فهرست مطالب

جامعه شناسی سیاسی جهان اسلام - پیاپی 12 (بهار و تابستان 1397)

مجله جامعه شناسی سیاسی جهان اسلام
پیاپی 12 (بهار و تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/05/05
  • تعداد عناوین: 7
|
  • نسا زاهدی* ، ابراهیم سرپرست سادات صفحات 1-24
    در دهه 1980، ترکیه اصلاح ساختار اقتصادی داخلی خود را تحت تاثیر جریان نولیبرالیسم به عنوان رهیافت غالب در عرصه سیاست و اقتصاد جهانی درپیش گرفت و ارتقای جایگاه خود را در عرصه داخلی و بین المللی از این طریق تعقیب کرد. پرسش مقاله حاضر، این بود که «نوسازی و اصلاحات نولیبرال چه تاثیرها و پیامدهایی در ساختار اقتصادی ترکیه داشته و جایگاه دولت در این روند چگونه قابل تحلیل است؟» ؛ یافته های پژوهش براساس روش توصیفی و تحلیلی و برپایه مطالعه اسنادی عبارت شدند از اینکه نقش دولت توسعه خواه ترکیه به ویژه از دوران اوزال به عنوان صحنه گردان اصلی اصلاحات، برمبنای سیاست های نولیبرال و ادغام ترکیه در اقتصاد جهانی بوده است و «خروج اقتصاد از رانت خواری و هدایت به سمت ساختارهای سالم، ایجاد تغییرهای کیفی در قانون اساسی به نفع تحولات اقتصادی، پیشروی به سمت یک پارچگی با اقتصاد جهانی، تعامل با غرب و بهره جویی از فرصت های جهانی شدن» ، خط مشی های اصلی آن بوده که تحولات اقتصادی برآمده از آنها با روی کارآمدن حزب عدالت و توسعه، ترکیه را به جایگاهی والا رساند.
    کلیدواژگان: نولیبرالیسم، اصلاحات اقتصادی، آزادسازی سیاسی در ترکیه، اوزال _
  • فرهاد قاسمی *، ایران رکن آبادی صفحات 25-44
    نظم های منطقه ای به عنوان یکی از مهم ترین حوزه های مطالعاتی روابط بین الملل مطرح اند که به شدت تحت تاثیر سازه ها و پویش های نظام (سیستم) بین الملل قراردارند. تحول نظام بین الملل به سیستم پیچیده- آشوبی، هم گرایی منطقه ای و دستگاه تحلیلی آن را با واقعیت هایی نوین روبه روکرده است که ادبیات کلاسیک روابط بین الملل به آن کمتر توجه کرده است؛ تغییر سازه سیستم بین الملل به سازه شبکه ای و دینامیک قدرت آن به قدرت هوشمند از آن جمله است؛ دیپلماسی هوشمند براساس منطق قدرت هوشمند و کارکرد آن در مدیریت نظم ها و هم گرایی منطقه ای ازجمله چنین واقعیت هایی است که ادبیات موجود به آن نپرداخته است؛ در این راستا هم گرایی در جهان اسلام به عنوان شبکه منطقه ای، فاقد چنین دستگاه تحلیلی است؛ براساس این، پرسش محوری پژوهش حاضر، بر محور چنین واقعیت هایی شکل می گیرد. پژوهش این فرضیه، محوری را مطرح می کند که دیپلماسی هوشمند براساس قواعد پیچیدگی و آشوب ازجمله سازه شبکه ای و همچنین مدیریت دینامیک ها، سبب هم گرایی و تکامل شبکه های منطقه ای می شود. در شبکه جهان اسلام که با انشقاق های سازه ای و دینامیک روبه روست، دیپلماسی هوشمند شبکه ای، راهی برای تحقق هم گرایی است. هدف نهایی مقاله، ارائه مدل تحلیلی نوینی است که دیپلماسی هوشمند شبکه ای را برای هم گرایی و ادغام در نظم های منطقه ای ازجمله جهان اسلام مفهوم سازی می کند.
