فهرست مطالب

نشریه حقوق بشر
پیاپی 25 (بهار و تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/04/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید مسعود موسوی کریمی * صفحات 3-34
    از عمده ترین موانع شناخت حقوق بشر ابهام آمیز بودن مفهوم بشر است. فیلسوفان سنتی با رویکرد ذات گرایانه ارسطویی بشر را تعریف می کنند و مدعی هستند که چنین تعریفی بستر لازم برای شناسایی بشر را فراهم می کند. در این مقاله ضمن بررسی رویکردهای افلاطونی و ارسطویی به شناخت بشر، نشان می دهم چگونه تعریف ارسطویی بشر نه از کفایت فلسفی برخوردار است و نه کارآیی عملی دارد. بعلاوه، این رویکرد مسبب بسیاری از سوء برداشت ها درباره حقوق بشر است. سپس ضمن نقد مبانی ذات گرایی، رویکرد جایگزینی مبتنی بر سنت تحلیلی برای تعریف بشر ارائه می کنم که بر اساس آن «تعریف بشر» با «معنای کلمه بشر» معادل است. این رویکرد هم از خطاهای فلسفی رویکرد ذات گرایانه بری است، هم برای تشخیص مصادیق بشر عملا کاراست.
    کلیدواژگان: حقوق بشر، تعریف حقوق بشر، تعریف ارسطویی، نقد مبانی ذات گرایی، تعریف به مثابه معنی
  • محمدتقی قزلسفلی * صفحات 35-66
    هدف نویسنده در مقاله حاضر آن است که اثبات کند فلسفه سیاسی در برابر چالش های متعدد در حیات سیاسی نیازمند اصلاح و تجدیدنظر در مبانی خود است. در استدلال نسبت به نشان دادن نومیدی و سرخوردگی نسبت به سیر توسعه جامعه، ناکامی و ضعف سه مولفه نظری مطرح در سده بیستم یعنی ناسیونالیسم، دموکراسی لیبرال و سرمایه داری مورد توجه و ارزیابی قرار خواهد گرفت. پس از اشاره به پیامدهای منفی حاصل از چنین سرخوردگی ها که شامل گسترش ناامنی، خشونت و از خود بیگانگی است، ایده گفتگوی فرهنگی به مثابه مبنای جدید از نظریه پردازی اخلاقی در جهان متکثر مورد بررسی قرار می گیرد. نویسنده با عنایت به ایده اخلاقی کانتی هابرماسی بر آن است جهان امروز که جامعه ای غیر داوطلبانه بر پایه شراکت در خطرات است نیازمند فلسفه سیاسی جدید مبتنی بر رویکرد گفتگویی است. بر همین اساس مولفه های اخلاق صلح جویانه مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. از جمله گفتگوی پایدار، تاکید بر فهم تاریخی، مشارکت بین تمدنی، فضیلت خواهی جهان شمول. ویژگی های حاضر اصولی برگرفته از مدرنیته در معنای کانتی با امعان نظر به مفاهیم متاثر از تئوری های انتقادی است.
