فهرست مطالب

دراسات فی اللغه العربیه و آدابها - سال پنجم شماره 19 (پاییز 1393)

نشریه دراسات فی اللغه العربیه و آدابها
سال پنجم شماره 19 (پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/09/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • السیده فاطمه اکبری زاده، الدکتوره کبری روشنفکر، الدکتور خلیل پروینی، الدکتور حسینعلی قبادی صفحات 1-24
    إن البناء الدلالی للروایه فی نسقه اللغوی یحتوی علی الانساق السردیه والخطابیه إلی جانب الانساق الفکریه. فالنقد السوسیونصی یدرس البناء الدلالی للنص من المنظور السوسیولوجی اکتفاء بالنص دون الرجوع إلی خارجه. وتتجلی العلاقات الحواریه القائمه فی البناء الاجتماعی للروایه من الناحیه الجمالیه فی إطار هذا الاتجاه النقدی، إما بدیموقراطیه الاصوات فی الروایه البولیفونیه، وإما بهیمنه إیدیولوجیه واحده فی الروایه المونولوجیه. ومن هذا المنظار النقدی، اتخذت الراوئیه الجزائریه الشهیره، احلام مستغانمی، فی روایتها ذاکره الجسد اتجاها متمیزا لإقامه العلاقات الحواریه فی بناء النص الذی لا یمکن الحکم علیه بسهوله.
    قامت هذه المقاله بدراسه البناء الداخلی لهذه المدونه السردیه النسائیه، باسلوب وصفی تحلیلی، فی ثلاثه مستویات: الاسالیب الکلامیه، ونوعیه الراوی والضمائر السردیه، والمنظور الآیدیولوجی، لکشف اسلوب الروایه فی إقامه العلاقات الحواریه بین الاصوات فی مجتمع النص حسب النقد السوسیونصی. وتشیر النتائج إلی ان هذه الکاتبه لا تختار الحیاد ولا الانحیاز السردی فی إعلاء صوت الشخصیات بل تستخدم الاسلوب الوسط فی تشخیص الاسالیب الکلامیه للشخصیات، وذلک بتلاعبها بالضمائر السردیه. کذلک تطرح الروایه الآیدیولوجیات المختلفه فی البناء الاجتماعی للنص فی قضیتی المراه والوطن؛ حیث یتم المنظور الآیدیولوجی النهائی للروایه حسب خصائص الروایات المتعدده الاصوات محاوله ترسیم الدیموقراطیه فی بناء النص. کذلک إمکانیه التاویل لدی المتلقی فی الخطاب المفتوح النهایه تسم هذه الروایه النسویه بخصائص تعددیه -الاصوات، خلافا لمن لا یعتبر الکتابات النسویه سوی روایات مونولوجیه.
    کلیدواژگان: باختین، النقدالسوسیونصی، الروایه المتعدده الاصوات، الکتابه النسویه، ذاکره الجسد
  • الدکتور وفیق سلیطین، راما محمود صفحات 25-48
    الرمز الموسیقی اسلوب من اسالیب التعبیر، لا یقابل المعنی ولا الحقیقه وجها لوجه، بل یقدم صورا بدیله للاصل، ولکنه – ای الرمز- لا یکتفی بذلک، بل یتعدی الامر إلی تقدیم فعالیه رمزیه عمیقه الدلاله فی معانی ها ورواها.
    ویتسم الشعر الصوفی، بشکل خاص، ببنیه فکریه معقده، ومتشابکه فی الادبین العربی والفارسی. فکان استخدام الرموز الموسیقیه وسیله للبوح والکشف عن المستتر والمحجوب.
    وقد احتفی الشاعران (النابلسی والرومی) بآلات الموسیقا مما لفت نظرنا إلی ها. وظهرت ثقافتهما الشعریه، فی الحقیقه، اقتباسا من افکار قرآنیه مثل نفخ الروح فی الجسد، وفهما عمیقا لقدره الرمز الموسیقی وفاعلیته فی إخفاء المعانی والافکار والآراء.
    وقدتنوع استخدام الشاعرین للتوظیف الرمزی للآلات الموسیقیه،فتشابها تاره، واختلفا تاره اخری، وحرص کل منهما علی تعمیق خاصیه التواصل بین الفکر المبدع(الشاعر)، والفکر المتلقی من خلال النغمات الناطقه بالاسرار، والخفایا الإلهیه التی تطلقها الآلات الموسیقیه، وتاویلها وفق هذا النحو.
