فهرست مطالب

مطالعات دین، معنویت و مدیریت - پیاپی 5 (بهار و تابستان 1393)

نشریه مطالعات دین، معنویت و مدیریت
پیاپی 5 (بهار و تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1394/06/19
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسنعلی نعمتی شمس آباد*، ابوالفضل گایینی صفحات 7-33
    مسئله این تحقیق تبیین چگونگی تاثیرپذیری نظریه های مدیریت دانش از مبانی نظری مدیریت دانش و ترسیم خط سیر این تاثیرپذیری است. هدف اولیه از طرح مسئله، ارائه یک مدل مفهومی جامع از تاثیرهای مبانی نظری بر نظریه ها و بیان روابطی است که خط سیر این تاثیرها را نشان دهد. هدف غایی، ایجاد زمینه برای طرح مسئله بازسازی رشته مدیریت دانش موجود در علم مدرن و تمدن غرب، و بازخوانی آن براساس مبانی رقیب از جمله مبانی دینی و تمدن دینی، و فراهم آوردن زمینه تدوین نظریه جدید درباره مدیریت دانش براساس مبانی دینی است. این نظریه جدید در مقاله های آتی با عنوان «نظریه مدیریت دانش دین بنیان» ارائه خواهد شد. مرور ادبیات نشان می دهد پژوهش های بسیار اندکی در این زمینه ها انجام شده و به تحقیقات بیشتری نیاز است. برای حل مسئله و رسیدن به هدف، مدل مفهومی اولیه تاثیرپذیری مدیریت دانش از نظریه دانش (معرفت شناسی) بسط داده شد. برای این منظور، ادبیات مرتبط با مبانی نظری مدیریت دانش موجود درعلم مدرن مرور شد و در قالب یک مدل مفهومی اولیه ارائه گردید. مبانی به دو دسته مبانی معرفتی و غیرمعرفتی طبقه بندی و مبانی نظری به سه لایه اصلی مبانی نظری دور، میانی و نزدیک طبقه بندی شد. مبانی فلسفی به عنوان مبانی نظری دور، مبانی پارادایمی علوم انسانی، برخی علوم و نظریه های این علوم به عنوان مبانی نظری میانی و پارادایم های درونی مدیریت دانش و حوزه های مرتبط، به عنوان مبانی نظری نزدیک شناسایی شدند. در نهایت روابط بین مولفه های فوق با نظریه های مدیریت دانش کشف شد و در قالب یک مدل مفهومی چارچوب بندی شده ارائه گردید. این مدل چگونگی تاثیرگذاری مبانی مدیریت دانش بر نظریه های آن را تبیین می کند و می توان از آن برای بازسازی نظریه های موجود و تدوین نظریه های جدید استفاده کرد.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، نظریه پردازی، مبانی نظری، مدل مفهومی، مدیریت دانش دین بنیان
  • سعید صحت، مریم محمدی دیانی* صفحات 35-68
    تلاش برای بهبود عملکرد، از روز های نخستین شکل گیری رشته مدیریت، اصلی خدشه ناپذیر بوده است. برخلاف گذشته که از کارکنان انتظار می رفت تا به اندازه نقش های رسمی عمل کنند، در قرارداد های روان شناختی جدید، رفتار های فراتر از نقش مورد انتظار است.
    در منابع بی شمار از این نوع رفتار ها، با عنوان رفتار شهروندی سازمانی یاد شده که دارای ابعادی بوده که به طور عمده نتیجه تلاش محققان سایر کشورها است و از این رو، مدل های بومی چندانی در این زمینه ارائه نشده است. هدف اصلی تحقیق حاضر، ارائه مقوله ها و مفاهیم مربوط به رفتار شهروندی سازمانی با توجه به فرهنگ اسلامی و ملی است. این تحقیق از حیث هدف بنیادی، نحوه به دست آوردن داده های مورد نیاز، توصیفی، به لحاظ روش شناسی، کیفی و با استفاده از روش فراترکیب می باشد که با رجوع به منابع دینی و ملی −به طور کلی از سال 1360 تاکنون− کد های مرتبط، استخراج(335 کد) و در نهایت منتهی به ارائه 43 مفهوم و 9 مقوله شد. این مقوله ها عبارت اند از: تدبیر، نگرش انتقادی، عدالت، انسان دوستی، حسن خلق، تقوای الهی، همکاری، پای بندی به تعهدات و میل به پیشرفت.
