فهرست مطالب

مجله عرفانیات در ادب فارسی (ادب و عرفان)
پیاپی 27 (تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/07/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مصطفی گرجی، یحیی نورالدینی اقدم صفحات 11-33
    در نگاه نظریه پردازان دانش زبانشناسی (Linguistics) در حیطه جامعه شناختی، پیام زبانی چه دانسته و چه ناخودآگاه حاوی یک سری از اطلاعات شخصی در رابطه با وضعیت اجتماعی، دید اجتماعی، فرهنگ و شرایط روحی و فردی گوینده پیام است؛ در میان نظرات مطرح شده در این باره، تئوری منطق گفتگویی (= مکالمه) میخائیل باختین، جایگاه ویژه ای دارد که می تواند با رویکردی علمی و متکثر، جنبه های گوناگون زبان و «عمل زبانی» را باز نماید؛ در میان میراث کهن ادبیات ایرانی، مثنوی معنوی از جمله متن هایی ست که اگرچه ویژگی های خاص زمان و مکان را در شکل گیری آن می توان دخیل دانست اما به هر روی، گستردگی مفاهیم و پیچیدگی های خاص محتوا و شکل این اثر، آن را به متنی فرازمانی مبدل ساخته که می تواند از مناظر گوناگون، مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد؛ داستان موسی و شبان در مثنوی بنا به ساخت، محتوا و ماهیت خاص خود از جمله سروده های مولاناست که می تواند با تحلیلی مدرن، برمبنای تئوری منطق گفتگویی باختین مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مثنوی معنوی، داستان موسی و شبان، م، باختین، تئوری منطق گفتگویی
  • معصومه زندی صفحات 34-57
    آندره ژید، نویسنده مشهور فرانسه در قرن بیستم، برای خلق مائده های زمینی، بزرگترین اثر خود، از غزلیات حافظ الهام گرفته است. مائده ها برای شرقیان و به خصوص ایرانیان اثری برجسته محسوب می شود؛ زیرا مهم ترین کتابی است که قدرت تاثیر ادبیات فارسی بر ادبیات غرب را نشان می دهد. در مقاله توصیفی – تحلیلی حاضر تلاش می کنیم این تأثیررا نشان دهیم. این پژوهش ابتدا از علاقه ژید به شرق و ادبیات فارسی و شیوه و میزان آشنایی او با غزلیات حافظ، سخن می گوید، سپس به بررسی و مطالعه تطبیقی مضامین مشترک عرفانی غزلیات و ما ئده ها می پردازد. اشارات قرآنی، توجه به عشق الهی وجذبه عرفان حقیقی، طبیعت گرایی، اعتقاد به وحدت وجود، مرگ اندیشی، زیبایی دوستی، عدم وابستگی و دل بستگی، کاربرد واژگان عرفانی مشابه، شناخت خدا از راه دل و مستی معنوی از مضامین عرفانی مشترک اثر ژید و حافظ هستند که در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: مضامین عرفانی، مائده های زمینی، غزلیات، حافظ، ژید
  • هادی عدالت پور صفحات 58-72
    علم کلام به عنوان یکی از علوم اسلامی، بازتاب گسترده ای در میان صوفیه و آثار صوفیه داشته است. صوفیه به منظور حفظ جایگاه خویش در میان دیگر فرق اسلامی، اثبات موضوع علم خویش، بیان فلسفه احکام و پاسخ گویی به شبهات مخالفان نیازمند علم کلام اند؛ زیرا پاسخ گویی به شبهات مخالفان و پرسش های مربوط به فلسفه و حکمت احکام از وظایف کلام اسلامی و متکلمان است. هجویری در اثر خویش کشف المحجوب از مناظرات و مجادلات کلامی با سایرافراد و گروه های زمان خویش سخن به میان می آورد که در این مناظرات و مجادلات، از روش های علم کلام برای دفاع از عقاید خویش استفاده می کند. علاوه بر آن باب هایی از کتاب به شیوه آغاز کلام متکلمان نامگذاری شده است و نیز بخشهایی از کتاب اختصاص به اثبات اصول و عقاید صوفیان به روش متکلمان دارد. در این مقاله ضمن بیان تعریف جامعی از علم کلام که مباحث مربوط به تصوف را نیز در بر بگیرد به بیان دلایل و اهداف استفاده صوفیه از علم کلام و روش های گوناگون این علم در کشف المحجوب پرداخته می شود.
    کلیدواژگان: علم کلام، تصوف، کشف المحجوب
  • منیژه زارعی، فریبا رشیدی صفحات 73-89
    پس از رحلت نبی مکرم اسلام و گرایش برخی از علمای اهل کتاب به دین مبین اسلام و نیز رواج اسرائیلیات، داستان ها و اسطوره هایی از منابع یهود و یونان باستان وارد تفاسیر مسلمانان و از آنجا وارد کتب ادبی شد که از جمله این اساطیر می توان به اسطوره هاروت و ماروت اشاره کرد.
