فهرست مطالب

دراسات فی اللغه العربیه و آدابها - سال ششم شماره 21 (بهار و تابستان 1394)

نشریه دراسات فی اللغه العربیه و آدابها
سال ششم شماره 21 (بهار و تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/05/05
  • تعداد عناوین: 7
|
  • الدکتوره وضحی احمد یونس * صفحات 1-26
    وثق ابو حیان التوحیدی الروابط بین ثنائیات تعامل معها الدرس النقدی العربی القدیم بوصفها ثنائیات متباعده الطرفین، کثنائیه الفکر والحس، وثنائیه العلم والادب، وثنائیه القدیم والمحدث، وثنائیه الطبع والصنعه، التی یتخذها هذا البحث محورا لاهتمامه؛ فقد انقسم النقاد فی دراستهم لقضیه الطبع والصنعه بین قائل بانفصال طرفی ها، وآخر قائل باتحادهما، والتوحیدی واحد من ابرز النقاد القائلین بتلازم طرفی هذه الثنائیه، وتفاعلهما، واتحادهما فی الإبداع الادبی؛ إذ تاتی الافکار والمعانی لابسه الفاظها؛ فالإبداع تعبیر باللغه ،وتوشیه اللغه بالصنعه، والطبع فطره، وفیض إلهی للافکار والمعانی، یوهب للمبدع، فیخلف فطرته الإلهیه بقدره بشریه علی الصیاغه اللغویه، وصولا إلی الصنعه الفنیه؛ فالطبع المبتکر هو السابق والصنعه المحترفه هی التالیه، والصنعه متممه للطبع، علی صعید الإبداع الادبی، بما تمارسه من تدقیق وتامل.
    کلیدواژگان: الطبع، الصنعه، الثنائیه، الإبداع، الادب
  • الدکتور رسول بلاوی *، الدکتور علی خضری، السیده آمنه آبگون صفحات 27-48
    الشاعر لا یاتی فی نصه باللغه الداله القریبه الحاضره فی ذهنه، بل یتوقف طویلا عند الالفاظ، یتاملها وینتقی ها، ثم یعید تشکیلها بما یناسب الدلاله الوجدانیه، وقد یتوقف عندها لیخلق عبرها لنفسه نمطا جدیدا تحقق رغبته ورغبه القارئ فی المتعه الفنیه المتوقعه من إبداعه؛ والتعبیر بالصوره یعتبر من اهم خصائص التعبیر الشعری حیث یتمیز بدقه تحدیده للتجارب ومفرداتها, .تعد الاسالیب البصریه-وهی الاسالیب التی یوظفها الشاعر لبیان ما لا یستطیع التفوه به- إحدی طرق التعبیر فی الشعر العربی والخدمه التی تودی ها تلک الاسالیب، فهی غالبا المساعده فی بناء المزاج الانفعالی وتغیراته. احد هولاء الشعراء الذین اتجهوا إلی التعبیر بالاسالیب البصریه هو الشاعر العراقی المعاصر عدنان الصائغ. فقد تناول هذا النوع من التعبیر فی تجربته الشعریه لرفد نصوصه بشحنات دلالیه وفقا للروی والافکار التی یرید التعبیر عنها. فی هذا البحث نحاول الولوج إلی ظاهره حداثویه اتت بها ثوره التجدید الشعریه وهی ظاهره التشکیل البصری فی القصیده الحدیثه، ومن ثم تطبیق ظواهر التشکیل البصری فی قصائد الشاعر العراقی المعاصر «عدنان الصائغ» والترکیز علی المظاهر البصریه البارزه فی شعره المنشور فی مجموعه اشعاره مستخدمین المنهج الوصفی-التحلیلی. ومن المظاهر البصریه المستخدمه هی العلامات الترقیمیه، التنقیط والصمت، والسواد والبیاض والشکل المتموج، وتفتیت الکلمات، والاشکال الهندسیه، والظل. وکلها تعبر عن اضطراب الشاعر وتوتره واغترابه عن الوطن ووحشته. وکل هذا ادی إلی تجسیم آلام الشاعر وحنینه إلی وطنه النائی البعید عنه.
