فهرست مطالب

نشریه نامه هنرهای تجسمی و کاربردی
پیاپی 20 (پاییز و زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/10/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مقاله پژوهشی
  • محبوبه طاهری *، عفت سادات افضل طوسی صفحات 5-25
    نقیضه در جریان خوانش بینامتنیت و آشنایی‏زدایی و شالوده‏شکنی در عصر پسامدرن، به‏زعم جایگاه نقدی که در دستاوردهای گفتمان پست‏مدرن داشته‏اند، تداخل رویکرد به مرزهای یکدیگر دارند. نقیضه که به وارونه‏سازی غیرتصنعی اهتمام می ورزد و شیوه آشنایی‏زدایی که به بازتولید اثر هنری می‏پردازد و نیز رویکرد ساختارشکنی که دریدا مطرح می‏کند در بی‏نهایتی معناپردازی و چندصدایی در تقابل‏های پارادوکسیکال مشترک اند. بر این مبنا پژوهش حاضر با هدف مطالعه گفتمان حاکم در عصر پسامدرن، با روشی تحلیلی (بر اساس فرایند تحلیل گفتگومندی، التقاط، فضای اشتراکی، بینامتنیت و آشنایی‏زدایی) ، به مطالعه بازتولید نقیضه‎‏ایا‏ای تابلوی مونالیزا در رویکرد ساختارشکن در عصر پسامدرن می‏پردازد. بر این اساس با طرح این سوال که چگونه بازتولید نقیضه‏ای اثر هنری در عصر پسامدرن با مفاهیم آشنایی‏زدایی و ساخت‏شکنی منطبق است، به نمونه هایی از بازتولید تابلوی مونالیزا می پردازد تا همپوشانی مرزهای انتقادی در رویکرد نقیضه و آشنایی‏زدایی و ساختارشکن را به نمایش گذارد. از این رو می‏توان اذعان داشت شیوه‏های نقیضه، آشنایی‏زدایی و ساخت‏شکنی، واسازی‏های مشترک در گفتمان معاصرند که دیالوژیسم را با تقابل ارائه می‏دهند. نتیجه آنکه بازتولید نقیضه‏ای مونالیزا تجسم تقابل‏ها به روشی پارادوکسیکال است و با تخریب و واسازی متون و معنابخشیدن‏های متضاد به گفتمانی نظیر هم‏این و هم‏آن، گفتگومندی و پلی فونی را در زنجیره‏ای از نشانه‏ها که تولید معنا می‏کنند، اشاعه می‏دهد؛ چراکه نقیضه روشی انتقادی است که با اصل قراردادن آثار و متون قبلی، مکالمه‏بنیاد بودن را در تقابل‏هایی به نمایش می‏گذارد که همزمان در نگرش شالوده‏شکنی بیان‏می‏شود.
    در پژوهش حاضر روش تحقیق اتخاذ شده توصیفی -تحلیلی و گردآوری منابع کتابخانه‏ای است؛ در برخی موارد از منابع معتبر اینترنتی استفاده شده است.
    کلیدواژگان: پسامدرن، ساختارشکنی، مونالیزا، نقیضه، بازتولید اثر هنری
  • مهین سهرابی نصیر ابادی* ، فاطمه ندرپور، موسی حیدری یگانه صفحات 27-46
    در تعداد قابل توجهی از عکس های دوره قاجار نشانه هایی از آثار هنرسنتی دیده می شود. این عکس ها به مثابه اسناد و مدارکی دال بر حضور آثار هنرسنتی در بطن زندگی مردمان آن دوره اند؛ لذا خوانش آن ها می تواند اطلاعات مهمی در رابطه با نقش و جایگاه هنرسنتی در سبک زندگی و هویت اجتماعی دوره قاجار در اختیار بگذارند که آگاهی از این امر مغفول مانده ضروری به نظر می رسد. در این پژوهش کاربردی نقد و ارزیابی 24 عکس منتخب از مجموعه عکس های موجود ذیل چهار گروه به روش نشانه شناسی و با تکیه بر نظام نشانه شناسی چارلز ساندرز پیرس [i] صورت گرفته است تا بتوان چرایی و چگونگی حضور آثار هنرسنتی را در عکس ها جویا شد. شرح مطالعات متکی بر اسناد تصویری، به روش توصیفی-تحلیلی تنظیم شده و گردآوری اطلاعات به طریق کتابخانه ای و اینترنتی صورت گرفته است. حاصل مطالعه نشانه شناسی حضور اثر هنرسنتی در عکس ها، با استفاده از دسته بندی سه گانه پیرس (نشانه های شمایلی، نمادین و نمایه ای) حاکی از آن است که: در عکس هایی که با هدف معرفی اثر گرفته شده است، حضور هنرسنتی جنبه ای شمایلی دارد؛ در مواردی که عکس حکم تزیین و کالای کاربردی در دربار و زندگی طبقه متوسط را داشته است، نشانه ها نمادین اند؛ و در عکس هایی که مرحله تولید هنرسنتی را نمایش می دهند و اثر حضور مستقیمی ندارد نشانه نمایه ای است.
