فهرست مطالب
نشریه اندیشه علامه طباطبایی
پیاپی 1 (پاییز و زمستان 1393)
- تاریخ انتشار: 1393/11/19
- تعداد عناوین: 6
-
صفحات 33-50از نظر علامه طباطبائی، تاویل حقیقت اصلی قرآن را تشکیل می دهد و معارف حصولی که ما با عقل خود از طریق شبکه الفاظ به دست می آوریم، مرتبه ای نازل شده از حقیقت های متعالی در عالم برتر است. از این رو، تمام آیات قرآن دارای تاویل است و هیچ آیه ای نیست که تاویل نداشته باشد. از نظر علامه طباطبائی(ره)، تاویل در عرف قرآن همان مصداق و حقیقت خارجی است و مفاهیم قرآن هم به آن مصداق و حقیقت خارجی برمی گردد. به تعبیر دیگر، علامه طباطبائی معتقدند که واژه تاویل در قرآن ناظر به امر عینی است و فقط در این معنا به کار رفته است. وی تاکید و تصریح فرموده اند که همه حقایق و مفاهیم قرآنی، از حکم و موعظه و حکمت، مستند به آن حقیقت متعالی است که در قالب الفاظ نمی گنجد. هدف این مقاله بحث و بررسی و تبیین نظریه علامه طباطبائی پیرامون این مباحث است.کلیدواژگان: قرآن، تاویل، تفسیر، تنزیل، علامه طباطبائی(ه)
-
صفحات 51-70خانواده، اولین مکانی که برای هر انسانی تعریف می شود و بدان تعلق دارد، خانواده است. علامه، خانواده را مهم ترین نهاد اجتماعی می داند که با پیوند مقدس ازدواج آغاز می شود و با تولد فرزندان کامل می گردد. این مقاله از روش تحلیل محتوا بهره برده است و از یک روش کل شماری در نمونه گیری خود استفاده کرده است. در این تحقیق، انواع ارتباط در خانواده که شامل ارتباط میان زن و شوهر، ارتباط والدین با فرزندان، ارتباط فرزندان با والدین، مسائل مربوط به طلاق و زندگی پس از مرگ و قیامت بررسی شده است. در این تحقیق، به این نتیجه کلی می توان رسید که علی رغم تاکید قرآن کریم بر اهمیت زندگی خانوادگی، حمایت از زندگی مشترک، تربیت فرزند، انواع ارتباط و... خداوند بین خود و انسان یک رابطه شخصی قائل است و خانواده و اموال همگی برای آزمایش انسان قرار داده شده است.کلیدواژگان: قرآن کریم، خانواده، ارتباط، ارتباط های خانوادگی
-
صفحات 71-90یکی از ویژگی های منحصر به فرد امام در کنار سایر خصوصیات، مانند نصب الهی، عصمت، وابستگی به علم الهی و ولایت، موضوع هدایت به امر است که در دو جای قرآن به آن اشاره شده است. علامه طباطبائی کلمه «امر» را در این آیات، امر تکوینی گرفته است و مراد از آن را تصرف در نفوس و امر ملکوتی می دانند. لذا سوال اصلی مقاله این است که این نوع از هدایت چه نقشی در سازندگی جامعه ایفا می کند؟ پژوهش هایی که تا کنون درباره هدایت به امر در آثار علامه طباطبائی صورت گرفته، بیشتر ناظر به معناشناسی این کلمه بوده، اما نوآوری این مقاله تاکید بر نقش جامعه سازی این خصوصیت از ویژگی های امام است. روش تحقیق این مقاله به شیوه تحلیلی توصیفی است و نتایج تحقیق با مراجعه به قرآن و روایات معتبر معصومین(ع)و بیشتر با تکیه بر تفسیر المیزان حاصل شده است.کلیدواژگان: اسلام، امامت، جامعه، هدایت به امر، تفسیر المیزان
-
