فهرست مطالب

دراسات فی اللغه العربیه و آدابها - سال هفتم شماره 24 (پاییز و زمستان 1395)

نشریه دراسات فی اللغه العربیه و آدابها
سال هفتم شماره 24 (پاییز و زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/09/30
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مریم اقرین* صفحات 1-30
    یرصد هذا البحث بشکل موجز الافکار الاولی لقضیه من قضایا القصد وهی: «الثنائیه القصدیه»، التی اکتسحت صفحات الدراسات العربیه والغربیه کونها تبرز قیمه العمل الإبداعی ورقیه، لانها تمثل: مجموعه من الاهداف والاغراض والمرامی البعیده المدی التی تستوطن النص، والمتلقی علیه ان یتصیدها ولا یقف عند القصد القریب بل یسعی إلی القصد البعید وبهذا ینتج عن ذلک «ثنائیه قصدیه». ولا شک ان معرفه هذه الاخیره تحتاج إلی درایه بها وهذا موطن الإشکال؛ فالقصد الاول ثابت لانه ظاهر سطحی وفی الغالب یدرکه کل قارئ، والقصد الآخر متعدد ومتغیر لانه باطنی تلمیحی ولا یدرکه کل قارئ عدا الذکی والمثقف والواعی من خلال تمعنه فی النص وتوظیف إمکاناته المعرفیه والسیاقیه.
    وتتجسد الدراسه وفق مفاصل محدده هی، اولا: تعریف القصد والثنائیه القصدیه، وثانیا: الثنائیه القصدیه فی الدراسات العربیه التراثیه، وثالثا: الثنائیه القصدیه فی الدراسات الغربیه، فهذین العنصرین الاخیرین رسما معالم الثنائیه من ناحیه تسمیتهما المختلفه من عالم لآخر، بل حتی عند العالم نفسه، وایضا التعریف بهما، والتمثیل لهما بنماذج متنوعه اللغه والمضمون، ورابعا: المقارنه بین الدرسین، الذی تم التطرق فیه لنقاط الاتفاق والاختلاف.
    وقد توصلت الدراسه إلی ان فکره الثنائیه القصدیه تظهر عند العلماء القدامی من دون ذکر لهذا المصطلح، بل اقتصروا بتقسیم المعنی إلی قسمین اثنین مثلهم فی ذلک مثل الدارسین الغربیین. کما انه یمکن ان نلمس اثناء المقارنه بین الدرسین، وجود نقاط اتفاق اکثر من نقاط الاختلاف، وهذا دلیل علی وجود علاقه فکریه وطیده بینهما، لان الهدف فی النهایه واحد، هو عرض النص وتحلیله دلالیا ومقصدیا سواء الظاهر منها او الباطن.
    کلیدواژگان: الثنائیه القصدیه، الدرس العربی، الدرس الغربی، الصریح، الضمنی، الثابت، المتعدد
  • تیسیر جریکوس*، فادیا سلیمان صفحات 31-46
    جسد محمد الماغوط احاسیسه بالالوان، ورسم بها کلماته القاسیه، کما حدد علاقته الشعریه معها، واخرجها عن مالوفها، وطبیعتها؛ لیوقظها وهجا ناریا یجعل اللون یلسع البصر والبصیره، کما هی صوره الشعریه. ولاشک فی ان للالوان والاضواء فی الادب دورا إبداعیا فنیا؛ توضح المعانی وتجسمها، وتضفی علی ها بالوصف الضوئی واللونی حرکه وحیاه، تقربها من النفس والروح، وتهدی ها إلی الإدراک مصوغه اجمل صیاغه، مشکله منمقه، واضحه المعالم، بینه التفاصیل، بل قد یضفی اللفظ الادبی علی معانی الاضواء والالوان غموضا محببا شفیفا، وسحرا خلابا؛ إذ یموه المعانی فی رمزیه لطیفه إن احتاج الهدف إلی تمویه.