    کلیدواژگان: نقد، نشانه شناسی، عکس، هنرسنتی، دوره قاجار
  • نفیسه عثنی عشری* ، محمدتقی اشور صفحات 47-58

    شکل گیری شاخه ای جدید از هنر نگارگری ایرانی به نام «چهره نگاری و پیکرنگاری درباری» به ابتکار فتحعلی شاه کاربرد نوعی رسانه تصویری بود که در جهت تحقق اهداف تبلیغاتی شاهان قاجار شکل گرفت و بر این اساس به نظر می رسد که بین این آثار و گرافیک فصل مشترکی وجود دارد و لذا مساله اصلی مقاله آن است که احیایارتباطاتتصویری سلطنتیایران قدیم به خواست فتحعلی شاه دارای چه فصل مشترکی با گرافیک بوده است؟
    با کمی تامل بر غالب آثار برجای مانده از هنرهای درباری دوران قاجار همچون انواع نقاشی ، صخره نگاری و حتی ضرب سکه این نکته آشکار می شود که عموم آنها دارای اهدافی تبلیغاتی بوده، آن چنانکه اگرچه در ظاهر عناصر تزیینی محسوب می شده اند، اما در لایه های پنهان خود به لحاظ تاثیرات اجتماعی، ناقل مفهوم مشروعیت بخشی نظام و در یک کلام سازوکار برجسته سازی چهره قدرت بودند، به همین علت می توان این آثار را بر اساس هویت کاربردی آنها متعلق به حوزه گرافیک دانست.
    این مقاله از نوع کیفی و روش آن تحلیلی تاریخی است.
    کلیدواژگان: فتحعلی شاه، چهره نگاری و پیکرنگاری درباری، گرافیک، تصویرسازی تبلیغاتی
  • علیرضا شیخی *، علیرضا بیت اللهی صفحات 59-77
    چهار محراب گچبری شبستان امام حسن (ع) در مسجد ملک کرمان، متعلق به دوره سلجوقی و آل بویه اند. هدف، مطالعه تزیینات محراب ها و پاسخ به چیستی عناصر ساختاری تجسمی تزیینات، همچون نوع نگاره ها و شکل خط نگاره های هر محراب و تاثیرات متقابل خط و نگارهاست. این پژوهش از روش های توصیفی- تحلیلی و تطبیقی بهره گرفته و جمع آوری اطلاعات بر مبنای منابع کتابخانه ای و تحقیقات میدانی است. نگاره های محراب ها را می توان به سه شکل نگاره های هندسی، گیاهی و ترکیبی تقسیم کرد. خط نگاره های محراب ها با خطوط رقاع، کوفی های مشجر، مورق، مزهر، معقد و مشبک آراسته شده که بر زمینه تمامی آن ها نگاره های گیاهی هرچند مختصر قابل مشاهده است. در مجموع هنگامی که محراب ها را در کنار یکدیگر متصور شویم می توان روابطی صوری و ساختاری مابین محراب ها دید که برخی از آن ها بر تقارن بین چهار محراب می افزایند، اما بعضی دیگر آن را برهم می زنند به گونه ای که چیدمان و شمایل کلی محراب ها در کنار هم بین تقارن و بی تقارنی در نوسان است. این روابط را می توان ذیل چهار عنوان اشتراکات و روابط چهارسویه، اشتراکات و روابط سه به یک، اشتراکات و روابط دو به دو و نیز تفاوت های خاص و ویژگی های منحصربه فرد عناصر تزیینی هر محراب تعریف کرد.
