فهرست مطالب

نشریه سیاست پژوهی ایرانی
سال دوم شماره 2 (پیاپی 4، تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/05/02
  • تعداد عناوین: 6
|
  • منصور میراحمدی * صفحات 7-34
  • غلامرضا بهروزی لک، همت بدرآبادی، محمدحسن فلاح مداواری صفحات 35-58
    از محوری ترین مباحث عقیدتی در دین اسلام اعتقاد به توحید است که این اعتقاد در اسلام مایه تکامل و تعالی فرد و جامعه دانسته شده است، به نحوی که تمام قوانین اسلامی و هرگونه روابط انسانی در حیات اجتماعی از قبیل روابط فرهنگی و تربیتی، مشارکت تجاری و اقتصادی، قراردادهای سیاسی و نظامی بر مبنای اصل توحید تنظیم شده اند؛ لذا از مسائل مهم اندیشمندان سیاسی نحوه تاثیرگذاری توحید در سیاست بوده است. به این منظور نوشتار حاضر درصدد پاسخ به این سوال است که توحید ذاتی و افعالی چه استلزامات عملی در حوزه سیاست اسلامی دارد؟ این مقاله با روش تحلیلی توصیفی در آثار آیت الله جوادی آملی به مه مترین استلزامات توحید در سیاست می پردازد. بر اساس یافته های تحقیق، کثر تهای درون جامعه و نظام سیاسی و جایگاه قدرت در سیاست برگشت به توحید ذاتی دارند که نوعی وحدت در کل نظام ایجاد می کند که همه اجزای حاکمیت را به یکدیگر متصل می نماید و علاوه بر نگرش وحدت گرا توجیه کننده کثرت گرایی در نظام سیاسی در عین وحدت آن است. همچنین بر اساس توحید افعالی منشا حکومت از ولایت خداوند است؛ پیامبران و امامان و جانشینان او به ترتیب حکومت را بر عهده دارند؛ لذا مشروعیت قدرت وابسته به اذن الهی است.
    کلیدواژگان: توحید، سیاست، توحید ذاتی، توحید افعالی، جوادی آملی
  • غلامحسن مقیمی صفحات 59-88
    مکانیزم اجتهاد پویای امام خمینی (ره) به گونه ای است که ضمن ایجاد پیوند قاعده مند با منابع (کتاب، سنت، اجماع و عقل) با دو عنصر زمان و مکان نیز پیوند منطقی دارد و از تضارب آنها احکام مربوط به زندگی سیاسی و اجتماعی را استنباط می کند. اگرچه ساخت های اجتماعی زمان و مکان موجب می شود تا فقیه در بستر اجتماعی محیط و واقعیت ها روزمره زندگی سیاسی (روابط قدرت) محصور شود، از منظر فقیه نظریه پرداز تنها عنصر حاکم بر تولید است. آنچه موجب می شود «حقانیت و برتری نصوص دینی» اندیشه سیاسی روش اجتهادی امام با سبک های متداول متفاوت شود، رویکرد دین شناختی و نص شناسی میباشد. فرضیه این تحقیق آن است که نگاه اجتماعی، نظام وار، سیستمی، کلی و جامع امام به نصوص دینی موجب شده است تا استنباطات فقهی سیاسی ایشان نیز اجتماعی، سیستمی، جامع و درنهایت حکومتی شود؛ برای مثال وی حکومت را جزئی از دین و از احکام اولیه می داند. پیامد ناقص می شود. در این «حکومت ولایی» این نگاه آن است که اسلام بدون نوشتار بر اساس روش کلنگرانه و فرانگرانه فلسفه مضاف، تلاش خواهیم کرد تا مولفه های نص شناختی امام خمینی (ره) را استخراج، کالبدشکافی و تاثیر آن را بر اندیشه سیاسی- فقهی نشان دهیم.
