فهرست مطالب

سلفی پژوهی - پیاپی 1 (بهار و تابستان 1394)

نشریه سلفی پژوهی
پیاپی 1 (بهار و تابستان 1394)

  • 136 صفحه، بهای روی جلد: 70,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1394/08/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • آیه الله العظمی جعفر السبحانی صفحه 7
    لا شک ان ظاهره التکفیر إنما تنشا فی بیئه الجهل و الفهم المتخلف لاحکام الدین و قد زل اقدام جل ممن ینتسب الی الاسلام و یصف نفسه داعیه للاسلام لکن یوجبون علی انفسهم ان یخرج المسلمین من دائره الإسلام بالتکفیر من استغاث بالحی فی امر لایقدر علیه إلا الله ، و حکم بان الاستغاثه کفر و شرک ب الله کما انه اعتقد التوسل بذات و جاه النبی شرک و کفر و انه ذنب لا یغفر!
    هناک ادله متیقنه فی القرآن و السنه و الماثوره من السلف الصالح تدل علی جواز التوسل بحق النبی و مقامه و جاهه، و الاستغاثه به و باولیاء الله و بما انه لم یفرق بین القدره الاستقلالیه و القدره الاکتسابیه حکم علی عموم المسلمین بالکفر.
    فمن زعم ان الغیر یمتلک القدره الاستقلالیه من دون الله و زعم انه بنفسه و بلا قدره مکتسبه یحیی و یمیت فقد کفر، اما من اعتقد ان المعاجز و الکرامات تتحقق بإذن الله سبحانه و قدره مکتسبه منه، و إنما یتوسل او یستغیث المسلم بتصور انه سبحانه اقدر الاولیاء علی ذلک و منحهم القدره علیه فهذا المعتقد لیس شرکا بل هو نفس التوحید.
    کلیدواژگان: الاستغاثه بالحی، الاستغاثه بالغائب، الاستغاثه بالمیت، التوسل غیر الصحیح، التوسل بذات المیت، التوسل بجاه النبی
  • احمدسعدی*، ابوالفضل قاسمی صفحه 25
    بسیاری از دانشمندان اهل سنت به شان نزول آیه ولایت در خصوص حضرت علی تصریح کرده اند. ابن تیمیه نخستین کسی است که با صراحت این شان نزول را منکر شده، ادعای اجماع بر کذب بودن آن را مطرح کرده است. این مقاله به بررسی نظر ابن تیمیه در ادعای اجماع بر کذب بودن این شان نزول پرداخته است. برای این منظور کتاب های تفسیری علمای اهل سنت تا زمان حیات ابن تیمیه بررسی، و روایات صحابه در این شان نزول از منابع اهل سنت جمع آوری شده است؛ یک مورد هم بررسی سندی شده است. همچنین سخنان ابن تیمیه را در خصوص نقل نشدن این شان نزول توسط علمای اهل سنت بررسی کرده ایم. در نهایت این نتیجه حاصل شد که ادعای ابن تیمیه صحیح نیست، بلکه اجماع بر صحت این شان نزول وجود دارد و افرادی مانند بغوی، طبری و ابن ابی حاتم این حدیث را ذکر کرده اند، در حالی که ابن تیمیه مدعی است این افراد این حدیث را نقل نکرده اند.
    کلیدواژگان: آیه ولایت، ابن تیمیه، امامت، ثعلبی، شان نزول آیه ولایت
  • مهدی فرمانیان کاشانی*، محمد معینی فر صفحه 45
    مسئله توسل، شفاعت و استغاثه از جمله مسائل کلامی است که فرق مختلف اسلامی درباره آن نظرات متفاوتی داده اند. برخی فرق اسلامی موارد مذکور را قبول دارند. اما برخی دیگر قبول ندارند و گروهی دیگر نیز معتقدان به توسل و شفاعت را کافر و کشتن ایشان را واجب می دانند. وهابی ها از جمله کسانی هستند که در زمینه توسل، شفاعت و استغاثه نظرات بسیار تند و تکفیری دارند؛ به گونه ای که بسیاری از مسلمانان را با حربه تکفیر از دایره اسلام بیرون رانده، قتل آنها را نیز جایز می شمارند. پژوهش حاضر با کاویدن زوایای مختلف توسل، شفاعت و استغاثه اقسامی شانزده گانه را برای موارد مذکور ترسیم، و محل نزاع با مخالفان را به صورت شفاف تقریر کرده است. از این اقسام، پنج قسم مربوط به توسل است که در تمام اقسام بین شیعه و وهابیت اختلاف است. پنج قسم مربوط به شفاعت است که در دو قسمت آن اختلاف است. شش قسم دیگر هم مربوط به استغاثه است.