    کلیدواژگان: شبکه منطقه ای جهان اسلام، دیپلماسی هوشمند، دیپلماسی شبکه ای، قدرت هوشمند، هم گرایی منطقه ای
  • محمدحسن خانی، حسین محمدی سیرت * صفحات 45-72
    منابع کلیدی روابط بین الملل بر اهمیت و جایگاه منافع ملی در طراحی سیاست خارجی تاکیددارند اما منافع ملی در جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک نظام سیاسی برخواسته از اندیشه اسلام سیاسی، مفهومی ترکیبی از هویت ملی و هویت دینی است؛ این ترکیب، مسائلی را موجب می شود که ازجمله آنها، نسبت «منافع ملی» و «مبانی اسلامی» در سیاست خارجی است. هدف از این پژوهش به عنوان تحقیقی کیفی، تحلیل سازه انگارانه وضعیت موجود نسبت میان منافع و مبانی اسلامی در صحنه واقع و اجرایی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است؛ به این منظور و برای مطالعه مستقیم و بی واسطه این مسئله، براساس ساختار و نهادهای موثر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، ده مصاحبه عمیق نخبگانی انجام شد. براساس داده های تجربی به دست آمده از مصاحبه ها، وضعیت موجود، گویای «تطابق مفهومی، تزاحم مصداقی، تعامل و هم افزایی» میان منافع ملی و مبانی اسلامی در میدان عمل است. از منظر نخبگان اجرایی سیاست خارجی، ایران به عنوان یک بازیگر عقلانی درعین مطلوب نگری (ایده ال نگری) ، واقع بین بوده و میان منافع ملی خویش و مبانی اسلامی، جمعی منطقی برقرارکرده است.
    جمهوری اسلامی براساس مشی عاقلانه، تعقیب مصالح عالیه خویش را اولویت بخشیده و با بهره گیری از ظرفیت نظریه «حفظ نظام» ، نسبت میان منافع ملی و مبانی اسلامی را مشخص کرده است؛ بررسی نسبت یادشده در مقام تجربه، گویای یگانگی و تطابق یا کمترین عدم تعارض است و با آنچه در مقام نظر از دوگانگی و تزاحم، مطرح است، فاصله دارد.
    کلیدواژگان: منافع ملی، سیاست خارجی، مبانی اسلامی، جمهوری اسلامی ایران
  • مهدی بیگدلو *، ناصر هادیان صفحات 73-104
    ایفای نقش ملموس انواع شبکه های اجتماعی مجازی، طی سال های اخیر در ایران، این احساس کلی را ایجادکرده که با افزایش سرعت تحول فنی این رسانه ها، سرعت تحول اجتماعی نیز افزایش خواهدیافت چراکه ایفای کارکردهای مختلف، جایگاهی مناسب به این شبکه ها در جامعه ایرانی بخشیده و نادیده گرفتن آنها را به طورتقریبی ناممکن کرده است اما اینکه «آیا این کارکردها سمت گیری های فرهنگ سیاسی جامعه دانشگاهی را متاثرکرده یا خیر؟» ، پرسشی است که تحقیق حاضر به روش آمیخته و در سطح توصیفی- تحلیلی، پاسخ آن را از استادان دانشگاه های هشت کلان شهر کشور به شیوه پیمایشی جویا شده است و با تحلیل داده های به دست آمده با استفاده از آزمون تاو کندال و همبستگی اسپیرمن، ضمن مشخص نمودن جهت و سطح رابطه دو متغیر تحقیق به این نتیجه دست یافته است که سه کارکرد «توسعه قابلیت های نظارتی، هم گرایی ارتباطات اجتماعی و ارزش سازی وایبر و تلگرام» بر شش مولفه از هشت مولفه فرهنگ سیاسی کاربران دانشگاهی در ایران موثر بوده که از این میان، تاثیر این کارکردها بر نقد نظام سیاسی، «متوسط» و تاثیر بر مولفه های بی اعتمادی، مطلق گرایی فکری، بیگانه ستیزی، افراط گرایی و غالب بودن ارزش های دینی، «ضعیف ولی مثبت» بوده است و دو مولفه رفتارهای فراقانونی و خودمداری، از این کارکردها تاثیری نمی پذیرند
