فهرست مطالب

نشریه حقوق بشر
پیاپی 8 (پاییر و زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/12/23
  • تعداد عناوین: 5
|
  • حسن فتحی صفحه 3
    جمهوری افلاطون بی تردید یکی از تاثیرگذارترین نوشته ها در تاریخ فلسفه و مخصوصا در فلسفه سیاست است. در عین حال که تقریبا همه شاخه های فلسفه از هستی شناسی و معرفت شناسی گرفته تا علم النفس و تعلیم و تربیت در این نوشته افلاطون مورد بحث قرار گرفته اند، موضوع محوری آن را «عدالت» تشکیل می دهد.
    از سوی دیگر در میان انواع حکومت ها که افلاطون در کتاب هشتم جمهوری بر می شمارد، دموکراسی را یکی از حکومت های بد معرفی می کند به نظر او دموکراسی که از تحول الیگارشی پدید می آید نه تنها از جنگ و نارضایتی زاده می شود، بلکه به واسطه مدیریت نادرست دو مقوله آزادی و برابری سرانجام به ضد خودش، یعنی حکومت استبدادی، تبدیل می شود.
    مخالفت افلاطون با دموکراسی، که در واقع ناظر بر نوع خاصی ازآن می باشد، نشان می دهد که ملازمه ای ضروری میان عدالت و صلح از یک طرف و دموکراسی از طرف دیگر وجود ندارد.
    در این مقاله، پس از بیان نظر افلاطون درباره عدالت، صلح و دموکراسی، نشان خواهیم داد که او چه چیزهایی را از پیش شرط های رسیدن به عدالت و صلح بر می شمارد.
    کلیدواژگان: افلاطون، دموکراسی، صلح، عدالت، جمهوری
  • سیدمحسن علوی پور، مرتضی بحرانی صفحه 21
    «دوستی» از جمله فضیلت های بنیادین در اندیشه سیاسی کلاسیک بوده است که حتی فضیلت های مهمی چون عدالت را نیز تحت الشعاع قرار می داد. با ظهور اندیشه مدرن و بروز گسست معرفت شناختی، دوستی به محاق رفت و مقولاتی چون امنیت و صلح محوریت یافتند. بر این اساس، انسان ها به مثابه «گرگ» یکدیگر، فضیلت های کلاسیک را به فراموشی سپردند. اما نقدهای معاصر بر اندیشه مدرن، ضرورت احیا و بازخوانی انتقادی مقولات سیاسی کلاسیک را نشان می دهد. در این میان، یورگن هابرماس، با بازگشت به اهمیت مقوله «دوستی» در اندیشه کلاسیک، آن را با مقوله مدرن «صلح» پیوند می دهد و با محوریت بخشیدن به مقوله «همبستگی» در پی تحقق همزمان آنها در جامعه است. بر این اساس، «همبستگی» منبع هنجارگذاری مشروع در اجتماع است.
    کلیدواژگان: دوستی، امنیت، صلح، همبستگی
  • محمدرسول آهنگران صفحه 41
    دین مقدس اسلام از همان آغاز جهت برقراری صلح و آرامش و آنچه که امروزه بشر به اهمیت آن بیشتر پی برده یعنی تدابیر پیشگیرانه، توجه داشته و بر اساس آن سعی نموده تا از بسیاری از نزاع های میان مسلمانان و غیرمسلمانان ممانعت ورزد. تدابیری چون توجه به ترک جدال و بحث های غیر منطقی، ایجاد انگیزه درونی از طریق ترس از عذاب اخروی، وضع مجازات نسبت به متجاوزگر، ایجاد محدودیت در جنگ با هدف جلوگیری از شعله ورتر شدن آتش آن و تقویت احساس نوع دوستی و دادن چهره مقدس دینی به آن، محورهای بحث در مقاله حاضر است که سعی گردید در قالب جدید به یکی دیگر از جوانب صلح طلبانه بودن اسلام به صورت مختصر پرداخته شود.
