فهرست مطالب

فصلنامه شیعه پژوهی
پیاپی 3 (تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/06/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • امداد توران* صفحات 7-30
    خلقت نوری اهل البیت (ع)، یعنی آفرینش ایشان از نور، از جمله موضوعات محل بحث در کلام امامیه است. ریشه تاریخی این بحث روایات عمدتا امامی است که در کتب و جوامع حدیثی مندرج اند. این روایات در مجموع حاوی تفاصیلی هستند که هر تک روایت فقط به بیان برخی از آنها بسنده کرده است. مقاله حاضر می کوشد فارغ از صحت و سقم سندی و بررسی های دلالی و تفسیری، صرفا با کنار هم چیدن و برش زدن و دسته بندی روایات مربوط، تصویر جامعی از ماجرای خلقت نوری اهل البیت (ع) از آغاز تا انجام ترسیم کند. منبع پژوهش حاضر کتب روایی امامیه تا قرن پنجم است. حاصل جمع مضمون روایات خلقت نوری این است که خداوند اهل البیت (ع) را از نور خودش آفرید و ایشان را نزد عرش خود قرار داد تا مشغول حمد و تسبیح الاهی شوند. پس از آفرینش حضرت آدم انوار اهل البیت (ع) همچون نوری یکپارچه در صلب حضرت آدم قرار گرفت و نسل به نسل در اصلاب و ارحام پاک منتقل شد تا در نهایت تک تک اهل البیت (ع) قدم در عالم دنیا نهادند
    کلیدواژگان: اهل البیت (ع)، خلقت نوری، اظله، اشباح، ارواح
  • مهدی نورمحمدی*، مصطفی صادقی صفحات 31-57
    بنا به شواهد و قرائن تاریخی، مدینه هرچند مولد و موطن تشیع است، ولی هیچ گاه یکی از اقطاب تشیع نبوده است. به عبارت دیگر، مدینه را نمی توان شهری شیعه خیز دانست. اما این بدان معنا نیست که اهالی آن هیچ گونه تمایلی به اهل بیت (ع) نداشته اند، بلکه گرایش های حبی، سیاسی و علمی هر یک به فراخور خود در برهه های مختلف وجود داشته است. این مقاله درصدد رمزگشایی از گرایش مردم مدینه به ائمه (ع)، پس از رحلت پیامبر (ص) تا پایان عمر شریف امام علی (ع) (40 ه.ق.) است. این مسئله در گرایش به امام علی (ع) متبلور است و احراز آن روش های گوناگونی دارد که نگارنده در مقالات دیگری کاویده است. روش به کاررفته در این مقاله، بررسی محل سکونت راویان احادیث امام علی (ع) به عنوان جامعه نمونه آماری، برای کشف میزان گرایش اهل مدینه به ایشان است. نتیجه، کشف تساوی تقریبی راویان مدنی امام علی (ع) نسبت به مجموع راویان غیرمدنی ایشان و اثبات گرایش راویان مدنی احادیث به حضرت علی (ع) و در نتیجه اطلاع نسبی از گرایش مدنیان به ایشان است.