    کلیدواژگان: رسانه، رسانه اجتماعی، فضای مجازی، فرهنگ دیجیتال، نرم افزارهای گوشی همراه (موبایلی)
  • ناصر جمال زاده *، محمدباقر باباهادی، رضا فیضی صفحات 105-128
    یکی از مهم ترین علل مطالعه انقلاب ها، پی بردن به عواملی است که باعث دگرگونی یا ماندگاری انقلاب می شود. ماندگاری انقلاب اسلامی، موضوعی است که رهبر انقلاب اسلامی به خصوص در سال های اخیر، روی آن، بسیار تاکیدداشتند تا گروه های مختلف، آن را تامین کنند. در بیانات رهبر معظم انقلاب به این نکته اشاره شده است که باید انقلاب و ماندگاری آن، به عنوان یک هدف و شاخص درنظرگرفته شده، تامین شود. در این مقاله سعی شده است تا چیستی مولفه های مانایی انقلاب اسلامی در منظومه فکری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) به عنوان پرسش اصلی پاسخ داده شود؛ این امر با بهره گیری از روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرم افزار MAXQDA انجام گرفته است. نتایج این پژوهش در قالب جدول های یافته ها شامل مضامین پایه ای و سازمان دهنده جمع بندی شده است. در این پژوهش، چهار مضمون سازمان دهنده اصلی یعنی «اسلام، رهبری، مردم و کارآمدی» با توجه به بیانات و اندیشه های مقام معظم رهبری به دست آمدند؛ این چهار عنصر اصلی که ارکان نگهدارنده انقلاب اسلامی هستند، مولفه‎هایی جزئی تر نیز دارند که در قالب مضامین پایه ای مطرح شده اند؛ درنهایت تلاش شد تا الگویی از عوامل ماندگاری انقلاب که رهبرمعظم انقلاب، آنها را بیان کرده اند، ارائه شود. مولفه های گردآوری شده در این پژوهش، عناصری هستند که در طول سالیان، مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مطرح فرموده اند و لزوم توجه، حفظ و تداوم این مولفه ها برای حفظ انقلاب اسلامی و رشد آن ضروری است.
    کلیدواژگان: ماندگاری انقلاب، انقلاب اسلامی، ایران، آیت الله خامنه ای، ارکان انقلاب
  • علیرضا بیگی *، محمدرضا حاتمی صفحات 129-162
    عواملی بسیار، موجب اختلاف میان حکومت و ملت در بحرین شده اند؛ یکی از مهم ترین آنها «منشور اقدام ملی» است که در زبان عربی «میثاق العمل الوطنی» نام دارد. آنچه در عرصه داخلی، زمینه های چالش حداکثری را میان مردم و حکومت بحرین فراهم آورده، منشور اقدام ملی است؛ حکومت بحرین، مدعی است، طبق این منشور که در سال 2001، مردم آن را پذیرفتند، آنها (مردم بحرین) از امتیازهایی گسترده، بهره مند شدند؛ این در حالی است که اکثریت مردم این مجمع الجزایر معتقدند که مفاد منشور اقدام ملی با آنچه ازسوی نظام این کشور انجام می شود، به طورکامل تفاوت دارد؛ بنابر باور مردم، آنچه در سال 2000 ازسوی شخص پادشاه بیان شد و در سال 2001 در منشور اقدام ملی به ثبت رسید، با آنچه نظام، امروزه در عرصه عمل انجام می دهد، به طورکامل متفاوت است. پرسش اصلی پژوهش، این است که «منشور اقدام ملی چه تاثیری بر وضعیت سیاسی بحرین داشته و چگونه موجب اختلاف میان مردم و حکومت این مجمع الجزایر شده است؟» ؛ برای پاسخ گویی به این پرسش، بایستی ابتدا نظام سیاسی بحرین و شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه آن را بررسی کرده، سپس با واکاوی مهم ترین مفاد منشور اقدام ملی، چگونگی اختلاف میان مردم و نظام بحرین را توسط این منشور تبیین کرد.
    پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیل و گردآوری اطلاعات مبتنی بر روش کتابخانه ای و مصاحبه نخبگانی تبیین می سازد که اقدام های حکومت بحرین در منشور اقدام ملی با هویت دینی جامعه بحرین بسیار تفاوت دارد، چراکه حاکم وقت بحرین با تصویب یک جانبه قانون اساسی سال 2002، اختیارهایی برای خود تصویب کرد که با مفاد منشور اقدام ملی تناقض دارد و همین امر، موجب افزایش شکاف اختلافات میان مردم جامعه و حکومت، به ویژه در جنبش 14 فوریه سال 2011 شد.
    کلیدواژگان: بحرین، آل خلیفه، جنبش 14 فوریه، میثاق العمل الوطنی، هویت دینی
  • مهدی اختیاری میاب* ، سیدعباس هاشمی صفحات 163-203
    این تحقیق با هدف بررسی علل و دلایل شکل گیری، تداوم و گسترش جنبش هیزمت [1] (جنبشی منتسب به فتح الله گولن) ، ضمن بررسی آرا و اندیشه های گولن، خاستگاه فکری و نظری این جنبش را در بستر تاریخی تحولات و شرایط سیاسی و اجتماعی ترکیه مطالعه کرده است؛ علاوه بر این، روند گسترش این اندیشه ها و سازماندهی این جنبش در قالب نهادهای آموزشی و مالی منضبط و کارآمد و رسانه های ارتباط جمعی با نگرشی سیستمی (بررسی عوامل درونی و بیرونی تاثیرگذار بر جنبش) بررسی شده است. این تحقیق از نوع تحقیق های اکتشافی است و از روش (تکنیک) توصیف و تاحدودی تحلیل با مراجعه به اسناد بهره گیری شده است.
    به طور کلی، جنبش گولن ازیک سو محصول شرایط تاریخی ترکیه و واکنشی به سیاست های سکولاریستی دولت ها و ازسوی دیگر، تلاشی مستمر به منظور سازگاری اسلام با مدرنیته و دموکراسی بوده است. بهره گیری از آموزه های تصوف، تقدیس کار و کوشش جمعی، مبارزه با فقر، جهل و تفرقه و تلاش برای آشتی سنت و مدرنیته با وام گیری از سنت لیبرالیسم و اخلاق پروتستانی، نوعی از اسلام را به جهانیان عرضه کرده است که از اسلام اجتماعی در برابر اسلام سیاسی دفاع می کند؛ اگرچه فعالیت ها و اقدام های این جنبش تحت الشعاع حوادث پس از کودتای نافرجام قرارگرفته و دولت ترکیه مبارزه ای گسترده را برای حذف این جنبش آغاز کرده است، به نظر نمی رسد داستان جنبشی که جای پای عمیقی در سنت اسلامی و فرهنگ بومی دارد و توانایی خود را در تطبیق با شرایط موجود و روزآمدکردن اندیشه های اسلامی نشان داده است، به این زودی به پایان برسد.
    [1]. هیزمت در زبان و فرهنگ ترکی به معنای «خدمت به هنموعان و اهتمام در کاری» است (وب سایت فرهنگستان زبان ترکی، 2 نوامبر 2017). در این تحقیق، جنبش گولن، جنبش خدمت یا هیزمت یا جماعت گولن، همگی معادل همدیگر به کاررفته اند.
