فهرست مطالب

مجله بلاغت کاربردی و نقد بلاغی
پیاپی 1 (بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/05/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • نجمه حسینی سروری*، حامد طالبیان صفحات 9-23
    نوشته حاضر به بررسی شعری از الیاس علوی، شاعر معاصر و فارسی زبان افغانستان می پردازد.
    کلیدواژگان: الیاس علوی، زبان شناسی نقشگرای سیستمی، انجام متنی، ساخت مبتدا - خبری، نظام گذرایی
  • غلامرضا سالمیان*، خاطره سلیمانی صفحات 24-40
    یکی از موارد برجسته سازی در شعر، هنجار گریزی معنایی است.
    کلیدواژگان: محمدعلی بهمنی، مجموعه اشعار بهمنی، برجسته سازی، هنجارگریزی، هنجارگریزی معنایی
  • اکبر صیادکوه* صفحات 41-58
  • رامین محرمی*، خدابخش اسدالهی، شکرالله پورخالص، پیام فروغی راد صفحات 59-72
    هدف از پژوهش حاضر بررسی و رمزگشایی نمادهای به کار رفته در اشعار کودکانه جعفر ابراهیمی است؛ برای دست یابی به هدف تحقیق، پس از مراجعه به منابع و مآخذ مرتبط با موضوع تحقیق، اطلاعات مورد نیاز، سندکاوی و فیش برداری شده و با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. «نماد» از هنری ترین صور خیال است که تصاویر ذهنی را بازتاب می دهد و به لایه ای فراتر از معنای ظاهری کلمه یا عبارت اشاره می کند. این شگرد ادبی، به دلیل همراهی با تداعی های ذهنی و تصاویر دیریاب، در شعر کودک کاربرد کمتری دارد؛ با وجود این، اشعار ابراهیمی، سرشار از نمادهایی است که نه تنها در کوشش طبیعی کودک برای دریافت معنا خللی ایجاد نمی کند؛ بلکه به نیازهای عاطفی کودک جواب می دهد و تضادهای درونی او را به وحدت می رساند. نماد در شعر ابراهیمی دو نوع است: نماد ادبی و نماد روان شناختی. نماد روان شناختی، حاصل انعکاس رفتار عاطفی کودک در شعر است و نقش فیزیولوژیکی در کودک دارد؛ این نوع نماد، اغلب به صورت ناخودآگاه بر کودک تاثیر می گذارد. نمادهای ادبی، نمادهایی هستند که شاعر به جهت پویایی و تاویل پذیری شعر به کار می برد تا قدرت تداعی ذهن کودک را بیازماید و ذهن کودک را به جست وجو و کنجکاوی وادارد.
    کلیدواژگان: شعر کودک، روان شناسی، نماد، جعفر ابراهیمی
  • محمد بارانی*، مریم خلیلی جهانتیغ، حسین اتحادی صفحات 73-86
    بابافغانی و وحشی بافقی، دو شاعر غزل سرا هستند که هریک، به نوعی سبک ساز و در تاریخ غزل فارسی و تاثیرگذار بوده اند. ازاین رو برای راه یابی به طرز غزل آنها، این مقاله به بررسی موسیقایی شعر، یعنی و قافیه و ردیف، در غزل های این دو سخنور می پردازد. بدین منظور پس از ذکر مقدمه ای درباره اهمیت و تاثیر این دو در تحول غزل، با ارائه نمودار و آمار، به روش تحلیل مقایسه ای- آماری، بررسی و مقایسه بحرها و اوزان عروضی غزل ها را آغاز می کند و با تحلیل این آمار نشان می دهد که از منظر موسیقی بیرونی، دو شاعر دارای وجوه اشتراک زیادی بوده، در انتخاب بحور و اوزان، ذوق و پسند نزدیکی دارند ولی از منظر موسیقی کناری، به دلیل آنکه در قافیه های وحشی، مصوت بلند بیشتری به کاررفته، خوش آهنگ تر است و ردیف های فغانی چون از ترکیبات بلندتری برخوردار است، ارزش موسیقیایی بیشتری دارد.
