فهرست مطالب

نشریه هنر زبان
سال سوم شماره 3 (امرداد 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/07/15
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید فضل الله میرقادری، حانیه ظفرآبادی * صفحات 7-22
    یکی از مکاتب فکری که در تاریخ فلسفه ظهور یافته و به بحث درمورد وجود انسان و اهمیت آن درمقابل وجود اشیا در طبیعت می پردازد، مکتب اگزیستانسیالیسم است. از پیشگامان این مکتب، مارتین هایدگر است که بحث درباره ی وجود را درخلال بررسی احوال انسان یا دازاین، به عنوان تنها موجودی که از وجود سوال می کند، آغاز نموده است. هایدگر معتقد است آنچه انسان را در درک بهتر احوال دازاین یاری می کند این است که حالاتش بر پایه ی شکلی از هستی که همان درجهان بودن است، قرار گیرد. برای رسیدن به این هستی محض هایدگر به وجود انسان (دازاین) یا همان وجود در جهانی او رجوع می کند و سه ویژگی هستی خاص انسان را که شامل حالت انفعالی یا امکان، سقوط و درجهان انداختگی یا مجعولیت است، بیان می کند که وسیله ی ارتباط انسان با وجود است و به همین دلیل این ویژگی ها را خصوصیات اگزیستانسیال می نامد. اگزیستانسیالیسم از دیرباز پیوند عمیقی با ادبیات عربی داشته و مقدمات طللی به عنوان یکی از ریشه دارترین مباحث ادبیات عربی مرتبط با این مکتب در این مقاله موردبررسی قرار گرفته است و پژوهشگر سعی دارد با روش موضوعی، خصوصیات اگزیستانسیالیسم را در مقدمات طللی معلقات سبع جاهلی مشخص کند. درنهایت این پژوهش، خواننده درمی یابد که این سه ویژگی بر مقدمات طللی معلقات قابل تطبیق است.
    کلیدواژگان: اگزیستانسیالیسم، مقدمات طللی، هایدگر، امکان، مجعولیت، سقوط
  • حبیب الله حسینی میرآبادی *، شاهرخ محمدبیگی صفحات 23-46
    عرفان و تصوف گرچه معمولا باهم به یک معنا به کار می روند؛ اما عرفان را می توان جنبه ی نظری تصوف و تصوف را نسخه ی عملی یا سیروسلوکی عرفان دانست. برخی پژوهشگران برای تصوف پس از پیدایش، قائل به مرحله ای به نام «جذب» اند که در آن، تصوف عناصری از عرفان های سایر ملل را در خود جذب کرد و پرورد؛ اما بررسی عناصر بنیادین عرفان اسلامی نظیر وحدت وجود، عشق، ولایت، سیروسلوک، فنا و بقا و... و تطبیق آن با قرآن، این نظریه را با چالش رو به رو می کند. از این عناصر، وحدت وجود و ولایت از محوری ترین مبانی عرفان ابن عربی است که در «فتوحات مکیه» و «فصوص الحکم» آن ها را تبیین کرده و درواقع ولایت نه تنها نقطه ی اتصال عرفان شیعی با اندیشه های ابن عربی و پیروان اوست؛ بلکه نقطه ی وحدت و چتری است که تمام مشرب های عرفانی را در سایه ی خود گرد هم می آورد. همچنین آمیخته بودن علم و عمل یا عرفان و تصوف بایکدیگر و بلکه تقدم داشتن عمل بر نظر و اینکه دانش عرفان محصول سیروسلوک و ثبت دریافت های باطنی است و این در فضای شریعت اسلامی رخ می دهد، تاییدی دیگر بر ابتنای عرفان اسلامی بر قرآن است.
