فهرست مطالب

تحقیقات کلامی - پیاپی 14 (پاییز 1395)

فصلنامه تحقیقات کلامی
پیاپی 14 (پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/09/22
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی امیرخانی، محمدتقی سبحانی صفحه 7
    انگاره معرفت اضطراری از جانب معتزلی ها، با دو معیار متفاوت «غیراختیاری بودن» و «بی نیازی از نظر و استدلال» سنجیده شده و در طول تاریخ تفکر اعتزال، با تحول و تطور فراوانی مواجه شده است. ابوهذیل علاف با معیار «غیراختیاری بودن»، اصل معرفت الله را اضطراری و سایر معارف را اکتسابی دانست. بشر بن معتمر با همان معیار، همه معارف را اکتسابی خواند و منکر هرگونه معرفت اضطراری شد، در حالی که جاحظ و اصحاب معارف، همه معارف را اضطراری برشمردند و منکر هر گونه معرفت اختیاری شدند. نظام، نخستین معتزلی بود که با تغییر سنجه معرفت اضطراری، تنها معارف حسی را با معیار «بی نیازی از نظر و فکر»، اضطراری خواند و سایر معارف نظری را نیازمند نظر و فکر خواند. معتقدان به اضطراری بودن معرفت الله ، نه تنها آن را نخستین تکلیف نمی دانستند، بلکه اساسا تکلیف به معرفت را نامعقول می دانستند. در مقابل، معتقدان به اکتسابی بودن معرفت الله ، آن را نخستین تکلیف برشمرده و بر آن بودند که باید در فاصله بین شناخت نفس که بالاضطرار محقق می شود و شناخت خدا، مهلت نظر و فکر باشد تا مکلف با اختیار خود، معرفت الله را کسب و اختیار کند.
    کلیدواژگان: معرفت اضطراری، معرفت اکتسابی، معرفت طبعی، اصحاب المعارف، اصحاب المهله، تکلیف نخستین
  • مهدی مردانی (گلستانی)، علی راد صفحه 27
    بر پایه اندیشه شیعه، «رفتار معصوم» یکی از منابع استنباط آموزه های دینی است که به دلیل عدم تنقیح مبانی اعتبارسنجی و دلالت شناسی، آن چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. یکی از راه های افزایش دامنه بهره گیری از سنت عملی، تبیین مبانی و پیش فرض هایی است که پذیرش آن ها موجب به کارگیری بیشتر رفتار معصوم و در نتیجه، توسعه استناد و استنباط از آن می گردد. پژوهش حاضر تلاش دارد تا به روش تحلیلی اکتشافی، مبانی کلامی استنباط از رفتار معصوم را که بر پایه حجیت منابع رفتارشناختی معصوم استوار گردیده است، تبیین کند و زمینه بهره گیری افزون از سنت فعلی را فراهم آورد. حجیت رفتار معصوم پیش از نبوت/ امامت، حجیت رفتار انبیای پیشین و حجیت رفتار حضرت زهراB از جمله مبانی موثر در توسعه استنباط آموزه های دینی از رفتار معصوم است.
    کلیدواژگان: سنت فعلی، استنباط آموزه های دینی، کارکرد فعل معصوم، پیش فرض های اعتقادی
  • اکبر اقوام کرباسی صفحه 43
    «اراده الهی» از مهم ترین ارکان الهیات افعال است که تحلیل های وجود شناسانه و معنا شناسانه گوناگونی درباره آن ارائه شده است. در این میان، جریان فکری معتزله بیش از دیگران، از اراده خداوند و زوایای گوناگون آن بحث کرده است. نظریه شایع میان این جریان، حاوی این ایده است که اراده خداوند، عرضی حادث و «لا فی المحل» است. لا فی المحل بودن اراده در این نظریه، برگرفته از تلقی معتزله متقدم از معنای عرض بود که اجازه می داد چنین حقیقتی بدون محل در نظر گرفته شود؛ اما این تلقی از عرض در معتزلیان متاخر، به دلیل هم گرایی با تفکر فلسفه مشائی، به سمت و سوی خوانش فلسفی سوق پیدا کرد و عملا این مفهوم را با چالشی جدی روبه رو ساخت که چگونه ممکن است عرضی را تصور کرد که حال در محل نباشد؟ از همین رو، معتزلیان متاخر، راهکار و حل این معضل را در کاربست نسخه فلسفی تبیین اراده دیدند که بر اساس آن اراده به داعی و داعی، به علم به نظام احسن شناسانده می شد.