    کلیدواژگان: نگاره و خط نگاره، محراب گچبری، مسجد ملک کرمان، تزیینات سلجوقی، تزیینات آل بویه
  • حسین رضوی فر*، حسن علی پورمند صفحات 79-100
    قابلیت های بصری خط نستعلیق باعث شده است که این خط از قرن نهم ه. ق به بعد پرکاربردترین خط در کتابت نسخه های خطی ایرانی باشد؛ اما حوزه نقد آثار خوشنویسی نستعلیق از روند رو به رشد حوزه ی اجرا، بازمانده و سخت نیازمند بازبینی و تدوین است. اصول و قواعد خوشنویسی سنتی، میراث ارزشمند قدما در زمینه ی آموزش خوشنویسی است و گمان می رود با وجود نقصان آن در حوزه نقد، قابلیت تطبیق با روش های نقد علمی نوین را دارد. این پژوهش که با روش تحلیلی و توصیفی و با مطالعات کتابخانه ای سامان یافته است قصد دارد ضمن شرح و تحلیل انتقادی اصول و قواعد سنتی خط نستعلیق، با استفاده از اصول و مبانی هنرهای تجسمی و اصول نظریه ی گشتالتو سبک شناسی اثر، به توسعه و نظام مند ساختن روش نقد آثار خوشنویسی نستعلیق بپردازد. در پایان مقاله با تدوین و ارائه ی الگویی ترکیبی برای نقد آثار خوشنویسی با خط نستعلیق، این نتیجه حاصل شده است که روش های مختلف نقد، از اصول و قواعد خوشنویسی، تا اصول و مبانی هنرهای تجسمی و اصول نظریه ی گشتالت، هر یک بخشی از قابلیت های اثر خوشنویسی نستعلیق مورد نقد را فعال می کنند و اتخاذ یکی از این روش ها به تنهایی، به نقص و ابهام در فرایند نقد منجر خواهد شد.
    کلیدواژگان: نقد، نستعلیق، هنرهای تجسمی، گشتالت، روش شناسی
  • سید محمد تقی بافقی، جواد حاتمی* صفحات 101-117

    مقاله حاضر در رابطه با اهمیت کاربست روش ها و فنون تدریس در اجرای درس طراحی پوستر انجام شده است. طی این پژوهش با طرح سئوالاتی پیرامون سه مضمون؛ 1. ویژگی های شخصیتی مدرس 2. توانایی
    علمی مدرس 3. توانایی تدریس مدرس، از نظر دانشجویان این حوزه به تبیین روش های موفق آموزش طراحی پوستر در دانشگاه های هنر ایران پرداخته شده است. روش پژوهش، کیفی و با استفاده از تکنیک مصاحبه
    انجام شده است. حجم نمونه 13 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد گرافیک دانشگاه های ایران بوده اند و ملاک توقف ادامه مصاحبه، رسیدن به غنای داده بوده است. مهمترین یافته های تحقیق عبارت است از؛
    سلیقه ای عمل کردن مدرسان درس طراحی پوستر در تدریس، عدم تدوین طرح درس مدون و از پیش تعیین شده از سوی مدرسان، عدم اجرای کامل سرفصل های آموزشی توسط استادان، عدم تجربه کاری و حرفه ای
    مدرسان، بی اعتنایی استادان به اجرای ارزشیابی تکوینی و دوره ای و نیز ارائه درس طراحی پوستر توسط مدرسان غیر مرتبط و غیر متخصص که فاقد تشخص مقبول برای ارائه این درس بوده اند.
