فهرست مطالب

معارج - سال دوم شماره 2 (پیاپی 4، بهار و تابستان 1396)

نشریه معارج
سال دوم شماره 2 (پیاپی 4، بهار و تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/06/30
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علیرضا قائمی نیا * صفحات 5-32
    یکی از رویکردهای مهم زبان شناختی در قرن بیستم، زبان شناسی شناختی است. این رویکرد ادعاهای خاصی درباره رابطه زبان و واقعیت و نحوه مفهوم سازی ها در زبان و ارتباط آن ها با ذهن دارد. در این مقاله، نخست درباره ادعای اصلی این رویکرد توضیح کلی می دهیم و اصول مهم آن را برمی شمریم. این اصول عبارت اند از: اصل چشم انداز؛ اصل پویایی؛ اصل دایره المعارف؛ اصل کاربرد و تجربه. اصالت تعابیر، مهم ترین دستاورد نگاه شناختی به قرآن است که بنابر آن، مفسر باید خود مفهوم سازی های قرآن را اصل قرار دهد، آن ها را تحلیل کند و از تحویل و تقلیل آن ها به مفهوم سازی های دیگر اجتناب کند. مفسران رویکردهای متفاوتی به مفهوم سازی های قرآن داشته اند: گاهی به خود آن ها پرداخته و گاهی آن ها را به مفهوم سازی های دیگری برگردانده اند. در ادامه، نمونه هایی از تاثیر این اصول را در فهم و تفسیر قرآن و سرنوشت اصالت تعابیر در آیات آورده و مواردی از تفسیر تسنیم را بررسی کرده ایم.
    کلیدواژگان: شناختی، معناشناسی، زبان شناسی شناختی، مفهوم سازی، اصالت تعابیر، مقوله بندی، وجه
  • محمد خامه گر * صفحات 33-61
    معناشناسی روشمند واژگان فقهی قرآن، نقش بسزایی در درک مراد الهی از معنای آن ها دارد. یکی از کارهای ارزشمند آیت الله جوادی آملی در تفسیر تسنیم قاعده مند کردن روش شناسایی معنای دقیق واژگان فقهی است. تفسیر تسنیم برای معناشناسی واژگان فقهی قرآن و کشف مراد الهی از معنای واژه، به سه اصل مهم توجه کرده است: 1) شناسایی معنای لغوی واژه فقهی؛ 2) کشف معنای قرآنی واژه فقهی؛ 3) شناسایی معنای اصطلاحی واژه فقهی. در تفسیر تسنیم برای آنکه هر اصل به صورت روشمند ارائه شود چند قاعده مهم رعایت و درمجموع چهارده قاعده ذیل این سه اصل آمده است. در این مقاله درباره این اصول و قواعد صحبت می کنیم تا خوانندگان با روش درست و جامع معناشناسی واژگان فقهی قرآن کریم آشنا شوند که یکی از ابتکارات علمی آیت الله جوادی آملی در تفسیر تسنیم است.
    کلیدواژگان: قواعد معناشناسي، واژگان فقهي، تفسير تسنيم
  • شیما حمیدی * صفحات 63-85
    زبان شناسی شناختی رویکردی در مطالعه زبان است که به بررسی رابطه زبان انسان و ذهن او می پردازد و بر این اصل استوار است که زبان، نوع اندیشه و ویژگی های ذهن گوینده را بازتاب می دهد. این دانش مطالعه زبان را به معنای مطالعه الگوهای مفهوم سازی درنظر می گیرد تا ساختار افکار ذهن گوینده مشخص شود. بررسی آیات قرآن با نظریات شناختی و درک مفهوم سازی های آن در موقعیت های مختلف، ابزار تحلیلی مناسبی را در اختیار مفسر برای فهم بهتر مقصود خداوند قرار می دهد. این پژوهش، اشاره ها و تحلیل های آیت الله جوادی آملی را در تفسیر تسنیم درباره مفهوم آیه در بخش های مرتبط با پدیده های طبیعی، ازنظر شناختی بررسی و برای یافتن مفهوم سازی های این پدیده ها، از زاویه ای نو در تفسیر تسنیم کنکاش می کند. مفسر تسنیم در لابه لای مباحث تفسیری، به نظریات شناختی همانند استعاره مفهومی و پنجره های علی اشاره می کند و نتایج تفسیر خویش را با مفهوم سازی های آیه عرضه می کند.