    کلیدواژگان: امام علی (ع)، گرایش، مدنیان، راوی، تشیع، ائمه (ع)، اهل بیت (ع)
  • کامران محمدحسینی*، اصغر قائدان صفحات 59-73
    در میراث حدیث شیعه، با روایاتی مواجه می شویم که افعال خارق عادات و کرامات ائمه (ع) را با هدف اثبات حقانیت ایشان در برابر مخالفان نقل می کنند. این روایات مانند دیگر احادیث حاکی از قول و فعل امامان (ع)، باید از نظر متن و سند بررسی و نقد شود. با توجه به اینکه نقل روایات دلایل و کرامات امامان (ع) محل توجه و علاقه غالیان بوده، نقد و پالایش این روایات ضرورت بیشتری دارد. مسئله این پژوهش، که اسناد روایات دلایل امامان (ع) را بر اساس قواعد علم درایه الحدیث بررسی می کند، این است که: جایگاه کتب و روایات دلایل و راویان آن بر اساس قواعد درایه الحدیث چگونه است؟ محدوده بررسی این پژوهش، کتب دلایل نگاری، و مجموعه های روایی موجود شیعه تا قرن هفتم هجری و روایات کرامات و دلایل امام ششم (ع) تا امام یازدهم (ع) شیعیان اثناعشری است. این بررسی نشان می دهد برخی اشکالات اساسی به مولفان متون دلایل نگاری یا اعتبار این کتب وارد است و اشکالاتی نیز به سند روایات و راویان آنها، که یا ضعیف اند یا مجهول، یا روایاتشان مرسل است؛ و البته اختلاف نظر رجالیان در توثیق یا تضعیف راویان، قضاوت را دشوار کرده است
    کلیدواژگان: امامان شیعه (ع)، دلایل، کرامت، درایه الحدیث، علم رجال
  • سعادت غضنفری*، شهاب الدین وحیدی صفحات 75-95
    رابرت گلیو از شیعه پژوهان انگلیسی زبان کثیرالتالیفی است که برخلاف بسیاری از مستشرقان و شیعه پژوهان هم عصرش کوشیده است رویکردی عالمانه در پژوهش های خویش به کار ببندد. مهم ترین علل تمایز رویکرد پژوهشی او و بیان دیدگاه هایی همسو با باورهای شیعه بهره گیری اش از منابع شیعی است. با این حال، در جدیدترین پژوهش خویش، در طبع سوم دایره المعارف اسلام لیدن با عنوان «علی بن ابی طالب» به رغم پیگیری رویکرد پیشین و بررسی های محققانه و گسترده، در بحث از جانشینی علی (ع) و مهم تر از همه درباره رخداد تاریخی غدیر، تحلیلی ناظر به تمام ابعاد موضوع ندارد و گاه استدلال ها و استنتاج های تعجب برانگیزی دارد. ضروری است که بدانیم مدعیان رویکرد عالمانهٔ پژوهشی در مواجهه با رخداد تاریخی غدیر، با این همه مستندات موثق، چه دیدگاهی داشته اند و علل آن چیست
    کلیدواژگان: رابرت گلیو، جانشینی امام علی (ع)، غدیر خم، شیعه پژوهی
  • سید علیرضا واسعی* صفحات 97-115
    روی آورد سیاسی امام سجاد (ع) در مقاطع مختلف زندگی، از جمله در شورش مدنیان علیه دستگاه حاکمیت اموی از مسائل مهم سیره آن حضرت است. او که در سنین جوانی، شهادت سخت نزدیکان و اسارت خاندانش را دیده بود، در ادامه زندگی خویش الگوی رفتاری ویژه ای را دنبال کرد، به ویژه آنچه در مواجهه با سیاست خودکامانه یزید از خود بروز داد. امام به رغم انتظار اولیه، نه تنها با دستگاه حکومت اموی مقابله نکرد، بلکه در اعتراض های مردمی علیه حاکمیت نیز ورودی نیافت و به تعبیر امروزیان سیاست عدم مداخله در پیش گرفت و به عنوان دانشمندی پارسا و پیشوایی زهدپیشه، بیشتر اوقات خویش را با انجام دادن کارهایی سپری کرد که با ذهنیت مردم زمانه و ادوار دیگر همسازی نداشت. این مقاله بر آن است تا ضمن تبیین رفتار امام، مبنای مواجهه ایشان با قضایای پیش آمده را بکاود و روی آورد سیاسی ایشان را، به ویژه در واقعه حره، تبیین کند. فرضیه نوشته آن است که امام با روحیه ای مسالمت آمیز، برای حفظ کرامت انسانی، صیانت از جان آدمیان و تحکیم جامعه انسانی، چنین سیاستی را برگزیده بود.
