فهرست مطالب

دراسات حدیثه فی نهج البلاغه - پیاپی 2 (بهار و تابستان 1397)

مجله دراسات حدیثه فی نهج البلاغه
پیاپی 2 (بهار و تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/04/15
  • تعداد عناوین: 6
|
  • قاسم درزی *، پیام صدریه صفحات 1-10
    یعتبر مارکس ویبر من ابرز المنظرین الذین تطرقوا إلی مفهوم العقلانیه وتصنیفها. یصف ویبر اربعه انواع من العقلانیه وهی العقلانیه العملیه والنظریه والذاتیه والصوریه. یری «ویبر» انه من الممکن ان تکون بعض انواع العقلانیه غیر رشیده من وجهه نظر الآخرین. کما انه قدم شکلین من العقلانیه الصوریه والذاتیه. کما یری ویبر، إن الترکیز کثیرا علی العقلانیه الصوریه امر غیر رشید من وجهه نظر العقلانیه الذاتیه. لکن «جورج ریتزارد» یشیر فی عمله البارز «التنشئه الماکدونالدیه للمجتمع» إلی العقلانیه الاقتصادیه غیر الرشیده والتی تهیمن علی المجالات الاجتماعیه ایضا. من وجهه نظره، فإن العناصر التی تعتبر رشیده من حیث الاقتصاد وتعتبر سلسله مطاعم ماکدونالدز رمزا مناسبا لهذه العقلانیه، امر غیر رشید من الناحیه الاجتماعیه والاخلاقیه وهی تسبب انهیار القیم الاجتماعیه. ویمکن ان یکون لتعمیم نمط «ریتزارد» هذا علی الحکم الرشید نتائج مفیده؛ لان النظره السائده فی الحکم الرشید هی ایضا مشهد اقتصادی وسیاسی، وکان للمنظورات الاجتماعیه والاخلاقیه اقل التاثیر علی تشکیل هذه النظریه. یمکن للمفاهیم والتعالیم الموجوده فی القرآن ونهج البلاغه ان توفر عناصر اخلاقیه سامیه للعقلانیه التی تشکل اساس الحکم الرشید.
    کلیدواژگان: القرآن، نهج البلاغه، العقلانیه، الحماقه، ماکس ویبر، جورج ریتزر، الاخلاق
  • مرضیه اخلاقی * صفحات 11-20
    المقصود بالاخلاق الاجتماعیه للمتدینین فی هذه المقاله عباره عن مجموعه الواجبات والمحظورات العامه فیما یتعلق بعلاقه الإنسان - باعتباره کائنا فاعلا، ذا اختیار ومتدینا بدین الإسلام- بموسسه تسمی «المجتمع الدینی» الذی یرتکز علی نهج البلاغه. ففی هذا الاتجاه، وبعد التعبیر عن المعاییر الاخلاقیه التی تحکم مجتمع المتدینین فی نهج البلاغه، سنتطرق إلی دراسه الاضرار الاخلاقیه الدینیه فی التفاعل بین المتدینین والعوامل الاجتماعیه.
    ومن اهم الاضرار الاخلاقیه: خیانه العهد، ضیق الصدر، خیانه الامانه، الظلم، الانفعال، الافتراء، التملق، الاستبداد، الغفله، التهرب من القانون، الجهل والتقلید الاعمی وغیرها. ویمکننا ان نقتبس من نهج البلاغه برنامجا یتم فیه رسم قواعد عامه وعملیه ودائمه للإنسان المتدین. إن عدم الالتزام بهذه القواعد سیودی إلی فقدان الامن والطمانینه ودینامیکیه المجتمع ویعرضه للخطر. وتتمثل هذه القواعد فی مبادئ مثل الاقتداء بالاسوه الحسنه المتمثله بالرسول الکریم (ص) والائمه المعصومین الطاهرین علیهم السلام ونصره الحق علی الباطل والتقوی والزهد والإیمان بیوم القیامه والتجنب عن حب الدنیا والتعلق بها.