    کلیدواژگان: توسل، شفاعت، استغاثه، وهابیت، ابن تیمیه، محمدبن عبدالوهاب
  • رضا برنجکار، ابراهیم توکلی مقدم* صفحه 63
    مسئله رویت خداوند متعال به وسیله چشم (قوه باصره) از مسائل کلامی باقدمتی است که از گذشته میان متکلمان فرقه های اسلامی محل بحث و اختلاف فراوان بوده است. بحث اصلی در این مسئله این است که آیا رویت خداوند از نظر ثبوتی ممکن است؟ همچنین پس از ثبوت امکان رویت خدا یا فارغ از آن، آیا در مقام اثبات، دلیلی بر آن وجود دارد؟ امامیه اثناعشریه، زیدیه، اسماعیلیه، معتزله و اباضیه، جواز و وقوع رویت خداوند را عقلا و نقلا منکر شده اند؛ در مقابل، اشعریه، ماتریدیه، سلفیه، اهل حدیث و فرقی دیگر از اهل سنت آن را عقلا جایز و نقلا در آخرت لازم دانسته اند. در این نوشتار با نقد دیدگاه سلفیه، به ویژه ناصر القفاری، نویسنده کتاب اصول مذهب الشیعه و اثبات محال بودن رویت بصری خداوند متعال در دنیا و آخرت، نشان داده شده است که دلایل عقلی و نقلی، بر عدم رویت بصری خداوند دلالت می کند.
    کلیدواژگان: سلفیه، رویت خداوند، ناصر القفاری، اصول مذهب الشیعه
  • سیدمهدی علیزاده موسوی*، صادق مصلحی وادقانی صفحه 83
    بنی امیه در میان مسلمانان به دلیل دشمنی با اهل بیت(ع) و به انحراف بردن تاریخ اسلام و حوادث ناگواری که به وجود آورده اند جایگاه مطلوبی ندارند. اما وهابیت به دفاع از آنان پرداخته، سعی در تبرئه آنها داشته اند. معاویه را پادشاهی عادل و قدرتمند و سیاست مدار و صاحب فتوحات غرب جهان اسلام دانسته اند و علاوه بر اینکه از معاویه به بزرگی و قداست یاد می کنند دامن یزید بن معاویه را نیز از کشتن امام حسین پاک می دانند. اخوان المسلمین اما در نگاهی منصفانه به تاریخ اسلام به انتقاد از معاویه و یزید پرداخته، با پذیرش جنایات منتسب به آنها، حکومت آنها را مبدا انحراف از سیره خلفا و ریشه مشکلات سیاسی جهان اسلام به حساب آورده اند. اختلاف نظر میان وهابیت و اخوان در مسائلی همچون مشروعیت حکومت بنی امیه، شخصیت و اعمال معاویه، و حوادثی چون جنگ صفین، صلح امام حسن(ع)، و شهادت امام حسین(ع) و حجر بن عدی به وضوح مشاهده می شود.