    کلیدواژگان: رفتار شهروندی سازمانی، رویکرد اسلامی ایرانی، فراترکیب
  • مصطفی یخچالی*، اسدالله گنجعلی صفحات 69-89
    مقاله حاضر با تاکید بر خطبه ها و نامه های امیرالمومنین علی (ع) با روش تحلیل مضمون در پی بررسی مفهوم سکوت سازمانی از نگاه اسلامی و مقایسه آن با دیدگاه غربی است. براساس یافته های این پژوهش می توان به دو نوع سکوت اشاره کرد که عبارتند از: سکوت مثبت و سکوت منفی. در تعریف غربی، سکوت سازمانی مطیع و منفعلانه؛ خودداری کارکنان از بیان نظرها و ایده ها در جهت افزایش سود سازمان، مضموم و ناپسند است؛ اما در آموزه های اسلامی خودداری از امر به معروف و نهی از منکر، خودداری دفاع از مظلوم، نصیحت نکردن، مشورت ندادن و بیان نکردن حق و حقیقت نکوهش شده است. و در نقطه مقابل آن سکوت نوع دوستانه؛ دوری جستن از بیان ایده ها، اطلاعات و یا نظرهای مرتبط با کار برای سود بردن دیگر افراد در سازمان است؛ درحالی که در دیدگاه اسلامی سکوت برای حفظ وحدت، افشا نکردن اطلاعات سازمانی و سکوت هنگام نداشتن اطلاعات، پسندیده است. هریک از مفاهیم استخراج شده در این پژوهش، کاربرد گسترده ای در حوزه رفتار سازمانی دارند که با بهره گیری از آنها می توان روابط بهتری میان افراد سازمان با یکدیگر و یا رئیس و کارمندان در ارتباط با هم تعریف کرد.
    کلیدواژگان: رفتار سازمانی، سکوت سازمانی، آوای سازمانی، نهج البلاغه، مدیریت اسلامی
  • علی اصغر پورعزت، احمد واعظی، غلامرضا سلیمی* صفحات 91-121
    هدف این مقاله، شناسایی، تحلیل و بررسی مبانی ارزش شناختی عدالت سازمانی از منظر فلسفه اخلاق اسلامی است. از چالش های کلان و اساسی در حوزه ارزش شناسی، اختلاف نظر واقع گرایان و غیرواقع گرایان درباره ارزش هاست و نوشتار حاضر در گام نخست درصدد شناسایی مبانی ارزش شناختی نظریه های عدالت سازمانی و سپس پاسخ به این پرسش است که: نظریه های عدالت سازمانی با توجه به مبانی ارزش شناختی خود، واقع گرا هستند یا غیرواقع گرا؟ و در گام بعدی به تحلیل و بررسی این مبانی از منظر معارف اسلامی می پردازد.
    یافته های این پژوهش که با روش تحلیل مضمون انجام شده اند، حکایت از آن دارند که نظریه های عدالت سازمانی موجود، ماهیتی ذهنی و غیرواقع گرا دارند و از مهم ترین لوازم چنین رویکردی نسبی گرایی، کثرت گرایی، صدق و کذب ناپذیری و عدم تبیین عقلانی ماهیت عدالت سازمانی است.
    کلیدواژگان: عدالت سازمانی، فلسفه اخلاق، ارزش شناسی، واقع گرایی، عدم واقع گرایی
  • مجتبی اسکندری* صفحات 123-145
    رهبری تحولی وقتی روی می دهد که رهبر و پیرو یکدیگر را به سطوح بالاتر ارزش ها و انگیزه ها ببرند و این محصول تاثیر تحولی متقابل رهبران و پیروان است.
    رهبری تحولی با قلب و ذهن دیگران سرو کار دارد. رهبر تحولی به همه مشارکت کنندگان کمک می کند تا رضایت و انگیزش و احساس موفقیت بالاتری داشته باشند. رهبری تحولی بیش از آنکه به کنترل مستقیم نیاز داشته باشد به اعتماد، توجه به دیگران و تسهیل کارها نیاز دارد. شاخصه های رهبر تحولی مشتمل بر: بصیرت بلند مدت، توانمند کردن افراد، مربیگری، توسعه دیگران و چالش فرهنگی برای ایجاد تغییر است. در رهبری تحولی قدرت رهبر از ایجاد درک متقابل و اعتماد ناشی می شود.