    کلیدواژگان: ناسیونالیسم، دموکراسی لیبرال، سرمایه داری، خشونت، گفتگوی فرهنگی، مدرنیته
  • علی اردستانی *، الهه کامجو صفحات 67-90
    به واسطه وقوع مخاصمات مسلحانه فراوان بین انسان ها، تمدن ها، مذاهب و دولت ها، ایده صلح و تضمین حقوق انسان ها همواره یکی از آرمان های اصلی بشریت بوده است. بر همین اساس، جامعه بین الملل به ویژه در سده های جدید کوشیده است به انحاء مختلف در جهت کاهش تلفات جانی و مالی ناشی از این مخاصمات گام بردارد. از جمله مهم ترین این تلاش ها وضع قوانین و مقرراتی تحت عنوان حقوق بشر دوستانه بوده است؛ به گونه ای که دولت های درگیر در مخاصمات مسلحانه ملزم به رعایت و احترام به این قوانین باشند. کاملا روشن است که مخاصمات مسلحانه هیچ اثری بر حقوق بشر دوستانه ندارند، اما سوالی که مطرح می شود، این است که مخاصمات مسلحانه چه تاثیری بر قواعد حقوق بشر دارند و آیا به محض وقوع یک مخاصمه مسلحانه، اجرای حقوق بشر، متوقف می شود و فقط حقوق بشردوستانه اعمال می گردد؟ این مقاله می کوشد تا ضمن ارائه تحلیلی نظری از نسبت میان حقوق بشر و مخاصمات مسلحانه، نشان دهد که به هنگام مخاصمات مسلحانه، قواعد حقوق بشر مکمل قواعد حقوق بشردوستانه است و صرف وقوع یک مخاصمه مسلحانه به معنی تعطیلی حقوق بشر نیست.
    کلیدواژگان: حقوق بشر، ضرورت، حقوق بشر دوستانه، مخاصمات مسلحانه، تعلیق
  • سیدصادق حقیقت * صفحات 91-110
    از نظر تاریخی، مفهوم «هویت اجتماعی» جایگاهی محوری در نظریه پردازی های روانشناسی اجتماعی و نظریه پردازی های جامعه شناسانه داراست. دیدگاه پسامدرن به شکل خاص هویت را امری سیال و در حال تغییر تلقی می کند؛ چرا که هویت امری گفتمانی فرض می شود. هویت هر ملتی با فرهنگ آن ارتباط مستقیم دارد. فرهنگ ایرانی تا قبل از مشروطه دو جزیی بود: ایرانی و اسلامی. اما بعد از رویارویی با تجدد، دو عنصر سوسیالیستی و لیبرالیستی به آن افزوده شد. عدم شناخت عمیق غرب و فقدان قدرت نقد فرهنگ مدرن سبب شد عناصر فرهنگ ایرانی به شکلی سازوار کنار هم ننشینند و به یک معنا هویت ایرانی را با مخاطره روبرو سازند. خروج از بحران هویت مستلزم شناخت نسبت صحیح ایرانیت و اسلامیت از یک سو و درک عمیق و نقادانه فرهنگ مدرن از سوی دیگر است.
    کلیدواژگان: هویت اجتماعی، فرهنگ ایرانی، فرهنگ اسلامی، فرهنگ مدرن، نظریه گفتمان
  • بررسی مطلق گرایی و نسبی باوری در حوزه حقوق زنان / با مقایسه میان کنوانسیون رفع تبعیض از زنان 1979 و منشور حقوق و مسئولیت های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران 1383
    علی صفایی سنگری *، کوهیار گردی صفحات 111-132
    مقاله پیش رو، نخست به معرفی و تبیین اندیشه های مطلق گرایان (جهان شمولان) و نسبی باوران (دو جریان اصلی تفسیر حقوق زنان) و سپس به مقایسه و بررسی کنوانسیون رفع تبعیض از زنان (تکیه گاه اصلی مطلق گرایان) با منشور داخلی حقوق و مسئولیت های زنان می پردازد. همچنین گرایش های داخلی هر یک از این دو دیدگاه و برداشت هر کدام در رابطه با منشور مورد تحلیل قرار می گیرد. از دید مطلق گرایی، اصول کلی حقوق زنان نمی تواند محدود به جغرافیا و یا فرهنگی خاص شود. منشور اما، محدویت و بایسته های فرهنگی را جزیی از اصول حقوق زنان تلقی می کند. بر این اساس با برشمردن امتیازات و کاستی های این دو متن از منظر یکدیگر و جمع بندی نهایی، نتیجه ای واحد برای ارائه بهترین معیار و راه حل در حوزه حقوق زنان را پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: کنوانسیون رفع تبعیض از زنان، منشور حقوق و مسئولیت زنان، مطلق گرایی، نسبی باوری
  • مصطفی بخرد *، سید ابوالفضل موسویان، محمدعظیم درویشی صفحات 133-159