    لقد شکل اللون هاجسا ذاتیا عمیقا عند الشاعر محمد الماغوط، فوظفه فی اشعاره، کاشفا دلالاته المعرفیه والجمالیه، فاللون - إضافه إلی کونه مظهرا من مظاهر الواقعیه فی الصوره الشعریه - کان حامله إرث ثقافی؛ إذ توضعت فی الالوان جمله من البنی الاسطوریه والحضاریه الموسسه لثقافات الشعوب، فکانت ذات دلالات جمالیه.
    کلیدواژگان: السیمیائیه، الشعریه، الدلاله المعجمیه، البعد النفسی، اللون والانزیاح
  • علی باقر طاهری نیا*، معصومه شبستری، محمد علی عامری صفحات 47-68
    السیمیائیه الادبیه للشخصیه هی إحدی فروع السیمیائیه اللغویه والتی تمهد الطریق لتسلیط الضوء علی الشخصیه بشکل اکثر عمقا ودقه لکشف الستار عن الزوایا الکامنه فی ها. والقرآن الکریم، کابرز واروع النصوص الادبیه، یحمل کمیه هائله من العلامات اللغویه فی طیاته. کما ان الشخصیات الکثیره التی ذکرها القرآن الکریم مباشره، تعتبر علامات مهمه من العلامات اللغویه. ومن الجدیر بالذکر ان یوسف (ع) من اهم الشخصیات التی وردت فی القرآن الکریم، ودراسه هذه الشخصیه من منظور سیمیائی تودی إلی کشف ما تحمله هذه الشخصیه من المعانی والمفاهیم والدلالات الخفیه فی ها.
    لقد قامت هذه المقاله بدراسه شخصیه یوسف (ع) من منظور سیمیائی علی اساس نظریه فیلیب هامون، السیمیائی الفرنسی، حیث درست شخصیه یوسف (ع) من ناحیه الدال (الاسم، والدور النحوی، والضمائر، والبعد البلاغی)، ومن ناحیه المدلول (الصفات، والاقوال، والافعال). واثبتت انه یوجد هناک تناسق وتطابق بین اسم یوسف (ع) والالقاب والاوصاف التی یحملها وبین ادواره فی القصه القرآنیه، فهو لفظ اعجمی معناه (سیزید او یزید او زاد وجمع). وکان من ابرز الصفات المذکوره لهذه الشخصیه إیمان یوسف (ع) ب الله تعالی وإحسانه وتقواه. ویعتبر هذا هدفا مهما من اجل تصحیح الرمزیه الموجوده فی اذهان الناس حول یوسف (ع). فکان القرآن کان یهدف إلی عرض هذه الشخصیه بصفتها انموذجا ورمزا لکیفیه الإیمان ب الله تعالی فی مختلف الظروف. وبذلک یمکن ان یذکر البعد البلاغی لاسم یوسف (ع) المتلقی بذکر الله تعالی والإیمان به. وقد کان الفعل «قال» ومشتقاته من اکثر الافعال تکرارا، وهذا یدل علی ان العمل الکلامی لیوسف (ع) هو العنصر الفاعل فی القصه، وهو ما یناسب دوره فی الدعوه إلی الله باعتباره نبیا.
    کلیدواژگان: السیمیائیه، الشخصیه، یوسف (ع)، القرآن الکریم، فیلیب هامون
  • سمیره عبدالله الراهب* صفحات 69-90
    یعنی هذا البحث بمساله تحدید الجذور فی ضوء المقارنات التی تظهر اهمیه مثل هذه الدراسات اللغویه المقارنه، مع الاخذ بالقوانین الصوتیه؛ فالبحث الحدیث ارتضی تطبیقها لتحدید اصاله الکلمه او عدم اصالتها من الناحیه الاشتقاقیه. کما یسهم التحلیل والشرح اللغوی والمقارنه فی تتبع الابنیه الصرفیه برصد التغیرات والتحولات التی طرات علی اللغه العربیه عبر الازمنه. فالدراسه تاصیلیه لبنیه الجذر العربی فی الاسماء الخمسه، بالمقارنه مع اللغات السامیه، وفی نتائجها تفسیرات علمیه لظاهره لغویه طالما درسها اللغویون العرب القدامی، فذکرت فی کتبهم ومصنفاتهم آراوهم، وعلی فکره المیزان الصرفی بنوا معاجمهم؛ فدرسوا الظواهر اللغویه، مثل: الاشتقاق، والإعراب.