    کلیدواژگان: الشعر العربی المعاصر، العراق، عدنان الصائغ، الاسالیب البصریه، الإغتراب
  • حمید عباس زاده، الدکتور محمد خاقانی اصفهانی * صفحات 49-72
    منذ باکوره الدراسات الدائره فی فلک الخطاب القرآنی، استقطبت الصوره الفنیه اهتمامات الباحثین. وکلما تقدم البحث فی ارجاء هذا الخطاب، لاحت لهم إشراقات من جماله الاخاذ، تارکه جماهیر المتلقین فی نشوه لا تکاد تنتهی، حتی تنتابهم نشوه اخری، وتتراءی لهم سبحات من وجهه الوضاء. تراسل الحواس احد ابرز الفنون التصویریه؛ إذ یتعاضد اکثر من حاسه واحده علی إخراج الفکره إلی صوره موحیه.
    تناولت هذه المقاله باسلوب وصفی - تحلیلی، انماط تراسل الحواس المستخلصه من «260» آیه فی ها افعال الحواس، بعد تعریف هذا الفن التعبیری وتاصیله فی التراث. کما ان البحث عرف سمات الحواس الخمس ودورها فی المعرفه. وانتهی البحث إلی إلقاء الضوء علی جمالیات التراسل فی الشواهد القرآنیه. وتمخض البحث عن ان القرآن اعتمد التراسل لیوفی المعنی حقه، فثمه تناغم تام بین الحواس المساهمه فی التصویر، فعلی سبیل المثال استدعی القرآن اللمس والذوق فی مشاهد العذاب، لیجسد حجم المعاناه. والصوره التراسلیه تتمیز بجمالیات، اهم بواعثها: الغرابه، والطرافه، وتعدد المستویات الدلالیه، وتعمیق التاثیر.
    کلیدواژگان: القرآن، تراسل الحواس، الحواس الخمس، الجمالیه
  • الدکتور محمد صالح مروشیه * صفحات 73-86
    تاخذ هذه الدراسه علی عاتقها تقدیم رویه لصوره المراه فی الإبداع القصصی،ومدی ارتباطها بالواقع وحرکه المجتمع.
    جسد البحث هذه الرویا فی قصص محسن یوسف من خلال ثلاثه محاور:المحور الاول استعرض حصار المراه الشرقیه المستلبه،وما تعانیه من قهر واضطهاد، وصل إلی حد الفجیعه فی مجتمع یرغمها علی مصادره إنسانیتها.
    ووقف المحور الثانی عند المراه المقاومه التی ثارت علی واقعها الشرقی المتمثل بالعادات والتقالید والافکار المتخلفه، ومآسی القمع والاستلاب والاضطهاد المجتمعی، ونهضت للدفاع عن قضایا الإنسان الکبری من اجل حیاه یسودها الحب و السلام.
    اما المحور الاخیر فقد تناول المراه الرمز،متکئا علی الرمز الشفاف القریب من الفهم والإدراک، والبعید عن الإبهام والغموض، ولا تکاد قصه من قصص الکاتب تخلو من إشارات تاریخیه یغلفها بالرمز لتقدیم صوره للعالم، کما ینبغی ان یکون.
    کلیدواژگان: حصار المراه، المراه المقاومه، المراه الرمز
  • الدکتوره غیثاء قادره * صفحات 87-112
    تاتی هذه الدراسه لتوکد حاجه الشعر القدیم المتسم بقبول تعدد القراءات والتاویلات إلی قراءه جدیده تظهر النص بوصفه منظومه لغویه خاضعه لمستوی من التحلیل وإعاده الترکیب وقائمه فی دلالاتها علی انساق متعدده ظاهره او متواریه فی ثنایا النص الشعری؛ تعاین من تمایز الصوره والمعنی فی بنیه النص وهی تکسب النص طبیعته الجدلیه، کما تبرز ثقافه الشاعر الجاهلی –المثقب العبدی-الحاضره فی اعماق الخطاب ومخزوناته الخفیه.
