فهرست مطالب

نشریه سیاست پژوهی ایرانی
سال دوم شماره 1 (پیاپی 3، بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/02/26
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد پزشگی * صفحات 7-28
    دلیل نگارش مقاله حاضر، بررسی پاره ای از ملاحظات روش شناختی است که به هنگام تفسیر سیاسی قرآن کریم خودنمایی می کند. مقاله حاضر درصدد آن است که شایع ترین انگاره های روش شناسانه را تبیین کند که برداشت های سیاسی از قرآن می طلبد. برای نیل به این هدف، مقاله حاضر تلاش دارد تا با کاربست روش شناسی و روش پژوهش اسنادی مقدمات لازم برای بررسی مدعای خود را فراهم «تفسیری»  کند. مدعای مقاله حاضر آن است که تفسیر مفسران قرآن درباره موضوعات سیاسی تابعی از انگاره های فراتفسیری است که طی مقاله توضیح داده شده اند. نتایج حاصل از این مقاله می تواند به مطالعات مربوط به تفسیر سیاسی قرآن، روش شناسی های متون مقدس و علوم قرآن یاری رساند.
    کلیدواژگان: تفسیر سیاسی قرآن، روش شناسی تفسیری، علوم قرآن
  • علی شیرخانی، فاطمه میرعباسی صفحات 29-57
    توسعه و نوسازی هرچند عمری به درازای عمر بشر دارد؛ ولی مباحث نظری آن بیشتر پس از جنگ دوم جهانی و در جهان غرب طرح گردید و مورد نظریه پردازی در این زمینه گردید. اما رابطه و مقایسه آن مباحث با آموزه های دینی به ویژه آموزه های شیعی، همچنان دارای ابهام و محل نظر است. البته دراین باره پس از انقلاب اسلامی مطالبی نگاشته شده؛ ولی همچنان ناکافی است؛ لذا هم اکنون با این پرسش مواجهیم که آیا آموزه های دینی درباره مسئله توسعه نظری ارائه کرده است و با نظریات غربی چه تفاوت و چه تشابهی دارد؟ به نظر میرسد الگوی توسعه بر مبنای نظریات نوسازی قدیم که تقابل سنت و مدرن را اصل مسلم خود قرار داده است، مبتنی بر انباشت ثروت است (تکاثر) و اصل اولیه در آن بر عدم توجه به عدالت است؛ ولی در دیدگاه های اسلامی شیعی مبتنی بر توزیع ثروت است (کوثر) و بر جاری بودن ثروت و رشد و توسعه تاکید دارد. نوشتار حاضر هدفش بررسی مقایسه تطبیقی دو رویکرد توسعه کوثری و توسعه تکاثری است. مقاله برای دستیابی به این هدف از روش مقایسه ای سود جسته است. الگوی توسعه کوثری که مبتنی بر ارزش های الهی - اسلامی است؛ در مقابل الگوی توسعه غربی و نوسازی قدیم قرار می گیرد که مبتنی بر کشف طبیعت برای تسلط بر طبیعت و ماده محوری است.
    کلیدواژگان: توسعه، پیشرفت، توزیع، عدالت، ثروت، کوثر، تکاثر
  • سید سجاد ایزدهی صفحات 58-82
    درکی جهان شمول از انسان وجود ندارد و هر مکتبی متناسب با پیش فرض های عقیدتی خود، فهمی متفاوت از انسان ارائه کرده است؛ ازهمین رو حقوق انسان نیز متناسب با گونه فهم انسان قابل بررسی است. در عین حال که حقوق بشر همواره در مکاتب مختلف، مطابق مبانی و هنجارهای پذیرفته شده خویش معنا شده و درک فراگیری از آن وجود ندارد، مکاتب مادی که سابقه ای اندک از طرح حقوق بشر در جامعه خویش دارند، درصدد جهانی کردن قرائت خویش از این مفهوم برآمده اند، بلکه دیگران را در صورت عدول از قرائت غربی، توبیخ و سرزنش میکنند.
    در قبال منطق غربی، دین اسلام که سابقه ای طولانی در طرح و اهتمام به حقوق بشر داشته است، درکی جامع و مبتنی بر نیازهای مادی و معنوی انسان داشته و حقوقی متناسب با آن را توصیه کرده است که طبیعتا در بسیاری از موارد با حقوق بشر غربی متفاوت است. دین اسلام با اهتمام به اساسی ترین مولفه های حقوق بشر چون کرامت انسانی، آزادی، حق حیات، حقوق زنان و احترام به عقاید دیگران، راهکار مراعات آن را به شناخت متناسب از انسان و نیازهای وی در آموزه های شریعت، منوط کرده و در عین حال که با قرائت غربی از این عناصر مشترک است، راهکارهای متفاوتی جهت تحقق آنها پیشنهاد کرده است.