    نگاه قرآن کریم به این اسطوره با نگاه تفاسیر بسیار متفاوت است، از نگاه قرآنی ارسال هاروت و ماروت به زمین برای آموزش سحر به مردم و در امان ماندن از ساحران صورت گرفته است ولی متون تفسیری ارسال این دو فرشته را پاسخی برای اعتراض فرشتگان به آدمیان می دانند.
    مولانا در مثنوی معنوی از تمام اجزای این داستان سود جسته است، در ابیات مثنوی، تنوع برداشت از داستان هاروت و ماروت را مشاهده می کنیم و استفاده مولانا از این داستان چه در بیان و چه در برداشت، کاملا تحت تاثیر قصه های موجود است نه قرآن کریم.
    کلیدواژگان: هاروت و ماروت، مثنوی معنوی، اسطوره، مولوی
  • مهدی عرب جعفری محمدآبادی، مریم شعبانزاده صفحات 90-107
    ابوسعید ابوالخیر از عارفان مکتب خراسان است که اندیشه های این مکتب با اندیشه های هندی قرابتی فراوان دارد. سپهری نیز از شاعران بنام معاصر است که درباره شعر او، بویژه اندیشه های عرفانی اش سخنانی فراوان گفته شده است. برخی شعر او را دارای مبانی عرفان ایرانی اسلامی، برخی دارای مبانی عرفان هندی و شرقی و برخی تهی از عرفان دانسته اند.
    گزینش واژگان مدخلی است بر طرز تفکر شاعران لذا پژوهنده یکی از راه های شناخت عرفان سپهری را گزینش اصطلاحات و مفاهیم عرفانی در سروده های وی می داند، این قلم برای روشن کردن چیستی و چگونگی عرفان سپهری، از میان مفاهیم و اصطلاحاتی فراوان که در شعر او نهفته است، اصطلاح «فنا» را که به قرابت آن با نیروانا در عرفان هندی اشاره کرده اند، برگزیده و می کوشد مفهوم آن را در مقایسه با کاربرد همین اصطلاح نزد ابوسعید ابوالخیر یکی از بزرگترین عارفان اسلامی مقایسه کند و ضمن بیان همانندی ها و تفاوت های این اصطلاح در سروده های سپهری و گفتار ابوسعید، سرچشمه عرفان سپهری را بنمایاند.
    کلیدواژگان: عرفان، اصطلاح عرفانی، فنا، ابوسعید ابوالخیر، سپهری
  • نجمه نظری، مرتضی قائمی، زهرا طهماسبی صفحات 108-131
    ناصرخسرو - قصیده سرای نامدار قرن پنجم - شاعری شیعی مذهب، دوستدار اهل بیت(ع) و معتقد به مبارزه با دشمنان آل رسول(ص) و جهل و ستم و تزویر است. این شاعر برجسته یادآور سید حمیری - شاعر شیعی و متعهد قرن دوم- در ادبیات عرب است. از آنجا که این دو شاعر ایرانی و عرب، شعر را نه هدف بلکه وسیله ای برای بیان اعتقادات خود می دانند و به سرودن اشعار اعتراضی و اعتقادی شهرت دارند، بر اساس سروده هایشان می توان سیمای انسان کامل را از نگاه آنان به تصویر کشید.
    در شعر ناصرخسرو، صفات انسان کامل در محورهایی چون خردورزی و تفکر، آگاهی بخشی، پایبندی و توجه به علم دین و... تبیین می گردد. در شعر سید حمیری انسان کامل در سیمای حضرت علی(ع) تجلی می یابد و در محورهایی چون داشتن کرامات و امتیازات منحصر به فرد، سبقت در ایمان و توحید و عمل به فرائض دینی، تایید از ناحیه پروردگار، داشتن علم الهی، معرفت دین، شجاعت مثال زدنی و داشتن فهم و درکی بی نظیر از قرآن معرفی می گردد.
    کلیدواژگان: انسان کامل، ناصرخسرو، سید حمیری
  • نجمیه کریمی صفحات 132-152
    اصولا هر هنرمند بخشی از حافظه قومی مردم روزگار خود را منعکس می کند؛ این حافظه جمعی متشکل از همه فراز و نشیب های تاریخی، روحی و اعتقادی یک ملت است و به تعبیری زنجیره ناکامی ها، کامیابی ها، عشق ها، حسرت ها آرزوها، دردها، و خلاصه، تمامی تکانه های روحی یک ملت، در بستر تحولات تاریخی واجتماعی زمان می باشد مثلا: فردوسی، مظهر حافظه قومی ایرانی در برهه تاریخی پیش از اسلام و حافظ، مظهر حافظه جمعی ایران در دوره اسلامی است. یعنی شعر این دو شخصیت بزرگ، انبوهی از تجلیات بیرونی و درونی روان ملت ایران را در بطن خویش آینگی کرده است، پس این دو شاعر گرانقدر، از جامعیت فرهنگی برخوردارند. حافظ غزل خیزابی و عارفانه مولانا را با غزل جویباری و عاشقانه سعدی، در هم آمیخته، چاشنی طنز را در آن ریخته و سرانجام غزل رندانه خویش را بر بلندای ادبیات غنایی ایران و جهان خوش نشانده است.
