فهرست مطالب

نشریه عقل و دین
پیاپی 7 (پاییز و زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/12/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • نعمت الله بدخشان صفحه 13
    هر انسانی با قرار گرفتن در هر مرتبه ای از کمال، برکنار از مرتبه ای از گناه به معنای عام آن نخواهد بود. به همین دلیل، توبه در قرآن وظیفه ای همگانی معرفی شده است. از منظر دینی هر چند شایسته است انسان در حد توان خود از ارتکاب به گناه بپرهیزد، ولی چنانچه مرتکب گناهی شد، راه برون رفت از آن، توبه و استغفار است.
    در این نوشتار کوشیده ایم تا برخی از مهم ترین مسائل مربوط به توبه را در دو بخش کلی ارایه دهیم: در بخش نخست به بررسی نظریات برخی از عالمان مسلمان در این باره پرداخته ایم ودر بخش دوم کوشیده ایم تا با جستجو در صحیفه سجادیه، منظر امام سجاد درباره حقیقت توبه و پاره ای از مسائل مهم مربوط به آن را بررسی و تبیین کنیم.
    کلیدواژگان: توبه، گناه، مقومات توبه، شرایط توبه، پذیرش توبه
  • احمد بهشتی صفحه 41
    این نوشتار بر آن است که شخصیت جامع و ذوفنون قطب الدین شیرازی را که از افاضل و اعاظم قرن هفتم و هشتم هجری و از امتیازات و برازندگی های قابل توجهی برخوردار بوده و آثار مختلفی از خود به یادگار گذاشته، معرفی کند. او با شرحی دقیق از قانون ابن سینا و شرحی عمیق از حکمه الاشراق سهروردی و تالیف دره التاج نشان داد که در طب و فلسفه از نبوغی برخوردار است؛ هر چند که به لحاظ ادب و نجوم و عرفان نیز برازندگی داشت. او در شرح حکمه الاشراق شارح است نه جارح. معذلک گاهی به نظر مخالف خویش نیز اشاره کرده است.
    کلیدواژگان: سهروردی، شهرزوری، قطب الدین، فلسفه، نجوم، طب
  • شکرالله جهان مهین صفحه 59
    تحریف به معنای تغییر و تبدیل و دگرگون کردن چیزی است که به لفظی و معنوی تقسیم می شود . در مقاله حاضر تحریف لفظی مورد بحث قرار خواهد گرفت .
    تحریف لفظی اقسامی دارد که اهم آنها ، تحریف به زیادت و تحریف به نقصان است .
    علامه طباطبایی (ره) در تفسیر المیزان با استدلال و به اتکاء صفات قرآن به خصوص صفت « ذکر» بیان می کنند که هیچ گونه تحریفی از نظر زیادت یا نقصان در قرآن رخ نداده است .
    این نوشتار با عنایت به آیه 9 سوره مبارکه حجر و آیه 42 سوره فصلت و با استشهاد به روایات معتبر و نظر بزرگان به خصوص علامه طباطبایی تحریف لفظی را خواه به زیادت یا به نقصان ابطال کرده است .
    کلیدواژگان: قرآن، تحریف، عدم تحریف، صفت ذکر، علامه طباطبائی
  • سید محمد روضاتی، مرضیه فراهانی، لیلا ملک الشعرایی صفحه 85
    در این نوشتار سعی بر آن است که با رویکرد درون دینی اثبات شود علت اصلی بحران های جامعه جهانی در زمان حاضر ، بحران هویت است و ظلم ها و تبعیض های موجود در جامعه جهانی معلول خود ناشناسی انسان است و راه حل آن برقراری عدالت اجتماعی در جامعه جهانی از راه ایجاد «آژانس بین المللی عدالت اجتماعی» تحت حمایت سازمان ملل و تحقق الگوی عینی و عملی عدالت اسلامی براساس انسان شناسی اسلامی در کشورهای مسلمان است.