    کلیدواژگان: آیه، تسنیم، شناختی، پدیده های طبیعی، مفهوم سازی
  • امیر بنی عصار * صفحات 85-120
    کشف مقصود آیات، هدف نهایی پژوهش های قرآنی است؛ به طوری که عناصر متعددی در دستیابی به آن نقش دارند. روایات تفسیری، نگین عناصر موجود در دست یافتن به مقصود آیات هستند. قرابت اهداف علم معناشناسی با روایات تفسیری این فرضیه را تقویت می کند که می توان در یافتن نشانه های علم معناشناسی در شرع مقدس کاوش بسزایی کرد و با احراز جریان این علم به ظاهر نوپدید، در شیوه تفسیر اهل بیت: گامی برای بازاحیای علم تفسیر برداشت. چندوجهی بودن آیات قرآن کریم، که در آثار منقول از اهل بیت هم بر آن تاکید شده است، زمینه تفاسیر متعدد و متکثر را فراهم می آورد. تحلیل معناشناختی روایات تفسیری ازآن حیث مهم است که امکان قرائت های متکثر غیر نظام مند را بسیار کاهش می دهد. دستاوردهای مفسرین اسلامی، زمینه مناسبی برای کنکاش در علوم جدیدی مثل معناشناسی دارد و از آن نباید غفلت کرد؛ زیرا حاصلش متناقض یافتن تفسیر سنتی با الگوهای نظام مند جدید خواهد بود. مقاله حاضر درصدد است ازطریق تبیین برخی الگوهای معناشناختی و قرین سازی آن با نگاشته های تفسیری آیت الله جوادی آملی، این فرض را مطرح کند که می-توان دستاوردهای معناشناسی را بر این نگاشته ها منطبق کرد و تاحدودی ثابت کرد که ردپای بسیاری از قواعد معناشناختی در تحلیل های قرآنی ایشان یافت می شود.
    کلیدواژگان: روایات تفسیری، معناشناختی، هم نشینی، آیت الله جوادی آملی، تلفیق مفهومی
  • مریم نیلی پور * صفحات 121-154
    فهم آیات قرآن مستلزم داشتن مبانی درست برای فهم متن است. بررسی تطبیقی از روش هایی است که می تواند مزیت ها و نقایص روش های مختلف را نشان دهد. براساس پژوهش های جدید، زبان شناسی مدرن در شاخه معناشناسی شناختی کارایی خود را در درک مفهوم آیات قرآن نشان داده است. نظریه شناختی پیش نمونه با نظریه سنتی روح معنا هر دو می تواند در تحلیل معنای واژگان متشابه یا واژه هایی که در کاربردهای گوناگون و معانی متفاوت به کار می روند، استفاده شود؛ ازاین رو مقایسه این دو در یک دامنه مناسب می تواند موارد رجحان و کاربردی بودن هریک را روشن کند. علامه جوادی آملی در تفسیر خود، از این نظریه بسیار استفاده کرده است؛ ازاین رو از تحلیل ایشان برمبنای نظریه روح معنا برای مقایسه آن با تحلیل زبان شناسی شناختی استفاده کردیم. با مثال هایی از واژه های کاربردی در دو نظریه مانند میزان، عرش، تقوی، ذوق و تحلیل آیات در دو روش، تفاوت ها و شباهت های این دو نظریه در عمل روشن می شود.تفاوت ها بیشتر شامل اختلاف در معنای واحد است و نیز در میزان انعطاف معنایی در موقعیت های مختلف در این دو نظریه.