    کلیدواژگان: اراده، فعل، داعی، عرض، لا فی المحل
  • حسین محمدی، سیداسحاق حسینی کوهساری، سید محمد موسوی مقدم صفحه 63
    اصلی ترین هدف خداوند از نزول قرآن، تربیت انسان است و اساسی ترین آموزه در این مسیر «توحید ربوبی» است. هدف این پژوهش، ترسیم فرآیند تربیت انسان بر مبنای توحید ربوبی در سه مرحله است. مرحله نخست، جهت دهی به مقوله «اتخاذ رب» است که با ابتنای بر انگاره «شعور فطری انسان نسبت به خالقیت» و «برقراری پیوند آن با ربوبیت» صورت می گیرد. مرحله دوم، شکل گیری شاکله شخصیتی انسان بر مبنای عبودیت است، که از رهگذر «اندیشه ورزی نسبت به رابطه تلازمی ربوبیت با الوهیت» و «اعتلای مبدا گرایشی اتخاذ رب، یعنی جلب منافع و دفع مضار بر مبنای حب عبودی» تحقق می یابد. مرحله سوم، ناظر به هدف غایی تربیت، یعنی مشاهده عدم استقلال عالم هستی و بازگشت تمامی تدابیر به رب العالمین است که از رهگذر قوت بخشی به معرفت ربوبی حاصل می شود. در این مقاله سعی بر آن است تا کاربست توحید ربوبی در هر کدام از این مراحل مورد کنکاش قرار گرفته و الگویی از آن استخراج شود.
    کلیدواژگان: الوهیت، خالقیت، ربوبیت، توحید ربوبی، هدف غایی
  • اقدس یزدی، زینب عباسی آغوی صفحه 81
    در مسئله «احباط و تکفیر»، معتزله قائل به احباط کلی بوده، دلایل عقلی و نقلی ذکر می کنند. در مقابل، اشاعره و اکثر امامیه در حال کفر، ارتداد، شرک و نفاق، منکر احباط کلی هستند و آن را مستلزم ظلم، ترجیح بلامرجح و یا تناقض و دور می دانند. آیت الله جوادی آملی درباره کفر، شرک، نفاق و ارتداد، قائل به حبط محضند که انسان بر اثر آن ها همه هستی خود را از دست می دهد و درباره معاصی قائل به حبط غیرمحض هستند. ایشان بر اساس حرکت جوهری نفس معتقدند، نفس مادامی که رابطه تعلقی با بدن دارد، قابلیت دگرگونی دارد و افعال انسانی با نفس، اتحاد وجودی دارند و صورت متناسب با خود را ایجاد می کنند.
    کلیدواژگان: احباط، تکفیر، آیت الله جوادی آملی، موافات
  • علی راد، سعید کریم پور صفحه 103
    در قرن گذشته میلادی، پاتریشیا کرون و مایکل کوک با ارائه نظریه «هاجریسم»، دیدگاه جدیدی را درباره اسلام معرفی کردند که مبتنی بر شکاکیت افراطی به منابع اسلامی و استفاده گسترده از منابع غیراسلامی است، و مدعیات جدیدی را در آن مطرح کردند که یکی از آن ها تاثیرگذاری سامریت بر پیدایش و توسعه اسلام بوده است. آن ها بعضی شباهت های ظاهری میان مفاهیم اسلامی و اصطلاحات مورد استفاده در فرقه یهودی سامریت را دلیل تاثیرپذیری اسلام از این فرقه دانسته اند و مدعی شده اند بعضی از ریشه های اسلام را در سامریت باید جست. انتخاب واژه «اسلام» به عنوان نامی برای دین جدید، ارتباط مقدس بین حرم و کوه، ماجرای تغییر قبله و شباهت ساختاری بین «امامت» در تشیع و «کهانت» در سامریت، از مهم ترین نکات مورد استناد در این فرضیه هستند. در این مقاله، به تحلیل و نقد مدعای نظریه هاجریسم مبنی بر تاثیرپذیری اسلام از سامریت خواهیم پرداخت.
    کلیدواژگان: هاجریسم، اسلام، تشیع، امامت، سامریت
|
  • Ali Amirkhani, Mohammadtaghi Sobhani Page 7
    The idea of the exigent knowledge (al-marifat ul-iztirariyyah) is examined by the Mutazilites with the two different criteria of being "non- arbitrary" and "needless of contemplation and reasoning". It encountered many developments and changes during the Mutazilite thought history. With the criterion of being "non- arbitrary", Abu al-Hudhayl al-Allaf considered the genuine of knowledge of God as exigent and the rest of the knowledge as attainable (ektesabi). With the same criterion, Beshr ibn al-Mutamer regarded all knowledge as attainable and denied any kind of exigent knowledge, whereas Jahez and the Ashab ul-Maaref (the companions of Knowledge), counted all knowledge as exigent and denied any kind of arbitrary knowledge. Al-Nazzam was the first Mutazilite which by changing the measure of the exigent knowledge, considered only the sensory knowledge as exigent with the criterion of "needled of thinking and contemplation" (nazar) and named other knowledge as theoretical that need to thinking and contemplation. The believers in the attainability of the knowledge of God (ektesabiyytu marefate Allah), on the contrary, regarded it the first duty and believed that for the responsible person in order to attain and choose the knowledge of God, there must be a moratorium for thinking and contemplation between knowing the self – which occurs exigently- and knowing God.