    کلیدواژگان: فتح الله گولن، جنبش هیزمت، اسلام اجتماعی، ترکیه
|
  • Nesa zahede *, abrahim sarparast sadat Pages 1-24
    In the 1980s, Turkey succeeded in reforming its internal economic structure under the influence of neoliberalism as a dominant approach in the world of politics and the world economy, and pursuing its promotion of domestic and international status in this way. The question of the present article was how the effects and consequences of neoliberal reforms and reforms on the economic structure of Turkey can be analyzed and how is the state's position in this process possible? The research findings were based on a descriptive and analytical method based on the documentary study that the role of the developmental government of Turkey, especially from the era of the Ozal period as the main battalion of reforms, was based on neoliberal policies and the integration of Turkey into the world economy, and the withdrawal of the economy From renditions and guidance to healthy structures, the creation of qualitative changes in the constitution in favor of economic change, the pursuit of integration with the global economy, the interaction with the West and the exploitation of globalization opportunities, its main policies were the emerging economic developments Taking advantage of the work of the Justice and Development Party, they can make Turkey a credible position Defense means the three-digit inflation in 1998 was one-digit in 2006. they can make Turkey a credible position Defense means the three-digit inflation in 1998 was one-digit in 2006.
    Keywords: Neoliberalism, economic reforms, political liberalization in Turkey, Ozal
  • farhad ghasemi*, Iran Roknabadi Pages 25-44
    Foreign policy and diplomacy, as the most important area for managing and guiding national interests in the international system, is one of the most important areas for empowering countries through the creation of patterns of order and formation of regional stability, which, of course, is directly influenced by international system and its developments. The transformation of simple systems into complex systems in post-Cold War atmosphere and the formation of networks as the main constituent of this system, especially at the beginning of the new century, has led to the emergence of diplomatic networks and their ability to combine and share power, which utilizes the rules of clustering and balancing. It also leads to a kind of convergence in geoculture based on communications and networks so that some of the theorists of international relations has spoken of civilization as a future image of the world. In the meantime, the Islamic Republic of Iran, as one of the most important and most strategic network in the Muslim World which is talking of the idea of ​​the unity of the Islamic world as the heart of its foreign policy, adopts a smart diplomacy and a network approach to achieve a synergy based on its advantages in different clusters. It also prepared the grounds for increasing convergence of the Islamic world through creating the required bases as a tool of this strategy.
    Keywords: Smart Power, Smart Diplomacy, Network Diplomacy, Muslim World Network
  • mohammad khanei, hossein mohammadisirat * Pages 45-72
    Key sources of international relations all emphasize on the role and importance of national interest in designing of foreign policy worldwide. However In Iranian case, as a political system rising from Islamic Political thought, national interest in a combination of national identity and religious identity. This combination creates many new issues among which the relations between national interest and Islamic principles. This article is an attempt to evaluate this relations in theory and practice. Using Constructivism as a theoretical framework, and conducting ten deep exclusive interviews, the article argues that the relations between national interest and Islamic principles in Iranian foreign policy covers a wide spectrum from pragmatic interaction to practical synergy. The findings of the article show that Iran has acted as a rational player acting through a realist idealism trying to reconcile conflicts between the two concepts aiming to secure the survival of the system as a whole as the ultimate goal.
    Keywords: Islamic Republic of Iran, National Interest, Foreign Policy, International Relations, Islamic Ideology
  • mehdi bigdeloo*, naser hadian Pages 73-104
    The role played by the tangible role of various types of social networking in Iran in recent years has created a general feeling that with the speed of technical development of these media, the pace of social change will also increase as different functions play a good role in these networks in the Iranian society. Getting them almost impossible. But whether these functions affect the orientations of the political culture of the academic community, is a question that the present research has combined in a mixed and descriptive-analytical level, which has been answered by the professors of the universities of eight metropolises of the country in a survey method. By analyzing the data obtained using Tawkandal test and Spearman correlation, the direction and level of relationship between the two variables of the research concluded that three functions of development of monitoring capabilities, convergence of social communication and evaluation of Viber and Telegram on six components of eight The component of political culture of the users of the university was effective in Iran, among which the effect of these functions on the critique of the moderate political system and the impact on the components of distrust, intellectual absolutism, alienation, extremism and domination of weak religious values were positive, and two components of non-legal behaviors and Self-directional effect of A. These functions are not accepted.
