فهرست مطالب

فصلنامه حکمت اسلامی
پیاپی 2 (پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/09/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • یارعلی کرد فیروزجایی صفحه 9
    اندیشمندان و فیلسوفان از راه های گوناگونی به اثبات خدا پرداختند. یکی از این راه ها، راه نفس است و برهانی که از این طریق بر اثبات وجود خدا اقامه شده، «برهان نفس» نامیده می شود. در فلسفه اسلامی نخستین بار سهروردی، که نفس شناسی را نقطه آغاز فلسفه ورزی خود قرار داده بود، از این طریق به اثبات خدا پرداخت و فیلسوفان بعدی مانند ملاصدرا، سبزواری و علامه طباطبایی راه او را ادامه دادند.
    در فلسفه غرب، دکارت که نخستین اصل فلسفی خود را وجود اندیشنده و اندیشه های او اعلان کرده بود، درصدد برآمد از طریق وجود نفس و وجود مفهوم خدا در آن، به اثبات خدا بپردازد. برهان دکارت، «برهان علامت تجاری» نامیده شده است، ولی چون او نیز از طریق نفس و ویژگی آن به اثبات خدا پرداخته است، می توان برهان او را نیز برهان نفس خواند و با برهان نفس در فلسفه اسلامی مقایسه کرد. برهان دکارت ناتمام است؛ زیرا بر تقریری از اصل علیت مبتنی است که در آن، میان حیثیت هستی شناختی و معرفت شناختی مفاهیم ذهنی خلط شده است، اما برهان فلسفه نفس در فلسفه اسلامی تام است.
    کلیدواژگان: برهان نفس، براهین وجود خدا، سهروردی، دکارت، اصل علیت، نفس شناسی، خداشناسی
  • زهرا محمدعلی میرزایی، محمد مهدی گرجیان عربی صفحه 35
    از بهترین راه های شناسایی چیستی و به دنبال آن، بررسی امکان تحقق هر نظام علمی، شناخت و تحلیل اصول ساختاری و مولفه های اساسی تشکیل دهنده آن و نیز درک چگونگی پیوند این مولفه ها در نظام علمی مذکور است. در نوشتار حاضر نیز برآنیم تا با تحلیل دو مولفه اساسی نظام فلسفی شهودی یعنی نظام فلسفی و شهود و نیز بررسی چگونگی پیوند این دو در این نظام، به شناختی از هویت فلسفه شهودی و به تبع، امکان تحقق آن دست یابیم. در جهت تامین هدف مذکور، ابتدا با تحلیل مولفه های هر نظام فلسفی یعنی موضوع، روش و غایت و نیز بررسی چیستی شهود و جنبه معرفت بخشی آن روشن می شود که مراد از هویت فلسفی در این نظام، فلسفه به معنای خاص یعنی هستی شناسی یقینی عقلانی و مراد از شهود، روش شهود قلبی در اصطلاح عرفانی است. سپس، با بیان نحوه ارتباط عقل فلسفی با شهود عرفانی در فلسفه شهودی و همچنین، شرح چرایی تعامل این دو ابزار معرفتی در یک نظام هستی شناختی، علاوه برتبیین چیستی نظام فلسفی شهودی و امکان تحقق آن، روشن می گردد، تحقق این نظام، نه فقط تناقض و امر محالی را در پی ندارد، بلکه می توان با بهره از نقاط قوت عقل و شهود، در ایجاد یک نظام معرفتی و نیز جبران نقاط ضعف آن دو در پرتو یکدیگر، نهایت هدف و کمال یک نظام علمی هستی شناختی منسجم و کارآمد را برآورده ساخت.