    تخفیف مجازات برای زنان در سراسر ابواب فقهی اسلام مشاهده می شود که این تخفیفات ناشی از نگاه حمایتی اسلام به جنسیت زنان و اهمیت والای روحیات، عواطف و موقعیت اجتماعی بی بدیل آنان نزد قانونگذار اسلامی است. می توان گفت که فقه امامیه نسبت به اکثر نظامات حقوقی دنیا که داعیه دار دفاع از حقوق بشر، علی الخصوص حقوق زنان اند، در این زمینه برتر و پیشرو است. این حجم از ریزبینی و توجه به روحیات و خصوصیات روانی زنان در تشریع احکام اگر نگوئیم بی نظیر، کم نظیر است. قوانین موضوعه ایران نیز که مبتنی بر فقه اسلامی است تا حدودی و نه در تمامی موارد این تخفیفات را لحاظ کرده است. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی به موارد تخفیف کیفرهای زنان بزهکار به طور مستند و مستدل در شریعت اسلام و نظام حقوقی ایران پرداخته است؛ ازجمله ی این موارد: مجازات زن مرتد، مجازات زن محارب، مجازات زن در جرم بغی، تخفیف در مجازات تعزیری، عدم جواز تبعید زن به واسطه زنا و قوادی، عدم اجرای حد زنا و تخفیف و به تعویق انداختن اجرای حدود زن حامله، مرضعه و… است.
    کلیدواژگان: تخفیف، علل مخففه، تخفیف مجازات، زنان بزهکار، تفاوت جنسیتی
|
  • Seyed Masoud Mousavi Karimi * Pages 3-34
    The ambiguity of the concept of human is of the main obstacles in understanding human rights. Traditional philosophers take the Aristotelian essentialist approach to define human and claim that such produced definition provides us with a needed basis for the discovery of human rights. In this article, I elaborate on the Platonist and Aristotelian approach to the understanding of human and show how Aristotelian definition of human is neither philosophically sufficient nor practically applicable. Furthermore, such an approach is the root of many misunderstandings of human rights. Next, through criticizing the basis of essentialism, I present an alternative approach for defining human in analytic tradition based on which the “definition of human” is equivalent to the “meaning of the term human.” This approach is both immune to the philosophical flaws of essentialist approach and properly applicable to identify the instances of human.
    Keywords: Human Rights, Definition of Human, Aristotelian, Essentialism, Definition as Meaning
  • Mohammad Taghi Ghezelsofla * Pages 35-66
    The author' s purpose of this paper is to prove that political philosophy in the face of multiple challenges in political life need improvement and revision of its foundations. The argument to show frustration and dissatisfaction over the course of the development of society, Failures and weaknesses of the three components in the twentieth century theories, such as Nationalism, Liberal democracy and Capitalism will be evaluated. After pointing out the negative consequences of such frustration that the spreading insecurity, Violence and alienation, the idea of intercultural dialogue as a new basis of moral theorist studied in a diverse world. The writer With regard to the idea of ethics Kantian - Habermas Analyzing that today' s world is a society based on sharing the risks that requires new political philosophy that based on dialogic approach. Accordingly peaceful ethics has been reviewed and criticized: Including sustainable dialogue, emphasizing the historical understanding, cooperation among civilizations, the virtues of the world.present characteristics are principles from the basic features of modernity in the Kantian sense with regard to concepts is affected by critical theories.