    کلیدواژگان: نهج البلاغه، المتدینون، الاخلاق الاجتماعیه، دراسه، الاضرار
  • محمود صیدی* ، علی حسن نیا صفحات 21-28
    تعتبر وصیه الإمام علی إلی ابنه الحسن (علیهما السلام) واحده من اهم رسائل نهج البلاغه، والتی تسببت فی العدید من التحدیات لتعالیم عصمه الائمه فی مذهب التشیع. فی هذا الصدد، یستنتج عبد الرحمان الجمیعان احد علماء السلفیین بتحلیل هذه الرساله، ان الائمه لیسوا معصومین من وجهه نظر الإمام علی (ع) ، ویثبت عدم توافق تعالیم العصمه مع نهج البلاغه. فی هذه الدراسه، سیتم انتقاد هذه النظریه بالاستعانه بمنهج النقد الداخلی والخارجی. بینا فی النقد الداخلی ان المخاطب فی هذه الرساله هو من بنی آدم، وان العصمه لا تتعارض مع مفهوم الخطیئه والذنب؛ فالاوامر والنواهی الموجهه إلی المعصوم ذات جانب إرشادی والمصعوم یحتاج فی علمه اللدنی إلی الله . فی النقد الخارجی، بینا ان هذه النظریه لا تتفق مع مختلف فقرات نهج البلاغه، والتی تم من خلالها شرح تعالیم العصمه.
    کلیدواژگان: الرساله 31، نهج البلاغه، العصمه، الجمیعان، الإمام علی (ع)، الإمام الحسن (ع)
  • احمد اکبر زاده* ، سید محمد صدری ، علیرضا دل افکار صفحات 29-35
    تعتبر الخدمات العامه من المبادئ البنیویه للحقوق العامه، وهی عباره عن الفعالیات العامه التی تقوم بها الحکومه او ای کیان خاص نیابه عن الحکومه، ویحظی هذا المبدا باهمیه کبیره لدرجه ان الدوله التی تفتقر إلی القدره علی تقدیم الخدمات العامه، تفقد الجداره فی البقاء. ویعتبر الإمام علی (ع) ایضا ان احد واجبات الحکومه یتمثل فی تقدیم الخدمات العامه ویعتبر إهمالها من عدم کفاءات الحکومه. فالنصوص فی نهج البلاغه تدل علی ان الحکومه ملزمه بتقدیم الخدمات العامه فی المجالات الاجتماعیه والثقافیه والتعلیمیه والعسکریه والقضائیه والإداریه والمالیه والتجاریه والصناعیه وباعتباره نموذجا عملیا إداریا فهو یتطرق للتعبیر عن الخدمات العامه التی تقدمها الحکومه العلویه ویتناول قضایا ثقافیه وتربویه وتعلیمیه وقانونیه وامنیه. من وجهه نظر نهج البلاغه، یجب ان تقوم الخدمات التی تقدمها الحکومه لعامه الناس علی مبادئ المساواه والصبر والاستمراریه والتوکل علی الله وعدم المنه، بحیث تلتزم الحکومه نفسها بهذه المبادئ.
    کلیدواژگان: الحقوق العامه، الخدمات العامه، نهج البلاغه، حقوق المواطنین علی الحکومه
  • عباسعلی فراهتی ، لیلا زارعی شهامت * صفحات 36-44
    تعتبر إثاره الفتن من المقولات الاجتماعیه والسیاسیه التی تواجه ها الحکومات الإسلامیه والتی یمکن لها ان تنشا فی ظروف اجتماعیه وسیاسیه معینه. ولکی یتجاوز المسلمون الجو الذی امتزج فیه الحق والباطل واصبح مضللا ومظلما، علیهم ان یعرفوا العوامل التی سببته، حتی یتمکنوا من إنقاذ انفسهم من عواقبه. وبما ان الفتنه یمکن ان تظهر فی جمیع الاوقات، فإن هذه الدراسه ضروریه من اجل نشر التوعیه بین الناس فی المجتمع. ویرتکز هذا البحث علی النصوص الدینیه، بما فی ها القرآن ونهج البلاغه، فضلا عن الکتب التاریخیه للسنه والشیعه. وتسعی هذه المقاله إلی البحث فی مفهوم الفتنه وجوانبها بالاعتماد علی المنهج التحلیلی الوصفی، واکتشاف طرق مواجهتها والتخلص منها. وقد اظهرت نتائج البحث ان اهم خصائص مثیری الفتن تتمثل فی العوده إلی عصر الجاهلیه وتقویض مبادئ الدین واسسه والشک والطغیان والاستبداد. وتتجلی اهم طرق التخلص من الفتن فی اتباع تعالیم القرآن الکریم والنبی (ص) واهل بیته علیه السلام والتحلی بالبصیره والوعی فی مواجهه مثیری الفتن وطاعه القائد وغیرها.