    کلیدواژگان: قرآن، نظریه روح معنا، جوادی آملی، پیش نمونه، زبان شناسی شناختی، استعاره شناختی
  • منا فریدی خورشیدی * صفحات 155-170
    تامل در متون دینی، به ویژه قرآن کریم و چگونگی فهم گزاره های گوناگون این متون از مشغله های دیرین دین پژوهان است. تلاش های تفسیری دلیل بر این مدعاست. ازسویی توجه به قرآن به عنوان متن آسمانی تحریف نشده، فرصت بهره گیری از روش های نوین بررسی متون را فراهم می آورد. یکی از این روش های نوین، بررسی های معناشناسانه است که می تواند باتوجه به ظرفیت هایش در خدمت قرآن و فهم معارف آن قرار گیرد.
    یکی از تفاسیر در دست تالیف در سده حاضر، تفسیر تسنیم است. آیت الله جوادی آملی در این تفسیر، ضمن بررسی ترتیبی آیات، از روش تفسیر قرآن به قرآن مدد گرفته اند. گزینش این روش تفسیری و نیز نوع نگاه ایشان، باعث وجود برخی ملاحظه های معناشناسانه شده است؛ مانند توجه به شبکه های معنایی، روابط بینامتنی، سیاق آیات و مباحث لفظی. البته رسالت اصلی مفسر، تفسیر برمبنای اصول و قواعد معناشناسی، به ویژه معناشناسی شناختی نبوده است؛ ازاین رو به کارگیری آن پراکنده و نامنسجم است.
    کلیدواژگان: معناشناسی وحی، معناشناسی قرآن، تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر تسنیم
|
  • Alireza Qaeminia * Pages 5-32
    One of the most important linguistic currents in the twentieth century is cognitive linguistics. It has specific claims about the relationship between language and reality and the way concepts are formed in the language and their relation to the mind. The author first describes the main claim of this current and outlines its important principles. These principles are: the principle of perspective, the principle of dynamism, the principle of encyclopedia, the principle of application and experience. Authenticity of interpretations is the most important achievement of the cognitive approach to Quran, whereby the interpreter must take the conceptualization of the Quran itself as his starting point and analyze it and avoid from reducing it to other conceptualizations. The interpreters have had different approaches to the conceptualization of Quran, and in some cases they have addressed them and, in other cases, have returned them to other conceptualizations. In the following, examples of the influence of these principles on the interpretation and understanding of Quran and the fate of the authenticity of interpretations principle in the verses have been reviewed and some cases in Tasnim Interpretation have also been investigated in this regard.
    Keywords: cognitive, semantics, cognitive semantics, conceptualization, authenticity of interpretation, categorization, mode
  • Mohammad Khamegar * Pages 33-61
    Methodical definition of Quran jurisprudential words plays an important role in the understanding of the divine intention of the meaning of these words. One of the Ayat Allah Javadi’s worthy works in Tasnim Interpretation is that he sets rules for finding the proper meaning of the jurisprudential words. There are three principles, in Tasnim Interpretation, for determining the meaning of Quran jurisprudential words: (1) recognizing the lexical meaning of the jurisprudential word; (2) discovering the Quranic meaning of the jurisprudential word; (3) recognizing the idiomatic meaning of the jurisprudential word. In Tasnim Interpretation, fourteen rules, following the three principles, has been observed to present the principles in a methodical way. In this paper, we discuss these principles and rules to present the reader with the correct and comprehensive method of defining the jurisprudential words of Quran, which is one of the scholarly innovations of Ayat Allah Javadi in his Tasnim Interpretation.