    کلیدواژگان: جلال الدین الرومی، عبد الغنی النابلسی، الرمز الموسیقی، المشاکله، الاختلاف
  • الدکتور وحید صفیه صفحات 49-74
    تنتمی اللغتان العبریه والعربیه إلی اسره لغویه واحده هی اسره اللغات السامیه.وهذا یعنی ان تشابههما لا یحتاج إلی کبیر عناء لإثباته، ولا سیما من حیث قواعد اللغه. فالمصادر العبریه نفسها تذکر ان الیهود لم یولفوا کتبا علمیه فی قواعد لغتهم إلا بعد ان تتلمذوا للعرب، إذ اتجه الیهود إلی وضع قواعد اللغه العبریه متبعین فی ذلک المنهج الذی اتبعه علماء النحو العربی. ومن هنا نجد ان المقارنه بین قواعد اللغتین یمکن ان تتیح إمکانات واسعه فی فهم الکثیر من غوامض هاتین اللغتین، وتسهم فی حل کثیر من المشکلات اللغویه التی قد یستعصی حلها خارج إطار المقارنه. کما تساعد المقارنه، ایضا، الراغبین من العرب فی تعلم اللغه العبریه وذلک من خلال إسقاط قواعد لغتهم الام علی هذه اللغه، الامر الذی یجعل تعلمها اکثر سهوله ویسرا.
    کلیدواژگان: قواعد، مقارنه، العدد، العبریه
  • الدکتور علی ضیغمی صفحات 75-96
    مجله «دراسات فی اللغه العربیه وآدابها» هی مجله فصلیه علمیه دولیه محکمه تصدرها جامعه سمنان الإیرانیه بالتعاون مع جامعه تشرین السوریه باللغه العربیه منذ سنه 1389.ش/2010م. تستقبل هذه المجله البحوث التی تتسم بالجده والاهمیه عبر موقعها الإلکترونی بعد مراعاه کافه شروط نشرها. یوضح هذا البحث کیفیه إعداد البحث وإرساله إلی مجله «دراسات فی اللغه العربیه وآدابها» ومتابعته فی مراحل التحکیم حتی إعلان النتیجه النهائیه من قبل المجله وطبع البحث وعرضه فی الموقع الإلکترونی للمجله. إن قراءه هذا البحث بشکل دقیق من قبل الباحثین الذین ینوون إرسال بحث إلی المجله والالتزام بما ذکر فیه تودی إلی التعرف علی المعاییر المطلوبه لدی القائمین علی المجله وزیاده السرعه والدقه فی دراسه البحوث المرسله إلی المجله.
    کلیدواژگان: دراسات فی اللغه العربیه وآدابها، جامعه سمنان، کتابه بحث، مقاله علمیه محکمه
  • الدکتور صادق عسکری صفحات 97-122
    لا شک فی ان معرفه المعاییر المنهجیه والخصائص النقدیه مما یحتاج إلیه الراغبون فی نشر البحوث العلمیه، لکون هذه المعاییر الطریق الوحید للإبداع والإتیان بالجدید. وقد تحدث ذوو الاختصاص عن معاییر وشروط عده لاختیار موضوع البحث وصیاغه العنوان، وتبویب الموضوع، والمصادر والمراجع ومدی اهمیتها ومکانتها، واخیرا کیفیه التحلیل والنقد، والاستنتاج والإتیان بالجدید.
    المقاله هذه تهدف إلی تبیین المعاییر المنهجیه والخصائص النقدیه المطلوبه لنشر المقاله فی مجله دراسات فی اللغه العربیه وآدابها، متبعه المنهج التوصیفی التحلیلی فی عرض الماده العلمیه والتجربه العملیه، فی التحلیل والاستنتاج.
    تدل النتائج التی توصلنا إلی ها علی ان معظم البحوث العلمیه تعانی من نواقص منهجیه ونقدیه کثیره. ولعل ذلک ناتج عن ضعف الدقه والتعمق وقله التجربه والممارسه. فلهذا یجب علی الباحثین معرفه معاییر المنهجیه والنقدیه للابحاث العلمیه والالتزام الدقیق بها. ویمکن تلخیص تلک المعاییر فی ما یلی: اختیار الموضوعات الجزئیه المحدوده ومفیده، الاختصار والوضوح فی عنوان البحث، معرفه عناصر الموضوع وزوایاه الخفیه ووضع کل عنصر او زاویه فی عنوان مستقل، اتباع التسلسل المنطقی للمباحث الفرعیه والعناوین الداخلیه، المراجعه الواسعه والشامله إلی اکثر عدد من المصادر والمراجع للوصول إلی اکبر حجم من المعلومات، الانتباه إلی التخصص والتنوع والاعتبار للمصادر والمراجع المستفاده. فرز المعلومات وتمییز الآراء المتشابهه والمتفاوته تمهیدا لعملیه النقد وتبیین وجوه القوه والضعف والصواب والخطا مع ذکر الادله المنطقیه والبراهین العقلیه إقناعا للقارئ.