    إن البحث یقوم علی منهج التحلیل المقارن، فیعمل علی فحص التکوین الثنائی المعجمی، ووصف العلاقات الصوتیه والصرفیه والنحویه الخاصه بالاسماء الخمسه، وبالابنیه والصیغ التی تفتح علی ها فی مدونه المعجم العربی، وفی معاجم اللغات الاکادیه والاوغاریتیه والفینیقیه والآرامیه والعبریه.
    لقد کشف البحث عن العلاقات الصوتیه والصرفیه والنحویه فی الاسماء الخمسه، وذهب إلی تطبیق القوانین الصوتیه، وتتبع الابنیه والصیغ فی المعاجم العربیه والاکادیه والفینیقیه والآرامیه والاوغاریتیه، فنبه البحث لاهمیه رصد التغیر اللغوی؛ لان لغتنا العربیه بعیده العهد، مرت بمراحل زمنیه متعاقبه، لذلک فالحاجه شدیده إلی معجم تاریخی، تورخ فیه الالفاظ وفق استعمالاتها خلال العصور المختلفه بدءا من الاصل الاقدم.
    کلیدواژگان: الثنائیه اللغویه، مقارنات سامیه
  • عبدالباسط عرب یوسف آبادی*، علی اکبر احمدی چناری صفحات 91-114
    إن الفانتازیه تطلق علی شکل ادبی یمیل إلی القطیعه مع العالم والتقالید المالوفه والخرق المستمر للمنطق والنوامیس الطبیعیه. تشکل هذه الظاهره معلما بارزا فی الروایه العربیه ویتجلی من خلالها اهتمام الروائی العربی بتجاوزه لحدود التقلید الروائی القدیم. تعتمد روایه «امراه القاروره» للروائی العراقی سلیم مطر (1956م) علی استخدام معطیات الادب الفانتازی والتغییر الفانتازی للعناصر السردیه من العنوان والشخصیه والاحداث والزمن.
    جاءت هذه الدراسه معتمده علی المنهج الوصفی-التحلیلی للبحث عن مستویات حضور الفانتازی فی هذه الروایه بهدف الکشف عن دور العناصر الفانتازیه فی بنیه النص الروائی. واهم ما تناوله البحث هو رصد لفانتازیه لغه واصطلاحا ومن ثم عرض الروایه والبحث عن وجوه الفانتازیه فی عناصرها السردیه. تدل نتائج البحث علی ان الکاتب قداستطاع ان یصور عناصر سرده تصویرا فانتازیا یناسب سمات الادب الفانتازی، فلتحقیق هذا الهدف اعتمد فی بناء عنوان «امراه القاروره» وشخوصها وزمنها واحداثها –بما فی ها ظواهر فانتازیه کالتحول والمسخ والرحله- علی رویه تخییلیه تتواتر بین العجیب وخرق العاده، وتجاوز الواقع إلی اللاواقع وصوره بطریقه فانتازیه علی المستوی الدلالی.
    کلیدواژگان: الفانتازیه، الروایه، امراه القاروره، سلیم مطر
  • حسن گودرزی لمراسکی*، فاطمه خرمیان صفحات 115-134
    یستعین الکاتب او الراوی فی الادب القصصی، بمختلف القوالب للتطرق إلی احداث القصه وشخصیاته القصصیه ویعد التداعی الطلیق واحدا منها. فی التداعی الطلیق یستحضر مفهوم واحد مفاهیم اخری إلی الذهن بناء علی اصول التجاور او التشابه او التضاد فمن جراء ذلک یتبع الکاتب الموضوعات الجدیده بصوره متتالیه مستعینا باستدعائها کما نلاحظ فی قصه «ساعه الکوکو» القصیره من مجموعه «کان ما کان» القصصیه لمیخائیل نعیمه، الادیب والمجدد اللبنانی الکبیر. تستحضر فی هذه القصه، اجزاء تصویر واحد او حدث واحد، اجزاء اخری او حدثا آخر.
