فهرست مطالب

دراسات فی اللغه العربیه و آدابها - سال پنجم شماره 20 (زمستان 1393)

نشریه دراسات فی اللغه العربیه و آدابها
سال پنجم شماره 20 (زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/11/21
  • تعداد عناوین: 7
|
  • الدکتوره مریم اقرین* صفحات 1-28
    ترصد هذه الورقه ظاهره بلاغیه تجذرت فی صفحات الدراسات العربیه الاصیله وهی تقنیه «العدول» التی ما لبثت ان اکتست حله حداثیه فی الابحاث الغربیه مست الشکل دون المضمون فصارت تدعی «écart»، لیعود هذا المصطلح من جدید إلی عالمنا العربی بعد ترجمته ترجمات عده اشهرها «الانزیاح»، إلا ان لب هذه التقنیه ی تمخض فی الخروج عن المالوف إلی اللامالوف، ای من «الثابت» إلی «المتغیر» وفق قصد ضمنی باطنی معین یتجاوز القصد الظاهری، وفی سیاق ذلک راح الشاعر الاندلسی «ابن خفاجه الاندلسی» (533ه) یرسم لوحات ممزوجه بالوان الطبیعه ومصقوله باسالیب عدولیه ترکیبیه لتصهر لنا مقاصد معینه متجسده وفق مفاصل محدده تکمن فی: اولا: العدول الإطار المفاهیمی، وثانیا: العدول فی الدراسات العربیه والغربیه، ثم ثالثا: العدول الترکیبی الاسمی فی قصائد «ابن خفاجه الاندلسی» الذی یتم فیه استجلاء جوانبه النحویه مکمله بمتعته وفائدته البلاغیه المقصدیه.
    وقد توصلت الدراسه إلی ان قصائد الشاعر تعکس مقدره شعریه فائقه فی رصف المبانی، والمعانی، واقتناص الالفاظ المعبره فی تراکیب عدولیه اسمیه تتجسد وفق مظاهر متنوعه نحو: کسر رتابه اسلوب الاستثناء من خلال تقدیم المستثنی واداته، وتقدیم الخبر والحال، إضافه لحذف اداه النداء، والخبر، والمبتدا لینتج عن ذلک مقاصد بلاغیه ضمنیه متلونه حسب السیاق. ولقد نتجت اغلب مظاهر العدول الترکیبی الاسمی-علی تنوع صوره - وتولدت اکثر اغراض الشاعر من حدیثه عن مرحلته الحیاتیه المشربه بالاحزان لفقد صدیق او بالمعاناه لترک حبیب او بتصویره لشجاعه فارس او نبل حاکم، کونها تخبر عن حاله نفسیه ذاتیه انعکست علی شعره.
    کلیدواژگان: العدول، الحذف، التقدیم والتاخیر، القصد
  • الدکتور محمود خورسندی، حیدر زهراب* صفحات 29-50
    کانت للمنظومات النحویه التعلیمیه کالفیه ابن مالک اهمیه کبیره فی مجال تعلیم وتعلم قواعد اللغه العربیه لعقود من الزمن، إلا انه فی العصر الجدید ومع ظهور الکتب الحدیثه والمتطوره ضعف دور تلک المنظومات فی هذا المجال. ویبدو ان السبب فی ذلک هو هذا التقدم الملحوظ الذی نشاهده فی منهجیه عرض المواضیع النحویه والصرفیه فی الکتب الحدیثه إلی جانب الوضوح والسهوله التی تتمتع بها هذه الکتب، ما تجعل الاساتذه والطلبه فی کثیر من البلدان یمیلون نحو هذه الکتب. فیاتی هذا البحث لیوازن بین منظومتین من بین المنظومات النحویه القدیمه والجدیده وهما «الفیه محم د بن عبد الله ابن مالک الاندلسی» (600 – 672ه) و«الفیه عبد العظیم الربیعی» (1323 – 1399ه) لیفتش عن المحاسن والعیوب فیهما بغیه تقدیم اقتراح بشان تطویر هذا الاسلوب التعلیمی، وخلاصه هذا الاقتراح هی: «إعاده نظم المباحث النحویه والصرفیه حسب المنهج المتطور المتبع فی الکتب الجدیده الناجحه وبالاخص من حیث ترتیب ذکر المباحث والتفکیک بین مباحث الصرف والنحو، لتضاف إلی الکتب الجدیده علی شکل مقطوعات شعریه منفصله فی نهایه کل مبحث، مع مراعاه الوضوح والسهوله والدقه العلمیه، إلی جانب الاستفاده من محاسن المنظومات النحویه السابقه وتحاشی معایبها بعد التعرف علی مواضع الضعف والقوه فی ها.»