    کلیدواژگان: تدابیر پیشگیرانه، صلح، مقاتله، جهاد دفاعی، جهاد ابتدائی
  • جهانگیر باقری ایلخچی، مهناز نازلیان صفحه 57
    مقاله حاضر به دنبال تشریح رابطه مفاهیم دموکراسی، صلح و عدالت در اندیشه سیاسی است. در این بین نگرش لیبرالیستی و انتقادی پوپر به دموکراسی ما را بر آن داشت تا از رویکرد این فیلسوف سیاسی قرن 20 در توضیح مقوله های دموکراسی، عدالت و صلح استفاده کنیم. نگرش انتقادی پوپر در حوزه فلسفه علم بازتاب خود را در حوزه اجتماعی نشان داده است. او با نقد مبانی فکری خشونت، دیکتاتوری و اقتدارگرایی بستر مناسب برای ترویج عدالت و صلح را دموکراسی مبتنی بر جامعه باز می داند. از طرفی همان طور که در متن نشان داده شده است نگرش پوپر به صلح، عدالت و فراتر از آن دموکراسی به رویکرد نهادها و سازمان های بین المللی که مروج حقوق بشر هستند خیلی نزدیک است. از این روی عقلانیت انتقادی پوپر چارچوب مناسبی برای تبیین رابطه دموکراسی، عدالت و صلح می باشد.
    کلیدواژگان: عقلانیت، جامعه باز، دموکراسی، عدالت
  • سجاد کریمی پاشاکی، عمران علیزاده صفحه 75
    زندگی همراه با آرامش و صلح از ابتدائی ترین خواسته های بشر است که همواره با جنگ، منازعات داخلی، منطقه ای و جهانی، جرم های سازمان یافته، تروریسم و... مورد تهدید قرار می گیرد.
    زمینه های شکل گیری تروریسم عموما بیانگر محیط های نامساعد، نابرابری های اجتماعی طبقاتی، فقر و شرایط ناقض حقوق بشر می باشد؛ از این روست که تروریسم در هزاره سوم، چالش جدیدی برای جهان محسوب گردیده و جوامع بشری را مورد هدف خود قرار داده است. مجموعه فعالیت تروریست ها نه تنها به احقاق حقوق و یا خواسته های سیاسی آنان منجر نخواهد شد؛ بلکه ضمن متزلزل نمودن محورهای صلح جهانی، حقوق بشر را نیز به چالش خواهد کشاند.
    این تحقیق در نظر دارد با بررسی رابطه مذهب و تروریسم، تاثیر به کارگیری اقدامات خرابکارانه و تروریستی را بر حقوق بشر بررسی و زمینه های استقرار جغرافیای صلح را در محیط های منازعه ارزیابی نماید.
    به نظر می رسد محیط های رشد و توسعه تروریسم با توجه به مسائل داخلی و یا مداخلات خارجی، عموما فضاهایی عقب افتاده به لحاظ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می باشد و افراط گرایان مذهبی به خشونت های فرقه ای روی آورده و زمینه های بروز تروریسم مذهبی را فراهم می آورند؛ بنابراین حقوق بشر همواره با خطر نقص و آسیب روبرو خواهد بود.
    کلیدواژگان: تروریسم، جغرافیای صلح، مذهب، حقوق بشر، چالش های جهانی
|
  • Hassan Fathi Page 3
    Without doubt, Plato’s Republic is one of the most influential works in the history of philosophy, specially, in philosophy of politics. Although we find all branches of philosophical studies –from ontology and epistemology to psychology and education—discussed in this work, “justice” is central issue in it. On the other hand, of the kinds of governments discussed by Plato in 8th book of Republic, democracy is introduced as one the bad ones. For him, democracy, evolved from oligarchy, is not only a result of war and discontent, but also turns finally to its opposite, tyranny, through a wrong management of liberty and equality. Plato’s opposition to democracy –indeed only to a certain kind of it– shows that there is no necessary correlation between justice and peace on the one hand and democracy on the other hand. In this paper, having sated Plato’s view on justice, peace and democracy we will show what he regards as pre-conditions to reach justice and peace.