    کلیدواژگان: روش تدریس، آموزش، یادگیری، طراحی پوستر، طراحی گرافیک
  • احمد غلام زاده کلایی* کوروس سامانیان صفحات 117-131
    مقبره ی شاه عباس دوم در جوار ضریح مطهر حضرت معصومه سلام ا… علی ها، از لحاظ معماری و تزئینات، از ویژگی های شاخص بناهای دوره ی صفوی برخوردار است. ازاره های سنگی بقعه با گل های رنگی تزئین شده است. تزئینات و نقاشی روی سنگ در کنار انواع تزئینات معماری صفوی دیده می شود. نقاشی رنگ وروغن و طلاکاری از آن جمله است. هدف این پژوهش، شناخت و تحلیل مواد و مصالح و تکنیک اجرای این نقوش روی سنگ در دوره صفوی و مقایسه نتایج حاصله با بناهای شاخص این دوره است. به این منظور تزئینات رنگی بر روی ازاره سنگی بقعه شاه عباس ثانی قم برای مطالعه در این پژوهش انتخاب گردید. در این پژوهش پس از معرفی تزئینات مورد مطالعه، به شناسایی رنگدانه ها و بست ها با روش های دستگاهی پرداخته شده است.  از روش FTIR برای شناسایی مواد آلی، چسب ها و بست نمونه ها و از روش XRF برای شناسایی عناصر
    موجود در نمون ه ها و برای شناسایی تکمیلی بعضی رنگدانه ها از میکروسکوپ نوری ) OM ( مجهز به نور پلاریزان استفاده شد. نتایج حاصل نشان می دهد که رنگدانه های موجود از این قرارند: رنگ سفید: سفیدآب
    سرب، رنگ قرمز: سرنج به علاوه اخرا، رنگ آبی: لاجورد، رنگ سبز: زنگار مس به علاوه مالاکیت و رنگ طلا:فلز طلا، که همگی رنگ های معمول در نقاشی دیواری صفوی بوده اند. از فلز طلا به صورت طلاچسبان استفاده
    شده است. شناسایی رنگدانه اخرا با استفاده از میکروسکوپ نوری مجهز به فیلتر پلاریزان انجام شد. اگرچه زرده تخم مرغ در نمونه های مورد بررسی یافت شد، به دلیل سنگی بودن تکیه گاه، احتمال تمپرا بودن تکنیک نقاشی بسیار ضعیف است. در تمامی نمونه ها آثار روغن بزرک یافت شد که می تواند به منظور پوشش نهایی و محافظ روی تزیینات به کار رفته باشد. مقایسه نتایج این پژوهش با نتایج بررسی های نقاشی دیواری چند
    بنای شاخص صفوی، مطابقت رنگدانه های شناسایی شده در بقعه ی شاه عباس دوم با رنگدانه های معمول در نقاشی دیواری دوره صفوی را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: شاه عباس ثانی، نقاشی دیواری، ازار هی سنگی، صفویه، ف نشناسی
|
  • Mahbube Taheri *, Efatolsadat Afzal tusi Pages 5-25

    In the course of the interrogation of reading, understanding and deconstruction in the postmodern era, the critique of the position of criticism in the achievements of postmodern discourse has a cross-border approach to each other's borders. A negation that addresses invertebrate invertebilities and the method of deconstruction that reproduces the work of art, as well as the deconstructionist approach Derrida proposes, are infinitely multidimensional and semantic in paradoxical contradictions. Accordingly, the question of how the rebellious reproduction of the work of art in the postmodern age corresponds to the concepts of deconstruction and deconstruction, seems to be the reproduction of the monolithic overlapping overlapping of the critical boundaries in the approach of negation and deconstruction and deconstruction To show. On this basis, the present study aimed at studying the dominant discourse in the postmodern period, by analytical method (based on the analysis of dialogue, eclecticism, communicative space, interpersonalism, and descriptiveness), to study the controversial reproduction of the monolithic sign in the postmodern deconstructionist approach Pays The result of the rebellious reproduction of the Monaliza is to visualize the opposites in a paradoxical way, and by destroying texts and opposing meanings to discourses such as this and that, conversation and polygonum in a chain of signs Which produces meaning, because the negation is a critical method, which, by incorporating the works and previous texts, establishes the conversation of being founded on the contradictions that are simultaneously expressed in the attitude of breaking the foundation, Lays down Hence, practices, defamation, deconstruction, and the breakdown of shared deconstructions in contemporary discourse, which oppose dialogism.In the course of the interrogation of reading, understanding and deconstruction in the postmodern era, the critique of the position of criticism in the achievements of postmodern discourse has a cross-border approach to each other's borders. A negation that addresses invertebrate invertebilities and the method of deconstruction that reproduces the work of art, as well as the deconstructionist approach Derrida proposes, are infinitely multidimensional and semantic in paradoxical contradictions. Accordingly, the question of how the rebellious reproduction of the work of art in the postmodern age corresponds to the concepts of deconstruction and deconstruction, seems to be the reproduction of the monolithic overlapping overlapping of the critical boundaries in the approach of negation and deconstruction and deconstruction To show. On this basis, the present study aimed at studying the dominant discourse in the postmodern period, by analytical method (based on the analysis of dialogue, eclecticism, communicative space, interpersonalism, and descriptiveness), to study the controversial reproduction of the monolithic sign in the postmodern deconstructionist approach Pays The result of the rebellious reproduction of the Monaliza is to visualize the opposites in a paradoxical way, and by destroying texts and opposing meanings to discourses such as this and that, conversation and polygonum in a chain of signs Which produces meaning, because the negation is a critical method, which, by incorporating the works and previous texts, establishes the conversation of being founded on the contradictions that are simultaneously expressed.