    کلیدواژگان: الفیه ابن مالک، الفیه الربیعی، الموازنه التوصیفیه، المنظومات النحویه، الشعر التعلیمی
  • الدکتور ذیاب راشد، السیده جمانه إبراهیم داود* صفحات 51-70
    النص الشعری فضاء مفتوح، وعالم متشابک من الإشارات اللغویه العائمه، ولما کان لکل نص خصوصیته وتمیزه، فکذلک کل نص یستدعی منهجه النقدی الذی یجذبه، ودراسه نص بلقیس ل«نزار قبانی»تستجیب لخصائص النص الاسلوبیه، من دون ان تقید نفسها باتجاه ما للاسلوبیه، او تعریف محدد للاسلوب، ومن ثم تفید من وسائل الاسلوبیه الإجرائیه المتعدده، ومن طروحاتها النظریه.
    تهدف الدراسه إلی الوقوف عند الظواهر اللغویه والادبیه ذات التردد اللافت فی القصیده، وتحلیلها للوصول إلی السمات الاسلوبیه فی ها،ثم تتناول مکونات بنائیه وإیحائیه متعدده تندرج ضمن مستویات اسلوبیه مختلفه، وذلک فی محاوله لإلقاء الضوء علی الصوره التی اراد الشاعر الإیحاء بها من خلال اسلوب قصیده المقاطع.
    یکتسب البحث اهمیته من کونه یهدف إلی استجلاء مسوولیه التعبیر الفنی التی تنهض بها قصیده «بلقیس» عبر اسلوب المقاطع؛ لیجد الشاعر عبرها ضالته ومتنفسه للإیحاء بما یمور فی حنایا عالمه الداخلی، ویعکس رویته لفوضی واقعه المتشظی.
    کلیدواژگان: بلقیس، الاسلوبیه، الانزیاح، التعبیریه
  • الدکتور سامی عوض *، السید یوسف عبود صفحات 71-96
    اسهمت مظاهر اختلاف الآراء وتعدد الاوجه الإعرابیه فی ولاده ظاهره الترجیح فی النحو العربی، وقد عززها المنطق السائد بین النحاه من ان اقوالهم النحویه لیست قواعد ثابته لا تتغیر، وان الکلام یخضع إلی سیاقه ومقامه بالدرجه الاولی، وتتحکم به شبکه قویه من العلاقات اللفظیه والمعنویه تصهر ابعاده الدلالیه فی صنعته النحویه.
    هذا البحث یتناول، بحله جدیده، بعض مسائل العطف التی تداولتها کتب النحاه القدامی، مرکزا علی دوافع النحاه للترجیح بین الاوجه المحتمله لتراکیب العطف، وانتقاء الوجه الاقرب إلی الصواب دون الإضرار بالمعنی، او الإخلال بمعاییر احکام النحو وقواعده وفصاحته.
    وقد انطلق فی اتجاهین: اتجاه توصیفی؛ شرح مصطلح الترجیح فی إطاره اللغوی والاصطلاحی مبینا مفرداته فی کتب النحاه القدامی، واتجاه تطبیقی؛ بسط مسائل العطف المشکله، وعرض الاوجه الإعرابیه التی قیلت فی ها والادله والشواهد التی سیقت فی برهانها والاحتجاج علی ها، مرجحا الوجه الذی رآه مناسبا للمعنی والقصد.
    ثم خلص البحث إلی نتائج توکد اهمیه ان یوظف الترجیح النحوی فی مسائل النحو التی اکتست طابع الخلاف وضروره ان یراعی مستویات النص اللغویه وسیاقه الدلالی.