    کلیدواژگان: بابافغانی، وحشی بافقی، غزل، وزن، قافیه، ردیف
  • علی کریمی فیروزجایی* صفحات 95-110
    کلیله و دمنه مشتمل بر مجموعه روایت هایی است که قهرمانان اصلی آن یعنی حیوانات دارای نقش و صفات انسانی هستند. همین ویژگی کلیله و دمنه بستر مناسبی جهت بررسی و تحلیل ظرایف و دقایق داستان های آن از منظر روایت شناسی ایجاد می کند. بر همین اساس پژوهش حاضر با استفاده از روایت شناسی لینت ولت به بررسی روایت «شیر، روباه و الاغ» کلیله و دمنه برگردان آگیتا محمدزاده پرداخته، نشان می دهد قصه های کلیله و دمنه که یک راوی انتزاعی برای باوراندن و القای پیامی خاص به مخاطبان کودک و نوجوان، آنها را تولید می کند، به مثابه یک گفتمان معنادار است که در آن یک برنامه روایی مشخص شکل می گیرد و به طورکلی بر آن است تا تبیین کند؛ «نقش راوی انتزاعی در بازگویی این داستان ها به چه شکل بوده است و معنا در این گفتمان ها چگونه تولید می شود؟». نتایج حاصل بیانگر آنست که؛ راوی انتزاعی با لایه لایه کردن متن نوعی سیالیت و پویایی در متن پدید آورده که موجب القای ایدئولوژی و نزدیک یا دور کردن مخاطب انتزاعی به باوری اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی می شود.
    کلیدواژگان: کلیله و دمنه، روایت شناسی، راوی، کنشگر، مخاطب
  • علیرضا فولادی* صفحات 111-130
    مفهوم فرآیند، ثابت ها و متغیرها را به یک اندازه پوشش می دهد و از دو مفهوم فرم و ساخت که تنها بر ثابت ها تکیه دارند، عام تر است. تحلیل فرآیند تا امروز یک فرضیه بیش نیست، زیرا هرچند در برخی علوم و فنون، کاربرد فزاینده یافته است، هنوز مبانی روش شناختی فراگیری ندارد. بااین حال، به دلیل همخوانی بیشتر مفهوم فرآیند با واقعیت پدیده های جهان که از دو وجه ثابت و متغیر تشکیل شده اند، تحلیل فرآیند امکان دقیق تری برای معرفت این پدیده ها ایجاد می کند و در کنار مفاهیم بنیادینی مانند فرم و ساخت، به کار توسعه و تعمیق معرفت انسان می آید. مقاله حاضر به معرفی روش تحلیل فرآیند اختصاص دارد و طبقه بندی آرایه های شعری را از این چشم انداز پیش می برد. این مقاله سرانجام با کاربرد روش تحلیل فرآیند، تمام این آرایه ها را ذیل بیست طبقه زبانی، منطقی، خیالی، فراروانی، صناعی، حسابی، تقارنی، التزامی، صوتی، تصویری، اقتراحی، مهارتی، اطلاعی، وزنی، قافیه ای (و ردیفی)، قالبی، سبکی، موسیقایی، بینامتنی و نوعی می گنجاند.
    کلیدواژگان: بلاغت، شعر فارسی، آرایه، طبقه بندی آرایه های شعری، تحلیل فرآیند
|
  • Najmeh Hosseini Sarvari *, Hamed Talebiyan Pages 9-23
    This text is studing one of Elyas Alavi's poem- the contemporery persian poet from Afghanestan.
  • GHOLAMREZA Salemiyan *, Khatereh Soleymani Pages 24-40
    The semantic deviation is one of the methods of foregrounding, in which the poet uses two methods of replacement and collocation due to the semantic principles. Regarding to this fact that this field is mostly applied in other levels of language in order to foregrounding, every poet who succeeds in this field due to the scientific ability, is able to create the novice poems in which Mohammad Ali Bahmani is one of the contemporary, capable poets. This study has concerned with the different semantic deviations such as simile, irony, metonymy, oxymoron, paradox and synesthesia in Mohammad Ali Bahmani’s poems. The results show that there are 554 cases of semantic deviations in Mohammad Ali Bahmani’s poems, among which there are 191 cases, metaphor, 170 cases, are similie,116 cases, oxymoron,32 cases, synesthesia, 24 cases, paradox,11 cases, irony,6 cases, metonymy and two cases, equivoque. as it is visible that the most frequent deviation can be found in Mohammad Ali Bahmani’s poems, therefore the most affective figurative language are simile, metaphor, and oxymoron and the least frequent cases are equivoque.