    Keywords: : cyberspace, digital culture, media, mobile software, social media
  • naser jamalzadeh *, mohammadbagher babahadi, reza feizi Pages 105-128
    One of the most important reasons for the study of revolutions is to find out what causes the transformation or persistence of the revolution. The survival of the Islamic Revolution is a subject that the leader of the Islamic Revolution, especially in recent years, has emphasized on it to be provided by various groups. In the statements of the Supreme Leader, It has been pointed out that the revolution and its survival must be considered and be provided as a goal and an indicator. In this article, we have tried to answer the main question and it’s "what are the components of the Islamic Revolution’s Durability in the Thoughts of Ayatollah Khamenei”. This research has been done by means of thematic analysis method using MAXQDA software. The results of this research are gathered in the form of table results including basic themes and organizers themes. In this study, four major organizer themes, Islam, Leadership, People and Efficiency, were received based on the views expressed by the Supreme Leader and his Thoughts. These four main elements, which are the pillars of the Islamic Revolution, include more detailed elements, which are presented in the form of basic themes. The components gathered in this study are elements that have been raised by the Supreme Leader over the years, and the need for attention, preservation and continuation of these components is essential for maintaining the Islamic Revolution and its growth.
    Keywords: Revolution's Durability, Islamic Revolution, Iran, Ayatollah Khamenei, Revolution's Pillars
  • alireza beygi *, mohammadreza hatami Pages 129-162
    Many factors have caused a discrepancy between the government and the nation in Bahrain.One of the most important of these is the "National Action Charter" which is named in the Arabic "Mithaq al-ʿAmal al-Vatani",what has exacerbated the challenges in domestic arena between the people and the Bahraini government is the national action charter. This is while the majority of people believe that the provisions of the national action charter are completely different from those of the country's system.According to people, what was said by the King and recorded in the national action charter is completely different from what the system is doing in the realm of action. The main question of the study is how did the national action charter cause disagreement between the people and the government of Bahrain?To answer this question, first have to look at the Bahraini political system and the political and social conditions of the society, and then, by examining the most important provisions of the national action charter, explain the difference between the people and the system by the Charter.The present study,by using a descriptive method for analyzing and collecting information based on the library method and elite interview, explains that the actions of the Bahraini government are very different from the Bahraini religious community and its religious identity,because the Bahraini ruler, with the unilateral adoption of the 2002 constitution,has approved some powers to himself and getting authority which has led to increase the disparity between the people of the society and the government.
    Keywords: Bahrain, Al-Khalifa, February 14 Movement, National Action Chart, Religious Identity
  • Mehdi Ekhtiyari Miyab *, Seyed Abbas Hashmi Pages 163-203
    The purpose of this study was to investigate the causes and reasons for the formation, continuation and expansion of the movement of gold, while analyzing Gulen's thoughts and ideas, the intellectual and theoretical origins of this movement in the historical context of political developments and conditions And social studies in Turkey. In addition, the process of developing these ideas and organizing this movement in the form of disciplined and efficient educational and financial institutions, and mass media with a systemic attitude Has been. This research is exploratory research and has been described by a technique and, to some extent, has been analyzed by referring to the documents. In general, the Gulen movement has, on the one hand, been the product of the historical conditions of Turkey and the reaction to secularist policies of the states, and on the other hand, has been an ongoing attempt to reconcile Islam with modernity and democracy. The exploitation of the teachings of Sufism, the sanctification of labor and collective effort, the fight against poverty, ignorance and divisions, and the attempt to reconcile tradition and modernity by lending from the tradition of liberalism and Protestant morality, has presented a kind of Islam to the world. It defends social Islam against political Islam.
    Keywords: Fethullah Gulen, Hizmet movement, social Islam, Turkey