    وقد خلق الکاتب هذا الاثر الثمین موظفا فیه التقنیات السردیه المختلفه عن وعی او غیر وعی، مما ادی تشابک عنصر العمل القصصی مع الشعور وتجربه الراوی، إلی تسلل کثیر من الاحداث الموجوده فی القصه إلی ذهن الکاتب إثر تاثره باصل تداعی المفاهیم. تاتی اهمیه ودور التداعی الطلیق، فی هذا البحث، فی استدعاء الاحداث وتشکیلها، وانماطه المختلفه بعد الإتیان بالاصول والاسس التی تحکمه. واثبت ان میخائیل نعیمه- بالاستفاده من التداعی الطلیق وهروبا من التکرار الذی لافائده فیه- اقبل علی استحضار ذکریات شخصیات القصه ثم تطرق إلی بیان تفاصیل حیاه شخصیات القصه وحل مشاکلهم بواسطه اصل التشابه الذی کان اکثر تطبیقا فی القصه وکذلک بمساعده اصلی التجاور والتضاد.
    کلیدواژگان: القصه، التداعی الطلیق، میخائیل نعیمه، ساعه الکوکو
  • سید رضا میراحمدی*، علی نجفی ایوکی، زهرا سهرابی کیا صفحات 135-160
    إن الاسلوب یحدث للادیب من خلال ممارسته لمنهج خاص حیث یمکن اعتبار ذلک المنهج خاصا به یمیزه عن غیره. والدراسه الاسلوبیه هی من اهم مجالات البحث الادبی المعاصر الذی استرعی انتباه النقاد المعاصرین؛ إذ یعتمد هذا المنهج فی دراسته للنص علی الکشف عن الجمالیات الکامنه فی الاسالیب من خلال تحلیل الظواهر اللغویه، وتبیان علاقتها بالحاله الشعوریه والتاثیر الفنی الادبی المفهوم من خلال ذلک. وعلی ضوء اهمیه المساله یقوم هذا البحث بدراسه اسلوبیه لقصیده «سرحان لا یتسلم مفاتیح القدس» للشاعر المصری المعاصر امل دنقل (1940- 1983م) علی اساس المنهج الوصفی- التحلیلی مع الترکیز علی ثلاثه مستویات اسلوبیه هی المستوی الفکری،الادبی-الدلالی واللغوی-الترکیبی.
    ومن اهم ما وصل إلیه البحث الحالی من النتائج هو ان توظیف التقنیات العدیده کالتناص والطعن والانزیاح والحوار والحکایه والرمز والترکیز علی الإیقاع والموسیقی جعل من الشاعر صاحب اسلوب مرموق فی عملیه نقل ما فی باله إلی المتلقی؛ فاسلوبیه النص تشهد علی انه حضر فی القصیده کشاعر فنی ینهال علی الذین باعوا القدس وانصرفوا لملذاتهم باللوم والطعن ویوکد رمزیا علی خیار المقاومه والنضال لتعود للوطن العربی کرامته ویسترد الحقوق الضائعه للمواطنین. وعناصر القصیده تتساند کی تعبر عن مدی نجاح الشاعر فی تحقیق آماله وتبدید آلامه؛ من توظیفه لشخصیه سرحان الرمزیه إلی اختیار بحر الرجز الملائم لهذه الغایه واستخدام الکلمات الفخمه وتغلیب الجمل الإخباریه علی الإنشائیه والافعال المضارعه علی بقیه انواعها، بجانب الاستمداد من الاصوات المجهوره الموحیه. فکل ذلک اعطی شعر الشاعر حیویا واستمراریا وتعددیا فی المتلقی وجعله کشاعر ذی اسلوب خاص خارج نطاق التقلید.
