فهرست مطالب
نشریه عقل و دین
پیاپی 18 (بهار و تابستان 1397)
- تاریخ انتشار: 1397/05/02
- تعداد عناوین: 8
-
-
صفحات 7-28عقلانیت یکی از موضوعات معرفت شناسی است که درباره آن نظرات مختلف و گاه متضادی از سوی اندیشمندان ارائه شده است. علامه طباطبایی نیز با غور در معارف دینی رویکرد خاصی در مباحث عقلی برگزیده و با ادله ای محکم که برخاسته از باور راسخ ایشان بوده، رویکردهای مطرح دیگری را به چالش کشیده است. این مقال، ضمن ارائه تعریفی مبسوط از عقل و بیان اقسام آن، انواع رویکردهای عقلی را مطرح نموده و در ادامه به مختصات رویکرد عقلی مختار علامه طباطبایی می پردازد. در نظر ایشان رویکرد صحیح به کارگیری عقل برای دستیابی به شناخت صحیح امور، ارائه حجت ها و براهین کشف شده توسط عقل به فطرتی است که تجلی گاه حق است. ادراک توام با سلامت فطرت و نیز ادراک عقلی برخاسته از تهذیب نفس، دو لازمه عقلانیت فطری این اندیشمند فرزانه محسوب می شوند.کلیدواژگان: علامه طباطبایی، عقل، عقلانیت، فطرت، عقلانیت فطری
-
صفحات 29-50عقل یکی از ابزارهای بسیار مهم شناخت است از آنجا که فیلسوف ،عالم علوم تجربی، عالم علوم انسانی وعلوم دینی وهمه شاخه های علوم وحتی مردم عادی با عقل سروکار دارند، لذا شناخت خود عقل که به چه معناست، داده های آن از کجا تامین می شوند ، و حدود و قلمرو آن تا کجاست ؟ و نیز رفع ابهامهایی که در این ارتباط وجود دارد، یکی از نیازهای اساسی و مهم است. به همین دلیل این موضوع که در قرآن کریم مورد توجه بوده و در فلسفه صدرالمتالهین نیز جایگاه بلندی دارد مورد بررسی این پژوهش قرار گرفته است. این نوشتار در صدد است ازسویی ثابت کند که در قرآن عقل به معنای فهم است و دادههای آن از حس و فراحس دریافت میشود و از سوی دیگر احاطه و محدوده شناخت و توانایی عقل را از دیدگاه قرآن معین میکند و همچنین با بررسی مفهوم عقل و نقش آن در شناخت حقایق و محدوده آن در فلسفه صدرالمتالهین، مشخص میگردد که در این موضوع، دیدگاه وی به مفهوم قرآنی عقل نزدیک است.کلیدواژگان: قرآن کریم، صدرالمتالهین، عقل، فهم، شناخت، حس، فرا حس
-
صفحات 51-74استکمال نفس از دیدگاه فلسفه و عرفان امری پذیرفته شده است. آنچه در این میان بحثبرانگیز است چگونگی استکمال نفس و بررسی عوامل دخیل در این روند میباشد. ملاصدرا، عوامل دستیابی به کمال را دو عامل شدت وجود و قوت مدرکات میداند. از حیث وجودی، نفس، مراتب نفس نباتی، حیوانی و در نهایت نفس انسانی را پشتسر مینهد و از حیث مدرکات نیز بر سه قسم انسان طبیعی، نفسی و عقلانی موجودیت مییابد. به این ترتیب کمال نهایی انسان از منظر وی مبدل شدن نفس به جهانی عقلی در سایهسار اتحاد با عقل فعال میباشد. ابن عربی نیل به کمال را در گرو تزکیه و تهذیب نفس و پیمودن مراحل مختلف سیر وسلوک مبتنی بر علمی حقیقی میداند؛ به نحوی که سالک در اثر ازاله قیود و رفع حجب ظلمانی در مسیر قرب حق در مراتب قوس صعود رفعت وجودی مییابد. معرفتی که ابن عربی منظور نظر دارد، علمی کشفی است که با استمداد از نیروی عشق، در نهایت به درک وحدت وجود که همان فناء فی الله است، منجر میگردد. این مقاله با رویکرد توصیفی تحلیلی در پی مقایسه آراء این دو اندیشمند درباره کیفیت استکمال نفس انسان بوده، به این نتیجه نائل میگردد که گرچه نظرات این دو به واسطه اشتراک در پذیرش آیات قرآنی و شهودات کشفی دارای مشترکاتی است، اما از جهت شیوه بیان و میزان تاثیرگذاری عوامل درکمال نفس تفاوتهایی دیده است.کلیدواژگان: نفس، معرفت، ابن عربی، ملاصدرا، عقل
-
صفحات 75-94در رشد و تعالی همه شاخه های علوم اسلامی _علاوه بر آیات و روایات- قواعد عقلی و منطقی نیز نقش بیبدیلی ایفاء نمودهاند. توجه به فرایند منظم مقدمات عقلی، پیششرط استفاده از هر نوع استدلال عقلی و نقلی میباشد. چینش ادله و امارات، قواعد و اصول عملی درمسیر استنباط در یک مسئله دینی باید از نظمی مشخص وعقلانی پیروی کند. زیرا برای بدست آوردن حکمی از احکام با ادله، اصول و قواعد گوناگونی روبرو میشویم. شناخت جایگاه هر یک از ادله و تقدم و تاخر صحیح و منطقی بعضی بر بعض دیگر از مهمترین جهات استنباط است. در این مقاله از طریق مطالعه کتابخانهای و تحلیل مطالب مرتبط با موضوع سعی میکنیم با تبیین مراحل استنباط و اعمال هر یک از ادله و اصول و چرایی تقدیم یا تاخیر یک دلیل بر دلیل دیگر به شکل منطقی و عقلائی، نظمی ارائه کنیم که حاکی از چینش دقیق و منسجم ادله و اصول میباشد و در دستیابی به احکام و قوانین لازم است نسبت به آن شناخت کامل پیدا میشود.کلیدواژگان: عقل، دین، استنباط، قطع، اماره، قاعدهی فقهی