    یقوم البحث علی قراءه انساق الصراع الوجودی فی شعر المثقب العبدی، فی ضوء دراسه نصیه تتخذ من الانساق الظاهره والمضمره وسیله تعبیر عن ذات الشاعر المتصارعه وجودیا واحکام الزمن.
    ویذهب البحث، بعد معالجه النصوص المثبته فیه، إلی ان دارس الشعر القدیم لا یستطیع ان یبحث فی ای موضوع من موضوعاته الفنیه بعیدا عن انساق الوجود و العدم فیه.
    کلیدواژگان: انساق، الصراع، الوجودی
  • الدکتور وفیق محمود سلیطین *، ریان عبد المجید جلول صفحات 113-134
    یعد کتاب (المثل السائر فی ادب الکاتب والشاعر) من ابرز الکتب النقدیه فی العصر الایوبی، ولاسیما ان ضیاء الدین ابن الاثیر من اشهر الکتاب والنقاد فی ذلک العصر، وقد جمع فی هذا الکتاب فنون البلاغه فی الادب. ولاقی هذا الکتاب قبولا فی الوسط النقدی منذ ذلک الحین، لکنه فی الوقت نفسه لاقی هجوما من اطراف اخری، وقد کان ذلک رد فعل علی ابن الاثیر الذی حاول ان یکون مبدعا اکثر منه متبعا، لکن نشاطه النقدی بقی فی دائره التراث النقدی عموما، وإن سمات التفرد او تحقیق الإضافه لم تکن إلا فی نطاق الذوق الفردی الذی لا یرقی إلی إنتاج مفهومات نظریه حادثه. ومن ثم فإن جهوده لم تتکشف عن طابع منهجی منظم، ومن هنا نجد اختلاط المستویات بین الاتباع والابتداع، وهذا یترجم عن رویه نظریه غیر متماسکه، تفتقر إلی الاتساق الداخلی، وتبدو قاصره عن النهوض ببناء منظور متکامل ورویه منظمه.
    کلیدواژگان: منهج، رویه، إجراءات، ادبیه
  • الدکتور عبد الکریم یعقوب *، دیما یونس صفحات 135-154
    الانسنه إضفاء صفات الإنسان علی غیر الإنسان، سواء اکان محسوسا ملموسا ام معنویا ذهنیا. والانسنه فی الشعر هی التوجه إلی الآخر المغایر للإنسان، وإلی عقلنته. وهذه الدراسه تبحث فی کیفیه انسنه اللیل فی شعر ذی الرمه، وتحاول ان تبین اسباب هذا التوجه ودوافعه.
    ولما کانت ظواهر الطبیعه رافدا من روافد التجربه الشعریه، ویتخذ الشاعر من مشاهدها ادوات فنیه لصیاغه مشاعره، ومکنونات نفسه، فإن لانسنه تلک الظواهر صله رمزیه بحاله النفسیه، واللیل إحدی تلک الظواهر، وهو رمز للهموم والاحزان، وللارتحال الطویل عند ذی الرمه بسبب بعده عن المحبوبه، فکان اللیل متنفسا عما به من هم وشوق.
    یتناول هذا البحث انسنه اللیل فی شعر ذی الرمه، الذی کان من اکثر شعراء عصره ارتباطا ببیئته، ما منحه إحساسا متمیزا بعناصرها، دفعه إلی انسنه ما حوله بجمالیات، ولغایات مختلفه.