    کلیدواژگان: حافظ شیرازی، جامعیت فرهنگی، غزل، طنز
  • قدمعلی سرامی، مریم علایی خرایم صفحات 153-167
    بررسی روستا و روستائیان از زوایای مختلف ادبی، فرهنگی و دینی در آثار مولانا از اهمیت بسزایی برخوردار است و نگرش ها و بینش های گذشتگان را نسبت به روستائی و زندگی روستائیان به طور عام و کودکان روستایی به طور خاص به نمایش می گذارد. مولوی در بلخ به دنیا آمده، بلخ در زمان وی یکی از باشکوه ترین شهرهای بزرگ به حساب می آمده است. برای همین در مثنوی، فیه ما فیه و غزلیات، شهرگرایی را ستایش و روستانشینی را نکوهش می کند. در قصیده ای در دیوان کبیر، نفس اماره را به کودکی روستائی مانند کرده است:روستائی بچه ای هست درون بازار دغلی، لاف زنی، سخره کنی بس عیار
    که از او محتسب و مهتر بازار به درد؛ در فغان اند از او، از فقعی تا عطار
    سوال اصلی این پژوهش بررسی جلوه های کودکان روستایی در اندیشه مولانا است که با استفاده از روش تحقیق کیفی و تحلیل محتوا انجام شده است. در این مقاله، ضمن بررسی نگاه مولانا در این باب، خواهیم کوشید دلایل چنین نگرشی را، به بررسی بنشینیم. یافته های تحقیق نشان می دهد که یکی از جنبه های تکامل افکار مولوی، سمت گیری اندیشه وی به سوی شهر است. از دیدگاه وی زندگی در روستا مورد پسند نیست و از روستائیان که جامعه را به لغزش و گمراهی دچار می کنند، سخت بیزار است و از آنان می گریزد. از نگاه او این کودک روستائی موجب فتنه و شر در شهر است و همه اقشار جامعه شهری را به ستوه آورده است. این نمودار بدبینی انبوه این عارف از روستا و روستازادگان است.
    کلیدواژگان: کودک، زندگی روستایی، فرهنگ روستائی، دیوان کبیر
|
  • Mustafa Gorji, Yahya Nur Al Dini Aghdam Pages 11-33
    Linguistic message from viewpoint of linguistic knowledge theorists in the field of sociology, consciously or unconsciously, contains a series of personal information in relation to social status, social perspective, culture and psychological conditions of speaker. Among the opinions expressed in this topic, Theory of Dialogic (=conversation) of Mikhail Bakhtin has a special place which can express diverse linguistic aspects of language and linguistic move by a scientific and plural approach. Among the heritage of Persian literature, Masnavi Ma’navi is one of contexts which although the factors of time and place play special role in its formation, but the breadth of concepts and special complexity of the content and also the form of this work makes it a meta-temporal work which can be analyzed from different perspectives. The story of Moses and the Shepherd in Masnavi, according to the structure, content and nature of its own is among the poems of Rumi that can be analyzed with a modern analysis, based on Bakhtin's Dialogic theory.
    Keywords: Masnavi Manavi, the story of Moses, the Shepherd, M. Bakhtin, Theory of Dialogic
  • Massoumeh Zandi Pages 34-57
    André Gide, famous French author in 20th century, has been inspired by Hafiz, for creating The Terrestrial Nutrients, his greatest work. The Nutrients, is an prominent work for the Orientals and specially the Iranians. Because it is the most important book which shows the power of influence of Persian Literature on occidental Literature. In this analytic – descriptive paper, efforts have been made to show this effect. The present research first talks about Gide’s interest in Orient and Persian Literature and his way and degree of acquaintance with Hafiz’s Ghazaliat, then, it deals with the comparative study of common mystical concepts of Ghazaliat and The Nutrients. The Quranic hints, attention on divine love and attraction of the real mysticism, naturalism, belief in pantheism, thinking about death, love the beauties, attached to nothing, usage of similar mystical words, cognizance of God through the heart and the spiritual drunkenness are the common mystical concepts in Gide’s work and Hafiz Ghazaliat which have been studied in this paper.