    کلیدواژگان: فلسفه، شهود، عقل، نظام فلسفی شهودی
  • محمدعلی اسماعیلی صفحه 69
    ادراکات حقیقی، انکشافات و انعکاسات ذهنی واقع و نفس الامر است، ولی ادراکات اعتباری، فرض هایی است که ذهن آنها را به منظور رفع نیازهای حیاتی ساخته است و جنبه وضعی، قراردادی، فرضی و اعتباری دارند. درباره ارتباط استنتاج منطقی بین ادراکات حقیقی و ادراکات اعتباری دو دیدگاه عمده وجود دارد: دیدگاه نخست را مبنی بر نفی ارتباط منطقی، محقق اصفهانی پایه گذاری کرد و از سوی علامه طباطبایی، امام خمینی و شهید مطهری دنبال شد. اما مطابق دیدگاه دوم، بین ادراکات حقیقی با ادراکات اعتباری ای که پشتوانه حقیقی و نفس الامری دارد، رابطه استنتاج منطقی برقرار است. پیروان دیدگاه نخست در پرتو مبنای معرفتی فوق، کاربرد ادراکات حقیقی را در مسائل کلامی صحیح ندانسته، بیانگر خلط میان حقیقت و اعتبار می دانند. اما مطابق دیدگاه صحیح که بیانگر دیدگاه مشهور میان متکلمان و غالب فیلسوفان است، کاربرد ادراکات حقیقی در مسائل کلامی صحیح بوده، به عنوان یک پیش فرض معرفت شناختی، مورد پذیرش متکلمان قرار داشته و در دو حوزه تعریفات و استدلالات در علم کلام مشهود است. بر اساس این دیدگاه، مسائل کلامی، یا جزء ادراکات واقعی و نفس الامری است و یا در صورت اعتباری بودن، در نفس الامر ریشه داشته، جزء اعتباریات محض و مشمول شاخصه های ادراکات اعتباری محض نیست.
    کلیدواژگان: ادراکات اعتباری، ادراکات حقیقی، خلط حقیقت و اعتبار، استنتاج منطقی، علم کلام
  • محمدعلی فلاح آباد، عزالدین رضانژاد صفحه 99
    روایت ابولبید در بیان رمز و راز حروف مقطعه قرآن، به قیام قائمانی هنگام تحقق حروف مقطعه فواتح سور اشاره دارد. در این روایت، ظهور حضرت حجت(عج) را در تحقق «الر» یا «المر» دانسته است. علامه مجلسی در بحار الانوار چند احتمال را در مراد روایت بیان کرده و در کتاب رجعت دچار توقیت احتمالی گشته، سال 1155ق. را سال ظهور احتمالی تعیین می کند. از سوی دیگر، این روایت می تواند خاستگاهی برای سوءبرداشت ها باشد؛ چنان که فرقه بهائیت به وسیله ابوالفضل گلپایگانی، این روایت را دلیلی بر حقانیت ادعای علی محمد شیرازی ملقب به باب در سال 1260ق دانسته است. راقم این سطور با روش توصیفی تحلیلی درصدد تبیین محتوایی و سندی این روایت است. یافته های تحقیق نشان می دهد این روایت که دچار ضعف سند و دلالت است، در امر خطیر امامت (یا نبوت ادعایی) قابل استناد نیست و در صورت استناد، کاملا مطابق بر حضرت مهدی(عج) است.
    کلیدواژگان: حضرت مهدی(عج)، ظهور، ابولبید، توقیت، حروف مقطعه، بهائیت
  • محمدحسین طالبی صفحه 127
    تنها مفهوم صحیح حق در دانش فلسفه، حق شایستگی است. این مفهوم، هم همه موارد حق را دربرمی گیرد و هم مانع اندراج غیرحق زیر عنوان حق می شود (جامع افراد و مانع اغیار است). مفهوم شایستگی، از مقایسه انواع صاحبان حق مختار یا غیرمختار با اهداف مطلوب واقعی (غیرپنداری) یا مقاصد حرکت طبیعی شان و با توجه به تناسب افعالی که صاحبان حق را به هدف مطلوب یا مقصد حرکت می رساند، به دست می آید. عقل در برخی از موارد به طور مستقل قادر به شناسایی حقوق موجودات است، ولی در بیشتر موارد باید برای شناسایی حقوق موجودات و راه هایی که آنها را به حقشان می رساند، از وحی کمک بگیرد.