    سه سوال اصلی درباره رهبری تحول آفرین مطرح است.
    1. رهبری تحول آفرین چیست؟ 2. چگونه به کار گرفته می شود؟ 3. نقاط قوت و ضعف کلیدی نظریه رهبری تحولی چیست؟
    سوال اول و دوم با شیوه متن پژوهی و مرور ادبیات تحقیق پاسخ داده شده است. برای پاسخ به سوال سوم به دو شیوه عمل شده است. در ابتدا نظر محققان مدیریتی درباره رهبری تحولی گردآوری شده و در مرحله دوم از شیوه نقد درون ساختاری و برون ساختاری به بررسی و تحلیل گزاره های نظریه پرداخته شده است. در مجموع نظریه دارای نقاط قوت و ضعف و قابل تقویت است.
    کلیدواژگان: رهبری تحول آفرین، رهبری تبادل گرا، نقد درون ساختاری، نقد برون ساختاری
  • محمدسعید تسلیمی، محمدعلی شاه حسینی، محمدحسین نقوی* صفحات 147-169
    امروزه بخش بزرگی از زندگی انسان و تلاش های بشری، در سازمان و برای دستیابی به اهداف آن صرف می شود، از این رو شایسته است سازمان ها به بستری مناسب برای سعادت ابدی انسان و آرامگاه امروز او مبدل شوند، برای حرکت به این سو باید در جستجوی مبدا و مبنای این دگرگونی بود تا قابلیت تغییر جهت گیری ها، فرایندها و رفتارهای سازمان را داشته باشد، با مروری در ادبیات مدیریت می توان تا اندازه زیادی این موضوع را در چشم انداز رهبر سازمان (و یا مدیران عالی سازمان که نقش رهبری را بر عهده دارند) جستجو کرد، بر این اساس، در مقاله حاضر تلاش شد که مفهوم چشم انداز سازمانی با رویکرد توحیدی و از منظر قرآن کریم مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. بدین منظور در مرحله اول، پس از عرضه مفاهیم، استعاره ها و کارکردهای چشم انداز به قرآن کریم، با مراجعه به تفسیر های المیزان و تسنیم، واژه هایی که می توانند، نمایانگر نظام مفهومی چشم انداز از دیدگاه قرآن کریم باشند شناسایی شد، سپس در مرحله دوم تحقیق، با کمک نتایج مرحله اول با یازده نفر از مدیران صنایع مختلف کشور مصاحبه اکتشافی و نیمه ساختار یافته صورت گرفت و نتایج کدگذاری و با کمک روش تحلیل تم، بررسی شدند، در مرحله سوم، نتایج در قالب پرسشنامه دلفی به خبرگان پژوهش عرضه شد و در صورت نیاز مورد اصلاح و بازبینی قرار گرفت، در نهایت مفهوم چشم انداز سازمانی و ماهیت آن با کمک چهار استعاره قرآنی و مفاهیم اقتباس شده از مصاحبه خبرگان در قالب یک مدل مفهومی بازسازی شد.
    کلیدواژگان: توحید، نور، هدایت، ساختارهای شناختی، فراباورها، چشم انداز سازمان
  • صفحات 171-196
    در یک چارچوب ارزشی برمبنای فرهنگ اسلامی است که می توان رابطه میان مفروضات و رفتار مدیریتی و رهبری امام خمینی e را مورد مطالعه قرار داد و با تعمیم مدلی که به دست می آید، ابعاد الگوی رهبری امام خمینیw را در انقلاب اسلامی شناخت. مدیریت الهی مبتنی بر شناخت حقیقت انسان و مراتب وجود اوست، چنین مدیریتی با اداره قلب ها تحقق می یابد. این گونه مدیریت ویژه انبیا و اولیای مکرم الهی و پیروان حقیقی ایشان است.
    این پژوهش درصدد هست که الگوی رهبری حضرت امام(ره) را مبتنی بر چارچوب مفهومی ربوبیت بررسی و فهم کند. بدین منظور با بهره گیری از چارچوب مفهومی ربوبیت با یک نگاه نظام مند و ساختارمند شیوه رشد جامعه اسلامی با رهبری و مدیریت امام خمینی(ره) را تبیین می کند.