    Keywords: rules of definition, jurisprudential words, Tasnim Interpretation
  • Shima Hamidi * Pages 63-85
    Cognitive linguistics, as an approach in studying language, investigates the relations between the human language and his mind, and presupposes the principle that language reflects the thoughts and mental properties of the speaker. In this science, studying language is considered as studying the patterns of conceptualization, the goal of which is determining the structure of the thoughts in the speaker’s mind. It is an appropriate tool for the interpreters of Quran that investigate the Quranic verses according to the cognitive theories and understand its conceptualizations in different situations, by which they can better find the God’s intention of His verses. Applying a cognitive approach, the present study investigates Ayat allah Javadi’s remarks and analyses in Tasnim Interpretation on the concept of ‘Ayah’ in the sections related to the natural phenomena, and the conceptualizations of these phenomena in this interpretation. In his discussions, the interpreter points to the cognitive theories like causal windows and conceptual metaphor and presents his interpretation along with the conceptualizations of Ayah.
    Keywords: Ayah, Tasnim, cognitive, natural phenomena, conceptualization
  • Amir Bani Asar* Pages 85-120
    Finding the intentions behind the verses is the ultimate goal of Quranic studies, so that many elements contribute for achieving this goal. Interpretative narratives are the most valuable elements for finding the intentions of verses. The relationship between the goals of semantics and the interpretive narratives reinforces the hypothesis that one can explore the signs of semantics in the holy shariah, and as the flow of this seemingly new science unfolds, one can take a step towards reviving the science of interpretation with the method used by Ahl al-bayt. The multifaceted meaning of Quran verses, emphasized in the hadiths of Ahl al-bayt, provides a ground for multiple, different interpretations. The semantic analysis of interpretative narratives is important because it reduces the possibility of multiple non-systematic readings of Quran. The achievements of the Muslim interpreters are a good ground for exploring new sciences, such as semantics, and should not be neglected, because it would lead to contradictions between traditional interpretations and new systematic patterns. Explaining some semantic patterns and matching them with Ayat Allah Javadi’s interpretative writings, the present paper seeks to set about this supposition that one can correspond semantic achievements to these writings and to some extent proves that the trace of many of semantic rules could be found in his Quranic analyses.
    Keywords: Interpretative Narratives, semantics, Juxtaposition, Ayat Allah Javadi, conceptual integration
  • Maryam Nilipour * Pages 121-154
    Understanding the Quranic verses requires true principles for text understanding. Comparative study is a tool able to show the merits and defects of different methods. According to new researches, cognitive linguistics, as a branch of modern linguistics, has demonstrated its capabilities as a method for understanding the meaning of Quranic verses. Both the Cognitive prototype theory and traditional theory of the spirit of meaning can be used to analyze allegorical words or words with different meanings and usages in Quran. So the comparison between these two in an appropriate domain will show their advantages and usefulness in respect to each other. In many cases in his interpretation, Allame Javadi Amoli applies this traditional theory; therefore we have used his analysis according to this theory for comparing this analysis with the cognitive linguistics analysis. Differences and similarities between these two theories will be clarified when we compare their analysis of words like Mizan, Arsh, Taqva, and Zawq. Their differences are most visible in single meaning and also in their flexibility in respect to the meaning in different situations.
    Keywords: Quran, theory of spirit of meaning, Javadi Amoli, prototype, cognitive linguistics, cognitive metaphor
  • Mona Faridi Khorshidi * Pages 155-170
    Scholars in the field of religious studies have always been concerned with religious text, especially the Quran, to understand their propositions, the evidence of which is the interpretations of holly texts. Quran, as an undistorted divine text, provides an opportunity for applying new methods of text analysis. One of these new methods is semantic studies that, considering its capabilities, could be in the service of understanding the text of Quran. In his Tasnim Interpretation, Ayat allah Javadi applies the Quran-by-Quran method of interpretation. This interpretation method and Javadi’s point of view raise semantic considerations like semantic networks, intertextual relations, contexts of verses, and lexical debates. Of course, the mission of this interpreter has not been to present an interpretation according to semantic rules, especially the cognitive semantics, so its application is dispersed and inconsistent.
    Keywords: semantics of divine revelation, semantics of Quran, Quran, by, Quran interpretation, Tasnim Interpretation