    کلیدواژگان: عرفان، تصوف، قرآن، وحدت وجود، عشق، ولایت، سیروسلوک، فنا و بقا
  • احمد رمضانی * صفحات 47-62
    تحلیل زبانشناختی ژانرهای ادبی یکی از جذابترین حوزه های پژوهش است که میتواند به ما در درک بهتر هنر کلامی کمک کند. در مقاله ی حاضر، انگاره ی دستور نقشگرای نظاممند هلیدی بر لالایی های فارسی اعمال شده است تا لایه-های معنایی لالایی ها واکاویده شود. درابتدا، نمونه هایی از لالایی های عامیانه ی زبان فارسی گردآوری شد. سپس با درنظرگرفتن فرانقش های تجربی/اندیشگانی، متنی و بینافردی لالایی ها تحلیل شدند. تحلیل لالایی ها بر مبنای فرانقش تجربی/اندیشگانی نشان می دهد که همه ی فرایندهای این فرانقش (مادی، ذهنی، رابطه ای، وجودی، رفتاری و کلامی) در لالایی ها وجود دارد. البته بسامد فرایند ها متفاوت است: مادی بالاترین بسامد رخداد و وجودی کمترین بسامد را داشته است. درادامه باتوجه به فرانقش متنی و بینافردی لایه های معنایی دیگری از لالایی ها نشان داده شد.
    کلیدواژگان: نظام نحو نقش گرا، لالایی ها، فارسی، فرانقش تجربی، فرانقش متنی، فرانقش بینافردی
  • مهدی حسن *، زکریا صفحات 63-82
    قاضی نذرالاسلام از شاعران برجسته و مشهور کشور بنگلادش و شاعر ملی این کشور است که عشق، انقلاب، آزادی بشریت، وحدت ملت، عدالت و انصاف موضوعات اصلی شعر و نوشته های اوست. نذرالاسلام در اشعار خود راجع به عشق مجازی و عشق حقیقی سخن گفته است. ازسوی دیگر، خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی یکی از نام آورترین شاعران ایران و جهان و از والاترین غزل سرایان زبان فارسی است. وی عاشق عشق و محبت است و عشق یکی از زیباترین جلوه های جمال است که در شعر حافظ بروز می کند. معشوق حافظ معشوقی هم زمینی و هم آسمانی است. موضوع بحث این مقاله، عشق از دیدگاه قاضی نذرالاسلام و حافظ شیرازی است. کوشش بر این است که در این مقاله راجع به موضوع فوق تا جایی که مجال هست، توضیحاتی داده شود.
    کلیدواژگان: قاضی نذر الاسلام، حافظ شیرازی، بنگلادش، ایران، عشق، معشوق
  • پروفسور پاول میخایلوویچ تامایف * صفحات 83-92
    این مقاله به برخی ویژگی های عمومی ادبیات روسیه می پردازد. آثار متفکران روس تحت تاثیر تفکر تقدیر محض نویسندگان روس است که منجر شد این نویسندگان خود واقعی شان را کشف کنند. هدف هنری آنها درک ماهیت معنوی انسان در خود او بوده است. مکتب هنری روسیه همچنین بر دوران رشد و توسعه ی فرهنگ ملی روسیه و ویژگی فرهنگی و تاریخی آن دلالت دارد و بر طبق نظر ن. یا. دانیلوسکی و ا. س. خومیاکوف، مکتب نویسندگان متقاعد شد که هنرمندان ما باید از ثروت فرهنگی اروپاییان یاد بگیرند، ولی نه درحدی که آثار خود را به آن محدود کنند. هر هنرمندی باید از مکتب های مختلف تاثیر بگیرد ولی به هنرمندی آزاد تبدیل شود. سوالات متداول و اصلی برای هر یک از متفکران، جهان بینی هنرمندان روس، عمل خلاقانه و معنویشان (هنر منحصر به فردشان) ، موضوعات، اشعار، کلام هنری و انواع خاصی از آثار خلاقشان است. این تصادفی نیست که قسمت قابل توجهی از مقالات آنها به شیوه زندگی اروپایی (کاتولیک و پروتستان) و عهد عتیق اختصاص دارد. انواع آثار هنری روسی با مشخصه هایی از قیبل تکامل و یکپارچگی ذهن، بلوغ و مردانگی، صمیمیت بی نظیر، سادگی و راستی در رفتار، و نوآوری هنری از یکدیگر متمایز می شوند.