    کلیدواژگان: حقوق بشر، آزادی، کرامت انسانی، احترام به عقاید دیگران
  • نجف لک زایی، محمود فلاح صفحات 83-113
    در این مقاله با اشاره به مبانی نظری تفکر اجتماعی- سیاسی علامه طباطبایی به جایگاه نظام اجتماعی اسلام و نیز چگونگی قرار گرفتن آن در منظومه فکری وی اشاره شده است. در نظر ایشان، اسلام دینی است که بنیان خود را بر اجتماع نهاده است و در هیچ یک از شئون و امور انسانی، مسئله اجتماع را مهمل نگذاشته است؛ وی می نویسد از نظر اسلام میان فرد و جامعه رابطه ای حقیقی وجود دارد و با تجمع افراد، وجود دیگری به نام جامعه به وجود می آید که از خواص و آثار ویژه خود برخوردار است؛ ازهمین روست که اسلام مهم ترین احکام و قوانین خود از قبیل حج، جهاد، نماز، انفاق و خلاصه تقوای دینی را بر پایه اجتماع بنیان نهاده است. به نظر می رسد، با کنار هم قرار دادن دیدگاه های وی در زمینه های مختلف می توان به برداشتی روشمند از دیدگاه وی درباره نظام اجتماعی اسلام دست یافت تا از طریق این بررسی، الگویی برای جامعه مورد نظر اسلام استخراج شود.
    کلیدواژگان: طباطبایی، نظام اجتماعی، اسلام، تفکر اجتماعی - سیاسی
  • زهرا عامری * صفحات 115-138
    گرچه در علم سیاست و در حقوق اصطلاح نظارت سیاسی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، با این حال بحث های اندکی در باب تحلیل مفهوم و معنای این اصطلاح و کیفیت کاربست آن از طریق نهادهای حکومتی و همچنین مردم در هر نظام سیاسی وجود دارد. مقاله پیش رو با تاکید بر جایگاه و نقش مردم در به کارگیری این شیوه نظارتی با هدف کنترل قدرت، در تلاش است تا ضمن بیان مفهومی معین از نظارت سیاسی و شاخصه های آن، نشان دهد در جامعه امروزی ایران و با توجه به گستردگی جامعه، دیگر بهرهمندی از نظارت مردمی به صورت مستقیم نمی تواند تحقق بخش یک نظام نظارتی مطلوب باشد؛ بلکه نیاز به بهره گیری از سازوکارهای پیشرفته و متناسب با اقتضائات روز و نیز اصلاح سازوکارهای موجود اجتناب ناپذیر است.
    کلیدواژگان: نظارت سیاسی، مجاری غیر رسمی، مردم، مطبوعات، احزاب، رسانه ها
  • سیدمحسن آل غفور، رضا صادقیان صفحات 139-166
    فهم پدیده تروریسم در عصر جهانی شدن و ارتباط میان آن دو، با توجه به تحولات صورت پذیرفته در فضای فکری مدرنیته میسر است. مدرنیته تنها عامل ظهور گروه های تروریستی نیست؛ بلکه یکی از عوامل اصلی بروز تروریسم مدرن و پسامدرن است؛ آنچنان که می توان در یک دسته بندی کلی از سه گونه تروریست نام برد؛ تروریست های سنتی، مدرن و پسامدرن. رویکرد گروه های تروریستی سنتی با تروریست های مدرن و همچنین پسامدرن آنها متفاوت است.
    تروریست های مدرن و پسامدرن برآمده از تحولاتی اند که با موج فزاینده مدرنیته و به تبع آن جهانی شدن پا به عرصه گذارده اند و در تمام تحرکات صورت گرفته این دو می توان نشانه ها و رگه های جدی از ستیز و دشمنی با جهانی شدن را مشاهده کرد؛ درصورتیکه تروریست های سنتی با طریقه ای دیگر اقدام به فعالیت می نمودند.  اهداف تروریست های سنتی محدود بوده و هست؛ درحالیکه تروریست های مدرن و پسامدرن اهداف خود را فراتر از اشخاص سرشناس و مسئولان دولتی انتخاب می کنند، همانند اندیشه مدرنیته که هیچ محدود کننده ای را پذیرا نیست. مقاله پیش رو می کوشد نشان دهد پدیده تروریسم مدرن و پسامدرن واکنشی به پیامدهای مدرنیته و جهانی شدن است؛ به عبارتی دیگر تروریسم مدرن و پسامدرن محصول دوران مدرن و یکی از اصلی ترین بحران های مدرنیته و جهانی شدن است.
    کلیدواژگان: مدرنیته، جهانی شدن، تروریسم، تروریست مدرن، تروریسم پسامدرن
|
  • Mohammad Pezeshki * Pages 7-28
    The present article deals with a number of the methodological issues in the political interpretation of the Holy Qur’an. It seeks to clarify the most prevalent methodological assumptions which are necessary for the political interpretation of the Qur’an. To this end, the article appeals to the means of the “interpretational” methodology and the documentary research method. The article claims that the explanations of the interpreters of the Qur’an about the political subjects follow a number of meta‐commentary assumptions, which have been clarified through the article. The results of this article can facilitate the studies concerning the political interpretation of the Qur’an, methodologies of the sacred texts and the Qur’anic sciences.