    کلیدواژگان: حق، معنای حق، صاحب حق، حق اصیل، حق تبعی، شایستگی
  • جمال سروش صفحه 145
    مشهور است که در فلسفه اسلامی، مقوم و رکن اصلی، برهان، یعنی اقامه استدلال قیاسی است و شهود در این علم ارزش و جایگاهی ندارد، مگر از باب مقدمه یا تایید. در این مقاله توضیح داده ایم که شهود نه فقط در آغاز فلسفه (اثبات مبدا تصدیقی آن)، و در برخی مسائل فلسفه مانند اثبات تجرد علم، اثبات تجرد نفس در برهان طلق، اثبات علم و اقسام آن (علم حصولی و علم حضوری)، اثبات برخی مقدمات اصالت وجود و نیز تبیین نحوه ادراکات حسی، کارایی دارد، بلکه در همه استدلال های برهانی نیز نقش اساسی و ریشه ای از آن شهود است. به تعبیر دیگر، هیچ مسئله فلسفی نیست، مگر اینکه یا مستقیما مشهود نفس است یا در نهایت به شهود بازمی گردد. بنابراین، شهود بی واسطه یا باواسطه منشا ارزش و اعتبار همه مدعیات و برهان های فلسفی است و اگر شهود نباشد، ارزش و جایگاه برهان نیز فرومی ریزد.
    کلیدواژگان: فلسفه اسلامی، شهود، برهان فلسفی، علم حضوری
|
  • Yarali Kurd Firozjaei Page 9
    Scholars and Philosophers have tried to prove the existence of Allah in different ways، of which one is the way of soul. The argument thus presented is known as the argument from soul. In Islamic philosophy، Suhrawardi، who had dealt with psychology as the starting point of his philosophy، was the first philosopher who attempted to prove God in this way. Subsequent philosophers such as Mulla Sadra، Sabzwari and Allama Tabatabaei followed in his footsteps. In Western philosophy، Descartes who had declared the existence of a thinker and his thought as the foundation of his philosophy، tried to prove God through the existence of soul and the existence of the concept of Allah with it. Though the argument presented by Descartes is called ''trademark argument''، it can also be called argument from soul and thus it can also be compared with the argument from soul in Islamic philosophy. Descartes'' argument is however incomplete، for it is based on a formulation of the principle of causality in which the ontological features of mental concepts are confused with their epistemological features. The argument from soul is، nevertheless، complete in Islamic philosophy.
    Keywords: argument from soul, arguments for the existence of God, Descartes, principle of causality, psychology, theology
  • Zahra Muhammad Alimirzaei, Muhammad Mahdi Gurjiyan Page 35
    One of the best ways for learning about the nature of a scientific system and the possibility of its actualization is to know about its structural principles, basic components and the way these components are related to each other. The present article tries to learn about intuitive philosophical system and the possibility of its actualization through assessing its two components (philosophical system and intuition) and their relation towards each other. By analyzing the components of philosophical system (which include its subject-matter, method and goal) and the nature of intuition and its epistemological aspects it becomes clear that here philosophy is used in a narrow sense that includes only ontology based on rational certainty and intuition is used to indicate spiritual intuition used in mysticism. The explanation of the relation between philosophical reason and mystical intuition in intuitive philosophy and the explication of the fact why these two epistemic tools interact in this ontological system tell us about the nature and possibility of intuitive philosophy and that its realization does not imply any contradiction. Instead, by relying on the bright sides of reason and intuition and by omitting the dark aspects of each one of them by the other, one can reach a perfect coherent epistemological and ontological system.
