من عناصر بناء التشبیه، واسرارهما اللغویه والدلالیه وهما (المشبه به) و(اداه التشبیه).
    کلیدواژگان: التشبیه، الترکیب اللغوی، عبد القاهر الجرجانی، الفروق الدلالیه
  • الدکتور سحر شبیب صفحات 103-122
    انبثقت الدراسات السردیه الواعیه بفن السرد من نتائج البحث النقدی للشکلانیین الروس، منذ منتصف القرن العشرین، فی نطاق هاجس علمی دفع الناقد «تودوروف» إلی تحدید علم خاص بالسرد اطلق علیه مصطلح (السردیه) الذی یعنی (علم السرد) ویهتم بتحدید البنی الداخلیه فی السرد، وتمییز خصائصها النوعیه، والکشف عن العلاقات التی تربط بعضها ببعض من حیث هی عناصر ثابته فی المبنی الروائی وتکشف عن العلاقات التی تربطها بمکونات الخطاب السردی، ومعرفه آلیه اشتغالها، وتحدید نظام عملها وقواعده، مما هیا للدارسین ارضیه علمیه تمکنهم من تحدید اسالیب الخطاب القادره علی توصیل الرساله السردیه فی صوره منتج فنی هو قصه او روایه، واصبحت دراسه هذا الفن بوصفه فرعا ادبیا قائما بذاته تبنی علی خصائصه الداخلیه النوعیه بعیدا عن التدخلات الخارجیه او إسقاطات ما حول النص علی النص.
    یهتم هذا البحث بمصطلحی (البنیه السردیه) و(الخطاب السردی) بوصفهما یشکلان المنهج التطبیقی لمصطلحین اساسیین هما: (الادبیه) الذی یعنی بالکشف عن الخصائص النوعیه للسرد، ولمصطلح (الشعریه) المعنی بالکشف عن خصائص الخطاب السردی الذی یتمثل فی النص الروائی الحامل لإرسالیه لغویه یتجاذبها طرفان (المرسل = الراوی، والمرسل إلیه = المروی له)، علما بان الهدف المرکزی للمصطلحین یتوخی التاکید علی الخصوصیه النوعیه لمقولات الفن الروائی، وتتفق المناهج االنقدیه بالرغم من اختلاف مذاهبها علی ان دراسه الفن السردی لا بد ان تنطلق من البنیه السردیه بما تتضمنه بنیاتها الداخلیه من خصائص نوعیه، حیث ترتبط عناصر التکوین السردی فیما بینها بعلاقات ذات صبغه وظیفیه وتقنیه وتعمل علی تاسیس النص الروائی (الخطاب السردی) وفق اسالیب متنوعه تحددها ضوابط البنیه السردیه.
    فالخطاب السردی لیس ای صیاغه نثریه، إنه فرع ادبی قائم بذاته ینبنی علی عناصر ومکونات ذات خصائص نوعیه تشتغل وفق نظام تضبطه المفاهیم السردیه فی قواعد ثابته.
    کلیدواژگان: البنیه السردیه، الخطاب السردی، الادبیه، الشعریه
  • الدکتور عیسی فارس، طلال علی دیوب صفحات 123-144
    الحنین نزعه وجدانیه إنسانیه تشمل العصور والازمنه کلها، وتعبیر عن رغبه ذاتیه صادقه فی رویه الوطن الام الذی نشا الشاعر فیه، واضطرته تقلبات الحیاه للابتعاد عنه. وقد ارتبطت هذه الحاله فی شعر الملوک والقاده فی الاندلس بجمله من الظروف السیاسیه، والذاتیه، والاجتماعیه، عمقت إحساسهم بالاسی والندم علی فقدانهم العز المصحوب بالسیاده والسلطه، وفجرت حنینهم للعوده المرتقبه من جدید، حیث حیاه الدعه، والرفاهیه، والنعیم.
    تتقصی هذه الدراسه اشعار الملوک والقاده التی انشدت فی الحنین، وتدرسها فی ضوء الاحوال النفسیه، والاجتماعیه، والذاتیه التی اثارت هذه الخلجات الوجدانیه، والاحاسیس المرهفه لدی فئه من هولاء الشعراء الذین عبروا من خلال الحنین عن بعدین متناقضین، الماضی المشرق الجمیل، والحاضر المولم الحزین. فهم فی ظل بعض الظروف القاسیه التی طرات علی حیاتهم، افتقدوا نعیم التواصل مع اهلهم وذویهم واماکنهم، وراحت عواطفهم تتدفق صادقه نابعه من اعماق ذواتهم، فینفثونها زفرات حری تحت وطاه الظروف الصعبه التی یعیشونها.