صفحات 91-112از ابتکارهای علامه طباطبائی (ره) در حوزه تفسیر و کلام این بود که میان این دو علم پیوند منطقی و فلسفی ایجاد نموده است و تمام تلاش و کوشش علمی خویش را در این راه صرف نمود تا تبیین کند که قرآن و متن قطعی دین در برخورد با مسائل کلامی و اصول فلسفی چه دیدگاه و پیامی را ارایه می دهد. به همین منظور، تنها تفسیری که توانسته این خواسته را پاسخگو باشد و مطلب مورد نظر را انعکاس دهد، تفسیر المیزان بوده است. این مقاله در صدد است تا به روش تحلیل محتوایی، برخی از آراء کلامی و فلسفی علامه همچون خاستگاه دین، توحید ربوبی، عذاب دائمی کفار، رجعت و شفاعت را از منظر قرآن و با توجه به استفاده از آیات مورد نظر مورد پژوهش قرار دهد.کلیدواژگان: قرآن، علامه طباطبائی(ره)، تفسیر المیزان، فطری بودن دین، توحید ربوبی، عذاب دائمی کفار، رجعت، شفاعت
-
صفحات 113-130علم و شناسایی از مهم ترین مسائل مابعدالطبیعه است. از این رو، بسیاری از فلاسفه بدان پرداخته اند. یکی از فلاسفه بزرگ معاصر، علامه طباطبائی(ره) است که مساله علم و حوزه شناسایی و مسائل مرتبط با آن را در ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار داد. علامه طباطبائی مانند سایر فلاسفه حکمت صدرایی، علم را از سنخ وجود می داند. بدین دلیل، آن را در زمره مسائل وجود مطرح کرده است. در این مقاله، علم در بعد وجودشناختی آن و تقسیم های گوناگونی که بر آن شده است و نیز بازگشت علم حصولی به علم حضوری در تفکر علامه طباطبائی(ره) تبیین شده است.کلیدواژگان: علامه طباطبائی(ره)، علم، ادراک، علم حضوری، علم حصولی، بازگشت علم حصولی به علم حضوری
-
صفحات 131-145قرآن کریم علاوه بر احکام فردی، به تبیین احکام اجتماعی نیز پرداخته است. مفسران قرآن کریم در دو قرن چهاردهم و پانزدهم اهتمام ویژه ای نسبت به گرایش اجتماعی داشته اند. تحولات دو قرن اخیر و نهضت اصلاحی و بازگشت به قرآن، موجب طرح مقولات اجتماعی گوناگونی گردید و همین امر سبب شد که آن موضوعات به حوزه تفسیر نیز وارد شود. در این مقاله، دیدگاه های تفسیری علامه طباطبائی با رویکرد گرایش اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و از موضوعات محورهای اجتماعی در تفسیر المیزان، مبانی تفسیر اجتماعی و نیز ویژگی های گرایش اجتماعی در این تفسیر بحث شده است.کلیدواژگان: گرایش (اتجاه)، تفسیر، گرایش اجتماعی، تفسیر اجتماعی، تفسیر المیزان
-
Pages 33-50The main fact of Quran from Allameh Tabatabai's viewpoint is Hermeneutic Interpretation (Tavil) and acquired sciences reached by our wisdom through literal network is a stage from exalted reality in the metaphysic, therefore all of quranic verses have hermeneutic interpretation and there are no verses without it. Hermeneutic Interpretation in context of quran is the external reality and referent and quranic concepts are originated from that in Tabatabai's viewpoint. In other word, Allameh Tabatabai believes that tavil is the same as objective command and just applied in this meaning. He mentioned obviously that all of quranic facts and concepts including recommendation and wisdom are originated from that exalted fact cant mentioned in the literal form. The goal of this article is investigating and studding of Allameh Tabatabai's theory about these topics.Keywords: Quran, Hermenutic interpretation (Tavil), exegesis, revelation, Allame Tabatabaei
-
Pages 51-70Family is the first defined place for human. Allameh believes that Family is the most important social organism started with holy marriage connection.