    کلیدواژگان: الترجیح، الاعتراض، الراجح
  • الدکتور هاشم محمد هاشم *، الدکتوره مریم جلایی صفحات 97-120
    یعد التکرار من اهم الظواهر التی تتجلی فی النصوص الشعریه وتحدیدا الخاصه بالحرب؛ والتی تخلق داخل النص الشعری ابعادا متعدده اهمها البعد الجمالی و البعد النفسی. وعلیه، قمنا فی الدراسه الحالیه بدراسه مقارنه لتوظیف التکرار فی نماذج من القصائد العربیه والفارسیه فی الربع الاخیر من القرن العشرین ودور هذه الظاهره فی تشکیل صوره الحرب. ویهدف البحث إلی الإجابه علی السوال الآتی: ما الدور الذی تلعبه تقنیه التکرار فی تشکیل صوره الحرب فی الاشعار الفارسیه والعربیه؟
    واتبعنا فی هذه الدراسه التقسیم الدلالی الذی اقترحته الشاعره «نازک الملائکه» فی عرضها لاقسام التکرار من الناحیه الدلالیه، والجمالیه، ویعتمد هذا التقسیم علی ثلاثه اقسام؛ هی التکرار البیانی، وتکرار التقسیم، والتکرار اللاشعوری.
    وتبین من الدراسه ان استخدام شعراء الفارسیه والعربیه تقنیه التکرار تجلی فی جمیع انماط التکرار (التکرار البیانی، وتکرار التقسیم، والتکرار اللاشعوری) ولم یستخدم التکرار من قبل الشعراء علی انه زخرفه فحسب؛ بل استخدم علی انه عنصر اساسی من عناصر القصیده، وتجلی التکرار البیانی والتکرار اللاشعوری فی النصوص الفارسیه اکثر من النصوص العربیه إلا ان شعراء العربیه کانوا اکثر اقتدارا ومرونه واستغلالا لکل سمات تکرار التقسیم من شعراء الفارسیه الذین اقتصر توظیفهم فی اغلب القصائد علی جعل بنیه التکرار بدایه للمقاطع ونقطه انطلاق لها. کما تبین لنا ان اغلب مواضع التکرار البیانی وتکرار التقسیم جاءت داخل النصوص الشعریه سواء الفارسیه او العربیه معتمده علی التوزیع الراسی، وهذه الطریقه ساعدت فی بروز التکرار بشکل اوضح.
    کلیدواژگان: التکرار، صوره الحرب، الشعر العربی الحدیث، الشعر الفارسی الحدیث
  • الدکتور حمید ولی زاده، السیده سکینه داغله * صفحات 121-146
    المفارقه تناقض ظاهری ادبی قدیم قدم التذوق الشعری والنثری للإنسان وإبداعه الفنی کما هی ظاهره فنیه یستخدمها الشاعر المعاصر للتعبیر عن المعانی والالفاظ المتناقضه. وهی إثبات لقول یتناقض مع الرای الشائع فی موضوع ما بالاستناد إلی اعتبار خفی علی الرای العام. المفارقه فی الاستخدام تعالج اهداف الادیب او الشاعر وتفتح له الطریق لیفصح عما یدور فی ذهنه ویعبر عما یرید إلقاءه للمتلقی باستعمالها. وهی تستعمل من زمن مدید فی الادب لکن لا بصوره مضبوطه کاتخاذها بعنوان فن مستقل فی العصر الحاضر. إن المفارقه توجد فی شعر ادونیس واضحه ویصفها ادونیس مع انواعها ویستعین بها لإبراز افکاره و عواطفه. یسعی هذا البحث إلی تبیین المفارقه، او البارادوکس اللفظی والمعنوی، وتبیین مواضعها فی شعر ادونیس، الشاعر العربی المعاصر، کما یسعی إلی تحلیل شعره ویناقش کیفیه استعمال هذه الظاهره عنده. وبعباره اخری، یسعی هذا البحث إلی رصد وإضاءه السیاقات المفارقیه فی نوعی ها اللفظی والمعنوی فی شعر ادونیس. وقد اتضح لنا خلال هذه الدراسه ان المفارقه ترکیب اساسی موضوعه مبنی علی الضدیه؛ ونتائج المفارقه عملیه مشترکه بین المبدع ومحیطه فی البدء. وادونیس کلما استخدم هذه الظاهره اراد بنوع ما ان یرسم التراکیب والمعانی التی تدور فی ذهنه باسلوب یختلف عن الاسالیب التی اتخذها من سبقوه. لقد استخدم ادونیس المفارقه بنوعی ها المعنویه (کالتشاوم والتفاول) واللفظیه، واستطاع ان یکون متمایزا کما هو.
