فهرست مطالب

مطالعات فقه معاصر - سال یکم شماره 1 (بهار و تابستان 1395)

مجله مطالعات فقه معاصر
سال یکم شماره 1 (بهار و تابستان 1395)

  • بهای روی جلد: 60,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1395/06/19
  • تعداد عناوین: 9
|
  • سیف الله صرامی صفحه 5
  • سیدموسی شبیری زنجانی صفحه 9
    در این مقاله، دو نظریه معروف فقهی مبنی بر اینکه «انکار ضروری دین، موجب کفر و ارتداد است» و «انکار ضروری در صورتی که به تکذیب پیامبر منتهی شود، موجب کفر و ارتداد است»، مورد تجزیه و تحلیل فقهی قرار گرفته و با بررسی موشکافانه روایات مختلف و متعارض، همچنین وجود اجماع و عدم آن، به این نتیجه رسیده است که انکار ضروری به خودی خود، موجب کفر و ارتداد نیست؛ هر چند اماره بر کفر و ارتداد است. در نتیجه، اگر نسبت به شخصی که ضروری دین را انکار می کند، یقین پیدا شد که به توحید و نبوت ایمان دارد و پیامبر9 را تصدیق می کند، ولی در موردی خاص، امر بر وی مشتبه شده و ضروری دین را انکار می نماید، محکوم به کفر و ارتداد نخواهد بود.
    کلیدواژگان: ضروری دین، انکار ضروری، تکذیب پیامبر، کفر، ارتداد، اماره
  • اکبر هاشمی رفسنجانی صفحه 31
    فقه شیعه در تاریخ خود دوره های مختلفی را پشت سر نهاده است؛ از دوره «تقنین» و «تبیین و تفسیر» در عصر حضور تا دوره «تدوین منابع حدیثی» و «تفقه و اجتهاد» و فراز و فرود هر کدام تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران. اما تاسیس نظام جمهوری اسلامی بر مبنای فقه اهل بیت: تاریخ فقه شیعه را به دوران جدیدی وارد کرده که می-توان از آن به «دوران فقه حکومتی» یاد کرد. این دوره به دلیل مسوولیت فقه و فقهاء در اداره مطلوب جامعه و ضرورت پاسخگویی به نیازهای بشر معاصر، اقتضائاتی دارد که از جمله آنها «تاسیس حوزه ای جدید» در عرض «حوزه سنتی» است؛ حوزه ای که مجتهدان متجزی با یکی از علوم مورد نیاز جامعه آشنا شده و تا مرحله تخصص پیش می روند تا با تسلطی که بر فقه از یک سو و بر یکی از علوم روز از سوی دیگر پیدا می کنند، نیازهای متنوع جامعه و حکومت را در زمینه های مختلف برآورده سازند.
    کلیدواژگان: اجتهاد، فقه، فقه حکومتی، جمهوری اسلامی، حوزه علمیه
  • محمد سروش محلاتی* صفحه 51
    «اجتهاد» در جایگاه اصلی اش، تلاشی برای استنباط حکم شرعی است، ولی در گذر زمان در بسیاری موارد، مباحثی به آن ضمیمه شده و اجتهاد در خارج از حیطه اصلی اش، وسعت پیدا کرده است و همین توسعه، به تضییق نهادهای دیگر مانند عرف، عقل و علم انجامیده و عرصه را بر آنان تنگ کرده است و در نتیجه مجتهد، در خارج از مسوولیت خود اظهار نظر نموده و مقلدان را به تقلید در غیر احکام شرعیه، مبتلاء نموده است. این مشکل در عصر ما به دلیل کثرت موضوعات جدید، افزایش یافته و پاسخ های غیر فقهی فقی هان، بر اعتبار و اصالت اجتهاد و فقاهت، آسیب وارد کرده است. پس باید بار دیگر قلمرو اجتهاد را تعریف و تحدید کرد و با تهذیب و حذف عناصر غیر متناجس آن، اجتهاد را به جایگاه اصلی اش بازگرداند.