This paper presents a method of content analysis method that used thetotal number for Sampling. In this study, different types of communication in the family, including therelationship between husband and wife, parent with child and childrenwith parents, issues relating to divorce, life after death and resurrection isinvestigated. In this study, the overall result can be reached that despite the Quranemphasizes in the importance of family life.Protection of marriage, parenting and relationship types and ..., Family andproperty of people have been put to the test and God gives a personalrelationship between himself and human.Keywords: Quran, Family, Relationship, Family Communications -
Pages 71-90One of the special features of Imam beside other features such as divine appointment, innocence, dependence to divine science and sovereignty is guiding aright that was mentioned in two difference verses of Quran. Allameh TabatabaI (p.b.h), believe that the word "AMR", in theses verses means commandment relating to creation that was celestial, therefore the main question of this article is what is the role of this kind of guidance in society building. The research about the guidance of Imam in Tabatabai works was semantic oriented but this article is society oriented considering the Imam's role and characteristics. Method of this research is analytic-descriptive and its method of collecting information is library based with emphasis on Quran and tradition and ALMIZAN specially. Imam guides people with a celestial Amr, therefore Imamate is a kind of sovereignty in people's affaires and his guidance was not just by recommendations and justification. Imam's guidance is direct one, sending people to the right way.Keywords: Islam, Imamate, society, Guiding people, Almizan commentary
-
Pages 91-112Human progress in the fields of Science and knowledge is indebted to indefatigable efforts and researches of such characters that have dedicated their blessed life to discover the secrets of the universe. From the most brilliant leading faces in this field in the last century was Hazrat Ayatollah Syed Mohammad Hossain Tabatabai (r.a). On the initiatives of his in the scope of interpretation and Words was to create the logical and philosophical links between these two sciences and spent all of his scientific efforts in this way to explain that the Quran and definitive text of religious to dealing with the issues of the theological and philosophical principles what perspectives and messages will gives. For the same purpose, the only interpretative could response to this demand and reflected the subject is Tafsir Al-Mizan. This article also seeks to researches and examine by the methods of content analysis of some theological and philosophical opinions of Allama Tabatabai in origin of religious, Monotheism, and eternal punishment of infidels, throwback and intercession, according to the verses of the Quran.Keywords: Quran, Allama Tabatabi, Tafsir al-Mizan, Nature of the religious, monotheism, Eternal punishment of infidels, Throwback, intercession
-
Pages 113-130The problem of knowledge and recognition is amongst the most important problems in Metaphysics; hence many philosophers have reflected upon it. one of the great contemporary philosophers is Allamah Tabatabaei that examined the problem of knowledge and domain of recognition and problems related to it in various dimensions. Allamah Tabatabai like other philosophers of Sadraien wisdom believes that knowledge is a kind of being, so he attends to it under that category. In this article, the problem of knowledge in its ontological dimensions and various divisions is being studied; also the restoration of empirical knowledge to intuitive knowledge in thought of Allame has been explained.Keywords: Allameh Tabatabai, knowledge, cognition, intuitive knowledge, Empirical knowledge
-
Pages 131-145In addition to devising verdicts on individuals affairs, the Glorious Quran also focuses on social issues. The interpreters of the Holy Book throughout the 14th and 15th centuries (After Hegira) spent tremendous efforts to elaborate on the social aspects of the Quranic teachings. The past two centuries developments, there forms movements and the Muslims return to Quran have led to focusing onvarious social issues and this in turn has led to the entry of those issues into Quranic interpretations realm. This article, therefore, analyzes Allameh Tabatabaies interpretative views from a social perspective.Keywords: Tendency, Quranic Interpretations, Social Tendencies, Social Interpretations, Al-Mizan Interpretation of the Holy Quran