    والبحث قراءه لنماذج شعریه لذی الرمه تقوم علی التحلیل والتاویل، عبر التعمق فی بنیه النصوص الشعریه المدروسه، والوقوف علی اسالیب الانسنه الفنیه التی وظفها ذو الرمه فی صور الانسنه واشکالها. وتوصل البحث إلی ان انسنه اللیل عکست معانی عمیقه، ومشاعر دفینه کانت تعتمل فی نفس ذی الرمه.
    کلیدواژگان: ذوالرمه، انسنه، اللیل
|
  • Dr Wadha Ahmed Youness * Pages 1-26
    Abu Hayyan Al-Tawhidi documented the connections between different binaries in which the old Arabic criticism has dealt with as binaries with extremes far apart. Examples of these binaries include the binaries of thought and sense, science and literature, the ancient and the created and finally, the nature and workmanship with which this research deal. In their studies of nature and workmanship, critics are divided into two groups: those who say the two are separated and those who say they are united. Al-Tawhidi is one of the brightest critics who believe that the two sides of this binary are interacting and united in the field of literary creativity in which thoughts and meanings are correlative. First, people think then, they express their thoughts by in words and in the end, they embellish the linguistic product by workmanship. So, nature is an instinctive and divinely-given flood of thoughts and meanings which is given to the creator (man) to create his own divine artifact by the human gift of linguistic ability. The creative nature of man comes first and then follows his professional workmanship. So, workmanship – in the field of literary creativity- complements nature by the revisions and improvements that it provides.
    Keywords: Nature, Workmanship, Binary, Creativity, Literature
  • Dr Rasool Balavi *, Dr Ali Khezri, Mrs Amene Abgoon Pages 27-48
    Poet does not use prefabricated or preplanned words in his or her mid but he uses too much care in selecting and using his words or language. Afterwards, s/he reorders it in terms of his or her chosen symbolic indications and he might innovates new scheme for him or herself, after a long reflection and rethinking so that he achieves his or her reader’s hope and interest in reaching the unforeseen pleasure. Expression through imagery is one of the most important characteristic of poetry. Imagery is a technique used when a poet can express in words what he or she intends to convey his intentions, thoughts and ideas. In this study, we are interested in the newly emerged phenomenon of the artful imagery creation in contemporary ghaside (ode) which is regarded as poetry revitalized and innovative method. Then we examined the imagery use of imagery creation in the published collection of poems of an Iraqi poet, Adnan Al-Sayegh’s ghasides (odes). Different images were created and used in his poems among which are the writing signs, punctuation, silence, white and black-made pages, curved, slanted lines in writing and shadow. All of these suggest that the poet’s internal uneasiness and worriedness due to his being far away from his native land.
    Keywords: contemporary Arabic poem, Iraq, Adnan Al Sayegh's style of imagery creation
  • Hamid Abbaszadeh, Dr Mohammad Khaqani Isfahani * Pages 49-72
    Since the first studies in the field of the Quranic discourse, the artistic imagery has attracted the attention of the researchers. As more progress was made in research about the language and discourse of the Quran, the beauty and brilliance of the Quran increasingly fascinated the researchers. The audience were drowned in the intoxication of one source of beauty when another source of beauty was discovered to intoxicate the more. Synesthesia is an effective technique in imagery in which a desired effect is engendered with the involvement of more than one sense. This article uses descriptive-analytical method to explore synesthesia in 260 Quranic verses, which include action verbs, after defining them and reviewing their use in previous texts. This research elaborates on the role of the five senses on cognition and the creation of knowledge. It intends to shed light on the aesthetics of the Holy Qur''an. The Quran has use synesthesia to the full effect as there is complete coordination among the senses involved in the images produced. For example, it has mixed tactile sense and the sense of taste to show the extent of the sufferings. Synesthetic images enjoy positive sides which include novelty, wit, polysemy, and depth of impact.