    کلیدواژگان: المقالات العلمیه، منهجیه البحث، المعاییر النقدیه، مجله دراسات فی اللغه العربیه وآدابها
  • الدکتوره لیلا قاسمی، الدکتوره فاطمه کاظم زاده صفحات 123-144
    روایه «سووشون» لسیمین دانشور هی من اهم الروایات الفارسیه التی کتبت حتی الآن، حیث عرضت فی ها فتره مهمه من حیاه إیران السیاسیه والتاریخیه (فی الاربعینیات)، واشارت إلی حضور الاجانب فی ها.
    لقد کثرت صوره الآخر سواء الغربی ام الشرقی فی روایه «سووشون»؛ حیث نلاحظ فی ها صوره مشوهه جدا للآخر الإنجلیزی وحلفائه المستعمرین الذین احتلوا بعض مناطق إیران الجنوبیه، ونهبوا اموال الشعب. اما بالنسبه إلی إیرلندا، فمع انها بلد اوروبی إلا انها کانت تتمتع بصوره إیجابیه إلی حد ما فی اذهان شخصیات الروایه. لقد رسمت دانشور فی «سووشون» صوره سلبیه للهنود المرتزقه وغیر المتحضرین. وإن الانا التی تتجلی فی شخصیه «یوسف» بطل الروایه هی ذات الإنسان الإیرانی الواعی الذی یناضل من اجل الحریه والاستقلال، ویستشهد فی سبیل الوصول إلی اهدافه السامیه.
    کلیدواژگان: الصوره، الاجنبی، الغربی، الذات، سووشون، الإنجلیز
  • الدکتور عدنان محمد احمد، مازن احمد عثمان صفحات 145-160
    هذه الدراسه محاوله لتتبع بعض صور القهر فی الشعر الجاهلی، والکشف عن ابعادها ودلالاتها فی نفوس مبدعی ها من شعراء الجاهلیه، اولئک الذین عکر الإحساس بالقهر صفو عیشهم، فعبروا عن ذلک باشعارهم التی جاءت مثقله بالحزن والاسی والإشفاق علی ضعف الإنسان فی واقع یعلی من شان القوه والاقویاء، إلی حد تغدو معه القوه الشرط الاول لحیاه تلیق بإنسانیه الإنسان.
    تتعدد صور القهر فی الشعر الجاهلی، وتتلون بالوان اسبابها ومشاعر اصحابها، ولکنها تکشف مجتمعه عن معاناه الإنسان فی مواجهه واقع یعجز عن الانتصار علیه، واقع قاس یکشف للإنسان ضعفه، فیکشف له بذلک زیف احلامه وبطلان امانیه.
    کلیدواژگان: القهر، الشعر الجاهلی، الادب الجاهلی
|
  • Fateme Akbarizade, Dr. Kobra Roshan Fekr, Dr. Khalil Parvini, Dr Hosseinali Ghobadi Pages 1-24
    Based on the framework of text sociology, the structure of the novel itself indicates the narrative and dialogical structure as well as the ideational content. So, the textual analysis of a novel is done based on internal analysis of texts and without relying on external facts and events. In the aesthetic application of this critical approach, it is seen that the available dialogic relations in the novel as a community produce an ideological orientation in the textual population so that there is either a democratic and polyphonic situation or a dominant ideology and a monologist novel. The Algerian novelist, Ahlam Mosteghanemi, in her novel, Zakirat Al-Jasad, has a special approach in which the reader cannot easily tell apart the monologue from polyphony. Thus, taking a descriptive-analytic approach, this study studied the dialogic style of this novel at three levels: representational methods, the realization of the presence of the narrator and the narrative pronouns, and the ideological perspective. The results show this feminine writing has various narrative pronouns and middle style –neither bias nor neutral-- in representing the statements of characters; it also narrates different ideological views about women and land. The outcome of the ideological approach is a polyphonic novel in both cases. The possibility of text interpretation for reader and its open- endedness can mean that this feminine writing is not monologist anymore and contrary to the belief of those who consider feminine writing merely monologist, this novel tends to be polyphonic.