    کلیدواژگان: اندیشه سیاسی - فقهی، امام خمینی(ره)، نص شناختی، فقه حکومتی، جامع نگری، نظام وار
  • شریف لک زایی*، نجمه کیخا صفحات 89-108
    برخی بر این باورند که آزادی مفهومی مدرن است و نمیتوان از آن نام و نشانی در نصوص اسلامی یافت. به باور این افراد، آزادی مطرح در دنیای امروز، برخاسته از فکر جامعه مدرن غربی است که جامعه اسلامی فاقد آن بوده است. افزون بر این و بر فرض پذیرش امکان گفتگو از مفهوم آزادی در قرآن با فقر شدیدی در ادبیات و آموزه های اسلامی مواجهیم؛ ازاین رو نمی توان ادبیات غنیای در زمینه بحث از آزادی فراهم کرد و همچنان بحث از آزادی در نصوصی مثل قرآن ممتنع خواهد بود. اما با وجود نگرش مورد اشاره، دیدگاه های دیگری نیز وجود دارد که معتقدند میتوان از مفهوم آزادی در قرآن سخن به میان آورد بدون اینکه به نسبت سنجی و مشابهت سازی با مباحث مدرن پرداخت. از یک سوی آزادی مهمترین مفهومی است که بشر همواره با آن مواجه بوده است و درنتیجه مهمترین متن در دین اسلام نمیتواند در برابر آن سکوت کرده باشد، از سوی دیگر میتوان با تعیین مراد و منظور خود از آزادی به تامل در نصوص دینی پرداخت و حضور عناصر و ارکان آزادی را در قرآن آزمون کرد، درنهایت اینکه آنچه موجب شده آزادی پدیدهای نو و دستاوردی متفاوت از اندیشه و دنیای گذشته فرض شود، این است که اشکال و مصادیق آزادی دگرگون شده است، اما مضمون آزادی همواره مطرح بوده است، مقاله حاضر در پاسخ امکان و امتناع آزادی در قرآن نگارش یافته و تلاش میکند درباره برخی از نکته های اصلی و کلیدی در این زمینه به بحث و نظر بپردازد.
    کلیدواژگان: قرآن، آزادی، انتخاب، خلیفه الله
  • علی اشرف نظری * صفحات 109-132
    هستی شناسی حاوی مفروضه های بنیادین درباره جوهره و سرشت هستی یا واقعیت می باشد؛ به عبارت دیگر انسان چه برداشت و تفسیری از طبیعت، جامعه و هستی دارد و چگونه رابطه اش را با پیرامون خود تنظیم می نماید. تمایز و تفاوت معرفت - شناسی زندگی اسلامی و غربی به تفاوت های بنیادین جهان بینی اسلامی و هستی شناسی دنیای مدرن باز می گردد.
    پرسش های هستی شناختی، پرسش هایی درباره ماهیت بنیادین جهان، واقعیت ها و درباره وجه اجتماعی این واقعیت ها هستند که محورهای اصلی بحث را در این مقاله شکل میدهند. هستی یا واقعیت چیست، ماهیت هستی شناختی دانش در تفکر اسلامی چه میباشد، ویژگی هایی تمایزبخش هستی شناختی و معرفت شناسی اسلامی از معرفت شناسی غربی کدام اند، زمینه ها و چشماندازهای اصیل معرفت شناسی و هستی شناسی اسلامی کداماند، پرسش هایی هستی شناختی اند. هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل مسئله بومی گرایی در حوزه علم و ارائه زمینه های فکری برای واکاوی مختصات و الزامات چنین امری است.