    کلیدواژگان: اجتهاد، حکم کلی، حکم جزئی، موضوعات عرفیه، تقلید، تطبیق
  • ابوالقاسم علیدوست، سیدمحمدحسین متولی امامی صفحه 69
    در برخی از نظامهای حقوقی جهان، استیفای حق بر عهده شهروندان جامعه قرار می گیرد، بدون آنکه استیذان از حاکم، شرط احقاق حق در آن مورد خاص محسوب شود. «مقابله به مثل» که در لسان فقهی به «تقاص» یا «مقاصه» شهرت دارد، یکی از این راه ها است. البته در متون فقهی، دایره شمول آن در امور مالی و غیر مالی متفاوت است. نوشتار حاضر، ضمن بررسی جواز مقاصه در سب، به بررسی آرای عالمان شیعه و آیات و روایات اسلامی پرداخته و ابعاد مختلف این موضوع را در سطح روابط اجتماعی مسلمین تحلیل می کند. به نظر می رسد مقاصه در امور مالی و غیر مالی، در صورتی که قانونگذار استثناء نکرده باشد، بدون اذن حاکم، مشروعیت داشته و در صورتی که تقاص در شتم و سب، به تعدی کشیده نشود، جایز است.
    کلیدواژگان: مقابله به مثل، تقاص، مقاصه در سب، قصاص، مقاص، مقتص، تهاتر، فقه حکومتی
  • سیدضیاء مرتضوی* صفحه 101
    نگاه زن به مرد بیگانه، یکی از مسائل عام البلوی است و همین عمومیت آن را به یک پرسش شرعی در برخی مسائل اجتماعی مانند ورود بانوان به محیط های ورزشی مردان، تبدیل کرده است. اما پرسش این است که صرف نظر از مصالح، عوامل و عوارض احتمالی دیگری که باید در مدیریت چنین مسائل اجتماعی و فرهنگی مورد توجه سیاست گذاران و مدیران جامعه باشد، نگاه عادی زن به مرد بیگانه، از نظر شرعی چه حکمی دارد؟ ملاحظه منابع فقهی استدلالی و فتوایی، نشان می دهد فقهای ما از دیرباز در خصوص نگاه عادی و به دور از شهوت و مفسده، دیدگاه های مختلفی داشته اند؛ از «حرام-شمردن مطلق نگاه» تا «تقیید به مواضع خاص» و این اختلاف مثل مسائل دیگر نوعا از تمایز نگاه به ادله نشات می گیرد. بررسی ادله نشان می دهد، این ادله به روشنی و اعتبار ادله «حرمت نگاه مرد به زن» نیست. در این مقاله پس از گزارش دیدگاه های هشت گانه موجود، عدم کفایت ادله برای اثبات «حرمت نگاه عادی به جز مواضع خاص بدن مرد» و حتی برخی شواهد جواز نشان داده می شود؛ چنانکه برخی فقهای دیگر نیز همین نگاه را مطرح کرده اند و برخی نیز به رغم عدم کفایت ادله، راه درست را «الزام به احتیاط» دیده اند.
    کلیدواژگان: نگاه، نگاه حرام، نگاه زن به مرد، چشم چرانی، احتیاط
  • سیدجواد ورعی* صفحه 129
    «تصدی منصب در دولت جائر» در کتب روایی و فقهی با عنوان «قبول ولایت از طرف جائر» مطرح شده است. «حرمت همکاری» و «حرمت قبول منصب در دستگاه غاصب و ظالم» فی الجمله مقبول فقی هان امامیه است. آنچه مورد اختلاف است، «قبح ذاتی»، «اقتضائی» یا «عدم قبح» قبول منصب و به تبع آن «حرمت ذاتی» یا «غیری» قبول منصب است. بررسی دلایل «حرمت ذاتی قبول منصب در حکومت جائر» که برخاسته از «قبح ذاتی» آن باشد، نشان می دهد که دلایل یاد شده از اثبات مدعا قاصرند؛ چنانکه دلایل گروه دوم نیز از اثبات اباحه آن به این معنا که به خودی خود فاقد حکم بوده و تابع صدق عناوین دیگری چون «عون الظالم؛ یعنی یاور حاکم جائر بودن»، «تصدی منصب برای انجام امور حرام» یا «تقویت دولت جائر» باشد ناتوانند. به نظر می رسد «تصدی منصب در دولت جائر» مقتضی قبح بوده و شرعا حرام است، مگر آنکه با عنوان دیگری تزاحم پیدا کند که در آن صورت، تابع قواعد باب تزاحم خواهد بود. به بیان دیگر، اصل اولی، حرمت و ممنوعیت «تصدی منصب در دولت جائر» است، مگر آنکه مصلحتی فراتر از «قبح قبول منصب» در کار باشد که تصدی منصب را موجه سازد.