    کلیدواژگان: تقدیر اثر نویسنده ی روسی، هنر خلاق، پالایش مطالب موردبحث، سبک، مکتب هنری
  • پروفسور ایرینا بورلاکووا ایوانونا * صفحات 93-106
    این مقاله به مسائل کلی مربوط به تاثیر فرایندهای جهانی شدن بر زبان های ملی می پردازد. این کار برمبنای شیوه های تحقیق نظری مبتنی بر روش استقرایی گزینش مواد انجام شده است. نگارنده دلایل جهانی شدن را در افزایش ادغام بین کشورها و فرهنگ های ملی می بیند. شکل گیری پیوندهای میان فرهنگی، به عنوان پدیده ی ارتباطی بین فرهنگی و تجلی آن ها در واژگان نشان دهنده ی تاثیر مثبت جهانی شدن بر زبان روسی است در ضمن به مطالعات عمیق تری درباره ی این پدیده و ارتباط آن با تاثیر منفی بر حالات معنوی و اخلاقی گروه های قومیتی نیاز هست. درنهایت، نگارنده به این نتیجه رسیده است که زبان در درجه اول، یک راه به ارث بردن تجربیات اجتماعی- عملی و معنوی مردم، محیط هستی برای فرد و همه ی گروه های قومیتی با رسالت انتقال فرهنگ ملی است.
    کلیدواژگان: جهانی شدن، زبان روسی، زبان انگلیسی
|
  • Seyyed Fazlollah Mirghaderi, Hanieh Zafarabadi * Pages 7-22
    Existentialism is one of the schools of thought in the history of philosophy which is discussing the humane existence and its importance against the subject existence in the nature. Martin Heidegger is a pioneer of this tradition who began the discussion on existence through studying human existence or Dasien, as the only creature asks about existence. Heidegger believes that what helps human to a better comprehension of Dasien existence is that his attitudes establish on the base of a formation of existence; i.e., being-in-itself. To achieve this pure existence, Heidegger reverts to human existence (Dasien) or to his being-in-itself and explains three special features of human including passiveness or possibility, collapse or apocryphal which relate human to existence and so he has named these features existential. Existentialism has a long deep relationship whit Arab literature, and in this article, the premise of the Al-Atlal has been taken into consideration as one of the most basic subjects in Arab literature in connection with this school of thought. The Researcher tries to specify Existentialism features in the premise of the Al-Atlal of the Suspended Odes in barbarism period. Finally, the reader will conceive that these three features are reconcilable with the premise of Al-Atlal of Suspended Odes.
    Keywords: Existentialism, the Premise of Al-Atlal, Heidegger, Possibility, Apocryphal, Collapse
  • Habib, Allah Hosseini Mirabadi *, Shahrokh Mohammad Beigi Pages 23-46
    Although Mysticism and Sufism are usually applied interchangeably, Mysticism may be considered as the theoretical aspect of Sufism, and Sufism is the practical aspect or the mystical progress. Some researchers believe that in Sufism there is a phase called "chrisma" after the emergence in which Sufism absorbs some element of mysticism of the other nations in itself and develop them; however, studying the fundamental elements of the Islamic Mysticism like the unity of existence, love, governorship, progress, mortality, eternity, etc. and comparing them with the Holy Quran challenges this theory. Governorship is not only a connection between Shiite Mysticism with the thoughts of Ibn-Arabi and his followers, but also a point of unity and a coverage which gathers all the mystical dispositions together. Moreover, the combination of theory and practice or Mysticism and Sufism with each other, or the priority of practice to theory and the fact that the knowledge of Mysticism is the subsequent of spiritual progress and the record of the innermost reception which occurs in the atmosphere of Islamic religious law can be another endorsement on the foundation of the Islamic Mysticism on the Holy Quran.