    کلیدواژگان: هستی شناسی، معرفت شناسی، اسلام، بومی گرایی، علم
  • علی اکبری معلم، نعمت الله کرم الهی صفحات 133-157
    مقاله حاضر، میزان آشنایی طلاب و دانشجویان نسل سوم انقلاب اسلامی شهر قم با فقه سیاسی اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) را با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه بررسی کرده است. حجم نمونه 600 نفر است که با روش نمونه گیری ترکیبی (طبقه ای سهمیه ای) انتخاب شده و به سوال های پرسشنامه پاسخ داده اند. یافته های تحقیق نشان می دهد میانگین میزان آشنایی طلاب و دانشجویان شهر قم با بعد فقه سیاسی اندیشه سیاسی امام 74/01 درصد است؛ همچنین بر اساس یافته های تحقیق متغیرهای جنس، وضع تاهل و محل سکونت (شهری / روستایی) پاسخگویان در میزان آشنایی آنان با اندیشه سیاسی امام تاثیر نداشته است؛ اما متغیرهای محل تحصیل، سن و مقطع تحصیلی پاسخدهندگان در میزان آشنایی آنان موثر بوده است.
    کلیدواژگان: اندیشه سیاسی، امام خمینی(ره)، فقه سیاسی، نسل سوم، انقلاب اسلامی ایران، طلاب و دانشجویان شهر قم
|
  • Mansour Mirahmadi * Pages 7-34
    The concept of the council, an Islamic instruction along with the other religious instructions, enjoys appropriate conceptual and theoretical potential which are along the discussion of the religious democracy. Although in the religious texts the concept of the council has been in the center of the attention and theories of the Muslim scholars for a long time, the Iranians thinkers revisited it in their reflections once again through the Iranians’ acquaintance with the modernity and such concepts as the parliament, election, voting and representation. This theoretical attempt formed for the first time in the period of constitutionalism. Also in the experience of the Islamic republic, the theoretical participation of the people extended from the level of decision making and law making to the level of developing systems and structures; practically as well, the necessary mechanisms were provided for the realization of a consultative life at the general and specialized levels. This experience, along the way of the religious democracy, has taken effective steps. The present article is the study of the Iranian experience of the council, especially in the Islamic republic regime.To this end, the position of the concept of the council in the religious texts, the first consultative life experience in the period of constitutionalism, and the Iranian experience of the council in the Islamic republic will be studied.
    Keywords: council, democracy, constitutionalism, Islamic republic, political participation
  • GholamrezaBehrouzilak, HemmatBadrabadi, Mohammad Hassan FallahModavari Pages 35-58
    Unity of God is one of the most central belief issues in Islam. This issue in Islam is believed to contribute to the culmination of individuals and the society; so that all the Islamic regulations and the human relations in the social life, such as the cultural and educational relations, commercial and economic contributions, and political and military contracts, are designed based on the principle of the unity of God. Therefore, one of the important issues for the political thinkers has been the way the unity of God influences the politics. To this end, the present article tries to find out what obligations are brought about in the realm of the Islamic politics by the unity of the Divine Essence and the Unity of Divine Acts. The findings reveal that the pluralities within the society and the political system and the position of the power in politics rely upon the Unity of the Divine Essence, which results in a kind of solidarity in the whole system and joins all the components of the ruling system together, and besides a Unitarian view it justifies the pluralism in the political system along its oneness. Furthermore based on the Unity of the Divine Acts, the origin of governance is the authority of God; the prophets, the imams and their deputies are the ones who have the authority of ruling, respectively. Therefore, the legitimacy of the power relies on the Divine permission, and even if it is assumed that the human intellect can come up with a perfect political system, acting in accordance with the necessities of that system somehow requires a manipulation in the power of the Most High God.
    Keywords: Unity, politics, the Unity of the Divine Essence, the Unity ofthe Divine Acts, JavadiAmoli
  • Gholam Hassan Moqimi * Pages 59-88
    The mechanism of Imam Khomeini’s dynamic ijtihad, besides developing a systematic relationship with the sources (the Qur’an, tradition, consensus and wisdom), enjoys a logical link with time and space and hence extracts the regulations for the political and social life out of them. Although the social structures of time and space limitthe juristswithin the context of the social environment and the realities of everyday political life (power relations), the only element for the jurist theoreticians to develop political thoughtsis "the legitimacy and supremacy of religious texts".