    Keywords: Postmodern, deconstruction, multiplicity, negation, reproduction of artwork
  • mahin sohrabi nasir abadi* , fateme nadr pur, musa heydari yeganeh Pages 27-46

    In a significant number of Qajar-era photographs the signs of traditional art are visible. These photographs are as the documents and evidences which demonstrate the presence of the traditional art in the heart of the lives of the people of that time; reading of these artworks gives us considerable information about the role and the position of traditional art in the life style and the social identity of Qajar era; To raise the awareness of this neglected fact seems to be necessary. In this applied research, in which the information has been gathered through library and internet, 11 photos selected from available photo collections have been criticized and analyzed through semiotics and based on the semiotic system of "Charles Sanders Peirce" in order to find the why and how of the presence of traditional art in them.
    The result of the semiotic study of the photographs using Peirce's three-way classification of semiotic system, confirms that when the photographs are taken with the aim of introducing the artwork, the presence of traditional art contains an iconic aspect. On the other hand, when photographs were used as a decorative and functional object in court and middle-class life, the presence of traditional art is treated as the symbolic sign. Whilst in photographs the process of traditional art is considered and the art work is not directly present, the presence of traditional art is placed in the category of index signs.
    Keywords: Semiotic Criticism, Photography, Traditional Art, Qajar Era
  • nafiseh Asna ashari* , Mohammad taghi Ashuri Pages 47-58
    As a novel branch of Iranian Painting, Court Portrait and Iconography initiated by Fath-Ali Shah were some kind of advantage taken of the medium of image aiming at propaganda launched in favor of Gajar kings, hence there seems to be an intersection between these works and graphics which proposes the main question of the paper: how does the reviving of the ancient pictorial communication by Fath-Ali Shah command, intersect with graphics? Looking at the court artworks remained from Gajar kingdom such as different kinds of paintings, rock paintings and even coinage, one realizes that most of them have been of ulterior motive, seeking propaganda, as they may seem ornaments at first, in terms of social influences, they carried the idea of legitimating the government and in one word, projecting the power face. Therefore, they, based on their applied identities, can be considered graphical. The current study is a qualitative historical research.
    Keywords: Fath-Ali Shah, court portrait, iconography, graphic, advertizing imagery
  • Alireza Sheikhi *, Alireza Beytollahi Pages 59-77
    Kerman Malek Mosque is one of the oldest mosques which was constructed in Turan-Shah l period who was a Seljuq dynasty Governor from 1084 to 1096 AD. In masque chamber of Imam Hassan, there are four Stucco altars while three of them are on the roof and they are related to Seljuq dynasty period and the other one is related to Buyid dynasty time and it is located inside the mentioned chamber and placed under those altars. Despite the great antiquity of these altars, their decorations have not been studied scientifically and specifically yet. Besides, there are questions about the structural- visual elements of the decorations and the type of them and the form of Inscription on every altar and the mutual influences between Inscriptions and Motifs and their dominant features. After the mentioned investigations, the altar Motifs can be categorized into three groups including the geometric Motifs, plant Motifs and plant intertwined geometric Motifs. In the Inscription of altars, there are different types of calligraphies such as Sols, Moshajar, Movaragh, Mozahar, Moaghad and Moshabak while in background of each, some plant Motifs even the brief ones can be seen. In general, when the altars are considered next to each other, some formal and structured relationships can be found between the altars while some of them show the symmetry between the four altars. But, others disturb this symmetry; therefore, the general layout and general appearance of the altars fluctuate between symmetry and asymmetry. These relationships can be defined in four titles of the commonalities and three to one relationships, commonalities and two to two relationships and also specific differences and unique features. In this study, to achieve accurate responses, descriptive- analytical and comparative methods were used. Data collection was done in the library by using authoritative sources such as books, theses, scientific papers, along with field research including imaging and measuring altars.