    Keywords: Mikhail Bakhtin, text sociology criticism, polyphonic novel, feminist writing, Zakirat Al Jasad
  • Dr. Wafeeq Sleetain, Rama Mahmoud Pages 25-48
    The musical symbol is one way of expression among many other ways. It doesn`t directly correspond with meaning or reality. Rather, it provides images that are representative of the original. However, symbols goes beyond this and provide deep significant symbolic meanings and visions. Mystical poetry has a complex intellectual structure, particularly in Arabic and Persian literature. Hence, music symbols have been used as a way of indicating the obscure and unknown. Both Nabulsi and Rumi cherished musical instruments and were mesmerized by them. Their poetry really came as an interpretation of the Koran and of a deep understanding of the capability of the musical symbols in expressing disguised meanings, ideas, and views. The two poets sometimes vary and sometimes match each other in using symbolic musical elements. Each one of them was keen to deepen the relation between the creative mind (the poet) and the created meaning through melodies that tell the secrets and the divine mysteries encoded in the musical symbols.
    Keywords: Abdulghni, al, Nabulsi, Jalāl ad, Dīn Muhammad Rūmī, Musical symbols, similarity, variation
  • Dr. Vahid Safiyya Pages 49-74
    Hebrew and Arabic belong to the family of Semitic languages. This means that it is easy to show the similarities between the two languages, particularly in terms of grammatical rules. Original Hebrew texts state that Jews could author texts on the rules of their language only after going through a period of apprenticeship with Arab. They followed the Arab syntacticians in formulating Hebrew grammar rules. Hence, comparative study of the language rules of the two languages can shed light on the obscure areas and help remove many problems, some of which are impossible to solve other than by using comparative methods. Similarly, comparative study help Arabs keen on learning Hebrew and makes its learning easier for them.
    Keywords: grammar rules, comparative study, numerals, Arabic language, Hebrew
  • Dr Ali Zeighami Pages 75-96
    The journal Studies on Arabic Language and Literature is an international research journal jointly published by Semnan University and Tishrin University since 2010. This journal considers articles on Arabic language and literature submitted through its internet site, according to the style criteria announced by the journal. In this article, the author describes the method of preparing and submitting an article to Studies on Arabic Language and Literature and the follow up procedures in the course of review process, modification, until the final decision. Studying this article and following the guidelines elaborated therein will help the speed and precision of those who intend to submit their work to this journal.
    Keywords: Studies on Arabic Language, Literature, Semnan Uuniversity, Tishreen University, research journal
  • Dr. Sadeq Askari Pages 97-122
    There is little doubt that awareness of professional criteria and the characteristics of good research reports are of crucial importance to those interested in publishing research articles. This is so because following such criteria is the only way to create scientific innovations. Experts have mentioned many criteria for the choice of topic, preparing the sections and subsections, and providing the results of the analyses. This article use the descriptive-analytical method to provide the criteria and guidelines referred to in reviewing articles submitted to Studies on Arabic Language and Literature. The result of this research shows that most research articles suffer from lack of critical thinking which, in turn, stems from lack of experience. So, it is important that the researchers become familiar with critical criteria, which can be summarized as follows: choice of specific topics, clarity and shortness of the tile, identifying and discussing the different dimensions of the topic, sticking to a logical progression, exploring as much existing related literature as practical, considering the value and validity of the sources, identifying and categorizing different views to convince the audience as to the soundness of the author’s view.
    Keywords: Research article, research method, critical criteria, Studies on Arabic Language, Literature
  • Dr. Layla Ghasemi, Dr. Fatemeh Kazemzaeh Pages 123-144
    The novel of Savushun by Simin Daneshvar is one of the most significant Persian novels ever written. This novel deals with an important period in Iran’s political and cultural history and portrays the presence of foreigners in this country. Images of others dominate Savushun. We can also see a negative image of Britain and its allies as they invaded and occupy parts of southern Iran and plundered people’s property. Only Ireland is portrayed fairly positively in the minds of the novel’s characters. Daneshvar has painted quiet a negative image of the uncivilized Indian mercenaries in Savushun. The image of Iranians is crystallized in the character of “Josef” – the novel’s hero –who fights for freedom and independence and becomes a martyr on the path to reach a noble goal.
    Keywords: image, others, Western, insider, Savushun, Britain
  • Dr. Adnan Muhammad Ahmad, Mazen Othman Pages 145-160
    This study is an attempt to investigate the representation of some types of oppression in the pre-Islamic poetry and to indicate how oppression affected the pre-Islamic poets who lived a tough life of privation. They showed their feeling of resentment in many of their poems, which were full of sadness and bitterness. The images of oppression in the pre-Islamic poetry are multifarious and can be categorized according to the motives and feelings of the poets. They depict the sufferings of the human being who faces unbearable realities. These sufferings show how weak human beings are. Therefore, people find their dreams impossible to achieve and their wishes are portrayed out of reach.
    Keywords: resentment, oppression, pre, Islamic poets, pre, Islamic poetry, symbols