    کلیدواژگان: انسان، بحران، عدل، عدالت اسلامی، هویت
  • محمد غفوری نژاد صفحه 111
    استاد مطهری نقطه عطفی در سیر تطورات نظریه فطرت، به شمار می رود. برتری و عمق پژوهش های او در مقایسه با آراء متقدمان، اختصاص به حوزه خاصی از مباحث فطرت ندارد و شامل عمده مباحث اساسی آن می شود: از مفهوم شناسی فطرت گرفته تا اقسام فطریات و طرق اثبات نظریه و کارکردهای معرفتی آن.معرفت شناسی، وجودشناسی، فلسفهدین، کلام، روان شناسی، اخلاق، فلسفه تعلیم و تربیت، فلسفه تاریخ، جامعه شناسی و فرهنگ حوزه های معرفتی است که استاد در حیطه آن در مقام پاسخ به مسائلی همچون: بنیاد علوم، مطابقت ذهن و عین، خداشناسی، اصالت انسان، الیناسیون، معادشناسی، تبیین همزادی و همراهی بشر با دین، ختم نبوت، فراگیری دعوت اسلام، تقدم روان شناسی بر جامعه شناسی و... از نظریه فطرت سود جسته است. در مجموع، کارکردهای معرفتی نظریه فطرت در آثار استاد، در مقایسه با اندیشمندان متقدم بر وی، به نحو قابل ملاحظه ای بسط و گسترش یافته است. این نکته را می توان معلول گستردگی حوزه مطالعات استاد در حوزه علوم انسانی و ذهن جوال و تیزبین او دانست.
    کلیدواژگان: نظریه فطرت، خداشناسی فطری، علوم انسانی اسلامی، مرتضی مطهری
  • قاسمعلی کوچنانی، سید رحیم نجات صفحه 135
    برای اثبات وجود حق تعالی براهین حسی و عقلی مختلفی از دیرباز تا کنون ارائه شده و یکی از مهمترین دلایل عقلی در این زمینه «برهان صدیقین» است. از برهان صدیقین تقریرهای مختلفی موجود است که چهار تقریر از این تقریرها از ابداعات حاج ملاهادی سبزواری است. ایشان در آثارش این تقریرها را به صورت پراکنده بیان کرده که به طور خلاصه بدین منوال می باشند: 1- حقیقت مرسله ی وجود که اصیل است به هیچ وجه عدم را قبول نمی کند لذا واجب الوجود بالذات است، چون هیچ نقیضی، نقیض خود را قبول نمی کند. 2- حقیقت اصیل وجود، ممکن نیست زیرا درصورت امکان حقیقت وجود، خلف لازم می آید چه این که غیراز این حقیقت، حقیقت دیگری نیست تا به آن متعلق باشد. 3- حقیقت (مرتبه ای از مراتب وجود) یا واجب است یاممکن به امکان فقری است که جهت دوری از دور و تسلسل حتما باید مستلزم واجب باشد. 4- حقیقت اصیل وجود یا واجب است یا ممکن به امکان فقری است که آن نیز متعلق به واجب بوده و مستلزم اوست. این نوشتار به بیان این چهار دلیل پرداخته و دلیل ابداعی بودن آن ها را بیان می کند و اشکالات وارده به بعضی از آن ها را مورد بررسی قرار می دهد.
    کلیدواژگان: حاج ملاهادی سبزواری، برهان صدیقین، حقیقت وجود، اصالت وجود، واجب الوجود
|
  • Chief Editor Successor Page 7
    From viewpoint of tabatabaei, islam emphasize on three ways, extemal of religion, reasoning and mystical intuition. He believes that shai has achieved original islam by using imam’s traditions (peace be up on them) and distinguishes an important position for reason, especially philosophical reason, and has tried to submit a rational cognition adout islam.
    Keywords: tabatabaei_reason_religion – shia_philosophy
  • Nematollah Badakhshan Page 13
    Nobody achieves to any grade of accomplishment, lack sin in a general meaning. For this, repentance has been introduced a common obligation in Quran. Although from the viewpoint of religion, every man must avoid from sin; but if he sin, he can save by repenting.
    In this writing, I have tried to set forth some most important problems of repentance in two general sections: in first section, some Moslem scholar’s opinion and in second section I have tried to search emam sajjad’s (peace be upon him) opinion about repentance and tried to study some its important problems.