    کلیدواژگان: الاسلوبیه، امل دنقل، الموسیقی، الفکره، العناصر
|
  • Meriemmeriem Agrine * Pages 1-30
    The study briefly investigates one of the basic concepts that is the duality in intention, which is frequently addressed in the research don by Arab and Western scholars. Ambiguity of intention is a mark of the creativity of the work and if food for mind for the reader to follow immediate and far-fetched, hidden intentions. Understanding this duality or double intention is a challenge, no doubt because the immediate intention is obvious and, hence constant, and all audience can get it but the far-fetched intention is variable because it is implied and only the intelligent, well-versed and attentive readers can discover it. This study aims at the following: defining intention and double intention; double intention in old Arab research; double intention in Western research; a comparative study of Arab and Western research on duality of intention, pinpointing the similarities and differences. The conclusion is that the idea of dual intention exited in the thinking of early Arab scholars without this label. They, too, divide meaning into two types. Comparing the two traditions clarifies more commonalities than differences. This point to strong, explicit or implicit, intellectual connections between them, as there is one goal and that is interpretation and analysis of intentions.
    Keywords: duality of intention, Arab research, western research, explicit, implicit, constant, multiple
  • Tayseer Graykous *, Fadia Sulaiman Pages 31-46
    Mohammed Maghout expresses his feelings through colors and uses colors to communicate his ideas. He also uses colors to define and characterize his poetry and render it different from what is conventional so that it provokes more, appeals to the eye as well, and seems more poetic. Little doubt colors and light play creative and artistic roles in literature as they illuminate meanings, make them more lively and dynamic, and easier to understand and receive by the audience. On the other hand, literary and poetic expression renders light and colors more beautiful and charming. The interaction of colors and words can create a welcome mystery.
    Colors are one of the concerns of Mohammed Maghout, who uses them in his poems and employs their symbolic, and aesthetic potentials. Colors, in addition to being a manifestation of realism in poetic images, convey cultural messages because colors are part and parcel of the mythology and cultural heritage of nations and serve as a medium of beauty.
    Keywords: poetic semiotics, lexical semantics, psychological dimension, colors, defamiliarization
  • Ali Bagher Taheriniya *, Masoumeh Shabestari, Mohammad Ali Ameri Pages 47-68
    The literary semiology of personality is a type of semiotic study which provides a deep and accurate knowledge and insight into personality and can be undertaken from various dimensions and angles. The Holy Quran, as a most significant literary text, is full of linguistic signs on set of which being the various personalities that are directly referred to in the Quran. Saint Joseph (Yusuf) (AS) is one of the most important figures in the Quran. Therefore, his semiotic study can lead to understandings about his character and the motivations and reasons for his personality traits. The present article is based on the personality semiology of the French semiologist Philip Hamon. This article studies Joseph’s personality in Quran from the perspective of the signifier (names, syntactic features, pronouns and rhetorical dimensions) and the signified (descriptive adjectives, speech, and actions). This article show that names, honorifics, and the descriptions for Joseph are in compliance with the function of his story. Through semiology and interpretation, the article gives a deeper insight about Joesph’s personality can help understand the nuances of the related Quranic meanings.
    Keywords: Semiology, Personality, Joseph (AS), the Holy Quran, Philip Hamon
  • Samira Al-Raheb * Pages 69-90
    This paper deals with the question of defining roots in the light of comparisons which show the importance of such comparative studies, taking into consideration phonetic rules. These rules were used in modern research to establish the originality of a word or lack of it from the etymological point of view. Analysis, linguistic explanation, and comparisons contribute to tracing the morphological syntax of words by tracking changes and transformations that language has witnessed through time. This study is a foundational study of Arabic roots of the five nominals in comparison with Semitic languages. It concludes with the interpretations of a linguistic phenomenon ancient Arab linguists frequently addressed in their works. In composing their lexicons, these linguists used morphological measures and included derivations and diacritics. This research adopts a comparative- analytical approach and focuses on bilingual lexicon making. The research is interested in the description of phonetic, morphological and syntactical relations in the five nominal and in the structures and forms which open Arabic lexicons as well as Acadian, Ugaritian, Phoenician, Aramaic, and Hebrew ones.