    کلیدواژگان: امام سجاد، حاکمیت یزید، واقعه حره، روی آورد سیاسی، انسجام جامعه، حفظ خون
  • سید محمد حسینی*، علی آقانوری صفحات 117-140
    همگونی تصوف با تشیع به معنای فرآیندی است که به وسیلهٔ آن، تصوف با تشیع پیوندی استوار برقرار کرد و بر فرهنگ اجتماعی جامعهٔ ایران اثر گذاشت. این همگونی، در سده های میانی تاریخ ایران، هم زمان با یورش مغول و با کوشش فکری بزرگان شیعی و صوفی شکل گرفت. تاثیرپذیری هر دو مکتب از تعالیم محیی الدین عربی، ضمن اعتقاد به ولایت و امامت علی (ع) و نجات بخشی عقیدهٔ مهدویت، در این همگونی نقش مهمی داشت. به تدریج این همگونی با ادامهٔ حیات در اندیشه های عالمانی شیعی چون سید حیدر آملی و گروه های گوناگونی چون شیخیهٔ کبرویه و شیخیهٔ جوریه، زمینه ساز تحولات سیاسی- اجتماعی شد. در پی تحولات فکری، جبههٔ سیاسی و اجتماعی ایران تحولات عمیقی یافت و دامنهٔ آن به مناطق گوناگون ایران، به ویژه با رهبری میرقوام الدین مرعشی، به مازندران کشیده شد و در نتیجهٔ آن، جنبش های رهایی بخش در مقابل قدرت سیاسی حاکم شکل گرفت. این تحقیق به دلیل اهمیت تاریخ تحولات فکری، با استفاده از منابع تاریخی سده های میانی ایران و با روش توصیفی و تحلیلی، در پی کشف آثار همگونی تصوف با تشیع و نقش آن در تحولات سیاسی و اجتماعی مازندران است
    کلیدواژگان: تصوف، تشیع، همگونی، سید حیدر آملی، شیخیهٔ جوریه، مرعشیان
|
  • Imdat Turan* Pages 7-30
    Luminous creation of the Prophet and his household, that is their creation as luminous entities out of the light of God, is a debated and controversial issue in Imamite’s theology. The raise of this issue is rooted mainly in narrations of luminous creation related from the prophet and his household themselves. The narrations prime face doesn’t seem to provide us with a complete story of luminous creation, but when taken as parts of a puzzle seems to have common conceptual links with each other that enables us to catch the whole story. Using this method, we came to the conclusion that according to these narrations God created the prophet and his household as luminous entities before the creation of other creatures. Then they kept minifying and praising God in front of or besides the divine throne. After the creation of Adam, God put them as a unified light in his loin. This light transmitted in his progeny from the fathers to the mothers till the father and the mother of the prophet and every member of the household of the prophet. So every one of them transmitted from the last loin to the last womb were born to conduct an earthly life
    Keywords: Luminous Creation, the prophet, shadows, apparition, spirit
  • Mahdi Noormohammadi*, Mostafa Sadeqi Pages 31-57
    According to historical evidence, Medina is the birthplace and home of the Shiite, but it has never been a center of the Shia. In the other words, Medina isn’t a Shiite town originally, but it doesn’t mean that the people of Medina have no tendency to Ahl al-Bayt. But rather there have been emotional desire and political and scientific tendency in different levels. This article attempts to decode the tendency of people of Medina to Imams, after demise of the prophet until the noble life of Imam Ali (40 AH); obviously this is reflected in the tendency to Imam Ali. It has been explored in various ways by researcher. This paper studies the origin of narrators of Medina, who narrated the Hadith from Imam Ali to prove tendency of Medinas people. As a result, the discovery of approximate equality between narrators of Medina and all of narrators, proves the acceptable attitude of narrators of Medina towards Imam Ali's Hadith.