    Keywords: Plato, Democracy, Peace, Justice, Republic
  • Seyed Mohsen Alavipour, Morteza Bahrani Page 21
    Considered as a fundamental virtue in the classical political thought, “friendship” even outshined the other important virtues like “justice”. However, the emergence of modernity and the consequent epistemological rupture caused to the prevalence of other concepts as “security” and “peace” over “friendship”. Thus, humans, as the wolves of each other, forgot about classical virtues including “friendship”. However, the contemporary criticism of modern thought shows the necessity of revival and reinterpretation of classical political concepts. Meanwhile, returning to the importance of “friendship” in the classical thought, Jürgen Habermas syncretizes “friendship” and “peace”, believing that with making “solidarity” central, those two concepts can be realized simultaneously in the society. Thus, “solidarity” is the source of legitimate norm establishing in the modern society.
    Keywords: Friendship, Security, Peace, Solidarity
  • Mohammad Rasoul Ahangaran Page 41
    It is important to prevent bloodshed and war to the extent that it is proper to pay maximum attention to prevention of conflict in comparison with trying to extinguish the flames of war. Although trying to achieve reconciliation between conflict parties is in itself important, it is less important than prevention of conflict. Since the followers of any religion or sect, regard themselves right and others wrong and on the other hand there is some thing seen in many religions or sects concerning the killing of other religions or sects’ followers, these two may cause religious or doctrinal motivated- or otherwise but with doctrinal or religious color- conflict and war between the followers of religions or sects. Islam has taken preventive measures to avoid many conflicts and bloodshed between Muslims with the followers of other religions. Compared with other religions in this regard it will be clear that how much Islam seeks peaceful and safe environment.
    Keywords: Initial Jihad, Defensive Jihad, Peace, Prevention of War
  • Jahangir Bagheri Ilkhchi, Mahnaz Nazlian Page 57
    This paper attempts to explain the relationship between the concepts of democracy, justice and peace in political thought. Popper's critical and liberalist approach toward democracy impelled us to utilize this twentiescentury's political philosopher's view in explaining democracy, justice and peace. Popper's critical view in the field of philosophy of science has shown its reflection in social context. Criticizing the intellectual foundations of violence, dictatorship and authoritarianism, Popper considers the democracy based on open society as a proper ground for promoting justice and peace. On the other hand, Popper's view on peace and justice and, at a higher level, democracy, is very close to that of the international organizations engaged in promoting human rights. Therefore, Popper's critical rationalism offers an appropriate framework for explaining the relationship between democracy, justice, and peace.
    Keywords: Rationalism, Open society, Democracy, Justice
  • Sajad Karimi Pashaki, Emran Alizadeh Page 75
    Peaceful life is one of the first wants of human being which are always threatened with war, civil, regional and global conflict, organized crimes, terrorism, etc. Terrorism development generally marks unfavorable environments, social- class inequality, poverty and violence of human rights. Therefore, terrorism is regarded as a new global challenge in the 3rd millennium aiming at human societies. The activities of terrorists not only do not lead to obtaining their rights or political demands but also while diminishing the bases of global peace; they will challenge human rights. Trying to deal with the relationship between religion and terrorism, this research will investigate the effect of subversive and terrorist activities on human rights and will consider the establishment of the ground for peace geography in conflict environments. It seems that, in general, the environments of terrorism development and growth are backward and underdeveloped in terms of politics, economics and culture due to internal problems or external interference, where religious extremists go toward sectarian violence providing the emergence of religious terrorism. Therefore, human rights will always face the danger of violence and damage.
    Keywords: Terrorism, Peace Geography, Religion, Human Rights, Global Challenges