    Keywords: exigent knowledge, attainable knowledge, natural knowledge, the Ashab ul-Maaref (the companions of Knowledge), the Ashab ul-Muhlah (the companions of moratorium), the first duty
  • Mehdi Mardani, Ali Rad Page 27
    On the basis of the Shia Thought, "the behavior of the Infallibles" is one of the sources of deducting the religious teachings that, because of notclarification of its bases in validation and denotation, did not paid attention to it as it should. One way to increase the domain of benefiting the practical tradition is to explain the bases and assumptions that their acceptance brings about more using of the Infallible's behavior and, as a result, brings about the development of referring to it and deducing of it. With an analyticdiscovering method, the present research tries to explain the kalami bases of deduction from the Infallible's behavior that are based on the basis of validity of the sources of Infallible's behavior, and to prepare the field for much use of the act tradition. The authority of the Infallible's behavior before prophecy/Imamah, the authority of the previous prophets and the authority of Fatima al-Zahra (p.b.u.h.) are amongst the influential bases in the development of deducting the religious teachings from the Infallible's behavior.
    Keywords: Act tradition, deduction of the religious teachings, the Infallible's behavior function, belief assumptions
  • Akbar Aghwam Karbasi Page 43
    The divine will (al-iradah al-ilahiyyah) is one of the most important elements of the theology of acts that there had been offered various ontological and semantic analyses about. In this regard, the Mutazilite line of thought discussed the divine will and its various parts more than the others. The current theory between this line of thought includes this idea that the divine will is an accident happened "not in a place" (arazun hadatha la fi mahallen). Being "not in a place" of the will in this theory is taken from the early Mutazilah of the meaning of accident (araz) which allowed to regard it as having no place. But, because of convergence with the peripatetic philosophy, the recent Mutaziltes have been led to a philosophical reading and indeed seriously challenged this conception that how could it be possible to conceive an accident that is not stay in a place. Therefore the recent Mutaziltes found the resolution of the dilemma in the usage of a philosophical version of the explanation of will that accordingly will is introduced by motive (dai) and motive is introduced by the awareness of the best system of the universe.
    Keywords: will_act_motive_accident_not in a place
  • Hossein Mohammadi, Sayed Eshaq Hosseini Kohsari, Sayed Mohammad Mousavimoghaddam Page 63
    The main divine aim from revealing the Quran is the training of human beings and the most basic teaching in this course is contrivance unity (Tawhid-e Rububi). The purpose of this research is to explain the process of human education on the basis of contrivance unity in three phases. The first phase is the direction to the category of "taking a lord" which takes place on the basis of the idea of "human innate awareness of the creatorship" and "making it in relationship to contrivance". The second phase is the formation of personal figure of man on the basis of servant-hood that takes place through "thinking about the inseparable relationship of contrivance with divinity" and "the transcending the trending origin of taking a Lord that is attracting the benefits and fending the detriments on the basis of servanthood love". The third phase includes the final goal of education. It is seeing the non-autonomy of the universe and returning of all the contrivances to the Lord of the worlds that is gained through the reinforcement of the Lordship knowledge. This article tries to examine the function of the contrivance unity in each of these phases and deduce a model of it.
    Keywords: divinity, creatorship, contrivance, contrivance unity, the final goal
  • Aghdas Yazdi, Zeynab Abbasi Aghavi Page 81
    On the issue of "act annihilation and recompense", the Mutazilites believe in total annihilation and refer to rational and narrated arguments. The Asharites and the most Imamis, on the contrary, deny the total annihilation in the conditions of infidelity, apostasy, polytheism and hypocrisy (nefaq) and regard it as demanding oppression, preferring without a preferable cause and/or contradictory and cyclical argumentation. On infidelity, polytheism, hypocrisy and apostasy, Ayatollah Jawadi Amoli believes in complete annihilation of acts that accordingly one may lose all his/her being, but, about the sins, he believes in incomplete annihilation. On the basis of essence movement (harakate jawhari) of the soul, he believes that the soul, while in a relative relationship to the body, is changeable and the human acts have an existential unity with the soul so they may create the proper forms with themselves.
    Keywords: act annihilation, act recompense, Ayatollah Jawadi Amoli, accomplishment
  • Ali Rad, Saeid Karimpour Page 103
    In the last century, by offering the theory of "Hagarism", Patricia Crone and Michael Cook, introduced a new view on Islam which is based on radical skepticism about the Islamic sources and on vast usage of non-Islamic sources. They offered new claims that one is the influence of Samarians on the appearance and development of Islam. They considered some of the evident affinities between Islamic concepts and the terms used in the Jewish Samarian sect as an evidence of the Islamic impressionability of this sect and claimed that one must find some roots of Islam in the Samarian sect. The selection of the word "Islam" as a name for the new faith, a sacred relation between Haram and mountain, the event of changing the Keblah (prayer direction) and the structural similarity between Imamah in Shiism and kehanah in Samarian are among the most important documentations in this hypothesis. In this research we will analyze and criticize the claim of Hagarism on the basis of Islamic impressionability of the Samarian.
    Keywords: Hagarism, Islam, Shiism, Imamah, Samarian sect