    ارتبطت قصیده الحنین عند الشعراء الملوک والقاده بالزمن الماضی المهیمن علی قصائد الحنین الإنسانی، بخلاف قصائد الحنین الدینی عند الشاعر الوزیر لسان الدین بن الخطیب، حیث یتم الدمج بین الزمنین الماضی والمستقبل.
    کلیدواژگان: الحنین، الملوک، القاده، الوزراء، الزمن، النعیم، الندم
  • الدکتور حسین کیانی، الدکتور سعید حسام بور، نادیا دادبور صفحات 145-170
    عنصر الزمان هو الحجر الاساس فی الحیاه عامه وفی الحیاه الادبیه خاصه ولطالما شغلت هذه القضیه اذهان الباحثین. ومن ثم فالروایه هی الزاخره بالاحداث والافعال وهما عنصران لاینفصلان عن الزمن الروائی. فهنالک نقاشات قامت لتشید بجانب من جوانب هذا العنصر الحاسم. ومن الذین شمروا عن سواعدهم لینالوا حظا فی هذا المیدان هو جیرار جینت الذی اقترح نموذجا لتحلیل الزمن الروائی فی کتابه «خطاب الحکایه» ومقترحه قام علی اکتاف ثلاثه عناصر؛ هی: الترتیب، الاستمرار، والتواتر.
    تقنیه الترتیب تقوم بدراسه الاسترجاعات والاستباقات فی النص السردی. والاسترجاعات هی الرجوع إلی الحادث الماضوی وإعادته لاهداف خاصه. استهدفت المقاله تبیین فاعلیه الاسترجاعات ومدی تاثیرها فی قصه یوسف النبی(ع) فی القرآن الکریم وبعد مقدمه فی تبین الترتیب الزمنی وانواع الاسترجاعات درست المقاله توظیف الاسترجاعات فی القصه واختارت المنهج الوصفی التحلیلی اساسا للدراسه. وصلت المقاله اخیرا إلی ان الاسترجاعات المتواجده فی قصه النبی یوسف(ع) فی القرآن الکریم تودی إلی انسجام هذه القصه وتواشجها والاسترجاعات الداخلیه هی من اکثر انواع الاسترجاعات تواترا فی قصه یوسف النبی(ع) وهذا الامر لعب دورا هاما فی تکوین السرد العنقودی لهذه الحکایه حیث إنها تتمحور حول بوره رئیسه هی رویا یوسف(ع) التی تبدا من عهد الطفوله إلی ان تنتهی القصه بتاویلها فی المشهد الاخیر. المشهد الرابع هو اکثر المشاهد دینامیه وانفعالا فی قصه یوسف النبی(ع) کما انه اوسع مجالا قیاسا بالمشاهد الاخری، والاسترجاعات فی هذا المشهد تبرز اشد البروز وتسهم إسهاما کبیرا فی انفکاک العقد النهائیه للحکایه، حیث لا یمکن التغاضی عن دورها الجلی.
    کلیدواژگان: زمن الروایه، جیرار جینت، الترتیب، الاسترجاع، سوره یوسف
|
  • Dr. Sayyed Mohammad Reza Ibnorrasool, Azam Dehghani Pages 1-18
    Linguistic extras may include nouns, verbs and letters. These phenomena show how splendor and beauty of language can realize take different aspects, including grammar, rhetoric and spelling. The script of the Qur''an displays this phenomenon, prompting some to the alleged error in its writing. However, this study has shown that the writing of the Qur''an has been affected by linguistic and historical causes, including the ancient calligraphy and vocal, musical effects and differences between the appearance of words, and multiple readings of the Qur''an. This article aims to explore the issue of extra characters in the formulation of the Qoran and reveal its causes and purposes in Osman Taha script through a descriptive analysis.
    Keywords: the Quran, Quranic script, Osman Taha, extra letters in Qoran, calligraphy
  • Dr. Ehsan Esmaeeli Taheri, Dr. Shaker Amery Pages 19-40
    One Function which is frequently Has about ten different Functions or meanings. Arabic Fi (في) used in ancient and modern texts is its distinctive function. But there is no reference to those sources. Fi in this function accompanied with a verb or a psuedo-verb showing similarity or contrast and the complement of Fi is usually a general noun or a noun attached to such a noun. Our evidence for this claim includes the presence of many instances، the use of some verbs both for distinctive and non- distinctive purposes، and the existence of such usage in Persian language for preposition Dar، and in English language for preposition “in” which is an equivalent of Fi. An important conclusion if this article is the specification of a new (در) Meaning for Fi and elaboration on the subtle nuances for this preposition.