    The distinctive characteristic in Imam Khomeini’s Jurisprudential approach is its being based on religious texts. The present research assumes that Imam Khomeini’s social, systematic and comprehensive view toward the religious texts has caused his jurisprudential‐political deductions to be social, systematic and comprehensive, as well. For instance, he considers the governance as a component of religion and among the primary rules. The consequence of such a view is that Islam will be deficient without “the ruling of the religious leader”. This article is based on a holistic approach with reaches beyond the additive philosophy and it tries to extract the religious‐text features in Imam Khomeini’s view and study their influence on the politicaljurisprudential thoughts.
    Keywords: study of religious text, political?jurisprudential thought, Imam Khomeini, governmental jurisprudence, systematic, comprehensiveness
  • Sharif Lakzai *, Najmeh Keikha Pages 89-108
    Some people believe that freedom is a modern concept and there is no track to be found in the Islamic texts concerning this concept. According to these people, the freedom in the world today, has originated from the thinking of the modern Western society, and it has been absent in the Muslim community. Moreover, even if it is assumed that it is possible to discuss the concept of freedom in the Holy Quran, there is extreme scarcity in this regard in the Islamic literature and teachings.Therefore, we cannot provide literature concerning the issue of freedom and discussing freedom in such texts as the Qur’an remains impossible. Meanwhile, there are other viewpoints in this regard which state that it is conceivable to talk about freedom in the Qur’an, without looking for counterparts among the modern discussions. . On the one hand, the concept of human freedom has always been the most important concept for human being and therefore the most central text in Islam could not be silent about it; on the other hand, if the meaning and purpose of freedom is determined in the religious texts, we can reflect on the religious texts and investigate aboutthe presence of the elements and principles of freedom in the Qur'an. Freedom has been considered as a modern phenomenon and an achievement different from the former thoughts and world because the forms and manifestations of freedom has changed but the theme of freedom has always been important. The present article deals with the possibility and impossibility of freedom in the Qur’an and tries to discuss some of the main points in this regard.
    Keywords: Qur’an, freedom, choice, Khalif of Allah
  • Ali Ashraf Nazari * Pages 109-132
    Ontology provides the fundamental assumptions about the essence and nature of the reality; In other words, it presents the human’s view toward nature, society and existence and the way he regulates his relationship with his environment. The distinctions and differences between the Islamic and western epistemology result from the fundamental differences in the Islamic ontology and the ontology of the modern world.
    The ontological questions are about the fundamental nature of this world, the realities and social aspects of these realities. These questions are the major concerns in this article. What is meant by being and by reality? What is the nature of the ontology of knowledge in the Islamic thought? What are the distinctions between the Islamic ontology and epistemology and the western ontology and epistemology? What are the authentic grounds and perspectives of the Islamic ontology and epistemology? The major purpose in the present article is to analyzethe issue of localism in scienceand to provide the intellectual grounds for the study of the features and requirements for this purpose.
    Keywords: ontology, epistemology, Islam, localism, science
  • Ali AkbariMo’alem, Ne’matollah Karamollahi Pages 133-157
    The present article is a survey on the amount of the acquaintance of the seminary‐school students and university students of the third generation of the Islamic revolution in Qom with Imam Khomeini’s political jurisprudence in his political thoughts. The sample in this survey consisted of 600 participants chosen through a mixed method sampling (quota‐stratified),who answered a questionnaire. The findings of the research revealed that the amount of the acquaintance of the seminary‐school students and university students in Qomwith Imam Khomeini’s political jurisprudence in his political thoughts is 74.01 percent; furthermore, the findings showed that the participants’ gender, marital status, residential status (urban/rural) had no influence in this regard. Meanwhile, their place of education, age, and education level influenced the level of their acquaintance.
    Keywords: political thoughts, Imam Khomeini, political jurisprudence, third generation, Islamic revolution of Iran, seminary school studentsand university students in Qom