-
صفحات 95-122مسئله علم دینی در دهه های اخیر در میان محققان و پژوهشگران داخلی موافقان و مخالفانی داشته است. در میان موافقان نیز نظر یکسانی وجود ندارد. در این بین می توان به دو رهیافت علم دینی در متن فرهنگ، سنت و تمدن اسلامی و علم دینی شمول گرای عقل و نقل محور اشاره کرد. اگرچه بین این دو دیدگاه اشتراکاتی وجود دارد؛ اما مبانی و مؤلفه ها و نتایج هریک متفاوت از دیگری است. دیدگاه اول علم دینی را بازگشت به سنت و تمدن اسلامی در اعصار گذشته می داند و احیاء آن تمدن را در واقع احیاء علم دینی می داند. این دیدگاه علوم جدید غربی را یکسره در تعارض با جهان بینی اسلامی دانسته و بر این باور است که کارآیی خاصی در تمدن نوین اسلامی نخواهند داشت. دیدگاه دوم بر این باور تاکید دارد که علم دینی از عناصر کلیدی تمدن نوین اسلامی خواهد بود. علوم جدید غربی نیز در این تمدن کارآیی خواهند داشت. نظرگاه اخیر با تعمیم حجیت عقل از عقل تجریدی به نیمه تجریدی، بر داده های تجربی هم مهر تایید زده و برای آن اعتبار قائل می شود. یافته اصلی تحقیق آن است که بنابر رویکرد اول، علم دینی ظرفیت محدودی در تمدن نوین اسلامی خواهد داشت؛ چراکه علوم جدید غربی در تعارض با دین اسلام است. اما در رویکرد دوم در عین توجه به میراث گذشتگان، علوم موجود در غرب نیز در شکل دهی به تمدن اسلامی نقش خواهند داشت. در این تحقیق با رویکرد توصیفی، تحلیلی و تطبیقی به رهیافت هریک به علم دینی تمدن ساز اشاره خواهیم کرد.کلیدواژگان: علم، دین، علم دینی، تمدن اسلامی، سنت، جوادی آملی، نصر
-
صفحات 123-146بسیاری از معارف مورد نیاز انسان از طریق معرفت شهودی حاصل میشود، و انسان مدرن، آفریننده و محصول تکنولوژی های پیشرفته درعصر حاضر فراموش کرده به جز شناخت امور عادی و ساختن ابزارهای شگفتانگیز قابلیت شناخت حقایق هستی ورای محسوسات و رسیدن به حیات طیبه و آرامش حقیقی را نیز دارد و کمتر به معرفت شهودی توجه نموده است. نگارنده بر آن شد تا معرفت شهودی را به عنوان عالیترین نوع شناخت مورد پژوهش قرار دهد. در این راستا سعی شد این معرفت را به عنوان بهترین شیوه درک حقایق هستی مورد بررسی قرار دهد و نسبت عقل و عشق را جهت وصول به شهود واکاوی نماید. روش این پژوهش توصیفی – تحلیلی است. نتایج تتبع در آیات مرتبط با موضوع در قران کریم و روایات منتسب به حضرات معصومین| نشانگر آن است که معرفت شهودی در ارتباط عقل مزکی و عاطفه (عشق) حاصل میشود و امکان تحقق این معرفت از طریق تفکر، تهذیب نفس، عشق و زندگی مبتنی بر تعادل میسر میگردد.کلیدواژگان: عقل، عشق، تزکیه نفس، معرفت، شهود
-
صفحات 147-174تبیین و ترسیم متدولوژی از جمله پیش نیازهای لازم برای ورود به هر دانشی است. علوم نوین که در پی تحولات تمدن غرب در گذر از قرون وسطی سربرآورد، نیز از این مهم بی نیاز نیست. به منظور تبیین و بررسی خاستگاه متدولوژی دانش نوین لازم است به تحلیل و بررسی نظریات نظریه پردازان دانش نوین پرداخته شود که این مهم با کنکاش بر نظریات گالیله، نیوتن و دکارت انجام خواهد شد. تبیین علل و عوامل بروز آشفتگی و اختلاف در روش شناسی علوم نوین و همچنین پیامدهای آن از جمله رسالت های نوشتار حاضر است.
علاوه بر این، تبیین گرایش های مهم تمدن اسلامی به موضوع مهم روش شناسی علوم اسلامی، بخش دیگری از رسالت مقاله است تا ضمن مقایسه این دو بنیاد مهم نظریه پردازی در غرب و اسلام، با نقاط ضعف و قوت هریک آشنا شویم.کلیدواژگان: متدولوژی، علوم نوین، علوم اسلامی، حکمت متعالیه -