    Keywords: philosophy, intuition, reason, intuitive philosophical system
  • Muhammad Ali Ismaeli Page 69
    Real perceptions are the mental reflections of realities on the ground whereas arbitary perceptions are assumptions which mind makes in order to meet its vital needs. They are based on contract, supposition and consideration. There are two opinions concerning the logical inferential relation between real and arbitrary perceptions. According to one opinion that was originally presented by Muhaqqiq Isfahani and followed by Allama Tabatabei, Martyr Mutahhari and Imam Khomeini, there is no logical relation between the two. According to the other, however, there is a logical inferential relation between real perceptions and arbitrary perceptions in case the latter is supported by the realities on the ground. Based on the above-mentioned epistemological principle, the followers of the first opinion do not use real or factual perceptions in theological issues and if a thing as such happens they take it as confusion between reality and arbitrariness. However based on the correct opinion held by most theologians and philosophers, it is correct to use real and factual perceptions in theological issues. Theologians have mostly dealt with factual perceptions as an epistemic presupposition. They have used such perceptions both in theological definitions as well as in theological argumentations. Based on this opinion, theological issues form part of factual perceptions. In case they do not, they are not mere suppositions, but are instead rooted in facts.
    Keywords: arbitrary perceptions, factual perceptions, confusion between reality, arbitrariness, logical inference, theology
  • Muhammad Ali Fallah Abad, Izz Al Din Rezanijad Page 99
    Explaining the Muqattaat or abbreviated lettes of Quran, Abu Labid's tradition alludes to those who up-rise when abbreviated letters in beginning of Quranic chapters are realized. According to this tradition, Imam Mahdi appears when 'alif lam ra or alif lam mim ra are realized. In his Behar al-Anwar, Allama Majlisi says that there are some probabilities concerning the meaning of this tradition. In his Rijat Book, he however happens to fix a probable time for the Imam's appearance saying that 1155 AH is the time he will probably appear. This tradition can serve as a ground for some misunderstandings. Abu al-Fazl Gulpayagani a leading figure of Bahaei sect considers this tradition as a reason why Ali Muhammad Shirazi known as Bab was right when he claimed that he was the promised Mahdi appearing in 1260 AH. Using a descriptive analytic methodology, the writer tries to explain the content of this tradition as well as its chain of reporters. This study shows that this tradition is weak both in terms its reporters as well as in terms of its signification. Thus it cannot be referred to in important matters such as imamate (or alleged prophecy). If this tradition is trusted at all, it can be referred only to Imam Mahdi.
    Keywords: Imam Mahdi, appearance, Abu Labid, fixing time, abbreviated letters, Bahaism
  • Muhammad Husain Talibi Page 127
    In legal philosophy the concept of 'right' if perceived correctly means nothing but 'desert'. This concept of right is inclusive (including all instances of right) as well as exclusive (excluding anything that is not an instance of right). The concept of desert is derived from the comparison of right holders (whether on free choice or on compulsion basis) to their real desired objectives or the goals of their natural movements given the proportionality of the actions that help rights holders reach their goals. In certain cases, reason can independently know about the rights of creatures but in most cases it must rely on revelation in order to know about the rights of creatures.
    Keywords: right, meaning of right, independent right, subordinate right, desert
  • Jamal Surosh Page 145
    It is a well-known fact that the main pillar in Islamic philosophy is proof or syllogistic reasoning and that intuition does not have any place in this science, except in so far as it provides premises or verifications. This study demonstrates that intuition plays a crucial role not only in initiating philosophy (through proving its axioms) and some of its problems such as immateriality of knowledge, immateriality of soul (in the argument from open air), existence of knowledge and its kinds (knowledge by acquisition and knowledge by presence), validity of some premises of priority of existence and validity of sensual perception but also in all kinds of syllogistic arguments. In other words, there is no philosophical problem that does not directly or indirectly end up in intuition. Thus direct or indirect intuition validates all philosophical claims and reasoning. If there is not intuition there will be no room for proof.
    Keywords: Islamic philosophy, intuition, philosophical proof, knowledge by presence