    Keywords: Mysticism, Sufism, Quran, the Unity of Existence, Love, Governorship, Progress, Mortality, Eternity.
  • Ahmad Ramezani * Pages 47-62
    Linguistic analysis of literary genres is one of the most interesting areas of research which can lead us to a better understanding of the verbal art.In this paper; it is aimed to implement Halliday’s Systematic Functional Linguistic Analysison lullabies to uncover different layers of meaning communicated. At first, some anonymous Farsi lullabies were collected. Then, regarding the ideational/experiential, textual and interpersonal metafunctions, they were analyzed. Considering ideational/experiential metafunction, all the processes introduced in the theory (i.e., material, mental, relational, existential, behavioral, and verbal) were present in different lullabies, though not at the same frequency. As the results indicated, material was the most occurring process, while existential was the least. Further, regarding the textual and interpersonal metafunctions, other underlying layers of meaning in lullabies were revealed.
    Keywords: Systemic Functional Grammar, Lullabies, Farsi, Experiential metafunction, Textual metafunction, Interpersonal metafunction
  • Mahadi Hassan *, Jakaria Pages 63-82
    Kazi Nazrul Islam is a prominent and national poet of Bangladesh. Love, revolution, human freedom, national unity, justice, and fairness are the main topics of his poetry and writings. He discussed love in his poems, mainly virtual love and true love. On the other hand, Khawaja Shams-Uddin Mohammad Hafez-e Shirazi is not only a famous poet of Iran, but also he is famous in all over the world and his outstanding contribution to Ghazal is known to all. He likes both love and affection, and love is one of the most beautiful manifestations of grace that is illustrated in the poetry of Hafez. Hafez's Beloved was both earthly and heavenly. This article discusses love from the viewpoint of Kazi Nazrul Islam and Hafez as much as possible.
    Keywords: Kazi Nazrul Islam, Hafez-e Shirazi, Bangladesh, Iran, Love, Lover
  • Pavel Mikhailovich Tamaev * Pages 83-92
    The article deals with some “generic” features of Russian literature. The works of Russian thinkers are permeated by the idea of Russian writers’ exclusive fate, which consists in these writers’ discovering their own selves. Their artistic quest was aimed at comprehending the spiritual substance of a human being within themselves. Russian artistic school also implies the period of growth, the development of Russian national culture, its historical and cultural character, and according to N.Ya. Danilevsky and A.S. Khomiakov, it was convinced that our writers should take in the European heritage, but they should not limit their works to it. One should embrace works of different schools and become a free artist. The central and the most intense questions to consider for each thinker are those of Russian artists’ worldview, their spiritual and creative act (their unique “artistry”), the subject matter, lyricism, the artistic word, and particular types of creative works. It is not a coincidence that in their articles they have dwelled on the European (Catholic and Protestant) lifestyles and that of the Old Testament. They concluded that the Russian artistic type is characterized by “completeness and integrity of mind”, maturity and manhood, unparalleled sincerity, simplicity and directness in treating the subject matter, and artistic ingenuousness.
    Keywords: Russian Writer?s Fate, Creative Act, Fining One?s Subject Matter, Style, Artistic school
  • Irina Burlakova Ivanovna * Pages 93-106
    This article deals with general issues related to the impact of globalization processes on national languages. The work is founded on theoretical research methods based on the inductive method of Material Selection. The author sees the reasons for globalization in strengthening integration between countries and national cultures. The formation of cross-cultural ties, as the phenomena of intercultural communication and their manifestation in the vocabulary indicates both the positive impact of globalization on the Russian language and the need for a deeper study of this phenomenon in connection with the negative impact on the spiritual and moral state of the ethnic group. As a result, the author came to the conclusion that language is, first of all, a way of inheritance of social-practical and spiritual experiences of people, the environment of existence of both an individual and an entire ethnic group, as a carrier of national culture.
    Keywords: Globalization, Russian Language, English Language