    کلیدواژگان: المفارقه، ادونیس، البارادوکس، اللفظی، المعنوی
  • الدکتور عبد الکریم یعقوب *، لجین بیطار صفحات 147-164
    ینشد هذا البحث الکشف عن ابعاد النفس الإنسانیه لدی واحد من شعراء العصر الاموی، ویلقی الضوء علی بعض التبدلات التی طرات علی المجتمع الاموی، والتی اثرت تاثیرا واضحا فی اسلوب تفکیر الإنسان فی ذلک العصر، فجعلته یفکر فی امور اکثر عمقا، واوسع افقا، تجلت فی مواقفه تجاه الحیاه التی تشی بالغربه التی کان یعیشها مع ذاته؛ فبدت ملامح الغربه تظهر فی صور المکان الخصب فی اشعار العرجی، التی اتسمت بالعمق، والدرایه؛ إذ حملت ملامح المسوولیه، ومعانی التجاوز، فوضحت قدره الإنسان علی النهوض بنفسه، والآخرین، وحثته علی التماسک الإنسانی، والتوحد الاجتماعی، لتشکیل قوه واعیه طموحه، تتمسک بالارض.
    ویبین البحث اهمیه دراسه الصوره للناقد المعاصر، فهی وسیلته التی یستکشف بها القصیده وموقف الشاعر من الواقع، وهی احد معاییره المهمه فی الحکم علی اصاله التجربه، وقدره الشاعر علی تشکیلها فی نسق یحقق المعرفه والمتعه لمن یتلقاها.
    کلیدواژگان: المکان الخصب، المسوولیه، التجاوز
|
  • Dr. Meriem Agrin* Pages 1-28
    This paper deals with the rhetorical phenomenon of deviation that has acquired a significant position in western research on formal, but not content, issues. Therefore the term deviation, distance or ecart are frequently used to convey this meaning; but the best known equivalent is defamiliarization. The most important element in this term is kdistancing from the familiar meaning to convey the target message. The Andalusian poet IbnKhafajahAndalusian painted an encaustic mix ofnatural colorsin an unfamiliar way for certain purposes. First, the term deviation is defined, then the concept is explored in Arabic and Western studies, then themixed nominal deviational poems of Ibn Khafajah of Andalusia are investigated. The study found that these poems reflect a superbpoetical ability in creating structure and meaning by using this technique. Examples include removing the monotony in exceptions by reshuffling the words and giving then new arrangements, foregrounding themes, and omitting verbal tools and rendering them implicit. Most cases of mixed nominal deviation involve various scenes from life such as sorrow due to the loss of a friend, heart-pain because of lack of access to a friend, or portrayal of the bravery f a rider or the nobility and generosity of a ruler.
    Keywords: back, grounding, deviation, ellipsis, foregrounding, purpose
  • Dr Mahmood Khorsandi, Haydar Zohrab* Pages 29-50
    Over the past years poems which elaborate on syntax have had a considerable role in teaching syntax so much so that some of these poems such asAlfiaby Ibn Malek has been studied as a basic text by students for several centuries. But in the modern time and due to the availability of moderntextbooks, these works have lost their significance. By studying the method of presenting syntax and inflections in two of these collection of didactic poems and comparing the two, this research intends to point out considerable positive and negative aspects in them and, accordingly, make some suggestions about the presentational style in didactic poems, the most important of which arethe logical and educationally sound sequence of syntactic and inflectional lessons, clarity of meaning, the use of correct poetic meter, the use of expressive and easy words, focusing on relevant scientific content.
    Keywords: descriptive comparison, Alfia by Ibn Malek, Alfiaby Rabiee, learning syntax through poems, didactic poems
  • Dr. Theab Rashed, Jumana Daoud* Pages 51-70
    The poem "Balqis" bears the responsibility of the technical expression and inspirational motivation with the poet's synthetic view of the disorder of the on-going reality, its fragmentation and its sharp contradictions which dig deeply in the poem and has its specialty and distinction governing the methodology of criticism of each piece of literature. This study on the poem "Balqis" from NizarQabbani tries to throw light on the stylistic features and the architecture of the poem and trace the literary and linguistic elements which are obviously recurrent in the poem. It then deals with various constructions and inspirational elements at different stylistic levels. The study tries to answer such questions as Did the poet NizarQabbani achieve his aim to express what is in his inner world by writing his poem in stanza? Was he able to break the monotony of the solo sound? Is the picture which the poet offers about his actual life different from the picture of our current reality?