صفحات 175-195قرآن کریم از رخداد قیامت با نامها و اوصاف گوناگون یاد میکند. این تنوع حکیمانه، همسو با هدف قرآن و در راستای هدایت و تربیت آدمی است. یکی از ابعاد وجودی انسان، عقل یا نیروی ادراکی نظری و عملی او است. این مقاله درپی پاسخ به این پرسش است که نامها و اوصاف قیامت در تربیت عقل انسان چه نقشی ایفا میکند. در پایان چنین به دست آمد که این نامها و اوصاف در تربیت عقل نظری موجب میشود تا انسان به صورت کاملا عقلانی راه ایمان را برگزیند و خدا را مالک حقیقی همهی هستی بداند و قیامت را به عنوان یک واقعیت حتمی درک کند و ناپایداری دنیا را درک نماید. همچنین در تربیت عقل عملی موجب میشود تا عقل عملی انسان -که کلیت خوبی و بدی اعمال را درک میکند- عدالت و تفضل الهی را درک نماید. در مجموع نامها و اوصاف قیامت در تثبیت، تصحیح، تعلیم و تذکار بعد عقلی ایفای نقش میکنند.کلیدواژگان: عقل، تربیت، اوصاف قیامت، قرآن
-
Pages 7-28Rationality has been amongst issues in epistemology on which various and sometimes conflicting views are expounded by different scholars. Delving into religious learning, Allamah Tabatabaei has adopted a special approach toward rationalities which documents itself by strong reasons derived from his deep-seated belief and challenges other noted approaches. The currents research has offered a detailed definition of rationality, enlisted different kinds of it and touched upon different approaches toward rationality. Then, the research has dug into the characteristics of the rational approach adopted by Allamah Tabatabaei. According to him, the right rational approach for arriving at a correct understanding of issues, submitting proofs and advancing arguments through the agency of reason resides in the innateness which is the manifestation of God. Understanding along with innate uprightness and rational understanding derived from a refined soul are two main requirements in the innate rationality of this prominent scholar.Keywords: Allamah Tabatabaei, Ration, rationality, nature, Natural rationality
-
Pages 29-50The reason is one of the most important tools of recognition and knowledge , since the philosopher , empirical sciences scientist , human and religious sciences and all of the branches of sciences and even ordinary people require reason , so , the recognition of the reason i.e. what is the meaning of reason , where are its data supplied from , and where is its extension and domain ? and also resolving some of the doubts that exist in this regard , is one of the important and fundamental needs . Therefore , this subject is stated and examined in Quran and it is important and outstanding in the philosophy of Sadrolmotealehin , so , it is studied in this research . This paper intends to prove that the reason means understanding in Quran and its data are received by sense and extra-sense and also determines the boundaries and limits of recognition and the capability of the reason from the viewpoint of Quran , and also by examining the concept of reason and its role in the recognition of truth and its limits and boundaries in the philosophy of Sadrolmotalehin , it is proved that in this subject , his viewpoint is similar to the Quran concept of reasonKeywords: Glorious holy Quran, Sadrolmotalehin, reason, understanding, recognition, sense, extra-sense
-
Pages 51-74For Ibn Arabi achieving perfection depends on self-refinement and journeying the various stages of spiritual experience based on real knowledge, in a way that in opening journeying the wayfarer has not any knowledge to himself and consequently to God; eventually by achieving self-knowledge he discovers he is nothing but God.
Mulla Sadra knows the factors of achieving perfection as to be the intensity of existence and strength of perceptions. Soul traverses existentially the degrees of vegetable, animal and finally human soul and finds entity based on the three types of natural, spiritual and rational existence. He considers the rational man as having the theoretical and practical intellect and for each of these degrees other ones, too. Thus, for him the ultimate perfection of the human being is to transform the soul to an intellectual world in the shadow of unifying with the active intellect.