    Keywords: Repentance, sin, components of repentance, regret, conditions of repentance, accepting of repentance
  • Ahmad Beheshti Page 41
    This writing intends to introduce Qotb Al-din Shirazi’s comprehensive and skillful personality, that he has been of the most learned and greatest in seventh and eighth A.H Century and he has prospered much distinctions and gracefulness and has leaved various works from himself.
    With an exact exposition of Avesina’s Qanoon and a deep exposition of Sohrevardi’s Hekmat Al- eshraq, and compiling Dorrat-o Al-taj, he showed that he has great talent in medicine and philosophy, although he was graceful because of his works in literature and astronomy and Gnosticism. In exposition of Hekmat Al- eshraq, he is not criticizer but he is commentator. Nevertheless, sometimes he has alluded to opposed opinion.
    Keywords: Sohrevardi, Shahr zoori, Qotb al din, Philosophy, Astronomy, Medicine
  • Shokrollah Jahan Mahin Page 59
    Distortion means changing and alteration and transformation; and it is devided to termic and semantic. In the article, termic distortion will be disputed.
    Termic distortion has varieties that the most important of them is distortion by increasing and decreasing.
    Allameh Tabatabaei in Tafsir-e Almizan by reasoning and virtue of Quran’s attributes, especially attribute of invocation (Zekr) explains that has not occurred any distortion in Quran, increasing or decreasing.
    This writing on the base of verse 9 sura Hejr and verse 42 sura Fosselat, and by virtue of valid traditions and the great’s idea, especially Allameh Tabatabaei has abolished termic distortion by increasing or decreasing.
    Keywords: Quran, Distortion, Non- distortion, Attribute of invocation, Allameh Tabatabaei
  • Sayed Mohammad Rozati, Marzieh Farahani, Leila Malek Alshoaraei Page 85
    This article aims to prove through a religious approach that the main cause of the crisis in the contemporary global society is the crisis of identity. It also indicates that the cruelty and discriminations in the global society are caused by man’s having no self-knowledge. The solutions of this problem are maintaining social justice in the global society through establishment of “International Agency of Social Justice” sponsored by United Nations and also fulfillment of the concrete and practical pattern of Islamic justice based on Islamic anthropology in the Muslim countries.
    Keywords: Human, Crisis, Justice, Islamic Justice, Identity
  • Mohammad Ghafoorinezhad Page 111
    Motahari is a turning point in the history of the Fitrah theory. The superiority and depth of his researches, compared with early opinions, does not dedicated to a specific area of the topics of Firtah, but includes basic discussions in this context: the terminology of Fitrah, the types of innate, the proof of the theory and its function. epistemology, ontology, philosophy of religion, theology, psychology, sociology, ethics, philosophy of education, philosophy of history and cultural sociology are the branches of humanities that Motahari tried to answer to such issues as: the foundation of knowledge, the consistent between mind and yet, theology, humanism, alienation, eschatology, explaining the concomitance between human and religion, the end of prophecy,... . In sum, the functions of theory in Motahari's works, in contrast to his earlier scholars, have been greatly expanded. It can be caused by vastness of his studies in the Humanities and the intricate mind of him.
    Keywords: Theory of Fitrah, Theology, Islamic human sciences, Morteza Motahhari
  • Qasem Ali Kouchanani, Sayed Rahim Nejat Page 135
    For proving the existence of God has always been different intellectual and sensational arguments And One of the most important reasons in the context of intellectual is “seddiqin Argument”. There are different statements from “seddiqin Argument” That four statements of them are from innovations of Haji Mulla Hadi Sabzevary. He stated this statements in his works as scattered that In summary, this case can be expressed as:1- pure fact of existence that is genuine never accept any nothingness so it is necessary self-existent Because any antithesis would not accept its antithesis.
    2- The genuine fact of existence is not possible Because if the fact of existence be possible it result in self-contradiction because there is no truth rather than this truth to be related to it.
    3- The truth (one of the existence‘s stairs) is necessary or needy possible that for avoid of circle and infinite regress it must be required to necessary.
    4- The genuine fact of existence is necessary or needy possible that itself is related and require to necessary.
    This text illustrates these four reasons and expresses the reason of being innovational and survey some the problems of them.
    Keywords: Mulla Hadi Sabzevari, Proof of Seddiqin, Reality of being, Fundamentality of being, The necessary being