    کلیدواژگان: تصدی منصب، دولت جائر، عون الظالم، حرمت ذاتی، حرمت غیری
  • رضا مختاری* صفحه 159
    در این مقاله، نخست «اهمیت نماز جمعه در فقه شیعه» و سپس مباحثی درباره دو رساله نماز جمعه به زبان فارسی و عربی به قلم آی هالله وحید بهبهانی و نظر ایشان مبنی بر وجوب تخییری نماز جمعه در عصر غیبت، مورد بررسی قرار می گیرد. بخش پایانی و اصلی مقاله نیز نقد سخن بهبهانی مبنی بر «عدم صحت انتساب وجوب تعیینی نماز جمعه به شهید ثانی» است که نگارنده با استناد به شواهد و قرائن متعدد، انتساب رساله فوق به شهید ثانی را صحیح شمرده و آن را نوشته شهید می داند.
    کلیدواژگان: نماز جمعه، وجوب تخییری، وجوب عینی، وحید بهبهانی، شهید ثانی
  • صفحه 177
|
  • Seyed Musa Shobeyri Zanjani Page 9
    In this paper, two fixedIslamic jurisprudential theories are investigated viz.,"denying necessities of religion causes apostasy" and "denial of religion's necessities mustcause apostasy if it leads to the rejection of the Islamic Prophet". By scrutinizing variouscontradictory narratives including hadiths, with or without consensus,this paper concludes that denying necessities of religion does not lead to apostasy in itself and is the circumstantial evidence of apostasy and atheism. As a result, if there is certain belief about a person who denies the necessities of religion and have faith to the monotheism and prophecy and acknowledges the Islamic Prophet Muhammad, but is doubted in particulars and thus denies the necessities of religion, he/she should not be sentenced to apostasy.
    Keywords: Necessities of religion, denial of necessary, rejecting the Prophet, apostasy, atheism
  • Akbar Hashemi Rafsanjani Page 31
    Shiite jurisprudence has passed several periods in its history; from the period of legislation, explanation and interpretation in the era of Imam's Presenceto the period of "compilation of Hadith's sources" and "recognition and Ijtihad" and their ups and downsuntil the victory of Iran's Islamic Revolutionin 1979. But the establishment of the Islamic Republic in Iran on the basis of Islamic jurisprudence (Fiqh -E- Ahlulbayt) has entered the history of Shiite jurisprudence in a new era that it can be cited as the "era of governmental jurisprudence". Due to the responsibility of Jurisprudence (Fiqh) and Islamic jurists (Fuqahā') in effective administration of society and the necessity to meet the needs of contemporaryhuman, this period has requirements including the establishment of new Hawzah (Islamic seminary) along with traditional Hawzah where in Muslim Motejazza Mujtahids (or Mujtahidūn) become acquainted with the sciences needed for the society and they proceed to acquire expertise and gain proficiency so that by mastering Islamic jurisprudence (Fiqh) in one hand and one of the sciences on the other hand they can satisfy diverse needs of the society and government in various fields.
    Keywords: Governmental jurisprudence, Shiite jurisprudence, Fiqh, Requirements, Islamic Jurists, Hawzah
  • Mohammad Soroushmahallati* Page 51
    "Ijtihad" in its unique position is an attempt to infer Islamic Sharia law. But over the years, in many cases, some issues had been attached to and it expanded outside of its original extent. Such an expansion restricted other institutions like common sense, reason and science and narrowed the field for them and thus the Islamic jurists (Fuqaha) commented outside of their responsibility and have affected their followers in a way that they imitate them in non-sharia law too. In our times, this problem has increased due to the large number of new issues. Thus, non-jurisprudential based responses of Islamic jurists or Fuqaha (the plural of Jurist in Islamic jurisprudence) have damaged the authenticity and originality of Islamic jurisprudence and Ijtihad. So, once again, we have to define and delimit the scope and extent of Ijtihad to return it to its original position. This will be realized by purification of Ijtihad and removing heterogeneous elements.