    کلیدواژگان: الإمام علی علیه السلام، نهج البلاغه، الفتنه، مثیرو الفتن
  • عزت ملا ابراهیمی* صفحات 45-52
    یتوقف نجاح ای مجتمع وموسسه فی بلوغ اهدافها ومهامها العامه والخاصه علی اختیار المدراء الذین یتمتعون بالکفاءات اللازمه. إن بیان المناهج الإداریه السلیمه فی مواجهه مختلف الظواهر السیاسیه والاجتماعیه والاقتصادیه والثقافیه، کان دائما العامل الحاسم لنمو المجتمع الإسلامی وتقدمه. ومن هذا المنطلق، فإن منجزی هذا البحث الذی یعتمد علی منهج المقارنه التحلیلیه، تطرقوا إلی التعبیر عن مواقف النبی (ص) والإمام علی (ع) وافکارهما علی صعید الإداره. تبین النتائج التی حصلنا علی ها ان تدبیر شوون المجتمع الإسلامی من وجهه نظرهما علیهما السلام کان یقوم علی اساس مبادئ الرقابه العامه فی مجال إنفاذ القانون والتشاور مع الخبراء والحفاظ علی کرامه الإنسان، وسیاده القانون، والمساواه بین الجمیع امام القانون، والتعاون بین افراد الشعب فی تنظیم الشوون الاجتماعیه.
|
  • Ghasem Darzi *, Payam Sadriye Pages 1-10
    Marx Weber is the most significant theorizing, which deals with the conceptualization of rationality and its typology. He has four species: practical rationality, theoretical rationality, intrinsic rationality and formal rationality has explained. In his view this is possible that some types of rationality, irrationality be considered from the perspective of other types. Mannheim also mentions two types of formal rationality and substantive. For him too much focus on formal rationality, from the perspective of the inherent rationality is irrationality. But George Ritzer, in his tyupical book, " The McDonaldization of Society", has noted to the blundering economic rationality that wants to dominate the social sphere. In his view ingredients that are rational from an economic perspective and McDonald's chain restaurants as well as rationality, social relations and social perspective will be completely irrationality and the collapse of social values. In this article, first, we want to evaluate Capacity of rationality in good governance theories and then display The statements in the Quran and Nahj al-Balagha that could be compatible with rationality of good governance.
    Keywords: Quran, Nahj al-Balagha, Rationality, Unreason, Marx Weber, George Ritzer, Ethics
  • Marziye Akhlaghi * Pages 11-20
    The social ethics of believer in this paper is a collection of general rules that, in the context of human's relationship, as a actor selector creature and believer to Islam, is used by an institution called the community with an internal religious approach and the authority of Nahj al-Balaghah. In this approach, after expressing the criterion of moral norms governing the community of religious people in Nahj al-Balaghah, the pathology of religious ethics in the interaction and relationship of religious believers with social factors has been addressed.
    Breaking the promise, disappointment, betrayal, oppression, bad-tempered, tattletale, flattery, tyranny, self-oblivion, lawlessness, ignorance and blindly imitation, and others are among the most important moral damages. One can get from the Nahj al-Balagha, a program in which general, practical and permanent rules for a religious man are drawn. Failure to comply with them will result in the loss of security and comfort and the dynamism of the community and endangers it. Principles such as following the valuable pattern of the Prophet Muhammad (PBUH) and the infallible Imams (PBUH), Righteousness and anti-false, rationality and simplicity of life, resurrection believability, and avoiding despotism.