    در ابتدا چارچوب مفهومی ربوبیت به صورت مختصر معرفی می شود. ساختار، ارکان و مولفه های این مدل بیان می شوند. در مرحله بعد بر اساس این مدل و چارچوب، رفتار امام خمینیe بررسی و الگوی رهبری حضرت امامe بیان می شود. با توجه به اینکه الگوی رهبری حضرت امامe مبتنی بر رشد دادن جامعه اسلامی بوده است تا انسان ها در بستر حکومت اسلامی به هدف زندگی که همان قرب الهی است برسند. همچنین در این چارچوب می توان الگو گیری از سبک و شیوه مدیریت و رهبری حضرت امامe داشت.
    کلیدواژگان: رهبری، چارچوب مفهومی ربوبیت، حمایت، مسئولیت، امام خمینی(ره)، رشد
|
  • Pages 7-33
    This research is aimed to explain how Knowledge Management (KM) theories are affected by theoretical foundation of KM and outlines the route of this influence. The initial goal of this study is to offer a profound conceptual model for the influences of theoretical foundations on the theories and expressing the relationships which devise the route of these effects. The final goal is to create a context for proposing a plan in order to reconstruct the field of KM existing in modern sciences and western civilization. This new theory will be proposed in the next paper entitled “a theory on religion based knowledge management”. However, a few of researches have been done on this topic and more studies are needed. To solve the problem, a primary conceptual model of knowledge management influenced by the theory of knowledge is developed. Moreover, we want to review this scientific field according to rival foundation like religious foundation and religious civilization and provide a context for creating new theories about KM based on religious foundation. Furthermore, the literature related to the theoretical foundation of KM in modern science is reviewed and an initial conceptual model is proposed. The foundation divides into two groups named cognitive and none-cognitive. Additionally, the theoretical foundation is divided into three main layers; near layer, the intermediate and far ones. They are recognized as follows; the philosophical bases as far theoretical foundations, paradigmatic bases of humanities, some other sciences and these sciences as middle theoretical layers and inner paradigms of KM and other related fields as near theoretical layer. Finally, the relations between former components and KM theories are extracted and suggested in a framework of a conceptual model. This model can explain how KM foundation influences on its theories. And it is very applicable for the reconstruction of existing theories and propounding new theories.
    Keywords: Knowledge Management, Theorizing, Theoretical Foundations, Conceptual Model, Religion, based Knowledge Management
  • Pages 35-68
    The efforts for improvement of performance have been recognized as basic element since formation of management field. In contrary to the past which the employees were expected to act in the formal role, more behavior's of roles are expected in the new psychological contracts. In several sources, these behaviors are considered as organizational citizenship behaviors with various dimensions that mainly are put forward by the scholars of other countries and therefore, there must not be enough regional and national models in this field. The main purpose of this research is to offer categories and concepts of organizational citizenship behaviors according to our Islamic and national culture. This research is a grounded theory in purpose, descriptive in data gathering and qualitative in methodology by using meta-synthesis method. By referring to religious and national references, related codes and data since 60s were driven and finally, 43 concepts and 9 categories were concluded. These categories are: wisdom, critical insight, justice, altruism, good temper, virtue, cooperation, adherence to commitments and willingness to progress.
    Keywords: Organizational Citizenship Behavior, Islamic, Iranian Approach, Meta, synthesis Method
  • Pages 69-89
    Stressing on the sermons and letters of Imam Ali (AS), this paper was to investigate the concept of organizational silence in a comparative study between Islamic perspective and Western views. Based on the findings of this study two types of silence including positive silence and negative silence can be introduced. In the Western sense of this term, obedient and inactive organizational silence, i.e. employees refrain from expressing opinions and ideas for the sake of organization’s interest, is considered as faulty and implausible. But according to the Islamic definition, refraining from enjoining the good and forbidding the evil, refusing to defend the oppressed, avoiding from advising others, consulting and expressing the truth is abominated. In contrast, there is altruistic silence which insists on refusing to express ideas, Information or comments related to the work with the aim of benefitting others in the organization. But from an Islamic perspective positive silence is to preserve the unity and secrecy of organization’s information as well as silence when someone is not well informed is recommended. Each of these concepts, inferred through this study, are widely used in Organizational Behavior; using them can help to define better relations among employees in relation to each other and between highly ranked managers of an organization and its employees.