    Keywords: Mystical Concepts, The Terrestrial Nutrients, Ghazaliat, Hafiz, Gide
  • Hadi Edalatpoor Pages 58-72
    Theology as one of Islamic sciences has reflected among Sufis and in works of Sofia. Sofia need to theology for the mining situation among other factions, proving theirs sciences, stating philosophy of Islamic sentences and answering to doubts of adverse. Because answering to doubts of adverse and questions about philosophy and wisdom of sentences is one of assignments of Islamic theology. Hojviri explains debates and altercations of theology with other persons and factions of his era in his work, kashfal-mahjub. He uses of methods of theology for defending his concepts in these debuts. Also he names parts of work as beginning of state of speakers. And also he allocated parts for proving concepts of Sufis in way speakers. In this article, executive defines of theology that apply subjects about Sofia is stated and Sofia's reasons and goals for using theology and ways of this science in kashfal-mahjub have been explained.
    Keywords: Theology, Sufism, kashfal, Mahjub
  • Manijeh Zarei, Fariba Rashidi Pages 73-89
    After the death of the holy prophet of Islam and the tendency of some scholars having books to Islam and Israelism,stories and legends of Ancient Greece and Jewish sources entered into the interpretations of Muslims and from there into the literary books; these myths included Harut and Marut myth.
    The look of Quran to this myth is different from the most interpretations;Quran’s view is that Harut and Marut have been sent to the earth for teaching magic to people and being protected against the sorcerers, but the interpretation texts have seen the entrance of these two angles as a response of the angles to humans.
    Rumi has used all the components of Masnavi story. In Masnavi literature, we are seen the diversity of understandings from Harut and Marut story. Maulana use of this story, whether in speech or in understanding, are wholly affected by existing stories, not the Quran.
    Keywords: Harut, Marut, Masnavi, Myth, Maulana
  • Mahdi Arab Jafari, Maryam Shaban Zadeh Pages 90-107
    Abu Saeid Aboalkhair is a mystic of Khorasan School that Theories and thoughts in of This school are close to Eastern thoughts. Sepehri is one of the famous contemporary poets that many has been said about his poems, especially about his mystical thoughts. There are several views about his poems sush as:Iranian Islamic mystical principles, Hindi and Eastern mystical principles, or without any Mysticism.
    Selecting mystical terms and concepts in Sepehri’s poems is a suitable way to analyse his mysticism. In order to lighten the nature and quality of his Mysticism, we have selected term of Fana among so mony mystical terms and concepts in his poemsWe have to express and compare them with also tried Abo saeid Abolkheir terms, one of the greatest of muslim mystics.
    Keywords: Mysticism, Mystical terms, Fana, Muslim mystics, Sepehri, Abu Saied Abolkhany
  • Najme Nazari, Morteza Ghaemi, Zahra Tahmasebi Pages 108-131
    Naser Khosro, the famous fifth-century ode-teller, is an Iranian Shiite poet who loves Ahl al-Bayt (PBUH) and believes in fighting against the foes of The Prophet (PBUH), ignorance, oppression and hypocrisy. This eminent poet recalls Sayyed e Hemyari, the second-century committed Shiite poet in the Arab literature. Since these two Iranian and Arab poets consider poetry not as an end but as a tool to express their beliefs and are known to compose poems of protest and criticism, their works can depict their ideas about the visage of Perfect Human. Naser Khosro’s poetry describes the characteristics of Perfect Human as reasoning, thinking, making aware, commitment, and tendency to science and religion. In the poetry of Sayyed e Hemyari, it is the visage of Imam Ali (PBUH) which reflects Perfect Human characteristics that include possessing grandeur and exclusive privileges, overtaking in faith, monotheism and religious practices, being confirmed by God, having Divine science, having religious knowledge and exemplary courage, and having a unique understanding of Quran.
    Keywords: Perfect Human_Naser Khosro_Sayyed e Hemyari
  • Najmiyyeh Karimi Pages 132-152
    Basically, any artist reflects some part of ethnic memory of people in his time; this collective memory is composed of all the ups and downs of history, spiritual and beliefs of a nation and in a sense chain of failures, successes, loves, yearning, desires, pains, and in short all the spiritual impulses of a nation, is in the context of historical and social changes of time. For example: Ferdowsi embodies Iran's ethnic memory in the age of pre-Islamic history and Hafez embodies the collective memory of Iran in the Islamic period. It means that poems of these two great characters clarified a lot of internal and external manifestations of mental of Iranian nation in their heart. Then these two great poets include their cultural comprehensiveness. Hafez combined, Rumi's mystical Sonnets by Saadi romantic Sonnets, he entered humor into it which placed on top of his roguish Sonnets lyrical literature of Iran and happy world.
    Keywords: Hafez Shirazi, Cultural Comprehensiveness, Sonnet, Humor