    Keywords: political interpretation of the Qur’an, commentarymethodology, Qur’anic sciences
  • Ali Shirkhani, FatemehMirabbasi Pages 29-57
    Development and modernization have a history as long as the human history; however, the relevant theoretical discussions and theorizations formed mostly after world war the second. Just the same, the relationship and association of these issues with the religious instructions, particularly the Shiite ones, have remained ambiguous. Of course, some suggestions have been presented after the Islamic revolution in this regard; however, they are not enough. Therefore, the questionswhich still remain to be answered are whether there are any views concerning the issue of the theoretical development; and how they differ from the western views. It seems that the development model based on the previous modernization theories, which believed in the principle of the contrast between the traditionalism and modernism, are based on accumulation of wealth, and the first principle to be considered for them is negligence toward justice. However, the Shiite Islamic approach relies on distribution of the wealth and it emphasizes on the flow of the wealth, growth and development. The present article is the report of a comparative study of two development approaches, i.e. distributional and accumulative. The distributional model is based on the divine‐Islamic values; however, the western development model is based on discovering the nature in order to manipulate it, and it is a materialist approach.
    Keywords: modernization, development, improvement, accumulation, distribution, justice, wealth, multiplication, abundance
  • SeyyedSajjad Izdehi * Pages 58-82
    There is no universal understanding concerning human being and various schools of thought have presented different views toward human being based on their belief presumptions. Consequently, human rights can be studied based on the kind of the viewpoints toward human being. Although the human rights have always been clarified based on the approved principles and norms, there is no universal understanding in this regard. The materialistic schools, which have a limited background concerning the issue of the human rights in their society, try to globalize their reading of this concept, and they reproach the others who do not follow this western reading.
    Beyond the western view, the religion of Islam, which has a long history in considering the human rights, provides a comprehensive view based on human’s material and spiritual needs and makes appropriate recommendations to this end, which naturally differ from the western human rights. Considering the most basic components of the human rights, such as the human dignity, freedom, the right to life, the rights of women and respect for the beliefs of others, Islam has provided solutions for considering the human rights based on recognition of the human needs as stated in the religious instructions. Although, Islam has a similar reading about these elements as the western reading, it suggests different solutions for their realization.
    Keywords: human rights, freedom, human dignity, women’s rights, rightof life, respect for the beliefs of others
  • Najaf Lakzai, Mahmoud Fallah Pages 83-113
    This article considers the theoretical principles of Allameh Tabatabaie’s social‐political thoughts and the position of the social structure of Islam in the configuration of his intellectual system. In his view, Islam has based its foundation on the society and it has not ignored the social considerations in any of the human affairs. Allameh Tabatabaie has written that in Islam there is a real relationship between the individuals and the society, and through the aggregation of the individuals another entity is created which is called society and bears its own particular characteristics. Hence, Islam has based its most important regulations on the societies. These regulations include hajj, jihad, prayers, charity and, in one word, all the religious obligations.It seems that a systematic picture concerning the social system of Islam can be extracted through putting together his views in various fields. In this way, a model is achieved for the recommended society in Islam.
    Keywords: Tabatabaie, social system, Islam, social?political thought
  • Zahra Ameri * Pages 115-138
    Although in the political and legal discourse the term of political supervision is used repeatedly, there is little discussion available about the analysis of the meaning of this concept and the quality of practicing it through the governmental institutes and also by the people in the political systems. This article emphasizes the position and role of the people in applying this supervision mode in order to control the power, and it tries to provide a clear definition for the political supervision and its features, so that it is clarified that in the current society of Iran, considering the vastness of the society, it is not possible to use the people’s direct supervision for the realization of a favorable control system. Instead, it is inevitable to appeal to modern mechanisms in accordance with the requirements of the current time and also it is necessary to reform the existing mechanisms.
    Keywords: political supervision, informal channels, people, press, parties, media
  • Seyyed Mohsen Ale Ghafour, Reza Sadeqiyan Pages 139-166
    In order to understand the terrorism in the age of globalization and the relationship between the two, one needs to consider the changes in the thought framework of modernity. Modernity is not the only element for the appearance of terrorist groups; rather it is one of the major elements for the manifestation of postmodern terrorism. In a general classification, three kinds of terrorism can be perceived:traditional, modern and postmodern terrorisms. The approach of the traditional terrorism varies from the approaches of the modern and postmodern terrorisms.
    The modern and postmodern terrorisms are the result of changes following the growing trend of modernity and hence the globalization. In all of the activities of these two types, one can notice signs of enmity with globalization; however, the traditional terrorists acted differently. The goals of the traditional terrorists have been limited. However, the modern and postmodern terrorists aim at goals which go beyond outstanding governmental characters. This resembles the modernity thought which does not accept anything which brings about limitation. This article intends to show that the modern and postmodern terrorisms are a reaction to the consequences of modernity and globalization. In other words, the modern and postmodern terrorisms are the products of the modern period and are one of the major crises of modernity and globalization.
    Keywords: modernity, globalization, terrorism, modern terrorism, postmodern terrorism