The hypothesis of this article is that despite gross similarities the approaches to these two worlds have some differences. The most important differences are briefly explaining, processing and organizing data, the expression, the attention to the practical and applied aspects of subject and argumentation.Keywords: soul, Knowledge, Ibn Arabi, Mulla Sadra, reason -
Pages 75-94In the development and transcendence of all branches of Islamic science, besides verses and traditions, rational and logical rules have also played a role. The attention to the regular process of rational premises is the precondition for using any rational and narrational reasoning. In the path of inference of religious issue, the formation of evidence and presumptions and the practical rules and principles must follow a specific and rational order. Because to obtain a judgment of a subject, we encounter with various proofs, principles and rules. One of the most important aspects of inference and deduction is correct and reasonable recognition of position and priority and posteriority of each of the evidence. In this paper, through a library study and analysis of related contents, by explaining the steps of inference and the timing of the usage of each of the proofs and principles and by explaining why a reason is prior or posterior from another, we try to provide an order, in a logical and rational way, that indicates the exact and coherent arrangement of evidence and principles, and in order to achieve the rules and laws it is necessary to find complete knowledge about it.Keywords: inference, certainty, presumption, jurisprudential rule, practical principle
-
Pages 95-122The issue of religious science has received agreement and disagreement from domestic researchers in recent years, and those who agree do not share a single attitude either. Two approaches can be mentioned in this regard: religious science in the context of Islamic culture, tradition, and civilization and inclusivist religious science based on reason and narration. Although there are things in common between these two perspectives, they have different principles, components, and results. The first perspective regards religious science as return to Islamic tradition and civilization in earlier ages, and finds revival of that civilization equal to revival of religious science. This perspective considers novel Western science as absolutely contradictory to the Islamic worldview, and holds that it will have no particular effect on the modern Islamic civilization. The second perspective, on the other hand, is focused on the belief that religious science will be one of the key elements in the modern Islamic civilization and that novel Western science will also be effective on this civilization. By generalizing the religious validity of reason from abstract to semi-abstract reason, the latter view also approves and acknowledges empirical data. In this research, the capacity of each of these two approaches in development of the modern Islamic civilization will be mentioned with an analytical-comparative method.Keywords: Science, religion, Religious Science, Islamic Civilization, Tradition Abdollah Javadi Amoli, Seyyed Hossein Nasr
-