    Keywords: Balqis, Stylistics, Principium, Expressionism, defamiliarization
  • Dr. Sami Awad *, Yusuf Abbood Pages 71-96
    Many different opinions about Arabic grammar and variety of grammatical types have contributed to probabilistic orientations in Arabic grammar. The dominant logic amongst grammarians, which asserts syntactic rules are not fixed and unchangeable, has supported it. Speech depends on its context in the first place and is governed by a powerful network of verbal and semantic relationships. This research puts some syntactic issues in a new perspective that are deliberated by earlier grammarians. It focuses on the motives of grammarians for probability amongst different types of syndetic structures and how language users choose the closest type to the right choice without damaging the meaning or changing the grammatical coder rules of eloquence. The article progresses in two directions: the descriptive direction, which explains probability in language; and the applicative direction, which explains how grammatical and syntactic forms ar used in action so that the most preferred form which fits the meaning and intention is chosen and used. Finally, the research emphasizes the importance of employing grammatical probability in all controversial linguistic issues and the necessity to take into consideration bothh the linguistic text and the semantic context.
    Keywords: Preference, Comparison, Differentiation
  • Dr. Hashem Mohammad Hashem (Elkomey) *, Dr Maryam Jalaei Pages 97-120
    Repetition is the most prominent phenomenon in poetry, especially in poems of war. This technique can create various dimensions such as beauty and spirituality. Using a descriptive-analytic method the present study compares the function of ‘repetition’ in modern Arabic and Persian poems in creating war imagery in the final quarter of the twentieth century. The study wants to answer this question: what role does the repetition technique play in creating war imagery in modern Arabic and Persian poem? The study has employed the classification system of repetition by Iraqi poet and critic, Nazek Al Malaeke. He divided repetitions into three categories: declarative repetitions, division repetitions and unconscious repetitions. The main finding of the study is that repetition appears in various types (declarative repetition, division repetition and unconscious repetition) and the poets have not applied it as superficially. Declarative repetition and unconscious repetition in Persian poems are more frequent than Arabic ones; while Arab poets have applied division repetition more flexibly and strongly and Persian poets use this type of repetition only in their first stanzas. The vertical distribution of all the three categories of repetition is more frequent than its horizontal distribution, a fact which gives repetition more strength.
    Keywords: repetition, war imagery, modern Arabic poetry, modern Persian poetry
  • Dr Hamid Valizadeh, Miss Sakineh Dagheleh* Pages 121-146
    Paradox is an apparent literary contradiction which dates back to an cientpoetry and prose, when man developed ataste for arts. Paradox is a figure of a speech which contradicts the popular opinion and its literal meaning is unknown to common people. The aim of its employment is to explain the goals of a scholar or poet, thus smoothing the way for him to effectively convey his thoughts to the reader. Paradox has been used for centuries but it was not used in systematically enough to be regarded an independent technique as it is today. This study discusses visual, verbal and moral paradoxes as well as the conditions of their application as specified by Adonis, a famous contemporary poet and scholar. The paradoxisabasiccompoundand its themeisbased on conflict. The paradoxisthe result of ajoint actionbetween a creator and the environment in which he creates. Adonis hastaken advantage of this phenomenon by expressivestyle to portray his ideas in a way which is different from other people before him. Adonisis a leadingfigure all fields of literature, poetry, criticism andis also distinguished for using verbalandintellectualparadoxes of optimism and pessimism. In this study, the researcher has used descriptive and analytical methods.
    Keywords: Paradox, Adonis, Contradiction, Verbal Paradox, Moral Paradox
  • Dr Abdul Karim Yaqoub*, Lujain Bitar Pages 147-164
    This research aims to unveil the nature of human spirit and reflect the transformations that took place in the Omayyad society. These changes had a major influence on the poets’ thinking during that era. These changes are mirrored in the deep and sophisticated thinking and self-isolation of people, which is a significant feature of those living during the Omayyad era. This feature is portrayed clearly through the images of fertile lands in Al Arji’s poetry and is embedded in a deep knowledge which indicates a sense of responsibility and going beyond the mundane and habitual. This can, in turn, clarify the capability human beings to upgrade themselves and others. These images have also induced human solidarity and social unity and have helped people to obtain a determination and will which keep man attached to the land. This research also highlights the significance of artistic images as a main tool for the contemporary critical thinkers to understand poems and to unveil poets’ attitudes towards life. These images are considered as an important standard to assess the poetic experience. They also indicate the poet’s capability in conveying knowledge and pleasure to the reader.
    Keywords: Fertile land: responsibility, courage