    Keywords: Motif, Inscription Kerman Malek Mosque, Plastery Altar, Seljuk Decoration, Buwayhid Decoration
  • Hosein Razavi far*, Hasan ali Pur mand Pages 79-100
    The visual capabilities of the Nastaliq calligraphy have made it to be the most widely used calligraphy in the script of manuscripts from the ninth century AH. In the contemporary era, the possibility of innovation with this calligraphy in various forms of Ketabat, Chalipa, Katibeh, Gheteh Tarkibi and Siah Mashgh has caused the creation of numerous calligraphy artworks in a variety of compositions and so its link with visual arts has become more apparent. But It seems that the traditional calligraphy has not yet entered the subject of scientific criticism, which is commonplace today in visual arts so the field of critique of Nastaliq artworks has not progressed and strictly needs to be reviewed and developed. Undoubtedly ancient masters have had a high visual and aesthetic perception and their adherence to the principles and rules of calligraphy, albeit indirectly, could be considered by his special attention to the issue of evaluating calligraphy works. But the fact is that these principles, although have sufficient rules for teaching and executing a successful work, do not have the exact criteria for critique and evaluation of the effect. On the other hand the traditional Calligraphy Principles and Rules are an ancient legacy of calligraphy education, and it is supposed to enter the critique on the Nastaliq calligraphy it has the potential to adapt to modern scientific critique methods such as technical and structural critique and comparative critique. With the analysis of critique in the art world, we find that understanding the artwork of Iranian calligraphy, other than the conceptual understanding of the readers, of its text, is based on its visual and aesthetic perception of the entire work.it Has a high ability to critique and through this, systematic principles can be formulated to critique the works of calligraphy. From a practical point of view, the purpose of critique in calligraphy is to extract the principles and measures by which they can make calligraphy works in the artistic value scale and define the scope for their judgment. This research that is organized by analytical and descriptive methods and library studies, In addition to critically analyzing the principles and rules of the Nastaliq calligraphy and examining its compatibility with the rules of contemporary art critique, intends to achieve the development and systematization of a method for criticizing the works of Nastaliq calligraphy, using the principles of arts and the principles of Gestalt theory. At the end of the paper, By compiling and presenting a combination model for criticizing calligraphy works by the Nastaliq script, this conclusion is reached that the methods of critique by the principles and rules of calligraphy, the principles of visual arts, and the principles of Gestalt theory, each enable to active a part of the capabilities of the calligraphy artwork; In other words, these methods complete each other so referring to one of them alone, causing a flaw and ambiguity in the critique process.
    Keywords: Criticism, Nastaliq, Visual Arts, Gestalt, Methodology
  • seyyed Mohammad Taghi Bafeghi, Javad Hatami* Pages 101-117

    This study concentrated to importance of teaching methods applications in poster design curriculum implementation. The major research questions were categorized in three them: 1. Personality
    characteristics of lecturer 2. Academic abilities of lecturer 3. Teaching abilities of lecturer. The research method was qualitative and interview technique has been used. The interviewee were 13
    post graduate students of poster design discipline at art universities of Iran and criteria to stop the interview was data saturation.The results of this research are: lecturers prefer the unique and style teaching in curriculum implementation, lecturers have not lesson plan, they did not implement all of the syllabus, lecturers have not enough experience in teaching, they are ignore the formative evaluation, and implement the poster design curriculum via non related lecturers.
    Keywords: Teaching Method, Instruction, Learning, Poster Design, Graphic Design
  • Ahmad Gholamzade Kalaei *, Kuros Samanian Pages 117-131
    The tomb of Shah Abbas II beside the holy shrine of Hazrat Masumeh (PBUH), in terms of architecture and ornaments, is one of the characteristics of the Safavid period buildings. The stone plinths are decorated with colorful flowers. The use of stones in Iranian architecture, both in Islamic era and before it was considered alot. Decorations and paintings on the stone can be seen alongside a variety  to identify and analyze materials and techniques for the implementation of these designs on the rock during the Safavid period and compare the results with the monuments of this period.In this research, after introducing the studied decorations, the identification of pigments and fasteners has been investigated, by using devices. The FTIR brand Bruker, the Germany-made model of Tensor 27, with a wavelength range of 1 cm-1 to 400 cm-1 4000, was used to identify organic matter, adhesives and clips. The Bruker XRF device, the Germany-made model of S1traser, was used to identify the elementsin the specimens.For further identification of some pigments, an optical microscope (OM) equipped with polarizing light was used. White color: Bleaching Lead, Red: Cranberry Plus Ocher, Blue: Azure, Green: Copper Rustin in addition to Malachite and Gold: Gold Metals are identified pigments that are typical colors of the Safavid wall paintings. Gold metal is used in gold-paste style. The identification of the ocher pigment was performed using a polarized light microscope. The presence of egg yolk in the examined specimens increases the likelihood of the painting technique being tempered. In all samples, there was found a trace of linseed oil that could be used as the final coating of decorations. Comparison of the results of this study with the results of some other outstanding mural paintings of the Safavid, shows the complete match of the pigments of these buildings.
    Keywords: Shah Abbas II, Mural Painting, Stone Plinth, Safavid, Technological