Pages 123-146Much of the human’s knowledge is achieved through the intuitive knowledge. Modern humans, the creator and product of advanced technology in the present era, have forgotten that except for the knowledge of ordinary affairs and the creation of amazing tools, they can recognize the truths of being beyond emotions and reach the pure life and a real tranquility and they have less paid attention to the intuitive knowledge. The researcher decided to study the intuitive knowledge as the most excellent type of knowledge and to analyze the relationship between the wisdom and affection regarding the intuition. The research method was descriptive-analytic. The results of the verses of the Quran and the Hadiths of the infallible Imams have been extracted and inferred. The results of the research indicate that the intuitive knowledge is associated with the wisdom and affection (love), and it is possible to realize this knowledge through thinking, self-refinement, love, and balanced life.Keywords: wisdom_love - self-refinement_Knowledge_intuition
-
Pages 147-174Explaining and defining methodology is one of the prerequisites for entering any science. The modern sciences, which are based on developments in the civilization of the West after the middle Ages, are worthy of this, too.
In order to explain the methodology origin of modern science, it is necessary to analyze the theories of the modern science theorists, which will be done by examining Galileo, Newton and Descartes' views. The emergence of heterogeneous and conflicting methods in the field of science and the fundamental difference between science and religion is one of the consequences of this category of ideas.
The lack of a strong axis for the integration of sciences under a headline, the history of the church's harsh encounter with medieval scholars and theorists, and the weakness of theology of the Bible have led to confusion and divergence in the methodology of modern science.
In Islamic civilization, the three Ashkyari, Mu'tazilites, and pure Islam explain the position of intellect in the methodology of Islamic science. The pure Islam offers a pattern of transcendental philosophy, a harmonious system of reason and religion, or science and religion.Keywords: methodology, Modern sciences, Islamic sciences, Transcendental philosophy -
Pages 175-195The Noble Qur’ān mentions the Resurrection Day with different names and attributes. This wise diversity is in line with the goals of the Qur’ān and is provided to guide and train the human. An existential dimension of the human is his theoretical and practical intellect and cognition. This article aimed at finding out the role of the Resurrection Day names and attributes in the training of the human intellect. To this end, a library research method was adopted in which the data was collected through electronic note taking. At the end, it was concluded that the use of these names and attributes in the training of the theoretical intellect causes the human to choose the divine path in a totally intellectual manner, consider God as the true owner of all existence, understand the Resurrection Day as a definite reality, and recognize the instability of the worldly life. Moreover, the use of these names and attributes in training the practical intellect helps the human's practical intellect – which understands the goodness and evilness of different acts in a general manner – to recognize the divine justice and God's favor. All in all, the names and attributes of the Resurrection Day have a role in stabilization, correction, education, and admonition of the intellectual dimension of the human.Keywords: Intellect, Training, Resurrection Day attributes, the Qur’?n