    Keywords: Organizational Behavior, Organizational Silence, organizational Sounds, Nahjul, balaghe, Islamic management
  • Pages 91-121
    This paper aimed at discovering, investigation and analysis of axiological foundations of organizational justice from the perspective of Islamic ethics. The existing disagreement between realists and anti-realists on the values has been known as the most total fundamental controversy. This research paper was firstly to explore the axiological bases of theories concerning organizational justice. Secondly, it was to find answer for this question that whether theories of organizational justice are realistic or anti-realistic according to their axiological bases? Next, it investigated and analyzed these foundations based on Islamic theology. Findings of this study, which are obtained through content analysis method, show that current theories on organizational justice are subjective and anti – realistic in nature. The most underlying means for achieving this approach are relativism, pluralism, fallibility and infallibility and non-rational explanation of what organizational justice is.
    Keywords: Organizational justice, Ethics, Axiology, Realism, Anti, realism
  • Pages 123-145
    Transformational leadership occurs when the leader and the follower lead each other to higher levels of values and motivations. This is the product of mutual transformational influence of leaders and followers. Transformational leadership is concerned with the hearts and minds of others. Transformational leadership will help all participants to have higher satisfaction and motivation, and a greater sense of success. Transformational leadership requires trust, respect for others and facilitating needs rather than direct control. Transformational leadership indicators include: long – term discernment, empowering people, coaching, developing others and cultural challenges to generate changes. In transformational leadership, the power of the leader comes from creating mutual understanding and trust. There are three main questions concerning transformational leadership: 1) what is transformational leadership? 2) How to apply it? 3) What are key strengths and weaknesses of the theory of transformational leadership? The first and second questions have been answered by text study method and the literature review of research. To answer the third question two ways were considered: on the first, the views of management researchers were based. On the second, the propositions of the theory were investigated and analyzed by a critique within and outside the structure. On the whole, it was concluded that the theory has strengths and weaknesses and it can be strengthen.
    Keywords: Transformational Leadership, Exchange Oriented Leadership, Critique within, outside the structure
  • Pages 147-169
    Today, a large part of human life and human efforts is spent to achieve organization's goals. So organizations should be the context for human eternal happiness. What is the basis of this transformation in organization processes and behaviors? Reviewing management literature guides us to the "vision" of organizations’ leaders and highly ranked managers. This paper is trying to investigate such concept based on a monotheistic perspective and from the viewpoint of Holy Quran. For this purpose, research was conducted in four stages. First, the related concepts were introduced and metaphors and functions of "vision" were identified. Then, referring to "Al-mizan" and "Tasnim", those words and concepts which present the conceptual system of ‘vision’ from the perspective of Quran were recognized. Second, interviews were arranged with 11 industrial managers in Iran and the findings were coded and investigated through theme analyzing method. Third, the findings were offered to research experts in terms of Delphi Questionnaires and were reviewed and revised if necessary. Finally the concept of “vision” and its nature has been reconstructed based on four Quran’s metaphors and the concepts inferred from the experts’ interviews in a framework of a conceptual model.
    Keywords: Tawhid (Monotheism), Noor (light), Conduct, Leadership, Cognitive Framework, Meta, belief, Organizational Vision
  • Pages 171-196
    It is within a value oriented framework grounded in Islamic culture that the relation between management presuppositions and behavior and the leadership of Imam Khomeini (RA) should be clarified. Through generalizing the obtained model, various aspects of Imam Khomeini's model of leadership in Islamic Revolution can be recognized. Indeed, divine based model of management is based on the recognition of human nature and the hierarchy of existence. Such a leadership realizes with the means of management on hearts. This management is unique to the prophets, saints (person of exceptional holiness) and the true followers of them. This study is intended to investigate and understand Imam Khomeini's model of leadership based on the conceptual framework of divinity. For this purpose, using the conceptual framework of the divinity and with a systematic and structured view, the growth of the Muslim community via the leadership of Imam Khomeini is explained through following stages: First, the conceptual framework of the divinity is introduced briefly along with its structure, bases and components. In the next stage, the leadership behavior of Imam Khomeini is investigated based on this divine foundation and his model of leadership is presented. According to the findings of this research, it is clear that his leadership has been based on the growth of the Muslim community. It was to direct people to achieve the final goal of life, i.e. nearness to God, in the context of Islamic government. Also, through this framework, following the model of Imam Khomeini's leadership and management should be possible.
    Keywords: Leadership, Conceptual Framework of Divinity, Support, Responsibility, Imam Khomeini, Growth