    Keywords: Linguistic duality, Semitic languages, comparative study
  • Abdolbaset Arab Yousofadi *, Ali Akbar Ahmadi Chenari Pages 91-114
    Fantasy is a new terminology in literary criticism characterized by escape from the world and its familiar frameworks, which means flouting logic and natural laws. Fantasy sometimes features in Arabic novels go beyond the standard limits and criteria. The novel Imrat Al-Gharoorah by Salim Matar (1956), the prominent Iraqi novelist, falls in the realm of fantasy literature as its narrative elements such as plot, characterization, time and setting have imaginary nature. This study is a descriptive-analytic effort to investigate the levels of imagination in this novel and discover the role of fantasy in the structure of the novel. The results of the investigation indicate that Salim Matar employs narrative elements to offer a colorful fantasy atmosphere. To achieve this goal, the novelist has bestowed the title, characters, time and events in the novel the elements of change and metamorphosis and has used journey as a narrative technique. Thus, all these elements have contributed to an extraordinary atmosphere in which usual rules are violated and an imaginary world is portrayed
    Keywords: fantasy, novel, Imrat Al-Gharoorah, Salim Matar
  • Hasan Goodarzi Lemraski *, Fatemeh Khoramian Pages 115-134
    In fiction, the writer or narrator utilizes various formats to tell about fictional events and adventures and the fictional characters. Usinng a stream of associations is one such technique. The psychological mecanism is that a series of concepts enters the mind because of the proximity or similarity or contras. In this style of story writing, the author provides a flow of words and creates new situations, one leading to another, as it is the case in the short story " Cuckoo Clock " from the book "Kan Ma kan" by Mikhail Naimeh, the great Lebanese modernist literary figure. In “cuckoo Clock”, an image or event is used in the story in a way that any component associates with and evokes other components or events. In this great work, in which the author either consciously or otherwise employs various narrative techniques, the entanglement of the story’s actions and the narrator’s feelings , emotions and experiences has caused the writer’s mind to receive a series of associations and start a stream of consciousness. In this article, the author focuses on the role of associations in recalling events and forming a narrative by the analytical - description method, and shows the context and background for the associations in the story after stating the basic principles governing associations. The article conclude that Mikhaeel Naimeh, instaed of repetition and wordiness, uses conceptual associations to restate the memories of the story’s character. He uses the principle of similarity, which plays the most significant role in the story, along with principles of adjacency and contrast in an attempt to deal with the details in the life of the story’s main character and resolve the problems which arises.
    Keywords: Associations, Mikhail Naimeh, Kan Ma Kan, Cuckoo Clock
  • Reza Mirahmadi *, Ali Najari Ivaki, Zahra Sohrabikia Pages 135-160
    Stylistic study is one of the most important methods in contemporary literary research that began with translation movement and awakened activities and thoughts close to the western culture. This approach is an attempt to unveil the hidden beauties of different styles by analyzing linguistic elements and their relation to real situations and/or the literary work. Using an analytic-descriptive method, this research is an attempt in the stylistic study of the poem "Sarhan la yatasalam mafatih al-Qods" by the Egyptian poet, Amal Donqol. This poet was chosen because he is among the most important cotemporary Arab poets who raised the flag for human causes and remains true to his causes. He writes about humanitarian, pro-social and political issues as well as the pains of the Egyptians who suffer oppression and exploitation. His concerns include human rights and the problems of the Arab world. For this reason, his works convey revolutionary thoughts that pivot around freedom of man through revolution and reform. One of the most remarkable results of this study is that Amal Donqol has profited from various stylistic features such as intertextuality, masque, dialogues, monologues, symbols, mythology, and special rhythms. By reading his poetry, you can see a character that takes you to a world where there exists no peace and tranquility, a place where there is only pain and sufferings. Also, you can recognize his beliefs and humanistic tendencies. Undoubtedly, his rebellion reflects his inner state which fuel him with special power as a result of which one can see the world from the perspective of a brave man who is alone in confronting the world. In this way, his life has turned into a poem and his poems into life; and rebellion, uprising, revolution and unrealized dreams have paved a path to his true self.
    Keywords: stylistics, Amal Donqo, assimilation, defamiliarization, intertextuality, symbol, masque