    Keywords: Ijtihad, general rule, particular rule, common issues, imitation, adjustment
  • Abulghasemalidoost, Seyed Mohammad Hussein Motevalliemami Page 69
    In some legal systems of the world, citizens of that community are responsible for the vindication and enforcement of rights. In this case, adjudication does not depend on seeking permission of the ruler. In Islamic jurisprudence, retaliation which has beenrecognized as Taghas (punishment) is known as one of these ways. However, in legal texts, its inclusion is different in financial and non-financial affairs. The present paper investigates the permission granted for punishment of insulting others through studying the views of Shia Fuqaha (the plural of Jurist in Islamic jurisprudence), Quran and Islamic narratives. Also tries to explore various aspects of this issue in social relations of Muslims. It seems that if the legislator does not enumerate an exception, punishment in financial and non-financial affairs should have enough legitimacy without the permission of the ruler and the punishment of insulting is permitted on the condition that does not lead to violence.
    Keywords: Retaliation, Punishment, penalty of insulting others, revenge, performer of punishment, government jurisprudence
  • Seyed Zia Mortazavi* Page 101
    In Islam, the believing women looking at men bodiesis a public controversialissue (i.e. who are outside the Mahram relationship). This popularitychanges it to a Sharia controversy in some social problems such as women attendance in men's sport environment. But what is the command of Islam about the believing women looking at men who are strangers to themduring usual activities disregarding other possible interests, factors and outcomes which should be noticed by policy makers and administrators in managing such social and cultural issues. Investigating Islamic jurisprudentialtexts including reasoning and Fatwās shows that Fuqaha (the plural of Jurist in Islamic jurisprudence) have had differing views about women usual looking-without lust and moral pervasion- at men.They have been ranged from the absolute prohibition of looking (Haram) to binding it to specific positions.These arguments just like other related discussions typically stem from the difference of views and attitudes about the reasons. Examining reasons shows that the reasons for the reverence of women looking at men are not so clear and reliable in comparison with the reasons for the preserved reverence of men looking at women.In this paper, after describing the eight existing views, first inadequacy of evidences and arguments to prove the reverence of women usual looking at men except private parts of their bodiesare presented and then the evidences and arguments support thisview that women are allowed to look at men (who are outside the Mahram relationship) except private parts of their bodies are demonstrated, as some other Islamic jurisprudents introduced the same point of view. Others, insisting on the inadequacy of evidences and arguments, recommend prudential obligations.
    Keywords: Looking, prohibited looking, women looking at men, eyes feeding, exercise
  • Seyed Javad Varaee* Page 129
    "Taking office in unjust government"in Islamic narrative and juristic books has been recognized as "acceptance of unjust authority".Dignifying cooperation and accepting responsibility in unjust and tyrannical system has been favored by the Shia Fuqaha (the plural of Jurist in Islamic jurisprudence) in general. What remains controversial here is whether accepting a position in unjust governmentassociates with 'intrinsic evil', 'contingency' and 'non-evil' and subsequently 'intrinsic dignity' or 'extrinsic dignity'. Investigating the reasons of 'intrinsic dignity of accepting a position in an unjust government' which comes from the intrinsic evil of that position shows that these reasons fall short of the certainty and proof of the claim. As for other reasons are incapable of proving its permissibility, that is they deserve no judgment on their own and their truth depend on the truth of other topics such as assistance to an unjust and tyrant governor, tenure of office for unlawful and prohibited acts and reinforcing the oppressive government. It seems that taking up positions in the oppressive government is considered contingently evil and prohibited by Sharia law. If it contradicts with another title, it should be subject to the Tazahom (contradiction) rule. In other words, the first principle here is the dignity and prohibition of incumbency in the office of unjust government, unless there are considerations beyond just 'the evil of accepting a position' that justify taking office.
    Keywords: Taking office_unjust government_assistance to a tyrant governor_intrinsic dignity_extrinsic dignity
  • Reza Mokhtari* Page 159
    In this paper, at first, the importance of Friday Prayer (Salaat-ul-Jumma) in Shiite jurisprudenceis investigated and then two significant treatises about Friday prayer written in Persian and English by Grand Ayatollah Vahid Behbahaniare discussed meeting his views on the Friday prayer as an obligatory with choice at the time of Occultation. The last and fundamental part of the present paper deals with criticismsof Behbahani's reflections on the invalidity of assigning "Friday prayer as an ‘individual duty’ (wajib‘taeenī)" to Shahid Thani (it is well known that Shahid Thani deals with three positions on Friday prayer from which he adopts the one which takes the Friday prayer as an individual duty). The author of this paper by citing to various evidencesacknowledges that assigning this treatise to Shahid Thani is true and confirms that this treatise is Thani's work.
    Keywords: Shahid Thani, Vahid Behbahani, Friday prayer, the time of Occultation, Individual duty, Obligatory with choice