    Keywords: Nahj al-Balaghah, Believers, Social Ethics, Pathology
  • Mahmuod Saidiy *, Ali Hassan niya Pages 21-28
    Testament of Imam Ali (AS) to Imam Hasan (AS) The Nahj al-Balagha has caused many challenges due to the infallibility of the imams in Shia doctrines. As such, Abd al-Rahman al-Jamiyan one of the Salafi scholars by analyzing this letter concludes the incompatibility of this letter with the doctrine of infallibility in Shia. In the current study by using both internal and external review, criticizing of this theory is discussed. In the inner critic it is explained that all human beings have been addressed in this letter, infallibility does not conflict with the notion of sin, the target audience of this letter are infallible and , orders and forbiddings are Irshadi and not Mulavi, and needing the Imam in his knowledge to the divine will. In the outer part of the criticism of al-Jamian's arguments, it is stated that this theory is not compatible with the teachings of Nahj al-Balaghah, during which the teachings of infallibility are explained..
    Keywords: Nahj al-Balagha, al-Jamiyan, Infallibility, Imam Ali, Imam Hasan
  • Ahmad Akbarzadeh *, seyedMohamad Sadri , Alireza Delafkar Pages 29-35
    Public Services As one of the fundamental principles of public rights, are the activity of a public benefits that are provided by the government or a private organization on behalf of the government. This principle is such that the government lacks the power to provide public services, loses its worthiness of survival. This article is presented in two sections. In the first part, while paying attention to the concept of the principle of public services in public rights, the special position of this principle is expressed in the speeches and behaviors of Imam Ali (pbuh) as an Islamic governor. According to what is obtained from the Nahj al-Balagha, the government is required to provide public services in the various fields required by the general public, and the Prophet states in a report that he has acted as an Islamic governor in this order. In the sense that the principle of public services is based on a series of principles, Part II deals with the extraction of these principles from Nahj al-Balaghah. Imam Ali calls on the government to provide services that are offered to the public on the basis of equality, patience, continuity and reliance on God.
    Keywords: Public Rights, Public Services, Nahj al-Balagha, Citizenship Rights
  • AbbasAli Ferahati , Lila Zareie shahamat* Pages 36-44
    The sedition is one of the social and political arguments facing Islamic governments that can arise in certain social and political circumstances. In order for Muslims to transcend the atmosphere in which truth and falsehood are mixed up and become misleading and dark, they must know the factors that have caused them, so that they can save themselves from their consequences. Since sedition can emerge at all times, this study is necessary to spread awareness among people in society. This research is based on religious texts, including the Qur'an and Nahj al-Balagha, as well as historical books of the Sunnis and Shiites. This article seeks to examine the concept of sedition and its aspects, based on descriptive analytical approach, and discover ways of coping and disposal. The results of the research showed that the most important characteristics of the rioters are the return to the age of ignorance and undermine the principles of religion and its foundations and suspicion and tyranny. It reflects the most important way to get rid of the sedition and riot to follow the teachings of the Qur'an and the Prophet (PBUH) Insight and awareness against the rioters and obedience to the leader.
    Keywords: Imam Ali (pbuh), Nahj al-Balagha, Sedition, The Rioters
  • Ezat Mola ebrahimi * Pages 45-52
    The adoption of good management practices by the Prophet (PBUH) and Imam Ali (AS) in the face of various political, social, economic and cultural phenomena has always determined the growth and excellence of Islamic society, and has been the leading model for all the people throughout history. In this study, the authors developed a descriptive study to investigate and explain represent the views and thoughts of these two persons in various fields of social management. The results showed that the aspect of implementation and management of the Islamic society by these two great persons were always based on principles of public oversight of law enforcement, paying attention to God, consultation with experts, human dignity, equality, and cooperation of people in managing of social affairs.
    Keywords: Leadership, Management, Prophet Muhammad (PBUH), Imam Ali (AS)