    Keywords: Imam Ali, narrators of Medina, Imams, Ahl al Bayt
  • Kamran Mohammadhosseini, * Asghar Qaedan Pages 59-73
    There are traditions in the Shiite tradition heritage that declare Imams extraordinary acts and miracles to prove their rightfulness against opponents. These narratives, like other traditions, should be investigated and criticized in terms of text and chain of transmitters. Exaggerators (Gholat) showed special interesting to these traditions; therefore criticize and refine of these traditions is more necessary. This paper studies the chain of transmitters of these narrations, and aim to answer these questions on the basis of Dirayat al-hadith: what position have the books and narrators of these traditions? What is the main problem of the chain of narrators of these traditions? According to `Ilm al-Rijāl, what position have narrators of these narrations? Domain of this study is books and collections of traditions till 7th century and traditions of miracles of sixth to eleventh Shiite Imams. This study shows that the authors of these texts or the books have major drawbacks. There are also some disadvantages in the chain of transmitters and narrators; some are weak and some are unknown (majhul) or their narrations are Mursal. Disagreements of Rijal scholars about validity of narrators makesthejudgment more complex
    Keywords: Shiite Imams, miracle (dalayel), supernatural work (Kirama), Dirayat al-hadith, Ilm al-Rijāl tt
  • Saadat Ghazanfari, * Shahab Al-Din Vahidi Pages 75-95
    Robert Gleave is a Shiite researcher and has many writing that, unlike many contemporary orientalists and Shiite researchers, tried to use practical approach in his works. His research approach, usage of Shiite sources and accompanying with Shiite beliefs in his opinions, can be considered as the distinction of his works. But his analysis of succession of Ali (AS) and most importantly, the historical event of Ghadir, in his latest study in encyclopedia of Islam (3rd ed.) under Title “Ali ibn AbiTalib”, don’t concern all aspects of the subject and sometimes his arguments And conclusions are unexpected. It is essential to know the viewpoint of claims of practical approach in research in dealing with the historical event of Ghadir; and also know its reasons
    Keywords: Robert Gleave, Succession of Imam Ali (AS), Ghadir Khom, Shiite Studies
  • Seyyed Alireza Vasei* Pages 97-115
    Imam Sajjad's approach in various stages of life, including the Medina people's uprising against the rule of the Umayyad, is important issue of his life. He had seen the martyrdom and captivity of his family, while he was young; therefore pursued a particular behavior in his life, especially in confrontation with authoritarian politics of Yazid. Imam, despite initial expectation, not only did not oppose Umayyad rule, also did not participate in protests against the rule and adopted a policy of non-intervention. He as a pious scientist and ascetic leader, in most of his time did the things that were not compatible with the mentality of people of the time and other periods. This article, while explaining Imam’s behavior, aims to explore the basis of his confrontation and explain his politic approach, especially in the case of Battle of al-Harrah. This article’s hypothesis is that Imam peacefully adopted this policy to preserve human dignity and protect human lives and strengthen human society
    Keywords: Imam Sajjad, The rule of Yazid, Battle of al Harrah, Politic approach, society unity, protecting lives
  • Seyyed Mohammad Hoseini, * Ali Aqanoori Pages 117-140
    The similarity of Sufism with Shiism means a process by which Sufism created a tight relationship with Shiism and influenced on social culture of Iranian society. This process was formed, contemporary with the invasion of the Mongols, by the mental efforts of the grandees of Shiites and Sufis. Impressibility of both schools from Muhyi al-Din-Arabi, along with belief in the guardianship and leadership (imamate) of Imam Ali (pbuh) and belief in the salvation of Mahdaviyat doctrine, had a great role in this process. This similarity gradually by carrying on in the thoughts of Shi’a scholars such as Sayyed Haydar Amoli and various groups like Shaykhieh of Kabruyeh, and Shaykhieh of Jouruyeh prepared for social and political turnabouts. Following the mental developments, the political and social society of Iran profoundly changed and spread in different regions of Iran; especially in Mazandaran under the leadership of Mir Ghavam-eddin Mar’ashi, and as its result, liberation movements were formed against the political sovereignty. In this paper, due to the importance of the history of intellectual developments, by using the historical resources of medieval centuries in Iran and applying the descriptive and analytical method, we will seek to discover the effects of the assimilation of Sufism with Shiism and its role in the social and political developments of Mazandaran
    Keywords: Sufism, Shiism, Sayyed Haydar Amoli, Shaykhieh of Kabruyeh, Shaykhieh of Jouruyeh, Marashis