    Keywords: Nationalism, Liberal Democracy, Capitalism, Violence, Dialogue between Cultures, Modernity
  • Ali Ardestani *, Elahe Kamjo Pages 67-90
    Due to the numerous armed conflicts between nations and governments based on, cultural and religious factors, the idea of peace and human rights have always been one of the main aspirations of civil activists. Accordingly, the international community, particularly in the 20th and 21th centuries, has tried to reduce the loss of life and property caused by the hostilities in various ways. In this respect, one of the most important efforts has been the enactment of laws and regulations under the humanitarian rights and making the Governments involved in armed conflict to respect these rules. It is clear that armed conflicts do not have inflict humanitarian rights, but the question that is raised here, is that what are the effect of armed conflict on human rights? And whether upon the occurrence of an armed conflict, international law and humanitarian actions would be able to stop violations of human rights and encourages the enforcement of human rights. A theoretical analysis of the relationship between human rights and armed conflict, this article tries to show that the rules of human rights are supplementary rules of humanitarian rights during the armed conflict and the outbreak of an armed conflict is not a license to suspend human rights.
    Keywords: Human Rights, Emergency, Derogation, Armed Conflicts, Humanitarian Rights
  • Seyed Sadegh Haghighat * Pages 91-110
    Identity has played a pivotal role in social movements. In sociology and political science, the notion of “social identity” is defined as the way that individuals label themselves as members of particular groups. According to postmodernism, every identity is unfixed and in flux. Whilst the duality of Iranian/Islamic is rooted in the emergence of the Islamic empire and its expansion to other parts of the world, the triple concept of Iranian/Islamic/modern (including liberal and socialist) dates back to the "Constitutional Movement" of 1905. Iranian identity crisis originates from historical paradoxes. Overcoming the identity crisis needs a synthesis between Islamic and Iranian cultures in one hand, and a critical approach to the western civilization on the other hand.
    Keywords: Social Identity, Iranian Culture, Islamic Culture, Modern Civilization, Discourse Theory
  • Scrutiny Universalists and Relativists in Courses of Women’s rights / Comparison between Convention on the Elimination of Discrimination Against Women 1979 and Domestic Prism for Women’s Rights1383
    Ali Safai Sangsari *, Koohyar Gordi Pages 111-132
    This article first tries to identify and explain the thoughts of absolutists (universalists) and relativists (the two main commentary courses of women’s rights) and then it tries to compare and study the Convention on the elimination of discrimination against women (the main fulcrum of absolutists) with the domestic prism for women’s rights and responsibilities . The domestic tendencies of both these approaches and each’s interpretation of this prism is analyzed. From the absolutists’ point of view, the general principles of women’s rights cannot be bound to a particular culture or geographical location. However, the prism believe the limitations and the necessities of a culture to be a part of women’s rights principles. Thus, by identifying the advantages and disadvantages of these two contexts from each other’s perspective and proposing a final conclusion, a single result is proposed as the best merit and solution for women’s rights domain.
    Keywords: Convention on the Elimination of Discrimination against Women, the Domestic Prism for Women’s Rights, Responsibilities, Absolutism, Relativism
  • Mostafa Bekhrad *, SeyedAbolfazl Mousavian , Mohammad Azim Darvishi Pages 133-159
    In the legal system of Islam, women have a special status, and issues such as gender, morale, emotions and their social status have been considered by the Islamic legislator in defining punishment and limits. Throughout the jurisprudence, and in particular in Qisas and Hodod, there are numerous discounts for delinquent women, all of which are based on the components mentioned. This volume of microbiology and attention to the morale and psychological characteristics of women in the Islamic legislative system have raised a wide umbrella for women, which has led to a privileged position among the world' s legal systems. This descriptive-analytic method has been documented in the Shari' a of Islam and the Iranian legal system in Iran, including the following: punishment of apostate women, punishment of marriage women, punishment of women in offense, discount on punishment, lack of The license for the exile of a woman, the lack of adultery and discount, and the postponement of the execution of pregnant women, Breastfeeding, Hayes, and Peculiarities.
    Keywords: Discounts, Supportive Causes, Compensation for Punishment, Criminal Offenses, Gender Differenc