    Keywords: Mohammad Ali Bahmani, the Poems Collection of Mohammad Ali Bahmani, Foregrounding, Deviation, Semantic Devation
  • A. Sayyadkooh A. Sayyadkooh * Pages 41-58
  • Ramin Moharami *, Khodabakhsh Asadolahi, Shokrollah Puralkhas, Payam Foroughi Rad Pages 59-72
    The aim of this study is decoding the symbols used in the childish poems of Jafar Ebrahimi; to achieve the goal of research, the required information has studied after visiting the sources of information related to the subject, exploring different documents and taking notes by using descriptive-analytical method. The symbol is one of the artistic imagery that reflects the mental images and mentions layers beyond the literal meaning of the word or phrase. The literary technique used in poetry for children less because of companion with the mental association and images that are hard to understand; however, Ebrahimi’s poems are full of symbols that not only make no problem to understand meaning, also answer the child's emotional needs and lead inner conflicts to unity. There are two kinds of symbols in Ebrahimi’s poetry: literary symbol and psychological symbol. Psychological symbol is a reflection of the child's emotional behavior in the poem and it has physiological role in children; this kind of symbol often influences on children unconsciously. literary symbol are the symbols that poet uses them due to the dynamics and interpretable of poetry till examine power of evokes the child's mind and cause to search his mind.
    Keywords: child's poetry, psychology, symbol, Jafar Ebrahimi
  • Mohammad Barani *, Maryam Khalili Jahantigh, Hossein Ettehadi Pages 73-86
    Babafaghani and Vahshibafghi are two Iranian stylistic poets who have played significant roles in the history of Persian lyrics; hence, for thorough analysis of their lyrics, the present descriptive- analytic article has a look at the most brilliant musical manifestations of poetry- rhyme, arud, and radif- in the odes of these two great poets. It must be noted that in terms of external music, the poets have a lot in common enjoying close taste and interest in choosing meters and rhythms. All selected weights of these poets are among the most eloquently melodic and usable weights in Persian poetry, in a way that even a disagreeable and low use of weights is not seen in their ghazal collections. The key point is that the selected weights of both poets have a close proximity with the concepts raised in the poems. The important point is that the meter of both poets is closely linked with the concepts and themes raised in their poems. Yet, from the lateral music point of view, it should be reminded that in Vahshibafghi, the highly frequent vowels are more melodious, whereas Babafaghani 's radifs with their lengthy combinations are musically more valuable.
    Keywords: Babafaghani, Vahshibafghi, ghazal, meter, external music, lateral music
  • Ali Karimi Firoozjaii * Pages 95-110
    Kelile and Demne consists of some narrations its heroes are animals having human role and characteristics. This property of Kelile and Demne is a good ground to study and analyze points of its narration from the point of view of narratology. On this basis, this research using Linvelt’s narratology studies lion, fox and donkey narration of Kelile and Demne simplified by Agita Mohammadzade, showing that stories of Kelile and Demne which abstract narrator to suggest specific message t child addressees is meaningful discourse in which a certain narrative program forms and generally aims to account for, what is abstract narrator function in reproduction of these theories and how meaning is produced? Results show that abstract narrator by stratifying text a kind of liquidity and dynamism are created in the text which suggests ideology and making close or far the abstract addressee to social, cultural and ethical beliefs.
    Keywords: Kelile, Demne, Narratology, narrator, actor, addressee
  • Alireza Fouladi * Pages 111-130
    The concept of process, including constant and variable evenly and so is more generally from two concepts of form and structure that included only constants. to date, the process analysis is a hypothesis, because it is used in science and industry, however, still does not have a comprehensive approach. However, the concept of process is Consistent with the reality of the phenomena of the world and more applications for Knowledge of these phenomena that have the two sides have fixed and variable. The article present introduces the method of process analysis and then classification the figures of poetry based on that. This article, therefore, subsumes the Poetic figures In ten major categories: lingual, logic, Imaginary, parapsychological, Industrial, arithmetic, symmetry, commitment, acoustic, visual, sensibility, information, rhythmic, rhyme scheme, formatic, stylistic, musical, intertextuality and generic.
    Keywords: rhetoric, persian poetry, Figure, Poetic Figures Classify, Process Analysis