    کلیدواژگان: بنی امیه، اخوان المسلمین، وهابیت، معاویه، یزید بن معاویه، حکومت
  • حسین رجبی، مجید فاطمی نژاد صفحه 101
    گرچه مسئلهٔ توحید یکی از اصول و مبانی اسلام است ولی تفاسیر مختلفی از آن شده است، به گونه ای که برخی گروه ها با تفسیر افراطی و متعصبانه ای که از توحید دارند فقط خود را توحیدی می خوانند و سایر مسلمانان را مشرک و کافر قلمداد می کنند. گروه سلفیه وهابی، که رهبر فکری شان ابن تیمیه است، و سلفیه جهادی، که نظریه پرداز تفکرات آنها سید قطب است، از این طیف به شمار می روند. این مقاله به بررسی و نقد توحید از دیدگاه آنها پرداخته است و باور دارد که این دو گروه گرچه در مبحث روش شناسی، با یکدیگر موافق اند ولی در حوزهٔ معرفت شناسی سلفیان وهابی ظاهرگرا هستند و سلفیان جهادی قائل به تاویل شده اند. بنابراین، در حوزهٔ معنا شناسی هم با یکدیگر مخالف اند؛ چراکه وهابی ها باید ملتزم به تجسیم شوند، برخلاف قطبی ها که تفسیری متفاوت از صفات خبری خداوند تعالی دارند. بر این اساس، رویکرد سلفیه وهابی در توحید «توحید القبوری» و سلفیه جهادی «توحید القصوری» است.
    کلیدواژگان: توحید، ابن تیمیه، سلفیان وهابی، سید قطب، سلفیان قطبی، سلفیان جهادی
|
  • Ayatollah Jafar Sobhani Page 7
    In the beginning of this writing the reasons behind the assertion of excommunication are discussed and circumstance of ignorance and false understanding of the religious rules are propounded as major reasons. The writer holds that some individuals, such as Othman Al-Khamis who call themselves proselytizers of Islam, have gone astray asserting that some of the Muslims are infidel because of imploring to living humans for solving some of their problems, problems which no one can solve except for Allah. These individuals even excommunicate the Muslims who invocate and implore to the Prophet Mohammad (P.B.U.H) himself. And this sin is unforgivable and the one who commits it is infidel. Based on verses, narrations and the life story of the early pious Muslims, the writer asserts that invocation to the Holy Prophet of Islam (P.B.U.H) and saints of Allah is permissible and Sheikh Othman Al-Khamis is mistaking because he cannot differentiate between the independent and acquired power of Prophet of Islam (P.B.U.H) and saints of Allah, that is why he considers all the Muslims infidel. The critic holds that, if one believes in the fact that there is a person, dead or alive, who has independent power and can solve problems without the help of Allah, he is an infidel. But if someone believes that the miracles done by Saints of Allah, are with the permission and power received from Allah, and invocation to these people is in fact invocation to Almighty Allah, he not only is an polytheist but also he is a true monotheist.
    Keywords: imploration to the living, imploration to the absent, imploration to the dead, wrong Tawasul (invocation), invocation to soul of the dead, invocation to the Holy Prophet (P.B.U.H)
  • Ahmad Sadi*, Abolfazl Qasemi Page 25
    Most of the Sunni scholars have clearly specified that the occasion of revelation of the verse of Wilayah is about Imam Ali (A.S). Ibn Teymieh is the first who has clearly denied this occasion and claimed that there is a consensus on the falsehood of this occasion. The present writing discusses his claim about the consensus on the falsehood of this occasion. In doing so, the exegetical books of Sunni scholars, until Ibn Teymieh’s time, and the narrations of the Companions of the Prophet (P.B.U.H) about this occasion are gathered and their chain of narrations are analyzed. And his claim that this occasion is not mentioned by Sunni scholars is proved to be inaccurate. On the contrary, there is a consensus on the accuracy of this occasion and people like Baqavi, Tabari and Ibn Hatam have mentioned this narration, while Ibn Teymieh has claimed that these people have not mentioned this narration.
    Keywords: The verse of Wilayah, Ibn Teymieh, Imamate
  • Mahdi Farmanian Kashani*, Mohammad Moeinifar Page 45
    The issues of Tawasul (invocation to anyone rather than Allah with divine permission), intercession and Imploration are the theological issues that different Islamic sects do not agree on. Some of the sects accept them, while others do not. And in some cases, those who believe in Tawasul and intercession are considered unbeliever and killing them is obligatory. Wahhabis are one of sects that have radical and extreme excommunicational opinions regarding Tawasul, intercession and Imploration, in a way that, by the use of takfir, they exclude most of the Muslims from the realm of Islam and legitimize killing them. Having scrutinized the concept of Tawasul, intercession and Imploration, The present research divides them into sixteen categories and makes clear the disputed areas. We need to say that, five of these sixteen categories are related to Tawasul which only one of the parts is a matter of dispute between Shia and Wahhabites. Five are related to intercession that one part is not agreed upon. And the other six categories concern imploration.