  • Dr. Samer Zuher Bahra Pages 41-74
    Almost all researchers dealing with derivation of words in Arabic refer to ibn Fares’s work in etymologizing multi-letter words. Considering this issue, ibnu Fares stated the following: «We think that most multi-lettered words are contaminated». However, the rest of those words, which are a minority according to him, are considered either affixated words derived from trilaterals by adding one or more letters, three- or four-lettered words originally spoken the way they are since their origin. This research considers ibn fares’s approach as a theory and attempts to confirm or refute it through investigating the multi-lettered words in his dictionary «Maqayis AL Lugati». The research also tries to show the imperfection of ibn fares’s judgment, but at the same time it gives him the credit for his ideas, had they not been ignored by the former linguists, they would have opened new horizons in the field of derivation and etymology in Arabic.
    Keywords: Contamination, coinage, affixation
  • Dr. Bouthaina Souliman Pages 75-102
    This study provides a reading in simile from its linguistic structural point of view in Abdul- Kader Al-Jerjani، showing its linguistic elements when the «compose a special kind of writing»، and form a specified linguistic rhythm، that leads it to wholeness of writing، in linking between the grammatical and rhetoric. The study discussed the pictorial imagery with inditing، with the form of its linguistic structure، so it was found that it performs special functions، such as: It identifies the limits between a rhetoric form and another، especially metaphor، that is in the scope of the similar، and it identifies the type of simile it distinguish between one form and another، and from it in simile is discovered the same complicated kind that is spread on a wide aligning space. After that the research with Abdul Kaher studied the most important elements of building simile، its linguistic and semantic secrets with a focus on «the simizlied» and «simile tool».
    Keywords: simile, linguistic structure, Abdul, Kaher Al Jerjani, semantic differences
  • Dr. Sahar Shabib Pages 103-122
    The conscious narrative studies of narratives emerged from the critical research of the Russians structuralists in the mid-twentieth century.This research pushed the critic Todorov to define narratives as naratology (the science of the narrative) which tries to identify the internal structures in the narrative, distinguish its characteristics, and reveal the relations which connect them together. This research is concerned with narrative structure and narrative discourse, which serve as bases for literariness and poetic quality. It should be noted that the central objective of these two terms is to emphasize on qualitative features of narrative art. Critical approaches agree that the study of narrative art must be start with the narrative structure and its internal structures and features. This is so because narrative structures are associated with practical applications and try to bring about a narrative text according to narrative conventions. So, Narratives belong to an independent particular literary genre with its own norms.
    Keywords: narrative structure, narrative discourse, literariness, poetic quality
  • Dr. Aissa Faris, Tallal Ali Deyoub Pages 123-144
    Nostalgia is a tendency of conscience include humanitarian all ages and at all times. It is an expression of sincere desire of poet to see the motherland where he was established, and where requirements of life forced him to abandon it. Associated poems of the kings and leaders in Andalusia set in political circumstances and social self, deepened their sense of sorrow and regret for the loss of splendor, combined with sovereignty and power, and activated nostalgic feelings for the anticipated return, to convenience, luxury life and the grace. This study investigates the poems which kings and leaders sang in nostalgia, and handles them in the light of the psychological, social conditions and self-raised these emotional feelings It also deals with delicate sensations in the class of these poets who expressed through nostalgia two contradictory elements oin the elegance of the past. Under some extreme conditions that have occurred in their lives, they missed the grace of communication with their parents, relatives, and their places, and their emotions began flowing honestly from their depths, puffing it in an exhale under the difficult conditions in which they live. Nostalia for the Homeland includes nostalgic poems of kings and leaders, as we will see in their selected poems. Unlike religious poems, nostalgia in the poems of poet Minister Lisan Din Ibn al-Khatib merges the past and the future.
    Keywords: nostalgia, kings, leaders, time, grace, regret
  • Dr. Hossein Kiani, Dr. Saeed Hessampoor, Nadia Dadpoor Pages 145-170
    The concept of time in stories is a good arena for story research. One of the leading theorists in story time is the French critic, Gerard Jent. In his book narrative discourse, he offers a model to analyze story time. The model examines time at three levels: order, duration, and frequency. In order, investigation is made of flashbacks and flash forwards. Flashback refers to inserting an earlier event into the normal chronological order of a narrative. This return to the past and remembering a particular scene is goal directed and reveals a hidden side of the story and sometimes helps the reader to decode the text. Foreshadowing means predicting the story events. Predictions are often encouraging and are effective in moving the story forward. This paper intends to examine the issue of time in the story of Joseph the Prophet in the holy Qur''an with an emphasis on the first level of the Gerard Jent''s model, namely, flashbacks. It also tries to determine the function of the flashbacks in this Quranic story as the best story. The results of this study indicate that flashbacks have brought about coherence and continuity in the story. The intra-story flashbacks are the most frequents ones. This frequency has had an influential role in creating a cluster narrative in the sense that the story of Joseph the Prophet revolves around a core which is his dream in childhood until it comes true atwhen he becomes a king. The fourth stage is the longest stage and is also filled with much tension. In this scene, it is easy to detect flashbacks, which play an important role in disentangling Joseph''s story.