    Keywords: the Holy Quran, Synesthesia, the Five Senses, Aesthetics
  • Dr Mohammad Saleh Marooshye * Pages 73-86
    His study intends to provide a landscape including women in stories and how it is related to the society. This study has used the stories of Mohsen Yusef to give this image along three axes: 1. showing the surroundings of the eastern woman who is kidnapped and suppressed to a catastrophic degree in a society which force her to strip herself of her humanity. 2. Dealing with the reinforced woman who rebel against the eastern realities, which are crystalized in backward traditions and norms and ideas, and fight against oppression and suppression on the side of the society. She stands up for great human values to achieve a life full of love and peace; 3. Looking at women as a symbol which represent understanding without much complexity and ambiguity. In fact, none of the stories by this poet is without historical allusions and references encrypting a picture of the world as it is
    Keywords: Woman in context_reinforced woman_woman as a symbol
  • Dr Ghaiythaa Khadraa * Pages 87-112
    This study attempts to emphasize the need for a new reading of the classical poetry, which is characterized by the multitude of interpretations and interpretations-- a new reading which presents the text as a linguistic system open to different levels of analysis and re-synthesis. Having a structural inclination toward poetic images and meanings, this study relies on numerous forms both visible and invisible within the body of the poetic text, that are infered from the differences between the form and the content, a fact which grants the text a controversial nature. In addition, this study sheds light on the cultural milieu of the pagan poet, al-Muthaqqab al-Abdi, as expressed in the deep recesses of his poems and underlies his whole work. This research aims at studying the forms of the existential conflicts in the poetry of al-Muthaqqab al-Abdi in the light of a textual study that depends basically on the visible and invisible forms that reflects the poet''s existential internal conflicts. Following a scrutiny of some selected poems, this study reveals that researchers of traditional poetry cannot investigate any of its numerous artistic aspects unless they refer to the forms dealing with existence or non-existence.
    Keywords: Forms, Existential, Conflict
  • Dr Wafiq Mahmoud Slaiteen *, Rayan Abd Almageed Galloul Pages 113-134
    The book Common Proverb in the Work of the Poets and Writers is considered one of the most important critical books in the Al Ayyubi Period, particularly because Ibn Al Ather was the most famous writers and critics in that period. He collected in this book rhetorical works in literature. That book was well received among critics from that time on. However, some other critics opposed the views presented in the book. This was a reaction against the style of Ibn Al Ather, who wanted to be more creative than repetitive. But, his critical activity generally revolves round the critical tradition. This is the reason his distinctive features and creativity, which only appeared through the personal opinions which he expressed did not generated modern theoretical concepts. Therefore, his attempts did not express a specific and systematic approach or way of thinking. Hence, we see a mixture of creativity and imitation, which leads to incomprehensive theoretical view, inconsistency, and incapability to build a complete perspective and well-defined approach.
    Keywords: Method, point of view, procedures, literature
  • Dr Abdolkarim Yaghoob *, Dima Yunis Pages 135-154
    Personification refers to a technique in which human traits are granted to non-humans, whether the traits are sensible, tangible or spiritual. Personification in poetry is the tendency to treat something as human while it is non-human. This study discusses the personification of night in the poetry of ZeAlremma, and attempts to clarify the reasons behind this tendency.
    Night is one of the natural phenomena which is a symbol of worries and grief, and lasting departure in ZeAlremma poetry as he was distant from his beloved. Night was an outlet for the grief and yearning he felt.
    This research discusses personification of night in ZeAlremma poetry who was one of the poets most connected to his environment; a fact that rendered him a distinct understanding of the components in the environment and a capability to humanize his surroundings through employing aesthetic for different purposes.
    The research is a reading of the poetic forms of ZeAlremma and an analysis and interpretation which go deep into the textual structure of poems, and tries to understand the manner of artistic personification which ZeAlremma employed in his images and figures of speech. This research concludes that personification of night reflects deep meanings that resonate in the soul of ZeAlremma.
    Keywords: ZoAlremma, personification, night