    Keywords: Tawasul (invocation), intercession, Imploration, Wahhabites, Ibn Teymieh, Mohammad Ibn Abdulwahhab
  • Reza Berenjkar, Ebrahim Tavakoli Moqadam* Page 63
    The issue of seeing Allah with eyes (vision) is one of the controversial theological issues that has aroused many discussions among theologians of all Islamic sects so far. The main question is that; is it positively possible to see Allah? And after proving the possibility of it, are there any reasons to prove that this seeingnhas happened or will happen? The Twelvers (Shia Imamites), Zaidiyyah, Ismailiyah, Muʿtazilah and Abazieh have, based on logic and tradition, denied the possibility of seeing Allah, while on the other hand, Ashariya, Maturidieh, Salafieh, People of Hadith and some of the other Sunni sects have considered it logically possible, and in the next world based on tradition. In this writing, criticizing the Salafi viewpoint, specially Naser Al-Qaffari’s, the author of the book the principles of Shia sect, we will prove that based on logic and narrations it is impossible to see Allah in this world and the next world.
    Keywords: Salafieh, Seeing Allah, Naser Al Qaffari, the principles of Shia sect
  • Seyed Mahdi Alizadeh Mosavi *, Sadiq Moslehi Wadeqani Page 83
    Because of their animosity toward Ahl al-Bayt (People of the House), causing horrific events and deviating the course of history, Sons of Umayyad have a tarnished reputation. However Wahhabites have tried to defend and exonerate them. They consider Muawiyah a just and powerful ruler and a great politician who made the conquests in the west of Islamic territory. Not only Muawiyah is honored and hallowed by them but also they try to make Yazid clear of the sin of Martyring Imam Hussein (A.S). By contrast, making a fair assessment of the history, Muslim brotherhood criticizes Muawiyah and Yazid. They accept all the felonies attributed to Muawiyah and his son and consider their ruling a deviation of the Caliphs way of ruling. To them this ruling is the root of many political problems in Islamic world. In this writing it is clarified that Wahhabites and Muslim Brotherhood disagree on issues like: the legality of Umayyad dynasty, the personality and deeds of Muawiyah, the battle of Siffin, peace treaty of Imam Hassan, martyrdom of Imam Hussein and Hujr Ibn ‘Adi.
    Keywords: Sons of Umayyad, Muslim Brotherhood, Wahhabites, Muawiyah, Yazid Ibn Muawiyah, Ruling
  • Hossein Rajabi, Majid Fateminijad Page 101
    Although the issue of Tawhid is one of the fundamental principles of Islam, it has been interpreted differently. Some of the sects have extreme and fanatical interpretation of it. And based on their understanding, they excommunicate the rest of the Muslims and consider them polytheists. The Salafi-Wahhabi groups which their intellectual leader is Ibn Teymieh and Salafi-Jihadist groups which their leading Theoretician is Seyed Qutb are examples of this kind of fanatic groups. In this paper we review and criticize Tawhid in their viewpoint. Although the methodologies of these two groups are similar, in their Epistemology Salafi-Wahhabis are literalists (judging only from the exoteric meaning), while the Salafi-Jihadist believe in esoteric interpretation. So they are different in their epistemology because Wahhabis should believe in humanization of Allah, whereas, the followers of Qutb who has a different interpretation of Khabariyah or informative attributes of Allah The Most High. Based on this Salafi-Wahhabi’s approach is tawih Al-qubori while Salafi-Jihadist’s approach is Tawhid Al-qusori.
    Keywords: Tawhid(Divine Unity), Ibn Teymieh, Salafi, Wahhabis, Salafi, Qutbi or Jihadist, Seyed Qutb